WAAROM DE GP VAN NEDERLAND SPANNENDER DAN ANDERS ZAL ZIJN
Max Verstappen moet in Zandvoort op zondag 27 augustus a.s het gevoel hebben een ereronde te rijden voor eigen publiek. Met 314 punten staat hij aan de leiding in het WK van Piloten, tegenover maar 189 voor zijn ploegmaat Sergio Perez. De schier 100.000 verwachte toeschouwers, overwegend Nederlanders, zullen in hun oranje plunje en motoren overstemmend applaus geven aan een geboren Belg. Maar Max is momenteel de beste van allemaal. De Red Bull RB19 is ook de beste racewagen en voert het Constructeurskampioenschap aan met 503 punten voor Mercedes met 247.
Dat brengt ons naar een spannende strijd in Zandvoort om de derde plaats in het Merkenkampioenschap. Aston Martin neemt met 196 eenheden de derde plaats in, maar Ferrari achtervolgt nipt met 191 eenheden en Mc Laren, iedere GP steeds beter tot nu toe, volgt met 103 punten. Omdat het de Spanjaard Fernando Alonso is die Aston Martin vooruit moet stuwen, komen de spots ook meteen te staan op Lewis Hamilton die in de WK-stand van Piloten slecht één punt achter Alonso staat. Dus opletten voor het ongenadige duel van Alonso-Hamilton, die beiden als enige betrachting hebben vice-wereldkampioen te worden. M.a.w. die eretitel te ontfutselen aan Sergio Pérez. Om deze redenen zal de GP van Nederland spannender zijn dan anders (wr)
WK-stand Piloten voor GP van Nederland op 27 augustus 2023:
1. Max Verstappen 314 punten
2. Sergio Pérez 189
3. Fernando Alonso 149
4. Lewis Hamilton 148
5. Charles Leclerc 99
WK-stand voor de GP van Nederland op 27 augustus 2023 voor Constructeurs:
NU DE GP VAN NEDERLAND ERAAN KOMT: KARL GODIN DE BEAUFORT
Nu Zandvoort oranje kleurt voor de GP van Nederland op 27 augustus a.s. is het misschien tijd om het eens over vroegere grote Nederlandse namen te hebben. Omdat ik hem als puber heb mogen ontmoeten laat ik mijn pen de vrije loop naar hem. Hij was van adel maar deed gewoon. Hij was 2,15 lang en woog 118 kg. De overlevering van insiders beweert dat hij in een Porsche 718 reed, niet alleen omdat hij een grote liefde had voor Porsche, maar dat het toen de enige racewagen zou zijn geweest waarin zijn imposante gestalte paste. In 1956 reed hij er de eerste keer mee. Hij was geen hoogvlieger. Dat is geen affront omdat realisme ook een beetje past in het profiel van die Nederlander. In de GP van Duitsland 1957, waar Collins zijn wagen aan Fangio gaf, finishte hij 14de, twintig minuten na de winnaar Juan Manuel Fangio !
Twee jaar later schoof in de Nordkurve van de Avus van de baan en overleefde daarmee een val van vijftien meter. Zijn Porsche 718 was nog rijvaardig, maar werd omwille van de schade door de koersdirectie toch uit de wedstrijd gezet. Zijn eerste WK-punt oogstte hij door zesde te worden in zijn thuis-GP. Zijn loopbaan bestond uit 31 GP's met als beste resultaten vier zesde plaatsen in de GP's van Nederland (1962), Frankrijk (1962), België (1963) en de Verenigde Staten in 1963 in Watkins Glen. In 1964 vloog hij in de Porsche 718 in Bergwerk op de Nordschleife van de Nürburgring de bomen en en werd zwaar gewond naar het ziekenhuis in Keulen overgebracht. Een dag later overleed hij daar. Hij was 30 jaar. Met hem stierf zijn tak van het geslacht in mannelijke lijn uit. Hij was de laatste man die de familienaam Godin de Beaufort droeg.(wr)
OVER DE SNELSTE AUTOCOUREUR DIE NOOIT WERELDKAMPIOEN WERD: SIR STIRLING MOSS
We schrijven 14 mei 1961, GP van Monaco. John Cooper heeft er sinds 1958 voor gezorgd dat de Cooper-Climax' in de F1 kwam. Een lichte auto met een mid-rear-engine die heel wendbaar was en een revolutie in de F1-racerij zou brengen. De datum in de aanvang reed Stirling Moss naar mijn gevoelen de machtigste race uit zijn carrière. Hij reed de pole in 1'39"1 maar zorgde in de race dat de fonkelnieuwe Ferrari's met hun haaienneus en eerste mid-rear-engines van Ritchie Ginther en Phil Hill geen vat hadden op de "versleten" Lotus-Climax van het Rob Walker Racing Team. Eiegendom van... Stirling Moss, oude Lotus 18... Wel sloeg Ritchie Ginther er in de race van 100 ronden toen, dezelfde tijd als Moss te draaien: 1'36"3 wat een gemiddelde snelheid van 117,570 km/h betekende !
Iedere ronde werd vanuit Moss' team teken gedaan trager te rijden, de wagen te sparen. Maar de man die zogoed als een hele loopbaan achter Juan Manuel Fangio moest rijden bij Mercedes, kende geen grenzen en behaalde in het Prinsdom een knallende zege ! Zoals hij ook al gedaan had in de Mille Miglia met een Mercedes 300 SLR. Roy Jenkinson was toen zijn bijrijder en later werd die F1-journalist. In een tussendoorse babbel vertelde hij dat Stirling zo hard reed dat hij niet meer over de voorkant van de auto durfde te zien en het werkelijk in zijn broek deed. Stirling mocht in 1955 de GP van Engeland met Mercedes voor eigen publiek winnen. De Argentijn Juan Manuel Fangio was dat jaar al aan zijn derde wereldtitel toe. In 1957 zou hij zijn vijfde en laatste titel behalen, dankzij Peter Collins, die hem zijn auto afstond. Dat mocht toen. Daarover en ook over Sir Stirling Moss iets meer. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
Het is wachten op de GP van Nederland op 27 augustus 2023 in Zandvoort. Alles is al oranje gekleurd, maar het de tijd - die razensnel gaat - is in dat opzicht tergend traag. De kolommen van de website's moeten worden gevuld. Die van de gazetten iets minder. Alle onderwerpen daartoe zijn goed, zoals ik hier nu zelf doe. Het F1-management heeft het moeilijk om een elfde team te aanvaarden omdat de financiële pot dan niet door 10 maar door 11 moet worden gedeeld.
Nu komt de voorzitter van de FIA af dat hij - als Arabier - droomt van een Chinees F1-team, in zijn gedachten gemakkelijk Andretti en Cadillac (lees: General Motors/GM-) opzij schuivend. Om Audi daarbij niet te vergeten... die al ver staan met hun racewagen voor 2026 ! Geef toe dat men de geopolitieke visie van de FIA moet respecteren. Zeker als is geweten dat ongeveer 50% van de elektrische auto's van Chinese oorsprong is. De mensonwaardige oorlog in Oekraïne is maar kinderspel tegen wat nog komen moet: de strijd om de zeldzame aardmetalen aan de Noordpool.
Wat het met F1 te maken heeft, en met alle autosport op deze bedenkelijke planeet, is simpel. De F1 moet in 2026 "vergroenen"... (net niet in een lach schieten) en daarvoor zijn ook zij in hun veronderstelde buitenaardse bubbel afhankelijk van het Gallium, Lithium of ander Kobalt-ingrediënten dat aan de Noordpool en in het Noordelijkste puntje van Groenland massaal aanwezig is. De betrokken landen zijn Amerika, Rusland, Noorwegen (niet het minst de laatste) en Denemarken (Groenland). Waarom denkt u dat Trump een aankoopbod deed op Groenland aan Denemarken ?
Het is triest niets of zeer weinig te lezen over waterstof als brandstof. Want de elektrische auto is een stap die redelijk gemakkelijk kon worden overgeslagen. Of willen we net als Camiel Jenatsy in de "Jamais Contente" weer een 100 km/h record breken ? Meer dan 100 jaar geleden. Onze wereld en welvaart is bedreigd, voor degene die er voor hebben gewerkt. Degene die niets hebben gedaan mogen zich verheugen dat de eerste groep voor hen betaald. Ver van F1 ? Dat zal u eens aan Andretti of Audi moeten vragen. Die hebben wel die glazen bol die U en ik missen om de toekomst in te kijken. De volgende GP is dus die van Max Verstappen in gastland want hij is geboren in...Hasselt uit Jos Verstappen en Sofie Kumpen. (wr)
MEMORIES: MET DE MAZDA 323 HEERLIJK DOLLEN OP IJS EN SNEEUW
Mazda, de constructeur uit Hiroshima, heeft altijd plezierige auto's gemaakt. Ik heb ze tot 2010 allemaal mogen rijden. Mazda is het merk dat het aandurfde de motor van Felix Wankel door te ontwikkelen als "rotary-engine" en er in 1991 de 24 Uren van Le Mans mee won als eerste Japanse auto in La Sarthe. Nissan probeerde het al in 1988 maar dat werd een flop. Het was Kenichi Yamamoto die de motor doorzette. Hij was eerst president van de R&D-afdeling en nadien President van de Mazda Motor Company. Ik beleef nog eervol de meervoudige gesprekken die ik met hem mocht hebben, ondertussen de lekkerste Japanse oesters snoepend.
Op de vraag wat hij deed om zich te ontspannen antwoordde hij met twinkelende ogen "ik sluit me dan af in mijn bureau en speel een uur keiharde popmuziek...". Vandaag is het 78 jaar geleden dat de Amerikanen de eerste atoombom op Hiroshima dropten. Daarna werd het de meest levenslustige stad die tijdens mijn soms lang verblijf in het land van de Rijzende Zon heb leren kennen. Hiroshima "mon amour" is dus aan mij besteed. Dank U Mazda en al jullie medewerkers voor een moment van bezinning na een chaotisch leven in en met de auto's. (Walter Rombauts/foto:Mazda)
F1-TEAMS SCHUDDEN DE KAARTEN MET NIEUWE UPDATES TEGEN GP VAN NEDERLAND
Bij Alpine is gebleken dat er over 22 kW (30 pk) minder vermogen wordt beschikt dan bij de concurrentie. Op zich is dat verwonderlijk omdat alle teams sinds 2014 de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid moeten gebruiken en dus iedereen over dezelfde configuratie beschikt. Maar de verschillen, de updates, worden elders in de auto opgebouwd. Er is de aerodynamika, de turbo, de elektromotor én de batterijtechnologie waaraan ook kan worden geschaafd. Op gebied van het WK 2025 en 2026 zal de FIA - in samenspraak met Liberty Media - eerstdaags beslissen over de toevoeging van een elfde team.
De "grote vakantie" van de Formule 1 is alles behalve rustig voor de ingenieurs. Die moeten tegen de GP van Nederland op 27 augustus a.s. eigenlijk een nieuwe racewagen uitvinden. Bij Mercedes wordt hard aan de sidepods gewerkt, spiegels verzet, getracht de onderdruk onder de auto te verhogen zodat meer downforce wordt geoogst. Uitgerekend bij Mercedes wordt nog extra gekampt met het "stuiteren" van de auto door het nieuwe "groundeffect", iets wat vooral de topsnelheid hindert. Kortom, tegen de volgende GP, zal er ongeveer een "nieuw" autoveld staan op de startgrid. Behalve voor die teams die alles al voor dit jaar hebben laten varen en al naar 2024 door ontwikkelen.(wr)
NIEUWE PORSCHE 911 S/T SYMBOLISEERT 60STE VERJAARDAG VAN DE 911
Porsche brengt vandaag een jubileummodel uit voor de 60ste verjaardag van de 911. Er zal een beperkte serie van gefabriceerd worden, welbepaald 1963 exemplaren die meteen de lichtste 911's zullen zijn van de 992-generatie. De auto heeft een atmosferische 4.0 liter boxermotor die 386 (525 pk) uitbraakt tegen 9.000 t/m. Hij is voorzien van een kort gespreide handgeschakelde versnellingsbak en een lichtgewicht-koppeling. De auto haalt vanuit stilstand in 3"7 en zijn topsnelheid is 300 km/h.
Ter ere van de speciale verjaardag van de iconisch sportwagen 911 hebben de ingenieurs in Weissach een uiterst puristische sportwagen ontworpen die geheel is toegespitst op puur rijplezier: de 911 S/T. Het exclusieve jubileummodel verenigt de troeven van de 911 GT3 met Touring Pack met die van de 911 GT3 RS en levert een unieke combinatie van wendbaarheid en rijdynamiek. In ons land kan hij nu worden besteld tegen €327.743, inclusief BTW en de "Chrongraph 1" is daar ook inbegrepen.
Daarenboven is deze sportwagen een uitgesproken lichtbouwconstructie op een onderstel dat is geoptimaliseerd met het oogmerk op wendbaarheid en vinnigheid. De 911 ST weegt slechts 1.380 kg (DIN leeggewicht, inclusief alle vloeistoffen) en is daardoor het lichtste model van de 992-generatie. Het optionele Heritage Design Pack is geïnspireerd op de raceversie van de 911 S van eind de jaren '60 en begin jaren '70. Ter herinnering, de eerste Porsche 911 had een 2.0 liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor die 95 kW (130 pk) leverde en toeliet om in 8"9 van 0 naar 100 km/h te sprinten. (Walter Rombauts/foto:Porsche)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - WINT ACHTSTE GP OP RIJ IN FRANCORCHAMPS
Carlos Sainz heeft er in de droge start voor gezorgd dat Oscar Piastri's Mc Laren's voorvleugel werd vernietigd en dat de Australiër moest opgeven. Ook Sainz' Ferrari liep ferme schade op waardoor de Spanjaard na drie kwartuur niet anders dan opgeven zag. Sergio Pérez (Red Bull) leidde de race en het was wachten op het moment dat Max Verstappen vanaf de zesde plaats gestart hem van de leiding zou verdringen. Dat gebeurde na een half uur racen. Max nam het kalm op en passeerde de ene na de andere op een veilige manier. Charles Leclerc, vanaf pole vertrokken leek bijna figuurlijk teken te doen "na u mijnheer", want de Ferrariboy toonde niet de minste vechtlust om de regerende wereldkampioen te verslaan.
Max Verstappen nam resoluut het commando over de race - regen dreigde heel effe - en zijn stuurgenialiteit die soms dreigt over te slaan naar hoogmoedig gedrag, iets wat de hele familie tekent zoals ook het geval was bij de Porsche-Piëch-clan, werd quasi onmiddellijk afgestraft doordat hij héél even de auto kwijt raakte in uitgerekend l'Eau Rouge. Maar hij haalde hem net op tijd terug... De rest was een saaie bedoening, met op het laatst nog zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die op softs nog even dat ene punt van Max afpakte door de snelste ronde te rijden.
Ferrari staat nergens, Hamilton zal nooit meer een achtste keer wereldkampioen worden, en tot slot blijft het uitkijken naar Oscar Piastri die niet minder dan grootmeester Mark Webber als manager heeft. Ja, dié Mark, die ooit met Sebastien Vettel het mooie weer moest maken bij Red Bull. Waar Christian Horner nu al 17 jaar de dingen regelt en zogezegd luistert naar de ouwe taaie Helmut Marko. Horner maakte wellicht één fout: door die witte-tanden-lach van Daniël Ricciardo, ook een Australiër met lichte hoge eigendunk, terug in een Alpha Tauri te plaatsen.
Voor de rest tracht Max Verstappen iedereen de les te spellen hoe de wereld moet draaien. Tot tegenover zijn race-engineer Lambiase toe. Die merkte langs de radio op dat hij (Max) beter zijn banden moest sparen. Waarop Max - altijd zoals het familiaal past - het laatste woord hebbende, antwoordde "Ik kan wat pushen, en dan nog een keer nieuwe komen halen. Zo hebben we wat bandenwisseltraining meer." Iemand die dat wél deed was Louis Hamilton en op nieuwe softs pikt hij een puntje van "Mad Max". (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 308,176 km in 1 uur 22'30"450 (224,10 km/h gemiddeld)
CHARLES LECLERC - FERRARI - OP ZOEK NAAR EERSTE GP-ZEGE IN SPA
Charles Leclerc start straks in pole voor de GP van België. Op zoek naar zijn eerste GP-zege van 2023. In de voorlopige stand om het WK staat hij zevende met 80 punten. Op de zesde plaats zien we Carlos Sainz met 87 eenheden. Beide Ferrari-rijders hollen eigenlijk als "the best of the rest" Mercedes, Aston Martin en Red Bull achterna. In mindere mate worden ze bedreigd door Mc Laren dat evenwel aan een heropstanding bezg is, zéker in de persoon van Lando Norris en nieuwkomer Oscar Piastri. De Spanjaard Carlos Sainz en Monegask Charles Leclerc zijn samen eigenlijk het slachtoffer van "het drama", zo eigen aan Ferrari, dat zeker tien jaar aan de gang is.
Een eerste hoogtepunt daarin werd bereikt met het schielijk overlijden op 25 juli 2018 van Sergio Marchionne (66), de man die Chrysler bij Fiat inlijfde en het Vettel-tijdperk afsloot bij Ferrari. Met toestemming van de Fiat-eigenaars, de familie Agnelli, zorgde hij voor een revolte in de autowereld. Sindsdien zijn er niet anders dan innerlijke machtsspelletjes in de Scuderia om teambaas te worden. Mattia Binotto is daarvan één van de jongste zichtbare slachtoffers geworden. Hij is vervangen door Frédéric Vasseur, een purist, die echter wordt geconfronteerd met het uitblijven van resultaten, door technische- of menselijke fouten. (Leclerc gaat nogal eens uit de baan...) Vasseur verdedigt zich door te stellen "dat tien jaar wanbeheer niet in één seizoen kan worden hersteld." Met die conclusie moet Ferrari het vooorlopig stellen.(wr)
VERSTAPPEN WINT VAUDEVILLE-VERTONING VAN SPRINTRACE, WK ONWAARDIG
Door de regen kon de derde sprintrace van 2023 in Francorchamps pas 38 minuten later dan aangekondigd achter de Safety Car "starten". Een rollende start na vier ronden van de vijftien achter de SC gaf Max Verstappen de leiding. Oscar Piastri (Mc Laren) was direct andere banden gaan halen, wat Max Verstappen een ronde later ook deed. Oscar Piastri leidde, Max kwam dichter, maar Alonso knalde in Pouhon de Aston Martin de muur in en dus weer Safety Car. Na de herstart hernam Max Verstappen gemakkelijk de leiding van Piastri en zijn derde sprintzege werd een feit. Pérez en Hamilton botsten, de sidepod van de RB19 was stuk en Pérez moest opgeven.
Hamilton kreeg 5" straftijd wat hem van de vierde plaats naar de zevende katapulteerde, net voor George Russell die Ricciardo (AlphaTauri) buiten de punten reed. Verstappen verstevigt nog voor de eigenlijke GP van morgen zijn positie in de stand om de wereldtitel. Autosport op de manier die Liberty Media brengt is de naam niet meer waardig. Maar er komt meer geld in de lade en wereldwijd stijgen de kijkcijfers. Dààr gaat het om. De kunst van "autoën" doet er niet meer toe. Al moet gezegd dat Max Verstappen voor de tweede keer een verdiende wereldtitel zal halen. De eerste was boerenbedrog. (wr)
De uitslag:
1. Verstappen 8 punten
2. Piastri 7
3. Gasly 6
4. Sainz 5
5. Leclerc 4
6. Norris 3
7. Hamilton 2
8. Russell 1
WK-stand Piloten na Sprintrace en voor GP van België 30723
1. Verstappen 281 punten
2. Pérez 171
3. Alonso 139
4. Hamilton 137
5. Russell 90
WK-stand Constructeurs na Sprintrace en voor GP van België 30723
VERSTAPPEN IN POLE VOOR SPRINT NA CHAOTISCHE KWALIFICATIE
De "Sprint Shootout" zoals dat mooi heet, begon al 35 minuten te laat omdat de FIA het "standing water" nog weg aan het blazen was. In mensentaal is dat het wegblazen van de plassen. Eigenlijk drukte Max Verstappen al direct, al was het eerst op intermediairs, zijn stempel op het hele veld. In SQ1, in SQ2 en SQ3 was hij, nipter dan anders, de snelste. In SQ2 crashte Lance Stroll (Aston Martin) en daardoor werd de al ingekorte kwalificatie nog eens met 29" verkort om de brokstukken van Stroll's bolide onder rode vlag weg te slepen.
Omdat heel de Liberty Media-winkel al vertraagd begon en er 4 uur en 30 minuten moeten tussen zijn, zal de sprintrace pas om 17.05 uur starten. Als het niet te hard regent, of Logan Sargeant (Williams) eens niet spint, anders is het mogelijk voor valavond. Max Verstappen moest dit keer dieper gaan dan anders want met 1'49"056 was hij slechts 0,011 sneller dan de beloftevolle Australiër Oscar Piastri in zijn Mc Laren. (wr)
CARLOS SAINZ - FERRARI - SNELST IN REGEN IN FP1 IN SPA
Regerend wereldkampioen Max Verstappen kwam buiten maar reed geen tijd. Carlos Sainz daarentegen zette zich met 2'03"207 aan de spits in zijn Ferrari. Logan Sargeant (Williams) ging rechtdoor voor "Les Combes" en voor de rest stelt iedereen zich de hamvraag over een "wetrace" in Francorchamps. (wr)
BIJ TEVEEL REGENVAL VERZOEKEN PILOTEN ANNULATIE GP VAN BELGIË
Gisteren, donderdag, is er al een zondvloed over het circuit van Francorchamps neergekomen. Vandaag is er één vrije training en daarna de kwalificaties. De F1-piloten (Grand Prix Drivers Association) vragen unaniem een afgelasting van de Belgische GP bij teveel regenval?(wr)
VERSTAPPEN RIJDT POLE, MAAR GRIDSTRAF DOET HEM ZESDE STARTEN ZONDAG
Met 1'46"168 pakte Max Verstappen de pole voor zondag op een opgedroogde baan ! Maar omdat Red Bull besliste de versnellingsbak te veranderen krigt de Limburger een gridstraf van vijf plaatsen. Hij start daardoor vanop de zesde plek. Dus start Charles Leclerc eerst voor Sergio Pérez, Lewis Hamilton en Carlos Sainz.
Morgenmiddag om 12 uur wordt er voor de pole van de sprintrace gereden. De race zelf gaat om 16 uur door. Er zijn WK-punten te verdienen en dus zullen de zware kanonnen onder elkaar duelleren. Zondag gaat dan de eigenlijke GP van België F1 door over 44 ronden van 7,004 km. Als het meezit met de regen.(wr)
ONVERHARD FRANCORCHAMPS ONTSTOND IN 1920 DOOR JULES DE THIER
Voor de eerste wereldoorlog werd er een "Coupe de La Meuse" gereden, georganiseerd door krantenmagnaat Jules de Thier. Na de eerste wereldbrand zat hij samen in Hotel des Bruyères in Francorchamps met de burgemeester van Spa, Baron Joseph de Crawhez en autocoureur Henry Langlois voor overleg om de "Coupe de la Meuse" opnieuw te organiseren. Er moest een circuit voor worden gevonden. De banen "32", "23" en "440" die Malmédy en Stavelot verbonden, vormden een ideale driehoek voor een circuit, dat onverhard was als rijbaan. De eerste GP van België, met zeven auto's aan de start, werd gewonnen door Antonio Ascari in een Alfa Romeo in 1925. Deze Belgische manche kreeg de eretitel "Grand Prix d'Europe" mee.
Pas in 1928 werd er asfalt gegoten en in 1939 kreeg de "Raidillon" zijn doopnaam aan l'Eau Rouge, de aanloop van de toen 17% steile helling naar Les Combes. In 1947 won Jean-Pierre Wimille in een Alfa Romeo de eerste na-oorlogse GP van België. Toen in 1950 dan de eerste GP van België F1 werd gereden in het kader van het nieuwbakken "Wereldkampioenschap van de Coureurs", was het de Argentijn Juan Manuel Fangio in een Alfa Romeo die won. Sinds 1950 werd de GP van België 67 keer georganiseerd. 55 keer in Spa, 2 maal in Nijvel en 10 keer in Zolder. In 1970 reed de Mexicaan Pedro Rodriguez met een BRM nog een met een gemiddelde snelheid van 241 km/h op het 14,100 km lange circuit als winnaar. Onder impuls van Sir Jackie Stewart werd over afschaffing daarvan gesproken. Wegens waanzinnig gevaarlijk. Francorchamps had ook toen al vele dodelijke ongevallen gekend.
In 1979 kwam er dan het nieuwe Francorchamps, nu 7,004 km lang. Journalist Christian Lahaye schreef daar een boeiend boek over en geeft daarin relaas van de vanaf toen gereden wedstrijden. Een pikant detail aan Francorchamps is, dat de Duitser Michaël Schumacher er in 1991 zijn eerste race reed in een Jordan (de Ier had Bertrand Gachot via duistere manipulaties in een Engelse gevangenis gekregen...). Mercedes betaalde het zitje van Bertrand Gachot, maar nu voor Schumacher in de Iersgroene "7-Up" bolide en nog maar aan l'Eau Rouge viel de Jordan-Ford met een defecte koppeling stil. Dat was het embryo van Schumacher in de F1 die in...2004 zijn zevende wereldtitel behaalde in onze Ardennen. (Walter Rombauts)
WEZENLIJK RIJDT ER AL EEN NIEUWE RED BULL IN GP VAN BELGIË MEE
Red Bull mag door de budgetoverschrijding van 2022 slechts 252 uren windtunneltests uitvoeren. Dat is een handicap dewelke zich echter niet vertaald in de resultaten op de track. Max Verstappen rijdt kommerloos naar een tweede officiële en een derde - betwiste - wereldtitel. Er werkt iemand bij Red Bull die eigenlijk nu al aan de auto voor 2024 bezig is. Die man heet Adrian Newey, de aerodynamicaspecialist zonder weerga. Hij bestudeert het FIA-reglement als geen ander en ziet de hiaten erin om die 252 uren bij wijze van spreken ongelimiteerd te verhogen. Het technisch reglement zegt namelijk dat als er veranderingen aan de ingangen van de sidepods, de radiators en warmtewisselaars worden doorgevoerd dat dan de windtunneluren daaraan besteed, niet meetellen. Dus die hebben geen invloed op "de straf" die Red Bull door de FIA is opgelegd.
Op die manier legt Red Bull al de basis voor de auto van 2024 en in de GP van België volgende zondag kan dat al merkbaar zijn. Red Bull is de RB19 zodanig intensief aan het bewerken dat de achttien andere deelnemende auto's wel op Formule 2-bolides gelijken, zoals teambaas Toto Wolff van Mercedes zich liet ontvallen. Ondertussen is men op zoek naar twee andere teams (waarvan één wellicht Aston Martin zal zijn met Arabisch, Chinees en ... Duits geld) die ook het budgetplafond van $145.000.000 hebben overschreden vorig jaar. Terwijl we deze lijntjes pennen, is Francorchamps klaar voor de twaalfde GP van 2023. Op het unieke circuit van 7,004 km dat 44 keer moet worden afgelegd om in het totaal aan 308,052 km te komen. Vorig jaar won Max, 69% van de omloop wordt plankgas gereden. De "downforce" is niet de belangrijkste factor, wél de bandensleet en de remmen die toch voor 80% over de afstand zwaar worden gesolliciteerd. (Walter Rombauts/foto:Alpine UK)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - WINT ALS ALLEENHEERSER GP VAN HONGARIJE
Het moet voor de concurrentie benijdenswaardig zijn met welk gemak Max Verstappen de GP van Hongarije heeft gewonnen. Wél hebben Lando Norris en Oscar Piastri een gouden zaak gedaan voor een letterlijk herboren Mc Laren. Tegenover de twee direct gecrashte Alpines van Pierre Gasly en Esteban Ocon is hun goed gecontroleerde race een voorbeeld. Ook voor Ferrari die zich "the best of the rest" toonden. Geen enkel moment konden ze zich in de spots rijden.
Lewis Hamilton in de Mercedes kon dat wel, maar moest in de sprint van de laatste vijf ronden toch zijn meerdere erkennen in Sergio Pérez die met de Red Bull mee op het podium klom. Max Verstappen reed niet de snelste ronde, dat deed Monegask Charles Leclerc (Ferrari) in 1'17"686 en daarmee pikt hij 1 WK-punt in. Maar Verstappen verstevigt zijn positie in de voorlopige stand om de wereldtitel en Lando Norris werd zeer terecht "Driver of the Day". Volgende week gaat het verhaal voort met de GP van België in Francorchamps (wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 306,630 km in 1 uur 38'08"634 (187,45 km/h gemiddeld)
GP VAN HONGARIJE START MET FLINKE PORTIE ONBEHAGEN
De Hongaroring staat tot minstens 2032 op de F1-kalender. Er zijn ook grote vernieuwingen aangekondigd. Maar regerend wereldkampioen Max Verstappen is niet te spreken over het nieuwe kwalificatieformat dat gisteren is uitgeprobeerd. Niet omdat na vijf opeenvolgende pole's nu tweede staat achter Lewis Hamilton, wél omdat hij net als vele andere coureurs en teambazen een diep geworteld onbehagen voelt over het door de F0M (Formule One Management) willekeurig veranderen van de spelregels in een lopend seizoen. De bedoeling van de FOM is het spektakelgehalte steeds te verhogen voor de "fans". Ongeacht wat praktisch haalbaar is voor de tien deelnemende teams.
Op naar 25 races per jaar, één of andere gek liet de idee van een "chicane" in l'Eau Rouge uit een fles ontsnappen, Las Vegas wordt te gek voor woorden...Kortom wat destijds een technische confrontatie was tussen teams en hun ingenieurs is verworden tot net geen banale kermis. De eerste steenlegging daarvoor is gedaan tijdens de laatste race van 2021 door de Australische koersdirecteur Michael Masi in Abu Dhabi. De "gekheid op een stokje" ging verder in de GP van Oostenrijk waar de stewards liefst...1200 overtredingen noteerden en er twaalf coureurs een tijdstraf of een reprimande kregen. Het raceverloop vandaag in Hongarije is bepalender dan ooit om deze clownerie te stoppen. Het ongenoegen leeft. (Walter Rombauts)
HAMILTON - MERCEDES - RIJDT NAAR POLE VOOR GP VAN HONGARIJE
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton had al een seintje gegeven in de derde vrije oefeningen. Hij reed er de beste chrono in. De kwalificaties werden volgens een nieuw "systeem" van de F1 gereden. In Q1 moest iedereen op harde banden rijden. Guanyu Zhou (Alfa Romeo) sleepte er de snelste chrono uit met 1'18"143. Albon, Tsunoda, Russell, Magnussen en Sargeant vielen in die volgorde in Q1 af. Het is de eerste pole voor de Brit sinds 2021, jaar waarin hij zijn achtste wereldtitel miste door bedrieglijke SC-activiteiten van FIA-koersdirecteur Michaël Masi. De Canadees Nicholas Latifi met zijn Williams crashte en lokte de laatste safetycar uit...
De Q2 moest worden afgehaspeld op mediums. Max Verstappen zette met 1'17"296 de beste tijd voor Lando Norris (Mc Laren) en Sainz, Ocon, Ricciardo, Stroll en Gasly mochten hun valiezen pakken... De Q3 werd verplicht gereden op softs en waar iedereen zich schikte in 1'16"612 die Max Verstappen (Red Bull) op de tabellen zette, schokte Lewis Hamilton de hele elite dooreen door met 1'16"609 in zijn Mercedes W14 de "pole" te pakken. Het is de 104de in zijn loopbaan. Morgen wordt de GP van Hongarije gereden over 70 ronden van 4,381 km, in het totaal 306,630 km.(wr)