In mijn kort verslagje gisteren over de FP2 in Singapore ben ik iets vergeten. In de pits mag maximum 60 km/h worden gereden. Hoewel dat eigenlijk elektronisch wordt geregeld, zag de Fin Kimi Räikkönen toch de kans zich te laten "flitsen" tegen 73,3 km/h. Hij moest daarvoor in zijn broekzak gaan om $1000 te betalen. Natuurlijk heeft teambaas Mauricio Arrivabene hem dat zakgeld direct terugbetaald. Ferrari kent de gehaastheid van Kimi. Informatie, ingewonnen bij de FIA is de Belgische regering voorlopig niet van plan die "surplus" aan snelheid op dezelfde leest te schoeien. 56 km/h i.p.v. 50 km/h blijft - weerom voorlopig - gewoon het diefstalbedrag van €53. Kimi had geen tijd voor commentaar.(Walter Rombauts)
Eerst was Kimi Räikkönen snelst in de derde vrije oefeningen voor de GP van Singapore. Maar kort daarna zette Sebastien Vettel zichzelf zo onder druk dat er met 1'38"054 een optie op de pole werd genomen. De tijd werd niet meer verbeterd. Achter de twee Ferrari's reden Hamilton en Bottas braafjes de sterwagens naar derde en vierde plaats. Een van transferdruk bevrijdde Daniël Ricciardo pikte de vijfde chrono af van ploegmaat Max Verstappen.
Dat is zowat de situatie voordat straks de kwalificaties voor de pole-position beginnen. Het is voor Sebastien Vettel van het hoogste belang hier in de spits te vertrekken om voor de vijfde keer de Singapoorse race te winnen. Maar nog belangrijker dan die krachttoer is in punten inlopen op Lewis Hamilton in de WK-stand. Voor beiden staat een...vijfde wereldtitel op het spel. Voorlopig slaat de balans in het voordeel van Lewis uit. Straks dus bliksemwerk in Singapore.(Walter Rombauts)
RICCIARDO IN FP1, RÄIKKÖNEN WIJST DE WEG IN FP2 IN SINGAPORE
In de eerste vrije oefeningen om de GP van Singapore was de Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull snelst. Met 1'39"711 zelfs voor zijn ploegmaat Max Verstappen. Viervoudig winnaar van de GP van Singapore, de Duitser Sebastien Vettel geraakte met de Ferrari maar op de derde plaats. Bottas en Hamilton reden even het nog schijnende zonlicht binnen, maar de sterren vergrijsden snel aan de top van de tabellen. Omdat ze al aan "long runs" bezig waren. Wat wil zeggen meer kilometers rijden met meer brandstof en dus hoger gewicht. Daardoor konden ze niet wedijveren met vooral de Red Bulls. De Monegask Charles Leclerc, die volgend jaar naast Vettel bij Ferrari rijdt, knalde aan het eind van de eerste sessie tegen de vangrails aan de "Anderson Bridge". De Sauber was in die mate beschadigd dat hij moest weggetrokken worden. Dat betekende meteen het einde van de FP1 waarin Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) twintigste en traagste werd.
FP1:
01. Daniël Ricciardo (Red Bull) 1'39"711
02. Max Verstappen (Red Bull) 1'39"912
03. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'39"997
20. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)
De tweede vrije oefeningen, al bij kunstlicht, lieten aan de Fin Kimi Räikkönen (wereldkampioen 2007) toe zijn onaangetaste wereldklasse te demonstreren. Hij zette zich vlug aan de spits in 1'38"699 en na veel zweet en tranen kon viervoudig en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn schaduw geraken. De Mercedessen hebben zich nooit goed gedragen in Singapore. Max Verstappen in de Red Bull pakte de derde plaats. In deze FP2 geraakte Stoffel Vandoorne op een zestiende plaats. Het orgelpunt in deze oefensessie was om 15.24 uur, het tijdstip waarop Sebastien Vettel zijn Ferrari met de rechterkant tegen de muur tikte. Genoeg om met een kapotte radiator de pits te bereiken en daar voor vandaag de handdoek in de ring te gooien. Het is zaaks voor Vettel zich in deze GP te herpakken, want de Brit Lewis Hamilton krijgt concreet uitzicht op een vijfde wereldtitel. Daarmee zou hij de Argentijn Juan Manuel Fangio evenaren. Verder houdt tussen beiden alle vergelijk op. Morgen derde vrije oefeningen en daarna "tuffen" en "puffen" voor de pole. (Walter Rombauts)
Forse geldstromen in de Formule 1 maken dat onze landgenoot, de Kortrijkzaan, Stoffel Vandoorne volgend jaar niet meer voor Mc Laren zal rijden. Dat maakte Mc Laren zelf bekend. Waar de 26-jarige Wesvlaming verder al dan niet zal terechtkomen, is vandaag een open vraag. Ik waag het hem persoonlijk een goede raad te geven: vergeet de F1 en kijk uit naar een goed zitje in het World Endurance Championship (WEC). Daar ligt voor iemand als jij Stoffel een goede, zéér rijkelijke broodwinning - én succes - weggelegd.
Mc Laren vult zijn zitjes in 2019 met Carlos Sainz - nu nog Renault - en de 18-jarige Lando Norris, een Brit met een steenrijke vader. In de autosport in het algemeen maar in de F1 is dat doorslaggevend. Naast het glitterspektakel zijn er in de F1 al 67 jaar gigantische industriële belangen mee gemoeid. De betrokken constructeurs, los van de technische toeleverancies en sponsors, willen "image-building" voor hun producten. Renault, Mercedes, Fiat (Ferrari) en Honda doen reusachtige investeringen. Resultaten zijn dus van het hoogste belang. (Walter Rombauts)
HAMILTON WINT GP VAN ITALIË, RÄIKKÖNEN VERRADEN DOOR BANDEN
Het is een gewoonte geworden dat in de eerste ronde van een GP een incident een safety car uitlokt. Dit keer haalde trainingsnelste Kimi Räikkönen de Ferrari netjes door de chicane na de start. Hamilton en Vettel willden zij aan zij door diezelfde smalle deur. Te smal zo bleek toen Vettel's rechtervoorwiel het midden van de Mercedes van de Brit raakte en in een spin ging. De sportcommissarissen lieten het terecht als een race-incident passeren. Vettel kon vanaf de 18de plaats aan een inhaalrace beginnen. In de startverwarring ging ook de Toro Rosso-Honda van Brendon Hartley aan diggelen.
Räikkönen leidde soliede, Hamilton schaduwde hem, wachtend op het minste falen van de Fin om de leiding over te nemen. Max Verstappen reed derde. Sebastien Vettel kwam van ver terug, vrij snel al in de punten om uiteindelijk vierde te rijden. Die plaats kreeg hij "cadeau" van Max Verstappen die tijdens een inhaalmaneuver van Bottas - weerom - van lijn wisselde en 5" straftijd kreeg. Daarmee verspeelde hij een redelijk zeker podium en bracht er Bottas in zijn plaats op.
Lewis Hamilton kon de race naar zijn hand zetten veel later dan Kimi Räikkönen nieuwe banden te gaan halen. Pas in de 29ste van de 53 ronden. Bottas bleef nog langer doorrijden waardoor hij een buffer werd voor Kimi Raïkkönen en Lewis Hamilton dichter bij de Ferrari kon brengen. Toen Hamilton minder dan een seconde van Räikkönen reed, ging Bottas nieuwe softs halen in de 37ste ronde en reed daarna vierde na Max. De anekdote daarvan is hiervoor verteld.
Vanaf Bottas weg was voor Kimi Räikkönen, bleek deze gewoon een vogel voor de kat voor Hamilton. De softs van de Ferrari - te vroeg gewisseld - sleten zienderogen en de Fin verloor zichtbaar grip waarvan Lewis Hamilton gretig gebruik maakte om de Ferrari van Kimi Räikkönen comfortabel voorbij te rijden. Door de stommiteit van Max Verstappen kreeg Vettel nog de vierde plaats in handen en beperkt hij enigszins de schade in de voorlopige stand om het WK waarin Hamilton zijn leidersplaats verstevigt. Stoffel Vandoorne finishte dertiende, buiten de punten. (Walter Rombauts)
KIMI RÄIKKÖNEN - FERRARI - RIJDT SNELSTE TIJD OOIT IN MONZA !
Het gebeurde allemaal in de laatste vijftien seconden. Hamilton pole ! Neen, Vettel sneller !! Kimi Räikkönen deed met 1'19"119 alle chronowijzers als de bubbels van champagne in het rond vliegen !!! Niemand reed ooit sneller over het moderne 5,793 km lange, moeilijke, Monza ! Sebastien Vettel werd tweede, zijn titelbelager Lewis Hamilton derde. Meteen zijn de hoofdspelers van morgen genoemd. Valtteri Bottas is wel vierde, Max Verstappen vijfde, maar behoudens regen of ongevallen zullen de eerste drie in de stand om de wereldtitel om de zege dingen in de GP van Italië F1 in het "Parco di Monza", ondanks het weldoende groen rood gekleurd van de Ferrari-euforie die er heerst.
Koeltjesweg moeten Vettel en Räikkönen elkaar het licht in de ogen gunnen, maar meer dan waarschijnlijk zijn ze daar verstandig genoeg voor. Toch is daar die Hamilton op de derde plaats die niet gaat rondvertellen dat Mercedes door een licht andere wielgeometrie de banden sneller op temperatuur zou krijgen dan de Ferrari's. Wat kan inhouden dat de Mercedessen iets vroeger strijdvaardig zijn in de startverwarring. De start om 15.10 uur morgennamiddag zal ons op dit alles antwoorden. Stoffel Vandoorne start vanop de twintigste en laatste plaats.(Walter Rombauts)
De viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in de derde vrije oefeningen voor de GP van Italië de snelste tijd gereden. Maar... als straks om 15 uur de kwalificaties voor de "pole" aanvangen ziiet de Ferrariridder zich wel geprangd in een vork van 0,173" met Lewis Hamilton, tweede nu en Kimi Räikkönen, derde. Het belooft dus een kanjer van een kwalificatie te worden. De Monegask Charles Leclerc wordt door insiders overigens verwacht in de Q3, de laatste van drie korte sessies waarin de "pole" moet worden ingepikt. Hij rijdt in een Sauber. Boeiend. (Walter Rombauts)
VETTEL SNELST IN FP2, ERICSSON MAAKT HORRORCRASH, VANDOORNE LAATSTE
De tweede vrije oefeningen om de GP van Italië in Monza werd gelukkig op een droge baan gereden. Toch werd de sessie al vroeg onderbroken door een horrorcrash van de Zweed Marcus Ericsson in zijn Sauber. Ooggetuigen zeggen dat de DRS is blijven op staan tijdens het remmen en de piloot daardoor de controle over de wagen verloor. Hij ging zijdelings over de kop en kwam er heelhuids vanaf. Eigenlijk kan worden gesteld dat de Halo-beugel dit seizoen zo een tweede keer zijn nut heeft bewezen.
Snelste man van de FP2, Sebastien Vettel plantte zijn Ferrari na de Parabolica ook even naast de baan, maar vernielde omzeggens niets en kon na een pitsbezoek verder naar 1'21"105 over de 5,793 km lange historische baan. In zijn schaduw rolde Kimi Räikkönen in de tweede Ferrari. Lewis Hamilton pikte de derde tijd voor Mercedes-ploegmaat Valtteri Bottas. Die kon echter Max Verstappen met Red Bull achter zich houden. Doordat Ericsson geen tijd zette in de FP2, staat Stoffel Vandoorne op de 19de en laatste plaats. Morgenmiddag om 12 uur is er de FP3, gevolgd door de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
Hat ware beter hoovercrafts geweest dan Formule 1 wagens om de eerste vrije trainingen in Monza af te werken. Op Kimi Räikkönen hielden de groten zich gedeist. Stoffel Vandoorne zat sowieso aan de kant. Afgesproken was dat vandaag in de FP1 die 18-jarige Lando Norris mocht rijden. De belofte en gelijktijdig dé bedreinging voor Stoffels zitje in 2019 liet niet veel zien want hij staat op de twintigste en laatste plaats. Snelste bleek Sergio Perez in de "Racing Point Force India" die 1'34"000 liet opschrijven. Kimi Räikkönen in de Ferrari werd tweede op ruim een halve seconde. Iedereen hoopt dat het in FP2 droog za blijven.(Walter Rombauts)
GISTEREN IN FRANCORCHAMPS ZOGENAAMD LECLERC'S LEVEN GERED DOOR HALO
Ik heb gisteren bewust niets geschreven over het spectaculaire ongeval na de start in de GP van België F1. De Duitser Nico Hülkenberg moet verschrikkelijk aan het dromen zijn geweest tot hij met vier geblokkeerde wielen te laat afremde en met volle impact in de achterzijde van Alonso's Mc Laren dramde. De Spanjaard, op zijn beurt, werd de lucht ingekatapulteerd en zijn auto viel zijdelings op de Halobeugel van Charles Leclerc's Sauber. Op wat kapotte vleugels van Ricciardo's Red Bull en een platte band voor Räikkönen, bleef alles beperkt tot dit.
Direct waren alle voorstanders van de Halo (inventie ontstaan uit het overlijden van Jules Bianchi in 2015 in Japan) luidt aan het verkondigen dat de Halo (cockpitbescherming) het leven van de Monegask had gered. De beugel is op een foto duidelijk verwrongen, maar als de kinetische baan van Alonso's Mc Laren punctueel zou worden gevolgd zal het resultaat zijn dat zonder die Halo de symphatieke Charles er met de schrik was vanaf gekomen. Overigens is het zeer de vraag of Halo ook bij zomaar een losgekomen schokdemper (zoals Massa in Hongarije heeft ervaren) van een andere auto uit het aangezicht van de coureur zou weren...? Voor- en tegenstanders hebben gelijk of ongelijk.
Als natuurlijk een Nico Rosberg zegt dat hiemee de discussie is afgesloten "omdat nu bewezen is dat Halo mensenlevens redt", dan kan je daar als historicus van de F1 niet meer tegen op. Het is uiteraard zo dat we niet meer naar de GP's terug moeten waar vreselijke ongevallen en héél vaak met dodelijke afloop gebeurden.. Maar al is de Halo-beugel maar een 9 kg wegend magnesiumonderdeel, eenvoudig eigenlijk, het heeft de hele fysionomie van de geijkte Formule 1 wagen veranderd.
Zoals Liberty Media, de nieuwe eigenaars van de F1 sinds maart 2017, ook sluiks het nieuwe goedkopere onderhuidse infiltreren om tegen 2021 met een goedkopere F1-aanbod uit te pakken en alzo meerdere merken aan te trekken. Met een andere verdeling van de prijzenpot ook. Halo staat daar al ver af, al kan het doemdromers ertoe brengen meerdere tollerij van auto's, zoals gisteren, te zien. Het publiek wil ook wat. Onder hen leven echter geen 15% "puristen". Sensatiezoekers, geen passionele technneuten van de zuiverheid die puur autorijden vereist.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
Een meeslepende race kan de GP van België F1 in Francorchamps moeilijk worden geheten. De race kan in vijf zinnen worden samengevat. Een spectaculaire start met in de spits bits vlammenwerk tussen trainingssnelste Hamilton en Vettel en in de achterhoede een brokkenvuurwerk waarin Alonso, Hülkenberg (veroorzaker), Ricciardo, Leclerc en Räikkönen hun kansen lieten. Na vier ronden Safetycar kon de GP worden herpakt. In de klim na de "Raidillon" naar de rechtse van "Les Combes" toe, beschikte Vettel's Ferrari duidelijk over meer motorkoppel. Daarmee dook hij als leider "Les Combes" in en behield de leiding tot de 44 ronden waren afverveeld. De "groten" maakten allen één pitstop. De supersofts werden rond de 22ste ronden ingewisseld voor softs waarmee de verdere race kon worden afgewerkt.
In de tweede zin moet een verdienstelijke inhaalrace van Valtteri Bottas (Mercedes) voorkomen. Hij vertrok vanaf de achttiende plaats op de grid haalde in en strandde op een vierde plaats. Dus net het podium missend aan Max Verstappen (Red Bull) die nu bij de definitieve kanjers mag worden genoemd. Sebastien Vettel won in Francorchamps zijn 52ste GP en heeft nog uitzicht op een vijfde wereldtitel. Net als Hamilton die met 213 punten nog steeds WK-leider blijft. Volgende week in het Italiaanse Monza zal rood de overwegende kleur zijn. Sebastien Vettel zal als een held door de tifosi worden ontvangen. Eveneens viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is daar ongevoelig voor. Al zegt hij onomwonden dat Ferrari de Duitse ster minstens evenaart.
Stoffel Vandoorne eindigde laatst maar reed de race uit. Zijn toekomst ziet er op dit moment niet rooskleurig uit bij Mc Laren en in het bijzonder in de F1. Volgende week in Monza mag de Engelse 18-jarige tiener weerom de eerste vrije traingen - anderhalf uur - een Mc Laren-Renault rijden. De kans is groot dat het dit keer die van Stoffel Vandoorne zal zijn. We zullen dan kunnen vaststellen of "de kist" dan nog evenveel gebreken heeft als dewelke Stoffel altijd te beurt vallen....? Mocht die auto plots wel gebrekenvrij zijn en het knaapje-met-de-rijke-vader weer de naam Lando Norris op de tabellen hijst, kan een licht sabotage-indruk van Mc Laren naar Stoffel toe mij niet ontgaan.
Het woord "pesten" gaan we hier niet gebruiken. Zo'n taal wordt gebezigd door zogenaamde sociale media en bij-beroepschrijvers in rioolkranten en op holle websites. Ik wil hiermee de GP van België afsluiten met klare taal rond Stoffel Vandoorne. De modale burger die meent iets van autosport af te weten, zou zichzelf doodbliksemen zo hij zou kunnen ervaren wat het allemaal inhoudt om nog maar in de Formule 1 te geraken. Stoffel heeft de Formule 1 gehaald. Als één van de twintig. En vandaag nog maar eens laatste. Ooit reed Paul Frère, één van de beste autocoureurs van ons land, ook met o.a. HWM in de Formule 1. Hij won nooit een GP. Maar zijn persoonlijkheid en integriteit lieten hem als "Monsieur" bestempelen. Jacky Ickx (73) won 8 GP's en werd tweemaal vice-wereldkampioen. Won zesmaal de 24 Uren van Le Mans, Parijs-Dakar, een palmares te lang om hier op te noemen.
Stoffel Vandoorne heeft een relatie met de dochter Anna van Gilles de Ferrarn die teambaas is bij Mc Laren. Naar zijn mening gevraagd, zei hij "dat Stoffel's zitje inderdaad in gevaar is." Mocht dit signaal waarheid inhouden en Stoffel Vandoorne - die voor de F1 alles heeft gewonnen in de F2 - en hij in 2019 niet meer in de F1 zit, dan moeten twee aspecten goed in gedachte worden gehouden: hij is sinds 2016 één van de 20 geworden. In 2016 als vervanger van Alonso in Bahrein scoorde hij in zijn eerste GP het eerste WK-punt voor Mc Laren-Honda (toen nog Honda).
Hij verdient dus met respect beschreven te worden. Als Nederland door het dak gaat als Max de achtste startplaats omzet in een derde podiumplaats, dan zou Belgenland zich moeten schamen altijd negativisme te sproeien rond een fijne, beschaafde man van 25, die misschien net als Paul Frère té gentlemen is om zich in die geldroulette die de F1 is, te handhaven. Van de Belgische industrie moet hij geen steun verwachten. Daarin is alles al verkocht of verbrast. Toch zal Stoffel Vandoorne nog van zich laten horen. Een versleten spreekwoord zegt "dat olie altijd bovendrijft." Héél vaak komt dat uit, al kan het een poos duren eer het opgemerkt wordt. (Walter Rombauts/Foto: Fiat)
VIJFDE OPEENVOLGENDE POLE IN SPA VOOR HAMILTON - MERCEDES
Regen maakte de Q3 ongemeen spannend. Nauwelijks was iedereen vertrokken op slickx's of de hemelsluizen openden zich en iedereen kon weer de pits in. Voor intermediums want de 7,004 km lange baan was nog niet nat genoeg voor "full wet's". Kimi Räikkönen had al de hele Q1 en Q2 door geflirt met de snelste chrono. Toen het plenswerk echt begon zette eerst Max Verstappen met 2'02"849 de chronowijzers het scherpst. Even later zette Räikkönen dit om in 2'02"671...omzeggens direct nogmaals verbeterd door Sebastien Vettel in 2'01"446. Knaltijden op het natte asfalt dat naar het einde toe van de 12' racen voor de pole iets opdroogde.
Daarvan maakte Lewis Hamilton in zijn Mercedes gebruik om in de ultieme ronde met 1'58"179 zijn vijfde pole-position te pakken in Francorchamps. Doordat de baan verder opdroogde en degenen op intermediums - te laat - terug slickxs moesten halen, is de stargrid anders gekleurd dan verwacht. Esteban Ocon en Sergio Perez, respectievelijk derde en vierde kleuren het front roze. Het zal morgen een rare start worden. Zo starten Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Magnussen en Bottas van de 6de, 7de, 8ste, 9de en 10de plaats. Een explosieve cocktail ! Stoffel Vandoorne vertrekt na zijn hachelijk avontuur in de FP3 op de ... laatste plaats. (Walter Rombauts)
VETTEL IN FP3, VANDOORNE DOOR BOTTAS ERUIT GEKNALD
Er moesten nog 9'50" worden gereden op het moment dat Valtteri Bottas in zijn Mercedes in de afzink naar de Raidillon Alonso in de Mc Laren voorbij liet rijden. De Fin die aan een uitloopronde bezig was, reed in het midden van de baan in de klim naar "Les Comes". Vervolgens ging hij naar links waar een aanstormende Stoffel Vandoorne voorbij wilde. De Belg raakte links in het gras, de Mc Laren ging tegen 300 km/h in "carambole" tussen de vangrails. Valtteri Bottas zei : "Ik had hem niet gezien...!". Toto Wolff van Mercedes verontschuldigde zich bij Mc Laren. Na de rode vlag en het wegtakelen van Vandoorne's bolide werd nog 2' gereden. De snelste tijd van Sebastien Vettel in 1'42"661 bleef overeind, nipt voor Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Max Verstappen. Nu de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts)
VETTEL SNELST IN FP1 IN FRANCORCHAMPS, VANDOORNE LAATST.
In de eerste vrije oefeningen om de GP van België F1 is de viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel de snelste gebleken. Hij ging met 1'44"358 nipt Max Verstappen vooraf. Nu bekend is dat Daniël Ricciardo naar Renault gaat in 2019 en Pierre Gasly ploegmaat van Max wordt krijgt de Nederlander van zijn Red Bull letterlijk vleugels.
Voor de Belgische fans van Stoffel Vandoorne lag het spanningspunt vanochtend rond de testdeelname van de 18-jarige Brit Lando Norris. Wel, die zette de West-Vlaming telkens een neus met een snellere tijd. Uiteindelijk werd Norris achttiende met 1'47"364 en Stoffel twintigste en laatste met 1'47"452. Door technische mankementen werd gecommuniceerd. Het wordt nu afwachten of voor 2019 de dollars van papa Norris zullen doorwegen op het immer toegedichte talent van Stoffel. Straks om 15 uur worden de tweede vrije trainingen gereden. Zonder Norris en mét Fernando Alonso in de Mc Laren-Renault.(Walter Rombauts)
KIMI RÄIKKÖNEN - FERRARI - HOUDT HAMILTON ONDER DE DUIM IN FP2
De Fin Kimi Räikkönen heeft in zijn Ferrari de beste chrono gereden in de tweede vrije oefeningen. Daarmee hield hij Lewis Hamilton onder de duim. Natuurlijk weet iedereen dat dit alles maar "spelen" is, want iedereen probeert andere aspecten uit die evenwel dichter en dichter naar een race-configuratie moeten leiden. Want morgen is er de FP3 met maar één uur om nog verder te verfijnen. Dan moet de bolide scherp staan voor de kwalificaties waaruit de "pole" wordt geoogst. Globaal zijn het Mercedes, Ferrari en Red Bull die daarvoor gaan. De acteurs zijn bekend want hun namen komen iedere GP opnieuw tevoorschijn.
Die van Mc Laren ook. Maar niet echt positief. Stoffel Vandoorne staat weer laatste, zijn ploegmaat Fernando Alonso vijf plaatsen daarvoor. De Spanjaard kan ook technische pech hebben, maar in samenhang met zijn besluit de F1 de rug toe te keren, zal het hem eigenlijk geen echte zorg meer zijn waar de oranje auto's - vrucht van de in 1970 verongelukte Bruce Mc Laren - nog op de tabellen komen te staan. Hij heeft de paleisrevolutie meegemaakt, het verdwijnen van Ron Dennis waarmee gelijktijdig ook de glans van het team wegdeemsterde.
Voor- of tegen Stoffel Vandoorne, hij is van die gang van zaken wel degelijk in een slachtofferrol geduwd. Ook wordt de afwezigheid van Bernie Ecclestone voelbaar én zichtbaar. Als orkestleider van Liberty Media, nieuwe eigenaars van de F1 sinds maart 2017, is Ross Brawn de nieuwe F1 aan het kneden. Tegen 2021. Als de "Concorde Accoorden" zijn vervallen. Als de FIA-"dominantie" de F1 zal verlaten hebben en Jean Todt verder met de verkeersveiligheid en de Formula E kan bezig zijn. Deze laatste kan de nieuwe F1 worden in Europa en de verAmerikaniseerde F1 zal de rest van de wereld naar zijn hand zetten. Mogelijk zelfs ineensmelten met de Indycars...Amerikanen zien alleen spektakel. Morgen gaat de GP van België verder op het 7,004 km lange permanente circuit van Spa-Francorchamps. Om 11 am. (Walter Rombauts)
Vandaag 24 augustus om 11 uur beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van België in Francorchamps. Het is de eerste race na de "zomervakantie" van de teams. Force India is gered door een nieuwe concurrentennaam, vader Stroll verlicht de financiële zorgen van Williams en Stoffel Vandoorne mag/moet voluit gaan. Fernando Alonso die eind dit jaar stopt bij Mc Laren, geeft zijn stuur voor anderhal uur af aan het nieuwe mirakelkind Lando Norris.
Die 18-jarige zal trachten de Belg te overklassen. Al behoort Stoffel-uit-Kortrijk zo'n beetje bij de famillie. De "snotneus" is gevaarlijk voor hem, net als Esteban Ocon. Niet direct in pure snelle chronostanden. Bijzonder omdat die Lando Norris's vader met valiezen dollars klaar staat om in Mc Laren te pompen. Baas Zak Brown is daar zeker niet ongevoelig voor. Vanaf 11 uur morgen snoepen we mee van dat aparte spektakel naast de hardnekkige strijd tussen WK-leider Lewis Hamilton en zijn op de hielen zittende belager Sebastien Vettel.
Los van dat herdenkt Mc Laren de eerste GP-zege van de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren in Francorchampsmet zijn auto. Het stuurgenie zou 12 jaar hoge toppen scheren tot hij op 2 juni 1970 in een CanAmtest in Silverstone verongelukte. Van stuurgenieën gsproken, Jacky Ickx (73) rijdt zondag bij wijze van demonstratie om 13 uur de Ferrari 312B over het historische tracé van Spa-Francorchamps.. Niet lang nadien start de GP van België anno 2018 waarvoor zo'n - bruutweg geschat - 20% van de mensen ter plekke kiezen en 80% het allemaal comfortabeler en wezenlijk beter voor de buis kunnen zien. Tot morgen, 11 am. (Walter Rombauts)
NEUVILLE - HYUNDAI - TWEEDE IN DUITSLAND EN BEHOUDT WK-LEIDING
Onze landgenoot Thierry Neuville is in de Rally van Duitsland tweede geëindigd achter de Est Ott Tänak in een Toyota. Thierry Neuville reed een heel verstandige wedstrijd waarin hij de voorkeur gaf aan eerder een ereplaats in de speciale snelheidsritten dan een riskante snelste tijd. Hoofdzaak voor hem was zijn Hyundaï i20 altijd voor de Fransman Sebastien Ogier (Ford) te houden en de afstand van 21 WK-punten te bewaren.
De vijfvoudige Franse wereldkampioen die zo graag het record van negen wereldtitels van Sebastien Loeb zou breken, ziet zich dit jaar voor een Belgisch/Koreaanse alliantie staan die niet direct zal wijken. Er blijven nog vier WK-rally's te rijden en Thierry Neuville is vast besloten zich daarin niet meer tot avontuurlijke chronotijden te laten verleiden. Ogier voor blijven in de stand is nu het hoofddoel. Het zou de eerste keer zijn dat een Belgisch duo wereldkampioen rally zou worden. De eerste keer dat een Belg in een WRC-rally won, heette die Christian Delferrier. (zie inzet) Hij geldt ook vandaag nog als onze beste navigator ooit. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
WK-LEIDER THIERRY NEUVILLE - HYUNDAI - PAKT VIERDE TIJD IN SHAKEDOWN IN RALLY VAN DUITSLAND
Vandaag is de Rally van Duitsland van start gegaan. De proef die telt om het WK Rally is een overwegende asfaltrally. Onze landgenoot Thierry Neuville die een Hyundai i20 rijdt klokte de vierde tijd in de "shakedown". Vijfvoudig wereldkampioen Sebastien Ogier in een Ford nam de vierde tijd voor zijn rekening. De Est Tanak Yaris in Toyota Yaris zette de snelste chrono neer. Straks vervolgt de rally met een eerste klassementsproef. Daarin al zal Sebastien Ogier trachten druk te zetten op Thierry Neuville, vermits die in de voorlopige stand om het WK momenteel 21 punten voorsprong telt en een eerste wereldtitel in het vizier krijgt. Na deze rally moeten er nog drie worden gereden. (Walter Rombauts/Foto:Hyundai)
FORMULE 1 NA 67 JAAR MET UITSTERVEN BEDREIGT VOOR 2021
Fernando Alonso stopt met F1 en gaat de WEC-toer op. Bij Mc Laren wordt hij opgevolgd door zijn landgenoot Carlos Sainz, nu nog bij Renault. Over Michaël Schumacher geen nieuws tenzij dat de President van de FIA, Jean Todt, de wereld heeft verzocht de zevenvoudige Duitse wereldkampioen het recht van een gerust leven te laten... De familie Schumacher woont vanaf nu voor vacantie een poos in Mallorca, goed beveiligd voor buitenwereld en pers. Sergio Marchionne, ook ex-Ferraribaas tot voor kort en bigboss van Fiat, is niet meer... Niki Lauda worstelt nog tegen het levenseinde na een venijnige longtransplantatie waarbij zijn lichaam de nieuwe "indringer" nog niet aanvaardt. Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, heeft er duidelijk geen zin meer in. Maar er is nog niets beslist.
De nieuwe opvatting van de F1 voor 2021 zijn door de nieuwe eigenaars Liberty Media, ondersteund door Ross Brawn, voorgesteld en moeten doorgaan als imposanter, maar technisch zijn ze onderhuids veel eenvoudiger. Want dat is wat nu het publiek schijnt te willen: show in plaats van vernuft. De Amerikanen hebben misschien gelijk. Dus vaarwel 13 juli 1950 toende eerste GP in het Britse Silverstone werd gereden... Het waren adellijke sporttreffers. Met namen die allemaal klonken naar baronnen, prinsen, graven. En wie het niet was reed zich wel een "Sir" bijeen zoals Jackie Stewart en Stirling Moss. Om maar twee te noemen.
Vandaag bestaat de F1 uit rijkeluiszoontjes, met valiezen vol dollars ingekocht, met meer gewone namen, laat ons zeggen facebooknamen. Nog net iets prestigieuzer dan de talrijke autosportdisciplines waarin de bakker tegen de loodgieter of de beenhouwer opneemt. Het wereldkampioenschap rally (WRC) maakt daarop een uitzondering. Het is een zéér aparte wereld waarin o.a. Thierry Neuville een landgenoot is uit het Oostkanton mee de eerste violen bespeelt. Nu Fernando Alonso weg is bij Mc Laren stelt zich de vraag of Stoffel Vandoorne zijn zitje zal behouden voor 2019. Een zekere Landi Norris, F2-aanvoerder, staat al klaar. Met een dollarvader.
Mc Laren heeft geld nodig. Heel het wereldje van de F1 overigens is in datzelfde bedje ziek. Liberty Media wil die kosten terugdringen om meer constructeurs aan te trekken. Dat is voorlopig hun eerste grote verdienste. Maar iedereen zal moeten wachten tot 2021. De historische F1 zoals die zich meer dan een halve eeuw heeft gehandhaafd is dan uitgestorven. Mensen als Bernie Ecclestone e.a. Hans Hermann's zullen alleen in de gespecilaiseerde lectuur terug te vinden zijn. Monumenten vallen als dominostenen in een lange geschiedenis één na één.
Niemand ontsnapt aan de tijd die immer zijn werk voortzet. Op 24 augustus 2018 beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van België die de 26ste wordt gereden. De organisatoren hopen op een massale opkomst. Bepaalde "poll's" laten echter zien dat er maar zo'n 16% van de "fans" ter plekke willen/kunnen gaan. De rest doet het via TV. Dat is een knipoog naar Liberty Media om voor iedere GP thuis te laten betalen... Niemand doet beter. (Walter Rombauts/Foto's:wr/Mercedes, Fiat, Renault enz...)
MARC GOOSSENS WINT MET PORSCHE 991 GT3 24 UREN VAN ZOLDER
Het Belgische zwaargewicht in de autosport, Marc Goossens, heeft in een Porsche 991 GT3 Cup met 21 ronden voorsprong op de tweede de 24 Uren van Zolder gewonnen. Eigenlijk moeten ook nog de namen Dylan Derdaele, Yannick Hoogaars, Kenneth Heyer en Peter Hoevenaars worden toegevoegd. Want de jongste jaren delen vijf "piloten" een wagen. Alles verandert, zo ook persdiensten die alleen nog virtueel zijn. Net zoals er in Zolder alleen maar journalisten in (bij-) beroep waren en geen beroepsjournalisten worden gekend.
Omdat het met z'n twee zowel fysiek als financieel te zwaar is geworden. Nostalgie doet denken aan de grote dagen van de etmaalrace in Le Mans waar - lukraak - Ickx/Bell onder hun beidjes de afstand Parijs - New Yortk rondde... Dat Marc Goossens het zwaarst weegt van de vijf is gewoon te zien aan de onderlinge palmaressen. Op die van Marc staat nogal wat op.
In het voorprogramma zaterdag was er de tweede race om de Ford Fiesta Sprint Cup Belgium. Beide sprintraces werden gewonnen door Stienes Longin. Ayrton Redant werd twee keer derde en is na deze tweede afspraak de nieuwe leider in het kampioenschap. In de stand om het Ford Dealer Team Championship leidt Ford Store Feyaerts met 80 punten voor Ford Vandenboscche met 51. (Walter Rombauts/Foto's:Ford)