SAINZ - FERRARI - OPNIEUW IN POLE VOOR GP VAN SINGAPORE, VERSTAPPEN ELFDE
Carlos Sainz start morgen opnieuw in pole voor de GP van Singapore. Regerend wereldkampioen - met één wettelijk geachte titel - start in elfde positie en heeft daar natuurlijk weer zijn uitleg voor. Van de eens zo samengewaande F1-familie - een bubbel zei destijds Thierry Boutsen - lijkt iedereen van iedereen af te willen. Racisme, leugens, verraad en andere ondingen verdringen zich in de pers. Christian Horner wijdde niets uit over de uitlatingen van een Helmut Marko. Arabische- en Aziatische, lees voornamelijk Chinese-, dictatorialiteit dreigt in F1. Uiteraard alleen om het lieve geld.(wr)
SAINZ - FERRARI - SNELST VOOR RUSSELL - MERCEDES - IN FP3 IN SINGAPORE
In de derde, hete en vochtige vrije oefeningen voor de GP van Singapore, heeft Carlos Sainz met 1'32"065 de snelste chrono gezet voor George Russell (Mercedes). Singapore is altijd een beslissende race geweest. Of Max Verstappen zijn elfde opeenvolgende ovrewinneing - sowieso een record al eerder - zal behalen is niet zeker. (wr)
HAMILTON, SCHUMACHER EN VERSTAPPEN TITEL INLEVEREN HEEFT WEINIG KANS OP SLAGEN
De Braziliaan Felipe Massa die in de GP van Brazilië 2008 met Ferrari tot wereldkampioen in de regenrace van Interlagos werd uitgeroepen, maar die direct aan Lewis Hamilton moest afstaan die uit de grijze regenmist nog dat ene puntje oppikte, meent genoeg juridische argumenten in handen te hebben om die eerste wereldtitel van Hamilton (Mc Laren) terug te laten afnemen. Massa's hoofdargument is de "Crashgate" van Nelson Piquet jr. met Renault in opdracht van toenmalig teambaas Flavio Briatore. Door de gewilde crash van Piquet kwam er een safety car op de baan en won Fernando Alonso. Door een misgelopen pitstop scoorde Massa die race in Singapore 2008 geen punten.
Als men al die race-incidenten gaat analyseren komt boven water dat ook Michaël Schumacher, die nu zeven titels telt met Hamilton, ook zijn eerste Benetton wereldtitel zal moeten inleveren. Niet omwille van het verongelukken van Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in Imola, maar wel omdat hij de de laatste race Damon Hill (Williams-Renault) uit de baan duwde... In het absurde doorgedacht moet men dan ook een titel van de Argentijn Juan Manuel Fangio afnemen. In 1957 tijdens de GP van Duitsland kreeg die problemen met zijn Maserati. Peter Collins (Ferrari) die al 22 ronden aan de leiding reed, stopte spontaan en gaf zijn auto aan Fangio (reglementair mocht dat toen) en Fangio vloog in een rush naar zijn vijfde wereldkroon. In de officiële statistieken reed Fangio met een Maserati over de meet... Ik vraag me dan af waar die Ferrari van Peter Collins dan is gebleven... ?
Dat Massa geld zoekt in de verjaarde affaire is duidelijk. Maar voor Mercedes teambaas Toto Wolff mag het een precedent in de sportrechtspraak worden. Want wat had Mercedes niet allemaal kunnen eisen in 2021 toen Max Verstappen ten aanschouwe van de hele wereld zijn eerste oneeerlijk bekomen wereldtitel behaalde ? Het argument dat de Belgische Nederlander nog snel "softs" ging halen - slim gezien - en daardoor Hamilton in die laatste ronde gemakkelijk versloeg, houdt geen steek. Het bedriegelijke was veel eerder gebeurd, achter de saferty car die de Canadees Nicholas Latifi (Williams) uitlokte door in de muur te sturen. Het staaltje van onkunde, om niet direct bedrog te gebruiken, dat koersdirecteur Michaël Masi toen ten voordele van Max Verstappen opvoerde is nooit eerder in de F1 vertoond. Tenzij we naar die regenrace in Monaco, waar Ayrton Senna (Toleman-Ford) leider Alain Prost (Mc Laren-Porsche) inhaalde en koersdirecteur Jacky Ickx de race - reglementair - vroeger afvlagde.... Zo blijven de geschiedenisboeken evolueren. En als alles is gezegd en gedaan, wat is dan nog de reden van ons bestaan ? Mogelijk is het de liefde voor de autosport, een passie, neen, een ziekte, die straks weer voortgaat in Singapore waar Fernando Alonso hagedissen plat rijdt. Het is eens iets anders, gef toe. (Walter Rombauts)
SAINZ - FERRARI - NEEMT IN FP2 IN SINGAPORE ERECHRONO OVER VAN LECLERC
De grote verrassing in de tweede vrije training voor de GP van Singapore was niet dat Carlos Sainz de snelste tijd overnam van ploegmaat Charles Leclerc, maar wél dat regerend wereldkampioen Max Verstappen slechts achtste werd. Fernando Alonso nam de vierde tijd voor zich. (wr)
RED BULL ZAL ZICH MOETEN VERANTWOORDEN VOOR RACISTISCHE UITLATINGEN VAN HELMUT MARKO
Naast een indrukwekkend palmares in de hele autosport heeft de Oostenrijker Helmut Marko één kroonjuweel daarop: de zege in de 24 Uren van Le Mans 1971 in een Porsche 917 K met aan zijn zijde Jonkheer Gijs van Lennep. Alle andere zege's in gelijk welke disciplines accentueren op zich deze prestatie. Vervolgens is de nu 81 jarige Helmut Marko de weg van velen gegaan in de autosport en gelukkig geland als "adviseur" bij Red Bull, niet echt bij Red Bull Racing, maar door iedereen gerespecteerd. Zijn grote geluk is geweest boezenvriend te worden van de uitvinder/stichter van het energiedrankje "Red Bull", de Oostenrijker Dieter Mateschitz, die op 22 oktober 2022 op 78-jarige leeftijd schielijk is overleden.
Op die basis heeft Helmut Marko veel te zeggen gekregen binnen Red Bull. Maar nu begint die "ouwe zak" toch wel te zaniken over de "vorminstabiliteit" van de Mexicaan Sergio Perez, gooide eerder al grote bloften buiten en doet uitspraken die racistisch zijn getint. Hoewel hij er zich al voor verontschuldigde, zal teambaas van Red Bull Racing" er morgen op de persconferentie van de GP van Singapore er toch tekst en uitleg bij moeten geven. Want uit meerdere hoeken van het F1-milieu, en dat behelst zowel FOM, FIA, GPDA en eigenaars Liberty Media, klinkt de roep Helmut Marko voor zijn autoritaire diensten te bedanken. De GP van Singapore, waarvan de eerste vrije trainingen overmorgen beginnen, dreigt in een tegendeel te belanden als wat ooit binnen Red Bull als "Zero Tolerance" werd gesteld.(wr)
WAAROM MAX VERSTAPPEN NIET DE SNELSTE GP VAN ITALIË REED
De hoogste gemiddelde snelheid in een GP van Italië werd in 2003 gereden door Juan Pablo Montoya. In een Williams BMW FW25 liet hij 247,585 km/h noteren. De gemiddelde snelheid vorige zondag van Max Verstappen was 245,420 km/h, dus het heeft geen haar gescheeld of de regerende wereldkampioen had ook de snelste GP van Italië ooit gereden. Maar naar het einde van de race toe gaf zijn race-ingenieur hem de raad trager te rijden "om er iets met de wagen was...".
Meteen werd Max verzocht ook niet meer te pogen de snelste ronde te rijden. Er was bezorgdheid over de motor. Die werd ook nog verstrekt door het uitvallen van de motor van de AlphaTauri van Yuki Tsunoda tijdens de formatieronde. De snelste ronde en het ene WK-punt daaraan verbonden kwam dus in handen van de Australische "rookie" Oscar Piastri in de Mc Laren met 1'25"072. (wr)
PHILIPPE DEHENNIN IS NIEUWE VOORZITTER VAN DE BEHVA
Automonument Philippe Dehennin is sinds 2 augustus j.l. verkozen tot nieuwe voorzitter van BEHVA. Hij volgt Jan Dijck op die deze functie waarnam sinds 2017. BEHVA staat voor "Belgian Historic Vehicle Association", die hoogstaande puristen uit de oldtimerwereld verenigt. Philippe Dehennin is een automonument omdat hij naast diepgaande kennis van de autosport tevens een hoofdrol speelde bij Toyota en nadien een ongemeen lange én boeiende leidinggevende functie had op nationaal- en internationaal niveau bij BMW.
De jongste zes jaar was hij ook voorzitter van Febiac, de automobiel-, motor en fietsfederatie voor België en Luxemburg. Als autosport- en autopurist wens ik hem een héél succesvol en enthousiast voorzitterschap toe voor vele jaren. Samen met CEO Peeter Nenning zal hij BEHVA doen schitteren als nimmer tevoren. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN WINT 10-DE OPEENVOLGENDE GP, PEREZ ZORGT VOOR DUBBELSLAG IN MONZA
Al begon de GP van Italië alweer chaotisch door het stilvallen van de AlphaTauri van Yuki Tsunoda in de formatieronde, nadien werd het een héél spannende race waarin Max Verstappen vijftien ronden nodig had om snelst gestarte polesittter Carlos Sainz (Ferrari) voorbij te kunnen. Vanaf dan reed Max Verstappen, de banden wissels niet meegerekend, gewoon weg van iedereen. Ploegmaat Sergio Pérez reed een heroïsche wedstrijd door Carlos Sainz te verslaan en zo een dubbelslag voor Red Bull waar te maken in Monza. Red Bull won vijftien opeenvolgende GP's. Carlos Sainz en Charles Leclerc bevochten elkaar op een beangstigende manier voor de derde podiumplaats, maar de Spanjaard haalde het op de Monegask.
Waar we het gewoon zijn geworden dat de regerende wereldkampioen de snelste ronde (1'25"072) rijdt, pikte nieuwkomer Oscar Piastri (Mc Laren) dit keer dat ene WK-puntje binnen. In een duel met Hamilton op het scherp van de snede, dwongen ze elkaar de uitloopstrook op. De sportcommissarissen meenden dat beide ook 5" strafseconden verdienden. Ook Russell (Mercedes) en Sargeant (Williams) kwamen niet zonder tijdstraf weg. Onthouden van deze GP dat Carlos Sainz "Driver of the Day" werd, de Alpines andermaal nergens waren en ook Fernando Alonso eerder een bescheiden rol speelde. De volgende race, de zestiende, gaat door in Singapore op 17 september 2023. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 295,443 km in 1 uur 12'13"618 (245,42 km/h gemiddeld)
SAINZ - FERRARI - BEHAALT ZIJN VIERDE POLE IN LOOPBAAN IN MONZA
De GP van Italië zal een ongemeen spannende strijd worden tussen regerend wereldkampioen Max Verstappen en de Spanjaard Carlos Sainz jr. Die behaalde in de "tempel van de snelheid", Monza, zijn vierde pole-position uit zijn F1-loopbaan. Hij met 0"055 Max Verstappen vooraf. Minder dan een zucht. Dat dit gebeurde in de tuin van Ferrari maakte de "tifosi" uitbundiger dan ooit. Zelfs Frédéric Vasseur, beproefd teammanager van Ferrari, kon vandaag zelfs opnieuw lachen.
In de Q1 was het Max Verstappen die met 1'21"573 de snelste tijd zette, voor een andermaal schitterende Alex Albon in de Willams. Zhou, Gasly, Ocon Magnussen en Stroll werden geëlimineerd. In de Q2 wist Max Verstappen de Red Bull RB19 op de eerste plek te houden met 1'20"937 en werden Tsunoda, Lawson, Hülkenberg, Bottas en Sargeant bij de kreupele wijzers gegooid. Dat in de Q1 iedereen werd verplicht op harde rubbers te rijden maakt deel uit van de Pirelli-strategie om nieuwe, betere banden te ontwikkelen. Zo moest in de Q2 het iedereen doen met een prototype-mediumband. Gelijkertijd hoopt men het aantal banden dat wordt gebruikt te beperken en de F1 een "groener" imago te geven.
In de Q3 reed iedereen verlicht op softs en er werd geknald zoals nooit voorheen. Een nieuwe FIA-regel maakt het hinderen van snellere deelnemers strafbaar. Zo mocht in Monza, op straffe van een fikse boete, niemand trager een ronde afleggen dan in 1'41". Een dankbare regel die drama's kan voorkomen. Daarbij moet ik denken aan die zaterdag 8 mei 1982, toen Gilles Villeneuve met zijn Ferrari aan een "pole-ronde" bezig was en over de heuvel op het linker achterwiel van een te traag rijdende Jochen Mass (March Rothmans) op de ideale lijn zijn dood invloog... Er zijn nog voorbeelden, maar laten we terugkeren naar de startgrid van de GP van Italië morgen. De eerste vijf daarop staan hieronder. (Walter Rombauts)
PORSCHE STELT ZIJN KRACHTIGSTE CAYENNE VOOR IN ZIJN SUV-MODELLENREEKS
De SUV-Cayennmodellenreeks wordt door Porsche aangevuld met een Turbo-E-Hybrid. Die heeft een V8- én elektromotor die samen een vermogen van 544 kW (739 pk) leveren en zorgen voor een maximum koppel van liefst 959 Nm. De nieuwe hybridtechnologie zorgt volgens Porsche voor een ruimere autonomie én sneller opladen van de batterij. Het hoeft geen betoog dat de Coupé met GT-pack voor een atletische rijdynamiek staat.
Na de succesvolle lancering van de nieuwe Cayenne begin 2023, bekroont Porsche de grondig herziene derde generate van deze SUV met een nieuw topmodel. Net als voordien is de krachtigste Cayenne een plug-in-hybride. Porsche heeft de technologie in deze opvolger op meerdere punten verbeterd waardoor o.a. de autonomie op puur elektrisch rijden is verruimd. De grondig herziene 4,0 liter twinturbo V8-motor van 441 kW (599 pk) wordt bijgestaan door een elektromotor die er nog eens 130 kW (176 pk) aan toevoegt. Daardoor leveren de twee krachtbronnen een gezamelijk vermogen van 544 kW (739 pk) en dat hoger fabuleus maximum koppel. De prestaties die eruit volgen zijn dan ook niet min. Van 0 naar 100 km/h sprint de Cayennen Turbo E-Hybrid in 3"7 en de topsnelheid is 295 km/h...! (Walter Rombauts.Foto's: Porsche)
VRIJDAG BEGINT DE GP VAN ITALIË IN DE SNEHEIDSTEMPEL VAN MONZA
Als volgende vrijdag de eerste vrije oefeningen om de GP van Italië aanvatten, zijn we al aan de vijftiende GP van het WK F1 2023. Dat die in de snelheidstempel van Monza wordt gereden legt alleen maar de focus op Ferrari. Charles Leclerc het minst, en Carlos Sainz een beetje, kunnen niet met de Red Bull's van regerend wereldkampioen Max Verstappen en Sergio Pérez mee. Ze worden overigens belaagd door een nieuwe horde als daar zijn Fernando Alonso (Aston Martin), Lando Norris en Oscar Piastra, beiden met Mc Laren en op de vierde plaats in het WK voor Constructeurs, Alpine achter zich latend.
Wat Pierre Gasly vorige race in Zandvoort presteerde geeft het Franse Renaultmerk weer wat nieuwe moed. Pierre Gasly en Esteban Ocon, beiden in de punten in Zandvoort, zullen er alles aan doen om de Alpine terug naar voor te brengen. Vooral de topsnelheid, dus de aerodynamika zal de doorslag geven. In Monza wordt bijna altijd plankgas gereden. Max Verstappen rijdt mogelijk naar zijn tiende overwinning op rij en zou dan het record van Sebastien Vettel verbeteren. (wr)
LAMBORGHINI KOMT MET DE SC63 IN 2024 NAAR 24 UREN VAN LE MANS
De eerste proefkilomters worden nu aangevangen met de Lamborghini SC63. Het is een hypercar LMDh die is uitgerust met een twinturbo V8- motor, zoals Porsche er ook één heeft... De batterij komt van WAE, de MGU is van de hoogste kwaliteit die Bosch te leveren heeft en de versnellingsbak komt van Xtrac. De intentie om tegen de eerste IMSA-race in het voorjaar klaar te zijn en vervolgens alle races te rijden die in het "World Endurance Championship" naar de "24 Uren van Le Mans 2024" leiden. Het is duidelijk dat het merk dat tot de VW-groep behoort, veel steun zal krijgen van de zijde van Audi dat wellicht voor het chassis zal instaan.(wr)
MAX VERSTAPPEN WINT DOOR RODE VLAGGEN VERMINKTE GP VAN NEDERLAND
Polesitter Max Verstappen was het snelst weg voor 72 ronden in Zandvoort. Norris plakte onder zijn achtervleugel. Maar toen de tweede ronde werd ingegaan regende het al en Sergio Pérez kon direct de pits in om intermediums te halen. Op die manier nam hij de leiding van de GP van Nederland, want alle anderen moesten een ronde later zijn voorbeeld volgen. Max Verstappen kwam zo als dertiende terug het asfalt op met een achterstand op ploegmaat Pérez van 13". De regerende wereldkampioen kapte iedere ronde rondom één seconde van de voorsprong van Pérez af en in de dertiende ronde had Max Verstappen alweer het commando over de GP van Nederland in handen.
Exact twee ronden later gingen de hemelsluizen opnieuw open en de Amerikaan Logan Sargeant beukte zijn Williams in de muur. Geel ! Dat ogenblikkelijk in vijf ronden achter de safety car veranderde. Bij de restart leidde Max opnieuw de dans, een tango dit keer, want de Nestor van de F1, Fernando Alonso liet zich sexy leiden door Max. De Aston Martin - en ook een beetje Fernando's ervaring zelf - bleek zich als een vis op wielen in deze zondvloed te gedragen. De Spanjaard zette overigens de snelste ronde (1'13"837) op zijn naam wat 1 WK-punt oplevert. Hij werd ook als "Driver of the Day" uitgeroepen. Zéér terecht, want...
Twaalf ronden voor het einde scheurden de wolken opnieuw open en herhaalde zich het scenario dat iedereen de pits indook voor intermediums. Behalve Esteban Ocon, die de raad van zijn ingenieur volgde en "full wets" liet monteren. Dat was slim gezien want de stortregen ging lang duren. Zeker tot aan de aankomst...ware het niet Zhou zijn Alfa Romeo als een vogelenpikpijl frontaal de muur instuurde: ROOD !!! Met nog acht ronden te rijden ! De koersdirectie wist geen raad met de situatie. Alleman stond op intermediums en Esteban Ocon kon zijn kansen met de "full wets" niet uitspelen. De regen hield op, de baan bleef nat, maar de wedstrijdleiding onderbrak de race voor 46' (zesënveertig minuten).
Dan werd besloten na twee ronden achter de safety car een rollende start te geven voor nog vijf ronden. Sergio Pérez mispeuterde in die chaos nog iets en kreeg 5" straftijd waarmee hij het podium miste dat op dat moment in Pierre Gasly's (Alpine) handen viel. Pierre Gasly heeft vandaag een heel sterke race gereden, de veertiende die telt voor het WK F1 2023. Max Verstappen verstevigt zijn positie voor de wereldtitel en haalde zijn zesënveertigste GP-zege binnen en evenaaart daarmee Sebastien Vettel. Volgende zondag is er de GP van Italië in Monza. Daarin hoopt nieuwkomer en vervanger van Daniël Ricciardo, Liam Lawson een opvallender rol te spelen dan in de duinen van Nederland. Als afsluitertje; Charles Leclerc moest opgeven en Carlos Sainz redde de eer voor Maranello met een vijfde plaats. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 306,648 km in 2 uur 24'04"411
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - START IN POLE IN GP VAN NEDERLAND
Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft in zijn Red Bull de "pole" veroverd voor de GP van Nederland. De kwalificaties begonnen op een doorweekte baan en dus reed iedereen op "intermediairs". De baan droogde echter snel op en Alex Albon (Williams) zette in Q1 met 1'20"939 de beste chrono neer. Afvallers waren nieuwkomer Liam Lawson, Valtteri Bottas, Kevin Magnussen, Esteban Ocon en Guanyu Zhou.
De Q2 werd eigenlijk op een zo goed als droge baan gereden, weliswaar onder een donkere dreigende regenhemel. Alex Albon (Williams) en Oscar Piastri (Mc Laren) dwongen snellere wijzerstanden af, maar de klap op de vuurpijl werd gegeven door Max Verstappen in 1'18"850. De ongelukkigen die Q3 aan hen zagen voorbijgaan waren ditmaal Nico Hülkenberg, Yuki Tsunoda, Lewis Hamilton (!), Pierre Gasly en Lance Stroll.
Op dus naar Q3 waarin iedereen het op slicks riskeerde. Er waren nog geen twee minuten van de tien gereden of de Amerikaan Logan Sargeant knalde zijn Williams in de muur met een rode vlag als gevolg. Met nog 8'13" te rijden, duurde het liefst...19' (negentien minuten) in mensentaal) eer de Q3 verder kon gaan. Op dat moment had Alex Albon in zijn Williams de "pole" met 1'15"743. Toen Lando Norris na de herstart zijn Mc Laren naar 1'12"049 bracht, 0"291 voor Max Verstappen, voerde de Monegask Charles Leclerc zijn specialiteit op: hij vlamde de Ferrari in de muur met weerom rood !!!!
Zes minuten later, er bleven nog 4'05" te rijden herstarte het resterende veldje van acht auto's met Lando Norris in zijn Mc Laren als uitgelezen polepakker. Met achter hem ploegmaat Oscar Piastri. Teambaas Zak Brown werd er zowaar bijna gelukkig van. In de Red Bull-pit, liet men een buitenaards wezen wegrijden, iemand die al is gemaakt met artificiële intelligentie en luistert naar de naam Max Verstappen. Nederlander van Belgische afkomst. Die zag zijn heuse vriend Lando Norris als een bliksem de omloop rondrijden. De "extra-terrestre" moet hebben gedacht, "nu zal ik voor de donderslag zorgen..." En hij deed het. Met 1'10"567 trof hij iedereen en start morgen in pole. (Walter Rombauts)
De vervanger van Daniël Ricciardo bij Alpha Tauri is een 21-jarige autocoureur uit Pukekohe, Nieuw -Zeemand. Hij is de reservecoureur voor zowel Red Bull als Alpha Tauri in de F1 en is dat sinds midden het seizoen 2022. Lawson begon op zevenjarige leeftijd met karten en won verschillende kampioenschappen in zijn geboorteland. Hij stapte in 2015 over naar de eenzitters en werd kampioen in de NZ F1600 Championship Series in 2016 en 2017. Hij reed daarna verschillende Formule-klassen waaronder de Australische F4, de ADAC F4, de Europformule Open, de F3 Asian, de FIA F3 en de Toyota Racing Series die hij won in 2019.
In 2021 en 2022 reed Liam Lawson voor Carlin in het FIA Formule 2 kampioenschap waar hij als derde eindigde in 2022. Hij reed ook voor het Red Bull AF Corse-team in de "Deutsche Tourenwagen Masters" waar hij samen met Alex Albon streed om de titel tot in de laatste ronde. Lawson rijdt momenteel ook in het Super Formula-kampioebschap bij het Mugen-team, waarmee hij al drie wedstrijden won.
Hij staat bekend om zijn agressieve rijstijl en zijn vermogen om zich snel aan te passen aan nieuwe auto's en nieuwe circuits. Hij wordt begeleid door drievoudig winnaar van het Nieuw-Zeelandse Grand Prix Ken Smith en is lid van het Red Bull Junior Team. Hij is de eerste Nieuw-Zeelander die in de F1 rijdt sinds Brendon Hartley in 2018. (wr)
MAX VERSTAPPEN SNELST IN DOOR REGEN GETEISTERDE FP3 MET DRIE RODE VLAGGEN
In een anderhalf uur durende derde vrije training heeft Max Verstappen twee minuten voor het afvlaggen ervan met 1'21"631 de snelste tijd gereden. De sessie werd getekend door stortregens en drie rode vlaggen. Eerst lokte Kevin Magnussen er één uit door in de Hugenholtzbocht te spinnen, dan kwam Gyanyu Zhou in het grind terecht en tot slot zorgde nieuwkomer Liam Lawson ook voor 3' rode vlag. In het totaal dus 19' inactiviteit door die slippers. Lim Lawson zou achttiende worden, daarmee de Alpha Tauri toch "heelhuids" terug thuis te brengen na zijn eerste contact in de F1 als vervanger van Daniël Ricciardo.
Naarmate de regen minder werd en de baan opdroogde werden snellere tijden genoteerd. Vooral van Norris en ploegmaat Piastra, maar ook van Russell. Tot Max Verstappen in zijn Red Bull RB19 zijn doorweekte fans opwarmde met die snelle chrono. Opvallend in de FP3 is andermaal de "impotentie" van Ferrari en het ondermaats blijven van Alpine. Maar net voor de finishvlag gooiden de oude rotten Alonso (Aston Martin) en Hamilton (Mercedes) nog roet in de chrono's van de jonge gasten die daarmee naar de wachtkamer werden gereden. Zowat alle coureurs vrezen het verkeer en de mogelijke regen in de kwalificaties voor de pole. (wr)