De Umicar Inspire rijdt nu in World Solar Challenge in Australië
De Umicar Inspire is één van de bijzonderste kanshebbers op de overwinning in de World Solar Challenge in Australië. Het is een wedstrijd die van Darwin over 3000 km naar Adelaïde voert. Achtendertig zonnewagens nemen er aan deel. CleanWeek2020 had een gesprek met Toon Reynders, hoofd van de marketing, een babbel over hoe de "Inspire" precies in elkaar zit en wat er zo nog al komt bij kijken. Vooral de batterij onderscheidt zich van degenen die we "gewoon" zijn. Het is dus geen Lithium-Ion-batterij, maar een Lithium-Polymeer (Li-Po).
"Dat komt", zegt Toon, "omdat die een hoge energiedichtheid hebben én daarbij een laag gewicht. In de "Inspire" hebben we 25 kg zonnecellen die een totale energie-inhoud hebben van 5kWh. Omdat deze batterijen zeer explosief kunnen zijn wanneer ze niet op de juiste manier worden gebruikt, worden ze permanent gecontroleerd. We doen dat met een door de Hogeschool van Leuven zelf ontworpen Batterij Management Systeem (BMS). Deze controle-unit meet ononderbroken de temperatuur en spanning van elke cel. Maar ook hoeveelheid energie die er nog in zit."
"Die batterijen drijven een 3-fasige wisselstroomotor van CSIRO aan zonder borstels die aangestuurd wordt door door een Wavesculptor motorcontroller. De motor zit in het achterwiel (de Inspire heeft twee wielen voor- en één achteraan). De motor heeft een spoel als stator. Hierdoor wordt een wisselstroom gestuurd die de magneten (rotor) doen draaien."
"De zonnecellen die de Groep T van de Hogeschool van Leuven gebruikt zijn van het triple-junction gallium arsenide materiaal en komen van Spectrola in Amerika, opgebouwd op een germanium substraat van Umicore in België. Dit soort cellen wordt vooral in ruimtetoepassingen gebruikt, zoals satellieten en maanlanders. Op de Umicar, zoals die onder de Australische zon rijdt, liggen 3108 cellen met een totale oppervlakte van 6 m2. Een deel van de cellen ligt naast elkaar en een ander deel is geshingled waarbij ze een klein beetje over elkaar schuiven om een maximaal redement te bekomen."
"Tot slot zijn al onze zonnecellen ge-encapsuleerd. Dat betekent dat we ze in een speciale folie gaan inpakken om ze te beschermen tegen stof en kleine beschadigingen. Maar toch blijven ze zeer gevoelig ! Deze folie heeft nog een bijkomend voordeel. Bovenop de folie is een microstructuur van pyramides aangebracht. Deze breken het licht als het onder een hoek invalt en zorgen er zo toch voor dat het licht loodrecht op de cel terecht komt. Dat is bij dit type van cellen heel belangrijk.", besluit Toon Reynders.(wr)