LECLERC - FERRARI - VERBRIJZELT MERCEDES GEFONKEL IN FP2
"The Wall of Champions" is de benaming van de laatste snelle bocht voor de aankomst op het Circuit Gilles Villeneuve. Vele grote kampioenen maakten kennis met die muur tijdens de GP's van Canada. De grootste ster op dit moment, Lewis Hamilton, raakte in de tweede vrije oefeningen in het eerste halfuur die "Indy-effect"bocht. In mijn herinnering is het sinds Brazilië 2017 geleden dat de nu vijfvoudige wereldkampioen nog zo'n steek liet vallen. Hij moest het cruciale gedeelte van de FP2 in de pits doorbrengen en kwam daardoor maar op een zesde chrono terecht.
Schitterde Mercedes vanochtend zo, dan maakte Charles Leclerc, en ook Sebastien Vettel er in de namiddag een vallende ster van. Voor het eerst dit seizoen heeft Ferrari een teken van kordate vooruitgang geboekt die het seizoensverloop nog kan beïnvloeden. Zonder Lewis Hamilton evenwel, buiten heerkracht, nog van een zesde titel te houden. Charles Leclerc zette de Ferrari bovenaan de tabellen. Belangrijk is te weten dat in het tweede gedeelte van de FP2 veelal de kwalificatie-condities worden uitgeprobeerd en met de verschillende Pirelli-bandencompounds, hard (wit), medium (geel) en soft (rood) de strategie voor zondag uit te kienen. Zoals de zaken nu liggen zullen die probeersels in een "one-stop"-strategie uitmonden. We zullen morgenochtend zien of de derde vrije oefeningen (FP3) dat zal bevestigen.
Er was nog een serieus gevaarlijk misverstand tussen Stroll en Grosjean dat door de sportcommisarissen uitgespit wordt, maar uiteindelijk een futiliteit is in het totaalplaatje. Net zoals Kubica vertrok als Gasly binnenreed en wat meer van dat. Max Verstappen tikte ook "the wall" aan en bleef verder uit de voorhoede. Maar als de Belgische Nederlander verder verstandig blijft rijden kan hij aan het eind van het seizoen misschien de meeste punten hebben gesprokkeld na Hamilton en Bottas. Hij staat nu vierde in de WK-stand achter Vettel. Maar deze laatste blijft psychologisch hinder ondervinden dat de Monegakse ploegmaat Charles Leclerc altijd net iets sneller is. Morgen weten we of Ferrari, vandaag snelst op sector 2 en 3, zondag in een echte "starwars" Mercedes aftroeft. Iets waarop velen hopen maar insiders weten dat zo'n opgave niet gemakkelijk is.(Walter Rombauts)
HAMILTON TOT VERVELENS TOE, FP1 IN CANADA TOONT MERCEDES ALS BESTE
Mogelijk is het modieus in strijd met de vrije meningsuiting, maar de eerste vrije training om de GP van Canada die zondag wordt gereden was andermaal een oervervelend anderhalf uur. Tenzij men even handengeklap oproept voor Max Verstappen die héél even bovenaan de tabellen stond in de Red Bull-met-nieuw vleugeltje voor de cockpit. Giovinazzi dan weer, knalde zijn Alfa Romeo achterwaarts in de muur. Maar het slechte accent van dat eerste half uur legde Sebastien Vettel die naar het eind van de sessie toe, spinde in de haarspeldbocht. Zonder erg voor de Ferrari, maar hij keek op dat ogenblik al wel aan tegen een verschil van 1"138 tegenover Hamilton. De vijfvoudige Britse wereldkampioen verbeterde iedere snellere chrono van Bottas.
Het is duidelijk dat Lewis Hamilton aan zijn zesde wereldtitel metselt. Kimi Raïkkönen was "the best of the rest" zoals die uitdrukking in zwang is. Dat betekent dat hij na de eerste vijf resoluut de beste en meest onderschatte coureur van het twintigkoppige veld is. Enzo Ferrari zei het vroeger al: "minder dan zes onder de toen dertig autocoureurs zijn in staat wereldkampioen te worden. "Il Commendatore" krijgt tot op vandaag gelijk.
Op 1000 gereden GP's over 70 jaar kan men slechts 33 wereldkampioenen tellen. De ster van Mercedes schittert meer dan ooit in Canada, Ferrari speelt verder drama met Charles Leclerc op de derde chrono en viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel op de vijfde tijd. De Duitser ontkent in alle toonaarden dat eind dit jaar zijn rijk voorbij is. Daarover zal wellicht de komst van Mick Schumacher definief verdict vellen. Straks is er FP2. Volgens bookmakers denken maar 32% van de spelers dat Ferrari kan winnen op het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal. (Walter Rombauts)
SEBASTIEN BUEMI SNELST MET TOYOTA IN TESTDAG IN LE MANS
Le Mans. - De Zwitser Sebastien Buemi heeft in de Toyota TS050 nummer 8 op "La Journée Test" in Le Mans met 3'19"440 de snelste tijd gezet. Sneller dan Fernando Alonso. De Toyota # plaatste zich tweede. Op de derde plaats zien we de Rebellion 13 Gibson die wordt bestuurd in de etmaal race op 15 en 16 juni door...Bruno Senna, André Lotterer en Neel Jani. In de LMP2 spelde Oreca-Gibson de wet. Maar wel op ruim 2" van de Toyota's Hybrid's die geen concurrentie hebben dit jaar. Rebellion is de eersteniet-hybridwagen in Le Mans. De verwachte waterstofauto is er ook niet. Maar wel de zoon van Niki Lauda, Mathias, die in een Aston Martin bij de GT's rijdt.
's morgens om 11 uur was er al een stilgevallen concurrent in de Indianapolisbocht en tien minuten later moest de Jumbo-auto van het team van Nederlander Fritz Van Eerd ook alweer met een takelwagen op het asfalt worden gezet. Dat het Fernando Alonso allemaal niet zoveel kan schelen na zijn mislukking in Indianapolis komt omdat Mc Laren hem heeft beloofd volgend jaar deel te nemen, met hem uiteraard, aan de "24 Uren van Le Mans". Maar in Le Mans rijdt hij wel om de titel van WEC te grijpen. Morgen meer over een dag vol verwachtingen van 62 teams zich zullen trachten zich te kwalificeren in de week voor de race om 55 plaatsen op de startgrid te vullen. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
Le Mans. - De populaire Deutsche Tourwagen Meistershaft, afgekort DTM heeft sinds het afscheid van Mercedes een nieuw reglement. Het telt eigenlijk maar voor drie merken: Audi, Aston Martin en BMW. De nieuwe norm is een viercilinder turbomotor van 220 kW (300 pk) die dwars- of langsliggend is ingebouwd. Langs- of dwarsliggend bepalen mede de aerodynamika van de hele auto. Toegevoegd is een "Drag Reduction System" (DRS) zoals in de Formule 1. Zogenaamd om inhaalmaneuvers frequenter te maken. Wel heeft de DTM één grote achtervleugel, maar het dwars opstellen ervan of plat opstellen geeft in het eerste geval meer downforce en in het tweede geval zo'n 10 à 12 km/h meer topsnelheid. Door de V8 krachtbronnen te vervangen door viercilinders is er wel 35 kg aan gewicht gewonnen, in de totale constructie van de auto ongeveer 50 kg waardoor het gewicht nu op 986 kg komt te liggen zonder de coureur.
Een viercilindermotor die maar om de 90° een arbeidslag geeft is natuurlijk hoekig draaiender dan een V6 die om de 45° krukasgraden een erbeidsslag geeft en de hele auto "in rust" brengt. Minder torsiekrachten dan nu met de viercilinders het geval is. Er zijn al motoren kapot getrild, meest bij Audi, minst bij BMW omdat die nogal wat meer positieve ervaring hebben in het verleden met "hoekige" viiercilinders. Ik ga hierover nog wat meer vertellen, maar ben nu in Le Mans voor "Journée Test" zondag die 55 beschikbare teams van 60 naar een startplaats laat dingen. Er is vooralsnog geen renwagen op waterstof bij. Volgend jaar misschien.
De door de Automobile Club de l'Ouest (ACO) uitgenodigde teams zijn per definitie zeker van deel te nemen aan de trainingen voor de pole binnen een kleine veertien dagen. Natuurlijk is Toyota favoriet voor de eindoverwinning. Als er geen concurrentie is wordt het gemakkelijker. En de Engelsen zijn niet strijdvaardig genoeg om de eerste op waterstof rijdende LMPH2 in te zetten. Die zou stand 56 hebben kunnen bemannen. Morgen pitwalk, zondag eerste analyse van wat op 15 en 16 juni 24 uren lang de auto-industriële wereld in spanning zal houden. (Walter Rombauts)
Vandaag wordt Niki Lauda met en door vele Formule 1 vrienden begraven in Wenen. Het is niet zozeer een drievoudig wereldkampioen (1975,1976 en 1984) die deze planeet verlaat, het is bovenal een groot mens die de Formule 1 verweesd achterlaat. Hij is in één naam tenoemen met Senna, Villeneuve, Fangio, Graham Hill, Jo Siffert en Jochen Rindt en Stirling Moss. Maar hij was ook een gedurfde ondernemer in de luchtvaart. Met hem als piloot vliegen was een feest. De journalisten die hij graag had en waaronder ik mezelf mocht rekenen, mochten dan in de stuurcabine van de "737" een poos vertoeven. Hij zat achter "het stuur" op een monumentale manier. Met zijn toen nog rode Parmalatpet op, altijd gekscherend, goedlachs. Altijd authentiek. Altijd zichzelf. Voor héél velen een benijdenswaardige levenshouding.
Bernie Ecclestone (88) voor wie Lauda in de Brabham-jaren heeft gereden en dus beiden dikke vrienden waren, heeft laten weten niet op de begrafenis aanwezig te zullen zijn. "Ik wil Niki niet dood zien. Voor mij zal hij altijd leven." Daarmee brengt de bezieler van de na-oorlogse F1 een ode aan Niki Lauda. Diens geschiedenis, verteld, verfilmd en in miljoenen persartikels vertaald, is uniek in de Formule 1. Zijn karakter vanaf zijn beginjaren om door te zetten naar de top was zo sterk dat hij alle tegenslagen, ook privé, tot zelfs de dood op 1 augustus 1976 op de Nürburgring ervoor moesten wijken. Recent, op zeventig jarige leeftijd, heeft de opperchemie van het heelal beslist dat zijn fascinerend leven voltooid was. Zelf had hij respect voor het mysterie, van uit een man en een vrouw ontstaan - bestaan en dan weer niet meer bestaan tenzij in de vorm van stof of as. Over alles wat we nooit zullen kunnen doorgronden, dacht hij diep na. Aan mij is het te zeggen RIP Grote Mijnheer.
Volgende zondag neemt zoon Mathias deel aan de testdag voor de 24 Uren van Le Mans. Hij doet dat met twee ploegmaten, P.Dalla Lana en Pedro Lamy in een Aston Martin #98. Pedro Lamy heeft ook in de F1 gereden en er is hem ook een verschrikkelijk ongeval overkomen dat hem jaren revalidatie heeft gekost eer hij terug kon racen. Het "geval" Robert Kubica is er een lachertje tegen. Die Pedro Lamy en Mathias Lauda zullen trachten in de 24 Uren van Le Mans op 15 en 16 juni een ereronde te rijden voor "vader" Niki. Hopelijk eindigen ze hoog in de GT-klasse. Waarna god Niki Lauda zou zeggen dat het goed was. Zijn arm rond je leggen, zijn schouderklopjes, ze werden door iedereen warm ontvangen. Zoals Ecclestone zei "Niki zal altijd blijven leven voor ons." En dat is zo. (Walter Rombauts/Foto:Ferrari, WR)
ZONDAG FORD FIESTA SPRINT CUP 2019 IN ZOLDER SUPERPRIX
Volgend weekend staat de Ford Fiesta Sprint Cup in het omkaderingsprogramma van de Zolder Superprix. Titelhouder Ayrton Redant die het Dealership-kampioenschap met Fordstore Feyaerts won, neemt het op tegen vierentwinitg andere piloten die de startgrid bevolken. Omdat de Fiesta's elkaar tegenpool zijn is close-racing vanzelfsprekend en primeert stuurmanskunst. De meute zorgt voor veel spektakel en is dus een aanrader.(wr)
Trainingsnelste Fransman die eerder al de Indy 500 won, heeft vandaag de 103de uitgave van de snelste race ter wereld voor de tweede keer gewonnen. Hij kwam het best door een massacrash in de 177ste ronde waarbij o.a. Helio Castroneves betrokken was. Zoals bekend kon Fernando Alonso zich niet kwalificeren binnen de eerste 33.(wr)
HAMILTON WINT NIPT VOOR GESTRAFTE VERSTAPPEN DE GP VAN MONACO
Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes met brio de GP van Monaco gewonnen. Het "brio" ervan school in het feit dat hij met mediumbanden een sterke Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda nipt achter zich hield op harde banden. Toen Max in de voorlaatste ronde in de remzone van de chicane na de tunnel een aanval inzette, reed de Brit rechtdoor in de chicane en nam Max nog een beetje de lijn van de pist. Hun wielen hebben elkaar weliswaar geraakt en een onderzoek van de sportcomissarissen moet winst of verlies uitmaken. Ten gunste van een derde, Vettel, een diskwalificatie uitspreken is niet mogelijk.
Plaatselijk favoriet Charles Leclerc startte op de vijftiende plaats, en in zijn rushnaar voren tikte hij een andere auto aan: rechterachterband plat, hard doorrijden naar de pits en daar bleken de bandenslierten de Ferrari hard te hebben beschadigd hebben. Buiten Bottas, vierde en Gasly, vijfde, waren alle deelnemers veroordeelt tot een figurantenrol. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton versterkt zijn positie in de WK-stand, net als Max Verstappen die bijna Honda deed winnen in het Prinsdom.
Toch staat de Nederlander pas op de vierde plaats. Tijdens een bandenwissel onder safetycar veroorzaakte het team Red Bull wat men noemt een "unsafe relaese" waardoor Max Verstappen links naast Bottas buiten reed in de pitstraat en zich voor Bottas plaatste bij het buitenrijden. Max kreeg daarvoor 5' straftijd wat zijn reële tweede plaats in de uitslag omzette in een vierde. Daardoor kwam Sebastien Vettel derde na Bottas te staan en besteeg hij voor het eerste dit jaar het podium. (Walter Rombauts)
WK-stand:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 137 punten
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 120
3. Sebastien Vettel (Ferrari) 82
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 78
5. Charles Leclerc (Ferrari) 57
Winnaar Lewis Hamilton legde de 260,52 km af in 1h43'28"437/1000ste, hetzij een gemiddelde snelheid van 151 km/h !
HAMILTON - MERCEDES - RIJDT 85STE POLE EN ZEGT DANKE NIKI.
Het heengaan van Niki Lauda weegt op heel Monaco. Het is alsof de Formule 1 na 70 jaar is blijven stilstaan. Een groot autocoureur, zeker bij "DE" grootsten, een toffe gast en een groot mens laten een leemte en leegte na in wat in wat eind 2020 de na-oorlogse historische F1 zal worden genoemd. Vanaf 2021 mag eigenaar Liberty Media ermee doen wat ze willen. De Concorde-Accorden bestaan dan niet meer. De Formula E zal doorgezet worden, de Amerikanen zullen belangrijkere markten berijden zoals Azië, dan het schimmig Europa nog te bieden heeft.
Dat alles gaat door mijn hoofd als ik zie hoe Lewis Hamilton zijn 85ste pole-position in zijn loopbaan reed: 1'10"118 ! Ooit vroeg de pers aan Senna hoe hij zo'n bliksemronde reed. "Ik sprak met God", antwoordde hij dan in alle eenvoud. Wellicht heeft Lewis "Danke Niki" gepreveld. De Oostenrijker heeft immers ook op Mercedes zijn stempel gedrukt. Hij was graag gezien en zag iedereen op zijn beurt graag. Vriend en concurrent.
In Q2 stond Max Verstappen nog bovenaan, maar de Belgische Nederlander zei tevreden te zijn met de derde chrono. "De Mercedessen zijn me nog te snel" liet hij zich ontvallen. Hij staat bovendien op de stargrid voor viervoudig wereldkampioen Vettel in de Ferrari. Voor de Duitser, die in zijn snelle ronde toch weer even de vangrails kuste, paralell aan zijn banden zodat geen schade werd opgelopen.
Snelste man van de oefeningen Charles Leclerc is door zijn eigen Ferrari-maat in Q1 uit het spel gekegeld. In Q1 raakte Vettel weer een vangrail en zette na herstel in de pits zich in een ultieme snelle ronde vooraan, waardoor Leclerc zakte naar de zestiende plaats. Voor de Monegask wordt het voor egen publiek een inhaalrace. Ferrari is - zoals heel de F1-geschiedenis door - weerom drama van de bovenste plank. Morgen komt er figuurlijk onweer boven het Prinsdom. Hopelijk geen echt.
Maar in beide gevallen zullen geheime krachten zoals ze ook in het Casino tegenover Hotel de Paris daar spelen, winst of verlies bepalen. Wie de beste "croupiers" in de teams heeft kan na 80 ronden uit handen van Prins Albert van Monaco onder spuitende champagne de winnersbeker ledigen. Vier gasten hebben er oog op: WK-leider Hamilton, verbeten Bottas, verstandig geworden Verstappen, gefrustreerde Vettel en natuurlijk ook Pierre Gasly die netjes aanpikt. Het mirakel wordt wel van Charles Leclerc verwacht. Hij moet vegen voor eigen deur.(Walter Rombauts)
LECLERC -FERRARI - SNELST IN FP3, VETTEL CRASHT IN ST.DEVOTE !
Op het einde van de derde vrije trainingen heeft Sebastien Vettel zijn mecaniciens een zware opdracht gegeven. Hij plette de linkervoorkant van de Ferrari op de muur. Het is dus de vraag of ze de bolide nog klaar krijgen voor de kwalificaties. De FP3 zag in de Monegask Charles Leclerc de snelste man. Hij reed voor zijn voordeur 1'11"265. Verwacht wordt dat straks één van de onderstaande vijf onder de 1'10" zal duiken.(Walter Rombauts)
SIMON PAGENAUD START IN POLE VOOR 500 MIJLEN VAN INDIANAPOLIS
Wat Fernando Alonso en Mc Laren al twee keer niet is gelukt, met name de 500 Mijlen van Indianapolis winnen, gaat minder showachtige figuren beter af. De Fransman Simon Pagenaud start zondagavond om 18.30 uur onze tijd in Pole op de "backyard". Hij legde beslag op de eerste plaats met een gemiddelde snelheid van 370,136 km/h over het 4 km lange "ovaal". Volgens Sebastien Bourdais wordt het hele traject plankgas gereden, zonder de voet te heffen, tenzij het niet anders kan door "verkeer" op de baan. Sebastien Bourdais, zogenaamd mislukt in de F1 maar meervoudig Indy-kampioen, neemt ook deel aan de komende 24 Uren van Le Mans op 15 en 16 juni met een GT Ford. In Indianapolis start de Fransman die in Le Mans is geboren, op de zevende plaats in weerwel van een eerdere crash tegen 330 km/h...Sebastien is een bescheiden en toegankelijk iemand. Niet iemand als Alonso die een halfgod denkt te zijn.(Walter Rombauts)
HAMILTON BLIJFT DE HOGE TOON ZETTEN IN FP2 IN MONACO
De tweede vrije oefeningen voor de GP van Monaco stond voor de meest teams al in functie om de juiste configuratie voor de kwalificaties van zaterdagnamiddag te zoeken. Max Verstappen (Red Bull-Honda) sukkelde dit keer wat met de banden, nalijk geen grip. Dat overkwam ook Carlos Sainz (Mc Laren) die het verschijnsel "graining" overkwam. Dat treedt op als de rubbercompound te hard is voor het asfaltoppervlak en de coureur er niet in slaagt de band op bedrijfstemperatuur te houden. Dan onstaan kleine korreltjes die zich vasthechten op het banoppervlak waardoor mindere grip onstaat omdat de auto er - figuurlijk gesproken - op wegrolt. Vervelend verschijnsel en niet direct via engineering op te lossen. Pirelli heeft hard, medium ebn soft ter beschikking in het Prinsdom waar het tegen anders iets frisser is.(Walter Rombauts)
HAMILTON NIPT VOOR VERSTAPPEN IN FP1 VOOR GP VAN MONACO
Zondag wordt de GP van Monaco gereden over 78 ronden of 260,286 km. Vanochtend zijn de eerste vrije trainingen gereden. Lewis Hamilton (Mercedes) klokte met 1'12"106 de snelste tijd in zijn Mercedes. Hij wordt wel nipt op de hielen gezeten door Max Verstappen (Red Bull-Honda) die zich daarmee gesandwicht ziet tussen de Mercedes van Bottas en die van de vijfvoudige wereldkampioen Lewis. De Monegask die voor eigen deur rijdt, Charles Leclerc zette zijn Ferrari andermaal voor die van viervoudig wereldkampioen Vettel. Straks bleven we de FP2 en morgen, vrijdag komt de F1 traditioneel niet op de baan. De FP3 en de Kwalificaties zijn voor zaterdag in petto gehouden.(Walter Rombauts)
Het was op 1 augustus 1976 dat de GP van Duitsland op de oude Nürburgring in de tweede ronde werd gestopt. Wereldkampioen 1975, Niki Lauda overkwam een verschrikkelijk ongeval door in Bergwerk een wiel van zijn Ferrari te verliezen. Ik heb hem persoonlijk na de brand als een mummie ingewikkeld voor mijn ogen zien afvoeren naar het ziekenhuis. Verbrand tot in de derde graad. Maar de Oostenrijker kwam op karakter terug en zes weken later in de GP van Italië in Monza finishte hij alweer vierde terwijl het bloed vanonder zijn helm vloeide...Dat seizoen werd de Brit James Hunt wereldkampioen met één punt voorsprong op Niki Lauda die in de GP van Japan, de laatste race, zijn Ferrari aan de kant zette omdat over Fuji een ware zondvloed kwam. Mocht hij toen gewoon doorgereden hebben zo hij sowieso toch nog wereldkampioen zijn geworden. In 1977 werd hij opnieuw wereldkampioen met Ferrari en in 1984 nog eens met een Mc Laren TAG Porsche.
Niki Lauda zijn loopbaan uit 13 seizoenen in de Formule 1. Hij sprokkelde 24 pole-positions bijeen, stond 31 keer op de eerste startrij en won 25 Grand Prix's, evenveel als Juan Manuel Fangio. Als mens heb ik hem net als Senna heel toegankelijk en open van geest gekend. Zowel Senna als Lauda werden drie keer wereldkampioen. Voor mij zijn ze als monumenten vergelijkbaar. De mooiste herinnering die ik van Niki heb overgehouden is een kartrace bij Inkart in Puurs. Daarin nam hij het op tegen een clubje journalisten. Buiten wat gekscheren onder elkaar over het motorvermogen overklaste hij iedereen. Ik heb de zaligheid gekend tweede te worden achter Niki. Later hebben we in de F1 veel babbels gehad. Niki Lauda werd 70 jaar en is overleden aan de gevolgen van een longtransplantatie die achteraf moeilijkheden bracht om uiteindelijk door de nierfuncties de duimen te moeten leggen tegen het leven dat altijd in hem bruiste. (Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
JAN LAMMERS DIRECTEUR VAN DUTCH GRAND PRIX IN 2020 IN ZANDVOORT
Jan Lammers, ex-Formule 1 coureur en winnaar van de 24 Uren van Le Mans met een Jaguar XJR12 in 1988 in gezelschap van Andy Wallace en Johnny Dumfries, wordt sportief directeur van de "Dutch Grand Prix" die volgend jaar wellicht in mei zal worden gereden. Daarmee is Zandvoort na 34 jaar terug op de kalender en is een historisch duinencircuit terug op de kalender. Chase Carey, bigboss van het Formule One Management (FOM) is het contract komen tekenen. Het hoeft nauwelijks gezegd dat het fenomeen Max Verstappen hiervoor de inspiratie heeft gegeven.
Het - terechte - Hollandse chauvinisme dat de postkaartVlamingen véél te kort komen, heeft dank zij sponsors als Heineken, Jumbo en anderen Red Bull's, voor dit mirakel gezorgd. Als Honda zijn motor blijft oppeppen en hem duurzaam maakt kan 2020 wel eens het jaar worden waarin Max écht meedoet voor de eerste wereldtitel die nog nooit een Nederlander te beurt viel. Nu staat Max derde in de WK-stand, maar het is een illusie dat hij met de Red Bull de Mercedes kan verslaan. Ferrari rijdt al met het schaamrood op de wangen rond hem... De laatste keer dat een GP doorging in Zandvoort was in 1985 toen Niki Lauda met een Mc Laren TAG-Porsche won voor Alain Prost. (Walter Rombauts)
LEWIS - THE BOSS - ZET PUNTJES OP DE I IN SPANJE EN LEIDT OPNIEUW WK
In de start verraste Lewis Hamilton polesitter en ploegmaat Valtteri Bottas en nam de leiding. Hij zou die nooit meer afstaan. Max Verstappen strikte zowel Vettel als Leclerc en zette een zéér vruchtbare race om in een podiumplaats. In de stand om het WK staat Lewis Hamilton weer wat ruimer aan de leiding. Max Verstappen komt de eer toe in dat voorlopig klassement nu derde te staan voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Diens zwanezang is nu definitief ingeluid bij Ferrari. Eind van het jaar komt Mick Schumacher - weerom geen zege in de F2 maar wel knappe race - naast Charles Leclerc voor 2020.
In de 46ste van de 66 te rijden ronden zorgden Lando Norris (Mc Laren) en Lance Stroll (Williams) voor hetgene waar de Amerikanen al lang op wachtten: een botsing die een gele vlag én reële Safety Car uitlokte. Weerom veel te lang. Dat bracht het veld terug samen, gedubbelden mochten zich ontdubbelen, en na vijf lange te trage ronden kon de meute dicht opeen dan een "restart" nemen. Lewis Hamilton zette zogoed als direct een snelste ronde neer. Eerst 1'19"850, vervolgens 1'18"492 wat hem een WK-punt extra oplevert bovenop die 25 gekoppeld aan de eerste plaats. Max Verstappen is terecht "driver of the day" uitgeroepen. De rest ? Meer dan 160.000 toeschouwers in Barcelona zagen hoe slechts vijf coureurs om de wereldtitel kampen dit jaar.
Eigenlijk maar twee. Bottas, nog niet definitief verslagen, en Hamilton die een zesde titel aanvoelt. Instinctief, zoals een F1-coureur ineen zit, streelt hij hem al in zijn slaap. De volgende GP binnen twee weken is die van Monaco, de stratenomloop die geen enkel foutje vergeeft. Dat weten de grootsten, van heden en verleden (Ascari,Senna, Brabham...) In het Prinsdom is tractie in de bochten het voornaamste. Maar regen of geen regen kan het wedstrijdbeeld daar kompleet veranderen. In een natte GP daar hebben mindere goden al verrast. Uit het geheugen gepikt, Jarno Trulli en Jean-Pierre Beltoise. Maar terug naar het heden.
De Formule 1 volgens de historische gedachte loopt op zijn eind. Zoals Ross Brawn onlangs nog zei "De show heeft prioriteit !" Dat hebben de nieuwe eigenaars van de F1 - Liberty Media sinds maart 2017 - alvast bereikt. Naar het einde toe, zoals vandaag in Spanje, een restart. Daar staan de "500 Mijlen van Indianapolis" sinds 1911 al voor bekend. Er zijn dan ook 300.000 toeschouwers, het dubbele van de F1. Dat commerciële doel willen ze bereiken met volgend jaar een GP van Vietnam (Hanoi) en opnieuw, dank zij Max, een GP van Nederland in Zandvoort. Nu eerst naar Monaco, waar het goed is te leven. (Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 35'50"443 (de 307,890 km afgelegd tegen 192 km/h gemiddeld)
In de autosportjournalistiek ziet men veel namen, tijden tot zelfs op duizendsten van een seconde. Maar zelden zie je nog tegen welk gemiddelde snelheid een pole of een race is gereden. Walter's Auto Cahiers gaat dat vanaf nu terug invoeren. Zo is de gemiddelde snelheid waarmee Bottas op de Circuit de Catalunya dat 4,665 km lang is 222 km/h ! Bottas heeft zelf gezegd dat een perfecte ronde was, dus de enige ideale lijn gestuurd. Dat de snelheidswijzer daarbij gestaag boven de 300 km/h gaat in de rechte lijnen is de evidentie zelve. Over die lange rechte lijn voor de pits gesproken.
Als het waar is dat de Ferrari's in puur aerodynamisch- én motorvermogen boven Mercedes zouden staan, dan kan dat bij de start in die lange rechte wel voor een verrassing zorgen voor de twee Mercedessen die eerst staan. In een gespannen sfeer weliswaar, want Bottas zal geen vinger toegeven aan Hamilton.
We zijn benieuwd wat het stermanagement - lees Toto Wolff en in de schaduw nog altijd uittredend bigboss Dieter Zetsche en "onzichtbare" Niki Lauda daar zal mee doen. Het team wil een vergiftigde sfeer zoals van 2014 t/m 2016 tussen Rosberg en Hamilton kost wat kost voorkomen. Hamilton is vijf keer wereldkampioen. Daarmee heeft hij aan de onderhandelingstafel in zekere zin een "eis" op voorrang. Bottas kan alleen "verzoeken" tot....
Straks om 15.00 al een eerste gedeeltelijk antwoord daarop met de start van de vijfde GP van het seizoen in Spanje. Bij Ferrari heerst iets minder duidelijk hetzelfde probleem tussen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en Charles Leclerc. Eind van het jaar komt Mick Schumacher nog meespelen.(Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - POLE EN NIEUW RONDERECORD IN BARCELONA
Met een kanontijd van 1'15"406 heeft de Fin Valtteri Bottas de pole-position voor de GP van Spanje F1 binnengehaald. Bovendien vestigde hij ook een nieuw ronderecord. Lewis Hamilton zette de andere Mercedes op de tweede plaats, voor Vettel (Ferrari) en...Max Verstappen (Red Bull-Honda). Monegask Charles Leclerc neemt morgen genoegen met de vijfde startplaats.
De Q1 zag Nico Hülkenberg (Renault) als voornaamste uitvaller omdat hij verkeerd remde en schade moest laten herstellen in de pits. In Q2 liet Carlos Sainz voor eigen publiek in de Mc Laren-Renault zich uitschakelen terwijl zijn debuterende ploegmaat, de rookie, Lando Norris hem twee plaatsen voorafging. Ook Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) strandde in de Q2.
Morgen is het dus een duel Mercedes-Ferrari, maar eveneens Hamilton-Bottas. De Brit ziet in zijn Finse ploegmaat nu wel afgetekend een concurrent voor de wereldtitel. Lewis had zo in zichzelf al besloten een zesde titel te behalen, richting Michaël Schumacher die er zeven verzamelde... Nu kunnen de kansen anders liggen. Bottas is WK-leider voor de vijfde GP van het seizoen. Hij reed in Montmelo tevens de derde pole op rij dit seizoen.
De start en de bandenstrategie, afhankelijk van een safetycar zelfs een "gok" soms, zullen mee doorslaggevend zijn. En dan is er toch die Max Verstappen die zich onder de wereldkampioenen mengt. Altijd onvoorspelbaar...Spannend voor de race van morgen. Wat die banden betreft. Pirelli bracht de hardste compounds mee naar Spanje. Maar natuurlijk zijn ze nog gradueel zacht, harder en hardst. Dus voor de toeschouwer nog steeds "rood", "geel" en "wit". (Walter Rombauts)
BOTTAS SLIPT, HAMILTON SNELST, CRASH RUSSELL MAAKT FP3 KORTER
Dit keer is het George Russell in de Williams die vier minuten voor het einde van de FP3 een rode vlag uitlokte.Hij crashte, zonder erg voor hemzelf. Een half uur eerder slipte ook Bottas in zijn Mercedes op koude banden en zag zijn kans op een derde snelste tijd in FP3 teloorgaan. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton gaf daarna een rijles die iedereen in de schaduw stelde met een tijd van 1'16"568 !
Kevin Magnussen en Romain Grosjean presteerden in hun Haas min of meer evengoed, lees lichtjes beter, dan de Red Bull's van Max Verstappen en Pierre Gasly. Het beloven straks om 15 uur onze tijd bijzonder spannende kwalificaties worden. Globaal kan gezegd dat de Mercedessen de beste zijn maar de Ferrari's de hoogste snelheid op de rechte lijn halen. Er zijn drie types banden: hard (C1-rood), harder (C2-geel) en hardst (C3-wit). De snelste tijd voor de pole moet dicht tegen 1'16"00 rond liggen. In 2018 was de pole 1'16"173. (Walter Rombauts)
STROLL SLUIT FP1 AF MET CRASH IN DE MUUR, BOTTAS SNELST IN FP1 IN BARCELONA
Het eerste deel van de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje in Barcelona was vrij geanimeerd. Leclerc, Vettel en uiteindelijk Bottas (1'17"990) zetten de snelste chrono's neer. De conclusie daaruit is dat de Ferrari-Mercedesstrijd de exclusiviteit op de affiche van zondg zal blijven. Gekruid weliswaar met een extra duel tussen de Fin Valtteri Bottas en zijn ploegmaat, vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Die is niet meer gelukkig. Mercedes verwisselde de ingenieurscrew in de pits en de ex-ingenieur van de Brit leert nu Bottas hoe die Mercedes sneller te laten rijden.
Op het eerste gezicht is daar met name teambaas Toto Wolff niet zo gelukkig mee. Hij vreest een nieuwe "giftige" relatie tussen de beide coureurs zoals die bestond van 2014 t/m 2016 toen Nico Rosberg er een punt achter zette door wereldkampioen te worden. Eén ding is zeker, de taaie Fin Valtteri Bottas heeft zijn zinnen op een eerste wereldtitel gezet. Tot groot ongenoegen van Hamilton die de druk mentaal en fysiek voelt. Er hangt iets in de lucht...
Het tweede gedeelte van de FP1 gebeurt er zogoed als niets meer. Hülkenberg die de Renault stuntelend door de bochten stuurde, Verstappen - en ook Bottas - die hydraulische lekken aan hun auto's kregen. Lewis Hamilton deed niet veel moeite zich in een chronorun te mengen en bleef eerder achteraan rijden. De crash van Lance Stroll in de laatste minuut van de sessie in Turn 9, pardoes op de muur na eerst in het gras grip te zijn verloren. Meteen rode vlag en sessie gedaan.
Wat Stroll toonde is hetzelfde als vorig jaar Hartley en Gasly voordeden. Straks is er de FP2. Tijdens het middagmaal zullen de messen scherper geslepen zijn en zien we verrassingen graag tegemoet. Liever dan 40' stilte op de baan omdat de teams hun tweede set banden pas laat inschakelen. Rood (soft), geel (medium) en wit (hard) bepalen nog steeds de chrono's. Het is belangrijk straks om zoals Bottas op rood te proberen.(Walter Rombauts)