CHARLES LECLERC WINT MET SCHOONHEIDFOUTJES GP VAN ITALIË
De Monegask Charles Leclerc heeft de GP van Italië in Monza gewonnen met een Ferrari. Daardoor leeft gans Italië in een absolute gekte. Op 20 ronden van het einde zette vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton - op mediums - ongelooflijke druk op leider Charles Leclerc die op harde banden reed. Iedere aanval van de Brit werd door de 21-jarige Charles Leclerc afgeslagen. Niet zonder schoonheidsfoutjes evenwel. Hij kreeg een zwart-witte vlag met zijn #16 nadat hij Hamilton, zij aan zij, héél licht aantikte. Een zwart-witte vlag is terug ingevoerd en moet worden gezien als een gele kaart in het voetbal.
De harde banden van Leclerc hielden logischerwijze stand, terwijl de zachtere mediums van Hamilton eerste sleet begonnen te vertonen. Maar deze laatste bleef aanvallen. Onder die druk miste Leclerc eens de chicane en sneed daarmee weg af. Hij kwam niet gevaarlijk weer op de baan, maar 5" straftijd zou vanwege de stewards toch gepast zijn geweest. Vettel kan daar vroeger al van meespreken in een soortgelijk duel met Hamilton. Maar jury-voorzitter Derek Warwick bracht het niet onder de aandacht. Hoewel Hamilton direct na de fout van Leclerc naar Toto Wolff de vraag lanceerde... Wellicht heeft niemand gedurfd in "de tuin van Ferrari" de Italianen te schockeren en...Bottas tot winnaar uit te roepen.
Die Valtteri Bottas ging redelijk laat in de race verse mediums halen en liep in op Hamilton en dus ook de leidende Leclerc. De vraag drong zich op of Hamilton zijn ploegmaat diende voorbij te laten. Maar dat ging "vanzelf". Lewis verremde zich voor de chicane en nam de uitloopstrook om weer op de piste te komen. Bottas was dus tweede en zette de jacht in op Charles Leclerc. Die maakte geen fouten meer en finishte "regulier" als eerste. Mede ook omdat Bottas op drie ronden van het einde, 0,6" achter Leclerc zich ook verremde in de chicane aan het eind van de lange lijn. Ondertussen haalde Lewis Hamilton zachte banden en zette daarmee de snelste ronde plus één WK-punt meer op zijn naam. Hij blijft solied leider in de voorlopige stand van het WK F1.
Vettel's drama begon al in de zevende ronde. De viervoudige Duitse kampioen spinde, kwam ietwat gevaarlijk terug de baan op en bedreigde Perez. Daarvoor kreeg hij 10" straftijd die hij aan de pits moest uitstaan. Max Verstappen leverde de verwachte prachtige inhaalrace en met de vier punten die hij scoorde blijft hij derde in de stand om het WK. Knap van Max. Renault heeft zich opnieuw vooraan doen opmerken en het ziet ernaar uit dat de Franse constructeur zich in de volgende GP, die van Singapore, zal doorzetten. De GP van Italië was een smaakvol spektakel. Het was van 2010 geleden dat Fernando Alonso een Ferrari in de "homerace" liet winnen. (Walter Rombauts)
1. Charles Leclerc (Ferrari) 307,029 km in 1 uur 15'26"665 / 244,176 km/h gemiddelde snelheid.
LECLERC - FERRARI - SCOORT TWEEDE POLE IN LOOPBAAN IN MONZA
Een carsh van Kimi Räikkönen met een rode vlag maakte de Q3 chaotisch. Charles Leclerc (Ferrari) had even last van Lewis Hamilton, maar wist toch met een chrono van 1'19"307 de snelste te blijven. Met 0,038" voorsprong op de vijfvoudige wereldkampioen. Toen de rode vlag opgeheven werd gingen ze alle negen nog de piste op. In groep, zodat niemand eigenlijk voor- of achteruit kon. Plots viel het einde van de Q³ en alleen Charles Leclerc en Carlos Sainz konden nog een rondje maken. De anderen bleven waar ze op het moment van Räikkönen's crash in de "parabolica" stonden.
Max Verstappen probeerde in de Q1 een rondje maar meldde direct "no power" en liet alles voor wat het was. Nieuwe motor, geen nieuwe dromen, alleen een visioen om morgen een spectaculaire inhaalrace te realiseren. Net als Lando Norris overigens. Charles Leclerc pakt hiermee de tweede pole uit zijn nog jonge loopbaan. Hij kreeg een goedkeurende schouderklop van Pierre Ferrari die vroeger Pierre Lardi heette maar door "Il Commendatore" Enzo Ferrari voor zijn dood werd erkend als zoon. Sindsdien is er dus Pierre Ferrari die geen sukkelpostje heeft in Maranello. Morgen GP van Italië in Monza. Hoogspanning tussen rood en zilver. (Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - EIST ZIJN RECHTEN OP IN FP3 IN MONZA
Alleen Lewis Hamilton moest zich met een zesde plaats tevreden stellen in de FP3 in Monza. Deels door het verkeer, deels door wat eigen geharrewar in minder fijn genomen bochten. De sessie begon tien minute later door herstellingswerken door een crash in de F3. A la Francorchamps, maar zonder een dode en een zwaar gekwetste. Australiër Alex Peroni kon gewoon uit zin puinhoop kruipen en wegwandelen. Overigens is de Amerikaan Juan Manuel Correo die in de flank van Anthoine Hubert reed vorige week in Spa in slechte comateuze toestand. Dus die Peroni heeft "chance"... Zijn er eigenlijk niet teveel autoraces en daardoor felle devaluatie van echte stuurmanskunst in éénzitters ? Vandaag lijkt iedereen wel autocoureur te zijn. Terug naar nu.
De Ferrari's blijken snelst op de lange rechte lijnen, de Mercedessen maken dat goed in de bochten. De GP van Italië die als 13de van de 21 te rijden races doorgaat op de 5,793 km lange Autodromo Nazionale Monza, midden in een park, zal rood en...oranje kleuren. Rood omdat Ferrari steigert en Sebastien Vettel tracht zijn rechten opnieuw op te eisen door in de derde vrije oefeningen een snelste chrono af te dwingen. Ploegmaat Leclerc moest passen.
Max Verstappen die een nieuwe Honda in de Red Bull ziet gemonteerd moet achteraan de grid vertrekken. In de FP3 liet hij echter al zijn klauwen zien door een tweede chrono op te eisen. De oranje-hesjes zullen weer te keer gaan tijdens de inhaalrace van de Limburger. In de kwalificaties zal hij het niet nodig vinden om potten te breken, want de te nemen stunts moeten voorbehouden blijven voor de race morgen.
De kwalificaties straks voor de pole zijn ook een beetje hoopvol voor Renault omdat Daniël Ricciardo een vijfde tijd liet klokken. Dus wordt de "club van drie" (Mercedes, Ferrari, Red Bull) misschien uitgebreid tot meer. Want ook Mc Laren-Renault met Carlos Sainz en Lando Norris dringen zich ook vooraan op. Lando Norris heeft ook een gridstraf en moet net als Verstappen achteraan starten. Goed reglement dat tecnische wissels straft ? Apart verhaal. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC DEED TIFOSI DANSEN IN FP2, HAMILTON IN ZIJN SCHADUW
Mijn bijdrage over de FP2 in Monza die gisteren is gereden heb ik bewust later geschreven. Eigenlijk net voor de FP3 die nu begint. Charles Leclerc heeft daarin de Ferrari opgejut tot een tijd van 1'20"978. Die chrono wordt straks zeker scherper gesteld. Maar of de Monegask nu ja dan neen in de kwalificaties zijn tweede pole-position in de wacht sleept, staat los van het drama dat Vettel overkomt. Vier keer wereldkampioen, fatale fout gemaakt in Hockenheim in 2018, verzwaard met "drama" dat bij de Scuderia altijd aanwezig is, is hij nu veroordeeld tot een Barrichellorol.
Bewust achter zijn ploegmaat moeten rijden. Kimi Räikkönen had daar minder moeite mee. Weinig spraakzaam, graag een borreltje pakken, hemels vaardig "behind the wheel", was dit een eerlijkere situatie voor Vettel. Maar jongeren vervangen ouderen, zoals gekleurde mensen ook de blanke vervanging in onze contreien doorzetten (dixit Renaud Camus), het is een onafwenbaar gegeven.
Straks zal ook Charles Leclerc de komst van Mick Schumacher - zoon van...- moeten incasseren en moeten voelen hoe politiek wordt gespeeld om Mick de betere van hem te laten worden. Al zal hij dat, aan de uitslagen in de F2 te zien, niet direct zijn. Maar de "familie" (Brawn, Todt vader en zoon, tot zelfs Luca de Montezemolo toe) zullen de commerciële waarde van de naam Schumacher hoger valueren. Nu de FP3 na deze bedenking. Met sterkte gewenst aan alle gepensioneerde piloten die niet meer iin Q3 geraken. Kubica op kop in de Williams. Wat een vergissing geweest de gehandicapte Pool te laten terugkeren bij één van de meest historische renstallen. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST IN NATTE FP1 IN MONZA
In de eerste vrije trainingen voor de GP van Italië in Monza heeft de Monegask Charles Leclerc in de Ferrari in 1'27"905 de snelste chrono laten afdrukken. De baan was nat van de dauw en droogde maar langzaam op waardoor pas op het laatste nippertje slickx boven kwamen. Vroeg in de training zorgden Kimi Räikkönen, Sergio Perez en Pierre Gasly voor een rode vlag. Zonder erg voor de inzittenden. Tweede werd Carlos Sainz (Mc Laren), derde Lando Norris (Mc Laren), vierde Lewis Hamilton (Mercedes) en vijfde Alex Albon (Red Bull-Honda). Straks in FP2 wordt iets verwacht van Max Verstappen die de nieuwe Honda-motor "Phase 4" aanvaardde.(wr)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v
HOE DE WEG NAAR FERRARI VOOR MICK SCHUMACHER GEPLAVEID LIGT
Sebastien Vettel moet zich na de GP van België hebben gevoeld zoals zo dikwijls de onvolprezen Rubens Barrichello heeft gevoeld: veroordeeld naar nummer twee. Vettel heeft Charles Leclerc naar de teamorders van Mattias Binotto moeten voorlaten. Daar zit meer achter dan het TV-scherm laat vermoeden. De manager van Charles Leclerc is...Nicolas Todt. De zoon van Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile. Die man was zeven jaar directeur bij Ferrari in Maranello. In die tijd behaalde Michaël Schumacher de vijf van zijn zeven wereldtitels met Ferrari.
Met als top-ingenieur Ross Brawn, nu technisch-directeur van de Formule 1 onder Liberty Media...die in maart 2017 de F1 overname van CVC (lees: Bernie Ecclestone) voor 31 miljard dollar hebben afgerond. Mick Schumacher die in de Formule 2 niet echt brokken maakt, zal toch door dit netwerk doorstoten naar de Scuderia Ferrari in 2020. Zij eindresultaat in de F2 - spijtig van het echte ongeval in Spa - zal daar nog weinig mee te maken hebben.
De klok luidt "Schumacher", "Schumacher", en in Maranello rolt de rode loper uit voor die ondertussen ook al getrainde Mick (à la Verstappen) en de poorten gaan open: Leclerc en Schumacher, jonge gasten in een nieuwe jonge wereld. Vettel ? In zijn plaats zou ik het begrepen hebben, enne...rustig ver gaan leven van die wereld van ons kent ons. Zo is het in de F1 en niet anders.(Walter Rombauts)
EERSTE GP-ZEGE VOOR CHARLES LECLERC - FERRARI - IN GP VAN BELGIE
In de eerste honderden meter beleefden we al een gele vlag, gevolgd door een safetycar. Kimi Räikkönen had in de eerste bocht "La Source" te weinig plaats gelaten voor Max Verstappen. Daardoor reed de Fin met het rechterachterwiel over het linkervoorwiel van de Limburger. Max trachtte verder te rijden, maar zijn linkse voorwiel brak af en Max proefde de Johnnie Walkermuur. Gedaan. Vier ronden safetycar en een restart. Aanvankelijk leek het erop dat Sebastien Vettel zijn zege van vorig jaar zou kunnen vernieuwen. Maar trainingssnelste Charles Leclerc achtervolgde voorbeeldig zijn ploegmaat, op één foutje na door een chicane af te snijden. Het bleef zonder strafgevolgen.
Voor teamchef Mattias Binotto werd duidelijk dat zijn viervoudige wereldkampioen Vettel niet probleemloos vooraan reed. Hij wilde een Ferrarizege zeker stellen en verzocht Vettel het teamorder Charles Leclerc aan de leiding te laten. Vettel gehoorzaamde omdat Lewis Hamilton vanaf de derde plaats dichter kwam om de tweede plaats te pakken... Lewis ging "moeiteloos" voorbij en finishte tweede op 0"981 van Leclerc. Hamilton verstevigt natuurlijk zijn positie in de stand om het WK. Niet héél veel want ploegmaat Bottas werd derde. Sebastien Vettel haalde in extremis op twaalf ronden voor het einde nog de rode zachtste banden. Te laat.
Ze lieten hem nog alleen toe de snelste ronde met 1 WK-punt te rijden. Alex Albon ten slotte was de man van de dag. Hij startte zeventiende en bracht in zijn eerste race met Red Bull tot een vijfde plaats. In de laatste ronde vlamde Antionio Giovinazzi zijn Alfa Romeo nog in de bandenmuur, terwijl Lando Norris zijn Mc Laren zag stilvallen. Dan viel ook de zwartwit-geblokte vlag over een eerder ontgoochelende, trieste GP van België. In werkelijkheid rijden slechts vier auto's voor de zege. Met de Red Bull's erbij geteld zes.
"Racing Point" zal voor het inhaalmaneuver van Albon op Perez, twee wielen op de baan, twee andere wielen in het gras buiten de baan... klacht indienen. Maar Albon blijft vijfde Tot hiertoe.. De rest ? Zijn het allemaal wel autocoureurs...? Räikkönen natuurlijk wel. Die reed nog tegen de vader van Max Verstappen, Jos Verstappen. Ook geen echte vrienden geweest. Geslepen Kimi gunde Max geen ruimte in "La Source"... Misschien spoot er Heineken uit en Kimi lust iets straffers. Volgende GP is die van Italië in Monza. (Walter Rombauts)
1 Charles Leclerc (Ferrari) 308,176 km in 1 uur 23'45"710/1000ste / Gemiddelde snelheid 220,751 km/h.
ANTHOINE HUBERT GEDOOD IN F2 RACE, ZIJDELINGSE IMPACT TE GROOT
Iedereen heeft het al gelezen en gezien: de 22-jarie Franse autocoureur Anthony Hubert is zaterdag in Francochamps gedood bij het uikomen van de Raidillon. Voor hem ging Giuliano Alesi in de fout. Daardoor botste Hubert in een ontwijkend maneuvre zo hard in de bandenmuur dat hij terug op de ideale lijn van de piste werd gekatapulteerd. Verschrikkelijk voor hem, maar helemaal dwars op de rijrichting. De Amerikaan Juan Correa heeft in volle vaart de auto in twee gebroken. Anthony Hubert had daarbij geen enkele kans.
Eénzitters in de F2 zijn net op die plaats als lucifers die je kan doorbreken. Hij was een belofte in Frankrijk en was ook lid van de Renault Sport Academy via dewelke hij in het BTW-Arden team geraakte. Als regerend Frans F3-kampioen won hij dit jaar al in zijn thuisstad Monaco en in e Castellet. Voor het dramatische gebeuren gisteren stond hij op de achtste plaats in de voorlopige stand om het kampioenschap, voor Mick Schumacher.
De man die hem percuteerde in zijn stilstaande bolide, Juan Correo ligt met verbrijzelde onderbenen in de Intensive Care van het ziekenhuis maar is buiten levensgevaar. Giuliano Alesi, begin ven het drama, liep geen letsels op. DE F2 race van vandaag is afgelast en in de 19de ronde van de Belgische GP is verzocht een staande ovatie te brengen aan de overleden coureur, op basis dat hij het nummer 19 op zijn auto had...R.I.P. Anthony Hubert. (wr)
CHARLES LECLERC ZET FERRARI IN POLE VOOR GP VAN BELGIË
Charles Leclerc reed de snelste tijd in de FP3 waarin Lewis Hamilton crashte. Mercedes kreeg maar op het nippertje de auto rijklaar voor de kwalificaties. In die FP3 legde Charles Leclerc al de basis voor zijn pole-positie in de Q3. De uiteindelijke chrono werd 1'42"644, met in zijn schaduw Sebastien Vettel. Het is sinds 2007 (Räikkönen) geleden dat Ferrari nog op de eerste plaats stond in Francorchamps. Lewis Hamilton nam genoegen met een derde plaats, net voor ploegmaat Valtteri Bottas.
De Q1 werd ontsierd door een brandje van de Williams van Robert Kubica. Hij had net een nieuwe Mercedesmotor. Iets later stoomde ook de Alfa Romeo van Giovinazzi die ook een nieuwe Ferrarimotor had gekregen. Kimi Räikkönen in de tweede Alfa Romeo - ook met Ferrari-aandrijving, werd de beste van de niet kandidaat winnaars. Max Verstappen die geen nieuwe Honda "Phase 4"-motor wilde moet zich nu afvragen of dit geen foute beslissing om bestwil was. Hij moest zich tevreden stellen met een vijfde plaats. Morgen kleurt de eerste rij rood en wordt beschoten vanaf de tweede rij door twee zilverpijlen.(wr)
LECLERC - FERRARI - VERVANGT VETTEL AAN TOP VAN FP2
De Monegask Charles Leclerc heeft in de FP2 de snelste tijd gereden. Iets sneller dan zijn ploegmaat Sebastien Vettel deze ochtend. Maar beide Ferrari's melden zich aan voor een hoofdrol. In tegenstelling tot Alfa Romeo en Haas gebruikt de Scuderia vooralsnog niet de nieuwe motor die als "Phase 3" wordt bestempeld. Honda heeft een "Phase 4" in de auto van Alex Albon gemonteerd. Max Verstappen heeft die krachtbron geweigerd, volgens hem om strategische redenen.
De Limburger heeft er niet het volste vertrouwen in en ziet hoe Bottas en Hamilton met hun fonkelnieuwe 1,6 V6 Turbo Hybrid vandaag de Ferrari's niet echt konden verslaan. Vanochtend sukkelde vooral Hamilton. Hij zette deze namiddag wel de zesde plaats om in een vierde. Voor Sergio Perez (Racing Point) die door in rookpluimen stopte, kwam er een gele vlag, dan een rode die de FP2 1'35" korter maakte. Het technisch gedoe zorgt voor veel geharrewar.
Zo verving Renault op beide auto's het ICE-systeem waardoor zowel Daniël Ricciardo als Nico Hülkenberg vijf plaatsen op de grid achteruit gaan. De Duitser zal in 2020 worden vervangen door Ocon bij de Franse constructeur. Nico Hülkenberg wordt geciteerd voor volgend jaar bij Haas. Eerst morgenmiddag zien we wie de FP3 het best naar zijn hand zet om dan in de kwalificaties de pole trachten te pakken. Wie is op dit moment een honderd procent open vraag. Meer bekend is het antwoord of Lewis Hamilton verder timmert aan een zesde wereldtitel. Het is een simpele "ja". Vervelend antwoord voor zowat iedereen.(Walter Rombauts)
VETTEL GEEFT FERRARI GOEDE HOOP IN FP1 IN FRANCORCHAMPS
Met de dertiende race, de GP van België, start de tweede seizoenshelft van het WK F1 2019. Tijdens een zoutloze eerste vrije training gaf Sebastien Vettel Ferrari goede hoop op een mogelijk winningweekend. Lewis Hamilton bracht meer dan dertig minuten in de pits door. Eén en ander aan de gasplank functioneerde niet naar behoren. Daarna vond hij niet de juiste balans met de banden. Daarom pas zesde. Zijn ploegmaat Valtteri Bottas rijdt ook in 2020 voor Mercedes. Als puntenraper, want Lewis zal volgend jaar op jacht gaan naar een zevende titel. Daarmee zou hij Michaël Schumacher evenaren. In de FP1 reed e man uit de F2, Nicholas Latifi in de Williams. Straks in de FP2 zal George Russell zijn auto weerkrijgen. Opmerkelijk is dat Alex Albon die voor de eerste keer met de Red Bull-Honda rijdt op de vierde plaats staat, nipt achter ploegmaat Max Verstappen.(wr)
GP VAN BELGIE BEGINT STRAKS MET EERSTE VRIJE TRAINING
Iedere GP begint met de eerste vrije oefeningen. Zo ook die van België in Francorchamps waar verlieslatend wordt georganiseerd en de Waalse Gemeenschap dat betaalt. Het gaat om zo'n 23 miljoen euro. De Waalse regio verdedigt het verlies door de sterke impuls van Francorchamps op de plaatselijke economie. Dat is overigens een eerlijke vaststelling. Morgen heerst de "that beautifull noise" weer over het mooiste circuit ter wereld. Mercedes, Ferrari en Red Bull zijn de voornaamste actoren. We zullen straks zien of hoe of wat de hegemonie van Mercedes kan verstoren. Het Duitse merk, terugvallend op de automarkt, heeft alle troeven in handen. Waar Bottas naartoe gaat weet niemand. Als Ocon in zijn plaats wordt aangeduid, einde contract Bottas, is niet meteen een verzekerde vooruitgang bij de "Ster".
Morgenochtend is het leuk om te zien wie in "the picture" wil staan. Voor men naar die beelden kijkt is het goed eens naar Plopsaland te gaan in De Panne. Daar heerst een droomwereld hoe onze planeet er zou moeten uitzien. Helaas, als je buitenkomt is alles weer ongezellig. Dr.Diploma Ingenieur Ferninand Pïëch heeft ons op 25 augustus j.l.verlaten. De kleinzoon van de echte Ferdinand Porsche neem daarmee alle geheimen mee naar de eeuwigheid over de sjoemeldiesel waarmee hij samen met Bosch een strategie opzette voor de Europese controles belachelijk te maken. Als de "technische inspectie" op twee aandrijvende wielen controleerde, dan was dat denkvoer voor Ferdinand Piëch. Een auto rijdt op vier wielen. Zoals morgen in Francorchamps. (Walter Rombauts)
OPNIEUW EEN VROUW IN DE F1 KAN DE BUSINESS KOMPLEET MAKEN
Volgens ex-Formule 1 piloot David Coulthard hebben slechts zes vrouwen ooit deelgenomen aan een F1-weekend. Hij wil één van de dames die nu de "Formule Woman" rijden overhevelen naar de F1... In de jaren '50 heb ik Maria-Teresa Defilipis in een Maserati 250F zien rijden. Dezelfde bolide waarmee Juan Manuel Fangio in 1957 zijn vijfde wereldtitel won. De dame kwam volgens eigen zeggen fysieke kracht daartoe te kort. Maar er was toen nog geen stuurbekrachtiging. Er wordt in de huidige context een beetje minachtend gedaan tegenover de dames in de autosport. Danica Patrick won de 500 Mijlen van Indianapolis. Geen F1 weliswaar maar wellicht nog straffer want "Crashgate-wereldkampioen 2006", Fernando Alonso, heeft dat nog niet kunnen nadoen...
In werkelijkheid hebben méér dan 700 dames geschiedenis geschreven in de wereldwijde autosport. In ons eigen land kunnen we aan Yvette Fontaine en Christine Beckers denken.Ze stonden hun mannetje achter het stuur. Ook in Le Mans. Lella Lombardi kan net als Michèle Mouton aan de héél lange lijst worden toegevoegd. Lella Lombardi was de eerste vrouw in de F1 die een half WK-punt scoorde. (1975 GP van Spanje) Maar een vrouw in de F1 vandaag zou natuurlijk de show vergroten.
Daarbij moet ik denken aan ene Mevrouw Hacksell die in een Osca de "Coupes de Spa" reed in Francorchamps, enkel gekleed in bikini. In een nieuw victoriaans hypokriet tijdperk zou dat niet meer kunnen. De "Me Too-lijst" zou snel worden bovengehaald. Aristoteles heeft het 322 jaar voor onze jaartelling gezegd: "als de vrouw de gelijke aan de man wordt is zij de baas"...Zover zijn we nog niet in de F1. (Walter Rombauts)
WAAROM FORMULE 1 NOOIT MEER F1 ZAL BLIJVEN VANAF 2021
In de vorige dagen beschreef ik in grote lijnen hoe de nieuwe Formule 1 vanaf 2021 er zal uitzien. Vandaag zijn de eerste windtunnelstests gedaan onder leiding van Pat Symonds en daarbij wordt nog meer duidelijk. Boven de voorwielen is een strip, zeg maar een kleine wielkap te zien. Die breekt dus met de aloude traditie dat F1-bolides vrije openstaande wielen moeten hebben. Als we de HALO-veiligheidskooi zien, de HANS-nekbeschermer (waarvan bedenker Dr. Robert Hubbard in 1985 patent nam en in maart j.l. op 75 jaar is overleden), en daarbovenop die kleine wielkap, dan is de stap naar een Le Mans-prototype-model snel gemaakt voor de nabije toekomst. Maar wel eenzitter blijvend.
Dat wielkapje, is echter van het grootste belang. Het stuurt een betere luchtstroom naar de remmen, zodat ze beter gekoeld op hun beurt minder hitte aan de banden overdragen. De controle op de banden zal van cruciaal belang blijven. Vooral omdat men moet voorkomen dat bij een hoge temperatuur - in een spin bijvoorbeeld - de harslaag in de band zou smelten. Dus hebben de toonaangevende ingenieurs als F1-director Ross Brawn (onweerstaanbare man) lichte toegevingen gedaan aan de historische authenticiteit van de F1. Het concept van de nieuwe wagen heet "India". Verleng het aub niet naar India"napolis". Het zou te duidelijk worden dat de Amerikanen het nu voor eens en voorgoed te zeggen hebben over een sport die in een TV-show is veranderd. Maar soms toch wel heel spannend, en technisch blijvend bedwelmend.(Walter Rombauts)
OPNIEUW GROUND EFFECT, TANKEN TIJDENS PITSTOPS, WENSEN VAN TODT EN LIBERTY MEDIA
De hele wereld kan via TV zien dat de President van de Fédération Internationale de l'Autmobile (FIA) vaker op de F1 aanwezig is. Dat heeft te maken met de nieuwe reglmentering die onder de Amerikaanse eigenaars Liberty Media vanaf 2021 feit zal zijn. Einde van de historische F1. Maar de "show must go on". Jean Todt, die een diepe afkeer heeft van de F1, en in zijn tienjarig presidentschap van de FIA zich voornamelijk met verkeersveiligheid en de Formula E heeft bezig gehouden, heeft de Amerikanen geïnspireerd om tanken tijdens pitstops en de omgekeerde vliegtuigvleugels van Colin Chapman weer in te voeren. Ingenieurs - zoals de eminnente Adrian Newey - zitten alweer aan een leeg "Computer Aided Design"-blad om in te vullen hoe die nieuwe racewagens er moeten uitzien. Interessant om volgen...
Mensen wéten het wel, maar het is ze niet altijd klaar voor de geest dat als je lucht versneld over een voorwerp stuwt dat achter dat voorwerp een vacuüm ontstaat. Dat relatief luchtledige, afhankelijk van tientallen factoren, zuigt. Het is de vorm van een vliegtuigvleugel die maakt dat zo'n gevaarte "aan de lucht hangt." Als je nu de onderkant van een race-auto het omgekeerde profiel van een vleugel geeft, dan zou in principe een Formule 1 auto tegen het plafond kunnen rijden zonder vallen. Als die lang genoeg ie en de auto een behoorlijke snelheid kan onderhouden.
Nu, op het asfalt geprojecteerd, zuigt de race-auto bij het verhogen van de snelheid zich vaster en vaster op de weg. Als er geen zijdelingse lucht onder kan weliswaar. (vandaar de vroegere zijdelingse "jupes") Dan kan de bochtsnelheid héél hoog worden en de uitgeoefende G-krachten tot 5G oplopen. Totdat het bloed in de aderen tegen de aderwand blijft plakken en niet meer stroomt. Er zijn getuigenissen van. Van medicia en piloten die het hebben meegemaakt. We moeten dan wel terug naar het epos van de monumenten. Als dit door Liberty Media opnieuw wordt ingevoerd zullen de jongeren schrikken en hebben de toeschouwers ieder vijf jaar een generatie "ouwe" coureurs". Maar er is nog veel meer.
Liberty Media wil de kosten gedrukt zien zodat eventueel meerdere constructeurs in de F1 zouden komen. De huidige 1,6 liter V6 Turbo-Hybridmotoren zullen nog tot eind 2024 worden behouden. Zelfs met een krachtiger MGU-K laadsystemen. (+ 30 kW). De grote besparing zal worden betracht in de versnellingsbakken. Al teams zullen een zevenversnellings-transmissie hebben. Dus één gang minder dan tot eind 2020. De ingaande as van de transmissie zal voor de teams een individuele mogelijkheid laten om het motorkoppel in te voeren. De leveranciers van de transmissie moet nog orden bepaald, Ricardo, Xtrac of anderen. Het lastenboek omvat wel een bedrijfszekerheid van 5000 km. Daarvoor werd als richtlijn de afstand genomen die vaak in de 24 Uren van Le Mans" wordt gereden. Bruutweg gezegd, Parijs- New York.
De 18"-wielen zullen met lage banden worden uitgerust. De controle op en in de band wordt door sensors uitgevoerd die data naar de pits zenden. Normaal worden de achtzenders-sensors op de achterkant van de voorvleugels geplaatst. Op die manier zijn ze minder onderhevig aan stof, steenslag en vuiligheid die zich ophoopt en de signaalkracht verzwakt. Momenteel zijn de sensorleveranciers drukdoend voor 2021 om de beste producten voor te stellen. Ook de achterbanden worden met sensors gecontroleerd. Het is best deze achteraan op de bodem van de chassis te monteren en niet via - bijvoorbeeld - de achteruitkijkspiegels. Wie de controle van de band, binnen en buitenkant en ook de middencompound het best registreert maakt kans het meeste uit dezelfde Pirellirubbers te halen en een beter resultaat neer te zetten in de nakende kampioenschappen.(wr)
HAMILTON WINT, VERSTAPPEN MORELE WINNAAR GP VAN HONGARIJE
"Op drie ronden van de finish wist ik dat Lewis ging winnen. Dat was het moment om zachte banden te halen en de snelste ronde trachten te rijden voor één WK-punt meer" zei Max Verstappen na het afsluiten van de thriller in Hongarije die precies 35 ronden van de 70 de hele wereld in hoogspanning hield. Het duel van het jaar !!! Als waarnemer kon je zien dat de harde banden van de Red Bull-Honda moe waren. Mercedes liet Lewis op 20 ronden voor het einde nog mediums halen en de vijfvoudige wereldkampioen haalde daarmee één seconde per ronde in op de Red Bull-Honda.
Lewis Hamilton timmert daarmee verder aan zijn zesde wereldtitel. Bottas kende pech in een "touchette" met Lewis in de eerste ronde en moest na een pitstop van 14" voor een nieuwe voorvleugel vanaf de achterste positie terugvechten naar de achtste plaats. Hij weet nu dat hij verslagen is en weldra weten we of hij blijft bij Mercedes of elders zijn geluk moet gaan zoeken. Max Verstappen reed de snelste ronde in 1'17"103. De zomervakantie begint nu in de F1 en op 30 augustus a.s. beginnen de vrije trainingen voor de GP van België in Francorchamps.
Vettel werd derde en beperkt de schade in de WK-stand. Hij beseft evenwel dat hij geen kans meer maakt op een vijfde titel. Mercedes-baas Toto Wolff beweert van wel. Maar dat is een verontschuldigende manier van zeggen want het Duitse merk dat op de automarkt dipjes begint te kennen, is al wel zeker van een zesde wereldtitel bij de constructeurs dit jaar. Ferrari, op de automarkt nog sterker in weerwil van een verkoopsafname in het tweede kwartaal dit jaar ziet wat angstig Red Bull naderen voor de tweede plaats in het WK van de constructeurs..
En wie geeft Red Bull zoveel energie ? Honda ! De 1,6 V6 Turbo Hybrid-motor die vorig jaar bij Mc Laren zo sputterde.... Vanaf 1 september begint met de GP van België in Francorchamps de tweede seizoenshelft. Dat is de eerste race van nog negen GP's. Benieuwd of we met het fenomeen Max Verstappen dan in een andere wereld terecht komen. Bijna buitenaards staat al vast. (Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 35'03"796 (306,670 km tegen gemiddelde snelheid van 187,729 km/h)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SCOORT EERSTE POLE IN HONGARIJE
Het nieuwe "rendier" Max Verstappen is een feit. In Hongarije reed de Belgische Nederlander met de Red Bull-Honda in 1'14"572 zijn eerste pole-position uit zijn loopbaan. Tevens een nieuw ronderecord op de Hongaroring. Max zette daarmee liefst tien wereldtitels als leerjongens achter zich op de grid. Kimi Räikkönen één, Sebastien Vettel vier, Lewis Hamilton vijf. De 22-jarige fenomenale jongeman neemt hierbij zowat buitenaardse normen aan. Zelfs Lewis Hamilton liet zich onvoorzichtig uit dat hij best Max naast hem wil in 2020 in plaats van Bottas. Of dat zal gebeuren is zéér de vraag. Want Honda is er ook nog. Of beter, Honda is terug van ver weggeweest.
De Japanse constructeur, geboren door Soichiro Honda in Japan, beginnend met grasmaaiers, nu voor de F1 gebaseerd in Engeland, begeeft zich opnieuw onder de grootsten: Mercedes en Ferrari. Het lijdt geen twijfel dat Honda de doorontwikkeling van de nu succesvolle F1 1,6 V6 Turbo Hybrid verder in handen van Max Verstappen wil zien in 2020. Dat is het laatste seizoen van de na-oorlogse F1 die in 1950 begon. Dan eindigen de Concorde Accoorden tussen de FIA en de FOM en begint er een nieuwe, minder technisch geraffineerd en dus goedkoper Formule 1-era in handen van het Amerikaanse Liberty Media. Meteen zal een nieuwe generatie autocoureurs worden geboren.
Ook Mick Schumacher zal daarbij zijn, al was het maar om vaders glitter van zeven wereldtitels. Vandaag eindigde Mick Scumacher in de eerste manche van de F2 op de achtste plaats en won andermaal Nicolas Latifi de race. De wereldkampioenen van vandaag zullen in 2021 wellicht allemaal op pensioen zijn, in de Formula E rijden of in Le Mans een zitje krijgen. Vandaag heeft Max Verstappen op nooit eerder gezien wijze een nieuw tijdperk in de autosport op gang geknald. Morgen is er de race. De "snotneus" tegen de "gelauwerden" die door hem worden gelouterd om na te denken over hun nabije toekomst. Daartoe behoren Vettel, Hülkenberg, Ricciardo, Perez, Kubica (zeker !!!), Bottas en andere Grosjeans. Morgen afspraak op de 4,381 km lange Hongaroring ! (Walter Rombauts)
HAMILTON NIPT SNELST VOOR HYPERSTER MAX VERSTAPPEN
Vooral Valtteri Bottas voelt de druk op hem. Geruchten (en het zijn werkelijk voorlopig maar geruchten) in de paddock doen de ronde als zou Max Verstappen in 2020 bij Mercedes gaan rijden. Het zinderde door heel de FP3 in Hongarije. Daarin eistte Lewis Hamilton met 1'16"084 zijn eerste plaats op. Nipt voor Max Verstappen die...1'16"097 liet noteren !!!! Tweede voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel, voor pschologisch geschokte Valtteri Bottas en Charles Leclerc... Straks de kwalificaties voor de "pole" die van kapitaal belang is op de Hongaroring. Dat is een mini "oude Nürburgring", waar inhalen wel mogeijk is. (Walter Rombauts)
Straks beginnen in Hongarije de eerste vrije trainingen voor de gelijknamige GP op de Hongaroring. Red Bull is door de prestatie van Max Verstappen in Duitsland door het dolle heen. Iets voorbarig wordt de 21-jarige wonderboy vooral in de Nederlandse pers al gezien als de wereldkampioen 2019. Mathematisch en met veel tegenslag voor Lewis Hamilton kan het. Maar het zal eerder vice-wereldkampioen worden zijn omdat Bottas murw is, psychologisch gebroken door zijn ploegmaat die al vijf titels heeft.
Maar omdat Red Bull nu toch ter sprake komt. Het eens zo historische merk Aston Martin is zo goed als waardeloos geworden op de beurs. Het verdampt en is officieel sponsor van Red Bull. Twee dingen die niet te rijmen vallen. Andy Palmer, ceo, die in 2017 nog voor winst zorgde ziet de waarde van 4,3 miljard pond naar vandaag tot 1 miljard dalen. Een James Bondverhaal. Maar de hele automarkt ligt ondersteboven, is het noorden kwijt. Wereldwijd is 7% achteruitgang genoteerd. China, de grootste markt voor elektrische voertuigen valt bijna stil. China vraagt minder mangaan, nikkel en kobalt voor herlaadbare batterijen. In die mate zelfs dat Umicore er kopzorgen over heeft. Mercedes - Benz, Daimler dus, raakt niet onder het dieselschandaal uit en verkoopt minder auto's. BMW ook al. We kunnen nog een poos doorgaan.
Zelfs Renault stuurt onheilsberichten over heel de wereld. Hoewel daar een vrolijke Vlaamse noot in zit. De Vlaamse regering - die van eeuwigdurend lopende zaken dan - heeft een groepsaankoop van 120 Renault ZOE's geplaatst. Een degelijke elektrische auto die zo om en rond €22.000 kost is een goede koop, al is de autonomie net als die van de Nissan Leaf beperkt. In dagelijks gebruik weten we dat we na 220 km dringend een stekker moeten vinden. Maar daarvoor is geen infrastructuur. Degene die er al is, is ondermaats.
Zo grasduinen door de autowereld geeft een triest nostalgisch gevoel. Wat ooit de hoogte passie is geweest, de grootste liefde waarvoor de beste en mooiste vrouwen zijn opgegeven is voorbij. Met de zelfrijdende auto die nu al in Trier via Google in de stad rondrijdt, dreigt de laatste emotie te verdwijnen. De eenheid tussen mens en machine die verstandig kon bestaan is kille artificiële intelligentie geworden. Zoals in de zeer nabije toekomst seksrobots mannen zullen vervangen. Aristoteles heeft het 322 jaar voor onze tijdrekening gezegd: "als de vrouw gelijk wordt aan de man is ze per definitie de baas". We zijn zover. Morgen zal Max Verstappen met de Red Bull trachten Lewis Hamilton verder terug te dringen. Maar dat Hollands - gezond - chauvinisme zal nog even moeten wachten.(Walter Rombauts)