In 2020 lopen de fameuze Concorde Akkoorden af en heeft Liberty Media helemaal de vrije hand om de historische F1 te "hervormen" Nu al worden onder de regie van motorengenie Ross Brawn studies beoordeeld en denken de nieuwe eigenaars sinds maart 2017 aan middelen om meer constructeurs naar de topklasse van de autosport te trekken. In 2021 staat er een gans nieuwe F1 klaar voor de nieuwe wereld van jongeren en sterven de oude knarren die vol 65-jarige nostalgie zitten uit. Eén voor één. Onontkoombaar.
Een poosje al denkt Porsche aan instappen in de F1, maar na 2020. Wees gerust Weissach heeft de bolide al klaar. Maar alles zal afhangen of de nieuwe technische reglementen in de smaak vallen... En of de financiële koek - tegen de zin van Ferrari - onder de teams gelijk zal worden verdeeld. Daarmee zouden alle teams met gelijke wapens kunne rijden en het deelnemersveld niet meer doorklieft worden zoals nu met Ferrari, Mercedes, Red Bull, bijna Renault ook en de rest van het plateau. Ross Brawn wikt en weegt, Liberty Media zal uiteindelijk beslissen.
Volgende weekend is er de GP van Azerbeidjan, de eerste straatrace. In deze vierde race van het nieuwe F1-seizoen zal Max Verstappen trachten weer in de punten te eindigen. Niet meer botsen met grote mijnheren als Vettel en Hamilton ? Wellicht aan te raden, want anders is de conclusie van sommige gespecialiseerde journalisten voorbarig hem te vergelijken met Ayrton Senna (sic...!) en Michaël Schumacher. In Baku volgende zondag kan de Red Bull-coureur twijfelaars zoals ondergetekende ongelijk geven. Nico Hülkenberg heeft laten weten dat hij blij is dat Renault aan de spits van het middenveld rijdt. Zondag zal worden getracht zich te mengen onder de Grote Drie: Ferrari, Mercedes, Red Bull.
Door een extra peddel op het stuurwiel van Sebastien Vettel's Ferrari is er een nieuwe intrige ontstaan. Voor wat die eigenlijk dient, of het reglementair is en/of hij in verband staat met de rookwolk van verbrande olie (?) die in de pitstraat wordt geblazen...Niki Lauda, vroeger stevig roker en al lang niet meer, wordt er misselijk van. Ferrari zwijgt in alle talen. Het gegeven zal echter verder uitgespit worden als vrijdag de eerste vrije trainingen zijn begonnen. "Drama", zoals het bij Ferrari past. "Il Commendatore" Enzo Ferrari zou nooit anders hebben gewild.(Walter Rombauts/Foto's: Porsche en Renault)
|