De tongen komen in de paddock in Shanghai natuurlijk los. Dinsdag besliste de sportrechtbank van de FIA in Parijs dat de diskwalificatie van de Australiër Daniël Ricciardo in de uitslag van de GP van Australië behouden blijft. Vandaag overklaste Lewis Hamilton (Mercedes) iedereen met een volle seconde ! Een gigantische afstand in de F1. Tweede snelste was...Ricciardo en derde Vettel. Dat zijn de twee jockey's van Red Bull Racing. Ze stonden, met Hamilton tussen hen beiden in, op het podium. Ieder van de drie wuifde naar het publiek, was blij, speelde show. Maar onzichtbaar was er een wrang gevoel bij Ricciardo (die de snelste was in de Free Practice 3; ook in een zondvloed).
Er is namelijk uitgelekt dat tijdens de hoorzitting vorige maandag in Parijs en de uitspraak op dinsdag, Mercedes er voor heeft gepleit om Red Bull Racing voor liefst DRIE GP's uit te sluiten wegens "frauduleus gebruik van de benzine-debietmeter". Mercedes vond de straf van Australië niet genoeg...! Iedereen moest even slikken toen Paul Harris die in Parijs Mercedes vertegenwoordigde dit uitsprak plus verdere diskwalificaties - met opschorting voor een jaar - als gepaste straf vroeg. Het was een ogenblik muisstil in de tribunaalzaal. Hoewel maatpak op de Place de la Concorde nummer 8 norm is, bleek dat plots helemaal geen synoniem van gentleman's-met-een-meningsverschil. Gelukkig is het daar bij gebleven.
Maar dat uitgerekend "de Ster", mogelijk de beste auto's van de wereld, met zo'n slag onder de gordel aan kwam dragen, schaadt gewoon het imago van het merk. Gelukkig heeft de - terecht - fiere bezitter van een Mercedes daar geen weet van. Het gaat fluisterend van mond tot mond, van mond in oor, in de paddock. Links en rechts is er toch een luistervink of iemand die in Parijs was vorige maandag en dinsdag, die uit de biecht klapte. De race - straks - zal een grimmig onderonsje worden tussen Lewis Hamilton in de Mercedes en Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) en een gefrustreerd viervoudig wereldkampioen, Sebastian Vettel (idem). Nico Rosberg (Mercedes) die vanaf de vierde plaats start, Fernando Alonso (Ferrari) vanaf de vijfde (derde rij), kunnen daar hun voordeel mee doen.
Iedereen weet dat Mercedes naar het voorbeeld van Toyota in 2009 uit de F1 wilde stappen. Wegens de nieuwe technische reglementen aan de horizon. Maar het is heel goe mogelijk dat top-ingenieur Ross Brown (die Michaël Schumacher technisch aan zeven wereldtitels hielp) dat uit de "krententellers" - dat zijn de boekhouders en ambtenaren binnen een autoconcern - hun verstarde hersenen heeft gepraat. Mercedes die voordien alleen in de F1 in 1954 en 1955 in de F1 is geweest, heeft op het hoogste vlak alles opnieuw te winnen. Paul Harris van Mercedes moet diets worden gemaakt dat Red Bull's echte gentleman's Christian Horner en Adrian Newey zich niet in de verste verte aan fraude zouden wagen. De heer Paul Harris (Mercedes leidt in het WK met Rosberg en Hamilton) dient de belangen van het merk te verdedigen. Maar niet met vuile streken die de concurrentie monddood, vleugellam en het merk Renault gigantische schade zou berokkenen. Hij gedenke in zijn paasgebed om te winnen op het veld en niet aan de tafel misschien het volgende.
Dat 1955 een zwart jaartal is in de heroïsche geschiedenis van het merk, komt omdat tijdens de 24 Uren van Le Mans (niets met F1 te maken) in dat jaar Pierre Levegh met zijn Mercedes op de rechte lijn door een "misverstand" met de Brit Mike Hawthorn in een Jaguar "D" tegen 250 km/h in de hoofdtribune tegenover de pits belandde, waar de motor ontplofte, helemaal in vuur opging en...82 doden liet opschrijven. Cynisch, maar Mike-Hawthorn en Yvor Bueb, wonnen die 23ste editie. Fangio schonk Mercedes een wereldtiel in 1954 en 1955. Met in zijn schaduw Sir Stirling Moss, vaak sneller dan de grootmeester zelf. Maar Moss kende zijn plaats, zijn rol. Mercedes trok zich uit rouw terug uit de F1. En Fangio ging naar Ferrari...
Iedereen die nu zijn afkeer uitbraakt dat de wedstrijd "gewoon" werd verder gezet, moet weten dat daar een organisatorische reden achter zit. Bij het stopzetten ervan zou de paniek onder de toen 300.000 aanwezige toeschouwers zo groot zijn geworden dat alle aan- en afvoerwegen van doden en gewonden onberijdbaar zouden zijn geworden. Juan Manuel Fangio ontsnapte in dat accident mirakuleus aan een levensgevaarlijke betrokkenheid. Pierre "Levegh" die met de Mercedes in de tribune vloog was Fransman. Maar zeer oude cahiers doen soms vermoeden dat hij Belg was en "Levegh" een schuilnaam zou zijn geweest. Maar dat is bijzaak in de hele context. Binnen minder dan negen uur start de GP van China F1, de 901-ste WK-GP in 64 jaar. Favoriet Lewis Hamilton en Nico Rosberg met Mercedes die de Red Bull-boys Ricciardo en Vettel als een echte rode lap op hun stierenbloed zien werken. Energiedrank die massa's adrenaline doet spuiten naar de eerste bocht toe. Strijden is mooi. Als het met gelijke kansen en open vizier gebeurt.(wr)
|