Voor de eerste wereldoorlog werd er een "Coupe de La Meuse" gereden, georganiseerd door krantenmagnaat Jules de Thier. Na de eerste wereldbrand zat hij samen in Hotel des Bruyères in Francorchamps met de burgemeester van Spa, Baron Joseph de Crawhez en autocoureur Henry Langlois voor overleg om de "Coupe de la Meuse" opnieuw te organiseren. Er moest een circuit voor worden gevonden. De banen "32", "23" en "440" die Malmédy en Stavelot verbonden, vormden een ideale driehoek voor een circuit, dat onverhard was als rijbaan. De eerste GP van België, met zeven auto's aan de start, werd gewonnen door Antonio Ascari in een Alfa Romeo in 1925. Deze Belgische manche kreeg de eretitel "Grand Prix d'Europe" mee.
Pas in 1928 werd er asfalt gegoten en in 1939 kreeg de "Raidillon" zijn doopnaam aan l'Eau Rouge, de aanloop van de toen 17% steile helling naar Les Combes. In 1947 won Jean-Pierre Wimille in een Alfa Romeo de eerste na-oorlogse GP van België. Toen in 1950 dan de eerste GP van België F1 werd gereden in het kader van het nieuwbakken "Wereldkampioenschap van de Coureurs", was het de Argentijn Juan Manuel Fangio in een Alfa Romeo die won. Sinds 1950 werd de GP van België 67 keer georganiseerd. 55 keer in Spa, 2 maal in Nijvel en 10 keer in Zolder. In 1970 reed de Mexicaan Pedro Rodriguez met een BRM nog een met een gemiddelde snelheid van 241 km/h op het 14,100 km lange circuit als winnaar. Onder impuls van Sir Jackie Stewart werd over afschaffing daarvan gesproken. Wegens waanzinnig gevaarlijk. Francorchamps had ook toen al vele dodelijke ongevallen gekend.
In 1979 kwam er dan het nieuwe Francorchamps, nu 7,004 km lang. Journalist Christian Lahaye schreef daar een boeiend boek over en geeft daarin relaas van de vanaf toen gereden wedstrijden. Een pikant detail aan Francorchamps is, dat de Duitser Michaël Schumacher er in 1991 zijn eerste race reed in een Jordan (de Ier had Bertrand Gachot via duistere manipulaties in een Engelse gevangenis gekregen...). Mercedes betaalde het zitje van Bertrand Gachot, maar nu voor Schumacher in de Iersgroene "7-Up" bolide en nog maar aan l'Eau Rouge viel de Jordan-Ford met een defecte koppeling stil. Dat was het embryo van Schumacher in de F1 die in...2004 zijn zevende wereldtitel behaalde in onze Ardennen. (Walter Rombauts)
|