Doordat Sergio Pérez's Red Bull werd weggetakeld heeft iedereen "onder de rok" van de beste racewagen van het moment kunnen kijken. Er zijn honderden foto's gemaakt van de bodem. Die is er volgens specialisten de oorzaak van dat die RB19 zo snel is. Zo aan de weg plakt. In Monaco is de aerodynamica voor hoge snelheid niet zo doorslaggevend geweest. Pure "downforce" om de trekkende achterwielen maximaal motorkoppel op het asfalt te doen drukken was daar het hoofddoel.
Maar op de 4,675 km lange omloop van Barcelona waar op het eind van de 1,5 km lange rechte lijn minstens 325 km/h wordt gehaald is de rol van het "ground effect" van een racewagen cruciaal. Het is de kunst de lucht onder de auto naar achteren toe, door de twee daarvoor voorziene bodemtunnels, zo te versnellen dat én downforce en toch lucht klievend met zo weinig mogelijk voortstuwings-hinder de hoogste snelheid te halen. In de zaak van de Red Bull is dat natuurlijk het werk van Adrian Newey. Die maakt al vijftien jaar de beste aerodynamica, gewoon uit zijn geest geplukt, door anderen op de computer gezet, de windtunnel als bewijs en klaar is Kees !
Red Bull dreigt enige winst te moeten inboeten omdat in de straf voor het overschrijden van het plafondbudget de uren dat ze in de windtunnel mogen testen (-10%) terug gedrongen zijn door de FIA. Maar met 83% volgas over een ronde, riskante voortijdige bandensleet, minder erg voor de remmen (ook over één ronde gezien), worden Max Verstappen en Sergio Pérez volgend weekeinde weer vooraan verwacht. Vorig jaar won de regerende wereldkampioen en een herhaling hiervan is in Spanje allerminst uitgesloten. Het geheim ervan zit onderaan in de bodem die niet of zelden te zien is. En als dat toch het geval is, is kopiëren ervan te laat in dit seizoen. (Walter Rombauts)
|