Vrijdag begint de GP van Spanje in Barcelona met de eerste vrije trainingen. Buiten dat de vijfde race al, een trio-gevecht op de affiche plaatst van Ferrari-Mercedes-Red Bull, is er ook de inleiding naar het nieuwe uitlaatreglement dat in 2019 in voege treedt. Meer bepaald of die zich achter dan wel voor de achtervleugel mag positioneren. En op welke hoogte. Op het eerste gezicht is het een detail, maar de concurrentie van Ferrari in het algemeen keek met argusogen naar een derde knop op het stuurwiel van Vettel's Ferrari.
Die zou in de bochten de uitlaatgassen die met een kinetische snelheid van 600 km/h de motor verlaten de "downforce" achteraan héél gunstig kunnen beïnvloeden. Het vermoeden werd door de FIA ernstig genomen en nu is die uitlaatkwestie herzien en zal in een nieuw reglement worden gegoten. Allemaal details, zelfs het huidige WK F1, net als die van 2019 en 2020. In dat laatste jaar eindigen de Concorde-Accoorden en heeft de nieuwe eigenaar, het Amerikaanse Liberty Media, de vrije hand een heuse nieuwe F1 te creëren. Ross Brawn is daar al mee bezig. Ferarri brengt nu vrijdag eerste achteruitkijkspiegels op de "Halo-beugel" en Mc Laren heeft de veelbesproken nieuwe neus. Ook al niet echt mooi.
Voor de Amerikanen is "erbij zijn" belangrijker dan kostenverslindende nieuwe technologie toepassen (bv. zoals nu de hybrid-F1). Dus zullen de bolides in dat nieuwe tijdperk eenvoudiger zijn, minder vleugelwerk, eenheidsmotoren, meer spektakel en minder vernuft dan in de historische F1 sinds 1950 aanwezig was. Vrijdag is dat allemaal even vergeten want dan juichen de Spanjaarden - zeker zondag - Fernando Alonso toe die in een Toyota TS050 Hybrid de "Zes Uren van Spa" won en zich voorbereidt op de 24 Uren van Le Mans (16-17 juni 2018). Ook Carlos Sainz jr koestert zich voor eigen publiek. Renault zal zijn contract verlengen voor 2019. Vrijdag kijken, zaterdag ook voor de "pole" en zondag voor wie de WK-stand opnieuw verandert; Hamilton, Vettel of een derde.... Raïkkönen ? (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
|