LECLERC -FERRARI - SNELST IN FP3, VETTEL CRASHT IN ST.DEVOTE !
Op het einde van de derde vrije trainingen heeft Sebastien Vettel zijn mecaniciens een zware opdracht gegeven. Hij plette de linkervoorkant van de Ferrari op de muur. Het is dus de vraag of ze de bolide nog klaar krijgen voor de kwalificaties. De FP3 zag in de Monegask Charles Leclerc de snelste man. Hij reed voor zijn voordeur 1'11"265. Verwacht wordt dat straks één van de onderstaande vijf onder de 1'10" zal duiken.(Walter Rombauts)
SIMON PAGENAUD START IN POLE VOOR 500 MIJLEN VAN INDIANAPOLIS
Wat Fernando Alonso en Mc Laren al twee keer niet is gelukt, met name de 500 Mijlen van Indianapolis winnen, gaat minder showachtige figuren beter af. De Fransman Simon Pagenaud start zondagavond om 18.30 uur onze tijd in Pole op de "backyard". Hij legde beslag op de eerste plaats met een gemiddelde snelheid van 370,136 km/h over het 4 km lange "ovaal". Volgens Sebastien Bourdais wordt het hele traject plankgas gereden, zonder de voet te heffen, tenzij het niet anders kan door "verkeer" op de baan. Sebastien Bourdais, zogenaamd mislukt in de F1 maar meervoudig Indy-kampioen, neemt ook deel aan de komende 24 Uren van Le Mans op 15 en 16 juni met een GT Ford. In Indianapolis start de Fransman die in Le Mans is geboren, op de zevende plaats in weerwel van een eerdere crash tegen 330 km/h...Sebastien is een bescheiden en toegankelijk iemand. Niet iemand als Alonso die een halfgod denkt te zijn.(Walter Rombauts)
HAMILTON BLIJFT DE HOGE TOON ZETTEN IN FP2 IN MONACO
De tweede vrije oefeningen voor de GP van Monaco stond voor de meest teams al in functie om de juiste configuratie voor de kwalificaties van zaterdagnamiddag te zoeken. Max Verstappen (Red Bull-Honda) sukkelde dit keer wat met de banden, nalijk geen grip. Dat overkwam ook Carlos Sainz (Mc Laren) die het verschijnsel "graining" overkwam. Dat treedt op als de rubbercompound te hard is voor het asfaltoppervlak en de coureur er niet in slaagt de band op bedrijfstemperatuur te houden. Dan onstaan kleine korreltjes die zich vasthechten op het banoppervlak waardoor mindere grip onstaat omdat de auto er - figuurlijk gesproken - op wegrolt. Vervelend verschijnsel en niet direct via engineering op te lossen. Pirelli heeft hard, medium ebn soft ter beschikking in het Prinsdom waar het tegen anders iets frisser is.(Walter Rombauts)
HAMILTON NIPT VOOR VERSTAPPEN IN FP1 VOOR GP VAN MONACO
Zondag wordt de GP van Monaco gereden over 78 ronden of 260,286 km. Vanochtend zijn de eerste vrije trainingen gereden. Lewis Hamilton (Mercedes) klokte met 1'12"106 de snelste tijd in zijn Mercedes. Hij wordt wel nipt op de hielen gezeten door Max Verstappen (Red Bull-Honda) die zich daarmee gesandwicht ziet tussen de Mercedes van Bottas en die van de vijfvoudige wereldkampioen Lewis. De Monegask die voor eigen deur rijdt, Charles Leclerc zette zijn Ferrari andermaal voor die van viervoudig wereldkampioen Vettel. Straks bleven we de FP2 en morgen, vrijdag komt de F1 traditioneel niet op de baan. De FP3 en de Kwalificaties zijn voor zaterdag in petto gehouden.(Walter Rombauts)
Het was op 1 augustus 1976 dat de GP van Duitsland op de oude Nürburgring in de tweede ronde werd gestopt. Wereldkampioen 1975, Niki Lauda overkwam een verschrikkelijk ongeval door in Bergwerk een wiel van zijn Ferrari te verliezen. Ik heb hem persoonlijk na de brand als een mummie ingewikkeld voor mijn ogen zien afvoeren naar het ziekenhuis. Verbrand tot in de derde graad. Maar de Oostenrijker kwam op karakter terug en zes weken later in de GP van Italië in Monza finishte hij alweer vierde terwijl het bloed vanonder zijn helm vloeide...Dat seizoen werd de Brit James Hunt wereldkampioen met één punt voorsprong op Niki Lauda die in de GP van Japan, de laatste race, zijn Ferrari aan de kant zette omdat over Fuji een ware zondvloed kwam. Mocht hij toen gewoon doorgereden hebben zo hij sowieso toch nog wereldkampioen zijn geworden. In 1977 werd hij opnieuw wereldkampioen met Ferrari en in 1984 nog eens met een Mc Laren TAG Porsche.
Niki Lauda zijn loopbaan uit 13 seizoenen in de Formule 1. Hij sprokkelde 24 pole-positions bijeen, stond 31 keer op de eerste startrij en won 25 Grand Prix's, evenveel als Juan Manuel Fangio. Als mens heb ik hem net als Senna heel toegankelijk en open van geest gekend. Zowel Senna als Lauda werden drie keer wereldkampioen. Voor mij zijn ze als monumenten vergelijkbaar. De mooiste herinnering die ik van Niki heb overgehouden is een kartrace bij Inkart in Puurs. Daarin nam hij het op tegen een clubje journalisten. Buiten wat gekscheren onder elkaar over het motorvermogen overklaste hij iedereen. Ik heb de zaligheid gekend tweede te worden achter Niki. Later hebben we in de F1 veel babbels gehad. Niki Lauda werd 70 jaar en is overleden aan de gevolgen van een longtransplantatie die achteraf moeilijkheden bracht om uiteindelijk door de nierfuncties de duimen te moeten leggen tegen het leven dat altijd in hem bruiste. (Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
JAN LAMMERS DIRECTEUR VAN DUTCH GRAND PRIX IN 2020 IN ZANDVOORT
Jan Lammers, ex-Formule 1 coureur en winnaar van de 24 Uren van Le Mans met een Jaguar XJR12 in 1988 in gezelschap van Andy Wallace en Johnny Dumfries, wordt sportief directeur van de "Dutch Grand Prix" die volgend jaar wellicht in mei zal worden gereden. Daarmee is Zandvoort na 34 jaar terug op de kalender en is een historisch duinencircuit terug op de kalender. Chase Carey, bigboss van het Formule One Management (FOM) is het contract komen tekenen. Het hoeft nauwelijks gezegd dat het fenomeen Max Verstappen hiervoor de inspiratie heeft gegeven.
Het - terechte - Hollandse chauvinisme dat de postkaartVlamingen véél te kort komen, heeft dank zij sponsors als Heineken, Jumbo en anderen Red Bull's, voor dit mirakel gezorgd. Als Honda zijn motor blijft oppeppen en hem duurzaam maakt kan 2020 wel eens het jaar worden waarin Max écht meedoet voor de eerste wereldtitel die nog nooit een Nederlander te beurt viel. Nu staat Max derde in de WK-stand, maar het is een illusie dat hij met de Red Bull de Mercedes kan verslaan. Ferrari rijdt al met het schaamrood op de wangen rond hem... De laatste keer dat een GP doorging in Zandvoort was in 1985 toen Niki Lauda met een Mc Laren TAG-Porsche won voor Alain Prost. (Walter Rombauts)
LEWIS - THE BOSS - ZET PUNTJES OP DE I IN SPANJE EN LEIDT OPNIEUW WK
In de start verraste Lewis Hamilton polesitter en ploegmaat Valtteri Bottas en nam de leiding. Hij zou die nooit meer afstaan. Max Verstappen strikte zowel Vettel als Leclerc en zette een zéér vruchtbare race om in een podiumplaats. In de stand om het WK staat Lewis Hamilton weer wat ruimer aan de leiding. Max Verstappen komt de eer toe in dat voorlopig klassement nu derde te staan voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Diens zwanezang is nu definitief ingeluid bij Ferrari. Eind van het jaar komt Mick Schumacher - weerom geen zege in de F2 maar wel knappe race - naast Charles Leclerc voor 2020.
In de 46ste van de 66 te rijden ronden zorgden Lando Norris (Mc Laren) en Lance Stroll (Williams) voor hetgene waar de Amerikanen al lang op wachtten: een botsing die een gele vlag én reële Safety Car uitlokte. Weerom veel te lang. Dat bracht het veld terug samen, gedubbelden mochten zich ontdubbelen, en na vijf lange te trage ronden kon de meute dicht opeen dan een "restart" nemen. Lewis Hamilton zette zogoed als direct een snelste ronde neer. Eerst 1'19"850, vervolgens 1'18"492 wat hem een WK-punt extra oplevert bovenop die 25 gekoppeld aan de eerste plaats. Max Verstappen is terecht "driver of the day" uitgeroepen. De rest ? Meer dan 160.000 toeschouwers in Barcelona zagen hoe slechts vijf coureurs om de wereldtitel kampen dit jaar.
Eigenlijk maar twee. Bottas, nog niet definitief verslagen, en Hamilton die een zesde titel aanvoelt. Instinctief, zoals een F1-coureur ineen zit, streelt hij hem al in zijn slaap. De volgende GP binnen twee weken is die van Monaco, de stratenomloop die geen enkel foutje vergeeft. Dat weten de grootsten, van heden en verleden (Ascari,Senna, Brabham...) In het Prinsdom is tractie in de bochten het voornaamste. Maar regen of geen regen kan het wedstrijdbeeld daar kompleet veranderen. In een natte GP daar hebben mindere goden al verrast. Uit het geheugen gepikt, Jarno Trulli en Jean-Pierre Beltoise. Maar terug naar het heden.
De Formule 1 volgens de historische gedachte loopt op zijn eind. Zoals Ross Brawn onlangs nog zei "De show heeft prioriteit !" Dat hebben de nieuwe eigenaars van de F1 - Liberty Media sinds maart 2017 - alvast bereikt. Naar het einde toe, zoals vandaag in Spanje, een restart. Daar staan de "500 Mijlen van Indianapolis" sinds 1911 al voor bekend. Er zijn dan ook 300.000 toeschouwers, het dubbele van de F1. Dat commerciële doel willen ze bereiken met volgend jaar een GP van Vietnam (Hanoi) en opnieuw, dank zij Max, een GP van Nederland in Zandvoort. Nu eerst naar Monaco, waar het goed is te leven. (Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 35'50"443 (de 307,890 km afgelegd tegen 192 km/h gemiddeld)
In de autosportjournalistiek ziet men veel namen, tijden tot zelfs op duizendsten van een seconde. Maar zelden zie je nog tegen welk gemiddelde snelheid een pole of een race is gereden. Walter's Auto Cahiers gaat dat vanaf nu terug invoeren. Zo is de gemiddelde snelheid waarmee Bottas op de Circuit de Catalunya dat 4,665 km lang is 222 km/h ! Bottas heeft zelf gezegd dat een perfecte ronde was, dus de enige ideale lijn gestuurd. Dat de snelheidswijzer daarbij gestaag boven de 300 km/h gaat in de rechte lijnen is de evidentie zelve. Over die lange rechte lijn voor de pits gesproken.
Als het waar is dat de Ferrari's in puur aerodynamisch- én motorvermogen boven Mercedes zouden staan, dan kan dat bij de start in die lange rechte wel voor een verrassing zorgen voor de twee Mercedessen die eerst staan. In een gespannen sfeer weliswaar, want Bottas zal geen vinger toegeven aan Hamilton.
We zijn benieuwd wat het stermanagement - lees Toto Wolff en in de schaduw nog altijd uittredend bigboss Dieter Zetsche en "onzichtbare" Niki Lauda daar zal mee doen. Het team wil een vergiftigde sfeer zoals van 2014 t/m 2016 tussen Rosberg en Hamilton kost wat kost voorkomen. Hamilton is vijf keer wereldkampioen. Daarmee heeft hij aan de onderhandelingstafel in zekere zin een "eis" op voorrang. Bottas kan alleen "verzoeken" tot....
Straks om 15.00 al een eerste gedeeltelijk antwoord daarop met de start van de vijfde GP van het seizoen in Spanje. Bij Ferrari heerst iets minder duidelijk hetzelfde probleem tussen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en Charles Leclerc. Eind van het jaar komt Mick Schumacher nog meespelen.(Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - POLE EN NIEUW RONDERECORD IN BARCELONA
Met een kanontijd van 1'15"406 heeft de Fin Valtteri Bottas de pole-position voor de GP van Spanje F1 binnengehaald. Bovendien vestigde hij ook een nieuw ronderecord. Lewis Hamilton zette de andere Mercedes op de tweede plaats, voor Vettel (Ferrari) en...Max Verstappen (Red Bull-Honda). Monegask Charles Leclerc neemt morgen genoegen met de vijfde startplaats.
De Q1 zag Nico Hülkenberg (Renault) als voornaamste uitvaller omdat hij verkeerd remde en schade moest laten herstellen in de pits. In Q2 liet Carlos Sainz voor eigen publiek in de Mc Laren-Renault zich uitschakelen terwijl zijn debuterende ploegmaat, de rookie, Lando Norris hem twee plaatsen voorafging. Ook Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) strandde in de Q2.
Morgen is het dus een duel Mercedes-Ferrari, maar eveneens Hamilton-Bottas. De Brit ziet in zijn Finse ploegmaat nu wel afgetekend een concurrent voor de wereldtitel. Lewis had zo in zichzelf al besloten een zesde titel te behalen, richting Michaël Schumacher die er zeven verzamelde... Nu kunnen de kansen anders liggen. Bottas is WK-leider voor de vijfde GP van het seizoen. Hij reed in Montmelo tevens de derde pole op rij dit seizoen.
De start en de bandenstrategie, afhankelijk van een safetycar zelfs een "gok" soms, zullen mee doorslaggevend zijn. En dan is er toch die Max Verstappen die zich onder de wereldkampioenen mengt. Altijd onvoorspelbaar...Spannend voor de race van morgen. Wat die banden betreft. Pirelli bracht de hardste compounds mee naar Spanje. Maar natuurlijk zijn ze nog gradueel zacht, harder en hardst. Dus voor de toeschouwer nog steeds "rood", "geel" en "wit". (Walter Rombauts)
BOTTAS SLIPT, HAMILTON SNELST, CRASH RUSSELL MAAKT FP3 KORTER
Dit keer is het George Russell in de Williams die vier minuten voor het einde van de FP3 een rode vlag uitlokte.Hij crashte, zonder erg voor hemzelf. Een half uur eerder slipte ook Bottas in zijn Mercedes op koude banden en zag zijn kans op een derde snelste tijd in FP3 teloorgaan. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton gaf daarna een rijles die iedereen in de schaduw stelde met een tijd van 1'16"568 !
Kevin Magnussen en Romain Grosjean presteerden in hun Haas min of meer evengoed, lees lichtjes beter, dan de Red Bull's van Max Verstappen en Pierre Gasly. Het beloven straks om 15 uur onze tijd bijzonder spannende kwalificaties worden. Globaal kan gezegd dat de Mercedessen de beste zijn maar de Ferrari's de hoogste snelheid op de rechte lijn halen. Er zijn drie types banden: hard (C1-rood), harder (C2-geel) en hardst (C3-wit). De snelste tijd voor de pole moet dicht tegen 1'16"00 rond liggen. In 2018 was de pole 1'16"173. (Walter Rombauts)
STROLL SLUIT FP1 AF MET CRASH IN DE MUUR, BOTTAS SNELST IN FP1 IN BARCELONA
Het eerste deel van de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje in Barcelona was vrij geanimeerd. Leclerc, Vettel en uiteindelijk Bottas (1'17"990) zetten de snelste chrono's neer. De conclusie daaruit is dat de Ferrari-Mercedesstrijd de exclusiviteit op de affiche van zondg zal blijven. Gekruid weliswaar met een extra duel tussen de Fin Valtteri Bottas en zijn ploegmaat, vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Die is niet meer gelukkig. Mercedes verwisselde de ingenieurscrew in de pits en de ex-ingenieur van de Brit leert nu Bottas hoe die Mercedes sneller te laten rijden.
Op het eerste gezicht is daar met name teambaas Toto Wolff niet zo gelukkig mee. Hij vreest een nieuwe "giftige" relatie tussen de beide coureurs zoals die bestond van 2014 t/m 2016 toen Nico Rosberg er een punt achter zette door wereldkampioen te worden. Eén ding is zeker, de taaie Fin Valtteri Bottas heeft zijn zinnen op een eerste wereldtitel gezet. Tot groot ongenoegen van Hamilton die de druk mentaal en fysiek voelt. Er hangt iets in de lucht...
Het tweede gedeelte van de FP1 gebeurt er zogoed als niets meer. Hülkenberg die de Renault stuntelend door de bochten stuurde, Verstappen - en ook Bottas - die hydraulische lekken aan hun auto's kregen. Lewis Hamilton deed niet veel moeite zich in een chronorun te mengen en bleef eerder achteraan rijden. De crash van Lance Stroll in de laatste minuut van de sessie in Turn 9, pardoes op de muur na eerst in het gras grip te zijn verloren. Meteen rode vlag en sessie gedaan.
Wat Stroll toonde is hetzelfde als vorig jaar Hartley en Gasly voordeden. Straks is er de FP2. Tijdens het middagmaal zullen de messen scherper geslepen zijn en zien we verrassingen graag tegemoet. Liever dan 40' stilte op de baan omdat de teams hun tweede set banden pas laat inschakelen. Rood (soft), geel (medium) en wit (hard) bepalen nog steeds de chrono's. Het is belangrijk straks om zoals Bottas op rood te proberen.(Walter Rombauts)
Geen enkele ophefmakende gebeurtenis, behalve de ondermaatse prestatie van de Fransman Pierre Gasly met een ongeziene stommiteit waardoor in bocht 1 de Australiër Daniël Ricciardo in zijn Renault bijna verongelukte, of er was geen enkele attractie voor F1-minnend publiek voorhanden ! Saai, dat is het WK F1 2019. Met vooraan Mercedes en Ferrari. Max Verstappen - met nieuwe motor wegens olielek - zal wat kruiden en voor de rest is er het middenveld met ademloze Haas', Racing Point, Alfa Romeo, Toro Rosso en achteraan natuurlijk de heroptredende Robert Kubica in de Williams. Morgen is er de derde vrije oefening en de kwalificaties voor de pole. Vijf mannen komen ervoor in aanmerking: Bottas, Verstappen, Vettel, Leclerc en Hamilton. De rest is opvulsel.(Walter Rombauts)
MAZDA MOTOR BELUX NEEMT DEEL AAN NIEUWE MX-5 CUP 2019
Na jaren de zeer succesvolle Mazda MX-5 NA Cup (eerste generatie MX-5) te hebben ondersteund, heeft Mazda Motor Nederland besloten om een nieuwe Cup op basis van de MX-5 ND (de huidige generatie) in het leven te roepen. Deze Mazda MX-5 Cup Racer wordt voor de circuitracerij door Intrax Suspension Technology omgebouwd.
De auto is voorzien van een ingelaste rolkooi met FIA-certificaat en een aangepast onderstel met Intraxschokdempers, goed voor een gewicht van 960 kg en 135 kW (184 pk) onder de motorkap. Voor wie het zou vergeten zijn: de Mazda MX-5 is de best verkochte roadster ter wereld die een viercilinder vooraan heeft die de achterwielen aandrijft. Tijdens zes meetings op Circuit Zolder, Spa-Francorchamps, Zandvoort en het TT-Circuit van Assen worden telkens twee sprintraces gereden van 30 minuten.
Ook Mazda Motor Belux kocht een auto aan. Die zal ter beschikking worden gesteld van de "autopers" om vanop de eerste lijn van deze nieuwe MX-5 Cup te proeven. Mazda Belux is daarmee niet aan zijn proefstuk want er werd de afgelopen vier jaar al een "perswagen" succesvol ingezet in vier edities van de 24 Uren van Zolder.
Vorige maandag werd in Zandvoort in Nederland de auto voogesteld en daar kregen de deelnemers gedurende een vier uur durende testsessie de auto te leren kennen. Voor Mazda Motor Belux waren dat Maxim Pasture en Hans Dierckx. Die twee zullen de eerste sprintjes rijden over twee weken in Zandvoort. De auto is ondergebracht in het MSTC-team van Jan Wouters die de grootste beroepsvaardigheid biedt opdat de "journalisten" de beste resultaten over het seizoen kunnen scoren. (Walter Rombauts/Foto's:Mazda Motor Belux)
De kalender:
18-19 mei : Familiedagen Circuit Zandvoort
31 mei - 1 en 2 juni : Zolder Superprix
12-13-14 juli : Blancpain GT Series Circuit Zandvoort
CHARLES LECLERC KAN EEN RECORD VAN JACKY ICKX BREKEN BIJ FERRARI
De jongste coureur ooit in de F1 bij Ferrari was de Mexicaan Ricardo Rodriguez. Hij was negentien. Maar in zijn "home" Grand Prix verongelukte hij een jaar later in zijn eigen Lotus. Ferrari nam er niet aan deel omdat die GP niet telde voor het wereldkampioenschap. Daardoor werd Jacky Ickx door zijn eerste GP zege in het Franse Rouen, toen hij 23 was, de jongste winnaar van een GP in een Ferrari. Nu bij de Scuderia jong bloed als de Monegask Charles Leclerc haast met zekerheid dit jaar een GP gaat winnen, kan die dus het record van Jacky Ickx uit 1968 bij Ferrari breken.
Als Leclerc het record van Jacky breekt zal het 51 jaar hebben stand gehouden bij Ferrari. Dat van Ricardo Rodriguez heeft 55 jaar stand gehouden en is op 15 maart 2015 gebroken door Max Verstappen die op 17-jarige leeftijd deelnam aan de GP van Australië met Toro Rosso. Max Verstappen, in Hasselt geboren, blijft echter de jongste GP winnaar ooit. Een detail, die immer zal achterhaald worden omdat de "verse" autocoureurs steeds jonger in het zitje geraken. Een mogelijke reden daarvoor is dat ze kilometers malen in de simulators en al thuis zijn als ze de eerste keer op een circuit aan de slag gaan.(Walter Rombauts/Fotos:Ferrari)
ANDRE LOTTERER POOGT ESTEBAN MUTH VIA F.RENAULT EUROP NAAR F1 TE LOODSEN.
Gisteravond heeft André Lotterer zijn "poulain" Esteban Mutz in de "Club des V" in Brussel, een hoekje voor puristen, voorgesteld aan de pers. De eerstgenoemde won drie keer de 24 Uren van Le Mans met Audi en de tweede heeft Mick Schumacher al ontmoet in zijn kartingdebuut. De manager van Esteban heeft ook F1-ervaring gehad, zestien jaar geleden weliswaar, bij Caterham en als testrijder bij Jaguar F1. Ik had met beiden een boeiend gesprek over minstens tien onderwerpen die ik hier om de twee dagen zal brengen. Het zal via de Formula Renault Europe zijn dat de opgang naar de F1 wordt gezocht. Formule 4 reed Esteban al.
Hij heeft ook het racegedrag van Mick Schumacher ervaren. Volgend weekend rijdt hij in Silverstone. Hij traint zich al gek op de simulator. Maar die doet het niet alleen. Esteban vertelt hoe het er in de auto écht aan toe gaat. Formule Renault Europe, morgen meer over die éénzitters met viercilinder Méganemotor die 300 pk opbrengt tegen 8000 t/m. Er wordt een nieuwe Belgische F1-belofte gekneed. Door André lotterer, die in het slechtste geval Esteban nog in een Le Mans-zitje kan plaatsen....Voor het geval dat een jongensdroom niet zou uitkomen...(Walter Rombauts/Foto:wr)
GIOVANNI VAN LIL STAPT TIJDENS ZOLDER SUPERPRIX IN DE FORD FIESTA SPRINT CUP
Volgens en recent Fordbericht zal een 24-jarige Antwerpenaar op 31 mei a.s deelnemen aan de vrije trainingen tijdens de Zolder Superprix. Daarin is in het omlijstingsprogramma twee races opgenomen van de "Ford Fiesta Sprint Cup". Volgens insiders de instapklasse bij uitstek voor jong talent. Op 2 juni 2019 dan - dag dat Stoffel Vandoorne deelneemt aan de Testday in Le Mans - zal normaliter Giovanni Van Lil deelnemen aan zijn eerste race. Hoewel hij al wat hobby-ervaring heeft in karting en circuit blijft het toch een spannend vooruitzicht.
"Racen kost geld", zegt de jongeman, "en dus kan ik niet genoeg Frédéric Op de Beeck en Vincent Vijt van DAXperience bedanken die het respectabele budget rondkregen." Erkentelijkheid staat altijd netjes en siert dus de Fordrijder die net niet te oud is om ook de "Junior Ford Fiesta Sprint Cup" te betwisten. Daarin neemt hij het op tegen evenzeer debutanten als handige stuurjongens Nathan Vanspringel en Alexander Borgmans. (Walter Rombauts/foto bijlage: Ford)
BOTTAS DOMINEERT HAMILTON, LECLERC SCOORT SNELSTE RONDE IN AZERBAIJAN
De Fin Valtteri Bottas heeft na de pole-position ook de GP van Azerbaijan gewonnen. Hij domineerde vooral in de slotfase ploegmaat Lewis Hamilton. Er kan niet worden gezegd dat Bottas de hele race aan de leiding reed. Dat deed Charles Leclerc tot vijftien ronden voor het einde. Dan moest de Monegask willens nillens nieuwe banden halen en hij koos voor "softs" om een gok te wagen naar de snelste ronde (1'43"009-nieuw record) wat hem lukte.
Tijdens de pitstop van Leclerc kon Sebastien Vettel (Ferrari) naar de derde plaats rijden. Hij reed verstandige Max Verstappen (Red Bull-Honda) zonder spanningen voorbij. Meteen zag Vettel zijn WK-kansen nog niet gans verdwenen. Evenwel staat Verstappeen slechts 1 punt achter hem in de WK-stand. Maar Mercedes slaagde wel in de vierde dubbelzege van het nieuwe seizoen...! Uiteraard rijden de "zilverpijlen" voor het zesde jaar op rij naar de wereldtitel bij de constructeurs.
Nadat de Australiër Daniël Ricciardo (Renault) in een gemiste remzone belandde en de Rus Daniil Kvyat (Toro Rosso) tot stilstand dwong gebeurde er een parkeer-incident tussen hen beiden. Kvyat wachtte om terug de baan op te rijden voor een andere deelnemer. Op dat moment zette Ricciardo zijn Renault in "marche-arrière" - Renault is Frans - en bonkte tegen de linkerachterzijde en dito wiel van de Rus. Komisch bijna, iets voor Chaplin of "de-dikke-nek-en-de-dunne"...
Maar het werd nog gekker. Pierre Gasly parkeerde zijn defect gereden Red Bull-Honda netjes in een uitloopstrook en de gele vlag wapperde. Erger nog, de Virtuele Safety Car flikkerde aan. Voor niets !!! Sinds de dood van Charlie Whiting voor de GP van Australië kan de nieuwe koersdirecteur Mati zeer in vraag worden gesteld. In die mate dat een verbolgen Max Verstappen via de radio vroeg waarom/waarvoor er een VSC aanflikkerde ? Kort na de vraag van de Nederlander ging het VSC-licht uit.
In de slotfase zette vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton leider Bottas nog onder druk. Bottas antwoordde met een snelste ronde. Maar dat ene WK-punt werd hem door een Charles Leclerc niet gegund. Bottas neemt wel de leiding in de WK-stand met 87 punten tegen Hamilton met 86. Vettel blijft derde en Verstappen vierde. Max is dit jaar geschiedenis aan het schrijven en zijn naam kan niet meer stuk bij Honda.
Het merk dat de twee vorige seizoenen niet in de verf kwam in handen van Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne. Misschien moet Renault ook zo'n fenomeen vinden, want het historische merk dat meer dan 120 jaar autosporthistorie schreef en mee beheerste, rijdt in de schaduw. Dat kan zeker niet zijn omdat ze Lada (Astovaz) hebben opgegeven in Rusland. De volgende GP is die van Spanje in Barcelona. Daarmee begint op 10 mei a.s. met de vrije trainingen het Europese luik van de F1 2019.(Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - PAKT POLE IN VERMINKTE KWALIFICATIES
Net was Q1 nog niet gedaan of de Pool Robert Kubica reed de tweede Williams met 21g aan diggelen tegen de gele Pirellimuur waar de baan maar 7,60 meter breed is. Direct rode vlag en bijna een uur om wagen weg te takelen, de "kussen"muur te herstellen maar hem in de grijze grondstof latend. Daarna kon de Q2 aanvatten en nog geen twee minuten later of...Charles Leclerc plofte zijn Ferrari in de grijze massa (met 12g) precies op dezelfde plaats als Kubica.
Sommigen kunnen zich niet ontdoen van de idee dat het ontbreken van de gele Pirellireclame een ander zicht gaf op de uitgang van de bocht, alsof hij vroeger eindigde...Bovendien mag de vraag worden gesteld of die muur wel millimeterjuist was hersteld ?In Baku komt het wat murenscheren betreft op millimeters aan. Na de crash van Leclerc, die zich in alle talen tegenover de Ferrari-mecaniciens verontschuldigde, werd de Q2 nog eens vijfentwintig minuten onderbroken. Na 7'41" ervan finaal te hebben afgewerkt kon Baku met stilaan tanende zon naar Q3. Met Max Verstappen op dat moment aan de top van de tabellen.
Sebastien Vettel redde zijn vel pas in de laatste minuten van Q2 om in Q3 te geraken. Charles Leclerc die niet meer kon meedoen zakte weg naar de tiende startplaats. Hij zag met lede ogen aan hoe teamgenoot Vettel naar de "pole" trapte maar dan uiteindekijk de duimen moest leggen tegen de twee Mercedessen waarin Valtteri Bottas met 1'40"495 de eerste startplaats pakte en bovendien het ronderecord van Baku verbeterde. Sebastien Vettel start derde met het "zwaard van Damocles" achter hem, Max Verstappen.
Iedereen gaat voorbij aan het gerucht dat al een poos de ronde doet dat Mercedes 55 kW (75 pk) meer uit zijn V6 Turbo Hybrid tovert dan de rest. De Duitse constructeur beweert het tegendeel voor Ferrari...Morgen wordt de GP van Azerbaijan gereden over 59 ronden van 6.003 km met in iedere ronde 20 bochten waarin tussen alle muren het gevaar constant loert. Na deze vierde race komt "het circus" op 12 mei a.s. in Barcelona waar de Europese toer begint.(Walter Rombauts)
DRIEMAAL LECLERC - FERRARI - SNELSTE IN AZERBAIJAN !
In de eerste vrije oefeningen, Charles Leclerc 1'47"497, snelste tijd in een onwaarschijnlijk chaotisch verlopen sessie. Door een losgekomen putdeksel op het 6.003 km stadscircuit in Baku dat verkeerdelijk vergeleken wordt met de stratenrace van Monaco. In de FP2 reed Charles Leclerc met 1'42"872 weerom de snelste tijd en maakte dat Ferrari de hele vrijdag domineerde. Dat Lewis Hamilton ook vandaag slechts de vijfde tijd klokte heeft te maken met de diepe angst tegen de muren te belanden.
In 2016 maakte hij kennis met die muur en het verknalde destijds heel zijn weekend. Dus voorzichtigheid is een ingewortelde factor in Azerbaijan. George Russell die zijn Williams-chassis op zo'n deksel naar de bliksem reed zal die omzichtigheid zeker in acht nemen. Overigens was Lewis Hamilton duidelijk. "Niemand beseft hoe snel we hier gaan. Soms kunnen we de 100-meter-borden niet eens zien. We rijden puur op instinct."
Maar in de derde vrije oefeningen, de FP3 dus, knalde Monegask Charles Leclerc de chrono naar 1'41"604 !!! Sebastien Vettel in de tweede Ferrari kon er alleen maar naar kijken. Volgens - relatieve - polls heeft de viervoudige Duitse wereldkampioen slechts 20% kans om dit seizoen als eerste met Ferrari te winnen. 80% sprak zich uit voor Leclerc.
Max Verstappen gaat met een derde snelle tijd naar de kwalificaties - straks om 14.55 uur onze tijd - en blijft zich dus met de Red Bull-Honda tussen de meervoudige wereldkampioenen bewegen. Hij staat derde in de WK-stand en indien hij gespaard blijft van pech zou hij na 21 races wel eens héél hoog kunnen scoren in de eindstand van het WK 2019.(Walter Rombauts)
MORGEN BEGINNEN VRIJE TRAININGEN VOOR GP VAN AZERBEIDJAN
Morgen rollen de eerste wagens over het stadscircuit van Baku in Azerbeidjan. De vierde GP van de 21 te rijden in 2019. Red Bull heeft aangekondigd dat Honda met updatemotoren op de proppen komt. Max Verstappen is er als de kippen bij daarbij de hoop uit te drukken dat hij daarmee de kloof tussen hen en Mercedes-Ferrari kan dichtrijden. Pas zaterdag zal het met de kwalificaties duidelijk worden of Honda in zijn nieuwe opzet is geslaagd. De race wordt dan een bevestiging van een onuitgesproken vermoeden dat de sterkere Mercedesmotor het wellicht weer van iedereen zal halen. Nog een detail: Giovinazzi (Alfa Romeo) krijgt een gridpenallty om er al een derde MGU op de auto is verwisseld. Räikkönen is pas aan de tweede toe op drie races. Die rijdt nog vrij vanuit zijn startplaats. (Walter Rombauts)