BOTTAS SNELST NA DRIE RONDEN, FP1 VERDER IN RODE VLAG OMWILLE VAN KAPOTTE CAMERA'S VAN FIA !
Het begon met wat geprutst rond de Alpine van Pierre Gasly die heel de pitstraat blokkeerde. Dan werd er na 4' "rijden" rood gegeven. Inmiddels waren er welgeteld drie ronden gereden. Mercedes haalde zijn auto's weg van de pitstraat. FIA bekende kleur dat de veiligheidscameras - niet de TV-cameras - niet werkten. Geklungel alom. FP1 geannulleerd, FP2 met start om 22.30 uur én verlengt met 30'.... (wr)
Porsche is niet gelukkig met de jongste 24 Uren van Le Mans" waarin alleen het Porsche GT team met een Porsche 911 RSR-19 de overwinning behaalde in de LMGTE-Am. Met Fréderic Makowiecki, Gianmaria Bruni en Richard Lietz, waarvan de laatste naam enig vertrouwen geeft. Maar ene van de Porsche's 963 "Penske" was een bijzondere. Daarin reden André Lotterer en Laurens Vanthoor. De eerte kon voor de vierde keer Le Mans winnen, de tweede voor de eerste keer "overall" om het in mooi Nederlands te zeggen.
Maar de heer Kevin Estre verknalde het door in de muur te drammen en zo net geen zes minuten te verliezen. Door andere technische problemen - Porsche geeft dit toe - én dit voorval verloren de cracks, de potentiële mogelijke winnaars, Vanthhor en Lotterer alle kansen op een ereplek. Het commentaar van Kevin Estre, die zich grootmeester waant, maar wezenlijk een pietluttig coureurke is: "We hebben pech gehad toen ik in in het grind op de muur botste...". Aub, Porsche, herzie uw mening in de coureurskeuze. Laat dat een centje kosten.
Kevin Estre is in oktober 1988 geboren in Lyon, is niet competitievreemd door de Porsche Supercup, neemt deel aan het WEC en is - volgens mijn beleving - ingelijfd bij Porsche. Een raadsel dat Weissach toelaat van zo iemand te koppelen aan twee ervaren rotten als Vanthoor en Lotterer. (wr)
NA 58 JAAR WINT FERRARI OPNIEUW DE 24 UREN VAN LE MANS !
Nadat in 1965 Jochen Rindt en Masten Gregory een Ferrari 250 LM als overall-winner over de eindstreep reden in Le Mans, heeft het 58 jaar geduurd eer dit nog eens is gebeurd. Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi reden de Hypercar Ferrari 499P naar een eerste historische overwinning in de 91ste editie van het honderdjarig bestaan van de etmaalrace. Zelden, buiten 1955 dan natuurlijk, zo'n incidentrijke wedstrijd gezien waarin regen, zon en vermoeidheid onderling wedijverden om de meeste muurbotsingen te laten maken. Er werd drie uur achter de Safety Car gereden... Ferrari had de overhand, maar vijfvoudig winnaar in Le Mans, Toyota, volgde in de schaduw van de rode vuursteen. Toen er nog 1 uur en 45' te rijden was, had Toyota maar 11" goed te maken om een mogelijke zesde opeenvolgende zege te pakken.
Dan sloeg de bom in ! Ryo Hirakawa plofte de #8 Toyota in de muur...hij geraakte weer op de baan en ging de pits in waar de Toyota Gazoo Racing werd hersteld en de Japanner weer de baan op kon. Er werd net geen zes minuten verloren ... maar met 3'22"198 achterstand naar de Ferrari toerijden bleek niet meer mogelijk. Toyota finishte tweede en mocht nog goed gas geven of Cadillac zou nog tweede zijn geworden. Porsche, een 963 als eerste op de negende plaats, omringt zelfs door die bizarre experimentauto's van Peugeot 9X8. Geen fraai beeld om je 75ste verjaardag te vieren. Mijn favoeriete Porsche 963 werd vakkundig bestuurd door André Lotterer en Laurens Vanthoor. De derde man aan boord, Kevin Estre, reed het juweel de muur in. Met niet meer goed te maken tijdverlies en de #6 staat in de uitslag op de twaalfde plaats...achter een LMP2 !
In die LMP2 categorie wonnen Albert Costa, Fabio Scherer en André Negrão in een Oraca-Gibson voor het geweldige Team WRT met Louis Delatraz en Rober Kubica. Onze landgenoten Tom Van Rompuy, Ugo De Wilde en Maxime Martin, werden 15de in de LMP2 met ook een Oreca-Gibson. Alleen het feit dat ze de auto aan de eindstreep brachten verdient enig applaus, want globaal beseft de gemiddelde autosportliefhebber niet wat voor een voorbereiding, uitvoering én afwerking voor zo'n monsterrace nodig is. Materieel, financieel en fysiek menselijk. Daarom is dit vernoemen op z'n minst billijk.
In de LMGTE-Am won Nick Catsburg, Keating, Varrone met een Corvette. Sinds in 1949 Chinetti - Seldson in een Ferrari 166MM het merk voor het eerst op de erelijst zetten, telt met de zege van vandaag het merk uit Maranello tien algemene overwinningen in La Sarthe. Porsche negentien, maar beraad over een nieuwe zienswijze dringt zich op. Dat kan nog net, ook al ben je 75. (Walter Rombauts)
Terwijl Le Mans volop de aandacht eist, is er veel gerommel achter de F1-schermen. Zo zal er een wisselwerking ontstaan tussen enerzijds Francorchamps en Zandvoort. Nu de GP van Zuid-Afrika definitief niet doorgaat, hebben beide klassieke circuits nog een relatieve toekomst. In Canada begint men zich de vraag te stellen of de bosbranden de GP van Canada niet in gevaar brengen... ? Tot nu toe is er geen directe dreiging, maar de vuurzee die zich nog uitbreidt, kan mogelijk logistieke bewegingen of manschappen opeisen ter bestrijding ervan. Wellicht ontsnapt Montreal eraan, al zit al wel New York ervan onder de smog (wr)
FERRARI OOK IN VIERDE VRIJE TRAINING IN LE MANS SNELST
Het stilvallen van de Peugeot 9X8 van Jean-Eric Vergne tussen de twee chicanes in Les Hunaudières zorgde voor een rode vlag. Een kraan kwam de auto wegtakelen en de koersdirectie besloot de één uur durende vierde vrije traing met 15' te verlengen. Iedereen toerde nog wat rond in de nacht, maar ook hier was Ferrari de snelste in de persoon van Antonio Fuoco in de #50. Merkwaardig is dat zelfs de grootste namen, zoals een Jenson Button, wereldkampioen F1 in 2009 met Brawn, hier in een soort anonimiteit terecht komen.
Drie coureurs per auto, informatie die nauwelijks nog prijs geeft weet wie wie is, en nauwelijks rondetijden meldt, maakt dat de moderne 24 H "AI"allures begint te vertonen. Het zijn allemaal "vedetten" aan hun gedrag te zien. Gelukkig is dat nog geen synoniem van intrinsieke winnaars. Meestal zie je daar niet veel show van. Zoals intuïtie aandringt om in de combinatie André Lotterer en Laurens Vanthoor, aangevuld met K. Estre, een bescheiden gebalde zegekandidaat te zien met de Porsche 963 Penske. 't Is zomaar een vrijblijvend gevoel. (wr)
FERRARI NA 50 JAAR WEER IN POLE VOOR 24 UREN VAN LE MANS
In de derde vrije training zag het er aanvankelijk goed uit voor Toyota en Porsche. Tot de twee Ferrari's 499P iedereen naar huis reden...Voor de hyperpole hield iedereen het hart vast. Maar ook hier spelde Antonio Fuoco in zijn Ferrari de wet en de tweede Ferrari zette zelfs de eerste Toyota, derde op één volle seconde ! Nu is dat op zich fantastisch nieuws, want publicitair kan dat tellen. De eerste lijn bezetten in de start voor de belangrijkste autoconfrontatie van het jaar. Ferrari won negen keer de etmaalrace.
Een eerste maal in 1949 met de 166 MM met Chinetti en Seldson als coureurs en een laatste keer in 1965 met Jochen Rindt en Masten Gregory in een Ferrari 250 LM. Binnen een paar minuten zijn er de vierde vrije oefeningen die eigenlijk van geen nut meer zijn. De hamvraag is nu geworden wie zondagnamiddag om 16 uur als eerste de eindmeet over rijdt. Nu er zestien kwetsbare hypercars meedoen, is die vraag door geen mens in een glazen bol te voorspellen. Het kan zelfs een LMP2 zijn...(wr)
PORSCHE IS 75 JAAR JONG, WON 19 KEER ALGEMEEN EN 110 KEER IN KLASSE
Op 8 juni 1948 werd de eerste Porsche 356 Nr 1 als roadster op de openbare weg toegelaten. Precies drie jaar later won die auto de eerste klasse-zege voor het merk in de 24 Uren van Le Mans. Het was een delegatie van de Duitse autoconstructeur waarvan de Fransen Auguste Veuillet en Edmond Mouche als piloten de "356" naar de eerste plaats in zijn klasse stuurden. 1951 ! Zaterdag doen er kort voor de race ook nog vier historische naamgenoten een rondje in La Sarthe. Mark Webber rijdt een 936 Spyder, Timp Bernhard een Porsche 956 - waarover mijn vroegere medewerker bij de Gazet van Antwerpen, Serge Van Bockrijck een magistraal boek schreef - en vervolgens rijden Marc Lieb een 962C en Stephane Ortelli bestuurt de Porsche 911 GT1 waarmee hij in 1998 won. Ik mis Jacky Ickx in het rijtje...
Tot slot levert Porsche deze editie omwille van het 75-jarig bestaan van het merk de Safety Car. Daarmee wordt een Amerikaanse traditie doorbroken. Porsche en Le Mans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het begon met Hans Hermann en Richard Attwood in een Porsche 917 kH (een droom van Ferdinand Piëch nog) en de laatste keer dat een Porsche won was in 2017 met een 919 Hybrid, gereden door Bernhard, Hartley en Bamber. Deze editie wil Porsche de twintigste keer winnen. Met de 963 Penske die momenteel het Amerikaanse IMSA-kampioenschap aanvoert. Hun winstkans is niet gering, maar Le Mans, bij goed weer ongeveer de afstand Parijs-New York moet nog altijd worden gereden. Zelfs met het beste materieel blijft het een onvoorspelbaar avontuur. (Walter Rombauts/foto: Porsche)
LAURENS VANTHOOR BRENGT PORSCHE 963 IN DE NACHT OP EERSTE PLAATS
De plotse Ferrari dominantie tijdens de kwalificaties in Le Mans was een slag in het gezicht van de échte potentiële winnaars als Toyota (5 x) en Porsche (19 x). Toen de donkerte viel over La Sarthe werd bijna onmiddellijk het kaf van het koren gescheiden inzake stuurgenialiteit. Toen fabrieksrijder Laurens Vanthoor het stuur van drievoudig winnaar André Lotterer had overgenomen, ging de #6 progressiever op de tebellen staan, om met iets minder dan een uur te rijden met 1'28"878 de eerste plaats in handen te houden voor Ferrari en Toyota.
Wie ook opviel was Ugo De Wilde, die samen met Maxime Martin en Tim Van Rompuy een Oreca-Gibson in de LMP 2 naar een beloftevolle vijfde plaats in de klasse loodsten. De topsnelheden voor het afremmen voor de twee chicanes in de "rechte" van Les Hunaudières lagen voor de zestien hypercars allemaal rond 325 km/h.
Morgen om 15.00 uur is er de derde vrije oefening tot 18.00 uur. Vervolgens wordt van 20 tot 20.30 de Hyperpole gereden met de beste uit de categorieën en aan de hand daarvan zal de startvolgorde voor zaterdagnamiddag voor de 91ste 24 Uren van Le Mans bekend zijn. (Walter Rombauts/foto:Porsche)
FERRARI BEZORGT TOYOTA VERRASSING IN KWALIFICATIES IN LE MANS !
Het trio Antonio Fuoco, Miguel Molina en Niklas Nielsen hebben met een Ferrari 499P, een hypercar met het #50 de twee Toyota's een grote verrassing bezorgd in de kwalificaties in Le Mans. Ook de tweede in de uitslag was zo'n Ferrari met #51, bestuurd door Guidi, Calado, Giovinazzi, bekend uit de F1. Mike Conway in de eerste Toyota op de derde plaats en Sebastien Buemi in de tweede Japanse auto, moesten enigszins verbijsterd toezien met wat een vlotheid de "nieuwelingen" met de beste chrono's aan de haal gingen.
Nochtans gingen veel insiders er al van uit dat Toyota Gazoo Racing met alle gemak naar een zesde over winning algemeen zou rijden tijdens het volgende weekeinde. Maar de kaarten zijn anders geschud en zelfs Cadillac maakte een grote indruk. Wat door Porsche met hun 963 en Peugeot met de X08, met argusogen wordt bekeken. Straks om 22 uur tot middernacht zijn er de tweede vrije trainingen. (wr)
ZWARE CRASH IN LE MANS, TOYOTA MET HARTLEY, BUEMI, HIRAKAWA NEMEN EERSTE HONNEURS WAAR
De Toyota #8 van Hartley, Buemi en Hirakawa zijn de snelsten dge worden van de eerste vrije oefeningen voor de 24 Uren van Le Mans. Ze reden3'27"742 over de 13,626 km lange renbaan. Ze gingen daarmee de tweede Toyota vooraf met 0"133. Die werd bestuur door Mike Conway, Kamui Kobayashi, José Maria Lopez. De drie uur durende oefening werd lang onderbroken door een dramatisch ongeval dat onder rode vlag voorviel. Casper Stevenson ramde in zijn Aston Martin Vantage de vangrails in de bocht van Tertre Rouge, bleef in het midden op de baan liggen en de baancomissarissen zwaaiden direct met dubbele gele vlag. Dan uiteraard rood.
Een Corvette kon nog onderdoor langs de binnenkant van de bocht ontsnappen, maar Steven Thomas (Oreca-Gibson) schatte de situatie te laat in en botste met de rechtervoorkant op de Aston Martin. Om 19 uur beginnen de kwalificaties die morgenavond door de Hyperpole worden gevolgd. Deze avond van 22 uur tot middernacht worden de tweede vrije traingen gehouden. Daarin kunnen de piloten, vooral de nieuwelingen, zich even vetrouwt maken met Le Mans-by-Night. (wr/foto:Toyota)
DE 91STE 24 UREN VAN LE MANS ZIJN ZONET BEGONNEN... !
Om 14 uur deze namiddag zijn de eerste vrije oefeningen van de 24 Uren van Le Mans over het 13,626 km lange historische circuit begonnen. Ze duren tot 17 uur deze namiddag en zullen een eerste steekproef zijn of het bij de Hypercar-klasse tussen Porsche en Toyota zal gaan of ook Peugeot of Glickenhaus zich voor de "overall"-overwinning zullen kunnen melden. Er rijden twee Belgen mee voor de algemene zege Allereerst André Lotterer die met de Porsche 963 #6 rijdt en al drie overwinningen op zijn naam heeft staan. De tweede noemenswaardgie coureur is Jan Heylen.
Le Mans, voor het eerst gereden in 1923 viert zijn honderd jaar bestaan van de l'Automobile Club de l'Ouest (ACO) maar in 1936 werd een editie overgeslagen wegens een algemene staking in Frankrijk. Van 1940 tot 1948 werd wegens de tweede wereldoorlog en de wederopbouw niet gereden. Dus beleven we nu de 91ste editie van de enige echte wereldwijde confrontatie van de autoindustrie onder elkaar. Dat de etmaalrace ook telt voor het World Endurance Championship is door de FIA zo beslist. Wezenlijk ik het een op zichzelf staand "event" dat geen vergelijking kent. Porsche won 19 keer algemeen en 110 maal in de klassen. Straks iets meer. (Walter Rombauts/foto:Porsche)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - VERSTERKT DOMINANT WK-TITEL IN SPANJE
Niemand heeft een schijn van kans gehad tegen Max Verstappen die een perfect weekeinde liet noteren. Pole, zege én snelste rondetijd (1'16"330) ! Max won zijn 40ste GP en reed zijn 24ste snelste ronde. Lewis Hamilton (Mercedes) deed wat hij kon en kreeg met 24% de eretitel "Driver of the Day", maar 't moet aanvoelen als een troostprijs want echt niemand kon tegen de perfectie van de regerende wereldkampioen op. Die neemt nu duidelijk na 7 races een optie op de titel. 2023 Door de derde plaats van George Russell pikt Mercedes de tweede plaats van Aston Martin af in de voorlopige stand van de Constructeurs.
Verder vertelt de race-geschiedenis de lijdensweg van Charles Leclerc die vanuit de pits moest vertrekken omdat versnellingsbak, batterij en nog andere onderdelen aan de Ferrari waren gewisseld. Sergio Pérez behaalde met de vierde plaats een pleister op een houten been bij Red Bull, waar vooral Dr. Helmut Marko over de Mexicaan begint te morren ! Lance Stroll werd zesde met de Aston Martin en zevende Fernando Alonso die wellicht wijselijk en geduldig achter het zoontje van de grote baas bleef rijden. Iedereen voelt dat de vijfde plaats van Carlos Sainz in de anonimiteit verdwijnt, zoals ook Charles Leclerc niet één WK-puntje kon scoren.(wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 307,89 km in 1 uur 27'57"940 (210,00 km/h gemiddelde snelheid)
PIERRE GASLY KRIJGT GRIDSTRAFFEN EN MOET 10DE STARTEN IN SPANJE
De Fransman Pierre Gasly die gisteren een verdienstelijke vierde plaats veroverde voor Alpine heeft grid straffen gekregen van de stewards. Volgens deze hoge homes zou Gasly respectievelijk Carlos Sainz en Max Verstappen hebben gehinderd. Charles Leclerc kreeg daar ook drie strafplaatsen voor in het voorval met Norris in de tunnel in Monaco. Gisteren besloten de stewards dus 2 x 3 te geven aan Pierre Gasly die daardoor pas op de tiende plaats op de grid start. Autoracen is een rare sport geworden. In 1982 verongelukte Gilles Villeneuve (Ferrrari) in Zolder doordat Jochen Mass traag uitbolde op de ideale lijn over de heuvel reed. De linker achterkant van Mass' wagen katapulteerde de Ferrari van de Canadees de lucht in met de dood als gevolgd. Ik heb daar nooit stewards veel over horen praten...(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - OPPERMACHTIG IN POLE VOOR GP VAN SPANJE
De regen die in de namiddag de Formule 2 race teisterde stopte bij het begin van de kwalificaties voor de Formule 1. De Q1 kon dus normaal worden gereden met als snelste man daarin zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) in 1'12"937 over de ronde van 4,665 km. De grootste ontgoocheling in Q1 viel Ferrari te beurt met een Charles Leclerc die zich niet binnen de Q2 kon rijden !
In die Q2 nam Max Verstappen resoluut het commando in handen, reed de snelste tijd in 1'12"760 ! Het hele Red Bull team was daar gelukkig mee maar zag tegelijkertijd hoe Sergio Pérez in de andere Red Bull RB19 niet vooruit geraakte en zich met een eelfde tijd niet kon binnen de Q3 rijden ! Na het desaster van Monaco, in de muur in de eerste bocht van St.Devote, nu hier niet in de Q3 geraken ! De Maxicaan zou zich tegenover Verstappen iets nederiger mogen opstellen in plaaats van rond te toeteren dat hij de wereldtitel kan behalen...
Mc Laren en Alpine hebben allebei goede chrono's neergezet en dus kan hun onderling duel voor de rangschikking in het constructeurskampioenschap verder gaan. Tegelijk is voor die titel nog een tweede "gevecht" in het vooruitzicht: Mercedes en Ferrari onderling en samen jacht maken op Aston Martin (Fernando Alonso) die de Britse auto op de tweede plaaats zet voor de titel van de merken. Maar dan moet Fernando wel beter doen dan die negende plaats vandaag. (Walter Rombauts/foto:Alpine)
De kwalificaties:
1. Max Verstappen (Red Bull) 1'12"272
2. Carlos Sainz (Ferrari) 1'12"734
3. Lando Norris (Mc Laren) 1'12"792
4. Pierre Gasly (Alpine) 1'12"816
5. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'12"818
Stand in het WK voor Constructeurs na 6 van de 22 GP's en voor Barcelona:
1. Red Bull 249 punten
2. Aston Martin 120
3. Mercedes 119
4. Ferrari 90
5. Alpine 35
6. Mc Laren 17
Stand in het WK voor piloten na 6 van 22 voorziene GP's en voor Barcelona:
MAX VERSTAPPEN SNELST IN UITGEREGENDE FP3 IN BARCELONA
Er werd regen aangekondigd en de slimsten reden meteen de baan op om een "droge" chrono neer te zetten. Max Verstappen reed met 1'13"664 de scherpste en ploegmaat Sergio Pérez zette 1'13"914 op de klokken. Lewis Hamilton nestelde zich derde. Iedereen ging vervolgense de pits in, ook omdat Logan Sargeant de Williams uit de baan stuurde wat 8' rode vlag veroorzaakte. Nog voor de wagen goed en wel was weggetakeld begon het te stortregenen. Iedereen de pits in. Iets over de helft van FP3 probeeerden Sainz en Leclerc op intermediairs, ook Lando Norris deed, net als Ocon die 1'24"262 liet opschrijven. De piste werd wat droger, maar zelfs Max Verstappen zag af van nog enig avontuur te beleven op de droog/nat gemixte baan. (wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - BOVENAAN DOOR SNELLERE CIRCUIT- LAYOUT
Omdat men de chicane heeft weggelaten is de lay-out van het Circuit van Barcelona zo'n 4" sneller geworden. Vorig jaar was de polepositie goed met 1'18"750 en nu zit regerend wereldkampioen Max Verstappen in de FP1 al aan 1'14"606 met een stuiterende wagen en hevige rukwinden op de 1,5 km lange rechte lijn naar bocht 1. Pirelli stelde nieuwe prototype-banden voor. Die zouden steviger moeten zijn.
Zo goed als alle coureurs probeerden ze, maar halverwege de één uur durende vrije training ging iedereen over op softs. In de eerste vijf in de uitslag komen merkwaardige namen voor. Nyck De Vries (AlphaTauri) zette zich op plek vier, terwijl Esteban Ocon en Pierre Gasly de Alpines op drie en vijf zetten... Straks is er de FP2, waarin het talrijk opgekomen overwegend Spaans publiek toch iets meer verwacht van Fernando Alonso (Aston Martin) en Carlos Sainz (Ferrari). (wr)
MAX VERSTAPPEN SNELST, MET IN ZIJN SCHADUW ALONSO IN FP2 IN MONTEMELO
Carlos Sainz heeft zijn spierballen gerold om zijn landgenoten te plezieren, maar die andere Spanjaard, Fernando Alonso met de groene Aston Martin plakte zo goed als een schaduw achter de scherpste chrono van Max Verstappen. De tweede vrije trainingen leken voor de Limburger als een leuke kermis. Hij vond nog de tijd om over de radio wat te grappen met zijn teambazen en ingenieurs. Zijn lange-run-tijden waren met 1'19" à 1'20" ook de snelste. Het 4,675 km lange circuit nabij Barcelona is voor hem een speeltuin. Hij won er ook zijn eerste GP op 15 mei 2016 na zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull.
Anders was het gesteld met ploegmaat Sergio Pérez die er mogelijk verstandig zou aan doen in de regerende wereldkampioen zijn meerdere te erkennen. Zich compleet toe te spitsen op het vergaren van WK-punten voor Constructeurs én misschien bij wat pech van Max een zege te grijpen. Enige realiteitszin verplicht ons dat te zeggen.
Wat iedereen al weet stopt de Nederlandse voedingsketen Jumbo met Max Verstappen en Wout Van Aert te sponseren. Maar dat is voer voor een ingewikkeld apart verhaal rond de Nederlandse familie van Eerd. Met een kleine "v", omdat onze noorderburen daar een extraatje ijdelheid in zien...
Op negen minuten van het einde van de FP2 druppelde het even rondom bocht 9 maar dat was van geen betekenis meer. Nico Hülkenberg (Haas) en Esteban Ocon (Alpine) kleurden de training en gaven het rode "wagonnetje" van Charles Leclerc het nakijken op de vijfde plaats. Al de anderen vulden een figurantenrol in. De nieuwe prototype-banden van Pirelli werden maar sporadisch getest. (wr)
GP VAN SPANJE KOMT ER AAN, WAAR AERODYNAMICA V00R 80% MEESPEELT
Doordat Sergio Pérez's Red Bull werd weggetakeld heeft iedereen "onder de rok" van de beste racewagen van het moment kunnen kijken. Er zijn honderden foto's gemaakt van de bodem. Die is er volgens specialisten de oorzaak van dat die RB19 zo snel is. Zo aan de weg plakt. In Monaco is de aerodynamica voor hoge snelheid niet zo doorslaggevend geweest. Pure "downforce" om de trekkende achterwielen maximaal motorkoppel op het asfalt te doen drukken was daar het hoofddoel.
Maar op de 4,675 km lange omloop van Barcelona waar op het eind van de 1,5 km lange rechte lijn minstens 325 km/h wordt gehaald is de rol van het "ground effect" van een racewagen cruciaal. Het is de kunst de lucht onder de auto naar achteren toe, door de twee daarvoor voorziene bodemtunnels, zo te versnellen dat én downforce en toch lucht klievend met zo weinig mogelijk voortstuwings-hinder de hoogste snelheid te halen. In de zaak van de Red Bull is dat natuurlijk het werk van Adrian Newey. Die maakt al vijftien jaar de beste aerodynamica, gewoon uit zijn geest geplukt, door anderen op de computer gezet, de windtunnel als bewijs en klaar is Kees !
Red Bull dreigt enige winst te moeten inboeten omdat in de straf voor het overschrijden van het plafondbudget de uren dat ze in de windtunnel mogen testen (-10%) terug gedrongen zijn door de FIA. Maar met 83% volgas over een ronde, riskante voortijdige bandensleet, minder erg voor de remmen (ook over één ronde gezien), worden Max Verstappen en Sergio Pérez volgend weekeinde weer vooraan verwacht. Vorig jaar won de regerende wereldkampioen en een herhaling hiervan is in Spanje allerminst uitgesloten. Het geheim ervan zit onderaan in de bodem die niet of zelden te zien is. En als dat toch het geval is, is kopiëren ervan te laat in dit seizoen. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - DOMINEERT IN GP VAN MONACO
Polesitter Max Verstappen was het snelst weg bij de start, met in zijn schaduw Fernando Alonso, gevolgd door Esteban Ocon. De regerende wereldkampioen koos voor mediums en op de Aston Martin van Alonso waren harde banden gemonteerd. Max Verstappen kon op die manier een comfortabele kloof tussen hem en de Spanjaard opbouwen. Dewelke echter nooit groter werd dan 12".
Bij Red Bull rekten ze een pitstop omdat de meteo regen aankondigde. In de 49ste van 78 te rijden ronden druppelde het links en rechts over het Prinsdom... Vier ronden later regende het fors en iedereen ging binnen voor intermediairs, nog net geen "full wets", en Max Verstappen bleef aan de leiding en sprokkelde tot 22" voorsprong op Fernando Alonso die minder risico's nam. Plaatselijk idool Charles Leclerc die derde was in de kwalificaties kreeg een penalty van drie plaatsen omwille van een hinder-incident in de tunnel. Hij kwam in de 68ste GP van Monaco alleen nog als figurant voor en werd zesde.
Max nam die wel, want op 8 ronden van de finish raakte hij met de rechtse achterkant de muur, zonder schade evenwel, alleen met het risico op een leeglopende band... die uitbleef. Na de aankomst gaf Max Verstappen toe dat het een delicate GP was. "Ik maakte vele schuivers..." verduidelijkte hij. Zijn ploegmaat Sergio Pérez die door zijn ongeval achteraan vertrok eindigde na een heuse zwanenzang op de zestiende plaats. Wie zich wél héél goed in de picture reed was de Fransman Esteban Ocon.
Die behaalde zijn derde podium uit zijn loopbaan en brengt samen met Pierre Gasly (7de) Alpine in de constructeursstand voor Mc Laren met Norris negende en Oscar Piastra tiende. In de voorlopige stand om de wereldtitel van de piloten versterkt Max Verstappen zijn leidersplaats. Lewis Hamilton scoorde de snelste ronde in 1'15"650 en pakt dus 1 WK punt en de onderscheiding van "Driver of the Day" ging naar Fernando Alonso. De volgende, zevende GP, is die van Spanje op 4 juni e.k. (Walter Rombauts/foto: Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 260,286 km in 1 uur 48'51"980 (139,60 km/u gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN OOK SNELST IN FP3 DIE WEER MET RODE VLAG EINDIGT
Van deze bijna overbodige derde vrije training om de GP van Monaco moeten we drie gebeurtenissen aanstippen. Ten eerste dat Fernando Alonso zich met de Aston Martin tussen de twee Red Bulls heeft kunnen wringen. Ten tweede dat Max Verstappen met een tijd van 1'12"776 de snelste chrono reed en ten derde dat Alonso's kansen om die chrono van de regerende wereldkampioen aan te vallen, werden vernietigd door een gele vlag doordat Magnussen (Haas) in St. Devote rechtdoor was gegaan.
De daarna resterende tijd was niet genoeg meer voor Alonso en ramp boven ramp knalde Lewis Hamilton zijn Mercedes in de muur. Met als gevolg een rode vlag die met liefst 5' nog te gaan de FP3 als gereden aangaf. Er moest een straf worden voorzien voor degenen waardoor een sessie met rood voortijdig wordt afgesloten. De koersdirecties vandaag gaan nogal lichtzinnig met rode vlaggen om... Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" en het is maar de vraag of Mercedes de ophanging van de auto van Lewis Hamilton tijdig hersteld krijgt. De verwachte tijd voor de "pole" moet in 1'11" of lager worden genoteerd. Spanning is er wel ! (Walter Rombauts)