Morgen krijgt de "Tour de France" enige concurrentie van de eerste vrije oefeningen om de GP van Engeland in het banden vretende, snelle, Silverstone. Het is al de elfde race van 2023 en het lijdt geen twijfel dat Max Verstappen zijn leidersplaats in het WK behoudt, zo niet nog verstevigt. De Limburger totaliseert momenteel 229 punten en zijn ploegmaat Sergio Pérez die er 148 heeft bijeen gereden vormt geen bedreiging. Integendeel, de Mexicaan moet opletten dat ene zekere Spaanse matador, Fernando Alonso in de Aston Martin hem niet inhaalt. De tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) heeft slechts 17 punten minder dan Sergio Pérez. De Mexicaan, iets zichzelf overschattend in weerwil van een schitterende inhaalrace in Oostenrijk, voelt de druk van Alonso...
Maar los van dat pilotengedoe, dreigt Aston Martin (wezenlijk een exacte kopie van de Mercedes) Mercedes aan te vallen om de tweede plaats in het WK van de constructeurs. Mercedes, met Hamilton en Russell, telt 178 eenheden en Aston Martin (gered met Arabische, Chinese en Duitse miljoenen dollars) heeft slechts 3 punten achterstand op de auto van dewelke hij is gekloond... Dus als beiden, Alonso en Stroll, goed scoren in Silverstone kan Mercedes zijn tweede plaats in de WK-stand kwijt zijn... Maar eerst moet de GP over 52 ronden van 5,891 km (306,198 km in totaal) worden gereden.
Volgens het klassieke, door puristen bewierookte, format van FP1 en FP2. Zaterdag FP3 en de vlammende kwalificaties. In Silverstone wordt voor 72% plankgas gereden, is gezien de hoge snelheid de aerodynamica van het hoogste belang. De banden worden maximaal aangesproken en dus is de strategie errond één van de belangrijkste teambeslissingen. Remmen zien maar middelmatig af. Vorig jaar won Carlos Sainz er met Ferrari en zorgde Lewis Hamilton voor een pole-position in 1'24"303. De GP van Engeland gaat al 73 jaar ononderbroken door sinds 1950. 56 keer in Silverstone, 5 maal in Aintree en 12 keer in Brands Hatch. (Walter Rombauts/foto van Ocon, Alpine UK)
|