Terwijl iedereen zich voorbereid op de complete elektrificatie van het autopark, daarbij helemaal vergetend dat waterstof zich aandient, heeft de Europese Commissie op 8 augustus jl. toch een nieuwe Euro 7 norm uitgevaardigd die in 2025 in voege zal treden. Het gaat om de diesel- en benzinemotoren met interne verbranding, maar dit keer worden ook de elektrische auto's er bij betrokken. Deze EV's stoten dan wel geen CO² uit, maar de microscopische stofdeeltjes die vrijkomen van de remmen en de banden sleet, berokkenen het milieu schade. Fijnstof allerhande wordt ingeademd en bedreigt de gezondheid. Oorlogen en ruimetreizen worden door de commissie niet als gezondheids- of milieuschade opgetekend.
Nu insiders zijn overtuigd van de doorbraak van eerst synthetische brandstof en daarna waterstof als brandstof, is het verder uitbouwen van laadpalenstructuur bijgevolg zinloos. De Commissie denkt ook vanaf 2035 meetapparatuur in iedere auto in te bouwen die de vervuiling van ieder voertuig meet en doorzendt naar een centrale databank die - met AI-hulp - alles kan analyseren en catalogeren. Vooral Olivier Zipse, ceo van BMW, spreekt de vrees uit dat de auto's veel duurder zullen worden en de privékopers zich op gemiddelde termijn zich geen auto-aanschaf meer zullen kunnen veroorloven.(wr)
|