De tweede vrije oefeningen werden weer gedomineerd door de Duitser Nico Rosberg in de Mercedes. Weerom ging hij ploegmaat Hamilton vooraf. Maar...op de derde plaats staat die sakkerse Brit Jenson Button met de Mc Laren-Honda. Minstens vooruitgang dus bij de Brits-Japanse tandem. Voor we vertellen hoe die rare cocktail van Pirelli-schoeisel bepalend is, moet minstens Max Verstappen met de Toro Rosso worden genoemd.
Vanop de vierde plaats duwt hij samen met Button een wig tussen de Mercedessen en de Ferrari's. Kimi Raïkkönen pikte op supersoftsloefen de vijfde plaats voor zijn teamgenoot Sebastien Vettel die op gewone softs voortsnorde. De debuterende Stoffel Vandoorne heeft met meer dan grote onderscheiding zijn ingangs-examen in de top van de autosport afgelegd: elfde onder de tweeëntwintig. Om even bij stil te staan.
Voor grote, ervaren namen. Voor Hulkenberg, voor Magnussen en andere Palmer's. Natuurlijk kan iedereen die zich achter hem op de lijst ziet inroepen dat "de auto nog in ontwikkeling is, dat die van volgend jaar pas de echte goede zal zijn...". D'r is iets van waar. Maar de Mc Laren-Honda besturen leek zo op het eerste gezicht ook niet een godsgeschenk. Tot nu in Bahrein, op een woestijncircuit dat is verlicht als een kerststraat, was Mc Laren nergens.
Dus mag Ron Dennis ceo van het historische merk, onze landgenoot eens een knuffel geven en niet te streng zijn voor pekelzonden die nog onvermijdelijk zullen gebeuren. Ron die Lewis Hamilton streng opvoedde ziet daar nu een beetje het reultaat van. Drie keer wereldkampioen, dat wel, maar meteen ook buiten de lijntjes kleurend. Mc Laren-Honda heeft met Stoffel Vandoorne een aanwinst gedaan...die Renault omwille van centen wellicht heeft gemist. Die verkozen valiezen cash van Jolyon Palmer, vriendelijke jongen, dààr niet van. Maar niet noodzakelijk oerend hard rijdend... Anderzijds beweert Renault bij monde van Frédéric Vasseur dat het niet mogelijk was Stoffel bij Mc Laren weg te kopen. Wegens dat het team hem contractueel aan handen en voeten heeft gebonden.
Pirelli levert mediums, softs en supersofts. Wie die sloffencombinatie, dat zich vastzuigen aan het asfalt als de nappen van een octopusarm, in de race van zondag over 57 ronden het best kan mixen, zal wllicht winnen. Maar eerst zijn er morgen de derde vrije oefeningen en daarna de - gewraakte, betwistte "nieuwe" kwalificaties maar wegens onenigheid van zowat iedereen die iets te zeggen heeft overeind blijvend. Er wordt veel gekijfd in de huidige F1. Niemand heeft dat graag. Zondag zou de koersdirecteur "een mens een pluim moeten geven, dan kan hij vliegen." Zelfs in Bahrein waar alcohol verbannen is. Toch rijdt Williams met zijn volle naam rond "Williams Martini Racing". Dronkenvoerend die Formule 1.(Walter Rombauts/foto's:Renault en Mercedes)
01. Nico Rosberg (Mercedes) 1'31"001
02. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'31"242
03. Jenson Button Mc (Laren-Honda) 1'32"281
04. Max Verstappen (Toro Rosso) 1'32"406
05. Kimi Raïkkönen (Ferrari) 1'32"452
06. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'32"650
07. Daniil Kvyat (Red Bull-Renault) 1'32"704
08. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) 1'32"792
09. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) 1'32"870
10. Felipe Massa (Williams-Mercedes) 1'32"873
11. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda) 1'32"999
|