AUTOFABRIKANTEN WIJZEN NIEUWE EURO 7 NORM VAN DE HAND
Terwijl iedereen zich voorbereid op de complete elektrificatie van het autopark, daarbij helemaal vergetend dat waterstof zich aandient, heeft de Europese Commissie op 8 augustus jl. toch een nieuwe Euro 7 norm uitgevaardigd die in 2025 in voege zal treden. Het gaat om de diesel- en benzinemotoren met interne verbranding, maar dit keer worden ook de elektrische auto's er bij betrokken. Deze EV's stoten dan wel geen CO² uit, maar de microscopische stofdeeltjes die vrijkomen van de remmen en de banden sleet, berokkenen het milieu schade. Fijnstof allerhande wordt ingeademd en bedreigt de gezondheid. Oorlogen en ruimetreizen worden door de commissie niet als gezondheids- of milieuschade opgetekend.
Nu insiders zijn overtuigd van de doorbraak van eerst synthetische brandstof en daarna waterstof als brandstof, is het verder uitbouwen van laadpalenstructuur bijgevolg zinloos. De Commissie denkt ook vanaf 2035 meetapparatuur in iedere auto in te bouwen die de vervuiling van ieder voertuig meet en doorzendt naar een centrale databank die - met AI-hulp - alles kan analyseren en catalogeren. Vooral Olivier Zipse, ceo van BMW, spreekt de vrees uit dat de auto's veel duurder zullen worden en de privékopers zich op gemiddelde termijn zich geen auto-aanschaf meer zullen kunnen veroorloven.(wr)
FELIPE MASSA ZET DOOR, VRAAGT MILJOENEN SCHADEVERGOEDING VOOR WK-TITEL 2008
Felipe Massa, die in 2008, in de laatste GP, die van Brazilië op Interlagos als wereldkampioen werd uitgeroepen en binnen de kortste keren in een ondoorzichtelijke regen Hamilton de Duitser Timo Glöck zag passeren en daarmee dat ene punt haalde om - niet Massa - maar de toen Mc Laren-Mercedes zijn eerste WK-zege te zien behalen, wil nu officieel klacht indienen bij de FIA. Hij vraagt miljoenen schadevergoeding. Niet helemaal terecht voor een geschiedenis die datzelfde jaar in Singapore begon. Erover gevraagd zegt Bernie Ecclestone (92) "ik weet daar niets meer over..." Hoe hij is behandeld na de overname van Liberty Media in maart 2017 is ronduit schandalig. Bernie is geen engel, maar maakte wel de F1 tot wat het nu is.
Helemaal controversieel vertelde Bernie dan weer aan een "insiderswebsite" "dat Max Mosley, toenmalig FIA-President, van de crashgate op de hoogte te zijn geweest, maar na overleg besloten heeft geen groot schandaal in de F1 te accentueren..." De "crashgate" in Singapore 2008 hield het volgende in: Massa (42 nu) leidde de race maar maakte een slechte pitstop waardoor Fernando Alonso, die toen voor Renault reed, de leiding nam. Teambaas van Renault, de Italiaan Flavio Briatore, gaf toen opdracht aan Nelson Piquet jr. opzettelijk de tweede Renault in de 14de van de 61 te rijden ronden te crashen - tegen ongeveer 160 km/h - waardoor er een safetycar-situatie ontstond die uiteindelijk maakte dat Alonso won, Hamilton derde werd en Felipe Massa slechts dertiende en dus geen punten kon toevoegen aan zijn leidersplaats in de WK-stand.
Felipe Massa tracht nu via gespecialiseerde advocaten in Engeland, Brazilië, USA, Zwitserland en Frankrijk de (FIA) Fédération Internationale de l"Automobile en de (FOM) "Formule One Management" in gebreke te stellen voor het toedekken van een frauduleuze actie in de sport. Op 15 augustus j.l. kregen de President Mohammed Ben Sulayem (FIA) en Stefano Domenicali (FOM) in die zin een schrijven van Massa's advokaten. Tot nu toe is er geen reactie gekomen, officieel omdat de F1 tot vrijdag 25 augustus in zomerrust is.
Daarna moet er wel worden geantwoord. Dat Lewis Hamilton zijn titel zou kwijtspelen is onwaarschijnlijk, net zo min als dat met de eerste dubieuze titel van Max Verstappen zal gebeuren. Pikant in heel de titelgeschiedenis is dat de Duitser Timo Glock (Sauber) nergens wordt vermeld. In de laatste race van het seizoen 2008 op Interlagos had hij de sleutel in handen om Hamilton aan dat ene nodige punt te helpen om wereldkampioen te worden, al was Massa eerste in die GP van Brazilië. Ondoorzichtige regen zal het altijd blijven verhinderen dat de waarheid van wat daar gebeurde bovenkomt. (Walter Rombauts)
ZOON VERSTAPPEN DOET HET BETER DAN VADER JOS DIE TOCH OOK WEL WAT DEED
Max Verstappen is op weg naar zijn derde wereldtitel, de tweede die hij op een eerlijke manier heeft verdiend. Die van 2021 wordt door puristen niet als geldig beschouwd. De titel is in Abu Dhabi op dubieuze wijze behaald door fouten van koersdirecteur Michael Masi. Vader Jos Verstappen kan terugkijken op 107 GP-starts waarvan hij er 106 uitreed en in zijn loopbaan 17 WK-punten oogstte. Hij was tweede rijder bij Benetton aan de zijde van Michaël Schumacher, maar was te gast zeggen we maar bij meerdere merken.
Zijn eerste GP reed hij in 1994 in Brazilië en zijn laatste in Japan in 2003. Tweemaal stond hij op het podium. Hij reed bij Benetton, Simtek, Footwork, Tyrrell, Stewart, Arrows en Minardi. Met zijn 17 WK-punten is hij een prominente Nederlandse F1-figuur die in 1972 werd geboren in Montfort. Hij geniet de kwalijke reputatie in zijn huwelijk met Sofie Kumpen "losse handjes" te hebben gehad en ook later werd hij vaak als een agressieveling bestempeld. Echte insiders beweren zelfs dat zoonlief Max er ook in de trainingen met de go-karts in Genk van langs kreeg als "het ventje" niet genoeg snelle ronden draaide... Maar net als alles in de F1 kan er wat jaloerse overdrijving mee gemoeid zijn. (wr)
JONKHEER GIJS VAN LENNEP, NA MAX VERSTAPPEN BESTE NEDERLANDSE F1-COUREUR
Omdat Jonkheer Gijs van Lennep (°16 maart 1942 in Aerdenhout) in 1973 met een ISO-Ford een zesde plaats scoorde in de GP van Holland en hij die prestatie nog eens overdeed in 1975 in Duitsland met een Ensign-Ford, is hij na Max Verstappen de beste F1-coureur. Bovendien daar geboren. Hij viel al op in 1967, toen hij de eerste zege voor een DAF F3 behaalde. Het "autootje-zonder-vitessen" waarmee destijds werd gelachen omdat het door een tweehonderd jaar oud industrieel variatorprincipe, als transmissie van motor naar wielen, werd aangedreven. In 1973 nog, won hij de laatste Targa Florio op Sicilië met Herbert Müller in een Martini Porsche Carrera RSR
De gebroeders van Doorne in Eindhoven (DAF) gaven er echter de aanstoot mee naar de moderne "Continu Variabele Transmissie", de "CVT" van vandaag die als hyper gesofistikeerd op het conto van Nissan mag worden geschreven. De oude rubberen bretellen (rubber riemen met stalen koorden erin) zijn sinds Nissan doorontwikkeling vervangen door een duwband die uit 320 lamellen bestaat en werkt volgens het afwikkelprincipe zodat er geen wrijvingsverliezen optreden. Maar goed, Gijs van Lennep won met de eerste DAF F3, een historisch feit. DAF maakte feitelijk de beste automaat ter wereld die van 0 tot 5000 t/m volgens de gasklepstand iedere seconde een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen ter beschikking stelde.
Maar Gijs van Lennep deed meer. In 1972, toen Emerson Fittipaldi zijn eerste wereldtitel F1 behaalde, won de Nederlander de "Rothmans European Formula 5000 Championship" in een Surtees TS11 en een Mc Laren M18. Samengevat werden zijn grootste overwinningen behaald in de sport-prototypes. In 1971 won hij samen met Helmut Marko de 24 Uren van Le Mans in een Porsche met een recordafstand toen van 5.335 km, Parijs-New York zeg maar. Een record dat stand hield tot 2010. Dan is het verbroken door Dumas-Bernhard-Rockefeller in een AudiR15 plus TDI. Ze reden 5410,713 km in die etmaalrace. Gijs van Lennep mooiste herinnering is wellicht zijn tweede zege in Le Mans met Jacky Ickx in een Porsche 936. Nu de GP van Nederland nadert moeten we mogelijk het F1-vergrootglas eens verschuiven naar de derde beste Nederlander in de F1: Jos Verstappen, vader van....(Walter Rombauts)
WAAROM DE GP VAN NEDERLAND SPANNENDER DAN ANDERS ZAL ZIJN
Max Verstappen moet in Zandvoort op zondag 27 augustus a.s het gevoel hebben een ereronde te rijden voor eigen publiek. Met 314 punten staat hij aan de leiding in het WK van Piloten, tegenover maar 189 voor zijn ploegmaat Sergio Perez. De schier 100.000 verwachte toeschouwers, overwegend Nederlanders, zullen in hun oranje plunje en motoren overstemmend applaus geven aan een geboren Belg. Maar Max is momenteel de beste van allemaal. De Red Bull RB19 is ook de beste racewagen en voert het Constructeurskampioenschap aan met 503 punten voor Mercedes met 247.
Dat brengt ons naar een spannende strijd in Zandvoort om de derde plaats in het Merkenkampioenschap. Aston Martin neemt met 196 eenheden de derde plaats in, maar Ferrari achtervolgt nipt met 191 eenheden en Mc Laren, iedere GP steeds beter tot nu toe, volgt met 103 punten. Omdat het de Spanjaard Fernando Alonso is die Aston Martin vooruit moet stuwen, komen de spots ook meteen te staan op Lewis Hamilton die in de WK-stand van Piloten slecht één punt achter Alonso staat. Dus opletten voor het ongenadige duel van Alonso-Hamilton, die beiden als enige betrachting hebben vice-wereldkampioen te worden. M.a.w. die eretitel te ontfutselen aan Sergio Pérez. Om deze redenen zal de GP van Nederland spannender zijn dan anders (wr)
WK-stand Piloten voor GP van Nederland op 27 augustus 2023:
1. Max Verstappen 314 punten
2. Sergio Pérez 189
3. Fernando Alonso 149
4. Lewis Hamilton 148
5. Charles Leclerc 99
WK-stand voor de GP van Nederland op 27 augustus 2023 voor Constructeurs:
NU DE GP VAN NEDERLAND ERAAN KOMT: KARL GODIN DE BEAUFORT
Nu Zandvoort oranje kleurt voor de GP van Nederland op 27 augustus a.s. is het misschien tijd om het eens over vroegere grote Nederlandse namen te hebben. Omdat ik hem als puber heb mogen ontmoeten laat ik mijn pen de vrije loop naar hem. Hij was van adel maar deed gewoon. Hij was 2,15 lang en woog 118 kg. De overlevering van insiders beweert dat hij in een Porsche 718 reed, niet alleen omdat hij een grote liefde had voor Porsche, maar dat het toen de enige racewagen zou zijn geweest waarin zijn imposante gestalte paste. In 1956 reed hij er de eerste keer mee. Hij was geen hoogvlieger. Dat is geen affront omdat realisme ook een beetje past in het profiel van die Nederlander. In de GP van Duitsland 1957, waar Collins zijn wagen aan Fangio gaf, finishte hij 14de, twintig minuten na de winnaar Juan Manuel Fangio !
Twee jaar later schoof in de Nordkurve van de Avus van de baan en overleefde daarmee een val van vijftien meter. Zijn Porsche 718 was nog rijvaardig, maar werd omwille van de schade door de koersdirectie toch uit de wedstrijd gezet. Zijn eerste WK-punt oogstte hij door zesde te worden in zijn thuis-GP. Zijn loopbaan bestond uit 31 GP's met als beste resultaten vier zesde plaatsen in de GP's van Nederland (1962), Frankrijk (1962), België (1963) en de Verenigde Staten in 1963 in Watkins Glen. In 1964 vloog hij in de Porsche 718 in Bergwerk op de Nordschleife van de Nürburgring de bomen en en werd zwaar gewond naar het ziekenhuis in Keulen overgebracht. Een dag later overleed hij daar. Hij was 30 jaar. Met hem stierf zijn tak van het geslacht in mannelijke lijn uit. Hij was de laatste man die de familienaam Godin de Beaufort droeg.(wr)
OVER DE SNELSTE AUTOCOUREUR DIE NOOIT WERELDKAMPIOEN WERD: SIR STIRLING MOSS
We schrijven 14 mei 1961, GP van Monaco. John Cooper heeft er sinds 1958 voor gezorgd dat de Cooper-Climax' in de F1 kwam. Een lichte auto met een mid-rear-engine die heel wendbaar was en een revolutie in de F1-racerij zou brengen. De datum in de aanvang reed Stirling Moss naar mijn gevoelen de machtigste race uit zijn carrière. Hij reed de pole in 1'39"1 maar zorgde in de race dat de fonkelnieuwe Ferrari's met hun haaienneus en eerste mid-rear-engines van Ritchie Ginther en Phil Hill geen vat hadden op de "versleten" Lotus-Climax van het Rob Walker Racing Team. Eiegendom van... Stirling Moss, oude Lotus 18... Wel sloeg Ritchie Ginther er in de race van 100 ronden toen, dezelfde tijd als Moss te draaien: 1'36"3 wat een gemiddelde snelheid van 117,570 km/h betekende !
Iedere ronde werd vanuit Moss' team teken gedaan trager te rijden, de wagen te sparen. Maar de man die zogoed als een hele loopbaan achter Juan Manuel Fangio moest rijden bij Mercedes, kende geen grenzen en behaalde in het Prinsdom een knallende zege ! Zoals hij ook al gedaan had in de Mille Miglia met een Mercedes 300 SLR. Roy Jenkinson was toen zijn bijrijder en later werd die F1-journalist. In een tussendoorse babbel vertelde hij dat Stirling zo hard reed dat hij niet meer over de voorkant van de auto durfde te zien en het werkelijk in zijn broek deed. Stirling mocht in 1955 de GP van Engeland met Mercedes voor eigen publiek winnen. De Argentijn Juan Manuel Fangio was dat jaar al aan zijn derde wereldtitel toe. In 1957 zou hij zijn vijfde en laatste titel behalen, dankzij Peter Collins, die hem zijn auto afstond. Dat mocht toen. Daarover en ook over Sir Stirling Moss iets meer. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
Het is wachten op de GP van Nederland op 27 augustus 2023 in Zandvoort. Alles is al oranje gekleurd, maar het de tijd - die razensnel gaat - is in dat opzicht tergend traag. De kolommen van de website's moeten worden gevuld. Die van de gazetten iets minder. Alle onderwerpen daartoe zijn goed, zoals ik hier nu zelf doe. Het F1-management heeft het moeilijk om een elfde team te aanvaarden omdat de financiële pot dan niet door 10 maar door 11 moet worden gedeeld.
Nu komt de voorzitter van de FIA af dat hij - als Arabier - droomt van een Chinees F1-team, in zijn gedachten gemakkelijk Andretti en Cadillac (lees: General Motors/GM-) opzij schuivend. Om Audi daarbij niet te vergeten... die al ver staan met hun racewagen voor 2026 ! Geef toe dat men de geopolitieke visie van de FIA moet respecteren. Zeker als is geweten dat ongeveer 50% van de elektrische auto's van Chinese oorsprong is. De mensonwaardige oorlog in Oekraïne is maar kinderspel tegen wat nog komen moet: de strijd om de zeldzame aardmetalen aan de Noordpool.
Wat het met F1 te maken heeft, en met alle autosport op deze bedenkelijke planeet, is simpel. De F1 moet in 2026 "vergroenen"... (net niet in een lach schieten) en daarvoor zijn ook zij in hun veronderstelde buitenaardse bubbel afhankelijk van het Gallium, Lithium of ander Kobalt-ingrediënten dat aan de Noordpool en in het Noordelijkste puntje van Groenland massaal aanwezig is. De betrokken landen zijn Amerika, Rusland, Noorwegen (niet het minst de laatste) en Denemarken (Groenland). Waarom denkt u dat Trump een aankoopbod deed op Groenland aan Denemarken ?
Het is triest niets of zeer weinig te lezen over waterstof als brandstof. Want de elektrische auto is een stap die redelijk gemakkelijk kon worden overgeslagen. Of willen we net als Camiel Jenatsy in de "Jamais Contente" weer een 100 km/h record breken ? Meer dan 100 jaar geleden. Onze wereld en welvaart is bedreigd, voor degene die er voor hebben gewerkt. Degene die niets hebben gedaan mogen zich verheugen dat de eerste groep voor hen betaald. Ver van F1 ? Dat zal u eens aan Andretti of Audi moeten vragen. Die hebben wel die glazen bol die U en ik missen om de toekomst in te kijken. De volgende GP is dus die van Max Verstappen in gastland want hij is geboren in...Hasselt uit Jos Verstappen en Sofie Kumpen. (wr)
MEMORIES: MET DE MAZDA 323 HEERLIJK DOLLEN OP IJS EN SNEEUW
Mazda, de constructeur uit Hiroshima, heeft altijd plezierige auto's gemaakt. Ik heb ze tot 2010 allemaal mogen rijden. Mazda is het merk dat het aandurfde de motor van Felix Wankel door te ontwikkelen als "rotary-engine" en er in 1991 de 24 Uren van Le Mans mee won als eerste Japanse auto in La Sarthe. Nissan probeerde het al in 1988 maar dat werd een flop. Het was Kenichi Yamamoto die de motor doorzette. Hij was eerst president van de R&D-afdeling en nadien President van de Mazda Motor Company. Ik beleef nog eervol de meervoudige gesprekken die ik met hem mocht hebben, ondertussen de lekkerste Japanse oesters snoepend.
Op de vraag wat hij deed om zich te ontspannen antwoordde hij met twinkelende ogen "ik sluit me dan af in mijn bureau en speel een uur keiharde popmuziek...". Vandaag is het 78 jaar geleden dat de Amerikanen de eerste atoombom op Hiroshima dropten. Daarna werd het de meest levenslustige stad die tijdens mijn soms lang verblijf in het land van de Rijzende Zon heb leren kennen. Hiroshima "mon amour" is dus aan mij besteed. Dank U Mazda en al jullie medewerkers voor een moment van bezinning na een chaotisch leven in en met de auto's. (Walter Rombauts/foto:Mazda)
F1-TEAMS SCHUDDEN DE KAARTEN MET NIEUWE UPDATES TEGEN GP VAN NEDERLAND
Bij Alpine is gebleken dat er over 22 kW (30 pk) minder vermogen wordt beschikt dan bij de concurrentie. Op zich is dat verwonderlijk omdat alle teams sinds 2014 de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid moeten gebruiken en dus iedereen over dezelfde configuratie beschikt. Maar de verschillen, de updates, worden elders in de auto opgebouwd. Er is de aerodynamika, de turbo, de elektromotor én de batterijtechnologie waaraan ook kan worden geschaafd. Op gebied van het WK 2025 en 2026 zal de FIA - in samenspraak met Liberty Media - eerstdaags beslissen over de toevoeging van een elfde team.
De "grote vakantie" van de Formule 1 is alles behalve rustig voor de ingenieurs. Die moeten tegen de GP van Nederland op 27 augustus a.s. eigenlijk een nieuwe racewagen uitvinden. Bij Mercedes wordt hard aan de sidepods gewerkt, spiegels verzet, getracht de onderdruk onder de auto te verhogen zodat meer downforce wordt geoogst. Uitgerekend bij Mercedes wordt nog extra gekampt met het "stuiteren" van de auto door het nieuwe "groundeffect", iets wat vooral de topsnelheid hindert. Kortom, tegen de volgende GP, zal er ongeveer een "nieuw" autoveld staan op de startgrid. Behalve voor die teams die alles al voor dit jaar hebben laten varen en al naar 2024 door ontwikkelen.(wr)
NIEUWE PORSCHE 911 S/T SYMBOLISEERT 60STE VERJAARDAG VAN DE 911
Porsche brengt vandaag een jubileummodel uit voor de 60ste verjaardag van de 911. Er zal een beperkte serie van gefabriceerd worden, welbepaald 1963 exemplaren die meteen de lichtste 911's zullen zijn van de 992-generatie. De auto heeft een atmosferische 4.0 liter boxermotor die 386 (525 pk) uitbraakt tegen 9.000 t/m. Hij is voorzien van een kort gespreide handgeschakelde versnellingsbak en een lichtgewicht-koppeling. De auto haalt vanuit stilstand in 3"7 en zijn topsnelheid is 300 km/h.
Ter ere van de speciale verjaardag van de iconisch sportwagen 911 hebben de ingenieurs in Weissach een uiterst puristische sportwagen ontworpen die geheel is toegespitst op puur rijplezier: de 911 S/T. Het exclusieve jubileummodel verenigt de troeven van de 911 GT3 met Touring Pack met die van de 911 GT3 RS en levert een unieke combinatie van wendbaarheid en rijdynamiek. In ons land kan hij nu worden besteld tegen €327.743, inclusief BTW en de "Chrongraph 1" is daar ook inbegrepen.
Daarenboven is deze sportwagen een uitgesproken lichtbouwconstructie op een onderstel dat is geoptimaliseerd met het oogmerk op wendbaarheid en vinnigheid. De 911 ST weegt slechts 1.380 kg (DIN leeggewicht, inclusief alle vloeistoffen) en is daardoor het lichtste model van de 992-generatie. Het optionele Heritage Design Pack is geïnspireerd op de raceversie van de 911 S van eind de jaren '60 en begin jaren '70. Ter herinnering, de eerste Porsche 911 had een 2.0 liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor die 95 kW (130 pk) leverde en toeliet om in 8"9 van 0 naar 100 km/h te sprinten. (Walter Rombauts/foto:Porsche)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - WINT ACHTSTE GP OP RIJ IN FRANCORCHAMPS
Carlos Sainz heeft er in de droge start voor gezorgd dat Oscar Piastri's Mc Laren's voorvleugel werd vernietigd en dat de Australiër moest opgeven. Ook Sainz' Ferrari liep ferme schade op waardoor de Spanjaard na drie kwartuur niet anders dan opgeven zag. Sergio Pérez (Red Bull) leidde de race en het was wachten op het moment dat Max Verstappen vanaf de zesde plaats gestart hem van de leiding zou verdringen. Dat gebeurde na een half uur racen. Max nam het kalm op en passeerde de ene na de andere op een veilige manier. Charles Leclerc, vanaf pole vertrokken leek bijna figuurlijk teken te doen "na u mijnheer", want de Ferrariboy toonde niet de minste vechtlust om de regerende wereldkampioen te verslaan.
Max Verstappen nam resoluut het commando over de race - regen dreigde heel effe - en zijn stuurgenialiteit die soms dreigt over te slaan naar hoogmoedig gedrag, iets wat de hele familie tekent zoals ook het geval was bij de Porsche-Piëch-clan, werd quasi onmiddellijk afgestraft doordat hij héél even de auto kwijt raakte in uitgerekend l'Eau Rouge. Maar hij haalde hem net op tijd terug... De rest was een saaie bedoening, met op het laatst nog zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die op softs nog even dat ene punt van Max afpakte door de snelste ronde te rijden.
Ferrari staat nergens, Hamilton zal nooit meer een achtste keer wereldkampioen worden, en tot slot blijft het uitkijken naar Oscar Piastri die niet minder dan grootmeester Mark Webber als manager heeft. Ja, dié Mark, die ooit met Sebastien Vettel het mooie weer moest maken bij Red Bull. Waar Christian Horner nu al 17 jaar de dingen regelt en zogezegd luistert naar de ouwe taaie Helmut Marko. Horner maakte wellicht één fout: door die witte-tanden-lach van Daniël Ricciardo, ook een Australiër met lichte hoge eigendunk, terug in een Alpha Tauri te plaatsen.
Voor de rest tracht Max Verstappen iedereen de les te spellen hoe de wereld moet draaien. Tot tegenover zijn race-engineer Lambiase toe. Die merkte langs de radio op dat hij (Max) beter zijn banden moest sparen. Waarop Max - altijd zoals het familiaal past - het laatste woord hebbende, antwoordde "Ik kan wat pushen, en dan nog een keer nieuwe komen halen. Zo hebben we wat bandenwisseltraining meer." Iemand die dat wél deed was Louis Hamilton en op nieuwe softs pikt hij een puntje van "Mad Max". (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 308,176 km in 1 uur 22'30"450 (224,10 km/h gemiddeld)
CHARLES LECLERC - FERRARI - OP ZOEK NAAR EERSTE GP-ZEGE IN SPA
Charles Leclerc start straks in pole voor de GP van België. Op zoek naar zijn eerste GP-zege van 2023. In de voorlopige stand om het WK staat hij zevende met 80 punten. Op de zesde plaats zien we Carlos Sainz met 87 eenheden. Beide Ferrari-rijders hollen eigenlijk als "the best of the rest" Mercedes, Aston Martin en Red Bull achterna. In mindere mate worden ze bedreigd door Mc Laren dat evenwel aan een heropstanding bezg is, zéker in de persoon van Lando Norris en nieuwkomer Oscar Piastri. De Spanjaard Carlos Sainz en Monegask Charles Leclerc zijn samen eigenlijk het slachtoffer van "het drama", zo eigen aan Ferrari, dat zeker tien jaar aan de gang is.
Een eerste hoogtepunt daarin werd bereikt met het schielijk overlijden op 25 juli 2018 van Sergio Marchionne (66), de man die Chrysler bij Fiat inlijfde en het Vettel-tijdperk afsloot bij Ferrari. Met toestemming van de Fiat-eigenaars, de familie Agnelli, zorgde hij voor een revolte in de autowereld. Sindsdien zijn er niet anders dan innerlijke machtsspelletjes in de Scuderia om teambaas te worden. Mattia Binotto is daarvan één van de jongste zichtbare slachtoffers geworden. Hij is vervangen door Frédéric Vasseur, een purist, die echter wordt geconfronteerd met het uitblijven van resultaten, door technische- of menselijke fouten. (Leclerc gaat nogal eens uit de baan...) Vasseur verdedigt zich door te stellen "dat tien jaar wanbeheer niet in één seizoen kan worden hersteld." Met die conclusie moet Ferrari het vooorlopig stellen.(wr)
VERSTAPPEN WINT VAUDEVILLE-VERTONING VAN SPRINTRACE, WK ONWAARDIG
Door de regen kon de derde sprintrace van 2023 in Francorchamps pas 38 minuten later dan aangekondigd achter de Safety Car "starten". Een rollende start na vier ronden van de vijftien achter de SC gaf Max Verstappen de leiding. Oscar Piastri (Mc Laren) was direct andere banden gaan halen, wat Max Verstappen een ronde later ook deed. Oscar Piastri leidde, Max kwam dichter, maar Alonso knalde in Pouhon de Aston Martin de muur in en dus weer Safety Car. Na de herstart hernam Max Verstappen gemakkelijk de leiding van Piastri en zijn derde sprintzege werd een feit. Pérez en Hamilton botsten, de sidepod van de RB19 was stuk en Pérez moest opgeven.
Hamilton kreeg 5" straftijd wat hem van de vierde plaats naar de zevende katapulteerde, net voor George Russell die Ricciardo (AlphaTauri) buiten de punten reed. Verstappen verstevigt nog voor de eigenlijke GP van morgen zijn positie in de stand om de wereldtitel. Autosport op de manier die Liberty Media brengt is de naam niet meer waardig. Maar er komt meer geld in de lade en wereldwijd stijgen de kijkcijfers. Dààr gaat het om. De kunst van "autoën" doet er niet meer toe. Al moet gezegd dat Max Verstappen voor de tweede keer een verdiende wereldtitel zal halen. De eerste was boerenbedrog. (wr)
De uitslag:
1. Verstappen 8 punten
2. Piastri 7
3. Gasly 6
4. Sainz 5
5. Leclerc 4
6. Norris 3
7. Hamilton 2
8. Russell 1
WK-stand Piloten na Sprintrace en voor GP van België 30723
1. Verstappen 281 punten
2. Pérez 171
3. Alonso 139
4. Hamilton 137
5. Russell 90
WK-stand Constructeurs na Sprintrace en voor GP van België 30723
VERSTAPPEN IN POLE VOOR SPRINT NA CHAOTISCHE KWALIFICATIE
De "Sprint Shootout" zoals dat mooi heet, begon al 35 minuten te laat omdat de FIA het "standing water" nog weg aan het blazen was. In mensentaal is dat het wegblazen van de plassen. Eigenlijk drukte Max Verstappen al direct, al was het eerst op intermediairs, zijn stempel op het hele veld. In SQ1, in SQ2 en SQ3 was hij, nipter dan anders, de snelste. In SQ2 crashte Lance Stroll (Aston Martin) en daardoor werd de al ingekorte kwalificatie nog eens met 29" verkort om de brokstukken van Stroll's bolide onder rode vlag weg te slepen.
Omdat heel de Liberty Media-winkel al vertraagd begon en er 4 uur en 30 minuten moeten tussen zijn, zal de sprintrace pas om 17.05 uur starten. Als het niet te hard regent, of Logan Sargeant (Williams) eens niet spint, anders is het mogelijk voor valavond. Max Verstappen moest dit keer dieper gaan dan anders want met 1'49"056 was hij slechts 0,011 sneller dan de beloftevolle Australiër Oscar Piastri in zijn Mc Laren. (wr)
CARLOS SAINZ - FERRARI - SNELST IN REGEN IN FP1 IN SPA
Regerend wereldkampioen Max Verstappen kwam buiten maar reed geen tijd. Carlos Sainz daarentegen zette zich met 2'03"207 aan de spits in zijn Ferrari. Logan Sargeant (Williams) ging rechtdoor voor "Les Combes" en voor de rest stelt iedereen zich de hamvraag over een "wetrace" in Francorchamps. (wr)
BIJ TEVEEL REGENVAL VERZOEKEN PILOTEN ANNULATIE GP VAN BELGIË
Gisteren, donderdag, is er al een zondvloed over het circuit van Francorchamps neergekomen. Vandaag is er één vrije training en daarna de kwalificaties. De F1-piloten (Grand Prix Drivers Association) vragen unaniem een afgelasting van de Belgische GP bij teveel regenval?(wr)
VERSTAPPEN RIJDT POLE, MAAR GRIDSTRAF DOET HEM ZESDE STARTEN ZONDAG
Met 1'46"168 pakte Max Verstappen de pole voor zondag op een opgedroogde baan ! Maar omdat Red Bull besliste de versnellingsbak te veranderen krigt de Limburger een gridstraf van vijf plaatsen. Hij start daardoor vanop de zesde plek. Dus start Charles Leclerc eerst voor Sergio Pérez, Lewis Hamilton en Carlos Sainz.
Morgenmiddag om 12 uur wordt er voor de pole van de sprintrace gereden. De race zelf gaat om 16 uur door. Er zijn WK-punten te verdienen en dus zullen de zware kanonnen onder elkaar duelleren. Zondag gaat dan de eigenlijke GP van België F1 door over 44 ronden van 7,004 km. Als het meezit met de regen.(wr)
ONVERHARD FRANCORCHAMPS ONTSTOND IN 1920 DOOR JULES DE THIER
Voor de eerste wereldoorlog werd er een "Coupe de La Meuse" gereden, georganiseerd door krantenmagnaat Jules de Thier. Na de eerste wereldbrand zat hij samen in Hotel des Bruyères in Francorchamps met de burgemeester van Spa, Baron Joseph de Crawhez en autocoureur Henry Langlois voor overleg om de "Coupe de la Meuse" opnieuw te organiseren. Er moest een circuit voor worden gevonden. De banen "32", "23" en "440" die Malmédy en Stavelot verbonden, vormden een ideale driehoek voor een circuit, dat onverhard was als rijbaan. De eerste GP van België, met zeven auto's aan de start, werd gewonnen door Antonio Ascari in een Alfa Romeo in 1925. Deze Belgische manche kreeg de eretitel "Grand Prix d'Europe" mee.
Pas in 1928 werd er asfalt gegoten en in 1939 kreeg de "Raidillon" zijn doopnaam aan l'Eau Rouge, de aanloop van de toen 17% steile helling naar Les Combes. In 1947 won Jean-Pierre Wimille in een Alfa Romeo de eerste na-oorlogse GP van België. Toen in 1950 dan de eerste GP van België F1 werd gereden in het kader van het nieuwbakken "Wereldkampioenschap van de Coureurs", was het de Argentijn Juan Manuel Fangio in een Alfa Romeo die won. Sinds 1950 werd de GP van België 67 keer georganiseerd. 55 keer in Spa, 2 maal in Nijvel en 10 keer in Zolder. In 1970 reed de Mexicaan Pedro Rodriguez met een BRM nog een met een gemiddelde snelheid van 241 km/h op het 14,100 km lange circuit als winnaar. Onder impuls van Sir Jackie Stewart werd over afschaffing daarvan gesproken. Wegens waanzinnig gevaarlijk. Francorchamps had ook toen al vele dodelijke ongevallen gekend.
In 1979 kwam er dan het nieuwe Francorchamps, nu 7,004 km lang. Journalist Christian Lahaye schreef daar een boeiend boek over en geeft daarin relaas van de vanaf toen gereden wedstrijden. Een pikant detail aan Francorchamps is, dat de Duitser Michaël Schumacher er in 1991 zijn eerste race reed in een Jordan (de Ier had Bertrand Gachot via duistere manipulaties in een Engelse gevangenis gekregen...). Mercedes betaalde het zitje van Bertrand Gachot, maar nu voor Schumacher in de Iersgroene "7-Up" bolide en nog maar aan l'Eau Rouge viel de Jordan-Ford met een defecte koppeling stil. Dat was het embryo van Schumacher in de F1 die in...2004 zijn zevende wereldtitel behaalde in onze Ardennen. (Walter Rombauts)