MAZDA DOET MET KLANK AAN KLANTENBINDING OP TOMORROWLAND
Het is weinig bekend maar autoconstructeurs behoren tot de garaffineerdste soorten van public relations. Zeker vandaag. Omdat wie een nieuwe auto koopt in de meeste gevallen niet meer terug te zien is in het dealership voor er een jaar is verlopen. Vooral de Japanse merken als Mazda, Honda, Nissan en andere Toyota's zijn van een dusdanige kwaliteit dat er eigenlijk niets meer mis gaat. Helemaal waar is dat niet, want dealerships krijgen effectief nog af te rekenen met moeilijke gevallen.
Klanten zijn veeleisend, soms onredelijk. Vanuit de fabriek gezien is de frustratie nog groter. Geen enkele ingenieur, hoe pienter ook, is bij machte te bedenken wat de consument met z'n product allemaal zal uithalen. En diezelfde autobezitter moet aan het merk gekluisterd blijven. In de kwalitatieve vermelding van de merken moet natuurlijk ook Mercedes, Audi, BMW, Hyundai, Kia en andere Renault's én Peugeot's worden opgenomen. Ze zijn elkaar waard. Misschien is er één bij met een ster meer. Maar dat is onvermijdelijk.
Mazda komt met een knap voorbeeld van klantenbiding. Het oerdegelijke Japanse merk, dat als enige een Wankelmotor aandurft en er zowel de 24 Uren van Le Mans (1991) als die van Francorchamps (1981) mee won. Maar zelfs zo'n prestaties worden snel vergeten, en het meer banale werk vraagt zeker evenveel aandacht. Zoals de DJ-wedstrijd op Tomorrowland, waar het Mazda's regent. In exclusviteit en gericht naar bruisend leven.
Met klank en verve aan klantenbinding doen. Als je goed kijkt naar de autococktail op de markt gaat het waarachtig op alchemie gelijken. Nu de glazen bol nog ? Mazda heeft die al getoond in Tokio en recent in Genève: de RX Vision Conceptcar die in 2020 opnieuw de Wankelmotor ten tonele voert. Dat is straks, met vandaag "The Sound of Tomorrowland." (Walter Rombauts/foto's:Mazda)
KEVIN MAGNUSSEN IS GROOTSTE TROEF VAN RENAULT IN AUSTRALIE
Vrijdag 18 maart is het zover ! Dan stappen de F1-coureurs niet meer in om een potje pleziertrappen te doen, maar wel om de keiharde realiteit dat het WK Formule 1 seizoen 2016 begint. Het 66ste uit de na-oorlogse F1 geschiedenis. Met Mercedes als topper, Ferrari als belager en gegadigden duellisten als Williams-Mercedes, Red Bull-Renault en mogelijk een wederopstanding van Mc Laren-Honda op de affiche.
Renault is er ook weer bij met een eigen team. Het Franse merk dat heel zijn geschiedenis door de hele autosport sinds ... 1898 heeft beroerd, heeft met Jolyon Palmer en Kevin Magnussen nieuwe pionnen op een moeilijk wereldschaakbord. Vooral Kevin Magnussen, in 2014 in de eerste race in Melbourne meteen op het podium met een Mc Laren, is de uitgesproken pion van Renault. Kevin, zoon van Jan Magnussen, is duidelijk: "Als we punten kunnen scoren in dit seizoen is dat een mooie beloning voor de inspanning die mijn nieuwe werkgever al heeft gedaan. We hebben een goed platform, maar iedereen weet dat "de Franse nieuwe" d'r pas in 2017 echt aankomt. Het management is realistisch."
Kevin Magnussen draaide samen met ploegmaat Palmer meer dan 500 rondjes in Barcelona in vier dagen tijd. Dat was tijdens de pré-seizoenstrainingen. Daaruit is geen conclusie te trekken. Niemand liet daar zijn ware gelaat zien omdat dan weer in race-configuratie werd gereden, dan weer het accent werd gelegd op fracties van het totaalplaatje. Vrijdagnamiddag hebben we een eerste ernstige analyse hoe tijdens de "overwintering" van de teams de kaarten echt zijn geschud.
Volgens Kevin gaat Renault comfortabel naar zijn eerste race in een nieuw F1-tijdperk. Vandaag bevestigde Renault ook dat de Canadees Nicholas Latifi (20) testpiloot wordt bij Renault. (zie bijlage) Hij zal dit jaar de GP2-series doen en minstens één keer een training in één van de F1-races moeten doen. Esteban Ocon blijft wel de echte reserverijder mocht Magnussen of Palmer door iets niet kunnen functioneren.(Walter Rombauts/Foto's: Renault)
Op de voorlopige deelnemerslijst van het Belcar Endurance Championship tellen we al 37 auto's en in de Belcar 1, de topklasse zeg maar, prijkt achter de Porsche 991 GT3 Cup de naam van Belgian Racing. Dat is de winnaar van de 24 Uren van Zolder, tweede in de Belcar-punten en ook kampioen in zowel de Pro-klasse als de Am-klasse van de Porsche GT3 Cup Challenge. Met andere woorden, het zijn de mannen van Patrick Derdaele die in 2015 een dik geschiedenisboek vol schreven over de Limburgse formatie.
Patrick Derdaele vertelt: "2015 was inderdaad het beste jaar van Belgian Racing. Of we dat allemaal kunnen herhalen dit jaar zal de praktijk ons moeten leren. Ons programma werd flink bijgestuurd en hierdoor gaat alle aandacht naar de Belcar en dus ook naar de 24 Hours of Zolder. Er werd in de voorbije winter heel wat gepraat over de reglementen en de problematiek van het gelijkschakelen van proto's met GT's."
Uiteidelijk kwam er een compromis uit de bus met een normtijd. Niet ideaal als oplossing, maar net als vorig jaar geven wij ons niet gewonnen, want als Belgian Racing aan de start komt, dan is het om vooraan mee te strijden en niets aan het toeval over te laten. Zowel in de 24 Hours of Zolder als in de Belcar Endurance gaan we voor het podium !"
Vorig jaar won Belgian Racing voor de derde keer op rij de 24 Uren van Zolder. Deze keer zorgden Dylan Derdaele, Peter Hoevenaars, Marc Goossens en Kenneth Heyer voor het finale "KO" van de Wolf GB08 van de Italianen Bellarosa-Belotti en Belgian Geoffry. In 2014 versloegen Dylan Derdaele, Kenneth Heyer, Peter Hoevenaars en Frank Thiers een gelijkaardige Wolf van Longin-Kumpen-Beliën-Bellarosa en één jaar voordien nog hielden Dylan Derdaele, Kenneth Heyer, Bert Redant, Kuba Giermaziak en Frans Thiers de snelle Audi R8 LMS Ultra van Vanthoor-Kumpen-Longin-Ide achter zich.
"In zuivere snelheid konden wij vorig jaar geen vuist maken tegen de proto's", beklemtoont team-manager Jan Gabriëls. "Wij moesten het andermaal hebben van de betrouwbaarheid van onze Duitse machine's en konden het verschil maken dankzij onze perfect uitgekiende strategie. Dat zal ook dit jaar nodig zijn, want we gaan d'r van uit dat de tegenstand opnieuw sneller uit de hoek zal komen en dat ook gaat volhouden tot aan de eindmeet."
Wie er dit jaar achter het stuur kruipt van de Porsche 991 GT3 Cup is momenteel nog niet geweten. Veel zal afhangen van het programma van Dylan Derdaele in de Japanse Super GT. Vorig jaar hielp hij het Gulf Racing Team Japan aan de teamtitel in de GT-Asia en die prstaties lieten Derdaele Junior toe een vervolg te breien aan zijn Japans verhaal. Belgium
"Voor Dylan ligt inderdaad de prioriteit in Japan", zegt vader Patrick. "In functie van de nog te bepalen races waarin hij daar kan starten, zal hij aanwezig tekenen in de Belcar. Maar ik weet nu al dat wij hem nodig hebben in de 24 Hours of Zolder, want de Zolderse etmaalrace staat stipt genoteerd op de agenda van Belgium Racing."
Tot hiertoe bracht Belgian Racing steeds twee Porsche's aan de start van de topper van Circuit Zolder en ook in wat in 2015 nog Belcar Trophy heette, zagen we auto's van Stuttgart onder het tentzeil van Belgian Racing. Voortaan mogen we het ook hebben over München.
"Omdat wij geloven in de formule van een merkentrofee binnen Belcar, zal Belgian Racing een BMW runnen in de M325i-Cup", verduidelijkt nog Patrick Derdaele. "Namen van rijders kunnen we nog niet bekend maken. Zoals we evenmin al zekerheid hebben over de komst van een tweede Porsche."
Met de aanwezigheid van de formatie uit Overpelt zouden het Belcar Endurance Champioship én de 24 Uren van Zolder kunnen rekenen op één van de meest trouwe gangmakers én kanshebbers voor de Belgische Belcar-titel." (wr/foto's:Kronos Events)
Kalender Belcar Endurance Championship 2016:
09 - 10 april : Masters Historic Racing en Belcar - Circuit Zolder
11-12 juni : Spa Euro Race - Circuit Spa-Francorchamps
Hankook, de eminente Zuid-Koreaanse bandenfabrikant is in de autosport vooral bekend in het "Deutsche Tourenwagen Meistershaft" - lees DTM - en in de 24H Creventic Series, sluipt nu ook de Belgische autosport binnen. De op zes na grootste bandenfabrikant ter wereld heeft via Kronos Tyres een kanaal naar de Belcar Endurance Championship en de BGDC. Kronos Tyres is verdeler voor de Benelux. Om de aandacht op hun rubbers te vestigen wordt een promotiecampagne opgestart.
Iedere bewijsbare deelnemer aan de Belcar of BGDC die vier banden koopt krijgt er gratis nog twee bovenop. Teams en coureurs die hun schoeisel voor het seizoen 2016 nog moeten bepalen kunnen mogelijk gemakkelijker hun bandenbudget rondkrijgen. Belangstellenden kunnen meer informatie hierover vinden op charly@kronostyres.be. Een zekere mijnheer Charly Hastir houdt zich daar mee onledig. Fijn om weten. (wr)
Tegen 2020 wil Mazda via de nu getoonde conceptcar in Genève en daarvoor in Tokio, de RX Vision, de Wankelmotor nog eens nieuw leven inblazen. Mazda die de erfenis van Felix Wankel doorontwikkelde met als grootmeester Kenichi Yamamoto als bezieler. Die bijna fetisjistische figuur was baas in het R&D-center van Mazda en werd daarna President van de Mazda Motor Company. Om zich te ontspannen - heeft hij me zelf verteld - sloot hij zich soms af in zijn bureau en zette keihard popmuziek op. Dan keerde de rust in hem weer.
Achterover hangend in zijn presidentszetel, sloot hij dan de ogen waardoor de film van geometrische perfectie van de Wankelmotor zich in zijn geest weer afspeelde... Hij dacht aan Felix Wankel, maar ook aan de Italiaanse ingenieur Agostino Ramelli die in 1588 al in zijn boek* schreef over "een waterpomp met een ronddraaiende zuiger". Datzelfde boek bevatte een tekening van het zogenaamde "boekwiel", dat het mogelijk maakte meerdere boeken tegelijk te lezen. Tijdens zijn vorsersperiode voor de modernisering van de Wankelmotor schreef Kenichi Yamamoto een standaardwerk over de materie in 1981.
Twee eeuwen later, in 1769, bouwde de Schotse uitvinder James Watt een stoommotor met een rotatiepomp, gebaseerd op een schets uit 1636 van een Duitser met de naam Pappenheim. Watt's uitvinding was een grote verbetering ten opzichte van de bestaande systemen en zou in belangrijke mate bijdragen tot de industriële revolutie. Na dit voorval maken we de sprong naar de 20ste eeuw en de geboorte van de automobiel. Het idee van een verbrandingsmotor met roterende zuiger intrigeerde uitvinders en ingenieurs alom. Eén onder hen was een Duitser met de naam Felix Wankel, die vandaag algemeen wordt beschouwd als de grondlegger van de moderne rotatiemotor.
Deze schoolverlater maakte in 1924 zijn eerste modellen van een viertaktversie en kreeg in de jaren '30 zijn eerste patenten voor zijn draaizuigermotor. Nadat hij dichtingen en rotatiekleppen ontwierp voor de Duitse luchtmacht, voor en na WOII richtte Wankel zijn aandacht weer op de draaizuigermotoren. Begin de jaren '50 sloeg hij de handen in elkaar met NSU, een befaamde motorfiets- en autobouwer. NSU Prinz Coupé kreeg een Wankelmotor, de RO80 en eigenlijk verdween de motor wat uit de technische belangstelling (Citroën was de laatste die hem opgaf) omwille van de problematische afdichting tussen stator en rotor. Daardoor slikte de hoogtoerige motor veel brandstof.
Maar verdwijnen deed de motor niet. De fascinatie voor de Wankelmotor bleef levendig. (In 2017 beleven we de 50ste verjaardag van de Cosmo 110S...) Mazda ging de uitdaging verder aan. In 1981 wonnen Walkinshaw-Dieudonné met een Mazda RX7 de "24 Uren van Francorchamps". In 1991 wonnen Herbert, Weidler, Gachot met een Mazda B787 als eerste Japanse wagen de 24 Uren van Le Mans. Telkens met de "rotary-engine" waar Kenichi Yamamoto zoveel hersenspinsels in verder gezet had.
Morgen vertel ik hoe die rotatiemotor anders werkt dan een zuigermotor. Felix Wankel heeft er wel een opponent door geschapen voor de Otto- en Dieselmotor. In 2020 zal Mazda uitpakken met een rotatiemotor die op waterstof (H2) zal rijden. In de Mazda RX8 is dat al voorgedaan. Mazda zal de Wankelmotor nooit loslaten en met de waterstofversie zelfs een concurrent kunnen blijken van de elektrische auto. Als die waterstof natuurlijk "groen" wordt gewonnen.(Walter Rombauts/Foto's: Mazda en wr)
* "Le diverse et artificiose machine del Capaitano Agostino Ramelli"
Op 20 maart a.s. is het zover. Dan begint het wereldkampioenschap Formule 1 in het Australische Melbourne. Het 66ste in de geschiedenis van de na-oorlogse autosport. Pirelli heeft het bandenaanbod voor die GP van Australië bekend gemaakt. "Mediums", "Soft" en "Supersoft" hebben de coureurs ter beschikking. Ze mogen dertien sets voor een weekend gebruiken en de zachtste compound met het oog op de Q3-kwalificaties behouden.
Als ze niet doorstoten naar de Q3 mogen ze die set nog gebruiken in de race. Het wordt dus puzzelen om de beste bandenstrategie te vinden voor de race. Daarmee is meteen een pijnpunt blootgelegd van de huidige Formule 1. Iedereen, zowel de "Strategy Group", de "Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) als...Bernie Ecclestone én de coureurs, vragen zich af hoe ze een zekere ongeïnteresseerdheid van het publiek kunnen wissen.
In feite is het antwoord simpel: maak het reglement zo dat het begrijpbaar wordt voor dat grote publiek, en de belangstelling zal weerkeren. Door een overreglementering - dixit Sebastien Vettel - is de F1 niet meer doorzichtig. Zo bijvoorbeeld leggen de teams om begrijpelijke redenen hun bandenstrategie niet bloot. Maar dat wil zeggen dat het koersplaatje niet altijd is zoals het zich laat zien. Bijgevolg pikken veel fans af.(wr)
PLEIDOOI VOOR VERPLICHTING TOT AUTOMATISCHE TRANSMISSIE
Ik had het moeten weten. Voelen dat mijn lichaam in de rugleuning van mijn autotroon werd gedrukt. Dat mijn kaken achterwaarts slingerden. Maar ik zag en voelde het niet. Nochtans reed ik 72 km/h, bijna buitenaards in plaats van 70 km/h die daar verplicht was. Wellicht reed ik in vierde versnelling omdat het maximum koppel van mijn motor zoveel soepelheid toelaat, en daarbij weinig verbruikt. De vijfde en zesde versnelling lagen er in de transmissiebak voor spek en bonen bij. Ongebruikt, wegens maar 70 km/h mogen/kunnen. 72 km/h in plaats van 70 km/h kost in Sint-Niklaas €50, in Dendermonde €70.
Autoconstructeurs hebben de "overdrive-"verhoudingen toch wel uitgevonden om de motor minder toeren te laten maken dan de aangedreven wielen. Als de motor minder omwentelingen per minuut maakt zijn er drie voordelen: minder brandstofverbruik, dus minder vervuiling, minder lawaai, onderschatte overlast, en tenslotte minder sleet van de krachtbron zelf. Vergelijk het met een hart.
Een sporthart bij jonge mensen dat traag slaat, laat hogere prestaties toe. Een hart dat snel slaat moet principieel sneller doodgaan, is eerder versleten. In één van zijn snelste pole-position-chrono's van Niki Lauda in 1975 in Monaco met Ferrari was zijn hartslag 140 per minuut. Zo ook is het met een automotor (Otto- of Diesel) die - meestal - in te hoge toeren wordt gereden. Hij maakt veel kabaal voor niets, eist meer brandstof en is eerder aan zijn levenseinde toe.
Omdat door de overheid gecreëerde verkeerschaos, wegens onverstandige toepassing van borden, snelheden, misdadige verkeersdrempels, overvloed aan lichten, het lijstje is indrukwekkend lang, onmogelijk is geworden voor de modale autobestuurder(-ster) zijn "zelfbeweger" (uit het Grieks vertaald) juist te bedienen, houd ik een pleidooi om in àlle personenwagens te vervangen door een automatische transmissie. Die functioneert - net als een robot - juister dan enige mens kan realiseren.
Mogelijk kon Ayrton Senna dat, Juan Manuel Fangio, Stirling Moss en een Niki Lauda. Maar eerstgenoemde sprak in de auto met God, en had er menselijk gezien wat aan overgehouden in de normale omgang. De gemiddelde burger kan de ingewikkelde machine die een auto nog altijd is niet juist bedienen. Zoals iemand die destijds een krukas van een motor kon draaien ook een speciale gave moet hebben gehad om die fascinerende draaibank de juiste ingrepen te laten uitvoeren. Dus vervang die ouwe rommel van handgeschakelde "versnellingsbakken" door automatische transmissies. Ons autorijden zal er leuker door worden.
In de jaren '50 werd hartelijk gelachen met de Dafjes die door de gebroeders van Doorne in Tilburg werd gemaakt. De "auto-zonder-vitessen"...HaHaHaHa !!! Maar Jean-Louis Haxhe won er wel de toen sneeuwwitte Boucles de Spa mee. Rob Slotenmaker reed met die transmissie in de Formule 3. Liane Engeman ook, haar waaiende blonde haren onder de helm door vrolijk dansend in de rijwind.
Die variabele transmissie namen de gebroeders van Doorne over uit het nu zo'n 200 jaar bestaan van de "variator" waarin een toen rubberen riem over twee schijven liep die in diameter wijzigden. In de Dafjes was het vooral de gasklepstand van de motor en die de bestuurder met de voet bepaalde, dewelke de diameter van de schijven deed kiezen. Een eindeloze overbrengingsverhouding tussen - bijvoorbeeld - toen 0 en 5000 t/m. De geschiedenis van die transmissie beschrijven is een boek op zich. Gigantisch boeiend.
Toen de Dafjes verdwenen en de "Continu Variabele Transmissie" eigenlijk niet veel aandacht meer kreeg, waren er pientere ingenieurs bij Nissan die het mirakuleuze van de werking ervan terug bestudeerden. Nissan heef nu, twintig jaar schat ik, de beste "CVT" op de markt. De rubberen riem - de "bretellen" in de Dafjes die nogal eens aan flarden vlogen - werd vervangen door een duwband die tussen de twee variable schijven "duwt". Dat "duwen" is zo belangrijk omdat een riem "trekt en wrijving oplevert. Met het afwikkelprincipe van 320 dunne stalen plaatjes te gebruiken (die samen de riem vormen) te gebruiken vervalt de aanwezigheid van wrijvingsverlies. Dat een beetje uit de technische biecht geklapt.
Allemaal om te zeggen dat "automatisch rijden" verplicht moest worden, evenals een simpele radar die de verkeersborden "leest" en het daarop getekende gebod oplegt aan de auto. Dertig jaar geleden reed ik al met zo'n Volvo's in Zweden. "70 km/h" !!! Hoe er ook op de gasplank werd geduwd, de auto volgde gedwee 70 km/h. Minder fun, minder emotie, maar oh zo efficiënt. Maar natuurlijk verliest de overheid dan de inkomsten van de boetes. In de zone's "30 km/h" kan men vandaag zowaar in tweede gang rijden. Drie, vier "versnellingen" liggen in de tandwielkast niets te doen. Draaien nutteloos mee.
Het is zowaar tijd dat de zelfrijdende auto van overheidswege toegelaten wordt. Want hij is er al ! Met het oog daarop nam Ford recent zelfs een patent op een bioscoopscherm voor in het rijdende salonnetje. t'Is dichtbij en nodig. Want als je zoals ik het verschil niet meer voelt tussen 70 of 72 km/h rijden, dan scheelt er iets in je hoofd. Je bent dan minstens prettig gestoord, ongeacht of je nu met 100 of 1000 pk onder de voet rijdt. Misschien praatte Ayrton Senna tijdens een fascinerend rondje in Monaco met God daarover. Alleen kon hij zich beroepshalve niet aan 70 km/h aan het Hotel de Paris houden. Daar controleerde de politie of hij wel snel genoeg reed.(Walter Rombauts)
SEBASTIEN VETTEL TOPT MET FERRARI SNELSTE LAATSTE TESTDAG AF
Sebastien Vettel en met hem ook Kimi Raïkkönen hebben de Ferrari SF16-H bij het afsluiten van de laatste trainingsdag van de wintertesten in Barcelona aan de spits gebracht. Mercedes, Force India-Mercedes en Williams-Mercedes hebben dit met lede ogen moeten aanzien. Maar de seizoensopener in Australië op 20 maart zal de maskers pas voorgoed doen afvallen.(wr)
KIMI RAIKKONEN NA ZIJN SPAGHETTI WEER OVERDONDEREND
Bekritiseert als niemand. De "simpele" zwijgzame geest van de Fin Kimi Raïkkönen zette de nieuwe Ferrari SF16-H maar in "pole" op de nietszeggende winterstesten in Barcelona. Kimi bewijst zichzelf daarmee een dienst, maar ook het team. Met handgeklap van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Kimi trad terug in zijn grootse dagen. Dat doet een purist deugd. Natuurlijk is daarmee verder niets verklaard. Kimi zelf weet dat best en vindt terecht dat zwijgen niet kan worden verbeterd.(wr)
Zogoed als direct beginnen de F1 coureurs aan hun namiddag-kermismolen in Barcelona. In de ochtend toonde zowaar de Spanjaard Fernando Alonso dat de Mc Laren-Honda aansluiting vindt. Althans zo nu en dan zoals daarstraaks een tweede tijd. Maar voor de lunch was het Kimi Raïkkönen die met de Ferrari SF16-H in 1'22"765 in volgorde Hulkenberg (Force India), Verstappen (Toro Rosso) en Rosberg (Mercedes) een neus zette. Deze namiddag kan dat nog wijzigen natuurlijk, want het zijn wintertesten, zonder winterbanden, maar met onberekenbare rubbers van Pirelli dat als alchemisten voortdampt en waaraan iedereen zich te houden heeft.(wr)
VALLTERI BOTTAS ZET PUNTJES OP CHRONOWIJZERS IN NAMIDDAG
In de namiddag van de tweede trainingsdag in Barcelona reed de Fin Vallteri Bottas in de Williams-Mercedes de beste tijd in 1'23"261. Lewis Hamilton, die zei zich nog niet op zijn gemak te voelen in de Mercedes W07, klokte tweede en Nico Rosberg die dan toch in de namiddag reed, had niets opmerkelijks te bieden. Wie wél een huzarenstukje opvoerde was Sebastien Vettel die liefst 144 ronden reed en de Ferrari SF16-H daarmee afstofte van alle argwaan. Curieus is dat het nieuwe Amerikaanse team Haas, dat met een Ferrari V6 Turbo Hybrid rijdt, al twee dagen technische kommer en kwel beleeft.
Dit in tegenstelling tot de eerste testweek waarin de Fransman Romain Grosjean met de Haas-Ferrari schitterde. Maar de ondoorzichtbare spelletjes van softs of mediums, veel of weinig brandstof aan boord, ingenieursgrapjes met onduidelijke resultaten, maken dat de wintertestdagen een soort pokerspel is. Maar met of zonder pokerfaces is het duidelijk dat Mercedes en Ferrari de toon zullen zetten als op 20 maart het seizoen begint. En met hen ook de teams als Williams en Force India die over een Mercedes-motor beschikken. Iedereen laat zich momenteel een beetje laatdunkend uit over Renault.
Dat is verkeerd. Renault heeft door heel de autogeschiedenis en de hele F1-story een toonaangevende rol gespeeld. Wat Kevin Magnussen met de - nog te cultiveren auto - al opvoerde moet sceptici laten inzien dat de gedurfde én moedige terugkeer met eigen team in de F1 geen poppenkastspelletje is. Vandaag is ook voor het eerst gefluisterd dat Mc Laren-Honda naar een podium kan snorren. Jenson Button trok die aandacht met een vlijmscherpe tweede tijd deze ochtend.(Walter Rombauts)
LEWIS HAMILTON MOMENTEEL SNELST OP TWEEDE OEFENDAG
Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton lostte vandaag ploegmaat Nico Rosberg af aan het stuur van de Mercedes W07 die gisteren snelst was. Net voor de lunch plaatste de Brit zich aan de spits van de voorlopige tijden: 1'23"622. Alleen Kevin Magnussen in de Renault kon met 1'23"933 binnen dezelfde seconde blijven. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel liet 1'24"611 opschrijven, maar maakte daarover geen probleem. Ferrari staat er redelijk goed voor, dat is duidelijk. Anderzijds is het wel zo dat de Amerikaanse nieuwkomer Haas met de Ferrari-krachtbron al aan het puzzelen is. Met een brandstofsensor en ook is de Turbo op de V6 Hybrid al moeten worden vervangen. Straks rijden de 22 coureurs verder hun rondjes...En Mercedes legde in de 5,5 dagen "wintertesten" al het equivalent af van 11 GP's...(wr)
Natuurlijk is het de Mazda RX Vision die als een publieksmagneet werkt op het Salon van Genève. Maar naast die conceptcar die tegen 2020, dus binnenkort, een verrassende wedergeboorte moet geven aan de Wankelmotor, barst Mazda van adrenaline. Daarvoor is er een oorspronkelijk verband met de twee nieuwe modellen waarmee het Japanse merk 2015 kleurde. Vorig jaar sleepte het nogal excentrieke merk zo'n 15 prijzen, awards, in de wacht en dit jaar wordt die trend voortgezet. De gloednieuwe, best verkochte roadster ter wereld, de MX-5 krijgt de ene prijs na de andere. Sensationeel voor het management dat voor het derde jaar op rij verwacht een recordomzet te boeken.
Als de toevallige passant over de climax van de RX-Vision heen geholpen is, en iets verder wil kijken, dan kan een Europese première worden ontdekt in de Mazda3. Het gaat dan om een weeral indrukwekkende vormgeving die tot swingende beweging komt door de 1.5 SkyActiv-D. Een "clean diesel" voegt Mazda er veiligheidshalve aan toe. Overbodig, want het dieselgezeur heeft zijn beste tijd gehad. Ook het benzine-gezeur. Tussen nu en 2020 en verder zullen waterstof en elektriciteit de ouwe getrouwe verbrandingsmotoren naar het museum verwijzen. Stilaan, step-by-step, zonder bestuurder...beter evenwel dan de Lexus 450h die eergisteren tegen een bus aanbotste. Er zat nog een begeleider in, maar die greep niet in. Die verwachtte dat de bus zou stoppen.
Misverstanden kan zelfs sjoemelsoftware of "eerlijke" software niet onderkennen. Menselijke domheid regeerde dus toch nog over deze onverhoopte situatie. Google, die het verst staat met de zelfrijdende auto, liet verstaan dat "misunderstandings" zullen worden ingeschat in het buitenaards gedoe. Maar even terug naar die Mazda3 die met die pientere motor - dat is ook de benzineversie - 3,8 l/100 km verbruikt en 99g/km CO2 uitspuwt in combinatie met de handgeschakelde transmissie. Recent reed Walter's Auto Cahiers met de nieuwste "2". De 1.5 liter viercilinder zestienklepsmotor was een wonderbaarlijk iets. Men kan er gewoon tussen de "groten" in "the fast lane" mee rijden.
Mazda, dat met een Wankel- of "Rotary-engine" zowel de 24 Uren van Le Mans als die van Francorchamps won, heeft ook vandaag nog de durf (is soms synoniem van moed) om de RX Vision met Wankelmotor met achterwielaandrijving op te voeren. Net als de MX-5 die KODO Soul of Motion exclusief belichaamt. Het zal niet gemakkelijk zijn het object auto van zijn emoties te ontdoen. In vorm en rijgedag. Om aan die twee extremen te voldoen en puristen te lokken, stripte Mazda zogoed als al zijn modellen in gewicht. Door o.a. nieuwe materialen te gebruiken, maar dat is een ander verhaal. Samen met de SkyActic-technologie gaan we daar eerstdaags op in. Op de catwalk van de autowereld doet Mazda beslist nog kenners in zwijm vallen. Zoals na Tokio, nu in Genève. (Walter Rombauts/fotos: wr en Mazda)
Met de lente in de lucht schieten alle kampioenschappen als paddenstoelen uit de grond. Zo komt ook de Belcar er weer aan... Afspraak op 9 en 10 april op Circuit Zolder ! Er is al een bevstiging van 32 deelnemers voor het Belcar Endurance Championship. Dat is niet niks en dus kunnen fans best nu al die data in hun smartphone prikken. Lucia Gallucci, Race Organisation Manager van Circuit Zolder, is formeel: "Belcar blijft een naam als een klok en roept herinneringen op aan volle startvelden met de meest verscheidene auto's en met nog steeds de "24 Hours of Zolder" als "top of the bill !".
Net zoals dat het geval was in het rijke verleden van de Belcar, staat de competitie anno 2016 open voor liefst zes verschillende klassen. Aan de spits staat de genaamde Belcar 1, met auto's die comform zijn aan Porsche Cup of Ferrari-Challenge, maar voor de Belgische autosport té kostelijke GT1, GT2 of zelfs GT3 worden nog steeds geweerd. De Belcar 2 zijn de Sportcars, de Belcar 3 omvat GT Open (op aanvraag), GT4 en de BMW 235i Cup. De Belcar 4 zijn Toerwagens als de BMW M3, de Mini Cooper, BMW 120d en de nieuwe Ford Mustang Cup. Kleinere GT- en Toerwagens à la Renault Clio, Abarth, MX-5, Lotus Elise en de BMW Clubsport Trophy strijden onder de vlag van Belcar 5. Net zoals vorig jaar mikt men op de komst van de Youngtimers en die zitten in de Belcar 6.
Lucia Gallucci legt verder de"infrastructuur" van de Belcar Endurance uit. "De Belcar blijft een open kampioenschap, waarin wij zowel de grote als kleinere formaties aan hun trekken willen laten komen. Daarom zijn er meer punten te verdelen in de klassen (100 punten voor een zege in de klasse, 50 in het algemeen klassement) en doordat die punten voor de berekening van de eindstanden worden samengeteld, kan een ploeg uit de achterhoede in de tabellen mooi opschuiven. Het spreekt voor zich dat de punten in de 24 Uren van Zolder dubbel tellen !".(wr)
Kalender Belcar Endurance Championship 2016:
9 - 10 april : Masters Historic Racing & Belcar / Circuit Zolder
11 - 12 juni: Spa Euro Race / Circuit Spa-Francorchamps
2-3 juli: Syntix Superprix powered by Pirelli / Circuit Zolder
De TCR Benelux zit duidelijk in de lift, want naast een startveld dat stilaan begint vol te lopen met ronkende namen, is het nu al zeker dat het nieuwe sprintkampioenschap te zien zal zijn op het kleine scherm en wel op Pitstop TV, het programma van monument Peter Baert, en dit via Play Sports van Telenet !
Pitstop TV maakt deel uit van het aanbod van Telenet Play Sports inzake top-motorsporten. De eerste uitzending van Pitstop TV in 2016 is gepland voor 30 maart, dus na de eerste Formule 1 race van het jaar. Dat is de GP van Australië in Melbourne. Maar Peter Baert wilde vooral vragende parij zijn om het TCR Benelux-kampioenschap op de buis te brengen.
De man die een vaste job bij VTM liet staan om de moeilijke weg van de beroeps-autojournalistiek te gaan bewandelen, is altijd een bezieler geweest van de Belgische circuitsport. "Met de heropstanding van een echt sprintkampioenschap, waren wij - Pitstop TV - direct vragende partij", zegt Peter, die al 20 jaar een vaste waarde is in het autosport-televisieland. "De eerste run van Pitstop TV is iedere week te zien op Play-Sports van Telenet op woensdag om 18.00 uur en daarna volgen er nog herhalingen.
Een nieuwe kluif dus voor Pitstop TV. De eerste meeting van TCR Benelux vindt plaats op 21 en 22 mei op het circuit van Spa-Francorchamps, overigens ook één van de oudste trefplaatsen uit de F1-geschiedenis. Maar nu gaat het om de TCR Benelux, met duivelse wagens in vlammende kleuren. Peter Baert waakt over de juiste invalshoeken op het kleine scherm, de coureurs over de ideale lijn in iedere bocht opnieuw.(wr)
ROSBERG (MERCEDES) SNELST OP EERSTE DAG VAN TWEEDE TESTWEEK
Vandaag werd ook de eerste dag van de tweede testweek in Barcelona afgemaald. De Duitser Nico Rosberg haalde het onderste uit zijn Mercedes W07 en zette de snelste chrono. Nogmaals, zo'n pré-seizoentest levert geen waarachtig plaatje op voor het nakende 66ste Formule 1-seizoen. Maar het is duidelijk dat Ferrari weer werk aan de winkel zal hebben om Mercedes te verslaan. Morgen iets intenser ingaan op een wat saai wordende F1. Zeker nu ook die "goeie", ouwe Bernie Ecclestone (85) nog steeds zijn wilde haren niet kwijt is en voorstellen doet om de startorde om te gooien.
De kwalificaties rijden, de pole zou nog altijd de pole blijven voor de geschiedenisboeken, maar dan een beetje dobbelen voor wie op welke plek vetrekt... Beschamende gedachte in een eerder industriële dan wel een sportieve geschiedenis sinds 1950. Mocht het nu nog om strippoker gaan, tja, dan kan een geintje er wel mee door. Maar op het hoogste niveau in de autosport, openlijk het reglement verkrachten. Neen, dat kan niet. Laat de beste coureurs de beste zijn, laat de beste ingenieurs wakker liggen om nog beter te doen.
Conservatisme staat zeker geen fun in de weg, maar dat plezier moet geraffineerd worden opgebouwd. Dat is iets anders dan sjoemelen. Dit laatste woord slaat eerder terug op VW die in Genève een nieuwe Bugatti met zestiencilinder quatrro-turbo voorstelt. Die gaat met zijn 1500 pk meer dan 400 km/h, in 2,3" van 0 naar 100 km/h. Een idee van autopaus Ferdinand Piëch nog, mogelijk ook zoals hij een Bosch-ingenieur wist te overhalen software te maken om "stomme" testbanken en overheden te verschalken. Piëch was altijd pienter. Met auto's en vrouwen. Niet de zogenaamde sjoemelsoftware - nu is ook Mercedes verdacht gemaakt in de USA - is een industriële en maatschappelijk/politieke aanfluiting, maar wel in een nieuw autotijdperk waanzinauto's maken, dàt is pas gesjoemel. Ontoelaatbaar.
Dat doet me d'r aan denken dat in Californië één van de eerste zelfrijdende auto's van Google betrokken is geweest in een ongeval. Mocht ik goed hebben opgelet was de auto-zonder-chauffeur in de fout. Veel eerder in de autogeschiedenis noteerde men ook zo'n gek ongeval. In 1769 had de Franse genie-ingenieur Nicolas Cugnot een "fardier" gebouwd. Die reed op stoom. Tijdens een testrit stuurde hij de "auto" tegen 4 km/h tegen een tuinmuur. Waarmee het eerste echte auto-ongeval de geschiedenisboeken insloop. Vergeleken bij dit alles was en is de Formule 1 een stoet van brave mensen. Nog net geen robotten. Die komen misschien nog in de Formule e. Als FIA-President Jean Todt ook dat tegenover zijn dagdagelijks FIA-verkeersbeleid te gevaarlijk vindt. Dan zitten we weer bij de Scalextric. Racen met afstandsbediening.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Flash back. 24 oktober 2015. De "10 Uren van Mettet" worden afgevlagd en op de 4de plaats zorgen enkele nieuwkomers voor de nodige sensatie. Onder de vlag van het Team Bustin by ComToYou vormde Dominique Bustin achter het stuur van de nieuwe #291 immers ploeg met enkele zuivere debutanten. Samen tekenden ze voor dit uitstekend resultaat.
"Deze eerste race met onze nieuwe auto verliep inderdaad als op wielen gedragen door goddelijke krachten" herinnert Dominique zich. Het gaf ons meteen zin om door te gaan en dit voor een volledig seizoen !"
Voor de campagne in 2016 zal het Team Bustin voortaan de VW Fun Cup Evo3 toevertrouwen aan de goede zorgen van de ploeg DN's van Dominique Noël. Op gebied van rijders wijzigt er niet zo veel.
"Mijn schoonzoon Sébastien Kluyskens, die ervaring opdeed in de Enduro, en ikzelf zijn opnieuw van de partij", verduidelijkt de Audi-dealer uit Waver. "Wij worden bijgestaan door de jonge Maxime Lieutenant. Tijdens de 25 Hours komen Arnaud Galle, die we nog kennen uit een sterk debuut in Mettet, en ex-kartrijder Jérémy Peders onze rangen versterken. Deze laatste zal zich ongetwijfeld snel kunnen aanpassen aan het besturen van een VW Fun Cup."
Alles lijkt erop te wijzen dat deze formatie el eens voor verrassingen zou kunnen zorgen.
"Wij viseren meerdere keren een top 5 en hopen zo ook een rol te spelen in het kampioenschap", wil Dominique nog kwijt met het oog op het nieuwe seizoen.
Noteren we nog dat de tweede auto tijdens minstens drie races zal worden ingezet. Hij zal de kleuren dragen van "Jeu Ki PLay". De #20 (de ex-VW Fun Cup Evo3 van de familie Martin-Broers) zal te zien zijn in Dijon, Zandvoort en gedurende de "25 Hours". Twee rijders kennen we ondertussen: Salim Dehondt, die de helm van de haak neemt, en de ervaren Jacques Morlet. De namen van hun ploegmaten worden later bekend gemaakt.(wr/foto:Belgian VW Club)
TWEE RACES VAN TCR TELLEN OOK VOOR TCR TROPHY EUROPE
WSC, de wereldwijde promotor van de TCR International Series, lanceert dit jaar de "TCR Trophy Europe voor Piloten". Hiervoor tellen zes treffens van verschillende nationale TCR-kampioenschappen mee. Op de lijst staan twee wedstrijden van de TCR Benelux, die achtereenvolgens worden gereden op Circuit Park Zandvoort (16 en 17 juli) en in Zolder (18 en 20 augustus).
"Dit is voor ons uitstekend nieuws", zeggen Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron van Kronos Events in koor. "Gezien wij met de Benelux zowel in Nederland als België belangen te verdedigen hebben, konden we gelukkig Marcello Lotti overtuigen hiermee rekening te houden. Het stemt ons dan ook heel tevreden dat het startveld van de TCR Benelux tijdens deze twee events zal worden versterkt door TCR-teams uit andere landen en we kunnen er nu al van uitgaan dat de fans in Nederland en België het betere sprintwerk zullen te zien krijgen.
De "Trophy" gaat van start in Rusland op de Smolensk Ring (15 mei), dan volgt de Italiaanse TCR in Misano (12 juni), Zandvoort met de TCR Benelux (17 juli), de Nürburgring (7 augustus), Zolder (met de TCR Benelux in het voorprogramma van de 24H van Zolder op 19 augustus, en tot slot de Spaanse TCR in Jerez-de-la-Frontera.(6 november 2016).
De TCR Trophy is enkel toegankelijk voor teams en rijders die op vaste basis zijn ingeschreven in één van de nationale competities en het zijn ook de spelregels van het betrokken land die telkens van toepassing zijn voor één van de zes "rounds" van de TCR-Trophy. Dat wil zeggen dat voor de twee wedstrijden van de TCR Benelux het voledige plaatje van toepassing is. Dit zoals Long Race/Qualifying, vier sprints van 20 minuten en rijden op Michelinbanden.
Voor de eindberekening van de punten van de TCR Trophy Europe worden de vier beste resultaten in aanmerking genomen.(wr/foto's Kronos Events)
Kalender 2016
1. 21-22 mei - International GT Open - Circuit de Spa-Francorchamps
2. 16-17 juli - DTM - Circuit Park Zandvoort(*)
3. 18-20 augustus - 24 Uren van Zolder - Circuit Zolder (*)
4. 24-25 september - Luxemburg Trophy - Colmarberg
5. 22-23 oktober - Formido Final Races - TT Circuit Assen
6. 29-30 oktober - Kronos Events 10 Hours of Mettet - Circuit Jules Tacheny de Mettet
KIMI RAIKKONEN ZET FERRARI VIERDE KEER VOOR MERCEDES
Sebastien Vettel heeft de Ferrari SF16H de eerste twee testdagen voor Mercedes geplaatst. Kimi Räïkkönen deed dat gisteren en vandaag opnieuw. In grote stijl, zoals dewelke hij had toen hij in 2007 met Ferrari wereldkampioen werd. Zijn tijd donderdag: 1'23"477. Na hem volgde de Rus Daniil Kvyat in de Red Bull, dan op de derde plaats de weinig bekende Alfonso Celis in de Force India. Kevin Magnussen in de Renault speelde lang eerste viool op de laatste testdag en ging Max Verstappen vooraf die vijfde werd.
Nico en Lewis van Mercedes pakten de 7de en 8ste plaats met de nieuwe W07 die een nieuwe neus kreeg. Om de concurrentie een neus te zetten. Maar dat feestje ging niet door. Evenmin voor Fernando Alonso die in de Mc Laren-Honda drie ronden kon rijden...Minder erg nog altijd dan Rio Haryanto in de Manor R05 die in de namiddag iedereen deed schrikken door zijn auto in de muur te rijden. Daarmee heeft de F1 zijn eerste winterprikje gehad. De gereden tijden geven geen glazen bol voor het seizoenbegin op 20 maart in Australië.(wr)
HULKENBERG (FORCE INDIA), SNELST MAAR FERRARI DERDE DAG VOOR MERCEDES
De derde wintertestdag in Barcelona is helemaal beheerst door Nico Hulkenberg in de Force India. Op supersofts was hij uiteindelijk 2"7 sneller dan alle anderen: 1'23"110. Die "alle anderen", behalve Mc Laren waarmee Jenson Button rokend (hydraulica begaf het) de pits inreed, reden vandaag allemaal een volle GP én meer. Zonder brokken, zonder mechanische- of elektrische pech. In de ochtend, net voor de lunch, kreeg Kimi Raïkkönen na vier ronden last van een falende brandstofsensor.
Maar in de namiddag draaide die fantastische gast die Kimi is, braafjes zijn GP. Minder devoot dan Mercedes, want hij plaatste zowel Nico Rosberg (5de) als drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (8ste) met hun Mercedes voor de derde dag op rij achter de nieuwe Ferrari SF16H. Gisteren en eergisteren slaagde viervoudige wereldkampioen Sebastien Vettel ook in die onverwachte krachttoer.
Er is echter een lange màààr aan verbonden: de configuraties waarin de bolides in Catalonië rijden stemmen vaak onder helemaal niet overeen. Behalve tijdens het GP-draaien, dan moest iedereen al iets prijs geven van wat op 20 maart in Melbourne in Australië zal gebeuren. Elkaar de maat nemen, als autoconstructeur (Ferrari, Renault, Mercedes) en als coureur. Hierop inpikkend maakte de onvolprezen Fransman Romain Grosjean een zéér goede beurt vandaag. Tweede met de nieuwe Amerikaanse Haas met 1'25"874 op het chronobord.
Kimi werd derde, Kevin Magnussen vierde, Rosberg vijfde. De rest doet er eigenlijk niet meer toe. Tenzij de 12de plaats van Rio Haryanto in de Manor aangeeft hoe groot het verschil is tussen een topteam en de kruimelvreters. Hij draaide 1'26"249. Geen schande, meedoen is belangrijker dan winnen. Hoewel dat in de Formule 1 een aftands gezegde is. We leven naar 20 maart toe. Dan zal de zwartwit-geblokte vlag deze bewering staven. Het hoogste schavotje kan alleen diegene dragen die sterke benen heeft.
Morgen wordt er in Genève gebekvecht over hoe de F1 in 2017 er zal uitzien. Lewis Hamilton strooide iets rond van V12-motoren, handgeschakelde versnellingsbakken...Na 65 jaar F1 duikt er zowaar een vleugje nostalgie op. Als de nu 85-jarige Bernie Ecclestone, genius in deze, ooit naar de eeuwige F1-velden verdwijnt, zal niemand het nog precies weten hoe het was, hoe het moest, en hoe het had kunnen zijn. Het leven is dan vervuld.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)