Nadat in 1965 Jochen Rindt en Masten Gregory een Ferrari 250 LM als overall-winner over de eindstreep reden in Le Mans, heeft het 58 jaar geduurd eer dit nog eens is gebeurd. Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi reden de Hypercar Ferrari 499P naar een eerste historische overwinning in de 91ste editie van het honderdjarig bestaan van de etmaalrace. Zelden, buiten 1955 dan natuurlijk, zo'n incidentrijke wedstrijd gezien waarin regen, zon en vermoeidheid onderling wedijverden om de meeste muurbotsingen te laten maken. Er werd drie uur achter de Safety Car gereden... Ferrari had de overhand, maar vijfvoudig winnaar in Le Mans, Toyota, volgde in de schaduw van de rode vuursteen. Toen er nog 1 uur en 45' te rijden was, had Toyota maar 11" goed te maken om een mogelijke zesde opeenvolgende zege te pakken.
Dan sloeg de bom in ! Ryo Hirakawa plofte de #8 Toyota in de muur...hij geraakte weer op de baan en ging de pits in waar de Toyota Gazoo Racing werd hersteld en de Japanner weer de baan op kon. Er werd net geen zes minuten verloren ... maar met 3'22"198 achterstand naar de Ferrari toerijden bleek niet meer mogelijk. Toyota finishte tweede en mocht nog goed gas geven of Cadillac zou nog tweede zijn geworden. Porsche, een 963 als eerste op de negende plaats, omringt zelfs door die bizarre experimentauto's van Peugeot 9X8. Geen fraai beeld om je 75ste verjaardag te vieren. Mijn favoeriete Porsche 963 werd vakkundig bestuurd door André Lotterer en Laurens Vanthoor. De derde man aan boord, Kevin Estre, reed het juweel de muur in. Met niet meer goed te maken tijdverlies en de #6 staat in de uitslag op de twaalfde plaats...achter een LMP2 !
In die LMP2 categorie wonnen Albert Costa, Fabio Scherer en André Negrão in een Oraca-Gibson voor het geweldige Team WRT met Louis Delatraz en Rober Kubica. Onze landgenoten Tom Van Rompuy, Ugo De Wilde en Maxime Martin, werden 15de in de LMP2 met ook een Oreca-Gibson. Alleen het feit dat ze de auto aan de eindstreep brachten verdient enig applaus, want globaal beseft de gemiddelde autosportliefhebber niet wat voor een voorbereiding, uitvoering én afwerking voor zo'n monsterrace nodig is. Materieel, financieel en fysiek menselijk. Daarom is dit vernoemen op z'n minst billijk.
In de LMGTE-Am won Nick Catsburg, Keating, Varrone met een Corvette. Sinds in 1949 Chinetti - Seldson in een Ferrari 166MM het merk voor het eerst op de erelijst zetten, telt met de zege van vandaag het merk uit Maranello tien algemene overwinningen in La Sarthe. Porsche negentien, maar beraad over een nieuwe zienswijze dringt zich op. Dat kan nog net, ook al ben je 75. (Walter Rombauts)
|