Het is weinig bekend maar autoconstructeurs behoren tot de garaffineerdste soorten van public relations. Zeker vandaag. Omdat wie een nieuwe auto koopt in de meeste gevallen niet meer terug te zien is in het dealership voor er een jaar is verlopen. Vooral de Japanse merken als Mazda, Honda, Nissan en andere Toyota's zijn van een dusdanige kwaliteit dat er eigenlijk niets meer mis gaat. Helemaal waar is dat niet, want dealerships krijgen effectief nog af te rekenen met moeilijke gevallen.
Klanten zijn veeleisend, soms onredelijk. Vanuit de fabriek gezien is de frustratie nog groter. Geen enkele ingenieur, hoe pienter ook, is bij machte te bedenken wat de consument met z'n product allemaal zal uithalen. En diezelfde autobezitter moet aan het merk gekluisterd blijven. In de kwalitatieve vermelding van de merken moet natuurlijk ook Mercedes, Audi, BMW, Hyundai, Kia en andere Renault's én Peugeot's worden opgenomen. Ze zijn elkaar waard. Misschien is er één bij met een ster meer. Maar dat is onvermijdelijk.
Mazda komt met een knap voorbeeld van klantenbiding. Het oerdegelijke Japanse merk, dat als enige een Wankelmotor aandurft en er zowel de 24 Uren van Le Mans (1991) als die van Francorchamps (1981) mee won. Maar zelfs zo'n prestaties worden snel vergeten, en het meer banale werk vraagt zeker evenveel aandacht. Zoals de DJ-wedstrijd op Tomorrowland, waar het Mazda's regent. In exclusviteit en gericht naar bruisend leven.
Met klank en verve aan klantenbinding doen. Als je goed kijkt naar de autococktail op de markt gaat het waarachtig op alchemie gelijken. Nu de glazen bol nog ? Mazda heeft die al getoond in Tokio en recent in Genève: de RX Vision Conceptcar die in 2020 opnieuw de Wankelmotor ten tonele voert. Dat is straks, met vandaag "The Sound of Tomorrowland." (Walter Rombauts/foto's:Mazda)
|