PSA Peugeot-Citroën heeft een samenwerkingsaccoord met Mitsubishi Motor Corporation om een elektrische auto te bouwen...die al in minstens 5.000 exemplaren bestaat. Gisteren maakte Citroën zijn versie bekend: de C ZERO. Het is op de Mitsubishi i-MiEV geinspireerde techniek en design die in het laatste trimester van 2010 in ons land zal worden gecommercialiseerd. Zoals bekend is het een geheel elektrische plug-in auto die bijgevolg NUL uitstoot heeft aan koolstofdioxyde, stikstofoxyden of wat dan ook en plusminus 160 km actieradius heeft dank zij de evolutie van de technologie van de Lithium-Ion-accu's.
De C ZERO zal zijn bezitter ook verrassen met bedrijfsstilte want alleen tegen 130 km/h hoort men de wind op de voorruit "beuken". Voor Citroën is dit de tweede elektrische auto nadat met Venturi in Frankrijk de "Berlingo First Electrique" werd geconcretiseerd. In de vroegere geschiedenis van het merk komen nog wel enkele EV's voor, maar die zijn ondertussen alleen in geschiedenisboekjes weer te vinden.(wr)
De Mazda CX-7 en de Total(e) aanval op de stikstofoxyden
De facelift van de Mazda CX-7 is geslaagd. Niemand had anders verwacht. We hebben hem gezien in Genève. Ook in Frankfurt, maar daar werd zijn Clean Diesel overschenen door de Leightbau van de Mazda X5. Nu is hij bij iedere Belgische Mazdadealer. Vanaf 31.600 tot 37.600 kan de liefhebber van deze spierbundel vandaag al kiezen of hij de sublieme turbodiesel, dan wel de benzineversie met sterke turbomotor zal aanschaffen. Tot de uiterlijkheden behoren een nieuw, lager front en nieuwe mistlampen. Ook meer chroom vooraan en langszij wordt de glitter daarvan wat doorgetrokken tot een verhoogde achterbumper. Uiterlijkheden die aan de verschillende uitrustingniveaus zijn gekoppeld en als een grote strik zijn geplooid tot wat de essentie van die elegante terreinauto is: een wereld van technologische nano-snufjes die de CX-7 geven wat iedereen ervan verwacht. Dat is het comfort van een limousine, de lenigheid van een cyclocrosser en de daadkracht van flitsend vermogen.
Hoofdzakelijk is er een 2,2 liter viercilinder zestienkleps turbo diesel die 127 kW (173 pk) levert en een respectabel koppel van 400 Nm tegen 2000 t/m. In combinatie met een overdrive-verhouding van 0,711 in zesde versnelling is dit op zich een apart verhaal. Maar eerst ook de 2,3 DISI turbo-benzine motor vermelden die met 191 kW (260 pk) tegen 5.500 t/m de sportrakkers zal bekoren. Deze motor heeft een boring die 1,5 mm groter is dan in de turbodiesel (86 x 94 mm) maar behoudt dus hetzelfde lange-slag-karakter dat altijd dienstbaar is ten behoeve van het koppel. Soepelheid is de natuurlijke weergave van die droge cijfers.
Beide versies hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De diesel met variabele turbo met klein compressierad heeft vanaf de vierde versnelling een constructief gewilde en vrij onbeduidende overdriveverhouding van 0,926 : 1. Bruutweg gezegd speelt die vierde in het brandstofverbruik geen rol van betekenis. Anders wordt het in vijfde waar het met 0,853 : 1 al gezelliger toeren wordt. Stiller én zuiniger. We zijn op weg naar een mixed-verbruik van 10,4 l/100 km naar 8,4 l/100 km. Maar eigenlijk gaan we daar soms nog onder als op autowegen, en overal waar dat kan, in zesde wordt gereden.
Dan draait die motor zomaar eventjes één vierde toeren minder dan de vier gedreven wielen ! In mensentaal is dat geluidarm rijden, zuinig en principieel de levensduur van de motor verlengen. Maar de motoren zijn zo goed vandaag dat die laatste factor er gratuit wordt aan toegevoegd. Geërfd uit de tijd dat automecaniciens in de wereld op wielen nog smerige, van vet verstijfde overalls droegen, in plaats vandaag de witte CleanWeekse jassen.
In de benzineversie zijn de zes gangen van een perfect schakelende transmissie anders gespreid. De eerste is nogal kort, de tweede, derde en vierde brengen de 1800 kg wegende All Wheel Drive op kruissnelheid. In vijfde nadert men met 1,085 : 1 zowat de 1:1-overbrenging (motor en wielen draaien dan principieel de zelfde toeren, maar ook dat is constructief bewust vermeden). In zesde noteert men 0,853 : 1. Rustgevend en mogelijk omdat het koppel 380 Nm bedraagt tegen 3.000 t/m. Zowel bij de diesel als bij de benzineversie is maximum trekkracht actief over een bereik van 1000 t/m. Maximale soepelheid blijft zowel een beetje lager als hoger toerental gehandhaafd. Die soepelheid is mede te danken aan de verfijnde commonrail-injectie voor de diesel en een nog preciezere verneveling in de benzine door injectors met een opening van 0,119 mm. De Mazda-boys uit Hiroshima, wiens keuzes altijd worden besproken met de Europese kanjers in Leverkusen, hebben vooral op de hoeveelheid brandstof die wordt verstoven in een fractie van een seconde. Ze hebben die hoeveelheid kunnen terugdringen. Eens je over 1600 à 1700 bar spreekt kunnen kleine wonderen.
In feite is de gaswissel van het verbrande mengsel lucht/gasolie of lucht/benzine tijdens de uitlaatslag van de motor verdreven naar de uitlaatfabriek. Als je een doorsnede van de katalysator, de uitlaat en de injectie van Ad.Blue ziet, is het omzeggens een echt bedrijf op zichzelf. Bij de CX-7 diesel is dat een roetpartikelfilter EN een Selective Catalytic Reduction (SCR). Voor we het over de driewegskatalysator van de benzine hebben, hoort hier toch een woordje uitleg. De auto stoot 199 g/km CO2 uit. Dat klinkt vandaag niet meer als een prestatie op zich. Op de SUV-markt is dat nochtans een goed rapport. Maar er is nog iets. Met Ad.blue toe te voegen in de uitlaatgassen vanuit een apart geplaatste tank wordt de lang ongemoeid gelaten NOx (stikstofoxyde) aangevallen. In ieder Totalstation kan je Ad.Blue nu vinden.
Het beveiligd opgestelde reservoir van 15,5 liter bevat een waterachtige (35%) urea-oplossing in feite ammoniak die tijdens het rijden met een druk van 5 bar in de hete uitlaatgasstroom (kinetisch plusminus 600 km/h) wordt gespoten. De NOx kan zich niet snel genoeg uit de voeten maken, want eerder heeft de Ad.Blue er al voor gezorgd dat de NOx zich ontbindt in neutrale, niet giftige stikstof en water. Een overwinning op schadelijke uitstoot dus. Daarom zegt bovenstaande titel dat je blauwe lucht achterlaat. Een beetje fantasie mag, zelfs voor giganten als Total.(wr)
Renault slaat gensters in Maubeuge, Valladolid en Flins
Renault maakt zich op voor het intrede op de elektrische markt. Het zal 2011 zijn dat de eerste concrete producten in verschillende graduaties op de markt zullen komen. De keuzes van de productiecentra zijn ronduit spectaculair. De elektrische Kangoo zal in het Noord-Franse Maubeuge worden geproduceerd op dezelfde montageband als waarop ook de Kangoo's met verbrandingsmotor worden ineengepuzzeld. De Twizy Z.E. die een tehnisch spiegelbeeld is van de Nissan Land Glider zal in het Spaanse Valladolid worden gemaakt. Het is eveneens een elektrisch voertuig dat NUL uitstoot heeft. Meteen is duidelijk dat de "fratsen" van Frankfurt ernstig moeten worden genomen. Nissan heeft tot nu toe geen concrete plannen bekend gemaakt voor een mogelijke serieproductie van die "Land Glider" die principieel door een kantelmechanisme moet rijden als een motorfiets.
De Renault Twizy zet de twee passagiers achter elkaar - net als in de Nissan evenknie - en wint op die manier veel oppervlakteruimte. Stadsgericht. Meer dan de Kangoo Be.Bop ZE die ook de stadsomtrek zal berijden. Dat komt omdat de Kangoo zich met zijn uitgebreid gamma als kleine bestelwagen richt tot de professionelen. Renault belooft de believers in dat concept een nooit eerder geziene interessante "coût total d'usage". Wellicht geen loze slogan. Elektrische auto's vragen iets minder onderhoud, zijn eigenlijke "simpele duiven" waarover de makers van software regeren. De mannen die bepalen op welk moment de elektromotor die aandrijft verandert in een generator die de batterij voedt. Die branden ook zogoed als onzichtbare wegen op chips die vetragingsenergie meten en direct een sterk afremproces en batterijvoeding in gang zetten. De elektromotor op zich (héél eenvoudig gesteld) heeft minder bewegende delen en is simpeler.
Tot slot zal de ZOE Z.E. die in Frankfurt overweldigende aandacht kreeg, worden gemaakt in Flins. De plaats die mee in aanmerking komt om een GP van Frankrijk in de "banlieu" van Parijs te krijgen. Flins wordt ook de plaats van batterije-fabricage voor de elektrische auto's. Althans is daar een "joint-venture" voor ondertekend met o.a. "la Commision d'Energie Atomique", enfin, geen kindertuin meer. Ver van een Disneyland waarop Bernie Eccelstone's oog ook al rustte voor een GP de France F1. Renault slaat gensters in Frankrijk. Nu al voelen we de spanningsvelden, de aantrek- en afstootspoelen tussen constructeurs onderling. De gensters en de eerste concrete resultaten over verkoop van de nieuwe mobiliteit zullen in 2012 in alle statistieken opduiken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Solvay maakt Jules Verne's stoutste fantasieën waar
Het is een paar dagen geleden dat Solvay met terechte fierheid de SolarImpulse voorstelde. Het is een vliegtuig dat de wereld kan rondvliegen op zonne-energie. Het weegt 1600 kg en de vleugels hebben een spanwijdte van 63 meter. Die vleugels zijn bekleed met...250 m2 zonne-panelen. Omdat we meenden dat de SolarImpulse niet in Zolder zou landen tijdens de "CleanWeek2010" die van 5 tot 9 mei 2010 doorgaat, hebben we het nieuws niet direct gepubliceerd. CleanWeek2020 dankt evenwel Solvay ons daarvan op de hoogte te hebben gebracht en verzocht te melden dat die foto gekiekt is door hun fotografen.(cw)
Tsjoen (Ford) leidt na 10 KP's in Rally van Condroz
Moeilijk gaat ook
Het team van Peugeot België-Luxemburg had het al voor de start aangekondigd: het was vooral voor het plezier dat ze richting Condrozrally trokken. Op de wegen rond Hoei zorgden de vele regenbuien, natte wegen en het met modder bedekte parcours voor een originele omschrijving van het begrip plezier
Ik had geen moeilijker omstandigheden kunnen bedenken om mijn nieuwe wagen te leren kennen, lacht Melissa Debackere. Er zijn heel wat plekken waar je makkelijk in de fout kan gaan, de veranderingen in grip zijn zo verrassend dat ik amper tijd heb om na te denken hoe de kwaliteiten van mijn Peugeot 207 S2000 ten volle te gebruiken. Ik wil in de eerste plaats op de baan blijven. Ik reed twee keer lek en ik weet niet eens waar. Ik blijf ook in de running voor de Belgische titel, maar door de vele opgaves kan ik maar heel moeilijk een pronostiek maken. Dat bewijst alleen maar hoe moeilijk deze wedstrijd is. Ik zie af, maar houd stand. Ze rijdt na tien KP's op de negende plaats.
Patrick Snijers, François Duval en heel wat anderen crashten voortijdig uit de rally. De rijders van Peugeot België-Luxemburg zijn er nog steeds bij, al was dat niet altijd evident. Al in de derde chronorit zorgde een kortsluiting er voor dat de wagen Loix-Miclotte bijna vijftien minuten stilstond.
Woest word ik daarvan, stelt Freddy. Al tijdens de shakedown werd het me duidelijk dat enkel de rijders van de betere WRCs om de zege zouden kunnen strijden. Maar ik wou wel in de buurt blijven, om bij het minste van hun problemen naar een podiumplaats te kunnen rijden. De tijden die ik met mijn 207 S2000 neerzet bewijzen dat ik het bij het rechte eind had. Omdat het eindresultaat nu geen enkel belang heeft voor mij, en omdat ik gek ben op de Condrozrally, zal ik nu verder proberen om het publiek te amuseren.
Zoals enkele dagen geleden werd aangekondigd zal Peugeot België-Luxemburg in 2010 een Cup voor de Peugeot 207 RC Rallye organiseren. De wagen maakte in de Condrozrally zijn Belgisch debuut, in handen van Frédéric Bouvy en Stéphane Prévot. Door een alternatorprobleem konden ze de slotetappe van de eerste dag niet afwerken, maar morgen zijn ze er door het SupeRally-systeem opnieuw bij.(jd/Peugeot)
Mitsubishi brengt in Genève 2010 Cross Over Concept
Mitsubishi is vast van plan een Compacte Cross Over uit te brengen. De techniek die onder het agressieve uiterlijke is weggemoffeld is die van de PX-MiEV conceptcar die in Tokio de aandacht trok. Plug-in én hybridetechniek dus naast de volle elektrische MiEV-techniek. Dat Mitsubishi toegeeft een hybridevariant te ontwikkelen komt omdat de generale trend in Japan pure EVs (alleen batterij en elektromotor) alleen voor stadsgebruik aanbeveelt. Interstedelijk gelooft men meer in de Hybride (kleine verbrandingsmotor, batterij én elektromotor). Vergeten we ondertussen niet dat Mitsubishi ondertussen verder elektrische wagens ontwikkeld met de PSA-groep op basis van de i-MiEV.
Het begrip Cross-Over is een term die de autoindustrie bedacht om een nieuwe dimensie te geven aan het begrip Sportly Utility Vehicle (SUV). Een Cross Over moet het comfort van een limousine koppelen aan de fitheid van een sportwagen en terreineigenschappen van de bovenste plank hebben. Van dat laatste is zeker Mitsubishi niet vreemd gezien de legendarische overwinningen in de échte Parijs-Dakars. Maar net als àlle automerken grabbelen de ingenieurs wat in het ijle. Ze moeten namelijk kiezen uit vele mogelijkheden. Als we een officieuze stand van zaken opmaken zal de brandstofcelauto vanaf 2013 aan de winnende afstand zijn.(wr)
Renault en Biotherm stellen elektrische ZOE Z.E. voor
Biotherm, een merk uit de afdeling luxeproducten van de groep LOréal, werkt samen met Renault aan een gloednieuwe concept car: de 100% elektrische wellnesswagen, ZOE Z.E. (Zero Emission). De concept car ZOE Z.E. richt zich tot iedereen die dagelijks kleine afstanden aflegt en een gezonde wagen zoekt waarin het goed toeven is. Het interieur van ZOE Z.E. is een bevoorrechte en volledig personaliseerbare ruimte. De concept car blikt vooruit op een seriemodel dat Renault vanaf 2012 zal commercialiseren.
Als 100% elektrische en emissievrije stadswagen is de concept car ZOE Z.E. de wagen voor mannen envrouwen die zowel het milieu als zichzelf willen verzorgen, zelfs aan het stuur. Zijn dak is ontworpen als een intelligent membraan dat de inzittenden beschermt tegen warmte en koude en dat de sturing van de airconditioning optimaliseert. Het genereert energie door middel van fotovoltaïsche cellen in honingraatmotief, die de airconditioning voeden. De voor- en achterbumper zijn uitgevoerd in polyurethaangel. Deze tweede huid beschermt de delen die gevoelig voor kleine aanrijdingen in het stadsverkeer.
De concept car ZOE Z.E. is een waar concentraat van toptechnologie op het vlak van luchtfiltering en -zuivering om de gezondheid en het welzijn van de passagiers en de schoonheid van hun huid te verzekeren.De bestuurder beschikt over drie mogelijkheden om op te laden:
!
De standaard oplaadmodus: op 4 tot 8 uur tijd, aan een stopcontact buiten de wagen.
!
De snelle oplaadmodus: op 20 minuten tijd, aan hetzelfde stopcontact of specifieke oplaadpalen
!
Het exclusieve Quickdrop-systeem om batterijen snel te vervangen: drie minuten in een wisselstation.
De onderzoeksteams van Biotherm en de ingenieurs en ontwerpers van Renault bundelden hun knowhow tot een partnerschap voor co-innovatie.
Sinds het merk in 1952 werd opgericht, hebben de onderzoekslaboratoria van Biotherm een diepgaande kennis opgebouwd van de celmechanismen van de huid, evenals een wetenschappelijke expertise inzake de deugden van aromatherapie. Renault van zijn kant staat bekend om de kennis die het merk op 110 jaar tijd heeft opgebouwd op het vlak van de comfort- en welzijnsuitrusting.
Zo biedt ZOE Z.E. zijn inzittenden nooit geziene extra's:
1-
Respect voor de hydratering van de huid: de airconditioning, die doorgaans wordt geoptimaliseerd om de ingestelde temperatuur te volgen, werd volledig herwerkt om te voorkomen dat de huid uitdroogt.De inzittenden van ZOE Z.E. plukken de vruchten van een intelligente airconditioning die aandacht besteedt aan de luchtvochtigheid in het interieur.
2-
Bescherming tegen vervuiling: dankzij een gifsensor en een roetfilter voor het interieur die de luchtinlaten van het interieur afsluiten, kunnen de passagiers van ZOE Z.E. genieten van een schone atmosfeer.
3-
Verspreiding van actieve geuren: een elektrisch systeem verspreidt exclusieve actieve geuren, die zijn aangepast aan de behoeften van de bestuurder: dynamiserend s ochtends, ontstressend op de terugkeer van het werk en opwekkend tijdens nachtelijke ritten. De geuren werden ontwikkeld door Biotherm en vormen het interieur om tot een welzijnscentrum en helpen de passagiers om waakzaam te blijven.
Elektrische autos vormen dé oplossing voor de toekomst om iedereen een emissieloze mobiliteit tebieden. Die doorbraak wordt ondersteund en begeleid door de wereldwijde politieke wil om de CO
2-uitstoot terug te dringen door middel van fiscale incentives en de ontwikkeling van de nodige infrastructuur voor deze elektrische mobiliteit. Vanaf 2011 zal Renault een reeks elektrische voertuigen commercialiseren die voor iedereen betaalbaar zijn.
Nieuwe Citroën C3 spaarvarken boert maar 99 g/km aan CO2 uit
Citroën is altijd al een gulle constructeur geweest die de klant veel auto biedt voor een eerlijke prijs. Met de komst van de C3 is dat niet anders. Bij de autos die met de 1.6 HDi worden aangeboden zijn er vijf bij die 3% overheidskorting opleveren omdat zij minder dan 115 g/km aan uitstoot van koolstofdioxyde. Aangezien ze seriematig voorzien zijn van een Filtre à Particule, een roetfilter, geeft de federale regering daar nog eens 210 bovenop. Roetpartikels neutraliseren in die filter en ze verbranden zodat ze echt weg zijn, is iets vooruitstrevend.
Roetpartikels hebben niets te maken met fijn stof. Milieu-activisten beweren wel eens dat de roet niet geheel wordt verbrand in die filter, maar de experimenten daarmee, zowel door Audi als Peugeot in de 24 Uren van Le Mans bewijzen het tegendeel. Fijn stof komt mee als onderdeel van iedere verbranding die iets fossiels als onderwerp heeft. Op autogebied komt het ook van de remmen, koppelingsplaten, banden en zit er nog een kleine hoeveelheid in de resten van uitlaatgassen.
In dezelfde nieuwe C3-gamma zitten ook vijf vette spaarvarkens. De versies die 99 en 104 g/km aan CO2 uitstoten. Ze geven 15% op de aankoopfactuur en bovendien ook die 210 voor de roetfilter. Koploper bij de vette varkens is de 1.6 HDi 90 FAP. Het is een viercilinder volgens de Euro 5 norm en levert 68 kW/92 pk tegen 3.750 t/m. Omdat het een duidelijke lange-slagmotor is (75 x 88,3 mm) heeft men op natuurlijke mechanische wijze al een hoog koppel. Dat bedraagt bij 2000 t/m liefst 230 Nm.
Geen recordwaarde, maar net genoeg om drie doelen te dienen: weinig verbruik (3,8 l/100 km) genoeg trekkracht om de hoge overdrive-verhouding in hoogste versnelling te voeden zonder dat de motor lam wordt gelegd. Het derde doel is vandaag het belangrijkste: die lage CO2-waarde van 99 g/km halen. Die waarde is mee te danken aan de banden met uitzonderlijke lage rolweerstand. Een iets hogere weerstand en de uitstoot levert met dezelfde technische gegevens al 104 g/km. Maar ook dat is n og genoeg om de spaarmunten bij de overheid te ontvangen. Dat gaat niet direct. Dat gaat via de belastingsbrief.(wr)
Die Smart Diesel Variante ist der aktuelle CO2-Champion
Im Heck des smart fortwo arbeiten modernste, kompakte Dreizylinder-Benzinmotoren mit einem Hubraum von 999 Kubikzentimetern. Zur Auswahl stehen in Westeuropa derzeit zwei Varianten mit Saugmotor und 45 bzw. 52 kW (61 bzw. 71 PS) sowie ein aufgeladener Motor mit 62 kW (84 PS). Ein Dreizylinder Turbomotor ist auch Herzstück des smart fortwo BRABUS mit 72 kW (98 PS).
Darüber hinaus hat die Marke mit der Dieselvariante smart fortwo cdi den weltweiten CO2-Champion im Angebot. Der 33 kW/45 PS starke Zweisitzer verbraucht durchschnittlich 3,3 Liter pro 100 Kilometer (NEFZ) und kommt so ohne Tankstopp rund 1.000 Kilometer weit. Mit 88 Gramm pro Kilometer hat er die weltweit niedrigsten CO2-Emissionen eines Serienfahrzeugs. In Deutschland und Italien ist bereits jeder fünfte smart Fahrer mit der sparsamen Dieselvariante unterwegs.
Um die CO2-Emissionen mit Benzinmotor weiter zu vermindern, bietet smart in Europa außerdem den smart fortwo mhd (micro hybrid drive) mit intelligentem Start-Stopp-System und 52 kW/71 PS an. Es stellt den Motor automatisch ab, sobald eine Geschwindigkeit von 8 km/h unterschritten und die Bremse betätigt wird. Nimmt der Fahrer den Fuß von der Bremse, startet der Motor wieder. Der Normverbrauch verringert sich damit von 4,7 Litern pro 100 Kilometer um etwa 0,4 Liter auf rund 4,3 Liter pro 100 Kilometer. Der durchschnittliche CO2-Ausstoß sinkt von 112 Gramm auf 103 Gramm pro Kilometer.(wr)
Hoewel een heel licht herstel merkbaar is, blijft de autoverkoop in ons land ver beneden het peil van vorig jaar. In de eerste tien maanden van 2009 werden 414.609 nieuwe personenwagens verkocht. Dat is nog altijd 14,29% minder dan in dezelfde periode van 2008. De redenen liggen voor de hand. Mensen krijgen moeilijker een lening, er heerst werkloosheid en onzekerheid. Wie niet dringend toe is aan een nieuwe auto stelt die zware aankoop uit. Winst maken natuurlijk de auto's waarop de overheid 15% korting op de aankoopfactuur (inclusief de opties) geeft. Dat zijn de kleinere wagens die minder dan 104 g/km aan CO2 uitstoten. Hun aantal stijgt en het moet gezegd dat men ze niet mag verwarren met micromobielen. Eén voorbeeld: een nieuwe Citroën C3 die in 1.6 HDi (90 pk) met FAP. Die biedt behoorlijk comfort, rijplezier en zuinigheid. Hij stoot 99 g/km uit en omdat hij seriematig met een roetfilter is uitgerust geeft de federale overheid nog eens 210 premie voor de bijdrage aan het gezondere milieu. Hopelijk worden de politici niet geïnspireerd door de teruglopende tegemoetkoming in zonnepanelen om hetzelfde te doen bij nieuwe wagens.(wr)
Japanse Tokai Universiteit won World Solar Challenge
Na vier jaar op rij de World Solar Challenge te hebben gewonnen, moest het Nuon Solar Team van de Delftse studenten dit jaar genoegen nemen met een tweede plaats. Winnaar is het Japanse team van de Tokai University. De World Solar Challenge wordt gereden over 3010 kilometer dwars door Australië van Darwin naar Adelaide. De editie 2009 is de tiende. De eerste uitgave werd gewonnen door GM en enkele edities later verscheen ook Honda op het toneel. Bijgaande afbeelding geeft de Honda weer waarmee ondergetekende in Japan reed.
De race begon echt goed vorige zondag en al op de eerste dag stonden de Japanners aan kop met hun auto, de Tokai Challenger.De Belgische Umcar Inspire van de T-groep van de de Hogeschool uit Leuven ging als negende van start en liep in op de Tokai, maar een windstoot blies de auto tegen een boom met opgave als gevolg. Het tweede team dat vanaf toen jacht maakte op de Japanse zonnehapper was dat van het Nuon5 team uit het Nederlandse Delft. Ze zijn best tevreden met de tweede plaats omdat een crash voor de eigenlijke race bijna alle dromen aan diggelen sloeg. Dank zij een doorgebeten samenwerking van alle teamleden konden zij "back in the race". Schade uit de herstelling maakte dat niet alle zonnecellen alle mogelijke enrgie gaven en ze dus niet sneller konden.
Vreemd aan de evoluties van de auto's zelf is dat ze zich aerodynamisch als pluimpjes door de lucht dringen maar tegelijk kwetsbaar worden voor windstoten omdat hun gewicht drastisch is gedaald. De Belgische "Inspire" bijvoorbeeld weegt zonder rijder slechts 175 kg. Tel dus mét coureur op 250 kg dan is die massa tegen meer dan 100 km/h rijdend een dankbaar object om door Wind-met-een-Hoofdletter weggeblazen te worden. In het geval van "onze "jongens stond daar dan nog de boom van Murphy... De zonnevanger van GM daarentegen, en ook die van Honda, waren zwaarder en veel meer gestroomlijnd volgens het principe van de druppelvorm...We zijn dus benieuwd hoe de vormgeving van de toekomstige (wedstrijd-)zonnewagens zal evolueren.(wr)
Thierry Neuville rust niet op zijn lauweren. Vorige woensdag nam de rallyrijder ter voorbereiding van zijn deelname aan de Rally van de Valais proefdraaide met de C2R2 Max van AutomecASolutions.
Nog een rally op de agenda ! Thierry Neuville doorkruist als het ware Europa en versterkt alzo zijn ervaring op alle terreinen. Na de sterke prestatie in Antibes, waar hij de kleuren van het RACB National Team verdedigde in de zeer internationaal getinte Citroën Racing Trophy (met een 4de eindplaats algemeen als kers op de taart) trekt hij nu naar een andere topper van het Europees Kampioenschap: de Rally van de Valais.
"Het tracé van de Zwitserse klassieker is een mengeling van wat ik te zien kreeg in Spanje en Frankrijk, "
legt de Oostbelg uit. Het is minder kronkelend dan Antibes, maar zeer snel. Het is voortdurend steil klimmen en sterk afdalen. Daarenboven zijn de wegen zeer smal en vaak zeer hobbelig. Op sommige plaatsen heeft de zon de grond nooit opgewarmd, waardoor het asfalt voortdurend vochtig is.»
Thierry kan alvast rekenen op de stielkennis van Nicolas Klinger.
"Zijn ervaring in deze wedstrijd is van groot belang. Maar, in vergelijking met vorig jaar worden de proeven in de andere richting verreden. Zoals gewoonlijk ga ik deze wedstrijd bescheiden aanvatten. Enkele plaatselijke specialisten en Bryan Bouffier dienen als referentie."
Het Frans-Belgische koppel nam ondertussen deel aan een lange testsessie: "
Het team van AutomecASolutions van Philippe Bugalski liet mij toe verschillende types van ophanging uit te testen. Deze contactname zou een goede basis moeten zijn voor de eerste wedstrijddag"(T&F:RACB)
Bertrand Baguette en Benjamin Bailly zijn de kampioenen !
Drie keer heeft de Brabançonne geklonken over Motorland in het Spaanse Aragon. Bertrand Baguette won twee keer in de Formule Renault 3,5. Benjamin Bailly won de eerste race en werd vijfde in de tweede wegens verzwakkende motor. Bertrand Baguette is sinds de Nürburgring kampioen in de éénzitters van Renault die neigen naar GP2. Bailly heeft de goede voedingsbodem gekregen in de Formul'Academy Euro Series en kan misschien volgend jaar de rol van Baguette in de FR 3,5 waarnemen. Wie weet ? De leden van het RACB National Team hebben hun taak goed volbracht. de professoren Bas Leinders en Marc Duez die met een grap en ernst "de boy's" koerswijsheid inlepelden kunnen fier op het seizoen weerkijken. Los van het RACB National Team mag ook Nico Verdonck dat doen. Hij is met een onverzettelijke verbetenheid Kampioen van de Formula Le Mans geworden. Er rijpt veelbelovende toekomst bij onze jonge gasten !(T&F:wr)
Hemroulle en Verbergt behalen met Audi R8 pilotentitel in Belgian GT
De finale van het Belgian GT kampioenschap heeft gisteren in Zolder voor suspens gezorgd. Titelkandidaten bij de piloten, Tim Verbergt en Jean-François Hemroulle plaatsten hun Audi R8 LMS twee opeenvolgende keren op de tweede trap van het podium. Daarmee grepen ze de Belgische GT-titel bij de piloten.
Rijk aan spannende momenten bood de eerste race de kans aan het duo van de Belgian Audi Club heraan te knopen met de zegehonger. Spijtig genoeg werd Jean-François Hemroulle toen hij aan de leiding reed, op twee ronden voor het einde gehinderd werd door een tragere concurrent, ontsnapte de zege in die eerste race. Hun directe rivalen voor de titel bij de piloten, Jeffrey Van Hooydonk en Koen Wauters, werden teruggeslagen door een lekke band.
Toch bleef de tweede race boeiend om te volgen en was eigenlijk nog niets definitiefs. Jeffrey Van Hooydonk legde al zijn gewicht in de schaal en de Dodge Viper ging aan de leiding rijden. De pilotenwissel van Hemroulle gebeurde vroeg in de race en in principe was het voor Tim genoeg de Dodge Viper te volgen. Maar de baan begon op te drogen en Verbergt wilde ook andere banden halen. Maar langs de radio kon het team hem overtuigen om er keihard tegenaan te blijven gaan. Met de titel als gevolg. Phoenix Racing heeft dit jaar mooi werk verricht in een project dat dank zij het doorzettingsvermogen van J.G.Malvoy werd geconcretiseerd.
De voorzitter van de Belgian Audi Club is opgelucht: "Voor het weekeinde viseerde ik twee overwinningen. Daarna bleken twee tweede plaatsen genoeg. De Belgian Audi Club is fier te hebben deel gehad aan de kroon van Europees Kampioen met Christopher Haase en Christopher Mies in de GT3 en de tweede plaats van Timo Scheider in de DTM. Tot slot wil ik nog onze coureurs huldigen. In tien jaar tijd is het hun vierde nationale titel na de Belcar in 1998, 1999 en de BTCS in 2003. Fantastisch !", kon de rijzige J.G.Malvoy zijn geluk niet op. Naar verluidt waren de gezichten bij de Auditop van d'Ieteren ook welgemutst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)
Belangrijke onderscheiding voor nieuwe Subaru Outback
Eén van de paradepaarden van Subaru, de gloednieuwe Subaru Outback, heeft in de Verenigde Staten een belangrijke onderscheiding gekregen. Het gezaghebbende tijdschrift
Motor Trend kende de Outback de eervolle titel 'Sport Utility of the Year 2010' toe. En dat terwijl deze onderscheiding vorig jaar ook al werd binnengehaald door Subaru, namelijk met de Forester!
Volgens het uitvoerige juryrapport van
Motor Trend beschikt de nieuwe Subaru Outback over "een unieke combinatie van comfort, efficiency en veelzijdigheid". Motor Trend roemt de auto bovendien om zijn "doordachte techniek, uitrusting en competitieve prijs".
Outback als icoon
Subaru of America-topman Thomas J. Doll reageerde uiteraard laaiend enthousiast op de toekenning van de jaarprijs aan de Subaru Outback. "Het is voor de tweede achtereenvolgende maal dat een van onze auto's door
Motor Trend tot Sport Utility van het Jaar is uitgeroepen. Het winnen van deze onderscheiding in 2009 was al geweldig. Dat we de titel nu opnieuw krijgen voor de Subaru Outback hadden zelfs wij niet durven dromen. De Outback was al een icoon als het gaat om zijn prestaties op velerlei gebied en is het eerste échte alternatief voor grote SUV's. In de nieuwste uitvoering heeft Subaru de auto wederom op tal van punten weten te verbeteren".
Top Performing Automaker in de VS
Afgezien van de toegekende onderscheidingen heeft Subaru-topman Doll sowieso alle reden om met een goed gevoel op de achterliggende periode terug te kijken. Subaru was in de Verenigde Staten, in een sterk teruglopende markt, 'top performing automaker' (best presterende merk). Volgens Doll had dit niet alleen te maken met de kwaliteit en prestaties van zijn producten, maar ook met de bevlogenheid van het dealernetwerk. Thomas J. Doll: "Het zal duidelijk zijn dat de twee achtereenvolgende prijzen van
Motor Trend sterk bijdragen aan onze toch al ijzersterke reputatiein de V.S.".
Uitgebreide serie proeven
Het testteam van het Amerikaanse autotijdschrift onderwerpt alle in de afgelopen twaalf maanden geïntroduceerde nieuwe en ingrijpend vernieuwde auto's aan een serie proeven. Hierbij komen niet alleen factoren als de rij- en remeigenschappen en de prestaties op velerlei gebied aan de orde, maar moeten de modellen zich ook bewijzen tijdens een driedaags testprogramma op de normale weg en een serie proeven op onverhard wegdek.
Ook al 'Top Safety Pick' voor veiligheid
De onderscheiding 'Sport Utility of the Year 2010' volgt opmerkelijk snel na de aan de nieuwe Outback toegekende titel 'Top Safety Pick'. Deze prijs, toegekend door het zeer gerespecteerdeAmerikaanse Insurance Institute of Highway Safety (IIHS), viel de auto ten deel vanwege zijn hoge veiligheidsniveau. Ook het IIHS kon na vele botsproeven niet anders dan concluderen dat de nieuwe Outback een absoluut topproduct is.
Introductie in de BeLux landen
Eerder deze maand vond in België en Luxemburg de marktintroductie plaats van zowel de Subaru Outback als de Legacy en de nieuwe autos zijn inmiddels bij de Subaru-dealers te bewonderen. Ook de Legacy is op het gebied van veiligheid al onderscheiden, want het nieuwe Touring Wagonmodel werd een maximale 5-sterrenscore in de meest recente EuroNCAP-veiligheidstest toegekend.(jd/Foto:Subaru)
Chevrolet Cruze trapt races af in Azië met WTCC-race in Japan
Het World Touring Car Championship 2009 gaat zijn laatste fase in, nu de teams, autos en rijders het vizier richten op Japan voor de eerste van twee Aziatische ronden waarmee het seizoen wordt afgesloten. Dit wordt het tweede jaar dat het WTCC Japan aandoet, waar de fans de klasse vorig jaar warm verwelkomden. Het Okayama International Circuit, dat gelegen is in een heuvelachtige en afgelegen regio op het eiland Honshu en waar voorheen tevens de F1 Pacific Grand Prix werd verreden, dient opnieuw als toneel voor het raceweekend, waarin ook de Asian Le Mans Series in actie komt.
De Chevrolet Cruze betreedt in Japan opnieuw onbekend terrein, omdat dit de eerste keer wordt dat de nieuwe auto op een Japans circuit zal racen. Een situatie overigens waarmee het team dit seizoen goed heeft leren omgaan. Okayama is echter geen gemakkelijk circuit en de veranderlijke weerscondities zouden hier net als vorig jaar een cruciale rol kunnen spelen. Het team heeft volop gebruikgemaakt van de vier weken na de laatste Europese race en heeft getest in de Algarve, op Pembrey en op Jerez om verder te werken aan de balans en set-up van de Cruze.
Het zijn drukke tijden in de toerwagenracerij, want terwijl het WTCC op weg is naar Japan, strijden een aantal van de beste teams en coureurs uit de diverse nationale S2000-kampioenschappen komend weekend om de ETCC-titel. Ditmaal vinden de twee traditionele ETCC-finaleraces plaats in Portugal, op het Braga-circuit, in het noorden van het land. Chevrolet Denemarken-coureur Michel Nykjær zal zijn titel verdedigen achter het stuur van de Chevrolet Nubira, enkele weken nadat hij het Deense DTC-kampioenschap op zijn naam schreef. Naast de rijder van Perfection Racing nemen nog vier Nubiras aan de race deel: BTCC-coureur Harry Vaulkhard en de jonge Portugees Félix Duarte da Costa besturen de autos van Bamboo Engineering, terwijl de voormalige ADAC-Procar-kampioen Vincent Radermecker uit België en José Monroy de twee autos van Maurer Motorsport zullen vertegenwoordigen.
Rob Huff: Afgelopen maandag en dinsdag heb ik in Jerez getest, als onderdeel van een ontwikkelingsprogramma dat voor de Cruze is opgezet. Het was een vruchtbare tweedaagse sessie, onder perfecte omstandigheden. We hebben zon 500 kilometer gereden en gewerkt aan de set-up en aan de voorwiel- en achterwielophanging. Komend weekend vlieg ik naar Japan en alvorens naar Okayama door te vliegen zal ik samen met Alain en Nicola enkele dagen in Tokyo doorbrengen.
Alain Menu: Het is lastig om een voorspelling te doen met betrekking tot Okayama, omdat we daar met de Cruze nog nooit gereden hebben. Okayama is een bijzonder circuit, anders dan alle andere, en zeer uitdagend met technische stukken. Het eerste deel is vrij snel, maar het belangrijkste deel is de tweede sectie, met langzame bochten waar je veel tijd kunt verliezen. Het vinden van de juiste balans is niet gemakkelijk, ook omdat je er in deze tijd van het jaar zeker van kunt zijn dat het in ieder geval wel een keer gaat regenen.
Nicola Larini: Na een maand zonder raceactiviteiten sta ik te popelen om weer achter het stuur te kruipen. Er zijn veel onbekende factoren gelinkt aan Okayama, maar het is een circuit dat me ligt. Ik ga er dan ook naartoe met dezelfde instelling als altijd en heb vertrouwen dat we hier een goed resultaat neer kunnen zetten. Mijn doel voor deze laatste vier races van het seizoen is om in ieder geval één overwinning te behalen, om de pech van dit seizoen te compenseren.
Mark Busfield: Voor alle WTCC-teams staat Okayama synoniem aan logistieke uitdagingen. Na de race in Imola zijn de autos direct in zeecontainers op schepen geladen voor de lange reis naar Japan, en op dit moment zijn ze over land op weg naar Okayama. Ons team, bestaande uit ongeveer twintig mensen, vliegt er dit weekend naartoe, om de autos op te bouwen en te repareren. De coureurs en de overige teamleden arriveren medio volgende week. Ter plekke kunnen we rekenen op assistentie van lokale medewerkers, die ons zullen helpen bij de logistiek en voor het geval we onderdelen moeten maken of spuitwerk moeten doen. Waarvan we uiteraard hopen dat dat niet nodig zal zijn. In Macau volgen we hetzelfde traject.
Eric Nève: Hoewel het een lange reis is vanuit Europa, is het altijd plezierig om in Japan te zijn en te zien hoe populair racen hier is. Het WTCC is hier in Okayama vorig jaar warm onthaald en ik ben er zeker van dat dat nu niet anders zal zijn. Ons doel is om hier zoveel mogelijk punten te scoren en alle kansen die ons geboden worden, te benutten.(jd/Foto:Chevrolet)
De Umicar Inspire rijdt nu in World Solar Challenge in Australië
De Umicar Inspire is één van de bijzonderste kanshebbers op de overwinning in de World Solar Challenge in Australië. Het is een wedstrijd die van Darwin over 3000 km naar Adelaïde voert. Achtendertig zonnewagens nemen er aan deel. CleanWeek2020 had een gesprek met Toon Reynders, hoofd van de marketing, een babbel over hoe de "Inspire" precies in elkaar zit en wat er zo nog al komt bij kijken. Vooral de batterij onderscheidt zich van degenen die we "gewoon" zijn. Het is dus geen Lithium-Ion-batterij, maar een Lithium-Polymeer (Li-Po).
"Dat komt", zegt Toon, "omdat die een hoge energiedichtheid hebben én daarbij een laag gewicht. In de "Inspire" hebben we 25 kg zonnecellen die een totale energie-inhoud hebben van 5kWh. Omdat deze batterijen zeer explosief kunnen zijn wanneer ze niet op de juiste manier worden gebruikt, worden ze permanent gecontroleerd. We doen dat met een door de Hogeschool van Leuven zelf ontworpen Batterij Management Systeem (BMS). Deze controle-unit meet ononderbroken de temperatuur en spanning van elke cel. Maar ook hoeveelheid energie die er nog in zit."
"Die batterijen drijven een 3-fasige wisselstroomotor van CSIRO aan zonder borstels die aangestuurd wordt door door een Wavesculptor motorcontroller. De motor zit in het achterwiel (de Inspire heeft twee wielen voor- en één achteraan). De motor heeft een spoel als stator. Hierdoor wordt een wisselstroom gestuurd die de magneten (rotor) doen draaien."
"De zonnecellen die de Groep T van de Hogeschool van Leuven gebruikt zijn van het triple-junction gallium arsenide materiaal en komen van Spectrola in Amerika, opgebouwd op een germanium substraat van Umicore in België. Dit soort cellen wordt vooral in ruimtetoepassingen gebruikt, zoals satellieten en maanlanders. Op de Umicar, zoals die onder de Australische zon rijdt, liggen 3108 cellen met een totale oppervlakte van 6 m2. Een deel van de cellen ligt naast elkaar en een ander deel is geshingled waarbij ze een klein beetje over elkaar schuiven om een maximaal redement te bekomen."
"Tot slot zijn al onze zonnecellen ge-encapsuleerd. Dat betekent dat we ze in een speciale folie gaan inpakken om ze te beschermen tegen stof en kleine beschadigingen. Maar toch blijven ze zeer gevoelig ! Deze folie heeft nog een bijkomend voordeel. Bovenop de folie is een microstructuur van pyramides aangebracht. Deze breken het licht als het onder een hoek invalt en zorgen er zo toch voor dat het licht loodrecht op de cel terecht komt. Dat is bij dit type van cellen heel belangrijk.", besluit Toon Reynders.(wr)
Louis Chevrolet, het verhaal van iemand die nooit opgaf
Morgen 23 oktober 2009 ligt het elfde dossier van Michel Vaillant in de boekhandel. Het is getekend door Jean Graton en de kennismaterie is bij elkaar geschreven door Pierre Van Vliet. Deze Franstalige autosportjournalist behoort samen met Christian Lahaye en Michel Lizin tot de drie pioniers-musketiers van AutoHebdoBelgique. Pierre Van Vliet is bijzonder nauw verbonden met het huidige Chevroletteam in het World Touring Car Championship (WTCC) dat wordt gedirigeerd door de ook al legendarische figuur Eric Nève. Ray Mallock in Engeland zorgt voor de preparatie van de bolide's en Nico Larini, Alain Menu en Rob Huff rijden ze vaak naar een overwinning.
Het boek gaat over het leven en werk van Louis Chevrolet. Pierre Van Vliet vertelt hoe de pionier uit Zwitserland naar Amerika emmigreerde om daar zijn geluk te beproeven. Als zoon van een befaamd Zwitsers horlogemaker had hij de passie voor techniek maar niet de zakelijke instincten. Nadat Louis Chevrolet zijn merk oprichtte met Durant geraakte hij op een moment alles kwijt en kon terecht als...mecanicien bij...Chevrolet. Hij was mecanicien, coureur en vooral een groot mens. Onder het motto "het is altijd te vroeg om op te geven" maakte hij van zijn leven nog een succesverhaal. Met de magistraliteit van Jean Graton en de vloeiende, vertellende pen van Pierre Van Vliet, hebben beiden gezorgd dat dit boek niet mag ontbreken in de boekenkast en het hart van iedereen die zegt van autohelden te houden.(Tekst:Walter Rombauts/FotoCover:Jean Graton)
Mazda 3 met start/stop opgenomen in MildHybrid-familie
De nieuwe Mazda 3 behoort tot de aantrekkelijke auto's van de markt. We reden de 2,0 liter benzine die voorzien is van een start/stop-systeem en een zesversnellingsbak. Het werkt geheel autonoom en bespaart 12% op het brandstofverbruik maar vraagt eveneens oplettendheid van de bestuurder, zowel in rijgewoonte als naar de verkeerstroom toe. Mazda ontwikkelde een systeem waarbij de herstart door het hernemen van een arbeidslag wordt ingeleid. Dat is uniek op dit ogenblik. de Mazda 3 moet in drie hoofdstukken worden beschreven: de puikheid van het product op zich, de aandacht voor passieve- en actieve veiligheid alsook voor de lichtbouw en tot slot de essenties van het start/stopsysteem.
Auto's met zo'n systeem worden gerekend tot de lichte hybrides. Ze hebben geen aparte elektromotor, maar dragen door het verminderen van het brandstofverbruik bij tot een "cleanere" wereld aan CO2. En daar gaat het ons om. CleanWeek2020, volgend jaar van 5 tot 9 mei 2010 in een heroplevend Zolder, zal hele families hybrides, elektroauto's en waterstofgiganten ontvangen. In dat groene Limburg wordt ook het World Touring Car Championship (WTCC) ontvangen. Door op E85 te rijden draagt die discipline bij tot de groenere autosport die onafwendbaar is. Maar nu stoppen in de file of het rode licht om Mazda's inventivietit te kunnen ervaren.
Na een koude start werkt het systeem niet. Dan blijft de motor gewoon stationnair draaien. Die opwarmfase is kort, naar schatting 90". Bij de volgende stop valt de motor stil en dat geeft een rare stilte en een geïsoleerd gevoel ten opzichte van het rondom rumoerige verkeer. Héél aanvankelijk schiet de gedachte door je hoofd "zal dit wel werken als ik het koppelingspedaal weer indruk en de motor moet aanslaan binnen een tijdspanne van 0"35 ?". Je doet het en de 150 pk sterke viercilinder vermaant je met wat gebrul voor zoveel wantrouwen in de moderne techniek. Dat oplaaien van de stilstaande zuigers, drijfstangen en krukas was zo'n dertig jaar geleden "het" nadeel bij uitstek aan zo'n start/stop-systeem dat eerst door Fiat werd toegepast. Burgers vonden het maar niks om door startende motoren wakker gemaakt te worden of omgevingslawaai versterkt te weten. Fiat voerde het af, hoewel ook toen als sprake was van een grote brandstofbesparing. Op één uur stadsverkeer stond de motor van de Uno 20' in rustpositie.
De Mazda 3 dwingt zijn bestuurder op enkele aspecten te letten. Zo komt iemand die altijd het koppelingspedaal ingedrukt houdt om bij groen licht te starten, bedrogen uit. De ontkoppeling motor/versnellingsbak moet compleet zijn om de stop te realiseren. Bij enige aarzeling - in voortkruipende files bijvoorbeeld - slaat de motor nièt af. Het moet een duidelijk afgelijnde instructie zijn om het systeem je intenties over te maken. Er zit ongetwijfeld een "fuzzy Logic" in want na honderd kilometer elkaar aan te voelen (de start/stop én de bestuurder) heeft het systeem je gekste dingen begrepen en reageert om bestwil op zijn eigenzinnige technische manier. Iets verprutsen kan je niet. Integendeel de start/stop leert je weer beter autorijden. Met puntjes op de "i" waarover het in het verkeer essentieel gaat.
Als de motor stopt wordt de zuiger optisch tot iets meer over de helft naar beneden in de cilinder geduwd. Nog steeds optisch op tecnische tekeningen voelt het aan dat als straks de motor weer moet aanslaan door een directe injectie en ontbranding van benzine men niet genoeg werkdruk gaat krijgen op die zuiger om soepel aan te zwengelen. Bij scherper opletten ziet men dat de drihfstang op de krukastap zodanig staat tegenover de krukascenterlijn dat de grootste machtsarm ontstaat als de verbranding weer voor uitzetting van het mensgel lucht/benzine zorgt. Voor de zekerheid dat vibraties niet voor mincomfort zouden zorgen hebben de Mazda-ingenieurs de startmotor een heus kleine boog laten doorlopen om de krukas een duwtje langs de kruakastap te geven. Misschien niet écht nodig, maar zekerheid is een plezierig gevoel. De Mazda-technici daar in het verre Hiroshima hebben zich dat comfort cadeau gedaan. De zuiger vetrekt vanuit zo'n positie - eigenlijk nogal laag in de cilinder - dat men aan een "slappe" arbeidslag denkt. Maar het blijkt genoeg te zijn aan werkdruk opdat het Onderste Dode Punt vlot genomen wordt en de afgewerkte gassen uitgestoten worden. Dan is de zuiger weer aanbeland in zijn normale Bovenste Dode Punt en kan de aanzuigslag beginnen "to the next stop-exercice". Dit even logische als eigenzinnige proces maakt deze Mazda 3 MildHybrid momenteel uniek.(wr)
Ook Benjamin Bailly wist zich nog voor het einde van de competitie in het Italiaanse Monza te verzekeren van de grootste beker in de FormulAcademy Euro Series. Met de titel op zak wil de Luikenaar in de finale in het Spaanse Motorland Aragon in schoonheid eindigen. Dat wil zeggen even sterk presteren als wat hij in Italië deed en dat waren twee snelste trainingstijden en twee overwinningen !
Vijf overwinningen in twaalf wedstrijden. Benjamin Bailly bleef niet bij de pakken zitten in zijn eerste seizoen in de éénzitterij. Als laureaat van het RACB National Team toonde de Luikenaar meteen zijn klasse en ging volwassen te werk. Slechts één keer diende hij op te geven, maar hij pakte in andere belangrijke afspraken kostbare punten. Op 4 oktober was hij de 17de piloot die zich wist op te werken in deze visvijver van jong talent. Hij was tevens de eerste niet-Fransman die de kroon behaalde in de FormulAcademy Euro Series!
"Het is zeer aangenaam om de laatste meeting aan te vatten zonder druk op de schouders," legt hij uit. "In Monza bereikte ik met het behalen van de titel het vooropgestelde doel. Ik wil dit weekend dan ook mijn titel alle eer aandoen door hoog te finishen in het reeds beroemde Motorland Aragon. In Italië beleefde ik een perfect weekend : ik tekende twee keer voor de pole positie en won de twee wedstrijden. Ik reken erop om dezelfde prestatie te behalen in Spanje."
Zoals gewoonlijk zette Benjamin zich voor een computerscherm om het circuit aan de hand van opgenomen beelden te leren kennen. Deze keer diende hij zich evenwel te bedienen van andere middelen om beelden in het geheugen op te slaan.
"Ik heb op internet enkele videos gevonden, maar niet zoveel als wat anders het geval is. Begrijpelijk, als je weet dat dit indrukwekkend geheel pas recent werd geopend. Ik ga daarom één dag eerder vertrekken en het circuit te voet, met de fiets of de motor verkennen. Dit soort voorbereiding laat zich altijd gevoelen tijdens de eerste vrije trainingen. Ik kan mij dan concentreren op het besturen van de éénzitter en dien niet uit te kijken hoe het tracé ligt."
De onderlinge sfeer tussen de rijders van het RACB National Team is altijd opperbest en dus zal Benjamin Bailly zeker de tijd nemen om een kijkje te gaan nemen in de paddock van de Formula Renault 3.5 : "Bertrand Baguette is immers ook van de partij dit weekend in het kader van de World Series by Renault. Gezien hij voor mij aan het werk gaat, heeft hij mij voorgesteld om alle mogelijke informatie door te spelen, alvorens ik aan de beurt ben. Ik kan hem niet genoeg bedanken voor dit gebaar !"
Het seizoen eindigt niet op zondag voor Benjamin Bailly. In het kader van tests die aangeboden worden door de Auto Sport Academy en Renault Sport Technologies kan de vertegenwoordiger van het RACB National Team maandag proefdraaien in een Formula Renault 2.0 van het team Pole Service. En woensdag 28 oktober gaat Benjamin aan het werk op het circuit van Val de Vienne achter het stuur van een Formule 3 van het team van Signature. Om maar te zeggen dat die roodharige Benjamin nog zonnige uren te wachten staan ! (RACB/Foto:Fred Bayet)