MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN ENGELAND, NORRIS ZORGT VOOR HERGEBOORTE MC LAREN
Lando Norris verraste polesitter Max Verstappen in de start en bleef er drie ronden lang voor. Dan nam de regerende wereldkampioen het commando weer over tot in de 33ste va 52 te rijden ronden. Dan viel de Haas van Kevin Magnussen stil en vloog in brand ! Héél even een virtuele safety car, direct gevolgd door een échte. Die bleef liefst 13' lang rondtoeren alvorens het herverzamelde veld opnieuw groen kreeg. Een nieuwe start dus waarin Max Verstapen direct zijn titel eer aan deed. Hij draaide de snelste ronde in 1'30"348 wat hem meteen dat ene WK-punt opleverde. Max voert na zijn 43ste GP-zege de voorlopige stand nu aan met 255 punten. Lando Norris, tweede met Mc Laren, bleef zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voor en sprong hiermee jolig op het podium.(wr)
De uitslag van de GP van Engeland:
1. Max Verstappen (Red Bul) 306,332 km in 1 uur 25'16"938 (215,496 km/h gemiddeld)
2. Lando Norris (Mc Laren) + 3"798
3. Lewis Hamilton (Mercedes) + 6"783
4. Oscar Piastri (Mc Laren) + 7"776
5. George Russell (Mercedes) + 11"206
De WK-stand bij de piloten na GP van Engeland:
1. Verstappen 255 punten
2. Pérez 156
3. Alonso 137
4. Hamilton 121
5. Sainz 83
De WK-stand bij de Constructeurs na GP van Engeland:
MAX VERSTAPPEN PIKT DE POLE IN VOOR DE GP VAN ENGELAND
Na een bloedstollende chrono van de Brit Lando Norris in de Mc Laren, goed voor de "pole", was het Max Verstappen die 1'26"720 op de tabellen zette en daarmee morgen in pole vertrekt in de GP van Engeland. Merkwaardig is dat de beide Mc Laren's, die van Norris en Piastri de twee Ferrari's van Leclerc en Sainz voorafgaan op de grid. Nieuw jong bloed dringt zich naar voor !
Wie daar vooraan ontbreekt is de Mexicaan Sergio Pérez (Red Bull) die voor de vijfde opeenvolgende keer er niet in slaagt de Q2 te halen. Hij kan morgen misschien wel weer een mooie inhaalrace rijden zoals in Oostenrijk, maar intern bij Red Bull is men niet gelukkig met deze gang van zaken. Achter de eerste vijf op de grid zitten Hamilton, zevende (Mercedes) en Alonso, negende, (Aston Martin) verscholen die morgen als als ouwe vossen hun eigen tactiek zullen uitspelen in een race waarvoor regen is beloofd. (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - GESTEUND DOOR REGEN SNELST IN FP3
Na nog geen kwart uur rijden in de FP3 zette de Monegask Charles Leclerc in zijn Ferrrari een kanontijd neer: 1'27"419 ! Evenwel nog door iedere andere coureur, en zeker Verstappen, aanvechtbaar. Maar het begon te regenen en dat maakte dat niemand nog een chrono scherper kon zetten. Terwijl Alex Albon (Williams) met P2 een sterke prestatie neerzette, geldt dat ook voor Fernando Alonso in de Aston Martin op de derde plaats. Hamilton vijfde en regerend wereldkampioen Max Verstappen zag zichzelf letterlijk gestrand op de achtste plaats. Straks zijn er de kwalificaties om de pole en iedereen hoopt dat die van regen zouden gespaard blijven. (wr)
MAX VERSTAPPEN OOK SNELST IN FP2 IN SILVERSTONE, MERCEDES DE MIST IN
Na veertien minuten in de FP2 knalde zevenvoudig wereldkampioen zo hard op de kerbstones dat hij zijn Mercedes W14 zeer deed. In weerwil van de updates staat het merk met de ster nergens. Opmerkelijk is de prestaties van beide Williamrijders, aangedreven door Mercedesmotor... Max Verstappen werd onder druk gezet door Carlos Sainz, maar kon toch nipt de beste tijd klokken. Morgenochtend is er de FP3 en in de namiddag de kwalificaties om de pole voor de race van zondag die om 16 uur start. (wr)
MAX VERSTAPPEN NAAR GEWOONTE SNELST IN SILVERSTONE IN FP1
Zelfs Esteban Ocon in zijn Alpine pikte net als een vijftal anderen even de snelste chrono in. Leclerc en Sainz kregen de tijd om wat show op te voeren in hun Ferrari's, maar als de zwartwigeblokte vlag het verdict liet zien, prijkte Max Verstappen eerst. Het goed bevolkte zonnige Silverstone kon met lede ogen aanzien dat het plaatselijke monument Lewis Hamilton niet aanpikte vooraan, en ook George Russell niet die stuurproblemen had op zijn Mercedes W14.
Als die situatie in FP2 straks niet verandert wordt het plaatje dat Aston Martin in de WK-stand om de Constructeurs zal voorbijgaan. Fernando Alonso, getooid met een nieuwe, British-Green gekleurde helm, wist de kopie van de Mercedes op de vierde wijzerstand te plaatsen. Pas vijfde komt Charles leclerc... AlphaTauri én Mercedes kwamen met een sterke "upgrade" naar de geboortplaats van het WK F1 in 1950. Zeker bij het Duitse merk was daar zogoed als niets van te merken. (wr)
MORGEN BEGINT GP VAN ENGELAND IN SILVERSTONE MET VRIJE TRAINING
Morgen krijgt de "Tour de France" enige concurrentie van de eerste vrije oefeningen om de GP van Engeland in het banden vretende, snelle, Silverstone. Het is al de elfde race van 2023 en het lijdt geen twijfel dat Max Verstappen zijn leidersplaats in het WK behoudt, zo niet nog verstevigt. De Limburger totaliseert momenteel 229 punten en zijn ploegmaat Sergio Pérez die er 148 heeft bijeen gereden vormt geen bedreiging. Integendeel, de Mexicaan moet opletten dat ene zekere Spaanse matador, Fernando Alonso in de Aston Martin hem niet inhaalt. De tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) heeft slechts 17 punten minder dan Sergio Pérez. De Mexicaan, iets zichzelf overschattend in weerwil van een schitterende inhaalrace in Oostenrijk, voelt de druk van Alonso...
Maar los van dat pilotengedoe, dreigt Aston Martin (wezenlijk een exacte kopie van de Mercedes) Mercedes aan te vallen om de tweede plaats in het WK van de constructeurs. Mercedes, met Hamilton en Russell, telt 178 eenheden en Aston Martin (gered met Arabische, Chinese en Duitse miljoenen dollars) heeft slechts 3 punten achterstand op de auto van dewelke hij is gekloond... Dus als beiden, Alonso en Stroll, goed scoren in Silverstone kan Mercedes zijn tweede plaats in de WK-stand kwijt zijn... Maar eerst moet de GP over 52 ronden van 5,891 km (306,198 km in totaal) worden gereden.
Volgens het klassieke, door puristen bewierookte, format van FP1 en FP2. Zaterdag FP3 en de vlammende kwalificaties. In Silverstone wordt voor 72% plankgas gereden, is gezien de hoge snelheid de aerodynamica van het hoogste belang. De banden worden maximaal aangesproken en dus is de strategie errond één van de belangrijkste teambeslissingen. Remmen zien maar middelmatig af. Vorig jaar won Carlos Sainz er met Ferrari en zorgde Lewis Hamilton voor een pole-position in 1'24"303. De GP van Engeland gaat al 73 jaar ononderbroken door sinds 1950. 56 keer in Silverstone, 5 maal in Aintree en 12 keer in Brands Hatch. (Walter Rombauts/foto van Ocon, Alpine UK)
Tijdens een crash in een Finse rally is nu ook de 30-jarige Nederlander Joe-den-Beste om het leven gekomen. Een dag na Dalina Van 't Hoff in Francorchamps...
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - WINT GP VAN OOSTENRIJK MET VOLMAAKT WEEKEINDE
Met een ongezien gemak heeft regerend wereldkampioen Max Verstappen de GP van Oostenrijk gewonnen. Hij was in alle variaties dit weekend gewoon superieur aan iedereen. Hij behaalde zijn 42ste GP-zege, versterkt zijn positie in de WK-stand in zulke mate dat het ontmoedigend moet werken op de andere coreurs. Zogoed als iedereen kreeg een tijdstraf voor het niet respecteren van de "track limits". Red Bull voerde bog een showtje op door in de 69ste van 71 te rijden ronden Max nog eens binnen te roepen om softs te monteren voor de snelste ronde. Charles Leclerc (Ferrari) lag maar 21" achter. Bij het minste foutje in de pitstop zou Leclerc gaan winnen ! Maar Red Bull leverde ook die pitstop prefect af. Charles Leclerc kon alleen in een 800ste podium voor Ferrari nog vreugde vinden. (Walter Rombauts)
De uitslag van de GP van Oostenrijk:
1. Max Verstappen (Red Bull) 71 ronden of 293,798 km in 1 uur 25'33"607 (213,014 km/h gemiddeld !)
KLACHT VAN ASTON MARTIN BRENGT WIJZIGINGEN AAN IN UITSLAG GP VAN OOSTENRIJK
Acht piloten zijn bestraft voor het niet respecteren van de baan limieten. Maar Aston Martin stelde meer dan 1200 ovetredingen vast waar de FIA niet tegen optraden. Aston Martin diende klacht in die werd als gerechtvaardigs beschouwd. De nieuwe uitslag volgt. Met 12 "post-penalty's" die als direct gerechtvaardigt zijn. Het WK F1 is een kermis geworden waarin de kat haar jongen niet meer vindt. Geen enkele uitslag, geen enkele straf, zogoed als niets in handen van de FIA en Liberty Media is realistisch te betrouwen. Altijd en altijd opnieuw veranderen gedane dingen. Men verandert de spelregels tijdens het spel, een woord is geen woord meer. Een reglement is een waardeloos smsje geworden.... Eerste en meest manifeste voorbeeld Abu Dhabi 2021.... Toch is Max Verstappen momenteel de beste autorenner. Vandaag was daar minstens geen twijfel over. (wr)
De nieuwe uitslag van de GP van Oostenrijk: (2 juli 2023 vijf uur na het afvlaggen van de race:
DILANO VAN 't HOFF OVERLEDEN IN EENZITTERCRASH IN FRANCORCHAMPS
Een 18 jarige autocoureur uit Dordrecht is vandaag overleden in en éénzitterrace in Francorchamps. Hij ging uit de baan, werd er midden weer opgeslingerd door de vangrails en een andere deelnemer kliefde de dwarsstaande bolide in twee.
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - WINT TWEEDE SPRINTRACE VAN 2023
Van start tot fiinish op intermediairs voerde regerend wereldkampioen Max Verstappen de 24 ronden de show op. Iedereen was kansloos, en zelfs toen de Red Bull Ring opdroogde, gokte George Russell naar softs te gaan en begon een geweldige inhaalrace die hem nog een WK-punt opleverde. Maar Verstappen bleef op zijn "versleten" intermediums rijden, klokte er zo nu en dan nog een snelste rondje mee, en zegevierde als nog nooit. De belangrijkste zaak voor hem is dat hij 8 WK punten op zijn conto kan bijschrijven. Morgen is er de GP van Oostenrijk waarin Max vanop pole vertrekt....(wr)
De uitslag van de sprintrace:
1. Max Verstappen (Red Bull) 24 ronden of 101,532 km in 30'26"730
2. Sergio Pérez (Red Bull) + 21"048
3. Carlos Sainz (Ferrari) + 23"088
4. Lance Stroll (Aston Martin) + 29"703
5. Fernando Alonso (Aston Martin) + 30"109
De puntenverdeling na de tweede sprintrace:
1. Max Verstappen (Red Bull) 8 WK-punten
2. Sergio Pérez (Red Bull) 7
3. Carlos Sainz (Ferrari) 6
4. Lance Stroll (Aston Martin) 5
5. Fernando Alonso (Aston Martin) 4
6. Nico Hülkenberg (Haas) 3
7. Esteban Ocon (Alpine) 2
8. George Rusell (Mercedes) 1
WK-stand Piloten na TWEEDE sprintwedstrijd en VOOR de GP van Oostenrijk:
1. Max Verstappen 203 punten
2. Sergio Pérez 133
3. Fernando Alonso 121
4. Lewis Hamilton 102
5. Carlos Sainz 74
WK-stand Constructeurs na TWEEDE sprintwedstrijd en VOOR de GP van Oostenrijk:
MAX PAKT MET CHRONO 1'04"391 POLE VOOR ZONDAG IN OOSTENRIJK
Nick De Vries bakte er helemaal niets van, George Russell bleef met zijn Mercedes hangen in de Q2, terwijl Sergio Pérez (Red Bull) voor de vierde keer op rij de Q3 niet haalt. Er is discussie tussen de coureurs en de setwards over de "track limits" waardoor goede chrono's worden geannuleerd. Zelfs Max Verstappen mengt zich in het verhitte debat. Hij is het met de tewards niet eens. Ondertussen klokte hij wel zijn vierde "pole" op rij voor zondag. Met naast zich Charles Leclerc (Ferrari). Carlos Sainz (Ferrari) en Lando Norris (Mc Laren) bevolken de zogenaamde tweede lijn en Lewis Hamilton bakte een vijfde chrono met de Mercedes. Al bij al wordt het een mooie GP. Liberty Media is geslaagd als kermismaker en morgen om 16 uur is er de tweede sprintrace van 2023. Met 8 WK-punten voor de winnaar.(wr)
De uitslag van de kwalificatie voor de GP van Oostenrijk zondag 2 juli.
VANMIDDAG BEGINT GP VAN OOSTENRIJK MET EERSTE VRIJE TRAINING
Als om 14.30 uur die training voorbij is wordt al uitgekeken naar de sprintrace-kwalificatie...waarin de FIA een achterpoortje heeft gedicht dat in de eerste sprintrace in Baku dit jaar werd gebruikt door Norris en Tsunoda. De coureurs moeten twee setjes mediums gebruiken en één soft. Maar die softs probeerde men te "sparen" voor de echte race waarin meer punten zijn te verdienen... Nu ziet de FIA punctuëler toe en zorgt er ook voor dat er geen intermediares kunnen worden gebruikt als de omstandigheden die niet vereisen... De sprintrace over 100 km kan bij winst 8 WK-punten opleveren.
De race zelf bij winst 26 + 1 voor een mogelijke snelste ronde. Sergio Pérez, gisteren afwezig wegens ziekte op de mediadag zal er naar verluidt vandaag weer gewoon bij zijn. De sprintrace gaat door op zaterdag 16.30 uur en zondag start de race voor 71 ronden om 15 uur. Vorig jaar won Charles Leclerc in een Ferrrari. Dit keer is Max Verstappen weer favoriet. De Limburger heeft het record van Ayrton Senna met 41 GP-zeges geëvenaard, maar had daar 18 minder GP-starts voor nodig. De volgende uitdagingen zijn Prost 51 en Vettel 53 GP-overwinningen. Daarna blijft Michaël Schumachter met 91 en Sir Lewis Hamilton met 103 GP-zeges op de tabellen staan. (wr)
WAANZINNIG SNELLE GP VAN OOSTENRIJK STELT ASPECTEN IN VRAAG
Omdat Red Bull's RB19 nu éénmaal de hoogste "downforce" op de achterwielen kunnen neerzetten, en tegelijkertijd de minste luchtweerstand ondervinden om de hoogste topsnelheid te halen, is het vanzelfsprekend dat Max Verstappen en Sergio Pérez de uitgesproken favorieten zijn. Dat is te danken aan het niet te doorgronden genie Van Adrian Newey. Geloof, religie, ze bestaan niet, maar "chemie", onverklaarbaar wél. In al zijn aspecten. Adrien Newey heeft die bodem van de RB19 geplastificeerd. Commentatoren spreken nog altijd van " un fond plat". Maar dat is helemaal niet waar ! Sinds de - bedenkelijke - herinvoering van het "ground effect" is die bodem niet meer "plat". Maar ook niet meer zoals in de tijd van Colin Chapman met de "Wing Cars" (1978=Mario Andretti WK met Lotus).
Dat was de theorie van de "omgekeerde" vliegtuigvleugel, waardoor bewezen werd dat een vliegtuig aan de lucht "hangt" en er niet door wordt gedragen. Hedt "ground-effect" van vandaag is niet hetzelfde. De lucht beweegt zich door een soort tunnels, zorgt voor haperingen. Zorgen voor ingenieurs én coureurs. Overmorgen, als de eerste vrije traingen beginnen, met diep respect voor de stichter van Red Bull, Dieter Mateszschitz, zal een nieuw hoofdstuk in de F1 beginnen. Max heeft Senna ingehaald - als je een halve eeuw dood bent is dat niet zo moeilijk - en hij is de uitgesproken kandidaat WK-kampioen 2023. Eeuwig spijtig dat 2021 in Abu Dhabi NOOIT kan worden vergeten... (Walter Rombauts)
EDDIE JORDAN BEKRITISEERT OVERNAME ALPINE-BOD 200 MILJOEN, HEEFT EDDIE ALZHEIMER ?EIMER ?
Vroegere dubieuze teambaas Eddie Jordan bekritiseert de waarde in € als 820 miljoern wordt geplakt op het Alpine F1 team. Wellicht is hij vergeten dat in 1991 dankzij hem de even ondankbare Bertrand Gachot in de gevangenis in Engeland geraakte, en Mercedes 10 Miljoen franken nog, stortte opdat Michaël Schumacher in zijn Jordan-Ford zijn debuurt kon maken in de F1. In 1991 in Francorchamps, met na de start al een stotterende koppeling en einde koers. Eddie Jordan, die zéker zijn verdienste heeft in de Engelse F1, zou beter zijn mond houden. Zijn team was destijds éénderde waard... Zoals iedereen die - zonder het te zeggen - doet. Zwijgen kan niet worden verbeterd... (wr)
RENAULT VERKOOPT KWART VAN ALPINE F1 TEAM AAN INVESTEERDERS
In de aanloop naar de GP van Oostenrijk die zondag op de Red Bull Ring wordt gereden is een pikant detail vanuit de auto-industrie gekomen. Luca de Meo, CEO van Renault, is tot de verkoop overgegaan van een kwart van Alpine F1 team. Het is een groep van investeerders die 200 miljoen Euro op tafel leggen om de hele Britse kant van het team in hun bezit te krijgen. Renault behoudt haar motoren afdeling in Viry-Châtillon nabij Parijs. Met de opbrengst van deze transactie wil Luca de Meo tegen 2026 het hele commerciële gamma van Alpine in Dieppe "" "geëlektrifieerd"zien.
Een hoge ambitie als men bedenkt dat ook Alpine, net als Porsche overigens, zéér ver staat in de concretisering van 1. een synthetische brandstof met uitstoot zero en 2 héél dicht tegen motoren met interne verbranding (ICE= Intern Combustion Engine) ,op groene waterstof of brandstofcel, aanzit die het wereldautopark zou kunnen verlossen van de elektrische wurggreep die onberedeneerd verder plaats vindt. Het consortium van investeerders die de 200 miljoen ophoesten zijn "Red Bird Capital Partners", Otro Capital en Maximum Efforts Investments. Tot daar nieuws in de marge van de negende race van het WK F1 2023. Op zondag 2 juli wordt die over 71 hypersnelle ronden van 4,318 km gereden, totaal 306,452 km met 70% ervan plankgas. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)