De downsizing zet zich voort in de familie die VW, Seat en Skoda zijn. Nu is de Leon en de Altea aan de beurt om de kleine cilinderinhoud van 1,2 liter van 105 pk te ontvangen. Wel met een venijnig turbootje dat een koppel van 175 Nm opbouwt vanaf 1550 t/m en dit vasthoudt tot 4100 t/. Wat dus een platte koppellijn geeft over liefst 2550 toeren. Onnodig te zeggen dat de soepelheid van de betreffende autos voorbeeldig is. Maar het geoogste koppel dient ook de vinnigheid van de handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de Ecomotive Technology zoals dat bij Seat heet, zit het wat langer maken van de drie hoogste versnellingen. Zonder dat de gebruiker er zich goed van bewust is tempert dat het brandstofverbruik. Bijgevolg ook de CO2-uitstoot. De directe inspuiting van benzine in de verbrandingskamer is nu wel gemeengoed geworden en zorgt voor een completere verbranding van het mengsel. Dus weerom minder uitstoot.(wr)
|