Zoals we gewend zijn in de F1 verknallen de eerste ronden de race doordat een safety car moet uitrukken. Max Verstappen verremde zich en kegelde Räikkönen uit de baan. Straftijd 5" voor de Red Bullman. Dus begon de GP van Japan eigenlijk pas in de achtste van drieënvijftig ronden. Lewis Hamilton, snelste in de vrije trainingen, polesitter, nam resoluut de leiding van de meute waarin Vettel (Ferrari) - achtste gestart - moeite had om zich naar voor te rijden. Toen hij Max Verstappen (Red Bull) moet zien voorbij te komen kon hij op de verwachte weerstand van de Nederlander rekenen.
Toch zette Vettel aan de binnenkant zijn "rush" voort en raakte Max Verstappen. Met schade aan de Ferrari, straf van de stewards en teruggevallen op de 19de plaats... Tegen het eind van Hamilton's rijles bedreigde Max Verstappen nog Valtteri Bottas die de overhand hield voor de tweede plaats. Daniël Ricciardo startte vijftiende en finishte vierde waardoor hij tot "Driver of the Day" werd uitgeroepen. De man die deze onderscheiding vanzelf toekomt is Hamilton, straks vijf keer wereldkampioen.
In de 41ste ronde kwam er nog een kortstondige safetycar omdat Charles Leclerc's Sauber op de baan stil was gevallen na een zandbakuitstapje. Sinds de dood van Jules Bianchi inn 2014 neemt men in Suzuka niet het minste risico meer en wordt bij het minste geneutraliseerd. Sebastien Vettel reed zich vanuit de laatste plaats uiteindelijk op de zesde, maar ziet zijn puntenachterstand oplopen tot 67 tegenover Lewis Hamilton in de stand om de wereldtitel. Vettel's kansen op een vijfde wereldtitel zijn nihil geworden. Stoffel Vandoorne finishte vijftiende, weliswaar omdat hij alleen Lance Stroll en Sergey Sirotkin in hun gehandicapte Williams' achter zich kon houden. De volgende GP is die van USA binnen veertien dagen.(Walter Rombauts)
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 28'53"
02. Valtteri Bottas (Mercedes) + 12"919
03. Max Verstappen (Red Bull) + 14"295
04. Daniël Ricciardo (Red Bull) + 19"495
05. Kimi Räikkönen (Ferrari) + 50"998
15. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) op één ronde
In het land van de Rijzende Zon heeft Sebastien Vettel (Ferrari) het noorden verloren. Hij reed een ronde als was ie dronken. Natuurlijk was dat niet het geval maar de viervoudige Duitse wereldkampioen zwicht wellicht onder het besef dat zijn kansen op een vijfde wereldtitel slinken. In de Q1 reed Vandoorne zowaar weer de twintigste tijd en Lewis Hamilton de eerste. De Brit, die 50 punten voorstaat op Vettel in de WK-stand klokte zogoed als direct 1'28"702, nog voor Marcus Erisson zijn wagen in de prak reed. Zes minuten werd de sessie onderbroken. Na de restart werd het duidelijk dat Alonso, Hülkenberg, Ericsson, Sirotkin en Vandoorne minder dan een figurantenrol speelden. Door het ongeval van Ericsson komt die op de 20ste en Vandoorne op de 19de plaats.
De Q2 werd geanimeerd door Valtteri Bottas die zijn kopman - na de teamorders in Rusland kan dat worden gezegd - verschalkte met 1'27"987 ! De Fin houdt dus toch nog steeds een stok achter de deur. Maar dat was niet naar de zin van Lewis Hamilton die de tijdklokken naar 1'27"760 dwong. Omdat Vettel in de Q3 over de omloop zwalpte (1'32"192) door een foute bandenkeuze van Ferrari, en niet verder dan 9de geraakte, was de vreugde groot in het Mercedeskamp.
Lewis Hamilton start op pole morgen in de GP van Japan in Suzuka, letterlijk de achtertuin van Honda. Tweede Bottas en derde die sakkerse Max Verstappen (Red Bull). Zijn ploegmaat Daniël Ricciardo verdween al eerder in de mist, de tiende keer dit jaar geloof ik dat de Australiër niet aan bod komt. Het is duidelijk dat Vettel's titelkansen nog zogoed als nihil worden. Opvallend in het lijstje is de vijfde plaats van de Fransman Romain Grosjean met de Haas. (Walter Rombauts)
Lewis Hamilton vindt de 5,807 km omloop van Suzuka met zijn 18 bochten een fantastische racebaan. "Zo maken ze d'r geen meer" placht hij lachend te zeggen. Na één uur van de derde vrije oefeningen zette hij met 1'29"599 de snelste tijd op de borden. Hij maakte daarmee zijn voorlopige absolute dominantie duidelijk. Om 8 uur wordt er gereden voor de pole-position en 66% van de F1-fans menen dat de polesitter de regerende wereldkampioen zal zijn. Minder dan 20% gelooft dat Sebastien Vettel - ook vier keer wereldkampioen - er met zijn Ferrari kans op maakt. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) reed in de FP3 de 19de tijd, drie seconden trager dan Hamilton... Maar die kon dan ook niet crashen zoals Nico Hülkenberg wel deed en de sessie even moest worden onderbroken. (Walter Rombauts)
De regerende wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes zowel de eerste als tweede vrije oefeningen voor de GP van Japan gedomineerd. Tweemaal werd Valtteri Bottas tweede en naar verluidt is die bereidt zich voor het verdere verloop van het kampioenschap naar "andere teamorders" te schikken. De Fransman Pierre Gasly kreeg een verwittiging om Hamilton te hinderen. Dat is de tweede dit seizoen. Bij een derde waarschuwing gaat hij met de Toro Rosso tien plaatsen achteruit op de grid (wr)
FP1
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'28"691
02. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'29"137
03. Daniël Ricciardo (Red Bull) 1'29"373
04. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'29"627
05. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'29"685
20 Lando Norris (Mc Laren-Renault) 1'32"683 (vervanger van Stoffel Vandoorne in FP1)
VERRAAD IS ONDERDEEL VAN F1, OOK VAN AUTOSPORT IN HET ALGEMEEN
Het gebeurde in de jaren '50 al met Fangio en Moss. (foto-inzet) Het was identiek bij Mercedes toen. Maar wel in onderling overleg. Het gebeurde ook in de Schumacherjaren toen in 2002 Jean Todt bevel gaf aan Rubens Barichello in de GP van Oostenrijk de toekomstige zevenvoudige wereldkampioen Michaël Schumacher voor te laten. Toen vorig weekend "winnaar" Lewis Hamilton op het erepodium zijn rechterhand op de linkerschouder van een zeer ontgoochelde Valtteri Bottas legde, kon ieder integer mens maar één aspect in zijn gedachten krijgen: verraad. Van het team tegenover Bottas. Nog net niet de broedermoord van Kaïn en Abel.
Er zijn nog meer gevallen. Moet "crash-gate" in herinnering worden gebracht of de manier waarop Fernando Alonso zijn tweede wereldtitel in 2006 met Renault behaalde ? Onder regie van Flavio Briatore, teammanager, met als echt slachtoffer Nelson Piquet jr. Of hoe...Lewis Hamilton in 2008 zijn eerste wereldtitel behaalde in Interlagos toen Felipe Massa al als wereldkampioen was uitgeroepen...? In de laatste bocht onder mistige gietende regen was hij toch nog Timo Glock voor dat ene puntje voorbij gereden. Geen mens kon zien of de Duitser niet even gas lostte voor Hamilton... Alleen Timo Glock kent de waarheid over die eerste wereldtitel van Hamilton en die zal nooit bovenkomen. Overigens liet Lewis Hamilton zich vorig weekend uit "dat de mensen alleen onthouden wie in welk jaar wereldkampioen was, en nooit de manier waarop..." Verwijzend naar de zeven titels van Michaël Schumacher !?
"Verraad" is een onderdeel van degenen die zich onderling "gelijken" noemen. Ook in de Belgische autosport is "het mes in de rug" schering en inslag. Ook in de daarbijhorende journalistiek. Nieuwsberichtgeving, zeker van de niet-professionelen zoals ambtenaren, (die niet op hun werk moeten zijn daarvoor), schoolmeerstertjes, ziekenkas-abonnenten, doppers, zwartwerkers en invaliden, wordt naar de goedgelovige lezer gezonden. Nu zeker met de sociale media. Ze zijn allen onbezoldigd voor hun gekribbel en plagiaten en ontwijken dus RMZ-bijdrage. Een ernstige fiscale inbreuk. Er zijn voorbeelden bekend van ambtenaren die nooit op hun werk kwamen en een fulltime-loopbaan als autojournalist uitbouwden. Zo ook beroepsmilitairen. Het is een lange lijst.
Want beroepsjournalisten hebben een leven lang véél bijgedragen...in hun officiële functie. De Belgische Bond van Beroepsjournalisten buigt zich hierover met specialisten en ervaringsdeskundigen. Uitgevers juichen hobbyjournalisten toe. Echte beroepsjournalisten kostten indertijd écht veel geld. Dus is het verdwijnen ervan en met hen ook ernstige nieuwsgaring en onderbouw niet zo onlogisch. Eigenlijk hetzelfde met autocoureurs. Slechts een tiental van de twintig wordt betaald, de anderen, de figuranten moeten loodzware valiezen met dollars aanslepen. Liefst maandelijks zo'n vijftien miljoen dollar om hun zitje te waarborgen. Vraag het maar eens aan Bertrand Gachot of Stoffel Vandoorne dewelke dit natuurlijk niet kon opbrengen.
Lewis Hamilton zal een vijfde keer wereldkampioen worden. Terecht omdat Vettel en Ferrari veel missers hebben gemaakt. Maar zo bang zijn als Mercedes van Vettel en Ferrari om verraad te plegen tegenover een eigen werknemer is op zijn zachtst gezegd onfatsoenlijk. Toch gebeurt het ieder moment. Vele coureurs kunnen een "me-too-lijst" aanleggen. Misschien zelfs Stoffel Vandoorne. Zondag is er de GP van Japan in Suzuka. De kleine Nurbürgring, waarop het niet anders zal zijn. Alleen Max Verstappen (21), die nog "puur" is voor de tijd dat het duurt, zal nog de race maken. Hamilton vijf keer wereldkampioen, een flipperkastuitgave van Juan Manuel Fangio. Maar ja, Stirling Moss mocht ook alleen in Engeland "zijn" GP winnen... Het verraad is doorzichtig voor wie ermee te maken heeft. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)
MERCEDES TEAMORDERS DWONGEN BOTTAS HAMILTON VOORBIJ TE LATEN
De Fin Valtteri Bottas heeft maar een halve race mogen dromen om een tweede keer de GP van Rusland te winnen. Dan werd in het teammanagement, Toto Wolff en zijn adviseurs, het "bevel" gegeven dat Bottas de wereldkampioen én teammaat Lewis Hamilton moest voorbij laten. Daardoor won de Brit de GP van Rusland en telt hij nu 50 punten voorsprong op Sebastien Vettel (Ferrari). Dat is de hoeveelheid punten verbonden aan twee overwinningen. Alleen brute pech van Hamilton kan ervoor zorgen dat de viervoudige Duitse wereldkampioen dit nog goed maakt is uiterst klein. In de resterende vijf GP's - de volgende is Japan - zal Hamilton's Mercedes niet iedere race "iets voorhebben".
Smaakmaker van de GP van Rusland was Max Verstappen (Red Bull). Gisteren in de kwalificaties bleef hij te snel rijden onder de gele vlag. De sportcommissarissen bestraften dit met gridplaatsen zodat Max vanaf de 19de plaats moest starten. Maar hij knalde er zo op los dat hij vijfde werd. Tijdens de bandenwissels zelfs even aan de leiding op zijn verjaardag ! Zijn ploegmaat Daniël Ricciardo's race werd verknald door een kapotte voorvleugel en Stoffel Vandoorne eindigde na een zoveelste anonieme race zestiende. Als teamorders in- en uitgevoerd worden, is de lol er zogoed als helemaal af.
Coureurs worden dan herleid tot robotten. Misschien moeten in de toekomst er heuse intelligente robotten in de auto's komen en kunnen de piloten hun robot besturen vanuit de pits. Grapje, maar F1 kreeg na de overname van Liberty Media in maart 2017 een imagodeuk. Al was het maar omdat de huidige F1 directeur Ross Brawn de Amerikanen inspireerde om Bernie Ecclestone omzeggens per direct na de overname als een onfatsoenlijke werknemer aan de deur te zetten. (Walter Rombauts)
BOTTAS PAKT POLE VOOR HAMILTON VOOR GP VAN RUSLAND
Lewis Hamilton reed in de derde vrije oefeningen vanochtend een nieuw circuitrecord in 1'33"067. Dat gaf hem extra vertrouwen voor de kwalificaties. Maar de Brit hield geen rekening met de zegehonger van zijn Finse ploegmaat. Die won vorig jaar de GP van Rusland en wil die prestatie overdoen. Tegen de zin van de teammanagers van Mercedes in. Want die willen Hamilton's vijfde wereldtitel door niets in gevaar zien komen. Maar Bottas is duidelijk: ik kom om te racen...!?
Sebastien Vettel (Ferrari) beperkte de schade door een derde gridplaats. Maar hij had direct kritiek op het feit dat men op de grid maar gedeeltelijk nieuw asfalt heeft gelegd. Wat de gripkansen van de banden verschillend maakt. Lichte paniek bij Ferrari dus, maar Kimi Räikkönen die op de vierde plaats start wordt niet verdacht van zijn ploegmaat te bedreigen omdat hij beseft dat het zo stilaan alles of niets wordt voor de viervoudige Duitse wereldkampioen om die verdomde 40 punten achterstand op Lewis Hamilton in te halen. Maar in het diepste diep van ieder coureurshart wil worden gewonnen. Ook in dat van Kimi Räikkönen. Dus als Vettel slecht zou starten, zal Kimi geen gas terugnemen...
Kevin Magnussen (Haas) is verrassend leuk op de vijfde plaats. Haas kreeg overigens genoegdoening van de verzekering voor het losse-put-deksel in Maleisië. Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne staan gewoon achteraan. Ze verlaten de Formule 1 en gaan ieder een ongewisse toekomst tegemoet. In prestige dan, want financieel zullen ze nooit naar een leefloon afzakken. Max Verstappen kreeg nog wat straf na de kwalificaties. Maar we zijn dat gerommel gewoon geraakt en Max die momenteel $750.000 verdient zal zijn eigenheid daarvoor niet schaden. Morgen de GP van Rusland met eigenlijk een nieuw gegeven: Bottas contra Hamilton. (Walter Rombauts)
01. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'31"387
02. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'31"532
03. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'31"943
04. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'32"237
05. Kevin Magnussen (Haas) 1'33"181
19. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) geen noemenswaardige tijd)
VETTEL IN FP1, HAMILTON IN FP2 VOOR GP VAN RUSLAND
De GP van Rusland die zondag wordt gereden in Sotchi moet eigenlijk worden gewonnen door Sebastien Vettel. Niet omdat de Duitse viervoudige wereldkampioen zijn Ferrari in de eerste vrije trainingen op de eerste plaats reed. Maar wel omdat hij eigenlijk alle nog resterende races moet winnen om de veertig punten achterstand op Lewis Hamilton nog goed te maken en een vijfde wereldtitel te behalen. De regerende wereldkampioen - Lewis Hamilton - ruikt de onrust in Vettel's geest die zich als een gewond dier gedraagt. Reden temeer voor de flamboyante Brit om in de tweede vrije oefeningen met 1'33"385 zijn titelrivaal in de bloedrode Ferrari nog driester te maken. Vettel kende problemen en pakte pas de vijfde plaats.
Morgenochtend in de derde vrije oefeningen en 's namiddags in de kwalificaties komt mogelijk zijn herkansing om vooraan te starten. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) werd achttiende en volgend jaar gaat hij naar de Formula E of de Indycars, twee verzameldisciplines van autocoureurs die om vaardigheids- of financiële redenen de F1 moeten verlaten. Daniël Ricciardo die vijfde werd in de FP2 heeft al een gridpenalty aan zijn been. Vorig jaar won Valtteri Bottas in Rusland en hij droomt ervan die zege over te doen. Wellicht is dat niet mogelijk omdat alle prioriteit bij Mercedes - ongeschreven - naar Lewis Hamilton gaat. Die krijgt er overigens ook meer dan 50 miljoen dollar per jaar voor. Dat wil iets zeggen. (Walter Rombauts)
SEBASTIEN BUEMI BLIJFT IN DE FORMULA E MET NISSAN, DUS MET RENAULT
De Zwitser Sebastien Buemi die drie keer Formula E-kampioen werd met Renault, blijft in de elektrische discipline met...Nissan. Autokenners weten dat de Japanse constructeurs een vijftien jaar oud pact heeft met de nu 122 jaar bestaande Franse constructeur. Dus blijft Buemi eigenlijk onder hetzelfde dak. De Formula E is geen vervanger van de F1, en zal het nooit zijn. De huidige Formule 1 wagens ziujn "Hybrid's" met een V6 Turbo en elektrische motor die een supercapacitator oplaadt die op vraag van de piloot 168 pk meervermogen naar de motor stuurt. Daarmee wordt nu bij Mercedes en Ferrari 750 kW (1000 pk) bereikt.
Als in 2021 de nieuwe bolide's, ontworpen door F1-directeur Ross Brawn (ex-Ferrari met Schumacher en Todt), de F1 zullen uitmaken zal het historische karakter van de in 1950 ingestelde "Formule" éénzitters zijn verdwenen. Terchnisch zal de klok omwille van de kostprijs teruggedraaid worden. Daarmee hoopt de nieuwe eigenaar van de F1 sinds maart 2017 nieuwe én meer constructeurs aan te trekken. In weerwil van gebrek aan "motorsound" kan de Formula E dan populairder worden. Ook omdat meerdere grote namen van de zieltogende F1 aan het elektrische feest deelnemen.(Walter Rombauts)
HAMILTON WINT GP VAN SINGAPORE EN VERSTERKT LEIDING IN WK-STAND
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes de GP van Singapore van start tot finish beheerst. Hij verstevigt ook zijn leidersplaats in de WK-stand want viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel eindigde met zijn Ferrari "pas" derde nadat hij zogoed als een hele race Max Verstappen (Red Bull) voor zich zag uitrijden. In het verkeer van gedubbelden bedreigde Max zelfs even leider Hamilton. Maar die stunt lukte niet helemaal.
De start verliep volgens het ondertussen geijkte "format". Safety Car in de eerste van éénenzestig ronden al doordat Sergio Perez er zijn ploegmaat Esteban Ocon (Force India) in de vijfde bocht had uitgebotst. Na vier ronden SC kon de race worden hervat en murwelde Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) even in de punten. Op de tiende plaats. Maar hij werd teruggedrongen naar de twaalfde buiten de punten en op één ronde van de winnaar.
Het is een spannende GP van Singapore geweest in dewelke in de 48ste van de 61 ronden de eerste drie, Hamilton, Verstappen en Vettel zich in een voldongen race schikten. Vuur moesten commentatoren nog halen uit een lichte dreiging van Räikkönen op Bottas, wat spetters van Daniël Ricciardo en gekke bochtensprongen van Sergey Sirotkin (Williams) die daarvoor 5" straftijd op liep. Samengevat is het duidelijk dat Lewis Hamilton met nog zes races te gaan op weg is naar zijn vijfde wereldtitel.
Nu hij naar de prestatie van Juan Manuel Fangio neigt wordt de hippe boy zowaar wat theatraal, beetje sacraal aandoend in de post-race interviews. Met God klappen tijdens een magische snelste ronde zoals zaterdag in de kwalificaties is er nog niet bij. Dat doe je niet met afkeerwekkende tattoos. Daarom kon Senna dat wel, daarom ging hij vroeger naar de hemel op 1 mei 1994 in Imola... Maar Lewis Hamilton is een grote, nog net geen god, en zeker nog geen "genius" zoals in 2002 Michaël Schumacher door toenmalig Ferrari-directeur Jean Todt werd geprofileerd. Volgende GP is die van Rusland, in Soschi, waar Sergey Sirotkin thuis is. Alleen daardoor maakt Williams er een punt van te schitteren.(Walter Rombauts)
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 51'11"611
02. Max Verstappen (Red Bull) + 8"961
03. Sebastien Vettel (Ferrari) + 39"945
12. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) op 1 ronde van de winnaar
HAMILTON PAKT POLE VOOR VERSTAPPEN EN VETTEL IN SINGAPORE
Met 1'36"015 verbrijzelde de Brit Lewis Hamilton de pole-dromen van een uiterst zenuwachtige Sebastien Vettel. Niet abnormaal want de Duitser moet als het ware deze race winnen om ook van zijn vijfde wereldtitel te kunnen blijven dromen. Tot overmaat ziet hij tussen zijn belager en hemzelf Max Verstappen (Red Bull) staan op de grid. Geweten is bij iedereen dat die wel eens een gevaarlijke rijdende hindernis kan vormen. Hoe Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel het Steigerend Paard uit Maranello ook de sporen gaven, de Ster ging schitteren aan de kunstlichthemel van Singapore.
Morgen wordt het een boeiende race, en een mens zou het nog vergeten: Stoffel Vandoorne vlamde in Q1 met zijn rechter achterwiel tegen de muur en start als achttiende. Een troost voor hem is dat Charles Leclerc die volgend jaar naar Ferrari Kimi gaat vervangen, ook zijn Sauber tegen diezelfde muur knalde. Dus beoordeeld over hun rijkunst zijn ze elkaars gelijke. Alleen gaat Vandoorne vooralsnog niet naar Ferrari rijden. Althans in de F1 niet. Morgen vuurwerk in Singapore. (Walter Rombauts)
In mijn kort verslagje gisteren over de FP2 in Singapore ben ik iets vergeten. In de pits mag maximum 60 km/h worden gereden. Hoewel dat eigenlijk elektronisch wordt geregeld, zag de Fin Kimi Räikkönen toch de kans zich te laten "flitsen" tegen 73,3 km/h. Hij moest daarvoor in zijn broekzak gaan om $1000 te betalen. Natuurlijk heeft teambaas Mauricio Arrivabene hem dat zakgeld direct terugbetaald. Ferrari kent de gehaastheid van Kimi. Informatie, ingewonnen bij de FIA is de Belgische regering voorlopig niet van plan die "surplus" aan snelheid op dezelfde leest te schoeien. 56 km/h i.p.v. 50 km/h blijft - weerom voorlopig - gewoon het diefstalbedrag van €53. Kimi had geen tijd voor commentaar.(Walter Rombauts)
Eerst was Kimi Räikkönen snelst in de derde vrije oefeningen voor de GP van Singapore. Maar kort daarna zette Sebastien Vettel zichzelf zo onder druk dat er met 1'38"054 een optie op de pole werd genomen. De tijd werd niet meer verbeterd. Achter de twee Ferrari's reden Hamilton en Bottas braafjes de sterwagens naar derde en vierde plaats. Een van transferdruk bevrijdde Daniël Ricciardo pikte de vijfde chrono af van ploegmaat Max Verstappen.
Dat is zowat de situatie voordat straks de kwalificaties voor de pole-position beginnen. Het is voor Sebastien Vettel van het hoogste belang hier in de spits te vertrekken om voor de vijfde keer de Singapoorse race te winnen. Maar nog belangrijker dan die krachttoer is in punten inlopen op Lewis Hamilton in de WK-stand. Voor beiden staat een...vijfde wereldtitel op het spel. Voorlopig slaat de balans in het voordeel van Lewis uit. Straks dus bliksemwerk in Singapore.(Walter Rombauts)
RICCIARDO IN FP1, RÄIKKÖNEN WIJST DE WEG IN FP2 IN SINGAPORE
In de eerste vrije oefeningen om de GP van Singapore was de Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull snelst. Met 1'39"711 zelfs voor zijn ploegmaat Max Verstappen. Viervoudig winnaar van de GP van Singapore, de Duitser Sebastien Vettel geraakte met de Ferrari maar op de derde plaats. Bottas en Hamilton reden even het nog schijnende zonlicht binnen, maar de sterren vergrijsden snel aan de top van de tabellen. Omdat ze al aan "long runs" bezig waren. Wat wil zeggen meer kilometers rijden met meer brandstof en dus hoger gewicht. Daardoor konden ze niet wedijveren met vooral de Red Bulls. De Monegask Charles Leclerc, die volgend jaar naast Vettel bij Ferrari rijdt, knalde aan het eind van de eerste sessie tegen de vangrails aan de "Anderson Bridge". De Sauber was in die mate beschadigd dat hij moest weggetrokken worden. Dat betekende meteen het einde van de FP1 waarin Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) twintigste en traagste werd.
FP1:
01. Daniël Ricciardo (Red Bull) 1'39"711
02. Max Verstappen (Red Bull) 1'39"912
03. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'39"997
20. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)
De tweede vrije oefeningen, al bij kunstlicht, lieten aan de Fin Kimi Räikkönen (wereldkampioen 2007) toe zijn onaangetaste wereldklasse te demonstreren. Hij zette zich vlug aan de spits in 1'38"699 en na veel zweet en tranen kon viervoudig en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn schaduw geraken. De Mercedessen hebben zich nooit goed gedragen in Singapore. Max Verstappen in de Red Bull pakte de derde plaats. In deze FP2 geraakte Stoffel Vandoorne op een zestiende plaats. Het orgelpunt in deze oefensessie was om 15.24 uur, het tijdstip waarop Sebastien Vettel zijn Ferrari met de rechterkant tegen de muur tikte. Genoeg om met een kapotte radiator de pits te bereiken en daar voor vandaag de handdoek in de ring te gooien. Het is zaaks voor Vettel zich in deze GP te herpakken, want de Brit Lewis Hamilton krijgt concreet uitzicht op een vijfde wereldtitel. Daarmee zou hij de Argentijn Juan Manuel Fangio evenaren. Verder houdt tussen beiden alle vergelijk op. Morgen derde vrije oefeningen en daarna "tuffen" en "puffen" voor de pole. (Walter Rombauts)
Forse geldstromen in de Formule 1 maken dat onze landgenoot, de Kortrijkzaan, Stoffel Vandoorne volgend jaar niet meer voor Mc Laren zal rijden. Dat maakte Mc Laren zelf bekend. Waar de 26-jarige Wesvlaming verder al dan niet zal terechtkomen, is vandaag een open vraag. Ik waag het hem persoonlijk een goede raad te geven: vergeet de F1 en kijk uit naar een goed zitje in het World Endurance Championship (WEC). Daar ligt voor iemand als jij Stoffel een goede, zéér rijkelijke broodwinning - én succes - weggelegd.
Mc Laren vult zijn zitjes in 2019 met Carlos Sainz - nu nog Renault - en de 18-jarige Lando Norris, een Brit met een steenrijke vader. In de autosport in het algemeen maar in de F1 is dat doorslaggevend. Naast het glitterspektakel zijn er in de F1 al 67 jaar gigantische industriële belangen mee gemoeid. De betrokken constructeurs, los van de technische toeleverancies en sponsors, willen "image-building" voor hun producten. Renault, Mercedes, Fiat (Ferrari) en Honda doen reusachtige investeringen. Resultaten zijn dus van het hoogste belang. (Walter Rombauts)
HAMILTON WINT GP VAN ITALIË, RÄIKKÖNEN VERRADEN DOOR BANDEN
Het is een gewoonte geworden dat in de eerste ronde van een GP een incident een safety car uitlokt. Dit keer haalde trainingsnelste Kimi Räikkönen de Ferrari netjes door de chicane na de start. Hamilton en Vettel willden zij aan zij door diezelfde smalle deur. Te smal zo bleek toen Vettel's rechtervoorwiel het midden van de Mercedes van de Brit raakte en in een spin ging. De sportcommissarissen lieten het terecht als een race-incident passeren. Vettel kon vanaf de 18de plaats aan een inhaalrace beginnen. In de startverwarring ging ook de Toro Rosso-Honda van Brendon Hartley aan diggelen.
Räikkönen leidde soliede, Hamilton schaduwde hem, wachtend op het minste falen van de Fin om de leiding over te nemen. Max Verstappen reed derde. Sebastien Vettel kwam van ver terug, vrij snel al in de punten om uiteindelijk vierde te rijden. Die plaats kreeg hij "cadeau" van Max Verstappen die tijdens een inhaalmaneuver van Bottas - weerom - van lijn wisselde en 5" straftijd kreeg. Daarmee verspeelde hij een redelijk zeker podium en bracht er Bottas in zijn plaats op.
Lewis Hamilton kon de race naar zijn hand zetten veel later dan Kimi Räikkönen nieuwe banden te gaan halen. Pas in de 29ste van de 53 ronden. Bottas bleef nog langer doorrijden waardoor hij een buffer werd voor Kimi Raïkkönen en Lewis Hamilton dichter bij de Ferrari kon brengen. Toen Hamilton minder dan een seconde van Räikkönen reed, ging Bottas nieuwe softs halen in de 37ste ronde en reed daarna vierde na Max. De anekdote daarvan is hiervoor verteld.
Vanaf Bottas weg was voor Kimi Räikkönen, bleek deze gewoon een vogel voor de kat voor Hamilton. De softs van de Ferrari - te vroeg gewisseld - sleten zienderogen en de Fin verloor zichtbaar grip waarvan Lewis Hamilton gretig gebruik maakte om de Ferrari van Kimi Räikkönen comfortabel voorbij te rijden. Door de stommiteit van Max Verstappen kreeg Vettel nog de vierde plaats in handen en beperkt hij enigszins de schade in de voorlopige stand om het WK waarin Hamilton zijn leidersplaats verstevigt. Stoffel Vandoorne finishte dertiende, buiten de punten. (Walter Rombauts)
KIMI RÄIKKÖNEN - FERRARI - RIJDT SNELSTE TIJD OOIT IN MONZA !
Het gebeurde allemaal in de laatste vijftien seconden. Hamilton pole ! Neen, Vettel sneller !! Kimi Räikkönen deed met 1'19"119 alle chronowijzers als de bubbels van champagne in het rond vliegen !!! Niemand reed ooit sneller over het moderne 5,793 km lange, moeilijke, Monza ! Sebastien Vettel werd tweede, zijn titelbelager Lewis Hamilton derde. Meteen zijn de hoofdspelers van morgen genoemd. Valtteri Bottas is wel vierde, Max Verstappen vijfde, maar behoudens regen of ongevallen zullen de eerste drie in de stand om de wereldtitel om de zege dingen in de GP van Italië F1 in het "Parco di Monza", ondanks het weldoende groen rood gekleurd van de Ferrari-euforie die er heerst.
Koeltjesweg moeten Vettel en Räikkönen elkaar het licht in de ogen gunnen, maar meer dan waarschijnlijk zijn ze daar verstandig genoeg voor. Toch is daar die Hamilton op de derde plaats die niet gaat rondvertellen dat Mercedes door een licht andere wielgeometrie de banden sneller op temperatuur zou krijgen dan de Ferrari's. Wat kan inhouden dat de Mercedessen iets vroeger strijdvaardig zijn in de startverwarring. De start om 15.10 uur morgennamiddag zal ons op dit alles antwoorden. Stoffel Vandoorne start vanop de twintigste en laatste plaats.(Walter Rombauts)
De viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in de derde vrije oefeningen voor de GP van Italië de snelste tijd gereden. Maar... als straks om 15 uur de kwalificaties voor de "pole" aanvangen ziiet de Ferrariridder zich wel geprangd in een vork van 0,173" met Lewis Hamilton, tweede nu en Kimi Räikkönen, derde. Het belooft dus een kanjer van een kwalificatie te worden. De Monegask Charles Leclerc wordt door insiders overigens verwacht in de Q3, de laatste van drie korte sessies waarin de "pole" moet worden ingepikt. Hij rijdt in een Sauber. Boeiend. (Walter Rombauts)
VETTEL SNELST IN FP2, ERICSSON MAAKT HORRORCRASH, VANDOORNE LAATSTE
De tweede vrije oefeningen om de GP van Italië in Monza werd gelukkig op een droge baan gereden. Toch werd de sessie al vroeg onderbroken door een horrorcrash van de Zweed Marcus Ericsson in zijn Sauber. Ooggetuigen zeggen dat de DRS is blijven op staan tijdens het remmen en de piloot daardoor de controle over de wagen verloor. Hij ging zijdelings over de kop en kwam er heelhuids vanaf. Eigenlijk kan worden gesteld dat de Halo-beugel dit seizoen zo een tweede keer zijn nut heeft bewezen.
Snelste man van de FP2, Sebastien Vettel plantte zijn Ferrari na de Parabolica ook even naast de baan, maar vernielde omzeggens niets en kon na een pitsbezoek verder naar 1'21"105 over de 5,793 km lange historische baan. In zijn schaduw rolde Kimi Räikkönen in de tweede Ferrari. Lewis Hamilton pikte de derde tijd voor Mercedes-ploegmaat Valtteri Bottas. Die kon echter Max Verstappen met Red Bull achter zich houden. Doordat Ericsson geen tijd zette in de FP2, staat Stoffel Vandoorne op de 19de en laatste plaats. Morgenmiddag om 12 uur is er de FP3, gevolgd door de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
Hat ware beter hoovercrafts geweest dan Formule 1 wagens om de eerste vrije trainingen in Monza af te werken. Op Kimi Räikkönen hielden de groten zich gedeist. Stoffel Vandoorne zat sowieso aan de kant. Afgesproken was dat vandaag in de FP1 die 18-jarige Lando Norris mocht rijden. De belofte en gelijktijdig dé bedreinging voor Stoffels zitje in 2019 liet niet veel zien want hij staat op de twintigste en laatste plaats. Snelste bleek Sergio Perez in de "Racing Point Force India" die 1'34"000 liet opschrijven. Kimi Räikkönen in de Ferrari werd tweede op ruim een halve seconde. Iedereen hoopt dat het in FP2 droog za blijven.(Walter Rombauts)