Mazda lanceert vandaag in New York de vierde generatie van de unieke roadster MX-5. De naam kreeg het toevoegsel "RF". Die letters staan voor "Retractable Fastback". Deze nieuwste versie van deze legendarische auto zit zo geraffineerd in elkaar dat de laatste aarzelingen tegenover "open rijden" worden weggenomen. Deze vierde generatie van de Mazda MX-5 overtreft alle verwachtingen en speelt in op het beroemde KODO-design van het merk uit Hiroshima. De "hardtop" van vandaag in New York slaat alle fantasie.
De design van de "klassieker" werd agressiever. Bij een snelheid van onder 10 km/h kan het dak via een druk op een knop onder de airco-rondsels geopend of gesloten worden. Voor veel aspirant-kopers zal het als muziek in de horen klinken dat rij- en rolgeluiden beter buiten het gezellige intereur worden gehouden. In de soft-top is dat uiteraard niet zo vanzelfsprekend. Het dak opent eerst met het achterste gedeelte dat omhoog gaat, waarna de twee andere dakdelen daaronder verdwijnen en het achterste gedeelte zich sluit. Stuurratio en ophanging werden gewijzigd, maar niet in die mate dat het rijcomfort wordt beïnvloed.
"Machine Grey" is de nieuwe kleur die Mazda voor de MX-5 invoerde. Die kleur werd voor het eerst voorgesteld op de CX-9 die in Amerika wordt verkocht. Dat is een grote cross-over met drie zetelrijen. Het effect van de kleur is een nieuwe diepgang en glans waarmee de carrosserie lijkt vervaardigd uit een metalen gietblok. De naam van de kleur refereert naar de fascinatie die uitgaat van CNC-gestuurde werktuigmachine's. Nog kleurgewijs: de zijkanten van het dak en het mddelste dakpaneel zijn uitgevoerd in de koetwerkleur. De bovenzijde van het dak is verkrijgbaar in pianozwart of deze van de kleur van het koetswerk.(wr)
|