Charles Leclerc start straks in pole voor de GP van België. Op zoek naar zijn eerste GP-zege van 2023. In de voorlopige stand om het WK staat hij zevende met 80 punten. Op de zesde plaats zien we Carlos Sainz met 87 eenheden. Beide Ferrari-rijders hollen eigenlijk als "the best of the rest" Mercedes, Aston Martin en Red Bull achterna. In mindere mate worden ze bedreigd door Mc Laren dat evenwel aan een heropstanding bezg is, zéker in de persoon van Lando Norris en nieuwkomer Oscar Piastri. De Spanjaard Carlos Sainz en Monegask Charles Leclerc zijn samen eigenlijk het slachtoffer van "het drama", zo eigen aan Ferrari, dat zeker tien jaar aan de gang is.
Een eerste hoogtepunt daarin werd bereikt met het schielijk overlijden op 25 juli 2018 van Sergio Marchionne (66), de man die Chrysler bij Fiat inlijfde en het Vettel-tijdperk afsloot bij Ferrari. Met toestemming van de Fiat-eigenaars, de familie Agnelli, zorgde hij voor een revolte in de autowereld. Sindsdien zijn er niet anders dan innerlijke machtsspelletjes in de Scuderia om teambaas te worden. Mattia Binotto is daarvan één van de jongste zichtbare slachtoffers geworden. Hij is vervangen door Frédéric Vasseur, een purist, die echter wordt geconfronteerd met het uitblijven van resultaten, door technische- of menselijke fouten. (Leclerc gaat nogal eens uit de baan...) Vasseur verdedigt zich door te stellen "dat tien jaar wanbeheer niet in één seizoen kan worden hersteld." Met die conclusie moet Ferrari het vooorlopig stellen.(wr)
|