Bernie Ecclestone (87) kijkt met heimwee terug op de 66-jarige historie van de Formule 1. In die tijdspanne heeft hij meer dan veertig jaar de hoogste autosportdiscipline tot het niveau gebracht waar ze nu is. Al dreigen de nieuwe eigenaars, het Amerikaanse Liberty Media, de sport van een technisch hoogstaand gegeven naar eenheidsworst te brengen. Dat zullen ze doen nadat in 2020 - straks dus - de Concorde Accoorden zullen komen te vervallen met de Fédération Internationale de l'Automobile. De FIA is nog altijd de eigenaar van de sport, stelt het reglement op, en viert ieder jaar de wereldkampioen in Parijs.
Jean Todt, zeven jaar in de Schumachertijd teambaas en ceo van Ferrari, wordt een dagje ouder en ziet er tegenop om die lange vermoeiende verplaatsingen naar de GP's te doen waar alleen maar kakelende mensen rondlopen. Hoe holler hoe meer verbale klank. Onlangs moet koersdirecteur Charles Whiting hebben gezegd: "Als de dames en heren even hun mond willen houden, kan u het geraas van de motoren horen."
Mogelijk als grap. Maar de vooral technische leegte die in de verslaggeving rond de F1 gebeurt is bedroevend. Dat vindt ook Jean Todt, maar verwijst dan naar de Formula E. Het eenzitterkampioenschap voor puur elektrische auto's waarin veel prominente merken aanwezig zijn. Het vervolg en waarom Bernie Ecclestone het niet kan opbrengen de Formula E hoog in te schatten, dat leest u morgen verder. Vooralsnog zijn er morgenochtend nog de derde vrije trainingen voor de GP van Monaco. (Walter Rombauts)
RICCIARDO - RED BULL - BLIJFT BOVENAAN DE TIMETABLES IN FP2 IN MONACO
Max Verstappen zou zich met 1'12"071 weerom aan de spits rijden van de tijdkolommen. Er werd een rode vlag gegeven voor een putdeksel dat in de weg loskwam. In het verleden heeft ook Rubens Barrichello dat meegemaakt in Monaco. Nadat Charlie Withing de baan had gecontroleerd en "groen" gegeven, kwam Daniël Ricciardo opzetten. Zijn "truuk" bestond erin met een minimum aan benzine, en dus gewicht, een acrobatentoer te maken in het Prinsdom. Vanochtend al, en nu weer in de FP2.
Stoffel Vandoorne reed zich verdienstelijk naar een achtste plaats, evenwel op hypersofts waarmee je maar enkele ronden kunt afwerken. De derde vrije oefeningen worden zaterdagochtend gereden en de kwalificaties in de namiddag. Zondag start de GP van Monaco om 15.30 uur, zodat veel Amerikanen kunnen meegenieten. Al staat Lewis Hamilton op de voorlopige vierde plaats, hij geniet nu al van de "gridgirls". De nieuwe eigenaars van de F1, Liberty Media, hebben Monaco die niet kunnen onthouden. En velen zien met hem dat zoiets goed is. (Walter Rombauts)
RICCIARDO SNOEPT SNELSTE CHRONO AF VAN VERSTAPPEN IN MONACO
De Nederlander Max Verstappen heeft lange tijd de eerste vrije oefeningen van de GP van Monaco beheerst. Na iets meer dan een halfuur nam zijn ploegmaat Daniël Ricciardo over. Nipt. Hun teamduel belooft voor de FP2 deze namiddag. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton nam genoegen met een derde tijd. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) bezet de...vijftiende plaats. Hij heeft beloofd het straks beter te doen. (wr)
MAZDA KOMT STERK DOOR DE DIESELSTORM MET 1.8 SKYACTIV IN NIEUWE 3-SERIE
Naar verluidt, maar niet echt te conroleren, zou Bosch een middel gevonden hebben om de dieselmotor verder te zuiveren van de gewraakte NOx (stikstofoxyde) die inderdaad heus giftig is. Al een hele poos zien automobilisten al "Ad Blue" langs de weg. In concreto amoniak, maar met een elegantere naam. De roetfilters verbranden niet alle Nox, maar toch 75%. Voor de politiek is het niet genoeg, voor de autoindustrie is het een helletocht. Het belet Mazda Motor Corporation in Hiroshima echter niet om door te gaan met Diesel. Het moet gezegd dat Mazda niet klaar is met de elektrische auto maar alles in de kast heeft voor een waterstofversie. Deze zal het uiteindelijk halen van de EV.
Terug naar die nieuwe Mazda 3. Die herbergt een 1.8 liter SkyActiv-D (Diesel) en heeft volgens de constructeurs al alles wat de nieuwe 6d-temp-emmissienormen vereisen. Daar bovenop heeft "de nieuwe" al de "RDE" aan boord. Dat staat voor Real Drive Emission. Het zijn allemaal verdiensten die het rijplezier niet in de weg staan. Naast de speciale zuiger"koppen" (vroeger sprak men van zuigerbodems...), betere injectoren is voor de consument alleen maar rijplezier weggelegd. Dat puurt de bezitter uit een héél soepel koppel dat omzeggens over het hele toerentalbereik beschikbaar is. Bij het instappen valt de Nappa-lederbekleding op, de verwennede uitrusting, ook heeft men dan al de nieuwe achterlichtblokken en het "opgewaardeerde" radiatorrooster gezien. Alleen na betaling wegrijden rest er nog. Geen reklame.(Walter Rombauts/Foto:Mazda)
De F1 heeft het weekend benomen, maar natuurlijk is er naast dit buitenaards spel ook nog andere autosport. Zo zijn gisteren de "24 Uren van de Nürburgring" gereden. De "oude" Ring wel te verstaan waarop F1-monument Niki Lauda op 1 augustus 1971 zijn verschrikkelijk ongeval heeft gehad in een Ferrari op de plaats "Bergwerk". Nadien kwam de Ring in vraag te staan - onder druk van o.a. Sir Jackie Stewart - en werd die voor de F1 afgevoerd.
Maar de "24 Uren van de Nürburgring" verzamelt het kruim van de GT's. Gisteren wonnen Richard Lietz, Patrick Pilet, Fréderic Malkowiecki en Nick Tandy in een Porsche 911 GT3 R de beruchte race voor het oog van zo'n 200.000 toeschouwers. De race brengt 148 auto's en 500 piloten in actie op wat een bedevaartplaats van de autosport kan worden genoemd. Met de "Karrusel"-bocht, één van de markantste plaatsen in de Groene Hel, is het 22,8 km lange cirrcuit een ongeziene uitdaging die in 176 bochten ligt. Het bovengenoemde viertal met respectievelijk Oostenrijkse, Franse en Britse nationaliteit bestuurden de Porsche 911 GT3 R van het Manthey-Racing team.
Het is sinds 2011 de eerste maal dat Porsche zijn naam weer op de erelijst plaatst, maar totaal vermeldt die lange lijst al twaalf zeges voor het merk. Porsche werkt ook aan een Formule 1 wagen om in 2021 weer te komen in de Formule 1. Dat is het eerste jaar waarin de befaamde "Concorde-Accoorden" vervallen. Vanaf dat jaar willen de nieuwe eigenaars van de F1 een herverdeling doen van de prijzenpot die is verbonden aan de prestaties in het Constructeurskampioenschap.
Een nieuwe dimensie in de F1, met ook herziene éénzitterconcepten. Op zijn Amerikaans zoals het er nu uit ziet. Belangrijk voor alle constructeurs, want de Amerikaanse markt is een lokkertje. Dat hopen vooral Liberty Media die zullen pogen meerdere constructeurs naar de F1 te brengen. De huidigen, Mercedes, Ferrari (Fiat), Renault en Honda, die 20 auto's in lijn brengen, volstaan volgens hen in aantal niet. Wel in kwaliteit. Dat laatste woord wil Porsche in de F1 opnieuw waarmaken. Minstens zoals gisteren op de Nürburgring. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
HAMILTON WINT 64STE KEER, VERSTAPPEN DERDE, VANDOORNE OPGAVE
Viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft met de GP van Spanje zijn 64ste zege behaald. Hij versterkt nog zijn leiderspositie in de voorlopige stand voor het WK ten nadele van Vettel die vierde werd. In de start hielden de "groten" zich aan enig "gentlemens' agreement" en raakte iedereen zonder carrosseriescheuren door de eerste bocht. Maar d'r was zowaar de Fransman Romain Grosjean die met de Haas uit de derde bocht reed, en terug op de baan kwam in een dolle spin. Daarmee knokte hij Nico Hülkenberg (Renault) en de Sauber van Pierre Gasly uit het spel. Romain Grosjean begint een kwalijke reputatie te krijgen.
Over Max Verstappen durft men al iets minder in beschuldigende termen te spreken. De Red Bull-coureur reed door bandenwissels een poos aan de leiding. In zijn verbetenheid raakte tijdens een onbeduidend inhaalmaneuver van Lance Stroll (Williams), beschadigde daarbij de linkerkant van de vleugel maar reed toch in stijl verder.Sebastien Vettel (Ferrari) die achter Max Verstappen trachtte in te halen lukte daar niet in. Of misschien wou hij zich niet meer met de Nederlander meten omwille van de risico's die Max toch nog altijd met zich brengt. Ook stelde Vettel daarmee zekere WK-punten zeker, wetende dat Ferrari t.a.v. Mercedes een onjuiste bandenstrategie uitdokterde.
De safetycar was dus al ronde 1 uit en bleef zes toeren op de baan. Toen de groene vlag werd gezwaaid reed Lewis Hamilton als door engelen gedragen van de rest weg. Valtteri Bottas bleef verre van hem rijden, Verstappen was met zijn bandenwissel naar mediums ook wat achteruit geslagen maar lukte toch in een podium. Een grootheid als Kimi Räikkönen zag die eer aan zich voorbij gaan door motorpech, Stoffel Vandoorne werd verraden door zijn versnellingsbak. Zo stond Esteban Ocon met de Forca India ook aan de kant - dit keer virtuele safety car - en de rest is wezenlijk onbelangrijk.
Voor de Spanjaarden natuurlijk wel dat de twee, Carlos Sainz en Fernando Alonso in de punten eindigden. De volgende ontmoeting tussen de "extra-terrestres" is de GP van Monaco. De meest moeilijke, de meest mondaine, de meest gevulde met champagne, mooie vrouwen en bakken geld. Alleen moeten de dames sinds de Israëlische overwinning in het Eurosongfestival wel weten dat ook die rijke jongens daar niet altijd een "toy" voor hen zijn. Dat heeft de "MeToo"-beweging op gang gebracht. Er bestaat namelijk ook een mannelijke "Metoo"-lijst. Terug naar de middeleeuwen. Maar niet in Monaco. Hamilton leidt met 95 punten voor Vettel met 78. Tot in Monaco. (Walter Romabust/Foto's:Mercedes en Renault)
HAMILTON WEEROM IN POLE VOOR BOTTAS, VANDOORNE ELFDE
Lewis Hamilton vertrekt morgen in "pole" voor de GP van Spanje. Niet helemaal ontspannen omdat zijn Mercedes-ploegmaat in zijn schaduw op de tweede plaats staat. Niet om de viervoudige wereldkampioen te bufferen voor de concurrentie Vettel en Räikkönen in de Ferraris. Integendeel de intentie van de Fin is bekend: Hamilton verslaan. Noch min nog meer. Dat is het startgegeven voor morgen.
Pijnlijk is te zien dat Nico Hülkenberg door een ondermaatse auto niet door de Q3 raakte en op de 16de plaats start. Gelukkig zal Renault er niet mee zijn. Het is bovendien raar dat de constructeur die 120 jaar geschiedenis-bepalend was, de top niet sneller bijbeent. Ongetwijfeld komt daar snel verandering in, anders zou Renault niet meer Renault zijn.
Max Verstappen (Red Bull) staat op de vijfde plaats, als het zwaard van Damocles op al wie voor hem staat. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) werd elfde. Met wat uitvallers rijdt hij morgen in de punten. Hetzelfde geldt voor Alonso die achtste werd. Maar die rijdt dan al wel voor eigen publiek voor een podium. (Walter Rombauts)
Een bliksemduel tussen Valtteri Bottas en Lewis Hamilton in hun Mercedessen animeerde de laatste vrije trainingen in Barcelona. Even strooide Sebastien Vettel roet in het snelheidsbord, maar nam met het oog op de kwalificaties straks genoegen met een derde tijd. De supersoft zullen dan het mooie - bewolkte - weer uitmaken. Vandaag bieden deze zachte rubbers meer grip dan gisteren. "Mediums" zijn de hardste compound die Pirelli voor de vijfde GP van het seizoen ter beschikking stelt.
Markant waren de Haas-Brothers, Kevin Magnussen en Romain Grosjean die hun Amerikaanse bolides met Ferrari-motor lieten aansluiten bij de topdrie. De Renaultjongens Hülkenberg en Sainz blijven hangen in de middenmoot. Brian Hartley knalde zijn Toro Rosso-Honda naar het eind van de sessie toe nog op de muur in de snelle bocht 9. De vraag is of de mecaniciens de bolide weer rijklaar krijgen tegen de kwalificaties. Het was een ernstige impact. Rode vlag en knaldokter erbij.
Bij het wegtakelen van de auto vielen de brokken van de Toro Rosso. Honda op de flank bleef overeind en ook "Halo", Hallo autocoureurs, willen jullie met een ouderwetse gespleten voorruit blijven rijden ? Of is er moed genoeg in dat moeilijke F1-vak om zéér berekende risico's te nemen ? De échte groten deden jullie dat voor. Die verdienden ook niet die valiezen dollars. Juan Manuel Fangio reed in 1954 zijn eerste race voor Mercedes voor - omgerekend - nu €1500. Hij was toen al wereldkampioen...
Ah ja, Stoffel Vandoorne bezet in de FP3 de 14de plaats. Het kan een troost zijn dat de in Hasselt geboren Max Verstappen ook slechts 12de is. Maar bij de Nederlander die in Spanje zijn eerste GP-zege boekte in 2016 is dat een accuut autoprobleem. Voor Stoffel is dat door de manke Mc Laren-Renault spijtig geneg chronish. De GP van Spanje wordt morgen over 66 ronden van 4,655 km gereden. De inzet is naast de overwinning ook de leiding in de WK-stand waarin Lewis Hamilton nu nipt leidt tegenover Sebastien Vettel.(Walter Rombauts)
HAMILTON PIKT SNELSTE TIJD IN FP2, VANDOORNE NEGENDE
De tweede vrije oefensessie in Barcelona met het oog op de GP van Spanje heeft alleen regerend wereldkampioen Lewis Hamilton geaccentueerd. Hij pikte met 1'18"259 de snelste tijd weg voor Daniël Ricciardo. Die leek na zijn opdoffer van vanochtend ei zo na in staat om zich bovenaan de tabellen te plaatsen. In ieder geval bleef de Australiër nipt voor zijn teamgenoot Max Verstappen. Onze Stoffel Vandoorne kwam laat op de baan en plaatste zich negende. Beter in de Mc-Laren-Renault dan hun motorleverancier zelf, want Nico Hülkenberg en Carlos Sainz raken maar niet los uit het middenveld om aan te sluiten bij de top drie: Mercedes, Ferrari en Redbull...Deze laatste weerom aangedreven door diezelfde V6 Turbo Hybrid van Renault.
Figuranten waren er in de namiddag genoeg. Grosjean (Haas) opende de reeks in de grindbak, Frans talent Charles Leclerc (Sauber) deed hem achterna. Het deed geen afbreuk echter aan zijn jonge belofte. F1-icoon Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, schoof ook de zandbak in. Jolijt alom. Kimi werd gevraagd zijn motor te sparen en processie-gewijs naar de pits te komen. Motorprobleem. Stoffel Vandoorne deed beter dan Fernando Alonso. Het zij andermaal gezegd: die vrije oefeningen dienen om uit te proberen, om de concurrentie eventueel op een verkeerd been te zetten. Morgen, na de derde vrije oefeningen, als al meer in race-configuratie verschijnt, zijn de verschillen te analyseren voor de race van zondag. De "pole" zal fel worden betwist. Een Nederlander hunkert ernaar. Hij won hier zijn eerste GP: Max Verstappen. Met hem héél Nederland, anders ingesteld dan Belgen. (Walter Rombauts)
VALTTERI BOTTAS SNELLER DAN HAMILTON IN FP1 IN BARCELONA
De Fin Valtteri Bottas heeft in zijn Mercedes de eerste vrije oefeningen van de GP van Spanje in Barcelona gedomineerd. Hij beduidend sneller dan ploegmaat en viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De "Free Practice 1" werd gekenmerkt door een schuiver van Vettel, een harde knal tegen de muur van Daniël Ricciardo (Red Bull), dit na 35' training in bocht 4. Voorvleugel en linker wielophanging naar de bliksem. Daarvoor werd een Virtuele Safety Car (VSC) gesignaleerd. De meesten gingen dan de pits in. Bij "groen" hernam de meute maar wat ook werd geprobeerd, de Fin bleef aan de spits.
De Pool Robert Kubica die heroptrad in een Williams, maakt ook een spin in bocht 13 en raakte op die manier slecht negentiende. Stoffel Vandoorne zette de Mc Laren-met-nieuwe-neus op de negende plaats. De meeste obstakels voor de coureurs waren het zoeken naar een evenwicht in grip, terwijl de stevige wind voor enig opletten zorgde op de lange rechte lijn. Om 15 uur wordt FP2 gereden. Alles is nog mogelijk. Want altijd is die eerste dag een uitvissen naar wat kan. Morgen in FP3 en natuurlijk in de daaropvolgende kwalificaties is "spielerei" gedaan en wordt het zeer ernstig voor de "pole". Wie ? (Walter Rombauts)
01. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'18"148 over 4,655km
DR.HELMUT MARKO: GEEN TEAMORDERS, WEL GEZOND VERSTAND GEVRAAGD
Dr. Helmut Marko die het voor het zeggen heeft bij Red Bull, heeft een goed gesprek gehad met Max Verstappen en Daniël Ricciardo samen. De conclusie ervan is dat Red Bull - met Renaultmotoren - de twee piloten verder tegen elkaar zal laten racen. Alleen is hun uitdrukkelijk gevraagd om het verstand te laten primeren en het team niet in de vernieling te koersen.
Tussen de regels door kan wel worden verstaan dat als een herhaling van Baku nog maar dreigt, het team wél zal ingrijpen. Tenslotte rijdt Red Bull ook voor de constructeurstitel. In die optiek zijn in Azerbeidzjan veel kostelijke punten verloren gegaan. Morgenochtend om 11 uur, onze tijd, beginnen de eerste vrije oefeningen met het oog op de GP van Spanje die zondag wordt gereden in Catalonië.(Walter Rombauts)
GP VAN SPANJE MET NIEUWE UITLAAT-REGELS VOOR 2019...
Vrijdag begint de GP van Spanje in Barcelona met de eerste vrije trainingen. Buiten dat de vijfde race al, een trio-gevecht op de affiche plaatst van Ferrari-Mercedes-Red Bull, is er ook de inleiding naar het nieuwe uitlaatreglement dat in 2019 in voege treedt. Meer bepaald of die zich achter dan wel voor de achtervleugel mag positioneren. En op welke hoogte. Op het eerste gezicht is het een detail, maar de concurrentie van Ferrari in het algemeen keek met argusogen naar een derde knop op het stuurwiel van Vettel's Ferrari.
Die zou in de bochten de uitlaatgassen die met een kinetische snelheid van 600 km/h de motor verlaten de "downforce" achteraan héél gunstig kunnen beïnvloeden. Het vermoeden werd door de FIA ernstig genomen en nu is die uitlaatkwestie herzien en zal in een nieuw reglement worden gegoten. Allemaal details, zelfs het huidige WK F1, net als die van 2019 en 2020. In dat laatste jaar eindigen de Concorde-Accoorden en heeft de nieuwe eigenaar, het Amerikaanse Liberty Media, de vrije hand een heuse nieuwe F1 te creëren. Ross Brawn is daar al mee bezig. Ferarri brengt nu vrijdag eerste achteruitkijkspiegels op de "Halo-beugel" en Mc Laren heeft de veelbesproken nieuwe neus. Ook al niet echt mooi.
Voor de Amerikanen is "erbij zijn" belangrijker dan kostenverslindende nieuwe technologie toepassen (bv. zoals nu de hybrid-F1). Dus zullen de bolides in dat nieuwe tijdperk eenvoudiger zijn, minder vleugelwerk, eenheidsmotoren, meer spektakel en minder vernuft dan in de historische F1 sinds 1950 aanwezig was. Vrijdag is dat allemaal even vergeten want dan juichen de Spanjaarden - zeker zondag - Fernando Alonso toe die in een Toyota TS050 Hybrid de "Zes Uren van Spa" won en zich voorbereidt op de 24 Uren van Le Mans (16-17 juni 2018). Ook Carlos Sainz jr koestert zich voor eigen publiek. Renault zal zijn contract verlengen voor 2019. Vrijdag kijken, zaterdag ook voor de "pole" en zondag voor wie de WK-stand opnieuw verandert; Hamilton, Vettel of een derde.... Raïkkönen ? (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
HAMILTON WINT GP VAN AZERBEIDZJAN, SPECTULAIRE VERTONING...
Lewis Hamilton heeft in een Mercedes de GP van Azerbeidzjan gewonnen. De straatrace was zoals iedere keer spectaculair, met als hoogtepunt een botsing van Max Verstappen en Daniël Ricciardo om de vierde plaats. Gedeelde schuld zei Dr. Helmut Marko van Red Bull nadien. Geen schuldvraag dus. Schuld en boete bestaan niet meer in de nieuwe Formule 1. Dostowjewski zou zich omdraaien in zij graf... De "slotsensatie" was de rechterachterband van zekere wiinaar Bottas die het begaf waardoor "Ham" vanop de tweede plaats de zege cadeau kreeg.
Polesitter Sebastien Vettel (Ferrari) schoot het vlugst weg bij de start maar verremde zich in de eerste bocht waardoor hij wijds uitreed en Valtteri Bottas binnendoor de leiding kon nemen. Chaos alom in Baku. Daarom reed de safety car uit, te lang naar mijn gevoel, om de Red Bull's weg te takelen, om grootspreker Grosjean met zijn Haas van de muur te schrapen. Klap op de vuurpijl was dat Räikkönen tweede werd en Sergio Perez (Force India). Vettel vierde... Titelstrijd helemaal open. Maar de intrinsieke historische waarde is weg. "Adieu F1, tu est tombé trop bas". (Brel). In 2021 is écht alles anders. Wellicht alleen nog clowns die veel dollars moeten meebrengen om hun eigen show te bekostigen. Vandoorne kwam niet in de arena opvallen, maar werd negende. Toch wacht een zekere Lando Norris om hem te vervangen.
Voor alle duidelijkheid: Lewis Hamilton neemt hiermee de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel, ten nadele van Vettel. Voor de uitslag en verdere details verwijzen we naar de gespecialiseerde pers. Die bestaat uit leraren, ambtenaren, belastingconroleurs, beroepsmilitairen, plagiaatplegers, meestal onbezoldigd en meestal technisch geheel onwetend. Ze werken vaak gratis - RMZ-ontduiking - en zijn tevreden met een broodje als loon. Dat laatste hebben ze al ruimschoots van de belastingbetaler.
Zoals ambtenaren beroeps-autojournalisten zijn geweest en nooit op hun ministerie moesten aanwezig zijn... Uitgevers doen maar al te graag beroep op hun diensten. Dus wees op uw hoede als je "objectiviteit" van hen verwacht. Zoals Max Verstappen, geboren in Hasselt, wellicht de keuze had uit Belg of Nederlander zijn. Zoals iedereen koos hij voor het beste.(Walter Rombauts)
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari met 1'41"498 zijn 54ste pole-position behaald. Hij ging nipt een ander viervoudig wereldkampioen vooraf, met name Lewis Hamilton. Ei zo na werd Vettel geklopt door eigen ploegmaat Kimi Räikkönen die op ultrasofts een snellere tijd bezig was tot zijn Ferrari in de laatste bocht uitbrak achteraan en rondje verknalde. De Fin start morgen dus op de zesde plaats, maar ook op ultrasofts. Daarmee kan hij in de eerste tien ronden voor paniek zorgen onder snellere boys als Bottas, Ricciardo en Verstappen. Spannend morgen in Azerbeidzjan.
Hartley en Gasly hadden op topsnelheid bijna een gruwelcrash, maar onze interesse gaat uit naar Stoffel Vandoorne die andermaal teleurstelt. Er al uit gebonjourd in de Q3. Maar Stoffel zong achteraf het al gekende liedje dat dit niet zo erg is want dat de race veel kansen biedt. Wie een kans wordt geboden bij Mc Laren is wellicht de 18-jarige Lando Norris, zoon van een vriend van Zak Brown, de nieuwe baas bij het team. Die jongen is nu al testrijder, oerendsnel en moest ik Stoffel Vandoorne heten zou ik alvast opletten voor de eindejaarswissel.
Die Lando Norris is Europees Formule 3 kampioen in 2017, geboren in Bristol (13-11-1999), dus het voordeel van Engelstalig te zijn en opgeleid geworden binnen het Mc Laren Young Drivers-programma. Zijn vader Adam Norris heeft een succesvolle investeringsmaatschappij die luistert naar de naam "Hargreaves Landdown"... Achter Stoffel staat zo goed als niemand. Geen Belgische industriëlen, zoals bijvoorbeeld vroeger bij Boutsen wel het geval was. Max Verstappen heeft daarentegen heel zijn natie achter zich...Arm, zielig België kan dat niet opbrengen voor Stoffel. Spijtig.
Mogelijk stopt Fernando Alonso en komt dat jochie in zijn plaats. Als ploegmaat van die Westvlaming die niet direct de laan zal worden uitgestuurd. Maar er is een pikante dreiging aan verbonden: die vriend van de Mc Larenbaas is één van de rijkste mensen van de wereld en sleept massa's valiezen vol dollars aan voor Mc Laren. Het milieu van de F1 kennende vallen daar veel managers voor. Dus is het voor Stoffel een wijs gegeven van zich zéér snel naar voor te werken. Morgen heeft hij daartoe al kansen.(Walter Rombauts)
De Australiër Daniël Ricciardo heeft zijn naam bovenaan de tijdstabellen geplaatst na de eerste en twee vrije oefening voor de GP van Aberzeidjan in Baku. Hijn reed 1'45"795 over het stratencircuit, nipt voor Kimi Räikkönen in de Ferrari en Max Verstappen in de Red Bull. Sebastien Vettel, nog leider in de voorlopige WK-stand pakte pas de elfde plaats. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne tikte de muur aan, kon verder maar landde op de negentiende en voorlaatste plaats.(wr)
In 2020 lopen de fameuze Concorde Akkoorden af en heeft Liberty Media helemaal de vrije hand om de historische F1 te "hervormen" Nu al worden onder de regie van motorengenie Ross Brawn studies beoordeeld en denken de nieuwe eigenaars sinds maart 2017 aan middelen om meer constructeurs naar de topklasse van de autosport te trekken. In 2021 staat er een gans nieuwe F1 klaar voor de nieuwe wereld van jongeren en sterven de oude knarren die vol 65-jarige nostalgie zitten uit. Eén voor één. Onontkoombaar.
Een poosje al denkt Porsche aan instappen in de F1, maar na 2020. Wees gerust Weissach heeft de bolide al klaar. Maar alles zal afhangen of de nieuwe technische reglementen in de smaak vallen... En of de financiële koek - tegen de zin van Ferrari - onder de teams gelijk zal worden verdeeld. Daarmee zouden alle teams met gelijke wapens kunne rijden en het deelnemersveld niet meer doorklieft worden zoals nu met Ferrari, Mercedes, Red Bull, bijna Renault ook en de rest van het plateau. Ross Brawn wikt en weegt, Liberty Media zal uiteindelijk beslissen.
Volgende weekend is er de GP van Azerbeidjan, de eerste straatrace. In deze vierde race van het nieuwe F1-seizoen zal Max Verstappen trachten weer in de punten te eindigen. Niet meer botsen met grote mijnheren als Vettel en Hamilton ? Wellicht aan te raden, want anders is de conclusie van sommige gespecialiseerde journalisten voorbarig hem te vergelijken met Ayrton Senna (sic...!) en Michaël Schumacher. In Baku volgende zondag kan de Red Bull-coureur twijfelaars zoals ondergetekende ongelijk geven. Nico Hülkenberg heeft laten weten dat hij blij is dat Renault aan de spits van het middenveld rijdt. Zondag zal worden getracht zich te mengen onder de Grote Drie: Ferrari, Mercedes, Red Bull.
Door een extra peddel op het stuurwiel van Sebastien Vettel's Ferrari is er een nieuwe intrige ontstaan. Voor wat die eigenlijk dient, of het reglementair is en/of hij in verband staat met de rookwolk van verbrande olie (?) die in de pitstraat wordt geblazen...Niki Lauda, vroeger stevig roker en al lang niet meer, wordt er misselijk van. Ferrari zwijgt in alle talen. Het gegeven zal echter verder uitgespit worden als vrijdag de eerste vrije trainingen zijn begonnen. "Drama", zoals het bij Ferrari past. "Il Commendatore" Enzo Ferrari zou nooit anders hebben gewild.(Walter Rombauts/Foto's: Porsche en Renault)
RICCIARDO WINT IN STIJL GP VAN CHINA, MAX VERKNALT RACE VAN VETTEL
De Australiër Daniël Ricciardo heeft in een Red Bull-Renault de GP van China gewonnen. Het is zijn zesde GP-zege. Trainingssnelste Sebastien Vettel (Ferrari) startte snelst, achtervolgt door Bottas (Mercedes) en Räikkönen (Ferrari). De WK-leider Vettel liep gestaag uit op de Fin in de sterwagen, maar iets voor half wedstrijd (35ste ronde, twee Toro Rosso's botsten tegen elkaar) kwam de safetycar op de baan en hergroepeerde het veld zich. In de nieuwe restart bleef Bottas aan de leiding met Vettel in de achteruitkijkspiegel als een rode lap. Lewis Hamilton reed niet echt vooraan, werd voorbijgestoken door Max Verstappen. De Nederlander ging daarna Sebastien Vettel aanvallen en duwde de viervoudige Duitse wereldkampioen in een spin waarbij de Ferrari héél lichte schade opliep, maar geen steigerend paard meer voor de zege kon zijn.
Vorige week in Bahrein, Verstappen - Hamilton, deze week Verstappen - Vettel. Terecht 10" straftijd, feitelijk te weinig voor de aangerichte schade aan Vettel's WK-tocht. Hopelijk wordt Max Verstappen door Dr. Helmut Marko van Red Bull nu toch eens en voor altijd terecht gewezen. Zijn talent wordt door iedereen bewonderd, zijn overmoedigheid en eigendunk verafschuwd. Het ging zo slecht met Vettel dat Fernando Alonso hem ook nog voorbij reed. Niet zonder Vettel's Ferrari een tik te geven tegen het rechtervoorwiel. Allemaal spijtig en wrang voor Sebastien Vettel die een mogelijke derde seizoenszege in de verdoemenis zag gaan. In het WK behoudt hij wel de leiding, maar Hamilton wint enkele punten op hem. Stoffel Vandoorne werd dertiende, buiten de punten.(Walter Rombauts)
VETTEL PAKT ZIJN 52ste POLE VOOR GP VAN CHINA, VOOR...RÄIKKÖNEN !
Nadat Vettel de derde vrije oefeningen op zijn naam schreef waarin Ricciardo zijn Renault-motor in de Red Bull opblies, zette de viervoudige Duitse wereldkampioen zich op op de "pole". Niet met alle gemak want ploegmaat Kimi Räikkönen maakte eerst aanspraak op die plaats. In een ultieme ronde pikte Vettel hem die af met 1'31"095 tegenover de Fin met dezelfde Ferrari in 1'31"182. Net als vorige week in Bahrein staan de rode bolides op de eerste rij, voor Valtteri Bottas (Mercedes) die radeloze ploegmaat Hamilton voorafgaat.
Opmerkelijk is dat Romain Grosjean (Haas) de vijfde plaats pakt voor viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Die vertrekt vanop een zesde plaats. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) vertrekt vanuit de dertiende positie. In de Q2 raakte hij niet verder dan veertiende, maar door het gridkansspel start hij een plaats eerder. Sebastien Vettel won al de eerste twee GP's van het seizoen en staat aan de leiding in de voorlopige leiding voor het WK. De GP van China is bij ons morgenochtend te zien om 08.10 onze tijd.(wr)
HAMILTON SNELST IN EERSTE OEFENINGEN VOOR GP VAN CHINA
Met nieuwe achtervleugels uit te proberen heeft Lewis Hamilton in zijn Mercedes met 1'33"999 de snelste tijd gezet in Shangai. Daar wordt zondag de derde GP van het seizoen gereden en vandaag hebben de eerste vrije oefeningen plaatst. Veel zaaks betekent deze tijd niet, want al is WK-aanvoerder Sebestien Vettel in zijn Ferrari slechts zesde, de Ferrari's staan op punt. Kimi Rïkkönen klokte de tweede tijd, andermaal veelbelovend van hem. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne geraakte niet verder dan de achttiende chrono op de twintig deelnemers.(Walter Rombauts)
HAMILTON OOK SNELST IN TWEEDE VRIJE OEFENINGEN IN CHINA
"De eerste keer vond ik die titanenbeugel van "Halo" een misbaksel op een F1-wagen. Nu ben ik eraan gewend omdat ze die 12 kg meer aan gewicht redelijk elegant in de auto hebben verwerkt. Maar de huidige auto's zijn te zwaar, te log. Ik hoop dat Liberty Media (lees: Ross Brawn) daar tegen 2021 rekening zal mee houden in de nieuwe reglementen", zei Lewis Hamilton één van de vorige dagen terloops. Inderdaad zal dan "de nieuwe Formule 1 worden geboren". Dan behoren de Concorde-akkoorden tot de historie. Of de F1 dan ook nog zal worden "geconsumeerd" zoals vandaag zoals Ross Brawn hoopt is een andere vraag... Geen gridgirls meer, alleen in Monaco...Me too-lijsten, voor dames én heren. We gaan andere tijden in. De erfzonde wordt heruitgevonden.
Viervoudig wereldkampioen had zijn mening er zomaar uitgeflapt. In zijn binnenste kan het hem geen moer schelen dat hij eigenlijk in een auto zit met een voorloorlogse tweedelige ruit door de middenstijl die de "Halo" vormt. Wat Hamilton écht beroert is zijn kans om een vijfde wereldtitel te behalen en naast Jean-Manuel Fangio te pronken. Daar werkte hij althans aan in de tweede vrije oefeningen voor de GP van China met het doel Sebastien Vettel in de leiding voor de wereldtitel te verdringen. 1'33"482 was zijn voorstel daarvoor. Weinig sneller dan Kimi Räikkönen - andermaal briljant - maar toch, die Ferrari's werken op hem als een rode lap op een stier. Enige kalmte herwon hij toen hij zag dat Vettel "slechts" vierde was...Morgen zijn er de derde vrije oefeningen én de kwalificatie. Zondag de race, de derde al van het seizoen. Nu al spannend.
Als epiloog op dit verslagje moet worden vermeld dat Stoffel Vandoorne veertiende werd. Tijdens een wielwissel werd een wiel niet goed vastgezet en de Westvlaming werd de zandbak in gedwongen. Hij redde echter op magistrale wijze de Mc Laren-Renault om de muur in te rijden. Groots. Kwalitatiever echter dan Mc Laren zelf dat, nu ze een goede Renaultmotor hebben, er opneiuw eigenlijk niet veel van bakt. Een beetje zoals Renault met Hülkenberg en Sainz jr. ook niet uit het lauwe middenveld geraken en aansluiting hebben met Mercedes en Ferrari. Red Bull daarentegen zal wel van zich laten spreken zondag. Max Verstappen reed de vijfde tijd en vond het goed als resultaat. Hamilton en Max hebben elkaar de hand geschud. Lewis vergaf hem vorige weekend waarna hij de Belgische Nederlander geen scheldnaam meer geeft. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)