Mazda, de constructeur uit Hiroshima, heeft altijd plezierige auto's gemaakt. Ik heb ze tot 2010 allemaal mogen rijden. Mazda is het merk dat het aandurfde de motor van Felix Wankel door te ontwikkelen als "rotary-engine" en er in 1991 de 24 Uren van Le Mans mee won als eerste Japanse auto in La Sarthe. Nissan probeerde het al in 1988 maar dat werd een flop. Het was Kenichi Yamamoto die de motor doorzette. Hij was eerst president van de R&D-afdeling en nadien President van de Mazda Motor Company. Ik beleef nog eervol de meervoudige gesprekken die ik met hem mocht hebben, ondertussen de lekkerste Japanse oesters snoepend.
Op de vraag wat hij deed om zich te ontspannen antwoordde hij met twinkelende ogen "ik sluit me dan af in mijn bureau en speel een uur keiharde popmuziek...". Vandaag is het 78 jaar geleden dat de Amerikanen de eerste atoombom op Hiroshima dropten. Daarna werd het de meest levenslustige stad die tijdens mijn soms lang verblijf in het land van de Rijzende Zon heb leren kennen. Hiroshima "mon amour" is dus aan mij besteed. Dank U Mazda en al jullie medewerkers voor een moment van bezinning na een chaotisch leven in en met de auto's. (Walter Rombauts/foto:Mazda)
|