Op 20 maart a.s. is het zover. Dan begint het wereldkampioenschap Formule 1 in het Australische Melbourne. Het 66ste in de geschiedenis van de na-oorlogse autosport. Pirelli heeft het bandenaanbod voor die GP van Australië bekend gemaakt. "Mediums", "Soft" en "Supersoft" hebben de coureurs ter beschikking. Ze mogen dertien sets voor een weekend gebruiken en de zachtste compound met het oog op de Q3-kwalificaties behouden.
Als ze niet doorstoten naar de Q3 mogen ze die set nog gebruiken in de race. Het wordt dus puzzelen om de beste bandenstrategie te vinden voor de race. Daarmee is meteen een pijnpunt blootgelegd van de huidige Formule 1. Iedereen, zowel de "Strategy Group", de "Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) als...Bernie Ecclestone én de coureurs, vragen zich af hoe ze een zekere ongeïnteresseerdheid van het publiek kunnen wissen.
In feite is het antwoord simpel: maak het reglement zo dat het begrijpbaar wordt voor dat grote publiek, en de belangstelling zal weerkeren. Door een overreglementering - dixit Sebastien Vettel - is de F1 niet meer doorzichtig. Zo bijvoorbeeld leggen de teams om begrijpelijke redenen hun bandenstrategie niet bloot. Maar dat wil zeggen dat het koersplaatje niet altijd is zoals het zich laat zien. Bijgevolg pikken veel fans af.(wr)
|