Renault slaat gensters in Maubeuge, Valladolid en Flins
Renault maakt zich op voor het intrede op de elektrische markt. Het zal 2011 zijn dat de eerste concrete producten in verschillende graduaties op de markt zullen komen. De keuzes van de productiecentra zijn ronduit spectaculair. De elektrische Kangoo zal in het Noord-Franse Maubeuge worden geproduceerd op dezelfde montageband als waarop ook de Kangoo's met verbrandingsmotor worden ineengepuzzeld. De Twizy Z.E. die een tehnisch spiegelbeeld is van de Nissan Land Glider zal in het Spaanse Valladolid worden gemaakt. Het is eveneens een elektrisch voertuig dat NUL uitstoot heeft. Meteen is duidelijk dat de "fratsen" van Frankfurt ernstig moeten worden genomen. Nissan heeft tot nu toe geen concrete plannen bekend gemaakt voor een mogelijke serieproductie van die "Land Glider" die principieel door een kantelmechanisme moet rijden als een motorfiets.
De Renault Twizy zet de twee passagiers achter elkaar - net als in de Nissan evenknie - en wint op die manier veel oppervlakteruimte. Stadsgericht. Meer dan de Kangoo Be.Bop ZE die ook de stadsomtrek zal berijden. Dat komt omdat de Kangoo zich met zijn uitgebreid gamma als kleine bestelwagen richt tot de professionelen. Renault belooft de believers in dat concept een nooit eerder geziene interessante "coût total d'usage". Wellicht geen loze slogan. Elektrische auto's vragen iets minder onderhoud, zijn eigenlijke "simpele duiven" waarover de makers van software regeren. De mannen die bepalen op welk moment de elektromotor die aandrijft verandert in een generator die de batterij voedt. Die branden ook zogoed als onzichtbare wegen op chips die vetragingsenergie meten en direct een sterk afremproces en batterijvoeding in gang zetten. De elektromotor op zich (héél eenvoudig gesteld) heeft minder bewegende delen en is simpeler.
Tot slot zal de ZOE Z.E. die in Frankfurt overweldigende aandacht kreeg, worden gemaakt in Flins. De plaats die mee in aanmerking komt om een GP van Frankrijk in de "banlieu" van Parijs te krijgen. Flins wordt ook de plaats van batterije-fabricage voor de elektrische auto's. Althans is daar een "joint-venture" voor ondertekend met o.a. "la Commision d'Energie Atomique", enfin, geen kindertuin meer. Ver van een Disneyland waarop Bernie Eccelstone's oog ook al rustte voor een GP de France F1. Renault slaat gensters in Frankrijk. Nu al voelen we de spanningsvelden, de aantrek- en afstootspoelen tussen constructeurs onderling. De gensters en de eerste concrete resultaten over verkoop van de nieuwe mobiliteit zullen in 2012 in alle statistieken opduiken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)