Morgen zondag wordt de GP van Bahrein gereden waarin viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel op pole vertrekt. Met 1'27"958 ging hij ploegmaat Kimi Räikkönen met 0,143" vooraf. Daarmee staat Ferrari op de eerste lijn. Achter het rode bastion staan Valtteri Bottas en Lewis Hamilton, in die volgorde met hun Mercedes. Andermaal wordt Ferrari met de vinger gewezen de verboden "Engine Party" aan te wenden om de kloof met de sterauto's te maken. Uiteraard wordt dat van Italiaanse zijde ontkend. Morgen in die tweede GP van het seizoen over 57 ronden van 5,412 km (308,238 km) wordt de bandenstrategie cruciaal. Omdat de avond snel valt over de woestijn verandert ook snel de tracktemperatuur en is de bandenslijtage geen vaste maar een constant wisselende parameter.
Wie zo'n goede strategie in die omstandigheden gebruikt, verhoogt zijn puntenkansen, een podium en/of de overwinning. Vooral Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) heeft die nodig want hij schemert op een veertiende startplaats. Precies voor Max Verstappen (Red Bull) die crashte in de Q3 en op de vijftiende plaats zal wegschieten. Een eerste rechtstreekse België-Hollandduel in Sakhir in Bahrein. Kijken of de Westvlaming bestand is tegen de startdruk die Max "sowieso" al kan opbouwen nog voor de vijf rode lichten effectief uitflitsen. Psychologisch gegeven: beschaafde Stoffel tegen "scheet-op-een-stokje", de al zéér jong verwende in Hasselt geboren Nederlander Max. Hij heeft per definitie de kostelijke gave van hoge eingendunk. Een familietrek.
Sebastien Vettel op de "pole" jaagt vanuit die positie zijn vijfde wereldtitel na, zoals de Argentijn Juan Manuel Fangio heeft gedaan. Lewis Hamilton ook. De Fin Kimi Räikkönen hield lang een optie op de eerste startplaats, maar staat nu achter zijn "kopman". Het is niet uitgesloten dat teambaas Maurizio Arrivabene een ondersonsje met beiden heeft gehad met het verzoek aan Kimi (wereldkampioen 2007 in zelfde huis) de Duitser tegen de Mercedessen te "bufferen". Zodat Vetteltje een voorsprong kan opbouwen die tijdcomfort biedt in de pitstops. Het is maar een veronderstelling...en een gokidee in een altijd onvoorspelbare GP-start.
Wie ook gedreven is, is de Spanjaard Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) die op de dertiende plaats start. Het is een gefrustreerd iemand die zijn laatste - en betwistbare - wereldtitel behaalde in 2006 na een eerste in regel in 2005. Elf jaar geleden schitterde hij, nu deemstert hij eerder weg in een rommelig verlopende carrière. Gezien Fernando zijn wereldtitels in een Renault vergaarde, zal hij zijn nieuwe motor (Renault) trachten opnieuw eer aan te doen. Hij onbetwistbaar een steengoed coureur en er mag worden verwacht dat hij "onze" Stoffel Vandoorne vooraf wil gaan en nog enigszins rijles zal geven. Bahrein bij valavond en nacht. Morgen spookt het daar bijna. (Walter Rombauts)
01. Sebastien Vettel (Ferarri) 1'27"958
02. Kimi Räikkönen (Ferrari 1'28"101
03. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'28"124
04. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'28"220
05. Daniël Ricciardo (Red Bull) 1'28"398
14. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) 1'30"525
|