Nu Zandvoort oranje kleurt voor de GP van Nederland op 27 augustus a.s. is het misschien tijd om het eens over vroegere grote Nederlandse namen te hebben. Omdat ik hem als puber heb mogen ontmoeten laat ik mijn pen de vrije loop naar hem. Hij was van adel maar deed gewoon. Hij was 2,15 lang en woog 118 kg. De overlevering van insiders beweert dat hij in een Porsche 718 reed, niet alleen omdat hij een grote liefde had voor Porsche, maar dat het toen de enige racewagen zou zijn geweest waarin zijn imposante gestalte paste. In 1956 reed hij er de eerste keer mee. Hij was geen hoogvlieger. Dat is geen affront omdat realisme ook een beetje past in het profiel van die Nederlander. In de GP van Duitsland 1957, waar Collins zijn wagen aan Fangio gaf, finishte hij 14de, twintig minuten na de winnaar Juan Manuel Fangio !
Twee jaar later schoof in de Nordkurve van de Avus van de baan en overleefde daarmee een val van vijftien meter. Zijn Porsche 718 was nog rijvaardig, maar werd omwille van de schade door de koersdirectie toch uit de wedstrijd gezet. Zijn eerste WK-punt oogstte hij door zesde te worden in zijn thuis-GP. Zijn loopbaan bestond uit 31 GP's met als beste resultaten vier zesde plaatsen in de GP's van Nederland (1962), Frankrijk (1962), België (1963) en de Verenigde Staten in 1963 in Watkins Glen. In 1964 vloog hij in de Porsche 718 in Bergwerk op de Nordschleife van de Nürburgring de bomen en en werd zwaar gewond naar het ziekenhuis in Keulen overgebracht. Een dag later overleed hij daar. Hij was 30 jaar. Met hem stierf zijn tak van het geslacht in mannelijke lijn uit. Hij was de laatste man die de familienaam Godin de Beaufort droeg.(wr)
|