HAMILTON VERSTERKT NOGMAALS ZESDE WERELDTITEL MET DOMINANTE ZEGE IN FRANKRIJK
Voor de geschiedschrijvers zal de GP van Frankrijk als één van de saaiste races van 2019 ingeschreven worden. Trainingssnelste Lewis Hamilton reed van start tot finish aan de leiding. Niet één keer kon hij door iemand worden bedreigd. Twee ronden voor het einde ging Sebastien Vettel nog zachte banden halen om Lewis de snelste ronde te ontfutselen. Dat lukte met 1'32"400 en daardoor krijgt hij één punt meer bij de 10 verbonden aan de vijfde plaats.
Nogmaals ging Max Verstappen de viervoudige Duitse wereldkampioen vooraf en blijft een goede zaak doen in de stand om het WK 2019. Lewis Hamilton staat nu met 187 punten aan de leiding. Het moet voor zijn Finse ploegmaat een opdoffer zijn te zien dat hij met 151 eenheden steeds minder kans maakt op zijn zo gedroomde wereldtitel. Opmerkelijke accenten in deze GP van Frankrijk waren de twee Mc Laren's van Carlos Sainz en Lando Norris die in de punten reden. Binnen een weekis er de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring. Met Lewis Hamilton als favoriet en Sebastien Vettel in de slachtofferrol. (Walter Rombauts)
HAMILTON SCHIET IEDEREEN AF MET 86STE POLE IN LOOPBAAN, DRAMA VOOR VETTEL
De vijfvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in Le Castellet zijn 86ste pole-position uit zijn loopbaan gereden. Een kanontijd en nieuw ronderecord in 1'28"319 ! Hij verbeterde zijn eigen chrono iedere keer opnieuw en deed dat uiteraard op softs, net als ploegmaat Bottas die de tweede plaats inneemt. De Fin moet stilaan toch gaan wennen aan de idee dat de fenomenale Brit ten aanzien van vriend en vijand de fundamenten voor een zesde wereldtitel verstevigt.
Charles Leclerc verzachtte de pil voor Ferrari door een nette derde tijd. Sebastien Vettel "sukkelde" met iets en kwam niet verder dan een zevennde chrono. Net zoals voor Bottas geldt dat ook Sebastien Vettel lijdt aan immense psychologische druk. Vier keer wereldkampioen en sinds vorig jaar stapelt het ene drama na het andere zich op. De schare jonge gasten zoals eigen ploegmaat Charles Leclerc of ook Max Verstappen rijden hem voorbij alsof de Duitser nog maar een voorlopig rijbewijs heeft gehaald. Daar gaf "snotneus" Lando Norris in zijn Mc Laren nog een opdoffer bovenop. Hij start vijfde. Dus drie uit de puberteit gegroeide jongens mengen zich schaamteloos onder de ouderwordende wereldkampioenen. Zelfs Kimi Räikkönen - wereldkampioen 2007 - haalde Q3 niet in zijn Alfa Romeo.
Morgen is niet de start maar de bandenstrategie cruciaal voor de zege. Le Castellet is een rubbervretend circuit, met veel grip. Dus zijn de zachte rubbers waarop de eerste tien starten snel aan vervanging toe. Dan begint de echte strategie. Schaakgrootmeesters zijn door zowat alle teams aangeworven. Niemand wil een patstelling. Hoewel die voor de wereldtitel al in zicht is: Mercedes zeker voor de constructeurstitel en, ja, Lewis in de richting van de ongelukkig levende Michaël Schumacher die zeven titels oogstte. Morgen is het de moeite om het weerwerk tegen Hamilton te zien. Het is allen tegen één aan het worden. (Walter Rombauts)
BOTTAS EN HAMILTON - MERCEDES - BLIJVEN OOK IN FP3 STERKST !
Gisteren domineerde Mercedes de ganse vrije trainingen met het oog op de GP van Frankrijk. Lewis Hamilton in FP1, Valtteri Bottas in FP2 en vandaag ook de FP3 met 1'30"159. Straks in de kwalificaties zullen de Ferrari's met Vettel en Leclerc het zéér moeilijk hebben "de Ster" van de pole te houden. Een ongewoon beeld was dat Vettel halverwege de FP3 zojuist van zitje wisselde en beter reed. Maar zijn tijd van 1'30"633 was wel genoeg om ploegmaat Leclerc vooraf te gaan. De kloof met Mercedes kan vooralsnog niet echt worden gedicht. Memorerend naar de nu 128 jaar autosportgeschiedenis heeft (Daimler) Mercedes altijd geschitterd.
Tot de tweede wereldbrand de competitie lam legde. De voor-oorlogse F1 luisterde naar de naam "European Drivers Championship". Rudolf Caracciola, Mercedes, had in die tijd heroïsche duels met o.a. Tazio Nuvolari, Alfa Romeo. Daarover zijn boeken te vullen. In de moderne F1 geschiedenis moeten we dan herinneren aan de betreurde Gilles Villeneuve (Ferrari) en René Arnoux (Renault) die in Dijon tijdens de GP van Frankrijk rondenlang letterlijk tussen elkaars wielen koersten. Terug naar de realiteit. Straks de kwalificaties voor de GP van Frankrijk met wellicht Mercedes op de eerste lijn.
Er moet toch nog iets worden verteld over Ferrari. De Scuderia heeft het verzoek om Vettel's straf in Canada te annuleren, afgewezen gezien. Hamilton reed een paaltje omver waardoor hij een vlammende Max Verstappen in zijn snelle ronde hinderde. Voor Lewis werd niet aan een tijdstraf gedacht. "Het was maar spielerei, in de FP2. Onbelangrijk. (Walter Rombauts)
HAMILTON EN BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN FP1.....PPFFF...
Mercedes heeft de eerste vrije oefeningen gedomineerd. Zondag wordt de GP van Frankrijk gereden op Paul Ricard nabij Marseille. Charles Leclerc was derde in de Ferrari, terwijl Max Verstappen in de Red Bull-Honda (geupdated zegt men) viervoudig wereldkampioen in de tweede Ferrari achter zich hield. Vettel's tijdstraf van Canada zou deze namiddag herbesproken worden. Waarom ? Daarop kunnen alleen de geldstromen die de F1 sturen op antwoorden. Wat je ziet is niet altijd de werkelijkheid. Ook al is het reglement duidelijk. 't Is zo'n beetje als met Belgische verkiezingen. Eigenaar van de F1, het Amerikaanse Liberty Media, heeft gezegd dat vanaf 2021 het maximum jaarlijks budget op 135 miljoen dollar per seizoen moet worden bepaald. Daarmee hopen ze meerdere autoconstructeurs aan te trekken. Die zitten nu - bijna - allemaal in de Formula E.... Tja, straks zijn er ook de tweede vrije oefeningen, voor wie ze nog kan boeien. (Walter Rombauts)
ALONSO WINT TWEEDE KEER LE MANS, VANDOORNE DERDE !
Behoudens mechanische of elektronische pech was de zege van de Toyota's TS050 een voorspelbaar iets. Fernando Alonso behaalde zijn eerste WEC-titel en won voor de tweede keer de 24 Uren van Le Mans. Samen met de Zwitser Sebastien Buemi (3 x wereldkampioen in Formula E) en de Japanner Nakajima. De grootste autoconstructeur ter wereld en pionier in de dagdagelijkse hybrid-technike in o.a. de Prius, bracht een TS050-Hybrid in lijn die 750 kW (1000 pk) opbracht, vierwielaandrijving in de bochten had en gewoon 350 pk sterker was dan alle andere concurrenten in de LMP1. In aanwezigheid van Porsche was zo'n solorit niet mogelijk geweest.
Alle andere LMP1's waren gedoemd met hun 650 pk per ronde 2" in te boeten tegenover het Japanse geweld. Meteen overtreft het merk uit Nagoya in Japan, in wiens fabriekstuin een daadwerkelijke copie van onze "manneke-pis" staat, Mazda die in 1991 als eerste Japanse auto de 24 Uren van Le Mans wonnen met Volker Weidler, Bertrand Gachot en Jonnhy Herbert. Met een rotary-engine, de erfenis van Felix Wankel die door Kenichi Yamamoto in het hoofkwartier in Hiroshima doorontwikkeld werd. Totyoa heeft er meer dan twintig jaar over gedaan om tot deze dominantie te komen.
Als we de twee auto's zonder tegenstand wegdenken is onze landgenoot Stoffel Vandoorne eigenlijk met een derde plaats de eigenlijke winnaar van de etmaalrace. Hij reed in gezelschap van Vitaly Petrov en Mikhalil Aleshin in de BR Engineering BR1-AER van het SMP-racing. Hun regelrechte concurrent, de Rebellion R13-Gibson van André Lotterer (3 x LM winnaar), Neel Jani en Bruno Senna (ja,ja, die...) kenden in het eerste derde van de wedstrijd allerlei tegenslag en alleen hun individuele stuurgenius kon de LMP1 terug op de vierde plaatst brengen. De Toyota's overheerstten in die mate, op een lekke band na, dat de vraag rijst op de Automoble Club de l'Ouest niet dringend zijn reglement moet herzien. De verwachte H24 - waterstofauto - reed wel een demonstratierondje, maar is niet competitieklaar. Le Mans heeft altijd borg gestaan voor technische vernieuwing. Laat ons hopen dat de 88ste editie van 2020 een evenwicht brengt tussen de LMP1's.
Ferrari vierde in Le Mans zijn zeventigste overwinning in de eerste na-WOII etmaalrace. Die werd gewonnen door de Italiaan Luigi Chinetti die de Ferrari 166 met het nummer 22 als winnaar over de eindstreep reed. Opmekelijk is dat de man liefst 21 uur en 51 minuten de race alleen afrondde... Pas in 1950 zou Ferrari in de tweede race van de Formule in 1950 op 21 mei in Monaco als merk verschijnen. In Le Mans heeft het evengoed als Porsche, Bugatti en om ook Jaguar maar te noemen een ongemeen boeiende geschiedenis. Iets over de LMP2 die door Alpine is gewonnen, en de dominerende Gibson motoren die voor €1250 per uur worden gehuurd en in een Oreca of Dallarachassis worden gemonteerd. Zo'n koolstofchassis kost zo'n €483.000. Zonder taksen. Op de LMP1 staat geen prijs. Dat is een heel jaar doorontwikkelen. Vanaf morgen, als de coureurs nog altijd verzuipen in champagne. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
Bizar genoeg liet men Sebastien Buemi in de Toyota #8 samen met Fernando Alonso enKazuki Nakajima in de laatste nachtelijke stint die hij afwerkte niet de snelste tijd bedingen. Die eer liet men aan de gelijknamige #7 van Kobayashi die dus meteen samen met Mike Conway en José Maria Lopéz in pole staat voor de 87ste editie van de etmaalrace die zaterdag om 15 uur van start gaat. Alonso beoogt de WEC-titel in deze finale maar ook het gevoel dat Toyota kwetsbaar is met hun ingewikkelde hybridtechnik - zoals in de F1 en in de...Prius - maakt de teambazen wat voorzichtiger. Want als is de tegenstand van de Rebellion's wat zwakker omdat ze 2" per ronde trager zijn, hun zegekansen blijven gaaf. Ze moeten minder pitstops maken en hun motoren zijn bedrijfszekerder. Het kan een bijzondere editie worden.(wr)
KOBAYASHI - TOYOTA - SNOEPT SNELSTE CHRONO AF VAN STOFFEL VANDOORNE IN 1STE VRIJE TRAINING LE MANS
Niet zozeer de verwachte Toyota TSO50 Hybrid #8 domineerde het 13,626 km lange circuit voor de eerste vrije oefeningen in Le Mans. Waar Fernando Alonso zijn WEC titel hier wil behalen, is het eerder het trio Kobayashi-Conway-Lopéz in de #7 dat vooraan reed. Héél even haalde Stoffel Vandoorne de snelste tijd in de BR Engineering BR1-AER, maar de hogergenoemde Japanner pkte die snelle chrono terug af. Toyota heeft in de "24 Uren van Le Mans" (15-16 juni a.s.) twee doelstellingen: de WEC-titel nehalen voor Alonso, maar nog iets belangrijker een tweede keer winnen in La Sarthe zodat het alleenrecht van Mazda uit 1991 zou zijn gebroken.(wr)
KOBAYASHI EN TOYOTA BOVENAAN IN NACHTELIJKE Q1 IN LE MANS
Zowel Kobayashi als Toyota hebben de eerste nachtelijke avonturen in Le Mans als snelsten overleefd. Dat laatste is bijna letterlijk te nemen want met nog driekwart uur te rijden slipte de Dragonspeed Oreca van Robert Gonzaléz in de Ford-chicane. Deze wilde terug de baan op maar had de aanstrormende Toyotaa #7 niet gezien waar op dat moment Mike Conway in zat. Die reed vol over de #31 en beide boliden konden zwaar beschadigd de pits in. Morgen meer.(wr)
LMP1
1. Toyota #7 3'17"161 - Mike Conway -Kamui Kobayashi - José Maria Lopez
HAMILTON WINT REGLEMENTAIR, VETTEL SPORTIEF DE GP VAN CANADA
Het Formule 1 reglement is formeel. Wie met de vier wielen buiten het tracé rijdt begaat een overtreding. Polesitter Sebastien Vettel reed van start tot finish aan de leiding in de GP van Canada. In de achtenveertigste van de zeventig ronden maakte hij in bocht 4 een stuurfout waardoor hij rechtdoor het gras in reed en net voor Hamilton gevaarlijk weer de piste opkwam. Gewezen middelmatige F1-coureur Emanuele Pirro zat de sportcomissarissen voor. Relatief snel kwam 5" straftijd. Meteen was Lewis Hamilton in zijn Mercedes winnaar. De Brit zoals altijd sterk, maar wint deze GP op reglementregels. Sportief en moreel is Sebastien Vettel winnaar. Zo kan deze GP worden samengevat.
Valtteri Bottas beperkte de schade van een vierde plaats met 12 punten door nog in extremis de snelste ronde op zijn naam te zetten en er dus 1 punt bovenop scoort. Max Verstappen deed een goede gok door op harde rubbers te vertrekken, maar zag zich toch bedrogen omdat hij zachte compound moest halen en hoopte daarmee op het podium te komen. Daarvoor was Bottas hem te sterk af. Men kan een sterke race van Daniël Ricciardo (Renault) aanstippen en natuurlijk ook Charles Leclerc die derde werd, ei zo na te kort kwam in tijd om Vettel ook van zijn tweede plaats te stoten. Ter aankomst liet viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel er geen twijfel over wie gewonnen had. Hij plaatste de "2" voor de Mercedes en de "1" op de plaats waar zijn Ferrari moest staan. Maar die was in het gewoel achtergebleven. Lewis Hamilton verstevigt zijn positie in het WK.(Walter Rombauts)
Uitslag:
1. Lewis Hamilton (Merceedes) 1h29'07"084 (305,27 km in 1 uur 29'07"084, het zij gemiddeld 205,498 km/h)
VETTEL - FERRARI - SCHIET NOG STERREN VAN MERCEDES AF IN FP3
Met een buitenaardse concentratie en karaktersterkte heeft Sebastien Vettel niet alleen zijn eigen teamdoorn in het oog verslagen met 1'10"892, maar schoot hij ook nog twee sterren van Mercedes in het FP3-kraam. Deze chrono's werden op softs gereden natuurlijk, zoals straks ook in de kwaificaties. Hamilton en Bottas zitten nu in positie 3 en 4. Leuk is te zien dat sakkerse Max toch weer aanpikt bij de wereldkampioenen met een vijfde snelste wijzerstand.
De Q3 straks wordt minstens explosief ! Oh ja, en de rest ? Toffe gast Kimi Räikkönen meldde via de radio een dier in bocht zes. Maar wist niet precies wat het was. Zelfs niet eens een olifant in de porceleinwinkel. De man die straks de pole haalt zal mogelijk in een delirium tremes vervallen. Maar om echte roze olifantjes te zien zal hij moeten wachten tot na het podium. En nog iets, Romain Grosjean liet zijn Haas paralell-zachtjes "the wall of Champions" kussen. Zo liefdevol dat de muur de Haas niet beschadigde.(Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - SCOORT NIPT POLE VOOR HAMILTON IN CANADA
De Duitser Sebastien Vettel heeft in de ultieme minuut van de Q3 van de kwaificaties in 1'10"240 de pole gepakt voor de GP van Canada die morgen wordt gereden. Hij ging de aanvankelijk snelste Lewis Hamilton met 0",206/1000ste vooraf. De vijfvoudige wereldkampioen zit daarmee op de startgrid geprangd tussen twee Ferrari's, want Charles Leclerc reed de derde chrono. De bijna vergeten Australiër Daniël Ricciardo zette de Renault op de vierde plaats. Bij afwezigheid van Max Verstappen in de Q3 nam de Fransman Pierre Gasley de rol over met een vijfde plaats.
Max Verstappen raakte niet door de Q2 omdat net in zijn ultieme poging om in de eerste tien te geraken de Deen Kevin Magnusssen door een carambolage met zijn Haas tussen de muren direct een rode vlag uitlokte. Meteen het einde van de sessie en de elfde plaats voor Max. In de Q1 raakte Kimi Räikkönen niet in de Q2. Raar. Valtteri Bottas stuntte ook door een flinke dwarschuiver met de Mercedes, dewelke hij echter helemaal onbeschadigd afrondde.
Morgen belooft de Canadese GP een hoog showgehalte te hebben: duel Ferrari - Mercedes, een inhaalrace van Max Verstappen. Mogelijk veel geharrewar voor wie morgen "the best of the rest" wil zijn. Tot slot de jacht op de snelste wedstrijdronde niet vergeten die 1 WK-punt oplevert.(Walter Rombauts)
1. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'10"240 (223 km/h gemiddeld)
LECLERC - FERRARI - VERBRIJZELT MERCEDES GEFONKEL IN FP2
"The Wall of Champions" is de benaming van de laatste snelle bocht voor de aankomst op het Circuit Gilles Villeneuve. Vele grote kampioenen maakten kennis met die muur tijdens de GP's van Canada. De grootste ster op dit moment, Lewis Hamilton, raakte in de tweede vrije oefeningen in het eerste halfuur die "Indy-effect"bocht. In mijn herinnering is het sinds Brazilië 2017 geleden dat de nu vijfvoudige wereldkampioen nog zo'n steek liet vallen. Hij moest het cruciale gedeelte van de FP2 in de pits doorbrengen en kwam daardoor maar op een zesde chrono terecht.
Schitterde Mercedes vanochtend zo, dan maakte Charles Leclerc, en ook Sebastien Vettel er in de namiddag een vallende ster van. Voor het eerst dit seizoen heeft Ferrari een teken van kordate vooruitgang geboekt die het seizoensverloop nog kan beïnvloeden. Zonder Lewis Hamilton evenwel, buiten heerkracht, nog van een zesde titel te houden. Charles Leclerc zette de Ferrari bovenaan de tabellen. Belangrijk is te weten dat in het tweede gedeelte van de FP2 veelal de kwalificatie-condities worden uitgeprobeerd en met de verschillende Pirelli-bandencompounds, hard (wit), medium (geel) en soft (rood) de strategie voor zondag uit te kienen. Zoals de zaken nu liggen zullen die probeersels in een "one-stop"-strategie uitmonden. We zullen morgenochtend zien of de derde vrije oefeningen (FP3) dat zal bevestigen.
Er was nog een serieus gevaarlijk misverstand tussen Stroll en Grosjean dat door de sportcommisarissen uitgespit wordt, maar uiteindelijk een futiliteit is in het totaalplaatje. Net zoals Kubica vertrok als Gasly binnenreed en wat meer van dat. Max Verstappen tikte ook "the wall" aan en bleef verder uit de voorhoede. Maar als de Belgische Nederlander verder verstandig blijft rijden kan hij aan het eind van het seizoen misschien de meeste punten hebben gesprokkeld na Hamilton en Bottas. Hij staat nu vierde in de WK-stand achter Vettel. Maar deze laatste blijft psychologisch hinder ondervinden dat de Monegakse ploegmaat Charles Leclerc altijd net iets sneller is. Morgen weten we of Ferrari, vandaag snelst op sector 2 en 3, zondag in een echte "starwars" Mercedes aftroeft. Iets waarop velen hopen maar insiders weten dat zo'n opgave niet gemakkelijk is.(Walter Rombauts)
HAMILTON TOT VERVELENS TOE, FP1 IN CANADA TOONT MERCEDES ALS BESTE
Mogelijk is het modieus in strijd met de vrije meningsuiting, maar de eerste vrije training om de GP van Canada die zondag wordt gereden was andermaal een oervervelend anderhalf uur. Tenzij men even handengeklap oproept voor Max Verstappen die héél even bovenaan de tabellen stond in de Red Bull-met-nieuw vleugeltje voor de cockpit. Giovinazzi dan weer, knalde zijn Alfa Romeo achterwaarts in de muur. Maar het slechte accent van dat eerste half uur legde Sebastien Vettel die naar het eind van de sessie toe, spinde in de haarspeldbocht. Zonder erg voor de Ferrari, maar hij keek op dat ogenblik al wel aan tegen een verschil van 1"138 tegenover Hamilton. De vijfvoudige Britse wereldkampioen verbeterde iedere snellere chrono van Bottas.
Het is duidelijk dat Lewis Hamilton aan zijn zesde wereldtitel metselt. Kimi Raïkkönen was "the best of the rest" zoals die uitdrukking in zwang is. Dat betekent dat hij na de eerste vijf resoluut de beste en meest onderschatte coureur van het twintigkoppige veld is. Enzo Ferrari zei het vroeger al: "minder dan zes onder de toen dertig autocoureurs zijn in staat wereldkampioen te worden. "Il Commendatore" krijgt tot op vandaag gelijk.
Op 1000 gereden GP's over 70 jaar kan men slechts 33 wereldkampioenen tellen. De ster van Mercedes schittert meer dan ooit in Canada, Ferrari speelt verder drama met Charles Leclerc op de derde chrono en viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel op de vijfde tijd. De Duitser ontkent in alle toonaarden dat eind dit jaar zijn rijk voorbij is. Daarover zal wellicht de komst van Mick Schumacher definief verdict vellen. Straks is er FP2. Volgens bookmakers denken maar 32% van de spelers dat Ferrari kan winnen op het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal. (Walter Rombauts)
SEBASTIEN BUEMI SNELST MET TOYOTA IN TESTDAG IN LE MANS
Le Mans. - De Zwitser Sebastien Buemi heeft in de Toyota TS050 nummer 8 op "La Journée Test" in Le Mans met 3'19"440 de snelste tijd gezet. Sneller dan Fernando Alonso. De Toyota # plaatste zich tweede. Op de derde plaats zien we de Rebellion 13 Gibson die wordt bestuurd in de etmaal race op 15 en 16 juni door...Bruno Senna, André Lotterer en Neel Jani. In de LMP2 spelde Oreca-Gibson de wet. Maar wel op ruim 2" van de Toyota's Hybrid's die geen concurrentie hebben dit jaar. Rebellion is de eersteniet-hybridwagen in Le Mans. De verwachte waterstofauto is er ook niet. Maar wel de zoon van Niki Lauda, Mathias, die in een Aston Martin bij de GT's rijdt.
's morgens om 11 uur was er al een stilgevallen concurrent in de Indianapolisbocht en tien minuten later moest de Jumbo-auto van het team van Nederlander Fritz Van Eerd ook alweer met een takelwagen op het asfalt worden gezet. Dat het Fernando Alonso allemaal niet zoveel kan schelen na zijn mislukking in Indianapolis komt omdat Mc Laren hem heeft beloofd volgend jaar deel te nemen, met hem uiteraard, aan de "24 Uren van Le Mans". Maar in Le Mans rijdt hij wel om de titel van WEC te grijpen. Morgen meer over een dag vol verwachtingen van 62 teams zich zullen trachten zich te kwalificeren in de week voor de race om 55 plaatsen op de startgrid te vullen. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
Le Mans. - De populaire Deutsche Tourwagen Meistershaft, afgekort DTM heeft sinds het afscheid van Mercedes een nieuw reglement. Het telt eigenlijk maar voor drie merken: Audi, Aston Martin en BMW. De nieuwe norm is een viercilinder turbomotor van 220 kW (300 pk) die dwars- of langsliggend is ingebouwd. Langs- of dwarsliggend bepalen mede de aerodynamika van de hele auto. Toegevoegd is een "Drag Reduction System" (DRS) zoals in de Formule 1. Zogenaamd om inhaalmaneuvers frequenter te maken. Wel heeft de DTM één grote achtervleugel, maar het dwars opstellen ervan of plat opstellen geeft in het eerste geval meer downforce en in het tweede geval zo'n 10 à 12 km/h meer topsnelheid. Door de V8 krachtbronnen te vervangen door viercilinders is er wel 35 kg aan gewicht gewonnen, in de totale constructie van de auto ongeveer 50 kg waardoor het gewicht nu op 986 kg komt te liggen zonder de coureur.
Een viercilindermotor die maar om de 90° een arbeidslag geeft is natuurlijk hoekig draaiender dan een V6 die om de 45° krukasgraden een erbeidsslag geeft en de hele auto "in rust" brengt. Minder torsiekrachten dan nu met de viercilinders het geval is. Er zijn al motoren kapot getrild, meest bij Audi, minst bij BMW omdat die nogal wat meer positieve ervaring hebben in het verleden met "hoekige" viiercilinders. Ik ga hierover nog wat meer vertellen, maar ben nu in Le Mans voor "Journée Test" zondag die 55 beschikbare teams van 60 naar een startplaats laat dingen. Er is vooralsnog geen renwagen op waterstof bij. Volgend jaar misschien.
De door de Automobile Club de l'Ouest (ACO) uitgenodigde teams zijn per definitie zeker van deel te nemen aan de trainingen voor de pole binnen een kleine veertien dagen. Natuurlijk is Toyota favoriet voor de eindoverwinning. Als er geen concurrentie is wordt het gemakkelijker. En de Engelsen zijn niet strijdvaardig genoeg om de eerste op waterstof rijdende LMPH2 in te zetten. Die zou stand 56 hebben kunnen bemannen. Morgen pitwalk, zondag eerste analyse van wat op 15 en 16 juni 24 uren lang de auto-industriële wereld in spanning zal houden. (Walter Rombauts)
Vandaag wordt Niki Lauda met en door vele Formule 1 vrienden begraven in Wenen. Het is niet zozeer een drievoudig wereldkampioen (1975,1976 en 1984) die deze planeet verlaat, het is bovenal een groot mens die de Formule 1 verweesd achterlaat. Hij is in één naam tenoemen met Senna, Villeneuve, Fangio, Graham Hill, Jo Siffert en Jochen Rindt en Stirling Moss. Maar hij was ook een gedurfde ondernemer in de luchtvaart. Met hem als piloot vliegen was een feest. De journalisten die hij graag had en waaronder ik mezelf mocht rekenen, mochten dan in de stuurcabine van de "737" een poos vertoeven. Hij zat achter "het stuur" op een monumentale manier. Met zijn toen nog rode Parmalatpet op, altijd gekscherend, goedlachs. Altijd authentiek. Altijd zichzelf. Voor héél velen een benijdenswaardige levenshouding.
Bernie Ecclestone (88) voor wie Lauda in de Brabham-jaren heeft gereden en dus beiden dikke vrienden waren, heeft laten weten niet op de begrafenis aanwezig te zullen zijn. "Ik wil Niki niet dood zien. Voor mij zal hij altijd leven." Daarmee brengt de bezieler van de na-oorlogse F1 een ode aan Niki Lauda. Diens geschiedenis, verteld, verfilmd en in miljoenen persartikels vertaald, is uniek in de Formule 1. Zijn karakter vanaf zijn beginjaren om door te zetten naar de top was zo sterk dat hij alle tegenslagen, ook privé, tot zelfs de dood op 1 augustus 1976 op de Nürburgring ervoor moesten wijken. Recent, op zeventig jarige leeftijd, heeft de opperchemie van het heelal beslist dat zijn fascinerend leven voltooid was. Zelf had hij respect voor het mysterie, van uit een man en een vrouw ontstaan - bestaan en dan weer niet meer bestaan tenzij in de vorm van stof of as. Over alles wat we nooit zullen kunnen doorgronden, dacht hij diep na. Aan mij is het te zeggen RIP Grote Mijnheer.
Volgende zondag neemt zoon Mathias deel aan de testdag voor de 24 Uren van Le Mans. Hij doet dat met twee ploegmaten, P.Dalla Lana en Pedro Lamy in een Aston Martin #98. Pedro Lamy heeft ook in de F1 gereden en er is hem ook een verschrikkelijk ongeval overkomen dat hem jaren revalidatie heeft gekost eer hij terug kon racen. Het "geval" Robert Kubica is er een lachertje tegen. Die Pedro Lamy en Mathias Lauda zullen trachten in de 24 Uren van Le Mans op 15 en 16 juni een ereronde te rijden voor "vader" Niki. Hopelijk eindigen ze hoog in de GT-klasse. Waarna god Niki Lauda zou zeggen dat het goed was. Zijn arm rond je leggen, zijn schouderklopjes, ze werden door iedereen warm ontvangen. Zoals Ecclestone zei "Niki zal altijd blijven leven voor ons." En dat is zo. (Walter Rombauts/Foto:Ferrari, WR)
ZONDAG FORD FIESTA SPRINT CUP 2019 IN ZOLDER SUPERPRIX
Volgend weekend staat de Ford Fiesta Sprint Cup in het omkaderingsprogramma van de Zolder Superprix. Titelhouder Ayrton Redant die het Dealership-kampioenschap met Fordstore Feyaerts won, neemt het op tegen vierentwinitg andere piloten die de startgrid bevolken. Omdat de Fiesta's elkaar tegenpool zijn is close-racing vanzelfsprekend en primeert stuurmanskunst. De meute zorgt voor veel spektakel en is dus een aanrader.(wr)
Trainingsnelste Fransman die eerder al de Indy 500 won, heeft vandaag de 103de uitgave van de snelste race ter wereld voor de tweede keer gewonnen. Hij kwam het best door een massacrash in de 177ste ronde waarbij o.a. Helio Castroneves betrokken was. Zoals bekend kon Fernando Alonso zich niet kwalificeren binnen de eerste 33.(wr)
HAMILTON WINT NIPT VOOR GESTRAFTE VERSTAPPEN DE GP VAN MONACO
Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes met brio de GP van Monaco gewonnen. Het "brio" ervan school in het feit dat hij met mediumbanden een sterke Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda nipt achter zich hield op harde banden. Toen Max in de voorlaatste ronde in de remzone van de chicane na de tunnel een aanval inzette, reed de Brit rechtdoor in de chicane en nam Max nog een beetje de lijn van de pist. Hun wielen hebben elkaar weliswaar geraakt en een onderzoek van de sportcomissarissen moet winst of verlies uitmaken. Ten gunste van een derde, Vettel, een diskwalificatie uitspreken is niet mogelijk.
Plaatselijk favoriet Charles Leclerc startte op de vijftiende plaats, en in zijn rushnaar voren tikte hij een andere auto aan: rechterachterband plat, hard doorrijden naar de pits en daar bleken de bandenslierten de Ferrari hard te hebben beschadigd hebben. Buiten Bottas, vierde en Gasly, vijfde, waren alle deelnemers veroordeelt tot een figurantenrol. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton versterkt zijn positie in de WK-stand, net als Max Verstappen die bijna Honda deed winnen in het Prinsdom.
Toch staat de Nederlander pas op de vierde plaats. Tijdens een bandenwissel onder safetycar veroorzaakte het team Red Bull wat men noemt een "unsafe relaese" waardoor Max Verstappen links naast Bottas buiten reed in de pitstraat en zich voor Bottas plaatste bij het buitenrijden. Max kreeg daarvoor 5' straftijd wat zijn reële tweede plaats in de uitslag omzette in een vierde. Daardoor kwam Sebastien Vettel derde na Bottas te staan en besteeg hij voor het eerste dit jaar het podium. (Walter Rombauts)
WK-stand:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 137 punten
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 120
3. Sebastien Vettel (Ferrari) 82
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 78
5. Charles Leclerc (Ferrari) 57
Winnaar Lewis Hamilton legde de 260,52 km af in 1h43'28"437/1000ste, hetzij een gemiddelde snelheid van 151 km/h !
HAMILTON - MERCEDES - RIJDT 85STE POLE EN ZEGT DANKE NIKI.
Het heengaan van Niki Lauda weegt op heel Monaco. Het is alsof de Formule 1 na 70 jaar is blijven stilstaan. Een groot autocoureur, zeker bij "DE" grootsten, een toffe gast en een groot mens laten een leemte en leegte na in wat in wat eind 2020 de na-oorlogse historische F1 zal worden genoemd. Vanaf 2021 mag eigenaar Liberty Media ermee doen wat ze willen. De Concorde-Accorden bestaan dan niet meer. De Formula E zal doorgezet worden, de Amerikanen zullen belangrijkere markten berijden zoals Azië, dan het schimmig Europa nog te bieden heeft.
Dat alles gaat door mijn hoofd als ik zie hoe Lewis Hamilton zijn 85ste pole-position in zijn loopbaan reed: 1'10"118 ! Ooit vroeg de pers aan Senna hoe hij zo'n bliksemronde reed. "Ik sprak met God", antwoordde hij dan in alle eenvoud. Wellicht heeft Lewis "Danke Niki" gepreveld. De Oostenrijker heeft immers ook op Mercedes zijn stempel gedrukt. Hij was graag gezien en zag iedereen op zijn beurt graag. Vriend en concurrent.
In Q2 stond Max Verstappen nog bovenaan, maar de Belgische Nederlander zei tevreden te zijn met de derde chrono. "De Mercedessen zijn me nog te snel" liet hij zich ontvallen. Hij staat bovendien op de stargrid voor viervoudig wereldkampioen Vettel in de Ferrari. Voor de Duitser, die in zijn snelle ronde toch weer even de vangrails kuste, paralell aan zijn banden zodat geen schade werd opgelopen.
Snelste man van de oefeningen Charles Leclerc is door zijn eigen Ferrari-maat in Q1 uit het spel gekegeld. In Q1 raakte Vettel weer een vangrail en zette na herstel in de pits zich in een ultieme snelle ronde vooraan, waardoor Leclerc zakte naar de zestiende plaats. Voor de Monegask wordt het voor egen publiek een inhaalrace. Ferrari is - zoals heel de F1-geschiedenis door - weerom drama van de bovenste plank. Morgen komt er figuurlijk onweer boven het Prinsdom. Hopelijk geen echt.
Maar in beide gevallen zullen geheime krachten zoals ze ook in het Casino tegenover Hotel de Paris daar spelen, winst of verlies bepalen. Wie de beste "croupiers" in de teams heeft kan na 80 ronden uit handen van Prins Albert van Monaco onder spuitende champagne de winnersbeker ledigen. Vier gasten hebben er oog op: WK-leider Hamilton, verbeten Bottas, verstandig geworden Verstappen, gefrustreerde Vettel en natuurlijk ook Pierre Gasly die netjes aanpikt. Het mirakel wordt wel van Charles Leclerc verwacht. Hij moet vegen voor eigen deur.(Walter Rombauts)