Op 8 juni 1948 werd de eerste Porsche 356 Nr 1 als roadster op de openbare weg toegelaten. Precies drie jaar later won die auto de eerste klasse-zege voor het merk in de 24 Uren van Le Mans. Het was een delegatie van de Duitse autoconstructeur waarvan de Fransen Auguste Veuillet en Edmond Mouche als piloten de "356" naar de eerste plaats in zijn klasse stuurden. 1951 ! Zaterdag doen er kort voor de race ook nog vier historische naamgenoten een rondje in La Sarthe. Mark Webber rijdt een 936 Spyder, Timp Bernhard een Porsche 956 - waarover mijn vroegere medewerker bij de Gazet van Antwerpen, Serge Van Bockrijck een magistraal boek schreef - en vervolgens rijden Marc Lieb een 962C en Stephane Ortelli bestuurt de Porsche 911 GT1 waarmee hij in 1998 won. Ik mis Jacky Ickx in het rijtje...
Tot slot levert Porsche deze editie omwille van het 75-jarig bestaan van het merk de Safety Car. Daarmee wordt een Amerikaanse traditie doorbroken. Porsche en Le Mans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het begon met Hans Hermann en Richard Attwood in een Porsche 917 kH (een droom van Ferdinand Piëch nog) en de laatste keer dat een Porsche won was in 2017 met een 919 Hybrid, gereden door Bernhard, Hartley en Bamber. Deze editie wil Porsche de twintigste keer winnen. Met de 963 Penske die momenteel het Amerikaanse IMSA-kampioenschap aanvoert. Hun winstkans is niet gering, maar Le Mans, bij goed weer ongeveer de afstand Parijs-New York moet nog altijd worden gereden. Zelfs met het beste materieel blijft het een onvoorspelbaar avontuur. (Walter Rombauts/foto: Porsche)
|