Red Bull mag door de budgetoverschrijding van 2022 slechts 252 uren windtunneltests uitvoeren. Dat is een handicap dewelke zich echter niet vertaald in de resultaten op de track. Max Verstappen rijdt kommerloos naar een tweede officiële en een derde - betwiste - wereldtitel. Er werkt iemand bij Red Bull die eigenlijk nu al aan de auto voor 2024 bezig is. Die man heet Adrian Newey, de aerodynamicaspecialist zonder weerga. Hij bestudeert het FIA-reglement als geen ander en ziet de hiaten erin om die 252 uren bij wijze van spreken ongelimiteerd te verhogen. Het technisch reglement zegt namelijk dat als er veranderingen aan de ingangen van de sidepods, de radiators en warmtewisselaars worden doorgevoerd dat dan de windtunneluren daaraan besteed, niet meetellen. Dus die hebben geen invloed op "de straf" die Red Bull door de FIA is opgelegd.
Op die manier legt Red Bull al de basis voor de auto van 2024 en in de GP van België volgende zondag kan dat al merkbaar zijn. Red Bull is de RB19 zodanig intensief aan het bewerken dat de achttien andere deelnemende auto's wel op Formule 2-bolides gelijken, zoals teambaas Toto Wolff van Mercedes zich liet ontvallen. Ondertussen is men op zoek naar twee andere teams (waarvan één wellicht Aston Martin zal zijn met Arabisch, Chinees en ... Duits geld) die ook het budgetplafond van $145.000.000 hebben overschreden vorig jaar. Terwijl we deze lijntjes pennen, is Francorchamps klaar voor de twaalfde GP van 2023. Op het unieke circuit van 7,004 km dat 44 keer moet worden afgelegd om in het totaal aan 308,052 km te komen. Vorig jaar won Max, 69% van de omloop wordt plankgas gereden. De "downforce" is niet de belangrijkste factor, wél de bandensleet en de remmen die toch voor 80% over de afstand zwaar worden gesolliciteerd. (Walter Rombauts/foto:Alpine UK)
)
|