Sebastien Vettel heeft met Ferrari de GP van Bahrein gewonnen. Na Australië is het zijn tweede overwinning in het WK 2018 en meteen een lichte bedreiging voor Lewis Hamilton in de Mercedes die derde werd na een moeilijke start. In die tweede ronde dacht Max Verstappen - hooghartig zoals Hollanders zijn - dat hij "plaats" had. Maar in realiteit reed de viervoudige wereldkampioen Lewis Hamilton links naast zich. Hamiltons's rechtervoorwiel raakte Max's linker achterwiel en het verhoopte feest was over voor Red Bull. Bijna gelijkertijd moest ook Danïël Ricciardo zijn Red Bull aan de kant zetten. En dat was dat. Safety, rommel en opnieuw groen licht.
Drama in de zesëndertigste van de 57 ronden te rijden stopte onderschatte Kimi Räikkönen zijn Ferrari aan de pits en kreeg al groen voor een "restart" alvorens de mecanicien het linker achterwiel had kunnen bevestigen. De man werd "overreden", gekwetst en naar de ziekenboeg afgevoerd. Kimi had er genoeg van, stapte uit en wandelde terecht stoïcijns van zoveel gepeulel naar zijn privacy. De race donderde voort. Bottas kwam via het bandenspel op het laatst, écht op het laatst, Sebastien Vettel voor de zege bedreigen. Maar vergeefs. Hij had een viervoudige wereldkampioen voor zich die wist hoe te winnen. Hamilton beperkte de schade tot een derde plaats.
Fernando Alonso bracht de Mc Laren-Renault naar een zevende plaats terwijl zijn ploegmaat Stoffel Vandoorne - de grijze en onkundig in PR - de kist op de achtste plaats parkeerde. In de punten weliswaar. Dus toch iets. Maar...Pierre Gasly in de Toro Rosso-Honda zette zich vierde aan de meet. Hartversterkend voor Honda in Suzuka, maar hartverscheurend voor Alonso die zich andermaal in een foute carrière-keuze ziet gestort. Voor de rest was de GP van Bahrein een saaie bedoening. Géén kiss-en bloemenmeisjes, een sjeik, Vettel als winnaar, Bottas, Hamilton...
Er wacht Liberty Media nog veel werk om deze monotone vertoning van twintig wagens op te schroeven tot iets boeiends. Onder hun bewind (eigenlijk dat van Ross Brawn, aartszijand van Ecclestone) worden zelfs de intrinsieke waarden van de coureur wezenlijk vergrijsd. Ze worden anoniem. Straks kunnen apen of robotten onder de eeuwig storende Halo-beugel worden gezet. Ha ja; "onze" Stoffel Vandoorne, werd achtste. Niet slecht maar na een anonieme koers. Zoals Thierry Boutsen destijds (voor wie ik een grote bewondering en vriendschap heb) die profiteerde van het uitvallen van concurrenten en soms - zoals in Australië - het voordeel van ingenieurskeuze van o.a. Monsieur Bernard Dudot (schepper van de V10) met verlaagd motorkoppel in de regen deed winnen. Vettel is aan de leiding in het WK F1 en binnen veertien dagen is het Shangai. "Peking Duke" voor iedereen. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
01 Sebastien Vettel (Ferrari) 1 uur 32'01"949
02. Valtteri Bottas (Mercedes) op 0,699"
03. Lewis Hamilton (Mercedes)
04. Pierre Gasly (Toro Rosso-HONDA)
05. Kevin Magnussen (Haas)
06. Nico Hülkenberg (Renault)
07. Fernando Alonso (Mc Laren-Renault)
08. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)
09. Marcus Ericsson (Sauber)
10. Estoban Ocon (Force India
|