DILANO VAN 't HOFF OVERLEDEN IN EENZITTERCRASH IN FRANCORCHAMPS
Een 18 jarige autocoureur uit Dordrecht is vandaag overleden in en éénzitterrace in Francorchamps. Hij ging uit de baan, werd er midden weer opgeslingerd door de vangrails en een andere deelnemer kliefde de dwarsstaande bolide in twee.
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - WINT TWEEDE SPRINTRACE VAN 2023
Van start tot fiinish op intermediairs voerde regerend wereldkampioen Max Verstappen de 24 ronden de show op. Iedereen was kansloos, en zelfs toen de Red Bull Ring opdroogde, gokte George Russell naar softs te gaan en begon een geweldige inhaalrace die hem nog een WK-punt opleverde. Maar Verstappen bleef op zijn "versleten" intermediums rijden, klokte er zo nu en dan nog een snelste rondje mee, en zegevierde als nog nooit. De belangrijkste zaak voor hem is dat hij 8 WK punten op zijn conto kan bijschrijven. Morgen is er de GP van Oostenrijk waarin Max vanop pole vertrekt....(wr)
De uitslag van de sprintrace:
1. Max Verstappen (Red Bull) 24 ronden of 101,532 km in 30'26"730
2. Sergio Pérez (Red Bull) + 21"048
3. Carlos Sainz (Ferrari) + 23"088
4. Lance Stroll (Aston Martin) + 29"703
5. Fernando Alonso (Aston Martin) + 30"109
De puntenverdeling na de tweede sprintrace:
1. Max Verstappen (Red Bull) 8 WK-punten
2. Sergio Pérez (Red Bull) 7
3. Carlos Sainz (Ferrari) 6
4. Lance Stroll (Aston Martin) 5
5. Fernando Alonso (Aston Martin) 4
6. Nico Hülkenberg (Haas) 3
7. Esteban Ocon (Alpine) 2
8. George Rusell (Mercedes) 1
WK-stand Piloten na TWEEDE sprintwedstrijd en VOOR de GP van Oostenrijk:
1. Max Verstappen 203 punten
2. Sergio Pérez 133
3. Fernando Alonso 121
4. Lewis Hamilton 102
5. Carlos Sainz 74
WK-stand Constructeurs na TWEEDE sprintwedstrijd en VOOR de GP van Oostenrijk:
MAX PAKT MET CHRONO 1'04"391 POLE VOOR ZONDAG IN OOSTENRIJK
Nick De Vries bakte er helemaal niets van, George Russell bleef met zijn Mercedes hangen in de Q2, terwijl Sergio Pérez (Red Bull) voor de vierde keer op rij de Q3 niet haalt. Er is discussie tussen de coureurs en de setwards over de "track limits" waardoor goede chrono's worden geannuleerd. Zelfs Max Verstappen mengt zich in het verhitte debat. Hij is het met de tewards niet eens. Ondertussen klokte hij wel zijn vierde "pole" op rij voor zondag. Met naast zich Charles Leclerc (Ferrari). Carlos Sainz (Ferrari) en Lando Norris (Mc Laren) bevolken de zogenaamde tweede lijn en Lewis Hamilton bakte een vijfde chrono met de Mercedes. Al bij al wordt het een mooie GP. Liberty Media is geslaagd als kermismaker en morgen om 16 uur is er de tweede sprintrace van 2023. Met 8 WK-punten voor de winnaar.(wr)
De uitslag van de kwalificatie voor de GP van Oostenrijk zondag 2 juli.
VANMIDDAG BEGINT GP VAN OOSTENRIJK MET EERSTE VRIJE TRAINING
Als om 14.30 uur die training voorbij is wordt al uitgekeken naar de sprintrace-kwalificatie...waarin de FIA een achterpoortje heeft gedicht dat in de eerste sprintrace in Baku dit jaar werd gebruikt door Norris en Tsunoda. De coureurs moeten twee setjes mediums gebruiken en één soft. Maar die softs probeerde men te "sparen" voor de echte race waarin meer punten zijn te verdienen... Nu ziet de FIA punctuëler toe en zorgt er ook voor dat er geen intermediares kunnen worden gebruikt als de omstandigheden die niet vereisen... De sprintrace over 100 km kan bij winst 8 WK-punten opleveren.
De race zelf bij winst 26 + 1 voor een mogelijke snelste ronde. Sergio Pérez, gisteren afwezig wegens ziekte op de mediadag zal er naar verluidt vandaag weer gewoon bij zijn. De sprintrace gaat door op zaterdag 16.30 uur en zondag start de race voor 71 ronden om 15 uur. Vorig jaar won Charles Leclerc in een Ferrrari. Dit keer is Max Verstappen weer favoriet. De Limburger heeft het record van Ayrton Senna met 41 GP-zeges geëvenaard, maar had daar 18 minder GP-starts voor nodig. De volgende uitdagingen zijn Prost 51 en Vettel 53 GP-overwinningen. Daarna blijft Michaël Schumachter met 91 en Sir Lewis Hamilton met 103 GP-zeges op de tabellen staan. (wr)
WAANZINNIG SNELLE GP VAN OOSTENRIJK STELT ASPECTEN IN VRAAG
Omdat Red Bull's RB19 nu éénmaal de hoogste "downforce" op de achterwielen kunnen neerzetten, en tegelijkertijd de minste luchtweerstand ondervinden om de hoogste topsnelheid te halen, is het vanzelfsprekend dat Max Verstappen en Sergio Pérez de uitgesproken favorieten zijn. Dat is te danken aan het niet te doorgronden genie Van Adrian Newey. Geloof, religie, ze bestaan niet, maar "chemie", onverklaarbaar wél. In al zijn aspecten. Adrien Newey heeft die bodem van de RB19 geplastificeerd. Commentatoren spreken nog altijd van " un fond plat". Maar dat is helemaal niet waar ! Sinds de - bedenkelijke - herinvoering van het "ground effect" is die bodem niet meer "plat". Maar ook niet meer zoals in de tijd van Colin Chapman met de "Wing Cars" (1978=Mario Andretti WK met Lotus).
Dat was de theorie van de "omgekeerde" vliegtuigvleugel, waardoor bewezen werd dat een vliegtuig aan de lucht "hangt" en er niet door wordt gedragen. Hedt "ground-effect" van vandaag is niet hetzelfde. De lucht beweegt zich door een soort tunnels, zorgt voor haperingen. Zorgen voor ingenieurs én coureurs. Overmorgen, als de eerste vrije traingen beginnen, met diep respect voor de stichter van Red Bull, Dieter Mateszschitz, zal een nieuw hoofdstuk in de F1 beginnen. Max heeft Senna ingehaald - als je een halve eeuw dood bent is dat niet zo moeilijk - en hij is de uitgesproken kandidaat WK-kampioen 2023. Eeuwig spijtig dat 2021 in Abu Dhabi NOOIT kan worden vergeten... (Walter Rombauts)
EDDIE JORDAN BEKRITISEERT OVERNAME ALPINE-BOD 200 MILJOEN, HEEFT EDDIE ALZHEIMER ?EIMER ?
Vroegere dubieuze teambaas Eddie Jordan bekritiseert de waarde in € als 820 miljoern wordt geplakt op het Alpine F1 team. Wellicht is hij vergeten dat in 1991 dankzij hem de even ondankbare Bertrand Gachot in de gevangenis in Engeland geraakte, en Mercedes 10 Miljoen franken nog, stortte opdat Michaël Schumacher in zijn Jordan-Ford zijn debuurt kon maken in de F1. In 1991 in Francorchamps, met na de start al een stotterende koppeling en einde koers. Eddie Jordan, die zéker zijn verdienste heeft in de Engelse F1, zou beter zijn mond houden. Zijn team was destijds éénderde waard... Zoals iedereen die - zonder het te zeggen - doet. Zwijgen kan niet worden verbeterd... (wr)
RENAULT VERKOOPT KWART VAN ALPINE F1 TEAM AAN INVESTEERDERS
In de aanloop naar de GP van Oostenrijk die zondag op de Red Bull Ring wordt gereden is een pikant detail vanuit de auto-industrie gekomen. Luca de Meo, CEO van Renault, is tot de verkoop overgegaan van een kwart van Alpine F1 team. Het is een groep van investeerders die 200 miljoen Euro op tafel leggen om de hele Britse kant van het team in hun bezit te krijgen. Renault behoudt haar motoren afdeling in Viry-Châtillon nabij Parijs. Met de opbrengst van deze transactie wil Luca de Meo tegen 2026 het hele commerciële gamma van Alpine in Dieppe "" "geëlektrifieerd"zien.
Een hoge ambitie als men bedenkt dat ook Alpine, net als Porsche overigens, zéér ver staat in de concretisering van 1. een synthetische brandstof met uitstoot zero en 2 héél dicht tegen motoren met interne verbranding (ICE= Intern Combustion Engine) ,op groene waterstof of brandstofcel, aanzit die het wereldautopark zou kunnen verlossen van de elektrische wurggreep die onberedeneerd verder plaats vindt. Het consortium van investeerders die de 200 miljoen ophoesten zijn "Red Bird Capital Partners", Otro Capital en Maximum Efforts Investments. Tot daar nieuws in de marge van de negende race van het WK F1 2023. Op zondag 2 juli wordt die over 71 hypersnelle ronden van 4,318 km gereden, totaal 306,452 km met 70% ervan plankgas. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
Iedereen praat over de furie van Electric Vehicle's, voor de rest van het leven afgekort tot ("EV's). Zelfs het Laatste Nieuws van zoontje Christian Van Thillo laat zijn krant gebruikne door onbevoegden terzake. Om daarin de meest waanzinnige dingen neer te pennen. Zoals hoe men best met een EV naar de Azurenkust geraakt... Niet vertellend dat de batterijen in deze waanzinnige vehicles moeten worden gekoeld opdat ze niet i brand zouden vliegen ! En de daarmee gepaard gaande temperaturen van 1100 à 1200 °C niet te blussen zijn....!!!! Henkel, een specialist van plakmaterialen heeft zonet een beschermplaat ontwikkeld die passagiers tot 5' de tijd geeft om uit het voertuig te ontsnappen alvorens levend te verbranden.
Een beetje het syteem van de F1, zoals Jos Verstappen destijds uit zijn Benetetton-Ford kon stappen in Hockenheim... Eén van mijn beste vrienden woont in de meest riante buurten van Antwerpen. Maar een EV mag niet binnen worden gestald omwille van het brandgevaar van de batterijen en de onblusbaarheid als gevolf ervan. Toen ik indertijd het einde-levenswerk van Marc Martens "Clean Week 2020" in Zolder mocht ondersteunen, vestigde de toenmalige brandverantwoordelijke, wiens naam ik vandaag vergeten ben, er de aandacht op, dat we met het oog op racess met elektrische 2PK's - in Tienen geproduceerd - moesten opletten in geval van brand. Bravo elektrische promotie, terwijl waterstof aan de deur klopt !!! (wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - WINT DOMINANT GP VAN CANADA
Max Verstappen heeft van start tot finish de GP van Canada gedomineerd. Hij verstevigt daarmee zijn leidersplaats voor de wereldtitel en komt met 41 GP-zeges op gelijke hoogte van de in 1994 betreurde Ayrton Senna. Fernando Alonso (Aston Martin) glipte in de schaduw van Max naar de tweede stek en Lewis Hamilton (Mercedes) derde. Iedereen opteerde voor harde banden en in acht Saferty Car-ronden doordat George Russell hard tegen de muur kwakte ontsponnen nieuwe strategieën. Met zijn zes overwinningen in acht starts dit seizoen bezorgde hij Red Bull tevens de 100ste zege in de Formule 1.
Max Verstappen was ongrijpbaar voor Alonso en Hamilton. Deze laatste gokte om met mediums Fernando Alonso van de tweede plaats te halen. Ei zo na kwam hij 1"2 bij de Spanjaard. Dan groeide er terug een kloof omdat Alonso zijn harde banden bijzonder goed bestuurde. Lewis Hamilton moest in de laatste ronde nog de snelste tijd aan Sergio Pérez (Red Bull) laten. Die oogstte met 1'14"481 dat ene WK-punt. Alex Albon (Williams) werd door zijn flamboyante race (7de) tot Driver of the day uitgeroepen. De volgende GP is die van Oostenrijk op 2 juli. (wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 305,270 km in 1 uur 33'58"348 (194,91 km/h gemiddeld)
ALEX ALBON - WILLIAMS - SNELSTE IN Q2 VOOR VERSTAPPEN !
Gebruik makend van een opdrogende piste en op slicks wist Alexander Albon in zijn Williams met 1'18"725 zelfs Max Verstappen te verschalken in de Q2. Net daarna begon het weer heviger te regenen. Deels als oorzaak daarvan haalden Charles Leclerc (Ferrari) en Sergio Pérez (Red Bull) de Q3 niet.
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - IN POLE VOOR GP VAN CANADA
Na nog wat cinéma met Oscar Piastri (Mc Laren) die met een magistrale schuiver nog maar eens een rode vlag uitlokte, pakte Max Verstappen zijn 25ste pole met 1'25"828 en ziet in zijn spiegels "oud-gediende" Nico Hülkenberg in zijn Haas staan. Het wordt een spannende GP van Canada, achtste GP van een overladen seizoen.
MAX VERSTAPPEN SNELST IN Q1, TWEEDE ALONSO IN CANADA
Op een natte baan heeft Max Verstappen in zijn Red Bull in 1'20"851 de snelste tijd neergezet in de Q1 van de kwalificaties. De Spanjaard Fernando Alonso (Aston Martin) had héél even de beste tijd in handen, tot Max Verstappen hem het nakijken gaf.
VERSTAPPEN - RED BULL - BESTE WIJZERSTAND IN DE REGEN IN MONTREAL
De derde vrije oefening kende de schuivers die we gewoon zijn, maar uiteindelijk gaat het om de snelste rijd. In de gutsende regen dan nog wel ! De spanning neemt toe naar de kwalificaties om de pole-position, waarin zo op het eerste gezicht Max Verstappen niet zal worden bedreigd. Charles Leclerc (Ferrari) heeft zijn best gedaan, zo ook Fernando Alonso (Aston Martin) en behoudens een nominatie van Kevin Magnussen (Haas) voert Carlos Sainz (Ferrari) "the best of the rest" aan. Dat klint leuker dan in het Nederlands, en bovendien zal Lewis Hamilton (10de) daarvan ook wel iets opsteken. 't Is allemaal een kwestie van conventie. (wr)
Uitslag van derde vrije training, in het Engels "Free Practice Three". Mooier klinken kan niet.
HAMILTON PAKT SNELSTE CHRONO, NET VOOR REGEN ANDEREN KANSLOOS MAAKT
Was de eerste vrije training dan een lachtertje geworden, de tweede, die dertig minuten langer duurde, zorgde voor vuurwerk. Letterlijk want Nico Hülkenbergs Haas ging in de vlammen op. Daarmee zorgde hij voor een eerste rode vlag in de FP2. Wat later viel de Alpine van Esteban Ocon ook nog stil en werd de tweede rode vlag bovengehaald. Het was een bitsige strijd tussen Ferrari, Mercedes, Aston Martin en Red Bull. Max was vandaag niet echt dominant.
De teambazen babbelden altijd maar over regen en nog eens regen. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton moet het geweten hebben. Eerst reed teammaat George Russell P1, maar dan vond Lewis dat het nog iets sneller kon en zette 1'13"718 op de tabellen. Toen kwam de regen en gingen sommigen nog eens op intermediairs een kansje wagen. Vergeefs. Max Verstappen zal het morgen in de derde vrije oefeningen moeten goedmaken. (Walter Rombauts)
BOTTAS SNELST NA DRIE RONDEN, FP1 VERDER IN RODE VLAG OMWILLE VAN KAPOTTE CAMERA'S VAN FIA !
Het begon met wat geprutst rond de Alpine van Pierre Gasly die heel de pitstraat blokkeerde. Dan werd er na 4' "rijden" rood gegeven. Inmiddels waren er welgeteld drie ronden gereden. Mercedes haalde zijn auto's weg van de pitstraat. FIA bekende kleur dat de veiligheidscameras - niet de TV-cameras - niet werkten. Geklungel alom. FP1 geannulleerd, FP2 met start om 22.30 uur én verlengt met 30'.... (wr)
Porsche is niet gelukkig met de jongste 24 Uren van Le Mans" waarin alleen het Porsche GT team met een Porsche 911 RSR-19 de overwinning behaalde in de LMGTE-Am. Met Fréderic Makowiecki, Gianmaria Bruni en Richard Lietz, waarvan de laatste naam enig vertrouwen geeft. Maar ene van de Porsche's 963 "Penske" was een bijzondere. Daarin reden André Lotterer en Laurens Vanthoor. De eerte kon voor de vierde keer Le Mans winnen, de tweede voor de eerste keer "overall" om het in mooi Nederlands te zeggen.
Maar de heer Kevin Estre verknalde het door in de muur te drammen en zo net geen zes minuten te verliezen. Door andere technische problemen - Porsche geeft dit toe - én dit voorval verloren de cracks, de potentiële mogelijke winnaars, Vanthhor en Lotterer alle kansen op een ereplek. Het commentaar van Kevin Estre, die zich grootmeester waant, maar wezenlijk een pietluttig coureurke is: "We hebben pech gehad toen ik in in het grind op de muur botste...". Aub, Porsche, herzie uw mening in de coureurskeuze. Laat dat een centje kosten.
Kevin Estre is in oktober 1988 geboren in Lyon, is niet competitievreemd door de Porsche Supercup, neemt deel aan het WEC en is - volgens mijn beleving - ingelijfd bij Porsche. Een raadsel dat Weissach toelaat van zo iemand te koppelen aan twee ervaren rotten als Vanthoor en Lotterer. (wr)
NA 58 JAAR WINT FERRARI OPNIEUW DE 24 UREN VAN LE MANS !
Nadat in 1965 Jochen Rindt en Masten Gregory een Ferrari 250 LM als overall-winner over de eindstreep reden in Le Mans, heeft het 58 jaar geduurd eer dit nog eens is gebeurd. Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi reden de Hypercar Ferrari 499P naar een eerste historische overwinning in de 91ste editie van het honderdjarig bestaan van de etmaalrace. Zelden, buiten 1955 dan natuurlijk, zo'n incidentrijke wedstrijd gezien waarin regen, zon en vermoeidheid onderling wedijverden om de meeste muurbotsingen te laten maken. Er werd drie uur achter de Safety Car gereden... Ferrari had de overhand, maar vijfvoudig winnaar in Le Mans, Toyota, volgde in de schaduw van de rode vuursteen. Toen er nog 1 uur en 45' te rijden was, had Toyota maar 11" goed te maken om een mogelijke zesde opeenvolgende zege te pakken.
Dan sloeg de bom in ! Ryo Hirakawa plofte de #8 Toyota in de muur...hij geraakte weer op de baan en ging de pits in waar de Toyota Gazoo Racing werd hersteld en de Japanner weer de baan op kon. Er werd net geen zes minuten verloren ... maar met 3'22"198 achterstand naar de Ferrari toerijden bleek niet meer mogelijk. Toyota finishte tweede en mocht nog goed gas geven of Cadillac zou nog tweede zijn geworden. Porsche, een 963 als eerste op de negende plaats, omringt zelfs door die bizarre experimentauto's van Peugeot 9X8. Geen fraai beeld om je 75ste verjaardag te vieren. Mijn favoeriete Porsche 963 werd vakkundig bestuurd door André Lotterer en Laurens Vanthoor. De derde man aan boord, Kevin Estre, reed het juweel de muur in. Met niet meer goed te maken tijdverlies en de #6 staat in de uitslag op de twaalfde plaats...achter een LMP2 !
In die LMP2 categorie wonnen Albert Costa, Fabio Scherer en André Negrão in een Oraca-Gibson voor het geweldige Team WRT met Louis Delatraz en Rober Kubica. Onze landgenoten Tom Van Rompuy, Ugo De Wilde en Maxime Martin, werden 15de in de LMP2 met ook een Oreca-Gibson. Alleen het feit dat ze de auto aan de eindstreep brachten verdient enig applaus, want globaal beseft de gemiddelde autosportliefhebber niet wat voor een voorbereiding, uitvoering én afwerking voor zo'n monsterrace nodig is. Materieel, financieel en fysiek menselijk. Daarom is dit vernoemen op z'n minst billijk.
In de LMGTE-Am won Nick Catsburg, Keating, Varrone met een Corvette. Sinds in 1949 Chinetti - Seldson in een Ferrari 166MM het merk voor het eerst op de erelijst zetten, telt met de zege van vandaag het merk uit Maranello tien algemene overwinningen in La Sarthe. Porsche negentien, maar beraad over een nieuwe zienswijze dringt zich op. Dat kan nog net, ook al ben je 75. (Walter Rombauts)