HAMILTON IN POLE NA TOTALE AFGANG VAN FERRARI-BOLIDES
Noch Sebastien Vettel, noch Charles Leclerc treft enige schuld dat de eerste op de laatste plaats vertrekt en de tweede vanaf de tiende. We gaan niet flauw doen en met de vinger wijzen naar teammanager Binotto, maar "drama" zoals de hele geschiedenis van het Steigerende Paard is geweest, speelde de hoofdrol in de kwalificaties voor de pole in Hockenheim. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel kon zelfs niet aan de Q1 deelnemen en start zo per definitie op de twintigste plaats. Leclerc raakte in de Q1, maar dan liet ook zijn Ferrari het afweten. Vettel rijdt voor eigen publiek, mogelijk zelfs zijn laatste GP in Hockenheim.
Lewis Hamilton (Mercedes) swingde naar de pole in 1'11"767. Na ook wat technische donderwolken voor Max Verstappen plaatste het stuurwonder zijn Red Bull op de tweede plaats voor Bottas (Mercedes). Deze laatste wordt onzekerder met de minuut. Dat komt omdat hij in Lewis zijn meerdere moet erkennen, maar nog meer omdat in augustus zijn Mercedes-contract wordt heronderhandelt. Daar speelt ook Ocon in mee. Iemand die bij Toto Wolff hoog aangeshreven staat en mogelijk minder zal kosten dan de Fin. In barre tijden voor Mercedes-Benz op de automarkt kan dat welkom zijn.
De gisteren zwaar gecrashte Pierre Gasly kreeg van Red Bull een splinternieuwe bolide en dankt het team met een vierde tijd. Voor ouwe rat Kimi Räikkönen kon de vreugde niet op. Hij klokte de vijfde tijd in de Alfa Romeo die met een Ferrari-motor rijdt. Zo rehabiliteerde hij toch het Italiaanse iconisch merk iets. Dat Red Bull "Aston Martin" als sponsor voert en een Hondamotor middenin heeft is dus ook geen probleem. In een tijd van vrije genderkeuze. Ondergetekende kiest voorlopig nog voor de "homo erectus", maar weet dat hij daarmee voorbij is gestreefd. Maar als ik zag hoe FIA-president in de Ferrari-pit ongelovig naar de hem zo bekende machine keek, wist ik dat hij ook nog aan een definitieve keuze toe was.
Morgen is er de GP van Duitsland als elfde race van éénentwintig. Op de affiche staat een inhaalrace van Vettel en Leclerc, gesteld dat de auto's aan de praat te krijgen zijn. Er hangen duels in de lucht. Zelfs tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Misschien ook met Charles Leclerc die terug naar het front zal dringen. Eén ding staat al vast. Vijfvoudig wereldkampioen Hamilton werkt naarstig verder aan zijn zesde wereldtitel. Hij telt nu 223 punten voor Bottas met 184. Dan volgt Max...Voor het wereldkampioenschap van de constructeurs leidt Mercedes met 407 eenheden voor Ferrari 243. Het staat nu al vast dat Mercedes voor de zesde keer sinds 2016, toen men met deze V6 Turbo Hybrid-krachtbronnen is beginnen racen in de F1, ongenaakbaar zal blijken. Morgen koers. (Walter Rombauts)
FP3: SNELSTE LECLERC OP HIELEN GEZETEN DOOR MAX VERSTAPPEN
Om precies 12 uur 40' van de één uur durende "Free Practice 3" in Hockenheim gingen alle piloten over op softs. De eerdere tijden werden op mediums neergezet. Met het oog op de kwalificaties straks is het uitproberen daarvan een noodzaak. Een "soft" is 0,6" sneller dan een "medium". De uitslag van de FP3 vanochtend wijst in de richting van een nieuw duel tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. Vandaag om de "pole" en morgen mogelijk om de zege in de GP van Duitsland.(Walter Rombauts)
FP2: LECLERC - FERRARI - SLAAT NIPT PLOEGMAAT VETTEL
Sensatiezoekers hebben voer gekregen in de knallende crash van Pierre Gasly. Er schiet niet veel over van de Red Bull. Precies zoals in FP1 Georges Russell die kwalijke geoonte voordeed in de Williams. Het is een mirakel dat teambazin Claire Williams nog een zelfmoord heeft gepleegd als je 2019 analyseert. Als dochter van de levende legende Frank Williams, is ze echter verstandiger maar in haar binnenste woedt er droefheid om dit seizoen met klungelaars als "heroptredende" Robert Kubica en Georges Russell te moeten afronden. Morgen FP3 en de kwalificaties vor de "pole". (Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - SNELST IN FP1 VOOR GP VAN DUITSLAND
Met een tijd van 1'14"013 heeft de viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel in zijn Ferrari de beste tijd gezet in FP1 in Hockenheim. In een draagbare warmte gaande van 's ochtends 31°C tot 35°C tegen de middag zette Charles Leclerc de tweede Ferrari op de tweede plek. Voor Vettel is het zo'n beetje éein wiedergütmachung" voor eigen publiek. Vorig jaar gleed hij onder de regen in de eerte links stadiumbocht weerloos in de banden. Een bocht die zo gemakkelijk is en door niemand kon worden gemist... Toch gebeurde het.
De Mercedessen kregen een nieuwe "vintage"-kleur voor de Duitse GP. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed er de derde tijd mee. Het is nog te vroeg om daar enige betekenis aan te geven. Terloops zij wel opgemerkt dat het Daimler, bekender van Mercedes-Benz, het tweede kwartaal afsloot met 1,6 miljard verlies wegens een mank lopende autoverkoop (-11.000) exemplaren tegenover vorig jaar. Dat er "slechts" 821.666 auto's aan de man en vrouw werden gebracht in het tweede kwartaal 2019 is vooral te wijten aan een stroeve handel in China en de USA. Maar ook een terugroepactie in verband met airbags beschadigde het imago. Mercedes in de F1, wiens jaarbudget ongeveer 510 miljoen dollar is, heeft daar weinig last van.
Max Verstappen die de vierde chrono klokte beweert dat winnen er stilaan in zit. De 21-jarige jongeman is daarin te geloven. De Hondamotor die de Red Bull aandrijft wordt steeds beter. De iconische naam Honda saat in die auto meteen in schril contrast met de beursgenoteerde merknaam Aston Martin die overal op helmen en wagens is te zien. Ook dat historische merk zag in het tweede kwartaal -22% in het UK en EU tot -28% in het Midden Oosten en Afrika. Gisteren daalde het aandeel met - 26% nadat het al eerder bij de beursintroductie in oktober al eens -60% had verloren. Ook dat zijn geen zorgen voor Max. Hij weet waarschijnlijk ook niet dat de aanvankelijke beurswaarde van 4,3 miljard pond (4,8 miljard euro) al is verdampt tot 2,8 miljard Euro.
Alles staat blijkbaar veraf van de Formule 1, maar de vertraging van de wereldeconomie zal zeker binnen afzienbare tijd ook de autosport raken. Ook na de Brexit voor de in Engeland gebaseerde teams als Mercedes, Renault, Honda. Het initiatief van nieuwe F1 eigenaars (maart 2017) om de budgetten voor 2021 te beperken tot 135 miljoen dollar voor een seizoen, zal mogelijk nog een pleiste op het houten been worden. Héél misschien kunnen/willen dan ook meerdere automerken eraan deelnemen. Hoewel die nu veelal al geborgen zitten in een Formula E die stijgende populariteit kent. Maar géén Formule 1 is. (Walter Rombauts)
REGENKANS VAN 80% IN GP VAN HOCKENHEIM...VETTEL'S ZORG
Vorig jaar verspeelde de Duitser Sebastien Vettel definitief zijn kansen op een vijfde wereldtitel voor eigen publiek in Hockenheim. Aan de leiding stuurde hij zijn Ferrari in de eerste bocht van het stadium de muur in. Gewoon rechtdoor geleden tegen 80 km/h. Een bocht die je niet kan missen... Lewis Hamilton won daarna gemakkelijk zijn vijfde titel, statistisch gelijk aan Juan Manuel Fangio. Een verdere vergelijking tussen de twee gaat in geen geval op. Nu staat Vettel in de kwalificaties én de race voor hetzelfde dilemma van vorig jaar. De weerstations voorspellen én voor zaterdag én zondag 26°C en zeker 80% op regen. Zo wordt het opnieuw een bijzondere GP van Duitsland, elfde race in het WK F1. Vrijdag beginnen de eerste vrije trainingen om 11 uur. (Walter Rombauts)
ANDRE LOTTERER IN FORMULA E NAAST NEEL JANI VOOR SEIZOEN 2019-2020
André Loterer, drievoudig winnaar van de 24 Uren van Le Mans zal het FIA Formula E seizoen 2019-2020 voor Audi rijden. Binnen het team ABB zal hij als ploegmaat Neel Jani hebben. Beiden staan garant voor zege's en podiums, dat blijkt het hun palmares van de etmaalrace in La Sarthe. Nu de in 2020 de dan 71-jarige historische F1 op zijn einde loopt scoort de FIA steeds beter met de Formula E in Europa.
In 2021 hebben de nieuwe eigenaars van de F1 - het Amerikaanse Liberty Media sinds maart 2017 - nieuwe auto's en nieuwe reglementen in de toverbak zitten. Zo zou tijdens de race terug mogen worden bijgetankt, de auto's krijgen een nieuw "groundeffect" waarmee ze aan het asfalt worden gezogen (verboden door de FIA in 1983 nadat Colin Champan het in 1977 uitvond).
Ook beweert Lberty Media dat het maximumbudget 135 miljoen dollar per jaar zal mogen bedragen. Terwijl in de F1 jongere, nieuwe, onbekende coureurs aantreden, is de Formula E bevolkt met ex-grote namen uit de Formule 1. Een beetje zoals vermoeide politiekers naar "Europa" mogen gaan...Maar Formula E zit in de lift. (Walter Rombauts)
HAMILTON MAGISTRAAL WEER STAPJE DICHTER BIJ ZESDE WERELDTITEL
Terwijl Valtteri Bottas trainingsnelste was en vanuit pole Lewis Hamilton de leiding verhinderde, ontspon zich een vinnig duel tussen de twee ploegmaten. In die mate dat teamleider Toto Wolff redenen had om zich zorgen te maken. Zo nipt reden de Mercedessen in elkaars buurt. Een botsing werd gevreesd, maar die bleef gelukkig uit. In de 20ste van de 52 te rijden ronden ging Antonio Giovinazzi met zijn Alfa Romeo van de baan in de grindbak. Dat lokte een safetycar uit. Het duurde vier ronden eer de groene vlag weer opdook. Een restart...met grote gevolgen. Max Verstappen die rondenlang met Charles Leclerc kat en muis speelde, ging de pits in. Leclerc ook. Maar Max vertrok eerst en won - discutabel - een plaats.
Ook kwam Lewis Hamilton na de safety car aan de leiding en zou die niet meer afstaan. Bottas haalde op vier ronden van de finish nog zachte banden om een snelste ronde te zetten en één WK-punt te winnen bovenop de 18 verbonden aan de tweede plaats. Hij sloeg in zijn opzet ! Toen Hamilton dit zag, trapte hij het gespedaal nog wat dieper in en ontfutselde met een nieuw ronderecord van 1'27"369 opnieuw dat ene punt van zijn ploegmaat. De Brit voegt dus 26 punten toe en versterkt zijn positie in de stand om het WK.
Een andere hoogte- of eerder dieptepunt was dat Sebastien Vettel inliep op Max Verstappen. Zoals we gewend zijn liet de Belgische Nederlander zich niet zomaar voorbijrijden. Maar in een aanvalsmanoeuvre van Vettel gebeurde er iets raar. Héél even ging Max naar rechts, moet Vettel gemeend hebben een gat te zien, maar kwam Max terug in een fractie van een milliseconde voor hem. Vettel boorde zijn Ferrari in de achterkant van de Red Bull die als een biljartbal van de baan werd gekegeld. De sportcommissarissen namen redelijk snel een beslissing en gaven Vettel 10" straftijd. De viervoudige Duitse kampioen haalde een nieuwe neus in de pits en vertrok laatst om geen enkele rol van betekenis meer te spelen. Na de wedstrijd ging Sebastien Vettel zich bij Max Verstappen verontschuldigen. Dus bekende Vettel fout, maar Max was een zekere derde podiumplaats kwijt.
Charles Leclerc werd tot "Piloot van de dag uitgeroepen", maar ook Max' ploegmaat, de Fransman Pierre Gasly, reed zich in de kijker. De nieuwe afstellingen aan zijn Red Bull blijken rendement af te leveren. Daarmee groeit natuurlijk de rivalitet tussen de twee jonge gasten. Max staat derde in de stand om het WK voor Vettel en na Bottas. Goed bekeken is er een generatiewissel bezig in de Formule 1. Tegen het nieuwe reglement in 2021 waaronder opnieuw tanken tijdens de race, zijn alle ouwe rakkers op pensioen. Alleen Lewis zal blijven want die wil minstens zeven titels zoals Schumacher. Liefst nog één meer. Zoals Mick Schumacher nu presteert in de Formule 2, hoeft niet gevreesd te worden dat zoontje direct zal scoren als vader in de F1. (Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - PAKT POLE EN NIEUW RONDERECORD IN SILVERSTONE
De Fin Valtteri Bottas zorgde met een nieuw ronderecord - 1'25"093 - dat zijn ploegmaat Lewis Hamilton vandaag voor de 70ste GP van Engeland geen zevende pole-position kon veroveren. Zelfs een zeer sterke Charles Leclerc kon zijn Ferrari niet beter dan op een derde plaats zetten. Sebastien Vettel haalde pas een zesde chrono. Daarentegen blijven de Red Bulls van Verstappen en Gasly zich als luizen in de pels van de meervoudige wereldkampioenen zetten. De Red Bulls hebben met een opmerkelijke aero-afstelling gereden. De neus vooraan nog lager en de achtertrein iets hoger. Met die supplementaire wigvorm wilde Adrian Newey van Red Bull eens experimenteren.
Niet zonder resultaat. Ook gaven de Red Bulls meer vlammen af omdat de wagenbodem, vooral de neuskant dan, in de remzone's en op de curbs, nog sterker dan anders raakte. In ieder geval heeft het nieuwe asfalttapijt van Silverstone zijn meeste opborrelende olieresten afgegeven zodat de race zelf minder glad kan verlopen. Tenzij de weerman gelijk krijgt die beweert dat er 22% kans bestaat op regen morgen. In dat geval zijn de "regenmeisters" aan bod. Maar het kan ook weer een sterrenregen worden. Mercedes is immers het sterkst. (Walter Rombauts)
In een door regen getekende derde vrije oefening om de GP van Engeland, heeft na spitse chronoduels Charles Leclerc de snelste tijd gereden. Om 15 uur beginnen de kwalificaties om de pole.(wr)
BOTTAS - MERCEDES - SNELLER DAN HAMILTON IN FP2 IN SILVERSTONE
De Fin Valtteri Bottas heeft in zijn "zilverpijl" in de tweede vrije oefeningen iets sneller gereden dan zijn ploegmaat Lewis Hamilton. Daarmee neemt Mercedes weerom de dromen weg van zowel Ferrari als Red Bull-Honda. Pierre Gasly sloeg toch in een vijfde plaats, twee posities voor Max Verstappen. De FP2 was weerom wat saai. Niet gekleurd met een crash in de pits van Romain Grosjean, maar natuurlijk wel met de onvermijdelijke slippers van driekwart van de twintig die meerijden. Dat is voer voor sites die er leuke plaatjes van brengen. Ten gronde geanalyseerd is "de toekomst van de F1" wellicht de Monegask Charles Leclerc, die andermaal ploegmaat Vettel sneller af was. Eerder dan Max Verstappen. Morgenochtend is er de FP3 en dan de kwalificaties voor de pole. (Walter Rombauts)
PIERRE GASLY - RED BULL HONDA - ZET IEDEREEN EEN NEUS IN FP1 IN SILVERSTONE
De Fransman Pierre Gasly, ploegmaat van Max Verstappen, heeft in de eerste vrije oefeningen de snelste tijd gereden. De anderhalf uur durende sessie werd getekend door een korte regenbui, waardoor met nog 20' te gaan alleen Bottas, Norris en Verstappen wat rondjes draaiden om de fans toch iets te bieden. Toen de met nieuw asfalt beklede baan was opgedroogd werd er nog even "geraced". Die nieuwe asfaltlaag maakt Silverstone gladder. Daar werd op 13 juli 1950 de eerste na-oorlogse GP gereden. Dit weekend is het de 70ste Grote Prijs van Engeland.
Dat betekent dat Sliverstone net als Monza altijd op de kalender heeft gestaan. Silverstone is historisch een snelle baan waarop 60% plankgas wordt gereden en dus veel van de motoren wordt gevergd. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is uiteraard favoriet en hoopt met een nieuwe zege voor eigen publiek het voortbestaan van Silverstone te ondersteunen. Eind 2020 loopt de huidige F1 af en willen de nieuwe eigenaars de kosten drukken en de winsten verhogen. Even is het afvoeren van Silverstone in 2021 al ter sprake gekomen. Dat zou meteen een definitieve breuk zijn met de dan 71 jarige historische na-oorlogse F1. Maar alles kan. Zeker met die Amerikanen van Liberty Media. (Walter Rombauts)
De "goedendag" is geen bonjour. Het was een ronde kogels met pinnen, via een ketting bevestigd aan een houten steel. Daarmee sloegen de Vlamingen in 1302 de Fransen de kop in en volgens Humo was er ook een speciale priem om de ogen van de vijand uit te steken. Vandaag viert Vlaanderen daarom feest. In wezen is het beschamend wat mensen elkaar aandoen. Wat het met automobiel te maken heeft is niet duidelijk. Maar de Grote Liefde die officieel, maar niet in het echt, in 1896 is ontstaan toen Daimler en Benz, en vooral niet te vergeten Otto, wordt nu door overheden aller landen "goedendag" gezegd. Als er één industrie-onderdeel is waarin je de komende tien jaar niet meer moet investeren is het "de auto", de verloren Grote Liefde. Morgen meer. (wr)
Het was 1983 en Prost en Lauda reden met elkaar. In 1984 zou Niki Lauda voor de derde keer wereldkampioen worden met de TAG Porsche Turbomotor. In bijlage een uniek document.(wr)
MAX VERSTAPPEN BEHOUDT ZEGE IN GP VAN OOSTENRIJK !
Na urenlange overweging over de schuldvraag wie van beide heren, Leclerc, dan wel Verstappen wel in de fout was gegaan, heeft het College van Stewards besloten dit als een "race-incident" te beschouwen. (wr)
VERSTAPPEN MET HOLLANDS DUWTJE NAAR ZEGE IN GP VAN OOSTENRIJK
Op de tweede startplaats staande achter trainingssnelste Charles Leclerc, sliep de Belgische Nederlander Max Verstappen (Red Bull-Honda) nog als de vijf rode startlichten uitfloepten. Hij reageerde zo traag in de start dat vijf auto's hem voorbij reden. Geschrokken van zichzelf herstelde hij zijn conditie vlug en pikte terug in de kop aan. De toppositie lag in de handen van Charles Leclerc (Ferrari) die de ganse race aan de leiding reed. Tot de eerste vijf op harde banden stonden. Behalve Vettel die van Max Verstappen zo'n pandoering kreeg dat hij zijn heil zocht in de zachtste banden. Zes topcoureurs op harde banden. Meteen begon Max Verstappen een indrukwekkende inhaalrace. Iedereen moest eraan geloven. Max reed de ene snelle ronde na de andere.
Op net geen drie ronden van het einde kreeg hij vat op leider Charles Leclerc in de Ferrari. Dan kwamen de aanvallen. Daarbij leek het even of de Monegask een "gat" liet, mogelijk voelend dat de Ferrari het Red Bull-geweld van Max Verstappen niet kon weerstaan. Maar Max wachtte nog. In de voorlaatste van de 71 te rijden ronden gebeurde het dan in bocht 3: Max ging Leclerc binnendoor...maar het linkerachterwiel van de Red Bull duwde tegen het rechterachterwiel van Leclerc. Daarna ook het linkse voorwiel van de Red Bull en het rechtste van de Ferrari. Even was Leclerc buiten de bocht geduwd. Niet echt onder de gordel. Wel aanvachtbaar. Max Verstappen won hier ook vorig jaar, reed de snelste ronden en staat nu derde in de WK-stand voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Alles evenwel nog onder voorbehoud van de beslissing van de stewards. (Walter Rombauts)
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 22'01"822 (306,578 km tegen 243 km/h gemiddeld)
HAMILTON KRIJGT DRIE PLAATSEN GRIDPENALTY, VERSTAPPEN START TWEEDE
Het incident in de kwalificaties waarbij trage Hamilton snelle Räikkönen blokkeerde heeft geleid tot een gridpenalty van drie plaatsen voor de Brit. Dus start Max Verstappen naast trainingssnelste Charles Leclerc. Maar deze straf zal de vijfvoudige wereldkampioen netjes aanvaarden. Mogelijk wordt ze omgezet in een keiharde race met o.a. ploegmaat Bottas om de voorsprong in de WK-stand die de Brit heeft niet te schaden.(wr)
LECLERC - FERRARI - IN POLE, DRAMA VOOR VETTEL IN SPIELBERG
Met een komeettijd van 1'03"003 verbeterde Charles Leclerc zijn eerdere chrono van 1'03"208 waarmee hij al op pole stond Q3. Hamilton, Verstappen en Bottas moesten het gewoon ondergaan. De Monegask is een feit. Zeker voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Die nam geen eens deel aan de Q3. Naar het einde toe van de Q2 begon de Ferrari te haperen. De mecaniciens sloofden zich direct uit om een defect aan de linkerkant te vinden. Vettel bleef geduldig wachten in de cockpit. Tot minuten later bleek dat een cruciaal onderdeeltje van de pneumatiek de oorzaak was. Het kon niet direct worden hersteld en dus start de Duitser vanaf de tiende plaats op de grid.
Meteen wordt het zonneklaar voor Vettel dat alleen een mirakel zijn kansen op de wereldtitel nog kan doen keren. Ondertussen doen rare geruchten de ronde dat Max Verstappen al met de GP van Hongarije Red Bull zou kunnen verlaten. Waar naartoe is niet direct duidelijk, maar in de F1 is er nooit rook zonder vuur. Voor de GP van Oostenrijk moet nog worden opgemerkt dat de Deen Kevin Magnussen de Haas-Ferrari op de vijfde startplaats zette. Ongelooflijk is ook dat Renault er niet in slaagt hun bolides op het niveau van "the best of the rest" te brengen. Het kan niet anders dat sponsors zullen gaan morren. Alleen voor de grappen van een altijd goedgemutste Daniël Ricciardo zullen ze het niet blijven doen. De meest bezorgde bij Renault is de Duitser Nico Hülkenberg die de triestheid ervan duidelijk inziet.
Tot slot dreigt er nog een gridpenalty voor Lewis Hamilton. Door te traag te rijden in de kwalificaties hinderde hij Kimi Räikkönen die aan een snelle ronde bezig was. Hamilton reed ook rechtdoor in plaats van de piste te volgen. Kimi stak zijn middelvinger op naar Lewis. Commissarissen zijn nu bezig met de vraag of er een straf komt of niet. (Walter Rombauts)
1. Charles Leclerc (Ferrari) 1'03"003
2. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'03"262 (onder voorbehoud van een gridpenalty)
CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST IN FP3 IN OOSTENRIJK
De Monegask Charles Lelerc heeft met Ferrari de snelste chrono gereden in de FP3. Hij was de enige coureur die onder de 1'03" geraakte. Met 1'03"987 bleef hij iedereen voor. Lewis Hamilton werd tweede (1'04"130), Valtteri Bottas met geheel herstelde Mercedes derde (1'04"221) en Sebstien Vettel (Ferrari) vierde met 1'04"250. Max Verstappen pakte de vijfde wijzerstand (1'04"446) waarover hij niet echt tevreden was. Nu komt al een hele poos het element naar boven dat in het contract van Max met Red Bull staat dat hij aan het eind van 2019 de renstal zonder problemen mag verlaten en elders beter zoeken. Er staat wel duidelijk vermeld dat dit is in geval Red Bull heem geen "winning-car" kan bezorgen. De Nederlander rijdt wel tussen de wereldkampioenen, maar telkens was er een detail waardoor hij een podium miste, laat staan een GP won. Straks gaat het in de kwalificaties om de pole. (Walter Rombauts)
HAMILTON IN FP1, LECLERC IN FP2, BOTTAS EN VERSTAPPEN CRASHEN DRAMATISCH
De eerste vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk die zondag wordt gereden hebben Lewis Hamilton in FP1 en Charles Leclerc in FP2 als snelsten opgetekend. De tweede vrije trainingen deze namiddag draaiden uit op een drama. De Fin Bottas crashte zéér zwaar in bocht 5. Daarbij vernielde hij de Mercedes in die mate dat de mecaniciens wel een nachtje kunnen doorwerken om het ding rijklaar te hebben voor morgen. Evenzo voor Max Verstappen de de Red Bull-Honda - in overmoed ? - aan diggelen reed. Sebastien Vettel slipte ook in een gesimuleerde qualificatieronde, maar kon de Ferrarischade beperken.
Zelf houdt hij d'r natuurlijk weer een psychologische opdoffer aan over. Voor Lewis Hamilton lijken FP3 en de kwalificaties van morgen een gezondheidswandeling te worden op de Alpenweide van de Red Bull Ring. Na de crash van Bottas deed hij geen moeite meer om van mediums over te gaan op rode zachtste banden en een kanontijd neer te zetten. Overigens bezocht de vijfvoudige wereldkampioen het voorbije World Motoring Council als afgevaargigde van de "Grand Prix Drivers' Association" om mee te spreken over hoe men de sport terug attractiever zou kunnen maken. Los daarvan heeft Bernie Ecclestone een héél speciaal plan. Maar dat vergt een aparte bijdrage. (Walter Rombauts)
HAMILTON VERSTERKT NOGMAALS ZESDE WERELDTITEL MET DOMINANTE ZEGE IN FRANKRIJK
Voor de geschiedschrijvers zal de GP van Frankrijk als één van de saaiste races van 2019 ingeschreven worden. Trainingssnelste Lewis Hamilton reed van start tot finish aan de leiding. Niet één keer kon hij door iemand worden bedreigd. Twee ronden voor het einde ging Sebastien Vettel nog zachte banden halen om Lewis de snelste ronde te ontfutselen. Dat lukte met 1'32"400 en daardoor krijgt hij één punt meer bij de 10 verbonden aan de vijfde plaats.
Nogmaals ging Max Verstappen de viervoudige Duitse wereldkampioen vooraf en blijft een goede zaak doen in de stand om het WK 2019. Lewis Hamilton staat nu met 187 punten aan de leiding. Het moet voor zijn Finse ploegmaat een opdoffer zijn te zien dat hij met 151 eenheden steeds minder kans maakt op zijn zo gedroomde wereldtitel. Opmerkelijke accenten in deze GP van Frankrijk waren de twee Mc Laren's van Carlos Sainz en Lando Norris die in de punten reden. Binnen een weekis er de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring. Met Lewis Hamilton als favoriet en Sebastien Vettel in de slachtofferrol. (Walter Rombauts)