Citroën is altijd al een gulle constructeur geweest die de klant veel auto biedt voor een eerlijke prijs. Met de komst van de C3 is dat niet anders. Bij de autos die met de 1.6 HDi worden aangeboden zijn er vijf bij die 3% overheidskorting opleveren omdat zij minder dan 115 g/km aan uitstoot van koolstofdioxyde. Aangezien ze seriematig voorzien zijn van een Filtre à Particule, een roetfilter, geeft de federale regering daar nog eens 210 bovenop. Roetpartikels neutraliseren in die filter en ze verbranden zodat ze echt weg zijn, is iets vooruitstrevend.
Roetpartikels hebben niets te maken met fijn stof. Milieu-activisten beweren wel eens dat de roet niet geheel wordt verbrand in die filter, maar de experimenten daarmee, zowel door Audi als Peugeot in de 24 Uren van Le Mans bewijzen het tegendeel. Fijn stof komt mee als onderdeel van iedere verbranding die iets fossiels als onderwerp heeft. Op autogebied komt het ook van de remmen, koppelingsplaten, banden en zit er nog een kleine hoeveelheid in de resten van uitlaatgassen.
In dezelfde nieuwe C3-gamma zitten ook vijf vette spaarvarkens. De versies die 99 en 104 g/km aan CO2 uitstoten. Ze geven 15% op de aankoopfactuur en bovendien ook die 210 voor de roetfilter. Koploper bij de vette varkens is de 1.6 HDi 90 FAP. Het is een viercilinder volgens de Euro 5 norm en levert 68 kW/92 pk tegen 3.750 t/m. Omdat het een duidelijke lange-slagmotor is (75 x 88,3 mm) heeft men op natuurlijke mechanische wijze al een hoog koppel. Dat bedraagt bij 2000 t/m liefst 230 Nm.
Geen recordwaarde, maar net genoeg om drie doelen te dienen: weinig verbruik (3,8 l/100 km) genoeg trekkracht om de hoge overdrive-verhouding in hoogste versnelling te voeden zonder dat de motor lam wordt gelegd. Het derde doel is vandaag het belangrijkste: die lage CO2-waarde van 99 g/km halen. Die waarde is mee te danken aan de banden met uitzonderlijke lage rolweerstand. Een iets hogere weerstand en de uitstoot levert met dezelfde technische gegevens al 104 g/km. Maar ook dat is n og genoeg om de spaarmunten bij de overheid te ontvangen. Dat gaat niet direct. Dat gaat via de belastingsbrief.(wr)
|