Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    01-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG (MERCEDES) SNELST IN FP1 IN BAHREIN

    Opgepept door zijn prille leidersplaats in de WK-stand na zijn overwinning in de opener in Australië, zette daarjuist de Duitser Nico Rosberg in de Mercedes W07 de snelste tijd met 1'32"294. Op sofrubbers. Na hem was er regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die op dezelfde compound toch maar 1'32"799 liet opschrijven. Rumoer rond de Brit zijn stilaan bekend wordend liederlijk gedrag neemt toe, en bepaalde insiders - niet de minstens overigens - menen dat Lewis nu meer bezig is met feesten dan zich te concentreren op zijn job. Maar Lewis zal tellen op zijn natuurtalent, zoals ook playboy James Hunt dat...twee jaar had.

    Hebben de Mercedessen dan geen moeite om aan de spits te trainen, de Ferrari's hebben het daarmee moeilijker. Nochtans reed de Heer Kimi Raïkkönen in de Ferrrari SF16H op softs de derde tijd: 1'34"128. Bizar daarbij is dat met dezelfde rubbers er tussen "de Ster" van Rosberg en het "Steigerende Paard" van de Fin toch een kloof is van 1"8/10de. Viervoudig wereldkampioen Sebastien in zijn Ferrari beperkte de eerste vrije oefeningen tot wat rondtuffen op mediums.

    Knap werk ook van Ricciardo en Kvyat in de Red Bull-Renault's. Ze vinden duidelijker aansluiting bij de voorste rangen, eerder dan Williams-Mercedes dat tegen een explosieve cocktail van Toro Rosso met Max Verstappen en Carlos Sainz aankijkt. Hulkenberg met Force India en Perez in dezelfde auto mengen zich ook in de voorhoede maar de "punch" om een echte doorbraak naar de spits te forceren ontbreekt alsnog. Kevin Magnussen en Jolyon Palmer vulden netjes hun taakbalk in, met name het doorontwikkelen van de Renault R.E.16 en in de race van zondag een worp doen naar enkele WK-puntjes.

    Nieuwkomer in de Formule 1, invaller voor Alonso bij Mc Laren-Honda, onze landgenoot Stoffel Vandoorne heeft het ronduit goed gedaan. Na een héél miniem schoonheidsfoutje - verremde zich een fractie van een seconde - liet hij zowaar met 1'36"392 na 50' training de veertiende plaats opschrijven. De opdracht van Stoffel Vandoorne voor zondag is de race uitrijden zonder brokken te maken en zoveel mogelijk data binnen te rijven voor de verdere ontwikkeling van de Honda-PowerUnit. Ploegmaat Jenson Button (wereldkampioen 2009) zegde alle vertrouwen te hebben in de 24-jarige "gast" uit Kortrijk. Met deze positieve noot kijken we uit naar FP2 die om 17.00 uur Belgische tijd aanvangt.(Walter Rombauts/foto's:Renault/Mercedes)

    01-04-2016 om 14:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STOFFEL VANDOORNE IN DE PLAATS VAN ALONSO IN BAHREIN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoewel ogenschijnlijk ongedeerd uit zijn crash in Melbourne gekomen, krijgt de 32-jarige Spanjaard Fernando Alonso van de FIA-dokters geen toelating in Bahrein te rijden. Dus komt onze 24-jarige landgenoot Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Honda te zitten. Het is dit weekeinde dus voor hem DE kans zich opnieuw in de hot-actualiteit te rijden, nadat hij vorig jaar Kampioen in de GP2 werd.(wr)

    31-03-2016 om 13:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT VOOR VRIJ VERBRUIK BRANDSTOF, MERCEDES TEGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De crash van Fernando Alonso in Melbourne heeft iedereen gezien. Niemand snapt hoe de Spanjaard gewoon wegwandelde van een tragisch hoopje schroot. Maar ook in het "milieu" is er verwondering over zoveel geluk dat de wereldkampioen 2005-2006 te beurt viel. Alonso heeft een goede engelbewaarder, daar is iedereen, zelfs de grootste agnost, het over eens. Dat de "overlevingscel" van de Mc Laren-Honda zo onkreukbaar leek is logisch. Ze - de cel op zich - heeft enigzins de vorm van een doodskist en kan een frontale impact van zo ongeveer 7 ton aan.

    Het poppetje - de coureur - in die cel bengelt in zijn riemen, stoot de helm overal tegen aan, en heeft niet te tijd om te hopen dat het allemaal goed afloopt. Pas als de kist stil ligt, staat of hangt, kan hij bij leven iemand danken. Fernando Alonso deed dat tijdens een paar dagjes vakantie. Meteen Guiterrez in de Amerikaanse Haas vergevend dat die iets te vroeg - voor Alonso dan - van het gas afging en subtiel vertraagde.

    Genoeg om tijdens een resoluut inhaalmaneuver de rechtervoorband van de Mc Laren op de linkerachterband van de nieuwkomer in de F1 te lanceren. Het eide van de ruimtevlucht kennen we: schroot en een verrezen Alonso. Die woordelijk Guiterrez direct vergaf: "als ervaren coureur had ik moeten inschatten dat de minder ervaren Haasrijder vroeger van het gas zou gaan. Ik had daarop moeten anticiperen. Er is geen schuldvraag."

    Nu heeft Alonso's vogelvrije vlucht wel het gesprek aangejaagd over het "Halo"-systeem dat het hoofd van de coureur beter beschermd. Er is voor- en tegen, hoewel iedereen unaniem geen herhaling wil van wat Bianchi in Japan en Wilson in de Indy-Cars is overkomen: zich te pletter dood gereden. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, die steeds meer recht van spreken krijgt, vindt de F1 te ingewikkeld aan het worden, overgereglementeerd, de auto's gaan de zware logge kant op.

    Waardoor de 1,5 liter V6 Turbo Hybrid motoren de coureur niet meer toelaat om de hele 300 km lang plankgas te geven. Ook al omwille van dat beperkte verbruik van 100 kg brandstof voor de hele race. Bijtanken mag niet. Dus is de Formule 1 volgens o.a. Cyril Abiteboul, de teammanager van Renault de F1, een zekere copie van "endurance" geworden waarin uithouding belangrijker is dan snelheid. Toto Wolff van Mercedes spreekt hem tegen. Vanuit een voorlopig superieure positie gezien is de Duitse redenering logisch.

    Maar...sinds 2014 de V6 Turbo Hybrid "units" worden gebruikt, was de bedoeling ervan een zuiniger Formule 1 te crëeren. De vlaag om alles "groener" te maken lag daarvan aan de basis. Als de dichtheid (in plaats van het oude gebruikelijke soortelijk gewicht) van Formule 1 brandstof met octaangetal 102 precies 0,780 kg voor een liter is en we weten dat de auto maximum 100 kg mag meenemen voor een GP, dan moet er net geen 130 liter aan boord zijn. Gerekend dat een GP altijd 305 à 310 km bedraagt, wil dat zeggen dat het verbruik tegen of iets minder dan 41,9 l/100 km moet zijn. Want de piloten moeten de auto ook weer in de pitstraat brengen.

    Nu wordt een specifiek verbruik van een verbrandingsmotor technisch in g/kW/h weergegeven. Maar als je in een technische fiche van - bijvoorbeeld - de Renault R.E.16 bladert, zie je direct dat het hier om een overvierkantmotor gaat. Een boring van 80 mm en een slag van slechts 53 mm is uitgewerkt in de V van 90°. Vier kleppen per cilinder, gekoppeld aan uiteraard een Motor Generator Unit - Kinetic (MGV-K) en een Motor Generator Unit - Heat (MGV-H). De eerste dient om de kinetische vertragings-energie op te slaan, de tweede om de warmte in elektricteit om te zetten. Die sturen elektrische energie naar een condensator die kortstondig meer energie kan opnemen dan een batterij. De hele CE (Control Electronics) wordt geleverd door Infiniti, het VIP-merk van Nissan waarmee Renault een nauwe alliantie heeft.

    Men noemt dat een "supercapacitator". Als we nog weten dat de motor reglementair 15.000 t/m mag maken, zou je het door Renault geclaimde maximum van (643 kW) 875 pk kunnen aanvaarden. Maar precies weet je het niet. Want zowel Ferrari, Mercedes als Renault verzwijgen de beslissende waarde van de compressieverhouding. Zodus blijft dat vermogen, overgebracht naar de achterwielen door een zevenversnellingsbak, eigenlijk een geheim van de renstal. Daarvan kunnen de pignons en tandwielen ook worden gewijzigd zodat pas met alle parameters het échte vermogen bekend is. Dus blijft ook het waarachtige brandstofverbruik een intern geheim. Wat geen geheim is, is dat de snelle jongens romdom 4" sneller zijn dan vorig jaar. Is de hele herziening van de F1 voor 2017 wel echt nodig ?

    Zondag in Sakhir, 30 km van de hoofdstad Manamah in Bahrein, zou de warmte een rol kunnen spelen. Maar de race wordt bij avond gereden, dus is de invloed minder bij 20 à 25 °C. Een inlaatluchtkoeler is verboden op de huidige F1's en dus eerder warmere kan de de densiteit van de brandstof verlagen en men dus een minder komplete verbranding kan oogsten. Klassiek gewijs zou men dan iets meer benzine moeten inspuiten, maar het verbruik over 305 km is nipt. Dus heeft men daar angst van, net zoals een coureur heel de race "flat-out" zou rijden. Bangelijk om stil te vallen naar de finish toe. De ingenieurs kunnen bijgevolg van in de pits het verbruik controleren en daarover instructies geven aan het ventje in de bolide.

    Zondag is er met de GP van Bahrein de tweede GP om het WK F1 2016. De vrije trainingen beginnen vrijdag, ochtend en namiddag, zaterdagochtend zijn er de tweede vrije oefeningen. In de namiddag de kwalificaties die toch weerom als "afvallingskoers" worden gehouden zoals in Melbourne. Wellicht is het Bernie Ecclestone die dat systeem voedt, want in Australië was letterlijk iedereen ertegen. Het was een flop, zo heette het. Maar zoals je ziet leven ook floppen verder. Zondag is er de GP van Bahrein met de Mercedessen (Rosberg-Hamilton) en de Ferrari's (Vettel-Raïkkönen) in de favorietenrol.

    Groot nieuws rond de GP van Bahrein is dat onze landgenoot Stoffel Vandoorne (24) invalt in Bahrein voor de 32-jarige Spanjaard Fernando Alonso. Die kreeg na hogergenoemde crash in Melbourne als zijnde ongedeerd toch geen toelating van de FIA-dokters in deze tweede van éénentwintig Formule 1 races. Het langste seizoen ooit. Het hoeft geen betoog dat dit DE kans is voor de man uit Kortrijk om zich een eerste keer in de hoogste discipline van de autosport te bewijzen. In 2015 werd hij kampioen in de GP2.(Walter Rombauts/foto's:Renault)

    Bijlagen:
    Achteraanzicht van de Renault R.E.16 F1 2016 1.jpg (515.6 KB)   
    De Renault R.E.16 van Magnussen en Palmer i31416.jpg (1.9 MB)   

    30-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA SCOORT MET MX-5 RF OP SALON VAN NEW YORK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mazda lanceert vandaag in New York de vierde generatie van de unieke roadster MX-5. De naam kreeg het toevoegsel "RF". Die letters staan voor "Retractable Fastback". Deze nieuwste versie van deze legendarische auto zit zo geraffineerd in elkaar dat de laatste aarzelingen tegenover "open rijden" worden weggenomen. Deze vierde generatie van de Mazda MX-5 overtreft alle verwachtingen en speelt in op het beroemde KODO-design van het merk uit Hiroshima.  De "hardtop" van vandaag in New York slaat alle fantasie.

    De design van de "klassieker" werd agressiever. Bij een snelheid van onder 10 km/h kan het dak via een druk op een knop onder de airco-rondsels geopend of gesloten worden. Voor veel aspirant-kopers zal het als muziek in de horen klinken dat rij- en rolgeluiden beter buiten het gezellige intereur worden gehouden. In de soft-top is dat uiteraard niet zo vanzelfsprekend. Het dak opent eerst met het achterste gedeelte dat omhoog gaat, waarna de twee andere dakdelen daaronder verdwijnen en het achterste gedeelte zich sluit. Stuurratio en ophanging werden gewijzigd, maar niet in die mate dat het rijcomfort wordt beïnvloed.

    "Machine Grey" is de nieuwe kleur die Mazda voor de MX-5 invoerde. Die kleur werd voor het eerst voorgesteld op de CX-9 die in Amerika wordt verkocht. Dat is een grote cross-over met drie zetelrijen. Het effect van de kleur is een nieuwe diepgang en glans waarmee de carrosserie lijkt vervaardigd uit een metalen gietblok. De naam van de kleur refereert naar de fascinatie die uitgaat van CNC-gestuurde werktuigmachine's. Nog kleurgewijs: de zijkanten van het dak en het mddelste dakpaneel zijn uitgevoerd in de koetwerkleur. De bovenzijde van het dak is verkrijgbaar in pianozwart of deze van de kleur van het koetswerk.(wr)

    Bijlagen:
    Mazda snoeft terecht in New York met een indrukwekkend nieuwe MX-5 RF i25316.jpg (4.4 MB)   

    23-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG (MERCEDES) WINT SPANNENDE GP VAN AUSTRALIË
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De beide Mercedessen van polesitter Lewis Hamilton en Nico Rosberg lieten zich door een bliksemstart van Sebastien Vettel met de Ferrari verrassen. In de eerste bocht al pakte ploegmaat Kimi Raïkkönen de tweede plaats. In het startgewoel sukkelde Hamilton op de zesde plaats en kon aan een inhaalrace beginnen. De opwarmronde werd twee keer overgedaan omdat de Red Bull van de Rus Daniil Kvyat op de startrooster bleef steken. Vettel en Raïkkönen bouwden snel een comfortabele voorsprong op tegenover de Mercedessen, met tussen de twee sterren in een Max Verstappen in de Toro Rosso. Hamilton kreeg met die "jongen" een flinke klus om er voorbij te rijden.

    Dan werd in de 17de van de 57 ronden alles dooreengeschud met als oorzaak een ervaren Fernando Alonso die zijn rechter voorband tegen het linkerachterwiel van de Haas-Ferrari van Esteban Guittérez aanstuurde in een mis ingeschat inhaalmaneuver. De Mc Laren werd tegen de muur geschoten, tolde drie keer over de kop en...Alonso kwam er gelukkig ongedeerd uit. De koersdirectie legde eerst de safety car in, maar er lagen zoveel brokstukken over de baan dat een rode vlag onvermijdelijk was. Iedereen reed de pits binnen. Om 14.55 uur werd een restart gegeven, met direct terug Vettel aan de leiding.

    Het "misverstand" tussen Guittérez en Alonso bestond erin dat de Haas-tijder iets vroeger dan verwacht het gaspedaal lostte en dus vertraagde. Alonso die eigenlijk alleen de achtervleugel zag van de Haas, schatte dit naar eigen zeggen verkeerd in. "Ik had daar rekening mee moeten houden", zei de Spanjaard achteraf. "Esteban was zijn eigen ideale lijn aan het bepalen." Van de Mc Laren-Honda restte alleen de overlevingscel, en die deed haar werk, te zien hoe ontspannen de tweevoudige Spaanse wereldkampioen (2005-2006) van de resten wegwandelde.

    Het kat en muisspel met de bandencompound bepaalde verder de race. Nico Rosberg nestelde zich aan de leiding na een tijdverliezende pitstop van Vettel. Ferrari verloor nog meer, want in de 25ste ronde reed Raïkkönen de pits binnen en vatte de Ferrari SF16H vuur. Rustig als altijd stapte Kimi uit terwijl het rode steigerende paard werd geblust. De Fin had al voor hetere vuren gestaan dan een keukenbrandje in de pits. Hamilton begon vanuit een zevende positie aan een inhaalrace die hem succesvol naar de tweede podiumplaats loodste.

    Op vijf ronden van het einde zag het er naar ut dat Vettel op supersofts Hamilton op mediumrubbers nog zou voorbijsteken. Twee ronden later verremde de viervoudige Duitse kampioen zich en was het klassement bekend: 1. Nico Rosberg 2. Lewis Hamilton 3. Sebastien Vettel 4 een verdienstelijke Australiër Daniël Ricciardo 5 een verbeten Felipe Massa. Na dit vijftal reed de Fransman Romain Grosjean in de nieuwe Haas op de zesde plaats. Eerste race en meteen al punten ! Puber Max Verstappen, oerendsnel, finishte na weerom enkele jeugdige pekelzonden op de tiende plek. Jolyon Palmer en Kevin Magnussen reden hun eerste race met de Renaul RS16, maar zoals Magnussen voorspelde zaten er niet direct punten in.

    Voor Rosberg is het zijn vijftiende GP-zege. De nieuwe vorm van kwalificatie heeft letterlijk iedereen geërgerd en is bij deze afgevoerd voor de volgende GP in Bahrein op 3 april a.s. De oude Q1, Q2 en Q3 worden opnieuw toegepast en dus is wat we zaterdag hebben gezien een ééndagsvlieg in de F1-reglementering geworden. We moeten ook vaststellen dat er opnieuw vier Duitsers onder de 22 zijn, die gelukkig maar, dit jaar ook hun GP van Duitsland krijgen in Hockenheim. Na de opener in Australië is het duidelijk dat het seizoen tussen Mercedes en Ferrari zal gaan. Hoewel de tieners in de Toro Rosso's snel oprukken in het veld en ervaren rijders als Felipe Massa de Williams-Mercedes in de kijker blijven rijden.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)

    20-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON PAKT OOK EERSTE SEIZOENSPOLE IN AUSTRALIE

    Eén: regerend wereldkampioen Lewis Hamilton, twee: Nico Rosberg, beiden in een Mercedes, bezetten morgen de eerste lijn van de GP van Australië F1. Hamilton's rondetijd is 1'23"837. Het nieuwe "afvallingssysteem" in de kwalificaties zorgt geenszins voor meer spanning en spektakel. Niki Lauda bekritiseerde de nieuwe kwalificaties en meent dat alle spanning is verdwenen. Waar vroeger tot de laatste seconden "ein bestzeit" kon worden neergezet, stappen de coureurs nu al uit als ze zien dat ze of niet sneller kunnen, of genoegen nemen met hun startplaats.

    Eén concreet gegeven, zichtbaar en voelbaar op de piste: er zijn minder auto's op de baan. De spanning is helemaal weg. Mauricio Arrivabene, teambaas van Ferrari is er niet over te spreken. Toto Wolff, teambaas van Mercedes was minder kritisch omdat zijn twee auto's vooraan staan. "Maar we hebben nog een klein koppelingsprobleempje op te lossen tegen morgen", zei hij droogjes weg. Hopelijk bedoelt hij in zijn achterhoofd dat ook het publiek opnieuw moet worden gekoppeld aan de Formule 1 .

    Want veel fans haken af. Morgen rijden eigenlijk alleen Mercedes en Ferrari tegen elkaar, tenzij dat die sakkerse tiener Max Verstappen (5de startplaats) roet op de iedeale lijn van de oudjes strooit. Met 18 lentes in je bloed zijn degenen die voor hem staan op de grid immers klaar voor een "hall of fame"? Behalve die Hamilton, nu gebrild, speels als altijd, getatoueerd, die gaat nog een generatie mee. Tenzij hij links en rechts wat teveel botst zoals in Monaco is gebeurd. Met een glaasje op, laat je je rijden... Vanavond is het alleen honing en kaviaar. Champagne is voor morgenavond...

    Op historisch gebied is er te melden dat het 66ste Formule 1 seizoen is begonnen, dat nieuweling Pascal Wehrlein in de Manor zich laat optekenen als eerste afvaller in de nieuwe kwalificaties en dat Lewis Hamilton zijn 50ste pole binnenhaalde. Het opgevoerde spektakel is de naam nauwelijks nog waardig en de dreiging van zeer kwalijke ontwikkelingen in de Formule 1 blijft onverminderd als het zwaard van Damocles boven de F1 hangen. Jean Todt in Parijs lacht in zijn vuistje. De Formule "e" loopt gesmeerder, Bernie Ecclestone (85) begint te beseffen dat het eeuwig leven aan niemand wordt gegund. Dus laten we de tijd zijn werk maar doen.

    Morgenochtend om 06.uur, Belgische tijd, gaan Hamilton, Rosberg, Vettel én Raïkkönen een eerste van 21 confrontaties uitvechten. Dat laatste woord zullen we vervangen door uitvlooien, dat is minder agressief. Vader van Max Verstappen, Jos, zal zoonlief vandaag zeer goed de les spellen. Max start precies achter de Ferrari van Raïkkönen, die bloedrode bolide, waarin hij volgend jaar wel eens zou kunnen zitten. Al wordt het tegendeel beweerd. (Walter Rombauts)

    19-03-2016 om 18:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON VOOR DERDE KEER BESTE TIJD IN AUSTRALIE

    In de "Free Practice 3" (FP3) heeft de Brit Lewis Hamilton in zijn Mercedes W07 voor de derde keer in deze eerste GP van het F1-seizoen de beste tijd gereden. Nico Rosberg die in FP2 nog de nieuwe voorvleugel van de Mercedes op een natte baan aan diggelen reed tegen de muur, heeft die schoonheidsfout min of meer goedgemaakt. Hij reed de tweede beste chrono. De FP3 leerde dat Ferrari met Vettel en Raïkkönen de Mercedessen zijn bijgebeend. Vooral als men weet dat Vettel met heel veel brandstof aan boord die snelle tijd reed. Beide vaste waarden worden echter op de hielen gezeten door het tienersduo Carlos Sain jr en Max Verstappen in de Toro-Rosso.

    Terugkomend Renault in de F1 met een eigen team, zag in FP3 Kevin Magnussen de 15de en Jolyon Palmer de 17de tijd pakken. Helemaal nieuwkomer, de Amerikaanse stal Haas, zag zijn coureurs Guittérez en Grosjean 18de en 19de worden. De helemaal nieuwkomers als coureurs Wehrlein en Haryanto in de Manor stuurden zonder brokken naar de laatste twee plaatsen, respectievelijk 21- en 22ste. Overigens beleefde Haryanto een eng avontuur in zijn eerste FP3 in zijn beginnende carrière. In de pitstraat ramde hij de Haas van Romain Grosjean tegen de muur. Beide auto's werden terug naar de pits gesleept voor herstelling...

    Dat Ferrari de Mercedessen dicht op de hielen zit, zou mee te wijten zijn aan het gegeven dat ze al veel van de voor dit seizoen beschikbare motortoken hebben gebruikt. Daardoor kan de V6 turbo Hybrid in de Ferrari SF16H "vroegrijp" zijn.De eerder bescheiden plaatsen van de Renault-coureurs zijn mogelijk te zoeken in het nog niet veel gebruiken van de motorontwikkelingen (de tokens) voor dit seizoen. Straks om 07.00 uur volgen de kwalificaties volgens de nieuwe regels. Iedereen is benieuwd hoe die "afvallingskoers" zal verlopen. Over één ding is iedereen het eens: Hamilton wordt verwacht als eerste pole-sitter van het nieuwe seizoen 2016.(wr)

     

    19-03-2016 om 06:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MELBOURNE FP2: HAMILTON SNELST, ROSBERG TEGEN MUUR

    De tweede "free practice" voor de GP van Australië F1 is onder wisselende weersomstandigheden gereden. Toen het droog was zette Nico Hulkenberg in de Force India de snelste tijd. Dan kwam de regen en windstoten. Beide verstoorden bij velen het ritme. Titelverdediger Lewis Hamilton reed met de Mercedes FW07 op "softs" naar het einde toe de snelste chrono. Ploegmaat Nico Rosberg knalde tegen de muur en moest genoegen nemen met een zesde tijd. Hij werd aldus voorafgegaan op het eerste chronoblad door... Max Verstappen in de Toro Rosso, al maakte "FastMax" wel eens een slippertje in bocht "6".

    De twee Mc Laren's hielden stand binnen de eerste tien, terwijl de Ferrari's van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en enkelvoudig wereldkampioen Kimi Räikkönen - verrast door de regen - eigenlijk niet echt deelnamen aan de wijzerdrang. Vettel ging zijn snelste tijd zetten toen de regen kwam, dus is die niet doorgegaan. Kimi moet zich niet in zijn sas hebben gevoeld, gezien hij 11" trager was dan de gemiddelde tijden.

    Knap werk van Daniil Kvyat die de Red Bull-Renault tweede zette, Daniël Ricciardo derde, al belandde die naar het einde toe ook even in de "kattenbak". Kevin Magnussen met de matte gele Renault RS16 ontgoochelde niet, maar de Deen wilde eerder de auto heel houden. Dus geen spectaculaire tijd. Zelfs de tweede vrije oefeningen geven geen bindend plaatje maar wel een indicatie dat fuiver Lewis Hamilton een eerste opvallende zet heeft gedaan. Hij beoogt en vierde wereldtitel dit jaar en de enige die hem daarvan moet/kan van afhouden is Sebastien Vettel in de Ferrari SF16H.(wr/foto's:Mercedes en Renault)

    18-03-2016 om 10:02 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEWIS HAMILTON AL IN EERSTE NATTE FP BESTE CHRONO

    De weerman heeft de eerste vrije oefeningen voor de GP van Australië in het Albertpark in Melbourne serieus verstoord. Dat gold echter niet voor drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die in de Mercedes FW07 de beste tijd zette...

    18-03-2016 om 10:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA DOET MET KLANK AAN KLANTENBINDING OP TOMORROWLAND

    Het is weinig bekend maar autoconstructeurs behoren tot de garaffineerdste soorten van public relations. Zeker vandaag. Omdat wie een nieuwe auto koopt in de meeste gevallen niet meer terug te zien is in het dealership voor er een jaar is verlopen. Vooral de Japanse merken als Mazda, Honda, Nissan en andere Toyota's zijn van een dusdanige kwaliteit dat er eigenlijk niets meer mis gaat. Helemaal waar is dat niet, want dealerships krijgen effectief nog af te rekenen met moeilijke gevallen.

    Klanten zijn veeleisend, soms onredelijk. Vanuit de fabriek gezien is de frustratie nog groter. Geen enkele ingenieur, hoe pienter ook, is bij machte te bedenken wat de consument met z'n product allemaal zal uithalen. En diezelfde autobezitter moet aan het merk gekluisterd blijven. In de kwalitatieve vermelding van de merken moet natuurlijk ook Mercedes, Audi, BMW, Hyundai, Kia en andere Renault's én Peugeot's worden opgenomen. Ze zijn elkaar waard. Misschien is er één bij met een ster meer. Maar dat is onvermijdelijk.

    Mazda komt met een knap voorbeeld van klantenbiding. Het oerdegelijke Japanse merk, dat als enige een Wankelmotor aandurft en er zowel de 24 Uren van Le Mans (1991) als die van Francorchamps (1981) mee won. Maar zelfs zo'n prestaties worden snel vergeten, en het meer banale werk vraagt zeker evenveel aandacht. Zoals de DJ-wedstrijd op Tomorrowland, waar het Mazda's regent. In exclusviteit en gericht naar bruisend leven.

    Met klank en verve aan klantenbinding doen. Als je goed kijkt naar de autococktail op de markt gaat het waarachtig op alchemie gelijken. Nu de glazen bol nog ? Mazda heeft die al getoond in Tokio en recent in Genève: de RX Vision Conceptcar die in 2020 opnieuw de Wankelmotor ten tonele voert. Dat is straks, met vandaag "The Sound of Tomorrowland." (Walter Rombauts/foto's:Mazda)

    17-03-2016 om 13:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KEVIN MAGNUSSEN IS GROOTSTE TROEF VAN RENAULT IN AUSTRALIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrijdag 18 maart is het zover ! Dan stappen de F1-coureurs niet meer in om een potje pleziertrappen te doen, maar wel om de keiharde realiteit dat het WK Formule 1 seizoen 2016 begint. Het 66ste uit de na-oorlogse F1 geschiedenis. Met Mercedes als topper, Ferrari als belager en gegadigden duellisten als Williams-Mercedes, Red Bull-Renault en mogelijk een wederopstanding van Mc Laren-Honda op de affiche.

    Renault is er ook weer bij met een eigen team. Het Franse merk dat heel zijn geschiedenis door de hele autosport sinds ... 1898 heeft beroerd, heeft met Jolyon Palmer en Kevin Magnussen nieuwe pionnen op een moeilijk wereldschaakbord. Vooral Kevin Magnussen, in 2014 in de eerste race in Melbourne meteen op het podium met een Mc Laren, is de uitgesproken pion van Renault. Kevin, zoon van Jan Magnussen, is duidelijk: "Als we punten kunnen scoren in dit seizoen is dat een mooie beloning voor de inspanning die mijn nieuwe werkgever al heeft gedaan. We hebben een goed platform, maar iedereen weet dat "de Franse nieuwe" d'r pas in 2017 echt aankomt. Het management is realistisch."

    Kevin Magnussen draaide samen met ploegmaat Palmer meer dan 500 rondjes in Barcelona in vier dagen tijd. Dat was tijdens de pré-seizoenstrainingen. Daaruit is geen conclusie te trekken. Niemand liet daar zijn ware gelaat zien omdat dan weer in race-configuratie werd gereden, dan weer het accent werd gelegd op fracties van het totaalplaatje. Vrijdagnamiddag hebben we een eerste ernstige analyse hoe tijdens de "overwintering" van de teams de kaarten echt zijn geschud.

    Volgens Kevin gaat Renault comfortabel naar zijn eerste race in een nieuw F1-tijdperk. Vandaag bevestigde Renault ook dat de Canadees Nicholas Latifi (20) testpiloot wordt bij Renault. (zie bijlage) Hij zal dit jaar de GP2-series doen en minstens één keer een training in één van de F1-races moeten doen. Esteban Ocon blijft wel de echte reserverijder mocht Magnussen of Palmer door iets niet kunnen functioneren.(Walter Rombauts/Foto's: Renault)

    Bijlagen:
    Kevin Magnussen i15316 1.jpg (1.8 MB)   
    Nicholas Latifi (20) wordt testrijder bij Renault i15316.jpg (1.1 MB)   

    14-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELGIAN RACING OPNIEUW MET PORSCHE GT3 CUP

    Op de voorlopige deelnemerslijst van het Belcar Endurance Championship tellen we al 37 auto's en in de Belcar 1, de topklasse zeg maar, prijkt achter de Porsche 991 GT3 Cup de naam van Belgian Racing. Dat is de winnaar van de 24 Uren van Zolder, tweede in de Belcar-punten en ook kampioen in zowel de Pro-klasse als de Am-klasse van de Porsche GT3 Cup Challenge. Met andere woorden, het zijn de mannen van Patrick Derdaele die in 2015 een dik geschiedenisboek vol schreven over de Limburgse formatie.

    Patrick Derdaele vertelt: "2015 was inderdaad het beste jaar van Belgian Racing. Of we dat allemaal kunnen herhalen dit jaar zal de praktijk ons moeten leren. Ons programma werd flink bijgestuurd en hierdoor gaat alle aandacht naar de Belcar en dus ook naar de 24 Hours of Zolder. Er werd in de voorbije winter heel wat gepraat over de reglementen en de problematiek van het gelijkschakelen van proto's met GT's."

    Uiteidelijk kwam er een compromis uit de bus met een normtijd. Niet ideaal als oplossing, maar net als vorig jaar geven wij ons niet gewonnen, want als Belgian Racing aan de start komt, dan is het om vooraan mee te strijden en niets aan het toeval over te laten. Zowel in de 24 Hours of Zolder als in de Belcar Endurance gaan we voor het podium !"

    Vorig jaar won Belgian Racing voor de derde keer op rij de 24 Uren van Zolder. Deze keer zorgden Dylan Derdaele, Peter Hoevenaars, Marc Goossens en Kenneth Heyer voor het finale "KO" van de Wolf GB08 van de Italianen Bellarosa-Belotti en Belgian Geoffry. In 2014 versloegen Dylan Derdaele, Kenneth Heyer, Peter Hoevenaars en Frank Thiers een gelijkaardige Wolf van Longin-Kumpen-Beliën-Bellarosa en één jaar voordien nog hielden Dylan Derdaele, Kenneth Heyer, Bert Redant, Kuba Giermaziak en Frans Thiers de snelle Audi R8 LMS Ultra van Vanthoor-Kumpen-Longin-Ide achter zich.

    "In zuivere snelheid konden wij vorig jaar geen vuist maken tegen de proto's", beklemtoont team-manager Jan Gabriëls. "Wij moesten het andermaal hebben van de betrouwbaarheid van onze Duitse machine's en konden het verschil maken dankzij onze perfect uitgekiende strategie. Dat zal ook dit jaar nodig zijn, want we gaan d'r van uit dat de tegenstand opnieuw sneller uit de hoek zal komen en dat ook gaat volhouden tot aan de eindmeet."

    Wie er dit jaar achter het stuur kruipt van de Porsche 991 GT3 Cup is momenteel nog niet geweten. Veel zal afhangen van het programma van Dylan Derdaele in de Japanse Super GT. Vorig jaar hielp hij het Gulf Racing Team Japan aan de teamtitel in de GT-Asia en die prstaties lieten Derdaele Junior toe een vervolg te breien aan zijn Japans verhaal. Belgium

    "Voor Dylan ligt inderdaad de prioriteit in Japan", zegt vader Patrick. "In functie van de nog te bepalen races waarin hij daar kan starten, zal hij aanwezig tekenen in de Belcar. Maar ik weet nu al dat wij hem nodig hebben in de 24 Hours of Zolder, want de Zolderse etmaalrace staat stipt genoteerd op de agenda van Belgium Racing."

    Tot hiertoe bracht Belgian Racing steeds twee Porsche's aan de start van de topper van Circuit Zolder en ook in wat in 2015 nog Belcar Trophy heette, zagen we auto's van Stuttgart onder het tentzeil van Belgian Racing. Voortaan mogen we het ook hebben over München.

    "Omdat wij geloven in de formule van een merkentrofee binnen Belcar, zal Belgian Racing een BMW runnen in de M325i-Cup", verduidelijkt nog Patrick Derdaele. "Namen van rijders kunnen we nog niet bekend maken. Zoals we evenmin al zekerheid hebben over de komst van een tweede Porsche."

    Met de aanwezigheid van de formatie uit Overpelt zouden het Belcar Endurance Champioship én de 24 Uren van Zolder kunnen rekenen op één van de meest trouwe gangmakers én kanshebbers voor de Belgische Belcar-titel." (wr/foto's:Kronos Events)

    Kalender Belcar Endurance Championship 2016:

    09 - 10 april : Masters Historic Racing en Belcar - Circuit Zolder

    11-12 juni : Spa Euro Race - Circuit Spa-Francorchamps

    02 - 03 jui : Syntex Superprix powered by Pirelli - Circuit Zolder

    20 - 21 augustus : 24 Uren van Zolder - Circuit Zolder

    08 - 09 oktober : American Festival Circuit Zolder Nascar Finals

    Bijlagen:
    Belgian Racing opnieuw aan de slag met Porsche 991 GT3 Cup i14316.jpg (765.7 KB)   

    14-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HANKOOK MET PROMOTIEACTIE IN BELCAR EN BGDC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hankook, de eminente Zuid-Koreaanse bandenfabrikant is in de autosport vooral bekend in het "Deutsche Tourenwagen Meistershaft" - lees DTM - en in de 24H Creventic Series, sluipt nu ook de Belgische autosport binnen. De op zes na grootste bandenfabrikant ter wereld heeft via Kronos Tyres een kanaal naar de Belcar Endurance Championship en de BGDC. Kronos Tyres is verdeler voor de Benelux. Om de aandacht op hun rubbers te vestigen wordt een promotiecampagne opgestart.

    Iedere bewijsbare deelnemer aan de Belcar of BGDC die vier banden koopt krijgt er gratis nog twee bovenop. Teams en coureurs die hun schoeisel voor het seizoen 2016 nog moeten bepalen kunnen mogelijk gemakkelijker hun bandenbudget rondkrijgen. Belangstellenden kunnen meer informatie hierover vinden op charly@kronostyres.be. Een zekere mijnheer Charly Hastir houdt zich daar mee onledig. Fijn om weten. (wr)

    11-03-2016 om 11:40 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOG IETS OVER WANKELMOTOREN, MAZDA'S MEESTERWERK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tegen 2020 wil Mazda via de nu getoonde conceptcar in Genève en daarvoor in Tokio, de RX Vision, de Wankelmotor nog eens nieuw leven inblazen. Mazda die de erfenis van Felix Wankel doorontwikkelde met als grootmeester Kenichi Yamamoto als bezieler. Die bijna fetisjistische figuur was baas in het R&D-center van Mazda en werd daarna President van de Mazda Motor Company. Om zich te ontspannen - heeft hij me zelf verteld - sloot hij zich soms af in zijn bureau en zette keihard popmuziek op. Dan keerde de rust in hem weer.

    Achterover hangend in zijn presidentszetel, sloot hij dan de ogen waardoor de film van geometrische perfectie van de Wankelmotor zich in zijn geest weer afspeelde... Hij dacht aan Felix Wankel, maar ook aan de Italiaanse ingenieur Agostino Ramelli die in 1588 al in zijn boek* schreef over "een waterpomp met een ronddraaiende zuiger". Datzelfde boek bevatte een tekening van het zogenaamde "boekwiel", dat het mogelijk maakte meerdere boeken tegelijk te lezen. Tijdens zijn vorsersperiode voor de modernisering van de Wankelmotor schreef Kenichi Yamamoto een standaardwerk over de materie in 1981.

    Twee eeuwen later, in 1769, bouwde de Schotse uitvinder James Watt een stoommotor met een rotatiepomp, gebaseerd op een schets uit 1636 van een Duitser met de naam Pappenheim. Watt's uitvinding was een grote verbetering ten opzichte van de bestaande systemen en zou in belangrijke mate bijdragen tot de industriële revolutie. Na dit voorval maken we de sprong naar de 20ste eeuw en de geboorte van de automobiel. Het idee van een verbrandingsmotor met roterende zuiger intrigeerde uitvinders en ingenieurs alom. Eén onder hen was een Duitser met de naam Felix Wankel, die vandaag algemeen wordt beschouwd als de grondlegger van de moderne rotatiemotor.

    Deze schoolverlater maakte in 1924 zijn eerste modellen van een viertaktversie en kreeg in de jaren '30 zijn eerste patenten voor zijn draaizuigermotor. Nadat hij dichtingen en rotatiekleppen ontwierp voor de Duitse luchtmacht, voor en na WOII richtte Wankel zijn aandacht weer op de draaizuigermotoren. Begin de jaren '50 sloeg hij de handen in elkaar met NSU, een befaamde motorfiets- en autobouwer. NSU Prinz Coupé kreeg een Wankelmotor, de RO80 en eigenlijk verdween de motor wat uit de technische belangstelling (Citroën was de laatste die hem opgaf) omwille van de problematische afdichting tussen stator en rotor. Daardoor slikte de hoogtoerige motor veel brandstof.

    Maar verdwijnen deed de motor niet. De fascinatie voor de Wankelmotor bleef levendig. (In 2017 beleven we de 50ste verjaardag van de Cosmo 110S...) Mazda ging de uitdaging verder aan. In 1981 wonnen Walkinshaw-Dieudonné met een Mazda RX7 de "24 Uren van Francorchamps". In 1991 wonnen Herbert, Weidler, Gachot met een Mazda B787 als eerste Japanse wagen de 24 Uren van Le Mans. Telkens met de "rotary-engine" waar Kenichi Yamamoto zoveel hersenspinsels in verder gezet had.

    Morgen vertel ik hoe die rotatiemotor anders werkt dan een zuigermotor. Felix Wankel heeft er wel een opponent door geschapen voor de Otto- en Dieselmotor. In 2020 zal Mazda uitpakken met een rotatiemotor die op waterstof (H2) zal rijden. In de Mazda RX8 is dat al voorgedaan. Mazda zal de Wankelmotor nooit loslaten en met de waterstofversie zelfs een concurrent kunnen blijken van de elektrische auto. Als die waterstof natuurlijk "groen" wordt gewonnen.(Walter Rombauts/Foto's: Mazda en wr)

    * "Le diverse et artificiose machine del Capaitano Agostino Ramelli"

    Bijlagen:
    Mazda 787B is de enige Japanse wagen die tot nu toe in Le Mans won 2614.JPG (940.3 KB)   

    11-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE BANDEN VOOR DE GP VAN AUSTRALIË.

    Op 20 maart a.s. is het zover. Dan begint het wereldkampioenschap Formule 1 in het Australische Melbourne. Het 66ste in de geschiedenis van de na-oorlogse autosport. Pirelli heeft het bandenaanbod voor die GP van Australië bekend gemaakt. "Mediums", "Soft" en "Supersoft" hebben de coureurs ter beschikking. Ze mogen dertien sets voor een weekend gebruiken en de zachtste compound met het oog op de Q3-kwalificaties behouden.

    Als ze niet doorstoten naar de Q3 mogen ze die set nog gebruiken in de race. Het wordt dus puzzelen om de beste bandenstrategie te vinden voor de race. Daarmee is meteen een pijnpunt blootgelegd van de huidige Formule 1. Iedereen, zowel de "Strategy Group", de "Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) als...Bernie Ecclestone én de coureurs, vragen zich af hoe ze een zekere ongeïnteresseerdheid van het publiek kunnen wissen.

    In feite is het antwoord simpel: maak het reglement zo dat het begrijpbaar wordt voor dat grote publiek, en de belangstelling zal weerkeren. Door een overreglementering - dixit Sebastien Vettel - is de F1 niet meer doorzichtig. Zo bijvoorbeeld leggen de teams om begrijpelijke redenen hun bandenstrategie niet bloot. Maar dat wil zeggen dat het koersplaatje niet altijd is zoals het zich laat zien. Bijgevolg pikken veel fans af.(wr)

    10-03-2016 om 11:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLEIDOOI VOOR VERPLICHTING TOT AUTOMATISCHE TRANSMISSIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik had het moeten weten. Voelen dat mijn lichaam in de rugleuning van mijn autotroon werd gedrukt. Dat mijn  kaken achterwaarts slingerden. Maar ik zag en voelde het niet. Nochtans reed ik 72 km/h, bijna buitenaards in plaats van 70 km/h die daar verplicht was. Wellicht reed ik in vierde versnelling omdat het maximum koppel van mijn motor zoveel soepelheid toelaat, en daarbij weinig verbruikt. De vijfde en zesde versnelling lagen er in de transmissiebak voor spek en bonen bij. Ongebruikt, wegens maar 70 km/h mogen/kunnen. 72 km/h in plaats van 70 km/h kost in Sint-Niklaas €50, in Dendermonde €70.

    Autoconstructeurs hebben de "overdrive-"verhoudingen toch wel uitgevonden om de motor minder toeren te laten maken dan de aangedreven wielen. Als de motor minder omwentelingen per minuut maakt zijn er drie voordelen: minder brandstofverbruik, dus minder vervuiling, minder lawaai, onderschatte overlast, en tenslotte minder sleet van de krachtbron zelf. Vergelijk het met een hart.

    Een sporthart bij jonge mensen dat traag slaat, laat hogere prestaties toe. Een hart dat snel slaat moet principieel sneller doodgaan, is eerder versleten. In één van zijn snelste pole-position-chrono's van Niki Lauda in 1975 in Monaco met Ferrari was zijn hartslag 140 per minuut. Zo ook is het met een automotor (Otto- of Diesel) die - meestal - in te hoge toeren wordt gereden. Hij maakt veel kabaal voor niets, eist meer brandstof en is eerder aan zijn levenseinde toe.

    Omdat door de overheid gecreëerde verkeerschaos, wegens onverstandige toepassing van borden, snelheden, misdadige verkeersdrempels, overvloed aan lichten, het lijstje is indrukwekkend lang, onmogelijk is geworden voor de modale autobestuurder(-ster) zijn "zelfbeweger" (uit het Grieks vertaald) juist te bedienen, houd ik een pleidooi om in àlle personenwagens te vervangen door een automatische transmissie. Die functioneert - net als een robot - juister dan enige mens kan realiseren.

    Mogelijk kon Ayrton Senna dat, Juan Manuel Fangio, Stirling Moss en een Niki Lauda. Maar eerstgenoemde sprak in de auto met God, en had er menselijk gezien wat aan overgehouden in de normale omgang. De gemiddelde burger kan de ingewikkelde machine die een auto nog altijd is niet juist bedienen. Zoals iemand die destijds een krukas van een motor kon draaien ook een speciale gave moet hebben gehad om die fascinerende draaibank de juiste ingrepen te laten uitvoeren. Dus vervang die ouwe rommel van handgeschakelde "versnellingsbakken" door automatische transmissies. Ons autorijden zal er leuker door worden.

    In de jaren '50 werd hartelijk gelachen met de Dafjes die door de gebroeders van Doorne in Tilburg werd gemaakt. De "auto-zonder-vitessen"...HaHaHaHa !!! Maar Jean-Louis Haxhe won er wel de toen sneeuwwitte Boucles de Spa mee. Rob Slotenmaker reed met die transmissie in de Formule 3. Liane Engeman ook, haar waaiende blonde haren onder de helm door vrolijk dansend in de rijwind.

    Die variabele transmissie namen de gebroeders van Doorne over uit het nu zo'n 200 jaar bestaan van de "variator" waarin een toen rubberen riem over twee schijven liep die in diameter wijzigden. In de Dafjes was het vooral de gasklepstand van de motor en die de bestuurder met de voet bepaalde, dewelke de diameter van de schijven deed kiezen. Een eindeloze overbrengingsverhouding tussen - bijvoorbeeld - toen 0 en 5000 t/m. De geschiedenis van die transmissie beschrijven is een boek op zich. Gigantisch boeiend.

    Toen de Dafjes verdwenen en de "Continu Variabele Transmissie" eigenlijk niet veel aandacht meer kreeg, waren er pientere ingenieurs bij Nissan die het mirakuleuze van de werking ervan terug bestudeerden. Nissan heef nu, twintig jaar schat ik, de beste "CVT" op de markt. De rubberen riem - de "bretellen" in de Dafjes die nogal eens aan flarden vlogen - werd vervangen door een duwband die tussen de twee variable schijven "duwt". Dat "duwen" is zo belangrijk omdat een riem "trekt en wrijving oplevert. Met het afwikkelprincipe van 320 dunne stalen plaatjes te gebruiken (die samen de riem vormen) te gebruiken vervalt de aanwezigheid van wrijvingsverlies. Dat een beetje uit de technische biecht geklapt.

    Allemaal om te zeggen dat "automatisch rijden" verplicht moest worden, evenals een simpele radar die de verkeersborden "leest" en het daarop getekende gebod oplegt aan de auto. Dertig jaar geleden reed ik al met zo'n Volvo's in Zweden. "70 km/h" !!! Hoe er ook op de gasplank werd geduwd, de auto volgde gedwee 70 km/h. Minder fun, minder emotie, maar oh zo efficiënt. Maar natuurlijk verliest de overheid dan de inkomsten van de boetes. In de zone's "30 km/h" kan men vandaag zowaar in tweede gang rijden. Drie, vier "versnellingen" liggen in de tandwielkast niets te doen. Draaien nutteloos mee.

    Het is zowaar tijd dat de zelfrijdende auto van overheidswege toegelaten wordt. Want hij is er al ! Met het oog daarop nam Ford recent zelfs een patent op een bioscoopscherm voor in het rijdende salonnetje. t'Is dichtbij en nodig. Want als je zoals ik het verschil niet meer voelt tussen 70 of 72 km/h rijden, dan scheelt er iets in je hoofd. Je bent dan minstens prettig gestoord, ongeacht of je nu met 100 of 1000 pk onder de voet rijdt. Misschien praatte Ayrton Senna tijdens een fascinerend rondje in Monaco met God daarover. Alleen kon hij zich beroepshalve niet aan 70 km/h aan het Hotel de Paris houden. Daar controleerde de politie of hij wel snel genoeg reed.(Walter Rombauts)

    09-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEBASTIEN VETTEL TOPT MET FERRARI SNELSTE LAATSTE TESTDAG AF

    Sebastien Vettel en met hem ook Kimi Raïkkönen hebben de Ferrari SF16-H bij het afsluiten van de laatste trainingsdag van de wintertesten in Barcelona aan de spits gebracht. Mercedes, Force India-Mercedes en Williams-Mercedes hebben dit met lede ogen moeten aanzien. Maar de seizoensopener in Australië op 20 maart zal de maskers pas voorgoed doen afvallen.(wr)

    04-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIMI RAIKKONEN NA ZIJN SPAGHETTI WEER OVERDONDEREND

    Bekritiseert als niemand. De "simpele" zwijgzame geest van de Fin Kimi Raïkkönen zette de nieuwe Ferrari SF16-H maar in "pole" op de nietszeggende winterstesten in Barcelona. Kimi bewijst zichzelf daarmee een dienst, maar ook het team. Met handgeklap van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Kimi trad terug in zijn grootse dagen. Dat doet een purist deugd. Natuurlijk is daarmee verder niets verklaard. Kimi zelf weet dat best en vindt terecht dat zwijgen niet kan worden verbeterd.(wr)

    04-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    03-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RAIKKONEN ZET VOOR DE LUNCH KANONTIJD NEER

    Zogoed als direct beginnen de F1 coureurs aan hun namiddag-kermismolen in Barcelona. In de ochtend toonde zowaar de Spanjaard Fernando Alonso dat de Mc Laren-Honda aansluiting vindt. Althans zo nu en dan zoals daarstraaks een tweede tijd. Maar voor de lunch was het Kimi Raïkkönen die met de Ferrari SF16-H in 1'22"765 in volgorde Hulkenberg (Force India), Verstappen (Toro Rosso) en Rosberg (Mercedes) een neus zette. Deze namiddag kan dat nog wijzigen natuurlijk, want het zijn wintertesten, zonder winterbanden, maar met onberekenbare rubbers van Pirelli dat als alchemisten voortdampt en waaraan iedereen zich te houden heeft.(wr)

    03-03-2016 om 23:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VALLTERI BOTTAS ZET PUNTJES OP CHRONOWIJZERS IN NAMIDDAG

    In de namiddag van de tweede trainingsdag in Barcelona reed de Fin Vallteri Bottas in de Williams-Mercedes de beste tijd in 1'23"261. Lewis Hamilton, die zei zich nog niet op zijn gemak te voelen in de Mercedes W07, klokte tweede en Nico Rosberg die dan toch in de namiddag reed, had niets opmerkelijks te bieden. Wie wél een huzarenstukje opvoerde was Sebastien Vettel die liefst 144 ronden reed en de Ferrari SF16-H daarmee afstofte van alle argwaan. Curieus is dat het nieuwe Amerikaanse team Haas, dat met een Ferrari V6 Turbo Hybrid rijdt, al twee dagen technische kommer en kwel beleeft.

    Dit in tegenstelling tot de eerste testweek waarin de Fransman Romain Grosjean met de Haas-Ferrari schitterde. Maar de ondoorzichtbare spelletjes van softs of mediums, veel of weinig brandstof aan boord, ingenieursgrapjes met onduidelijke resultaten, maken dat de wintertestdagen een soort pokerspel is. Maar met of zonder pokerfaces is het duidelijk dat Mercedes en Ferrari de toon zullen zetten als op 20 maart het seizoen begint. En met hen ook de teams als Williams en Force India die over een Mercedes-motor beschikken. Iedereen laat zich momenteel een beetje laatdunkend uit over Renault.

    Dat is verkeerd. Renault heeft door heel de autogeschiedenis en de hele F1-story een toonaangevende rol gespeeld. Wat Kevin Magnussen met de - nog te cultiveren auto - al opvoerde moet sceptici laten inzien dat de  gedurfde én moedige terugkeer met eigen team in de F1 geen poppenkastspelletje is. Vandaag is ook voor het eerst gefluisterd dat Mc Laren-Honda naar een podium kan snorren. Jenson Button trok die aandacht met een vlijmscherpe tweede tijd deze ochtend.(Walter Rombauts)

    02-03-2016 om 21:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!