Omdat Red Bull's RB19 nu éénmaal de hoogste "downforce" op de achterwielen kunnen neerzetten, en tegelijkertijd de minste luchtweerstand ondervinden om de hoogste topsnelheid te halen, is het vanzelfsprekend dat Max Verstappen en Sergio Pérez de uitgesproken favorieten zijn. Dat is te danken aan het niet te doorgronden genie Van Adrian Newey. Geloof, religie, ze bestaan niet, maar "chemie", onverklaarbaar wél. In al zijn aspecten. Adrien Newey heeft die bodem van de RB19 geplastificeerd. Commentatoren spreken nog altijd van " un fond plat". Maar dat is helemaal niet waar ! Sinds de - bedenkelijke - herinvoering van het "ground effect" is die bodem niet meer "plat". Maar ook niet meer zoals in de tijd van Colin Chapman met de "Wing Cars" (1978=Mario Andretti WK met Lotus).
Dat was de theorie van de "omgekeerde" vliegtuigvleugel, waardoor bewezen werd dat een vliegtuig aan de lucht "hangt" en er niet door wordt gedragen. Hedt "ground-effect" van vandaag is niet hetzelfde. De lucht beweegt zich door een soort tunnels, zorgt voor haperingen. Zorgen voor ingenieurs én coureurs. Overmorgen, als de eerste vrije traingen beginnen, met diep respect voor de stichter van Red Bull, Dieter Mateszschitz, zal een nieuw hoofdstuk in de F1 beginnen. Max heeft Senna ingehaald - als je een halve eeuw dood bent is dat niet zo moeilijk - en hij is de uitgesproken kandidaat WK-kampioen 2023. Eeuwig spijtig dat 2021 in Abu Dhabi NOOIT kan worden vergeten... (Walter Rombauts)
|