Nissan heeft vandaag een Europese verkoop van 607.000 voertuigen bekend gemaakt voor het financiële jaar 2010 dat eindigde op 31 maart 2011. Hiermee noteert het Japanse merk een stijging van 100.000 eenheden t.o.v. dezelfde periode van 2009. Opmerkelijk bij dezeperiode's was ee n sterk jaareinde. De verkoop liep in maart op tot 85.085, goed voor een marktaandeel (het beste aandeel dat jaar). Het was meteen ook de beste maand maart ooit voor Nissan in Europa.
Nissan sloot het financieel jaar af met 3,4% Europees marktaandeel, ofwel het hoogste jaarlijkse marktaandeel sinds 1994 en een stijging van 0,6% t.o.v 2009. De Qashqai, die in Sunderland wordt gebouwd, mag zich als crossover van het merk, met bijna 250.000 verkochte exemplaren in financieel jaar 2010 tot de succesmodellen rekenen. De verkapte terreinauto kende in die periode een stijging van 19% tegenover 2009.
Nissan meent het crossover-segment te domineren door de succesvolle lancering van de Juke in september 2010. Sindsdien werden al 51.000 kopers genoteerd. Als Nissan de Murano erbij telt is het merk goed voor een kwart van alle verkochte crossovermodellen. Kruisgewijs door de wereld blijkt Rusland een uitstekende afzetmarkt voor Nissan. Het merk behoort daar tot de best verkopende buitenlandse constructeurs met 4,8% van de 7,1% totale vraag aan niet-Russische producten. Bijgaande foto toont de Nissan Pixo, wat we het vergeten spaarpotje van het merk vinden. Er wordt wat lacherig over gedaan, op de autobaan is het inderdaad "nipt" maar aan de pomp lacht de eigenaar vele kritikasters uit.(Tekst en foto:wr)