ONVERHARD FRANCORCHAMPS ONTSTOND IN 1920 DOOR JULES DE THIER
Voor de eerste wereldoorlog werd er een "Coupe de La Meuse" gereden, georganiseerd door krantenmagnaat Jules de Thier. Na de eerste wereldbrand zat hij samen in Hotel des Bruyères in Francorchamps met de burgemeester van Spa, Baron Joseph de Crawhez en autocoureur Henry Langlois voor overleg om de "Coupe de la Meuse" opnieuw te organiseren. Er moest een circuit voor worden gevonden. De banen "32", "23" en "440" die Malmédy en Stavelot verbonden, vormden een ideale driehoek voor een circuit, dat onverhard was als rijbaan. De eerste GP van België, met zeven auto's aan de start, werd gewonnen door Antonio Ascari in een Alfa Romeo in 1925. Deze Belgische manche kreeg de eretitel "Grand Prix d'Europe" mee.
Pas in 1928 werd er asfalt gegoten en in 1939 kreeg de "Raidillon" zijn doopnaam aan l'Eau Rouge, de aanloop van de toen 17% steile helling naar Les Combes. In 1947 won Jean-Pierre Wimille in een Alfa Romeo de eerste na-oorlogse GP van België. Toen in 1950 dan de eerste GP van België F1 werd gereden in het kader van het nieuwbakken "Wereldkampioenschap van de Coureurs", was het de Argentijn Juan Manuel Fangio in een Alfa Romeo die won. Sinds 1950 werd de GP van België 67 keer georganiseerd. 55 keer in Spa, 2 maal in Nijvel en 10 keer in Zolder. In 1970 reed de Mexicaan Pedro Rodriguez met een BRM nog een met een gemiddelde snelheid van 241 km/h op het 14,100 km lange circuit als winnaar. Onder impuls van Sir Jackie Stewart werd over afschaffing daarvan gesproken. Wegens waanzinnig gevaarlijk. Francorchamps had ook toen al vele dodelijke ongevallen gekend.
In 1979 kwam er dan het nieuwe Francorchamps, nu 7,004 km lang. Journalist Christian Lahaye schreef daar een boeiend boek over en geeft daarin relaas van de vanaf toen gereden wedstrijden. Een pikant detail aan Francorchamps is, dat de Duitser Michaël Schumacher er in 1991 zijn eerste race reed in een Jordan (de Ier had Bertrand Gachot via duistere manipulaties in een Engelse gevangenis gekregen...). Mercedes betaalde het zitje van Bertrand Gachot, maar nu voor Schumacher in de Iersgroene "7-Up" bolide en nog maar aan l'Eau Rouge viel de Jordan-Ford met een defecte koppeling stil. Dat was het embryo van Schumacher in de F1 die in...2004 zijn zevende wereldtitel behaalde in onze Ardennen. (Walter Rombauts)
WEZENLIJK RIJDT ER AL EEN NIEUWE RED BULL IN GP VAN BELGIË MEE
Red Bull mag door de budgetoverschrijding van 2022 slechts 252 uren windtunneltests uitvoeren. Dat is een handicap dewelke zich echter niet vertaald in de resultaten op de track. Max Verstappen rijdt kommerloos naar een tweede officiële en een derde - betwiste - wereldtitel. Er werkt iemand bij Red Bull die eigenlijk nu al aan de auto voor 2024 bezig is. Die man heet Adrian Newey, de aerodynamicaspecialist zonder weerga. Hij bestudeert het FIA-reglement als geen ander en ziet de hiaten erin om die 252 uren bij wijze van spreken ongelimiteerd te verhogen. Het technisch reglement zegt namelijk dat als er veranderingen aan de ingangen van de sidepods, de radiators en warmtewisselaars worden doorgevoerd dat dan de windtunneluren daaraan besteed, niet meetellen. Dus die hebben geen invloed op "de straf" die Red Bull door de FIA is opgelegd.
Op die manier legt Red Bull al de basis voor de auto van 2024 en in de GP van België volgende zondag kan dat al merkbaar zijn. Red Bull is de RB19 zodanig intensief aan het bewerken dat de achttien andere deelnemende auto's wel op Formule 2-bolides gelijken, zoals teambaas Toto Wolff van Mercedes zich liet ontvallen. Ondertussen is men op zoek naar twee andere teams (waarvan één wellicht Aston Martin zal zijn met Arabisch, Chinees en ... Duits geld) die ook het budgetplafond van $145.000.000 hebben overschreden vorig jaar. Terwijl we deze lijntjes pennen, is Francorchamps klaar voor de twaalfde GP van 2023. Op het unieke circuit van 7,004 km dat 44 keer moet worden afgelegd om in het totaal aan 308,052 km te komen. Vorig jaar won Max, 69% van de omloop wordt plankgas gereden. De "downforce" is niet de belangrijkste factor, wél de bandensleet en de remmen die toch voor 80% over de afstand zwaar worden gesolliciteerd. (Walter Rombauts/foto:Alpine UK)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - WINT ALS ALLEENHEERSER GP VAN HONGARIJE
Het moet voor de concurrentie benijdenswaardig zijn met welk gemak Max Verstappen de GP van Hongarije heeft gewonnen. Wél hebben Lando Norris en Oscar Piastri een gouden zaak gedaan voor een letterlijk herboren Mc Laren. Tegenover de twee direct gecrashte Alpines van Pierre Gasly en Esteban Ocon is hun goed gecontroleerde race een voorbeeld. Ook voor Ferrari die zich "the best of the rest" toonden. Geen enkel moment konden ze zich in de spots rijden.
Lewis Hamilton in de Mercedes kon dat wel, maar moest in de sprint van de laatste vijf ronden toch zijn meerdere erkennen in Sergio Pérez die met de Red Bull mee op het podium klom. Max Verstappen reed niet de snelste ronde, dat deed Monegask Charles Leclerc (Ferrari) in 1'17"686 en daarmee pikt hij 1 WK-punt in. Maar Verstappen verstevigt zijn positie in de voorlopige stand om de wereldtitel en Lando Norris werd zeer terecht "Driver of the Day". Volgende week gaat het verhaal voort met de GP van België in Francorchamps (wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 306,630 km in 1 uur 38'08"634 (187,45 km/h gemiddeld)
GP VAN HONGARIJE START MET FLINKE PORTIE ONBEHAGEN
De Hongaroring staat tot minstens 2032 op de F1-kalender. Er zijn ook grote vernieuwingen aangekondigd. Maar regerend wereldkampioen Max Verstappen is niet te spreken over het nieuwe kwalificatieformat dat gisteren is uitgeprobeerd. Niet omdat na vijf opeenvolgende pole's nu tweede staat achter Lewis Hamilton, wél omdat hij net als vele andere coureurs en teambazen een diep geworteld onbehagen voelt over het door de F0M (Formule One Management) willekeurig veranderen van de spelregels in een lopend seizoen. De bedoeling van de FOM is het spektakelgehalte steeds te verhogen voor de "fans". Ongeacht wat praktisch haalbaar is voor de tien deelnemende teams.
Op naar 25 races per jaar, één of andere gek liet de idee van een "chicane" in l'Eau Rouge uit een fles ontsnappen, Las Vegas wordt te gek voor woorden...Kortom wat destijds een technische confrontatie was tussen teams en hun ingenieurs is verworden tot net geen banale kermis. De eerste steenlegging daarvoor is gedaan tijdens de laatste race van 2021 door de Australische koersdirecteur Michael Masi in Abu Dhabi. De "gekheid op een stokje" ging verder in de GP van Oostenrijk waar de stewards liefst...1200 overtredingen noteerden en er twaalf coureurs een tijdstraf of een reprimande kregen. Het raceverloop vandaag in Hongarije is bepalender dan ooit om deze clownerie te stoppen. Het ongenoegen leeft. (Walter Rombauts)
HAMILTON - MERCEDES - RIJDT NAAR POLE VOOR GP VAN HONGARIJE
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton had al een seintje gegeven in de derde vrije oefeningen. Hij reed er de beste chrono in. De kwalificaties werden volgens een nieuw "systeem" van de F1 gereden. In Q1 moest iedereen op harde banden rijden. Guanyu Zhou (Alfa Romeo) sleepte er de snelste chrono uit met 1'18"143. Albon, Tsunoda, Russell, Magnussen en Sargeant vielen in die volgorde in Q1 af. Het is de eerste pole voor de Brit sinds 2021, jaar waarin hij zijn achtste wereldtitel miste door bedrieglijke SC-activiteiten van FIA-koersdirecteur Michaël Masi. De Canadees Nicholas Latifi met zijn Williams crashte en lokte de laatste safetycar uit...
De Q2 moest worden afgehaspeld op mediums. Max Verstappen zette met 1'17"296 de beste tijd voor Lando Norris (Mc Laren) en Sainz, Ocon, Ricciardo, Stroll en Gasly mochten hun valiezen pakken... De Q3 werd verplicht gereden op softs en waar iedereen zich schikte in 1'16"612 die Max Verstappen (Red Bull) op de tabellen zette, schokte Lewis Hamilton de hele elite dooreen door met 1'16"609 in zijn Mercedes W14 de "pole" te pakken. Het is de 104de in zijn loopbaan. Morgen wordt de GP van Hongarije gereden over 70 ronden van 4,381 km, in het totaal 306,630 km.(wr)
RUSSELL - MERCEDES - SNELST IN CHAOTISCHE FP1 IN HONGARIJE
Binnen de vijf minuten zwaaide er rood. Perez crashte de fel vernieuwde Red Bull RB19.... Wielophanging links aan diggelen en een gesprekje met Helmut Marko, de - oude - ziel van Red Bull. Dan regen waaraan zich niemand waagde, ook Verstappen niet. Enkel Bottas durfde 1'47"787 neer te zetten. Dan weer rood voor een crash van Carlos Sainz. Een verhakkelde eerste vrije oefening. Met aan het einde wel wat zon die de baan opdroogde en kans gaf aan George Russell (Mercedes) met 1'38"795 de snelste te zijn in deze FP1 met het oog op de GP van Hongarije die zondag wordt gereden.(wr)
F1 VERPLICHT BANDENCOMPOUND IN DE KWALIFICATIES GP VAN HONGARIJE
Zondag wordt de GP van Hongarije gereden op de Hongaroring nabij Budapest. Het slechts 4,381 km lange circuit heb ik altijd vergeleken met een mini-Nordschleife van de Nürburgring. Alleen aan het einde van de start-finishlijn wordt iets meer dan 300 km/h gehaald. Daar is topsnelheid belangrijk en alle andere gedeelten vragen een maximum aan downforce, opgebouwd door de geraffineerde aerodynamica van de huidige F1's, met dat - summiere - grond-aanzuig-effect dat door de twee luchtversnellingskanalen onder de auto wordt opgebouwd. Er staan 70 ronden op het programma, in het totaal dus 306,630 km. Sinds 1986 wordt de GP daar gereden en slechts 56% van een ronde wordt plankgas gereden. Remmen en banden hebben ongeveer dezelfde inbreng in de race.
Maar de F1 (FOM=Formule One Management) wil in de kwalificaties van zaterdag iets nieuw uitproberen. In de Q1, de Q2 wordt eenzelfde bandencompound voor iedere coureur verplicht. De Q3 moet iedereen op de Pirelli's "softs" rijden. In geval van regen is de keuze van de compound vrij. Volgens de F1 is het de bedoeling om het totale bandenverbruik (nu hebben teams 13 bandensets voor een weekeinde) terug te dringen en een "klimaatbijdrage" te leveren in het "vergroeningsplaatje" van de F1 dat in 2026 een summum zou moeten kennen. In dat jaar moeten de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid de 750 kW (1000 pk) 50% halen van de interne verbrandingsmotor (ICE) en de andere 50% moet elektrisch worden geoogst door combinatie batterij en elektromotor. Op welke brandstof die "nieuwe" motoren zullen draaien is nog veel onduidelijkheid. Vandaag draaien ze op Ron 95 "handelsbenzine". Zéér groen !
De eerste vrije trainingen voor de GP van Hongarije beginnen vrijdag om 13.30 uur, de tweede om 17 uur. Zaterdag is er dan de FP3 om 12.30 uur met het nieuwe kwalificatie-experiment om 16.00 uur. Iedereen is benieuwd of dit nieuwe duels zal opleveren. Daarbij is het de Mexicaan Sergio Pérez geraden minstens de Q2 te halen want bij Helmut Marko van Red Bull is zijn krediet aan het slinken ten voordele van Alex Albon, die vroeger al voor Red Bull reed. Hoe snel een coureur kan worden gewisseld is duidelijk: Hollander Nick De Vries out, Daniël Ricciardo in de AlphaTauri in Hongarije. Ah ja, Max Verstappen is favoriet ! Hij won hier vorig jaar ook, voor... Lewis Hamilton. (Walter Rombauts/foto:Alpine)
DANIËL RICCIARDO VERVANGT PER DIRECT NYCK DE VRIES BIJ ALPHATAURI
De hooggespannen verwachtingen in hem gesteld konden door de Nederlander Nyck De Vries in de AlphaTauri in de F1 niet worden ingelost. Hij wordt per direct vervangen door Red Bull's resereverijder, de Australiër Daniël Ricciardo. Deze reed vroeger al voor Red Bull en won voor hen o.a. de GP van Monaco in 2018. Ricciardo's eerste race wordt de GP van Hongarije op 21 juli a.s. (wr)
MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN ENGELAND, NORRIS ZORGT VOOR HERGEBOORTE MC LAREN
Lando Norris verraste polesitter Max Verstappen in de start en bleef er drie ronden lang voor. Dan nam de regerende wereldkampioen het commando weer over tot in de 33ste va 52 te rijden ronden. Dan viel de Haas van Kevin Magnussen stil en vloog in brand ! Héél even een virtuele safety car, direct gevolgd door een échte. Die bleef liefst 13' lang rondtoeren alvorens het herverzamelde veld opnieuw groen kreeg. Een nieuwe start dus waarin Max Verstapen direct zijn titel eer aan deed. Hij draaide de snelste ronde in 1'30"348 wat hem meteen dat ene WK-punt opleverde. Max voert na zijn 43ste GP-zege de voorlopige stand nu aan met 255 punten. Lando Norris, tweede met Mc Laren, bleef zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voor en sprong hiermee jolig op het podium.(wr)
De uitslag van de GP van Engeland:
1. Max Verstappen (Red Bul) 306,332 km in 1 uur 25'16"938 (215,496 km/h gemiddeld)
2. Lando Norris (Mc Laren) + 3"798
3. Lewis Hamilton (Mercedes) + 6"783
4. Oscar Piastri (Mc Laren) + 7"776
5. George Russell (Mercedes) + 11"206
De WK-stand bij de piloten na GP van Engeland:
1. Verstappen 255 punten
2. Pérez 156
3. Alonso 137
4. Hamilton 121
5. Sainz 83
De WK-stand bij de Constructeurs na GP van Engeland:
MAX VERSTAPPEN PIKT DE POLE IN VOOR DE GP VAN ENGELAND
Na een bloedstollende chrono van de Brit Lando Norris in de Mc Laren, goed voor de "pole", was het Max Verstappen die 1'26"720 op de tabellen zette en daarmee morgen in pole vertrekt in de GP van Engeland. Merkwaardig is dat de beide Mc Laren's, die van Norris en Piastri de twee Ferrari's van Leclerc en Sainz voorafgaan op de grid. Nieuw jong bloed dringt zich naar voor !
Wie daar vooraan ontbreekt is de Mexicaan Sergio Pérez (Red Bull) die voor de vijfde opeenvolgende keer er niet in slaagt de Q2 te halen. Hij kan morgen misschien wel weer een mooie inhaalrace rijden zoals in Oostenrijk, maar intern bij Red Bull is men niet gelukkig met deze gang van zaken. Achter de eerste vijf op de grid zitten Hamilton, zevende (Mercedes) en Alonso, negende, (Aston Martin) verscholen die morgen als als ouwe vossen hun eigen tactiek zullen uitspelen in een race waarvoor regen is beloofd. (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - GESTEUND DOOR REGEN SNELST IN FP3
Na nog geen kwart uur rijden in de FP3 zette de Monegask Charles Leclerc in zijn Ferrrari een kanontijd neer: 1'27"419 ! Evenwel nog door iedere andere coureur, en zeker Verstappen, aanvechtbaar. Maar het begon te regenen en dat maakte dat niemand nog een chrono scherper kon zetten. Terwijl Alex Albon (Williams) met P2 een sterke prestatie neerzette, geldt dat ook voor Fernando Alonso in de Aston Martin op de derde plaats. Hamilton vijfde en regerend wereldkampioen Max Verstappen zag zichzelf letterlijk gestrand op de achtste plaats. Straks zijn er de kwalificaties om de pole en iedereen hoopt dat die van regen zouden gespaard blijven. (wr)
MAX VERSTAPPEN OOK SNELST IN FP2 IN SILVERSTONE, MERCEDES DE MIST IN
Na veertien minuten in de FP2 knalde zevenvoudig wereldkampioen zo hard op de kerbstones dat hij zijn Mercedes W14 zeer deed. In weerwil van de updates staat het merk met de ster nergens. Opmerkelijk is de prestaties van beide Williamrijders, aangedreven door Mercedesmotor... Max Verstappen werd onder druk gezet door Carlos Sainz, maar kon toch nipt de beste tijd klokken. Morgenochtend is er de FP3 en in de namiddag de kwalificaties om de pole voor de race van zondag die om 16 uur start. (wr)
MAX VERSTAPPEN NAAR GEWOONTE SNELST IN SILVERSTONE IN FP1
Zelfs Esteban Ocon in zijn Alpine pikte net als een vijftal anderen even de snelste chrono in. Leclerc en Sainz kregen de tijd om wat show op te voeren in hun Ferrari's, maar als de zwartwigeblokte vlag het verdict liet zien, prijkte Max Verstappen eerst. Het goed bevolkte zonnige Silverstone kon met lede ogen aanzien dat het plaatselijke monument Lewis Hamilton niet aanpikte vooraan, en ook George Russell niet die stuurproblemen had op zijn Mercedes W14.
Als die situatie in FP2 straks niet verandert wordt het plaatje dat Aston Martin in de WK-stand om de Constructeurs zal voorbijgaan. Fernando Alonso, getooid met een nieuwe, British-Green gekleurde helm, wist de kopie van de Mercedes op de vierde wijzerstand te plaatsen. Pas vijfde komt Charles leclerc... AlphaTauri én Mercedes kwamen met een sterke "upgrade" naar de geboortplaats van het WK F1 in 1950. Zeker bij het Duitse merk was daar zogoed als niets van te merken. (wr)
MORGEN BEGINT GP VAN ENGELAND IN SILVERSTONE MET VRIJE TRAINING
Morgen krijgt de "Tour de France" enige concurrentie van de eerste vrije oefeningen om de GP van Engeland in het banden vretende, snelle, Silverstone. Het is al de elfde race van 2023 en het lijdt geen twijfel dat Max Verstappen zijn leidersplaats in het WK behoudt, zo niet nog verstevigt. De Limburger totaliseert momenteel 229 punten en zijn ploegmaat Sergio Pérez die er 148 heeft bijeen gereden vormt geen bedreiging. Integendeel, de Mexicaan moet opletten dat ene zekere Spaanse matador, Fernando Alonso in de Aston Martin hem niet inhaalt. De tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) heeft slechts 17 punten minder dan Sergio Pérez. De Mexicaan, iets zichzelf overschattend in weerwil van een schitterende inhaalrace in Oostenrijk, voelt de druk van Alonso...
Maar los van dat pilotengedoe, dreigt Aston Martin (wezenlijk een exacte kopie van de Mercedes) Mercedes aan te vallen om de tweede plaats in het WK van de constructeurs. Mercedes, met Hamilton en Russell, telt 178 eenheden en Aston Martin (gered met Arabische, Chinese en Duitse miljoenen dollars) heeft slechts 3 punten achterstand op de auto van dewelke hij is gekloond... Dus als beiden, Alonso en Stroll, goed scoren in Silverstone kan Mercedes zijn tweede plaats in de WK-stand kwijt zijn... Maar eerst moet de GP over 52 ronden van 5,891 km (306,198 km in totaal) worden gereden.
Volgens het klassieke, door puristen bewierookte, format van FP1 en FP2. Zaterdag FP3 en de vlammende kwalificaties. In Silverstone wordt voor 72% plankgas gereden, is gezien de hoge snelheid de aerodynamica van het hoogste belang. De banden worden maximaal aangesproken en dus is de strategie errond één van de belangrijkste teambeslissingen. Remmen zien maar middelmatig af. Vorig jaar won Carlos Sainz er met Ferrari en zorgde Lewis Hamilton voor een pole-position in 1'24"303. De GP van Engeland gaat al 73 jaar ononderbroken door sinds 1950. 56 keer in Silverstone, 5 maal in Aintree en 12 keer in Brands Hatch. (Walter Rombauts/foto van Ocon, Alpine UK)
Tijdens een crash in een Finse rally is nu ook de 30-jarige Nederlander Joe-den-Beste om het leven gekomen. Een dag na Dalina Van 't Hoff in Francorchamps...
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - WINT GP VAN OOSTENRIJK MET VOLMAAKT WEEKEINDE
Met een ongezien gemak heeft regerend wereldkampioen Max Verstappen de GP van Oostenrijk gewonnen. Hij was in alle variaties dit weekend gewoon superieur aan iedereen. Hij behaalde zijn 42ste GP-zege, versterkt zijn positie in de WK-stand in zulke mate dat het ontmoedigend moet werken op de andere coreurs. Zogoed als iedereen kreeg een tijdstraf voor het niet respecteren van de "track limits". Red Bull voerde bog een showtje op door in de 69ste van 71 te rijden ronden Max nog eens binnen te roepen om softs te monteren voor de snelste ronde. Charles Leclerc (Ferrari) lag maar 21" achter. Bij het minste foutje in de pitstop zou Leclerc gaan winnen ! Maar Red Bull leverde ook die pitstop prefect af. Charles Leclerc kon alleen in een 800ste podium voor Ferrari nog vreugde vinden. (Walter Rombauts)
De uitslag van de GP van Oostenrijk:
1. Max Verstappen (Red Bull) 71 ronden of 293,798 km in 1 uur 25'33"607 (213,014 km/h gemiddeld !)
KLACHT VAN ASTON MARTIN BRENGT WIJZIGINGEN AAN IN UITSLAG GP VAN OOSTENRIJK
Acht piloten zijn bestraft voor het niet respecteren van de baan limieten. Maar Aston Martin stelde meer dan 1200 ovetredingen vast waar de FIA niet tegen optraden. Aston Martin diende klacht in die werd als gerechtvaardigs beschouwd. De nieuwe uitslag volgt. Met 12 "post-penalty's" die als direct gerechtvaardigt zijn. Het WK F1 is een kermis geworden waarin de kat haar jongen niet meer vindt. Geen enkele uitslag, geen enkele straf, zogoed als niets in handen van de FIA en Liberty Media is realistisch te betrouwen. Altijd en altijd opnieuw veranderen gedane dingen. Men verandert de spelregels tijdens het spel, een woord is geen woord meer. Een reglement is een waardeloos smsje geworden.... Eerste en meest manifeste voorbeeld Abu Dhabi 2021.... Toch is Max Verstappen momenteel de beste autorenner. Vandaag was daar minstens geen twijfel over. (wr)
De nieuwe uitslag van de GP van Oostenrijk: (2 juli 2023 vijf uur na het afvlaggen van de race: