Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    08-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FERRARI OOK IN VIERDE VRIJE TRAINING IN LE MANS SNELST

    Het stilvallen van de Peugeot 9X8 van Jean-Eric Vergne tussen de twee chicanes in Les Hunaudières zorgde voor een rode vlag. Een kraan kwam de auto wegtakelen en de koersdirectie besloot de één uur durende vierde vrije traing met 15' te verlengen. Iedereen toerde nog wat rond in de nacht, maar ook hier was Ferrari de snelste in de persoon van Antonio Fuoco in de #50. Merkwaardig is dat zelfs de grootste namen, zoals een Jenson Button, wereldkampioen F1 in 2009 met Brawn, hier in een soort anonimiteit terecht komen.

    Drie coureurs per auto, informatie die nauwelijks nog prijs geeft weet wie wie is, en nauwelijks rondetijden meldt, maakt dat de moderne 24 H "AI"allures begint te vertonen. Het zijn allemaal "vedetten" aan hun gedrag te zien. Gelukkig is dat nog geen synoniem van intrinsieke winnaars. Meestal zie je daar niet veel show van. Zoals intuïtie aandringt om in de combinatie André Lotterer en Laurens Vanthoor, aangevuld met K. Estre, een bescheiden gebalde zegekandidaat te zien met de Porsche 963 Penske. 't Is zomaar een vrijblijvend gevoel. (wr)

    08-06-2023 om 23:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FERRARI NA 50 JAAR WEER IN POLE VOOR 24 UREN VAN LE MANS

    In de derde vrije training zag het er aanvankelijk goed uit voor Toyota en Porsche. Tot de twee Ferrari's 499P iedereen naar huis reden...Voor de hyperpole hield iedereen het hart vast. Maar ook hier spelde Antonio Fuoco in zijn Ferrari de wet en de tweede Ferrari zette zelfs de eerste Toyota, derde op één volle seconde ! Nu is dat op zich fantastisch nieuws, want publicitair kan dat tellen. De eerste lijn bezetten in de start voor de belangrijkste autoconfrontatie van het jaar. Ferrari won negen keer de etmaalrace.

    Een eerste maal in 1949 met de 166 MM met Chinetti en Seldson als coureurs en een laatste keer in 1965 met Jochen Rindt en Masten Gregory in een Ferrari 250 LM. Binnen een paar minuten zijn er de vierde vrije oefeningen die eigenlijk van geen nut meer zijn. De hamvraag is nu geworden wie zondagnamiddag om 16 uur als eerste de eindmeet over rijdt. Nu er zestien kwetsbare hypercars meedoen, is die vraag door geen mens in een glazen bol te voorspellen. Het kan zelfs een LMP2 zijn...(wr)

    08-06-2023 om 22:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE IS 75 JAAR JONG, WON 19 KEER ALGEMEEN EN 110 KEER IN KLASSE

    Op 8 juni 1948 werd de eerste Porsche 356 Nr 1 als roadster op de openbare weg toegelaten. Precies drie jaar later won die auto de eerste klasse-zege voor het merk in de 24 Uren van Le Mans. Het was een delegatie van de Duitse autoconstructeur waarvan de Fransen Auguste Veuillet en Edmond Mouche als piloten de "356" naar de eerste plaats in zijn klasse stuurden. 1951 ! Zaterdag doen er kort voor de race ook nog vier historische naamgenoten een rondje in La Sarthe. Mark Webber rijdt een 936 Spyder, Timp Bernhard een Porsche 956 - waarover mijn vroegere medewerker bij de Gazet van Antwerpen, Serge Van Bockrijck een magistraal boek schreef - en vervolgens rijden Marc Lieb een 962C en Stephane Ortelli bestuurt de Porsche 911 GT1 waarmee hij in 1998 won. Ik mis Jacky Ickx in het rijtje...

    Tot slot levert Porsche deze editie omwille van het 75-jarig bestaan van het merk de Safety Car. Daarmee wordt een Amerikaanse traditie doorbroken. Porsche en Le Mans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het begon met Hans Hermann en Richard Attwood in een Porsche 917 kH (een droom van Ferdinand Piëch nog) en de laatste keer dat een Porsche won was in 2017 met een 919 Hybrid, gereden door Bernhard, Hartley en Bamber. Deze editie wil Porsche de twintigste keer winnen. Met de 963  Penske die momenteel het Amerikaanse IMSA-kampioenschap aanvoert. Hun winstkans is niet gering, maar Le Mans, bij goed weer ongeveer de afstand Parijs-New York moet nog altijd worden gereden. Zelfs met het beste materieel blijft het een onvoorspelbaar avontuur. (Walter Rombauts/foto: Porsche)

    08-06-2023 om 12:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LAURENS VANTHOOR BRENGT PORSCHE 963 IN DE NACHT OP EERSTE PLAATS

    De plotse Ferrari dominantie tijdens de kwalificaties in Le Mans was een slag in het gezicht van de échte potentiële winnaars als Toyota (5 x) en Porsche (19 x). Toen de donkerte viel over La Sarthe werd bijna onmiddellijk het kaf van het koren gescheiden inzake stuurgenialiteit. Toen fabrieksrijder Laurens Vanthoor het stuur van drievoudig winnaar André Lotterer had overgenomen, ging de #6 progressiever op de tebellen staan, om met iets minder dan een uur te rijden met 1'28"878 de eerste plaats in handen te houden voor Ferrari en Toyota.

    Wie ook opviel was Ugo De Wilde, die samen met Maxime Martin en Tim Van Rompuy een Oreca-Gibson in de LMP 2 naar een beloftevolle vijfde plaats in de klasse loodsten. De topsnelheden voor het afremmen voor de twee chicanes in de "rechte" van Les Hunaudières lagen voor de zestien hypercars allemaal rond 325 km/h.

    Morgen om 15.00 uur is er de derde vrije oefening tot 18.00 uur. Vervolgens wordt van 20 tot 20.30 de Hyperpole gereden met de beste uit de categorieën en aan de hand daarvan zal de startvolgorde voor zaterdagnamiddag voor de 91ste 24 Uren van Le Mans bekend zijn. (Walter Rombauts/foto:Porsche)

    08-06-2023 om 00:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FERRARI BEZORGT TOYOTA VERRASSING IN KWALIFICATIES IN LE MANS !

    Het trio Antonio Fuoco, Miguel Molina en Niklas Nielsen hebben met een Ferrari 499P, een hypercar met het #50 de twee Toyota's een grote verrassing bezorgd in de kwalificaties in Le Mans. Ook de tweede in de uitslag was zo'n Ferrari met #51, bestuurd door Guidi, Calado, Giovinazzi, bekend uit de F1. Mike Conway in de eerste Toyota op de derde plaats en Sebastien Buemi in de tweede Japanse auto, moesten enigszins verbijsterd toezien met wat een vlotheid de "nieuwelingen" met de beste chrono's aan de haal gingen.

    Nochtans gingen veel insiders er al van uit dat Toyota Gazoo Racing met alle gemak naar een zesde over winning algemeen zou rijden tijdens het volgende weekeinde. Maar de kaarten zijn anders geschud en zelfs Cadillac maakte een grote indruk. Wat door Porsche met hun 963 en Peugeot met de X08, met argusogen wordt bekeken. Straks om 22 uur tot middernacht zijn er de tweede vrije trainingen. (wr)

    07-06-2023 om 20:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZWARE CRASH IN LE MANS, TOYOTA MET HARTLEY, BUEMI, HIRAKAWA NEMEN EERSTE HONNEURS WAAR

    De Toyota #8 van Hartley, Buemi en Hirakawa zijn de snelsten dge worden van de eerste vrije oefeningen voor de 24 Uren van Le Mans. Ze reden3'27"742 over de 13,626 km lange renbaan. Ze gingen daarmee de tweede Toyota vooraf met 0"133. Die werd bestuur door Mike Conway, Kamui Kobayashi, José Maria Lopez. De drie uur durende oefening werd lang onderbroken door een dramatisch ongeval dat onder rode vlag voorviel. Casper Stevenson ramde in zijn Aston Martin Vantage de vangrails in de bocht van Tertre Rouge, bleef in het midden op de baan liggen en de baancomissarissen zwaaiden direct met dubbele gele vlag. Dan uiteraard rood.

    Een Corvette kon nog onderdoor langs de binnenkant van de bocht ontsnappen, maar Steven Thomas (Oreca-Gibson) schatte de situatie te laat in en botste met de rechtervoorkant op de Aston Martin. Om 19 uur beginnen de kwalificaties die morgenavond door de Hyperpole worden gevolgd. Deze avond van 22 uur tot middernacht worden de tweede vrije traingen gehouden. Daarin kunnen de piloten, vooral de nieuwelingen, zich even vetrouwt maken met Le Mans-by-Night. (wr/foto:Toyota)

    Bijlagen:
    De Toyota waarmee Hartley vandaag de snelste was in FP1 in Le Mans 7623 1.jpg (196 KB)   

    07-06-2023 om 20:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE 91STE 24 UREN VAN LE MANS ZIJN ZONET BEGONNEN... !

    Om 14 uur deze namiddag zijn de eerste vrije oefeningen van de 24 Uren van Le Mans over het 13,626 km lange historische circuit begonnen. Ze duren tot 17 uur deze namiddag en zullen een eerste steekproef zijn of het bij de Hypercar-klasse tussen Porsche en Toyota zal gaan of ook Peugeot of Glickenhaus zich voor de "overall"-overwinning zullen kunnen melden. Er rijden twee Belgen mee voor de algemene zege Allereerst André Lotterer die met de Porsche 963 #6 rijdt en al drie overwinningen op zijn naam heeft staan. De tweede noemenswaardgie coureur is Jan Heylen.

    Le Mans, voor het eerst gereden in 1923 viert zijn honderd jaar bestaan van de l'Automobile Club de l'Ouest (ACO) maar in 1936 werd een editie overgeslagen wegens een algemene staking in Frankrijk. Van 1940 tot 1948 werd wegens de tweede wereldoorlog en de wederopbouw niet gereden. Dus beleven we nu de 91ste editie van de enige echte wereldwijde confrontatie van de autoindustrie onder elkaar. Dat de etmaalrace ook telt voor het World Endurance Championship is door de FIA zo beslist. Wezenlijk ik het een op zichzelf staand "event" dat geen vergelijking kent. Porsche won 19 keer algemeen en 110 maal in de klassen. Straks iets meer. (Walter Rombauts/foto:Porsche)

    07-06-2023 om 14:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL - VERSTERKT DOMINANT WK-TITEL IN SPANJE

    Niemand heeft een schijn van kans gehad tegen Max Verstappen die een perfect weekeinde liet noteren. Pole, zege én snelste rondetijd (1'16"330) ! Max won zijn 40ste GP en reed zijn 24ste snelste ronde. Lewis Hamilton (Mercedes) deed wat hij kon en kreeg met 24% de eretitel "Driver of the Day", maar 't moet aanvoelen als een troostprijs want echt niemand kon tegen de perfectie van de regerende wereldkampioen op. Die neemt nu duidelijk na 7 races een optie op de titel. 2023 Door de derde plaats van George Russell pikt Mercedes de tweede plaats van Aston Martin af in de voorlopige stand van de Constructeurs.

    Verder vertelt de race-geschiedenis de lijdensweg van Charles Leclerc die vanuit de pits moest vertrekken omdat versnellingsbak, batterij en nog andere onderdelen aan de Ferrari waren gewisseld. Sergio Pérez behaalde met de vierde plaats een pleister op een houten been bij Red Bull, waar vooral Dr. Helmut Marko over de Mexicaan begint te morren ! Lance Stroll werd zesde met de Aston Martin en zevende Fernando Alonso die wellicht wijselijk en geduldig achter het zoontje van de grote baas bleef rijden. Iedereen voelt dat de vijfde plaats van Carlos Sainz in de anonimiteit verdwijnt, zoals ook Charles Leclerc niet één WK-puntje kon scoren.(wr)

    De uitslag:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                             307,89 km in 1 uur 27'57"940 (210,00 km/h gemiddelde snelheid)

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                                                         op 24"090

    3. George Russell (Mercedes)                                                              32"389

    4. Sergio Pérez (Red Bull)                                                                   35"812

    5. Carlos Sainz (Ferrari)                                                                      46"698

    WK-stand Piloten:

    1. Verstappen                                                    170 punten

    2. Pérez                                                            117

    3. Alonso                                                            99

    4. Hamilton                                                         87

    5. Russell                                                            65

    WK-stand Constructeurs:

    1. Red Bull                                                        287 punten

    2. Mercedes                                                      152

    3. Aston Martin                                                 134

    4. Ferrari                                                          100

    5. Alpine                                                            40

    Bijlagen:
    De Alpine-boys finishten achtste en tiende, en deden een goede zaak voor het WK Constructeurs 4623 1.jpg (3.4 MB)   

    04-06-2023 om 22:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PIERRE GASLY KRIJGT GRIDSTRAFFEN EN MOET 10DE STARTEN IN SPANJE

    De Fransman Pierre Gasly die gisteren een verdienstelijke vierde plaats veroverde voor Alpine heeft grid straffen gekregen van de stewards. Volgens deze hoge homes zou Gasly respectievelijk Carlos Sainz en Max Verstappen hebben gehinderd. Charles Leclerc kreeg daar ook drie strafplaatsen voor in het voorval met Norris in de tunnel in Monaco. Gisteren besloten de stewards dus 2 x 3 te geven aan Pierre Gasly die daardoor pas op de tiende plaats op de grid start. Autoracen is een rare sport geworden. In 1982 verongelukte Gilles Villeneuve (Ferrrari) in Zolder doordat Jochen Mass traag uitbolde op de ideale lijn over de heuvel reed. De linker achterkant van Mass' wagen katapulteerde de Ferrari van de Canadees de lucht in met de dood als gevolgd. Ik heb daar nooit stewards veel over horen praten...(wr)

    04-06-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL - OPPERMACHTIG IN POLE VOOR GP VAN SPANJE

    De regen die in de namiddag de Formule 2 race teisterde stopte bij het begin van de kwalificaties voor de Formule 1. De Q1 kon dus normaal worden gereden met als snelste man daarin zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) in 1'12"937 over de ronde van 4,665 km. De grootste ontgoocheling in Q1 viel Ferrari te beurt met een Charles Leclerc die zich niet binnen de Q2 kon rijden !

    In die Q2 nam Max Verstappen resoluut het commando in handen, reed de snelste tijd in 1'12"760 ! Het hele Red Bull team was daar gelukkig mee maar zag tegelijkertijd hoe Sergio Pérez in de andere Red Bull RB19 niet vooruit geraakte en zich met een eelfde tijd niet kon binnen de Q3 rijden ! Na het desaster van Monaco, in de muur in de eerste bocht van St.Devote, nu hier niet in de Q3 geraken ! De Maxicaan zou zich tegenover Verstappen iets nederiger mogen opstellen in plaaats van rond te toeteren dat hij de wereldtitel kan behalen...

    Mc Laren en Alpine hebben allebei goede chrono's neergezet en dus kan hun onderling duel voor de rangschikking in het constructeurskampioenschap verder gaan. Tegelijk is voor die titel nog een tweede "gevecht" in het vooruitzicht: Mercedes en Ferrari onderling en samen jacht maken op Aston Martin (Fernando Alonso) die de Britse auto op de tweede plaaats zet voor de titel van de merken. Maar dan moet Fernando wel beter doen dan die negende plaats vandaag. (Walter Rombauts/foto:Alpine)

    De kwalificaties:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                         1'12"272

    2. Carlos Sainz (Ferrari)                                1'12"734

    3. Lando Norris (Mc Laren)                            1'12"792

    4. Pierre Gasly (Alpine)                                 1'12"816

    5. Lewis Hamilton (Mercedes)                        1'12"818

    Stand in het WK voor Constructeurs na 6 van de 22 GP's en voor Barcelona:

    1. Red Bull                                                   249 punten

    2. Aston Martin                                             120

    3. Mercedes                                                  119

    4. Ferrari                                                        90

    5. Alpine                                                        35

    6. Mc Laren                                                    17

    Stand in het WK voor piloten na 6 van 22 voorziene GP's en voor Barcelona:

    1. Verstaappen                                             144 punten

    2. Pérez                                                       105

    3. Alonso                                                       93

    4. Hamilton                                                    69

    5. Russell                                                       50

    6. Sainz                                                         48

    Bijlagen:
    Pierre Gasly kwalificeerde zich vierde voor de GP van Spanje 3623 1.jpg (6.7 MB)   

    03-06-2023 om 23:07 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN SNELST IN UITGEREGENDE FP3 IN BARCELONA

    Er werd regen aangekondigd en de slimsten reden meteen de baan op om een "droge" chrono neer te zetten. Max Verstappen reed met 1'13"664 de scherpste en ploegmaat Sergio Pérez zette 1'13"914 op de klokken. Lewis Hamilton nestelde zich derde. Iedereen ging vervolgense de pits in, ook omdat Logan Sargeant de Williams uit de baan stuurde wat 8' rode vlag veroorzaakte. Nog voor de wagen goed en wel was weggetakeld begon het te stortregenen. Iedereen de pits in. Iets over de helft van FP3 probeeerden Sainz en Leclerc op intermediairs, ook Lando Norris deed, net als Ocon die 1'24"262 liet opschrijven. De piste werd wat droger, maar zelfs Max Verstappen zag af van nog enig avontuur te beleven op de droog/nat gemixte baan. (wr)

    FP3:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                      1'13"664

    2. Sergio Pérez (Red Bull)                           1'13"914

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                      1'14"072

    4. Carlos Sainz (Ferrari)                              1'14"240

    5. Fernando Alonso (Aston Martin)               1'14"264

    03-06-2023 om 13:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL - BOVENAAN DOOR SNELLERE CIRCUIT- LAYOUT

    Omdat men de chicane heeft weggelaten is de lay-out van het Circuit van Barcelona zo'n 4" sneller geworden. Vorig jaar was de polepositie goed met 1'18"750 en nu zit regerend wereldkampioen Max Verstappen in de FP1 al aan 1'14"606 met een stuiterende wagen en hevige rukwinden op de 1,5 km lange rechte lijn naar bocht 1. Pirelli stelde nieuwe prototype-banden voor. Die zouden steviger moeten zijn.

    Zo goed als alle coureurs probeerden ze, maar halverwege de één uur durende vrije training ging iedereen over op softs. In de eerste vijf in de uitslag komen merkwaardige namen voor. Nyck De Vries (AlphaTauri) zette zich op plek vier, terwijl Esteban Ocon en Pierre Gasly de Alpines op drie en vijf zetten... Straks is er de FP2, waarin het talrijk opgekomen overwegend Spaans publiek toch iets meer verwacht van Fernando Alonso (Aston Martin) en Carlos Sainz (Ferrari). (wr)

    FP1:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                      1'14"606

    2. Sergio Pérez (Red Bull)                           1'15"374

    3. Esteban Ocon (Alpine)                            1'15"418

    4. Nyck De Vries (AlphaTauri)                     1'15"504

    5. Pierre Gasly (Alpine)                              1'15"545

    02-06-2023 om 15:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN SNELST, MET IN ZIJN SCHADUW ALONSO IN FP2 IN MONTEMELO

    Carlos Sainz heeft zijn spierballen gerold om zijn landgenoten te plezieren, maar die andere Spanjaard, Fernando Alonso met de groene Aston Martin plakte zo goed als een schaduw achter de scherpste chrono van Max Verstappen. De tweede vrije trainingen leken voor de Limburger als een leuke kermis. Hij vond nog de tijd om over de radio wat te grappen met zijn teambazen en ingenieurs. Zijn lange-run-tijden waren met 1'19" à 1'20" ook de snelste. Het 4,675 km lange circuit nabij Barcelona is voor hem een speeltuin. Hij won er ook zijn eerste GP op 15 mei 2016 na zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull.

    Anders was het gesteld met ploegmaat Sergio Pérez die er mogelijk verstandig zou aan doen in de regerende wereldkampioen zijn meerdere te erkennen. Zich compleet toe te spitsen op het vergaren van WK-punten voor Constructeurs én misschien bij wat pech van Max een zege te grijpen. Enige realiteitszin verplicht ons dat te zeggen.

    Wat iedereen al weet stopt de Nederlandse voedingsketen Jumbo met Max Verstappen en Wout Van Aert te sponseren. Maar dat is voer voor een ingewikkeld apart verhaal rond de Nederlandse familie van Eerd. Met een kleine "v", omdat onze noorderburen daar een extraatje ijdelheid in zien...

    Op negen minuten van het einde van de FP2 druppelde het even rondom bocht 9 maar dat was van geen betekenis meer. Nico Hülkenberg (Haas) en Esteban Ocon (Alpine) kleurden de training en gaven het rode "wagonnetje" van Charles Leclerc het nakijken op de vijfde plaats. Al de anderen vulden een figurantenrol in. De nieuwe prototype-banden van Pirelli werden maar sporadisch getest. (wr)

    FP2:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                    1'13"907

    2. Fernando Alonso (Aston Martin)            1'14"077

    3. Nico Hülkenberg (Haas)                       1'14"177

    4. Sergio Pérez (Red Bull)                        1'14"219

    5. Esteban Ocon (Alpine)                         1'14"242

    Bijlagen:
    Esteban Ocon pakte de vijfde plaats in FP2 in Spanje 2623.jpg (4.1 MB)   

    02-06-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN SPANJE KOMT ER AAN, WAAR AERODYNAMICA V00R 80% MEESPEELT

    Doordat Sergio Pérez's Red Bull werd weggetakeld heeft iedereen "onder de rok" van de beste racewagen van het moment kunnen kijken. Er zijn honderden foto's gemaakt van de bodem. Die is er volgens specialisten de oorzaak van dat die RB19 zo snel is. Zo aan de weg plakt. In Monaco is de aerodynamica voor hoge snelheid niet zo doorslaggevend geweest. Pure "downforce" om de trekkende achterwielen maximaal motorkoppel op het asfalt te doen drukken was daar het hoofddoel.

    Maar op de 4,675 km lange omloop van Barcelona waar op het eind van de 1,5 km lange rechte lijn minstens 325 km/h wordt gehaald is de rol van het "ground effect" van een racewagen cruciaal. Het is de kunst de lucht onder de auto naar achteren toe, door de twee daarvoor voorziene bodemtunnels, zo te versnellen dat én downforce en toch lucht klievend met zo weinig mogelijk voortstuwings-hinder de hoogste snelheid te halen. In de zaak van de Red Bull is dat natuurlijk het werk van Adrian Newey. Die maakt al vijftien jaar de beste aerodynamica, gewoon uit zijn geest geplukt, door anderen op de computer gezet, de windtunnel als bewijs en klaar is Kees !

    Red Bull dreigt enige winst te moeten inboeten omdat in de straf voor het overschrijden van het plafondbudget de uren dat ze in de windtunnel mogen testen (-10%) terug gedrongen zijn door de FIA. Maar met 83% volgas over een ronde, riskante voortijdige bandensleet, minder erg voor de remmen (ook over één ronde gezien), worden Max Verstappen en Sergio Pérez volgend weekeinde weer vooraan verwacht. Vorig jaar won de regerende wereldkampioen en een herhaling hiervan is in Spanje allerminst uitgesloten. Het geheim ervan zit onderaan in de bodem die niet of zelden te zien is. En als dat toch het geval is, is kopiëren ervan te laat in dit seizoen. (Walter Rombauts)

    31-05-2023 om 17:34 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL - DOMINEERT IN GP VAN MONACO

    Polesitter Max Verstappen was het snelst weg bij de start, met in zijn schaduw Fernando Alonso, gevolgd door Esteban Ocon. De regerende wereldkampioen koos voor mediums en op de Aston Martin van Alonso waren harde banden gemonteerd. Max Verstappen kon op die manier een comfortabele kloof tussen hem en de Spanjaard opbouwen. Dewelke echter nooit groter werd dan 12".

    Bij Red Bull rekten ze een pitstop omdat de meteo regen aankondigde. In de 49ste van 78 te rijden ronden druppelde het links en rechts over het Prinsdom... Vier ronden later regende het fors en iedereen ging binnen voor intermediairs, nog net geen "full wets", en Max Verstappen bleef aan de leiding en sprokkelde tot 22" voorsprong op Fernando Alonso die minder risico's nam. Plaatselijk idool Charles Leclerc die derde was in de kwalificaties kreeg een penalty van drie plaatsen omwille van een hinder-incident in de tunnel. Hij kwam in de 68ste GP van Monaco alleen nog als figurant voor en werd zesde.

    Max nam die wel, want op 8 ronden van de finish raakte hij met de rechtse achterkant de muur, zonder schade evenwel, alleen met het risico op een leeglopende band... die uitbleef. Na de aankomst gaf Max Verstappen toe dat het een delicate GP was. "Ik maakte vele schuivers..." verduidelijkte hij. Zijn ploegmaat Sergio Pérez die door zijn ongeval achteraan vertrok eindigde na een heuse zwanenzang op de zestiende plaats. Wie zich wél héél goed in de picture reed was de Fransman Esteban Ocon.

    Die behaalde zijn derde podium uit zijn loopbaan en brengt samen met Pierre Gasly (7de) Alpine in de constructeursstand voor Mc Laren met Norris negende en Oscar Piastra tiende. In de voorlopige stand om de wereldtitel van de piloten versterkt Max Verstappen zijn leidersplaats. Lewis Hamilton scoorde de snelste ronde in 1'15"650 en pakt dus 1 WK punt en de onderscheiding van "Driver of the Day" ging naar Fernando Alonso. De volgende, zevende GP, is die van Spanje op 4 juni e.k. (Walter Rombauts/foto: Alpine)

    De uitslag:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                              260,286 km in 1 uur 48'51"980 (139,60 km/u gemiddeld)

    2. Fernando Alonso (Aston Martin)                      + 27"921

    3. Esteban Ocon (Alpine)                                    + 36"990

    4. Lewis Hamilton (Mercedes)                             + 39"062

    5. George Russell (Mercedes)                             + 56"284

    WK-stand Piloten na 6 van 22 races:

    1. Verstappen                                                    144 punten

    2. Pérez                                                            105

    3. Alonso                                                            93

    4. Hamilton                                                         69

    5. Russell                                                            50

    WK-stand Constructeurs na 6 van 22 races:

    1. Red Bull                                                        249 punten

    2. Aston Martin                                                  120

    3. Mercedes                                                       119

    4. Ferrari                                                             90

    5. Alpine                                                              35

    Bijlagen:
    In Monaco behaalde Esteban Ocon zijn derde podium uit zijn loopbaan !.jpg (3.1 MB)   

    28-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN OOK SNELST IN FP3 DIE WEER MET RODE VLAG EINDIGT

    Van deze bijna overbodige derde vrije training om de GP van Monaco moeten we drie gebeurtenissen aanstippen. Ten eerste dat Fernando Alonso zich met de Aston Martin tussen de twee Red Bulls heeft kunnen wringen. Ten tweede dat Max Verstappen met een tijd van 1'12"776 de snelste chrono reed en ten derde dat Alonso's kansen om die chrono van de regerende wereldkampioen aan te vallen, werden vernietigd door een gele vlag doordat Magnussen (Haas) in St. Devote rechtdoor was gegaan.

    De daarna resterende tijd was niet genoeg meer voor Alonso en ramp boven ramp knalde Lewis Hamilton zijn Mercedes in de muur. Met als gevolg een rode vlag die met liefst 5' nog te gaan de FP3 als gereden aangaf. Er moest een straf worden voorzien voor degenen waardoor een sessie met rood voortijdig wordt afgesloten. De koersdirecties vandaag gaan nogal lichtzinnig met rode vlaggen om... Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" en het is maar de vraag of Mercedes de ophanging van de auto van Lewis Hamilton tijdig hersteld krijgt. De verwachte tijd voor de "pole" moet in 1'11" of lager worden genoteerd. Spanning is er wel ! (Walter Rombauts)

    FP3:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                   1'12"776

    2. Sergio Pérez (Red Bull)                        1'12"849                      

    3. Lance Stroll (Aston Martin)                   1'12"942        

    4. Carlos Sainz (Ferrari)                           1'13"261

    5. Lando Norris (Mc Laren)                       1'13"396

    27-05-2023 om 13:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL - PAKT ZIJN EERSTE POLE IN MONACO, PEREZ CRASHT

    Het zijn ongemeen boeiende kwalificaties geworden in Monaco. De Q1 werd wel ontsierd door een ferme crash van de Mexicaan Sergio Pérez. Hij vernielde de linker achterkant van de Red Bull tegen de muur in de eerste bocht, die van St. Devote. Ruim tien minuten lag de Q1 stil en nadien melde Fernando Alonso zich vooraan met 1'12"886. Maar Yuki Tsunoda verbeterde die tijd tot 1'12"642 en dan vond Max Verstappen het welletjes en sloot de Q1 af met 1'12"386. P1. Verliezers in de Q1 waren respectievelijk Sergio Perez (Red Bull), Guanyu Zhou (Alfa Romeo), Nico Hülkenberg (Haas), Kevin Magnussen (Haas) en Logan Sargeant (Williams.

    De Q2 liet Max Verstappen en Fernando Alonso als de snelste zien, maar uiteindelijk zette de regerende wereldkampioen zich met 1'11"908 aan de spits. Als spektakel kregen de toeschouwers een zoentje tegen de muur van Ocon (Alpine) en ook Norris berokkende Mc Laren schade tegen de muur. Maar de mecaniciens konden "den bak" weer rijvaardig maken om mee te doen in de Q3. Uitvallers in de Q2 waren achtereenvolgens Valtteri Bottas (Alfa Romeo), Lance Stroll (Aston Martin), Alex Albon (Williams), Nick De Vries (Alphatauri) en Oscar Piastra (Mc Laren).

    De Q3 deed denken aan een grote, feestelijke corrida. Matado, "Nestor", 41 jaar, Fernando Alonso pakte de pole nadat eerst ook Verstappen, Ocon en Leclerc hem al even in handen hadden. Maar aan de tijd van de Spanjaard - 1'11"449 - leek niet meer te tornen. Voor het eerst sinds 2012 zou "Fernand" weer in pole staan. In Monaco dan nog ! Max Verstappen kroop terug in zijn Red Bull, reed met millimeterwerk doorheen de muren en bochten en versloeg met 84/1000ste van een seconde de monumentale Alonso. Max's tijd: 1'11"365 ! Morgen moet Max Verstappen snel zien weg te komen, want naast zich staat Fernando Alonso. Een stierenvechter die zijn derde wereldtitel ruikt. Pikant detail in de geschiedenis van de GP van Monaco, 22 keer moest de "polesitter" opgeven. (Walter Rombauts/foto: Alpine)

    De kwalificatie:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                     1'11"365

    2. Fernando Alonso (Aston Martin)              1'11"449

    3. Charles Leclerc (Ferrari)                         1'11"471

    4. Esteban Ocon (Alpine)                            1'11"553

    5. Carlos Sainz (Ferrari)                             1'11"630

    Bijlagen:
    Esteban Ocon was met de Alpine in Monaco héél dicht tegen zijn eerste pole-position 27523.jpg (4 MB)   

    27-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL - ZET VOORLOPIG PUNTJES OP i IN FP2 IN MONACO

    In een weeral door twee rode vlaggen (eerste Tsunoda, tweede Sainz) getekende tweede vrije training om de GP van Monaco, heeft regerend wereldkampioen Max Verstappen in de Red Bull RB19 de snelste tijd gereden. Helemaal vanzelf ging het niet want in het begin klokte Fernando Alonso enkele scherpste wijzerstanden. Maar uiteindelijk zette die 1'12"462 van de Limburger de voorlopige puntjes op de spreekwoordelijke "i". Hoewel derde, kreeg Carlos Sainz door zijn "sortie" aan het zwembad, bocht 15, een morele knauw. Vroeger reden daar Verstappen en Leclerc al in de muur, om niet van die knal van Michaël Schumacher te spreken vorig jaar...

    Het kan niet zijn dat de knappe krullenbol Carlos door "topless girls" op de jachten of aan de "piscine" afgeleid was, want zoals bekend zijn we al een poos en langer dan "woke" in een nieuw Victoriaans tijdperk beland. Laat ons concluderen dat beide Ferrari-rijders graag hun auto's de muur inbotsen voor een select publiek. Lewis Hamilton moest genoegen nemen met een zesde plaats.

    Globaal zegt het allemaal niks omdat het morgen namiddag in de kwalificaties moet gebeuren. Leclerc klokte vorig jaar met 1'11"376 de "pole" maar het was Sergio Pérez die won. Yuki Tsunoda wordt op dit ogenblik aangepakt door de stewards om te snel te rijden in de pitstraat. Meestal is dat 5" of 10". 't Is maar een detail. (Walter Rombauts)

    FP2:

    1. Max Verstappen (Red Bull)                  1'12"462

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                      1'12"527

    3. Carlos Sainz (Ferrari)                          1'12"569

    4. Fernando Alonso (Aston Martin)           1'12"682

    5. Lando Norris (Mc Laren)                      1'12"906

    Bijlagen:
    Esteban Ocon deed het niet slecht, maar Alpine geraakt niet vooruit 26523 1.jpg (4.2 MB)   

    26-05-2023 om 23:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CARLOS SAINZ - FERRARI - SNELST VOOR ALONSO IN FP1 MET TWEE RODE VLAGGEN IN MONACO

    Een kwartier voor het einde van de FP1 zette Fernando Alonso in de Aston Martin met 1'13"710 op mediums de snelste tijd ! Nauwelijks drie minuten later verbeterde Carlos Sainz die tijd door 1'13"690 neer te zetten. Ongetwijfeld had Alonso nog geprobeerd opnieuw P1 te veroveren, ware het niet dat Alex Albon de linkerkant van zijn Williams in St.Devote, de eerste bocht, tegen de vangrail kwakte. Na de rode vlag door Hülkenberg (Haas) na een half uur vrije training, kwam hierdoor de tweede rode vod.

    De koersdirectie besloot de FP1 op vier minuten van het einde niet meer te hervatten. In het totaal gingen daardoor 7' rijtijd in FP1 verloren. Ook werd o.a. Alonso gehinderd door Pérez die traag op de ideale lijn bleef rijden. In Verstappens taal: "bracht er niet veel van terecht" en werd door een nukkige, stuiterende, auto zesde. Charles Leclerc, plaatselijk troetelkind, bracht even zijn Ferrari op P1, maakte daarna weerom een kleine fout, maar zit op P5 nog respectabel. Straks zijn er de tweede vrije oefeningen. Die kunnen alles weer omgooien. Liefst zonder rood. (Walter Rombauts)

    FP1:

    1. Carlos Sainz (Ferrari)                                 1'13"372

    2. Fernando Alonso (Aston Martin-Mercedes)   1'13"710

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                        1'14"035

    4. Sergio Pérez (Red Bull)                              1'14"038

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                             1'14"093

    26-05-2023 om 15:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STRAKS BEGINT GP VAN MONACO MET INDUSTRIEEL SCHAAKSPEL

    Nu geweten is dat Honda zich zal koppelen aan Aston Martin, dat gigantisch Arabisch, Chinees en een beetje Duits kapitaal, de roemruchte naam ondersteunt, mag men gerust spreken van een industriële confrontatie zoals ook de 24 Uren van Le Mans ervan het summum zijn. Het blijft nog sport, "om ter eerst" zoals in onze kindertijd. Maar de geografische, technische- en financiële tendensen gaan veel dieper dan het showgehalte dat Liberty Media er met zes sprintraces en een wereldvuurwerk in Las Vegas, er wil inleggen. Wie goed oplet, ziet dat onze Westerse welvaart, onze overdreven eigendunk, zich stilaan losmaakt en verschuift naar Arabië en Azië.

    Gisteren sprak ik nog met een organisator van de toerwagendisciplines. Die bevestigde me dat het spektakel-aspect héél belangrijk is om de toeschouwers waar voor hun geld te geven. Dat was ook de reden dat ik als betrokkene bij de "Bekers van de Toekomst" mee inzag dat de F3 met twee manches, dus twee starts, meerwaarde had. Omdat de toen grootste piloten, Jochen Rindt, Jacky Ickx en andere Jackie Stewarts, dan twee keer het beste van zichzelf moesten geven.

    De eigenaars van de F1 vandaag, onder ceo-leiding van Stefano Domenicali (ex-Ferrari) wil hetzelfde effect bereiken. Met 22 races (i.p.v. 23 door Emilia Romagna weg te vallen) vermeerderd met zes sprintraces, moet Liberty Media én de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) zich toch afvragen op dit niet teveel hooi op de vork is. Dat moet gedekt worden met het maximum budget van $135.000.000 + $3,6 miljoen dollars voor de uitbreiding van de kalender  ? Coureurs, ingenieurs, mecaniciens en de teams zelf beginnen het overdreven te vinden. Ze zijn letterlijk nooit meer thuis. Wonen in hotels en vliegtuigen.  Ik heb zo'n leven 45 jaar mogen/moeten leiden. Het verwoest ieder huisgezin, ieder normaal functioneren op gelijk welk gebied. Geen mens kan dat zonder sociale- en soms gezondheidsschade invullen.

    Het is te vergelijken met wat die Hollandse milieugek, Timmermans, ons continent wil vergroenen. Alles tegelijk op geen tijd. Zonder zich af te vragen of die "energietransitie" praktisch wel haalbaar is. "DE" elektrische auto is er, minimaal aanwezig op een wereldmarkt en terwijl is hij al met zekerheid gedoemd om te verdwijnen voor de waterstof- of brandstofcel (ook waterstof afleverend) die NU al auto's aandrijft en waarvoor de "l' Automobile Club de l'Ouest" (organisators van 24 Uren van Le Mans sinds 1923) al een nieuw reglement heeft geschreven... Terecht heeft Emanuel Macron, Ursula von der Leyen, en nadien ook Premier Alexander De Croo, de groendenkenden tot enige gezapigheid in de evolutie van hun gekkenhuis-denken verzocht. Politiek-gewijs heb ik voor niet één van de drie een gegronde symphatie. Maar wie nog over een greintje gezond verstand beschikt, geeft hen gelijk.

    Zoals ook Mercedes nu op verstandelijke wijze zegt fout te hebben gedaan door geen podcasts te plaatsen op de W14. "Maar", zegt Toto Wolff daarop aansluitend", "dan moesten we wellicht het budgetplafond hebben overschreden..." en was Mercedes weer in botsing met de FIA gekomen. Wie zich daar straks op het 3,337km lange straatcircuit van Monaco niets zal van aantrekken is de Spanjaard Fernando Alonso. Hij weet dat de Red Bulls zich hier in die hoekjes en kantjes van de miljardairstad, niet zullen kunnen beroepen op hun superieure topsnelheid alleen. Er zal meer moeten komen bij kijken. Alonso, winnaar in 2005 en 2006, heeft een encyclopedische ervaring in het Prinsdom. Deze én het welslagen van Aston Martin doen de bookmakers hem als favoriet aanduiden. Straks zien of dat terecht is. (Walter Rombauts/foto:Alpine)

    26-05-2023 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!