Straks beginnen in Hongarije de eerste vrije trainingen voor de gelijknamige GP op de Hongaroring. Red Bull is door de prestatie van Max Verstappen in Duitsland door het dolle heen. Iets voorbarig wordt de 21-jarige wonderboy vooral in de Nederlandse pers al gezien als de wereldkampioen 2019. Mathematisch en met veel tegenslag voor Lewis Hamilton kan het. Maar het zal eerder vice-wereldkampioen worden zijn omdat Bottas murw is, psychologisch gebroken door zijn ploegmaat die al vijf titels heeft.
Maar omdat Red Bull nu toch ter sprake komt. Het eens zo historische merk Aston Martin is zo goed als waardeloos geworden op de beurs. Het verdampt en is officieel sponsor van Red Bull. Twee dingen die niet te rijmen vallen. Andy Palmer, ceo, die in 2017 nog voor winst zorgde ziet de waarde van 4,3 miljard pond naar vandaag tot 1 miljard dalen. Een James Bondverhaal. Maar de hele automarkt ligt ondersteboven, is het noorden kwijt. Wereldwijd is 7% achteruitgang genoteerd. China, de grootste markt voor elektrische voertuigen valt bijna stil. China vraagt minder mangaan, nikkel en kobalt voor herlaadbare batterijen. In die mate zelfs dat Umicore er kopzorgen over heeft. Mercedes - Benz, Daimler dus, raakt niet onder het dieselschandaal uit en verkoopt minder auto's. BMW ook al. We kunnen nog een poos doorgaan.
Zelfs Renault stuurt onheilsberichten over heel de wereld. Hoewel daar een vrolijke Vlaamse noot in zit. De Vlaamse regering - die van eeuwigdurend lopende zaken dan - heeft een groepsaankoop van 120 Renault ZOE's geplaatst. Een degelijke elektrische auto die zo om en rond €22.000 kost is een goede koop, al is de autonomie net als die van de Nissan Leaf beperkt. In dagelijks gebruik weten we dat we na 220 km dringend een stekker moeten vinden. Maar daarvoor is geen infrastructuur. Degene die er al is, is ondermaats.
Zo grasduinen door de autowereld geeft een triest nostalgisch gevoel. Wat ooit de hoogte passie is geweest, de grootste liefde waarvoor de beste en mooiste vrouwen zijn opgegeven is voorbij. Met de zelfrijdende auto die nu al in Trier via Google in de stad rondrijdt, dreigt de laatste emotie te verdwijnen. De eenheid tussen mens en machine die verstandig kon bestaan is kille artificiële intelligentie geworden. Zoals in de zeer nabije toekomst seksrobots mannen zullen vervangen. Aristoteles heeft het 322 jaar voor onze tijdrekening gezegd: "als de vrouw gelijk wordt aan de man is ze per definitie de baas". We zijn zover. Morgen zal Max Verstappen met de Red Bull trachten Lewis Hamilton verder terug te dringen. Maar dat Hollands - gezond - chauvinisme zal nog even moeten wachten.(Walter Rombauts)
|