OPNIEUW GROUND EFFECT, TANKEN TIJDENS PITSTOPS, WENSEN VAN TODT EN LIBERTY MEDIA
De hele wereld kan via TV zien dat de President van de Fédération Internationale de l'Autmobile (FIA) vaker op de F1 aanwezig is. Dat heeft te maken met de nieuwe reglmentering die onder de Amerikaanse eigenaars Liberty Media vanaf 2021 feit zal zijn. Einde van de historische F1. Maar de "show must go on". Jean Todt, die een diepe afkeer heeft van de F1, en in zijn tienjarig presidentschap van de FIA zich voornamelijk met verkeersveiligheid en de Formula E heeft bezig gehouden, heeft de Amerikanen geïnspireerd om tanken tijdens pitstops en de omgekeerde vliegtuigvleugels van Colin Chapman weer in te voeren. Ingenieurs - zoals de eminnente Adrian Newey - zitten alweer aan een leeg "Computer Aided Design"-blad om in te vullen hoe die nieuwe racewagens er moeten uitzien. Interessant om volgen...
Mensen wéten het wel, maar het is ze niet altijd klaar voor de geest dat als je lucht versneld over een voorwerp stuwt dat achter dat voorwerp een vacuüm ontstaat. Dat relatief luchtledige, afhankelijk van tientallen factoren, zuigt. Het is de vorm van een vliegtuigvleugel die maakt dat zo'n gevaarte "aan de lucht hangt." Als je nu de onderkant van een race-auto het omgekeerde profiel van een vleugel geeft, dan zou in principe een Formule 1 auto tegen het plafond kunnen rijden zonder vallen. Als die lang genoeg ie en de auto een behoorlijke snelheid kan onderhouden.
Nu, op het asfalt geprojecteerd, zuigt de race-auto bij het verhogen van de snelheid zich vaster en vaster op de weg. Als er geen zijdelingse lucht onder kan weliswaar. (vandaar de vroegere zijdelingse "jupes") Dan kan de bochtsnelheid héél hoog worden en de uitgeoefende G-krachten tot 5G oplopen. Totdat het bloed in de aderen tegen de aderwand blijft plakken en niet meer stroomt. Er zijn getuigenissen van. Van medicia en piloten die het hebben meegemaakt. We moeten dan wel terug naar het epos van de monumenten. Als dit door Liberty Media opnieuw wordt ingevoerd zullen de jongeren schrikken en hebben de toeschouwers ieder vijf jaar een generatie "ouwe" coureurs". Maar er is nog veel meer.
Liberty Media wil de kosten gedrukt zien zodat eventueel meerdere constructeurs in de F1 zouden komen. De huidige 1,6 liter V6 Turbo-Hybridmotoren zullen nog tot eind 2024 worden behouden. Zelfs met een krachtiger MGU-K laadsystemen. (+ 30 kW). De grote besparing zal worden betracht in de versnellingsbakken. Al teams zullen een zevenversnellings-transmissie hebben. Dus één gang minder dan tot eind 2020. De ingaande as van de transmissie zal voor de teams een individuele mogelijkheid laten om het motorkoppel in te voeren. De leveranciers van de transmissie moet nog orden bepaald, Ricardo, Xtrac of anderen. Het lastenboek omvat wel een bedrijfszekerheid van 5000 km. Daarvoor werd als richtlijn de afstand genomen die vaak in de 24 Uren van Le Mans" wordt gereden. Bruutweg gezegd, Parijs- New York.
De 18"-wielen zullen met lage banden worden uitgerust. De controle op en in de band wordt door sensors uitgevoerd die data naar de pits zenden. Normaal worden de achtzenders-sensors op de achterkant van de voorvleugels geplaatst. Op die manier zijn ze minder onderhevig aan stof, steenslag en vuiligheid die zich ophoopt en de signaalkracht verzwakt. Momenteel zijn de sensorleveranciers drukdoend voor 2021 om de beste producten voor te stellen. Ook de achterbanden worden met sensors gecontroleerd. Het is best deze achteraan op de bodem van de chassis te monteren en niet via - bijvoorbeeld - de achteruitkijkspiegels. Wie de controle van de band, binnen en buitenkant en ook de middencompound het best registreert maakt kans het meeste uit dezelfde Pirellirubbers te halen en een beter resultaat neer te zetten in de nakende kampioenschappen.(wr)
HAMILTON WINT, VERSTAPPEN MORELE WINNAAR GP VAN HONGARIJE
"Op drie ronden van de finish wist ik dat Lewis ging winnen. Dat was het moment om zachte banden te halen en de snelste ronde trachten te rijden voor één WK-punt meer" zei Max Verstappen na het afsluiten van de thriller in Hongarije die precies 35 ronden van de 70 de hele wereld in hoogspanning hield. Het duel van het jaar !!! Als waarnemer kon je zien dat de harde banden van de Red Bull-Honda moe waren. Mercedes liet Lewis op 20 ronden voor het einde nog mediums halen en de vijfvoudige wereldkampioen haalde daarmee één seconde per ronde in op de Red Bull-Honda.
Lewis Hamilton timmert daarmee verder aan zijn zesde wereldtitel. Bottas kende pech in een "touchette" met Lewis in de eerste ronde en moest na een pitstop van 14" voor een nieuwe voorvleugel vanaf de achterste positie terugvechten naar de achtste plaats. Hij weet nu dat hij verslagen is en weldra weten we of hij blijft bij Mercedes of elders zijn geluk moet gaan zoeken. Max Verstappen reed de snelste ronde in 1'17"103. De zomervakantie begint nu in de F1 en op 30 augustus a.s. beginnen de vrije trainingen voor de GP van België in Francorchamps.
Vettel werd derde en beperkt de schade in de WK-stand. Hij beseft evenwel dat hij geen kans meer maakt op een vijfde titel. Mercedes-baas Toto Wolff beweert van wel. Maar dat is een verontschuldigende manier van zeggen want het Duitse merk dat op de automarkt dipjes begint te kennen, is al wel zeker van een zesde wereldtitel bij de constructeurs dit jaar. Ferrari, op de automarkt nog sterker in weerwil van een verkoopsafname in het tweede kwartaal dit jaar ziet wat angstig Red Bull naderen voor de tweede plaats in het WK van de constructeurs..
En wie geeft Red Bull zoveel energie ? Honda ! De 1,6 V6 Turbo Hybrid-motor die vorig jaar bij Mc Laren zo sputterde.... Vanaf 1 september begint met de GP van België in Francorchamps de tweede seizoenshelft. Dat is de eerste race van nog negen GP's. Benieuwd of we met het fenomeen Max Verstappen dan in een andere wereld terecht komen. Bijna buitenaards staat al vast. (Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 35'03"796 (306,670 km tegen gemiddelde snelheid van 187,729 km/h)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SCOORT EERSTE POLE IN HONGARIJE
Het nieuwe "rendier" Max Verstappen is een feit. In Hongarije reed de Belgische Nederlander met de Red Bull-Honda in 1'14"572 zijn eerste pole-position uit zijn loopbaan. Tevens een nieuw ronderecord op de Hongaroring. Max zette daarmee liefst tien wereldtitels als leerjongens achter zich op de grid. Kimi Räikkönen één, Sebastien Vettel vier, Lewis Hamilton vijf. De 22-jarige fenomenale jongeman neemt hierbij zowat buitenaardse normen aan. Zelfs Lewis Hamilton liet zich onvoorzichtig uit dat hij best Max naast hem wil in 2020 in plaats van Bottas. Of dat zal gebeuren is zéér de vraag. Want Honda is er ook nog. Of beter, Honda is terug van ver weggeweest.
De Japanse constructeur, geboren door Soichiro Honda in Japan, beginnend met grasmaaiers, nu voor de F1 gebaseerd in Engeland, begeeft zich opnieuw onder de grootsten: Mercedes en Ferrari. Het lijdt geen twijfel dat Honda de doorontwikkeling van de nu succesvolle F1 1,6 V6 Turbo Hybrid verder in handen van Max Verstappen wil zien in 2020. Dat is het laatste seizoen van de na-oorlogse F1 die in 1950 begon. Dan eindigen de Concorde Accoorden tussen de FIA en de FOM en begint er een nieuwe, minder technisch geraffineerd en dus goedkoper Formule 1-era in handen van het Amerikaanse Liberty Media. Meteen zal een nieuwe generatie autocoureurs worden geboren.
Ook Mick Schumacher zal daarbij zijn, al was het maar om vaders glitter van zeven wereldtitels. Vandaag eindigde Mick Scumacher in de eerste manche van de F2 op de achtste plaats en won andermaal Nicolas Latifi de race. De wereldkampioenen van vandaag zullen in 2021 wellicht allemaal op pensioen zijn, in de Formula E rijden of in Le Mans een zitje krijgen. Vandaag heeft Max Verstappen op nooit eerder gezien wijze een nieuw tijdperk in de autosport op gang geknald. Morgen is er de race. De "snotneus" tegen de "gelauwerden" die door hem worden gelouterd om na te denken over hun nabije toekomst. Daartoe behoren Vettel, Hülkenberg, Ricciardo, Perez, Kubica (zeker !!!), Bottas en andere Grosjeans. Morgen afspraak op de 4,381 km lange Hongaroring ! (Walter Rombauts)
HAMILTON NIPT SNELST VOOR HYPERSTER MAX VERSTAPPEN
Vooral Valtteri Bottas voelt de druk op hem. Geruchten (en het zijn werkelijk voorlopig maar geruchten) in de paddock doen de ronde als zou Max Verstappen in 2020 bij Mercedes gaan rijden. Het zinderde door heel de FP3 in Hongarije. Daarin eistte Lewis Hamilton met 1'16"084 zijn eerste plaats op. Nipt voor Max Verstappen die...1'16"097 liet noteren !!!! Tweede voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel, voor pschologisch geschokte Valtteri Bottas en Charles Leclerc... Straks de kwalificaties voor de "pole" die van kapitaal belang is op de Hongaroring. Dat is een mini "oude Nürburgring", waar inhalen wel mogeijk is. (Walter Rombauts)
Straks beginnen in Hongarije de eerste vrije trainingen voor de gelijknamige GP op de Hongaroring. Red Bull is door de prestatie van Max Verstappen in Duitsland door het dolle heen. Iets voorbarig wordt de 21-jarige wonderboy vooral in de Nederlandse pers al gezien als de wereldkampioen 2019. Mathematisch en met veel tegenslag voor Lewis Hamilton kan het. Maar het zal eerder vice-wereldkampioen worden zijn omdat Bottas murw is, psychologisch gebroken door zijn ploegmaat die al vijf titels heeft.
Maar omdat Red Bull nu toch ter sprake komt. Het eens zo historische merk Aston Martin is zo goed als waardeloos geworden op de beurs. Het verdampt en is officieel sponsor van Red Bull. Twee dingen die niet te rijmen vallen. Andy Palmer, ceo, die in 2017 nog voor winst zorgde ziet de waarde van 4,3 miljard pond naar vandaag tot 1 miljard dalen. Een James Bondverhaal. Maar de hele automarkt ligt ondersteboven, is het noorden kwijt. Wereldwijd is 7% achteruitgang genoteerd. China, de grootste markt voor elektrische voertuigen valt bijna stil. China vraagt minder mangaan, nikkel en kobalt voor herlaadbare batterijen. In die mate zelfs dat Umicore er kopzorgen over heeft. Mercedes - Benz, Daimler dus, raakt niet onder het dieselschandaal uit en verkoopt minder auto's. BMW ook al. We kunnen nog een poos doorgaan.
Zelfs Renault stuurt onheilsberichten over heel de wereld. Hoewel daar een vrolijke Vlaamse noot in zit. De Vlaamse regering - die van eeuwigdurend lopende zaken dan - heeft een groepsaankoop van 120 Renault ZOE's geplaatst. Een degelijke elektrische auto die zo om en rond €22.000 kost is een goede koop, al is de autonomie net als die van de Nissan Leaf beperkt. In dagelijks gebruik weten we dat we na 220 km dringend een stekker moeten vinden. Maar daarvoor is geen infrastructuur. Degene die er al is, is ondermaats.
Zo grasduinen door de autowereld geeft een triest nostalgisch gevoel. Wat ooit de hoogte passie is geweest, de grootste liefde waarvoor de beste en mooiste vrouwen zijn opgegeven is voorbij. Met de zelfrijdende auto die nu al in Trier via Google in de stad rondrijdt, dreigt de laatste emotie te verdwijnen. De eenheid tussen mens en machine die verstandig kon bestaan is kille artificiële intelligentie geworden. Zoals in de zeer nabije toekomst seksrobots mannen zullen vervangen. Aristoteles heeft het 322 jaar voor onze tijdrekening gezegd: "als de vrouw gelijk wordt aan de man is ze per definitie de baas". We zijn zover. Morgen zal Max Verstappen met de Red Bull trachten Lewis Hamilton verder terug te dringen. Maar dat Hollands - gezond - chauvinisme zal nog even moeten wachten.(Walter Rombauts)
HAMILTON IN FP1 EN GASLY DOOR PLOTSE REGEN SNELST IN FP2 IN HONGARIJE
De vrije vrijdagtrainingen voor de GP van Hongarije zijn snel verteld. In de FP1 hield Lewis Hamilton aanvaller Max Verstappen achter zich. Ploegmaat Valtteri Bottas reed niet wegens motorproblemen in Mercedes' kwetsbaar geworden sterrenhemel. Sebastien Vettel zette de Ferrari op een hoopvolle derde chrono en Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) verraste opnieuw in de eerste vijf.
De FP2 kreeg regen. Max Verstappen reed eerst de snelste tijd maar omzeggens direct stelde Hamilton die wijzerstand scherper. Als bij mirakel plofte Pierre Gasly net voor de regen op de rapste tijd. Precies om 15.18 uur. Eerder was de sessie al onderbroken door een ferme klap tegen de muur van Albon. Maar hij overleefde zonder letsel de smak. De regen bleef lichtjes vallen. Intermediaires werden ingezet maar daarmee kwamen de besten maar aan 1'36"... Dus bleef zogoed als alleman binnen.
Sainz porbeerde het ongelooflijke....op slicks (mediums) 1000 pk overzetten op een spekgladde asfalt en amuseerde daarmee het weinige publiek met wat pirouettes die gelukkig voor Mc Laren zonder brokken afliepen. Slot van de FP2: Pierre Gasly onverwacht en bij mirakel snelste voor Max Verstappen. Voordeel van de vrijdagse mislukkende evenementen is dat er zondags wellicht een spannender race van komt. Iedereen doet dan zowat mee aan de bandenloterij. Morgen FP3 en de kwalificaties. Zondag de race. Een onvoorspelbare. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN OVERSTIJGT IN ZIJN RED BULL-HONDA CHAOS IN GP VAN DUITSLAND
Nat, droog, safetycar in de regen al voor de echte start. Slippende kampioenen, Charles Leclerc, Valtteri Bottas, Nico Hülkenberg, Sergio Perez, Lewis Hamilton..., allen gecrasht. Chaos. Een replica van de bijbelse zondvloed en de toren van Babel. Pitstops bij de vleet, tot zelfs sommige commentatoren er niet meer aan uit konden wie met welke banden reed. Zo'n veertien ronden voor het einde koos Max Verstappen voor de zachtste droogweerbanden en zette zich opnieuw als leider aan het veld. Velen volgden zijn voorbeeld, met in het bijzonder Sebastien Vettel die vanaf de laatste plaats startte en...tweede finishte.
Mercedes verdween roemloos uit de Motodroom van Hockenheim. Bottas gecrasht, teamleider Toto Wolff woedend, Hamilton een slechte dag. Dat kan Mercedes van een vijfvoudige wereldkampioen nog verwerken. Hij eindigde elfde, mede door straftijd door verkeerd de pits in te rijden. In ieder geval won Max Verstappen zijn tweede GP van dit seizoen. En reed ook de snelste ronde. Dus 26 WK-punten geoogst !!! Zijn wapenfeiten maken hem op 21 jarige leeftijd al tot een levende legende die ongetwijfeld in de komende seizoenen wereldkampioen wordt. Aandacht moet ook uitgaan naar de Rus Daniil Kvyat die de Toro Rosso, ook met Honda-motor, op de derde podiumplaats zette.
Los daarvan wordt hij een held in Japan. Hij brengt voor de tweede keer dit jaar Honda (waarmee Mc Laren voordien zo sukkelde) op het hoogste podiumtrapje. De jongeman leeft al tussen de wereldkampioenen, dat is zijn natuurlijke omgeving geworden. Volgende week op de Hongaroring is hij door diezelfde wereldkampioenen opnieuw te vrezen. En de "crashers", tja, die moeten zich daar maar op de baan te zien houden. (Walter Rombauts)
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 44'31"275
HAMILTON IN POLE NA TOTALE AFGANG VAN FERRARI-BOLIDES
Noch Sebastien Vettel, noch Charles Leclerc treft enige schuld dat de eerste op de laatste plaats vertrekt en de tweede vanaf de tiende. We gaan niet flauw doen en met de vinger wijzen naar teammanager Binotto, maar "drama" zoals de hele geschiedenis van het Steigerende Paard is geweest, speelde de hoofdrol in de kwalificaties voor de pole in Hockenheim. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel kon zelfs niet aan de Q1 deelnemen en start zo per definitie op de twintigste plaats. Leclerc raakte in de Q1, maar dan liet ook zijn Ferrari het afweten. Vettel rijdt voor eigen publiek, mogelijk zelfs zijn laatste GP in Hockenheim.
Lewis Hamilton (Mercedes) swingde naar de pole in 1'11"767. Na ook wat technische donderwolken voor Max Verstappen plaatste het stuurwonder zijn Red Bull op de tweede plaats voor Bottas (Mercedes). Deze laatste wordt onzekerder met de minuut. Dat komt omdat hij in Lewis zijn meerdere moet erkennen, maar nog meer omdat in augustus zijn Mercedes-contract wordt heronderhandelt. Daar speelt ook Ocon in mee. Iemand die bij Toto Wolff hoog aangeshreven staat en mogelijk minder zal kosten dan de Fin. In barre tijden voor Mercedes-Benz op de automarkt kan dat welkom zijn.
De gisteren zwaar gecrashte Pierre Gasly kreeg van Red Bull een splinternieuwe bolide en dankt het team met een vierde tijd. Voor ouwe rat Kimi Räikkönen kon de vreugde niet op. Hij klokte de vijfde tijd in de Alfa Romeo die met een Ferrari-motor rijdt. Zo rehabiliteerde hij toch het Italiaanse iconisch merk iets. Dat Red Bull "Aston Martin" als sponsor voert en een Hondamotor middenin heeft is dus ook geen probleem. In een tijd van vrije genderkeuze. Ondergetekende kiest voorlopig nog voor de "homo erectus", maar weet dat hij daarmee voorbij is gestreefd. Maar als ik zag hoe FIA-president in de Ferrari-pit ongelovig naar de hem zo bekende machine keek, wist ik dat hij ook nog aan een definitieve keuze toe was.
Morgen is er de GP van Duitsland als elfde race van éénentwintig. Op de affiche staat een inhaalrace van Vettel en Leclerc, gesteld dat de auto's aan de praat te krijgen zijn. Er hangen duels in de lucht. Zelfs tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Misschien ook met Charles Leclerc die terug naar het front zal dringen. Eén ding staat al vast. Vijfvoudig wereldkampioen Hamilton werkt naarstig verder aan zijn zesde wereldtitel. Hij telt nu 223 punten voor Bottas met 184. Dan volgt Max...Voor het wereldkampioenschap van de constructeurs leidt Mercedes met 407 eenheden voor Ferrari 243. Het staat nu al vast dat Mercedes voor de zesde keer sinds 2016, toen men met deze V6 Turbo Hybrid-krachtbronnen is beginnen racen in de F1, ongenaakbaar zal blijken. Morgen koers. (Walter Rombauts)
FP3: SNELSTE LECLERC OP HIELEN GEZETEN DOOR MAX VERSTAPPEN
Om precies 12 uur 40' van de één uur durende "Free Practice 3" in Hockenheim gingen alle piloten over op softs. De eerdere tijden werden op mediums neergezet. Met het oog op de kwalificaties straks is het uitproberen daarvan een noodzaak. Een "soft" is 0,6" sneller dan een "medium". De uitslag van de FP3 vanochtend wijst in de richting van een nieuw duel tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. Vandaag om de "pole" en morgen mogelijk om de zege in de GP van Duitsland.(Walter Rombauts)
FP2: LECLERC - FERRARI - SLAAT NIPT PLOEGMAAT VETTEL
Sensatiezoekers hebben voer gekregen in de knallende crash van Pierre Gasly. Er schiet niet veel over van de Red Bull. Precies zoals in FP1 Georges Russell die kwalijke geoonte voordeed in de Williams. Het is een mirakel dat teambazin Claire Williams nog een zelfmoord heeft gepleegd als je 2019 analyseert. Als dochter van de levende legende Frank Williams, is ze echter verstandiger maar in haar binnenste woedt er droefheid om dit seizoen met klungelaars als "heroptredende" Robert Kubica en Georges Russell te moeten afronden. Morgen FP3 en de kwalificaties vor de "pole". (Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - SNELST IN FP1 VOOR GP VAN DUITSLAND
Met een tijd van 1'14"013 heeft de viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel in zijn Ferrari de beste tijd gezet in FP1 in Hockenheim. In een draagbare warmte gaande van 's ochtends 31°C tot 35°C tegen de middag zette Charles Leclerc de tweede Ferrari op de tweede plek. Voor Vettel is het zo'n beetje éein wiedergütmachung" voor eigen publiek. Vorig jaar gleed hij onder de regen in de eerte links stadiumbocht weerloos in de banden. Een bocht die zo gemakkelijk is en door niemand kon worden gemist... Toch gebeurde het.
De Mercedessen kregen een nieuwe "vintage"-kleur voor de Duitse GP. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed er de derde tijd mee. Het is nog te vroeg om daar enige betekenis aan te geven. Terloops zij wel opgemerkt dat het Daimler, bekender van Mercedes-Benz, het tweede kwartaal afsloot met 1,6 miljard verlies wegens een mank lopende autoverkoop (-11.000) exemplaren tegenover vorig jaar. Dat er "slechts" 821.666 auto's aan de man en vrouw werden gebracht in het tweede kwartaal 2019 is vooral te wijten aan een stroeve handel in China en de USA. Maar ook een terugroepactie in verband met airbags beschadigde het imago. Mercedes in de F1, wiens jaarbudget ongeveer 510 miljoen dollar is, heeft daar weinig last van.
Max Verstappen die de vierde chrono klokte beweert dat winnen er stilaan in zit. De 21-jarige jongeman is daarin te geloven. De Hondamotor die de Red Bull aandrijft wordt steeds beter. De iconische naam Honda saat in die auto meteen in schril contrast met de beursgenoteerde merknaam Aston Martin die overal op helmen en wagens is te zien. Ook dat historische merk zag in het tweede kwartaal -22% in het UK en EU tot -28% in het Midden Oosten en Afrika. Gisteren daalde het aandeel met - 26% nadat het al eerder bij de beursintroductie in oktober al eens -60% had verloren. Ook dat zijn geen zorgen voor Max. Hij weet waarschijnlijk ook niet dat de aanvankelijke beurswaarde van 4,3 miljard pond (4,8 miljard euro) al is verdampt tot 2,8 miljard Euro.
Alles staat blijkbaar veraf van de Formule 1, maar de vertraging van de wereldeconomie zal zeker binnen afzienbare tijd ook de autosport raken. Ook na de Brexit voor de in Engeland gebaseerde teams als Mercedes, Renault, Honda. Het initiatief van nieuwe F1 eigenaars (maart 2017) om de budgetten voor 2021 te beperken tot 135 miljoen dollar voor een seizoen, zal mogelijk nog een pleiste op het houten been worden. Héél misschien kunnen/willen dan ook meerdere automerken eraan deelnemen. Hoewel die nu veelal al geborgen zitten in een Formula E die stijgende populariteit kent. Maar géén Formule 1 is. (Walter Rombauts)
REGENKANS VAN 80% IN GP VAN HOCKENHEIM...VETTEL'S ZORG
Vorig jaar verspeelde de Duitser Sebastien Vettel definitief zijn kansen op een vijfde wereldtitel voor eigen publiek in Hockenheim. Aan de leiding stuurde hij zijn Ferrari in de eerste bocht van het stadium de muur in. Gewoon rechtdoor geleden tegen 80 km/h. Een bocht die je niet kan missen... Lewis Hamilton won daarna gemakkelijk zijn vijfde titel, statistisch gelijk aan Juan Manuel Fangio. Een verdere vergelijking tussen de twee gaat in geen geval op. Nu staat Vettel in de kwalificaties én de race voor hetzelfde dilemma van vorig jaar. De weerstations voorspellen én voor zaterdag én zondag 26°C en zeker 80% op regen. Zo wordt het opnieuw een bijzondere GP van Duitsland, elfde race in het WK F1. Vrijdag beginnen de eerste vrije trainingen om 11 uur. (Walter Rombauts)
ANDRE LOTTERER IN FORMULA E NAAST NEEL JANI VOOR SEIZOEN 2019-2020
André Loterer, drievoudig winnaar van de 24 Uren van Le Mans zal het FIA Formula E seizoen 2019-2020 voor Audi rijden. Binnen het team ABB zal hij als ploegmaat Neel Jani hebben. Beiden staan garant voor zege's en podiums, dat blijkt het hun palmares van de etmaalrace in La Sarthe. Nu de in 2020 de dan 71-jarige historische F1 op zijn einde loopt scoort de FIA steeds beter met de Formula E in Europa.
In 2021 hebben de nieuwe eigenaars van de F1 - het Amerikaanse Liberty Media sinds maart 2017 - nieuwe auto's en nieuwe reglementen in de toverbak zitten. Zo zou tijdens de race terug mogen worden bijgetankt, de auto's krijgen een nieuw "groundeffect" waarmee ze aan het asfalt worden gezogen (verboden door de FIA in 1983 nadat Colin Champan het in 1977 uitvond).
Ook beweert Lberty Media dat het maximumbudget 135 miljoen dollar per jaar zal mogen bedragen. Terwijl in de F1 jongere, nieuwe, onbekende coureurs aantreden, is de Formula E bevolkt met ex-grote namen uit de Formule 1. Een beetje zoals vermoeide politiekers naar "Europa" mogen gaan...Maar Formula E zit in de lift. (Walter Rombauts)
HAMILTON MAGISTRAAL WEER STAPJE DICHTER BIJ ZESDE WERELDTITEL
Terwijl Valtteri Bottas trainingsnelste was en vanuit pole Lewis Hamilton de leiding verhinderde, ontspon zich een vinnig duel tussen de twee ploegmaten. In die mate dat teamleider Toto Wolff redenen had om zich zorgen te maken. Zo nipt reden de Mercedessen in elkaars buurt. Een botsing werd gevreesd, maar die bleef gelukkig uit. In de 20ste van de 52 te rijden ronden ging Antonio Giovinazzi met zijn Alfa Romeo van de baan in de grindbak. Dat lokte een safetycar uit. Het duurde vier ronden eer de groene vlag weer opdook. Een restart...met grote gevolgen. Max Verstappen die rondenlang met Charles Leclerc kat en muis speelde, ging de pits in. Leclerc ook. Maar Max vertrok eerst en won - discutabel - een plaats.
Ook kwam Lewis Hamilton na de safety car aan de leiding en zou die niet meer afstaan. Bottas haalde op vier ronden van de finish nog zachte banden om een snelste ronde te zetten en één WK-punt te winnen bovenop de 18 verbonden aan de tweede plaats. Hij sloeg in zijn opzet ! Toen Hamilton dit zag, trapte hij het gespedaal nog wat dieper in en ontfutselde met een nieuw ronderecord van 1'27"369 opnieuw dat ene punt van zijn ploegmaat. De Brit voegt dus 26 punten toe en versterkt zijn positie in de stand om het WK.
Een andere hoogte- of eerder dieptepunt was dat Sebastien Vettel inliep op Max Verstappen. Zoals we gewend zijn liet de Belgische Nederlander zich niet zomaar voorbijrijden. Maar in een aanvalsmanoeuvre van Vettel gebeurde er iets raar. Héél even ging Max naar rechts, moet Vettel gemeend hebben een gat te zien, maar kwam Max terug in een fractie van een milliseconde voor hem. Vettel boorde zijn Ferrari in de achterkant van de Red Bull die als een biljartbal van de baan werd gekegeld. De sportcommissarissen namen redelijk snel een beslissing en gaven Vettel 10" straftijd. De viervoudige Duitse kampioen haalde een nieuwe neus in de pits en vertrok laatst om geen enkele rol van betekenis meer te spelen. Na de wedstrijd ging Sebastien Vettel zich bij Max Verstappen verontschuldigen. Dus bekende Vettel fout, maar Max was een zekere derde podiumplaats kwijt.
Charles Leclerc werd tot "Piloot van de dag uitgeroepen", maar ook Max' ploegmaat, de Fransman Pierre Gasly, reed zich in de kijker. De nieuwe afstellingen aan zijn Red Bull blijken rendement af te leveren. Daarmee groeit natuurlijk de rivalitet tussen de twee jonge gasten. Max staat derde in de stand om het WK voor Vettel en na Bottas. Goed bekeken is er een generatiewissel bezig in de Formule 1. Tegen het nieuwe reglement in 2021 waaronder opnieuw tanken tijdens de race, zijn alle ouwe rakkers op pensioen. Alleen Lewis zal blijven want die wil minstens zeven titels zoals Schumacher. Liefst nog één meer. Zoals Mick Schumacher nu presteert in de Formule 2, hoeft niet gevreesd te worden dat zoontje direct zal scoren als vader in de F1. (Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - PAKT POLE EN NIEUW RONDERECORD IN SILVERSTONE
De Fin Valtteri Bottas zorgde met een nieuw ronderecord - 1'25"093 - dat zijn ploegmaat Lewis Hamilton vandaag voor de 70ste GP van Engeland geen zevende pole-position kon veroveren. Zelfs een zeer sterke Charles Leclerc kon zijn Ferrari niet beter dan op een derde plaats zetten. Sebastien Vettel haalde pas een zesde chrono. Daarentegen blijven de Red Bulls van Verstappen en Gasly zich als luizen in de pels van de meervoudige wereldkampioenen zetten. De Red Bulls hebben met een opmerkelijke aero-afstelling gereden. De neus vooraan nog lager en de achtertrein iets hoger. Met die supplementaire wigvorm wilde Adrian Newey van Red Bull eens experimenteren.
Niet zonder resultaat. Ook gaven de Red Bulls meer vlammen af omdat de wagenbodem, vooral de neuskant dan, in de remzone's en op de curbs, nog sterker dan anders raakte. In ieder geval heeft het nieuwe asfalttapijt van Silverstone zijn meeste opborrelende olieresten afgegeven zodat de race zelf minder glad kan verlopen. Tenzij de weerman gelijk krijgt die beweert dat er 22% kans bestaat op regen morgen. In dat geval zijn de "regenmeisters" aan bod. Maar het kan ook weer een sterrenregen worden. Mercedes is immers het sterkst. (Walter Rombauts)
In een door regen getekende derde vrije oefening om de GP van Engeland, heeft na spitse chronoduels Charles Leclerc de snelste tijd gereden. Om 15 uur beginnen de kwalificaties om de pole.(wr)
BOTTAS - MERCEDES - SNELLER DAN HAMILTON IN FP2 IN SILVERSTONE
De Fin Valtteri Bottas heeft in zijn "zilverpijl" in de tweede vrije oefeningen iets sneller gereden dan zijn ploegmaat Lewis Hamilton. Daarmee neemt Mercedes weerom de dromen weg van zowel Ferrari als Red Bull-Honda. Pierre Gasly sloeg toch in een vijfde plaats, twee posities voor Max Verstappen. De FP2 was weerom wat saai. Niet gekleurd met een crash in de pits van Romain Grosjean, maar natuurlijk wel met de onvermijdelijke slippers van driekwart van de twintig die meerijden. Dat is voer voor sites die er leuke plaatjes van brengen. Ten gronde geanalyseerd is "de toekomst van de F1" wellicht de Monegask Charles Leclerc, die andermaal ploegmaat Vettel sneller af was. Eerder dan Max Verstappen. Morgenochtend is er de FP3 en dan de kwalificaties voor de pole. (Walter Rombauts)
PIERRE GASLY - RED BULL HONDA - ZET IEDEREEN EEN NEUS IN FP1 IN SILVERSTONE
De Fransman Pierre Gasly, ploegmaat van Max Verstappen, heeft in de eerste vrije oefeningen de snelste tijd gereden. De anderhalf uur durende sessie werd getekend door een korte regenbui, waardoor met nog 20' te gaan alleen Bottas, Norris en Verstappen wat rondjes draaiden om de fans toch iets te bieden. Toen de met nieuw asfalt beklede baan was opgedroogd werd er nog even "geraced". Die nieuwe asfaltlaag maakt Silverstone gladder. Daar werd op 13 juli 1950 de eerste na-oorlogse GP gereden. Dit weekend is het de 70ste Grote Prijs van Engeland.
Dat betekent dat Sliverstone net als Monza altijd op de kalender heeft gestaan. Silverstone is historisch een snelle baan waarop 60% plankgas wordt gereden en dus veel van de motoren wordt gevergd. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is uiteraard favoriet en hoopt met een nieuwe zege voor eigen publiek het voortbestaan van Silverstone te ondersteunen. Eind 2020 loopt de huidige F1 af en willen de nieuwe eigenaars de kosten drukken en de winsten verhogen. Even is het afvoeren van Silverstone in 2021 al ter sprake gekomen. Dat zou meteen een definitieve breuk zijn met de dan 71 jarige historische na-oorlogse F1. Maar alles kan. Zeker met die Amerikanen van Liberty Media. (Walter Rombauts)
De "goedendag" is geen bonjour. Het was een ronde kogels met pinnen, via een ketting bevestigd aan een houten steel. Daarmee sloegen de Vlamingen in 1302 de Fransen de kop in en volgens Humo was er ook een speciale priem om de ogen van de vijand uit te steken. Vandaag viert Vlaanderen daarom feest. In wezen is het beschamend wat mensen elkaar aandoen. Wat het met automobiel te maken heeft is niet duidelijk. Maar de Grote Liefde die officieel, maar niet in het echt, in 1896 is ontstaan toen Daimler en Benz, en vooral niet te vergeten Otto, wordt nu door overheden aller landen "goedendag" gezegd. Als er één industrie-onderdeel is waarin je de komende tien jaar niet meer moet investeren is het "de auto", de verloren Grote Liefde. Morgen meer. (wr)
Het was 1983 en Prost en Lauda reden met elkaar. In 1984 zou Niki Lauda voor de derde keer wereldkampioen worden met de TAG Porsche Turbomotor. In bijlage een uniek document.(wr)