Renault en Biotherm stellen elektrische ZOE Z.E. voor
Biotherm, een merk uit de afdeling luxeproducten van de groep LOréal, werkt samen met Renault aan een gloednieuwe concept car: de 100% elektrische wellnesswagen, ZOE Z.E. (Zero Emission). De concept car ZOE Z.E. richt zich tot iedereen die dagelijks kleine afstanden aflegt en een gezonde wagen zoekt waarin het goed toeven is. Het interieur van ZOE Z.E. is een bevoorrechte en volledig personaliseerbare ruimte. De concept car blikt vooruit op een seriemodel dat Renault vanaf 2012 zal commercialiseren.
Als 100% elektrische en emissievrije stadswagen is de concept car ZOE Z.E. de wagen voor mannen envrouwen die zowel het milieu als zichzelf willen verzorgen, zelfs aan het stuur. Zijn dak is ontworpen als een intelligent membraan dat de inzittenden beschermt tegen warmte en koude en dat de sturing van de airconditioning optimaliseert. Het genereert energie door middel van fotovoltaïsche cellen in honingraatmotief, die de airconditioning voeden. De voor- en achterbumper zijn uitgevoerd in polyurethaangel. Deze tweede huid beschermt de delen die gevoelig voor kleine aanrijdingen in het stadsverkeer.
De concept car ZOE Z.E. is een waar concentraat van toptechnologie op het vlak van luchtfiltering en -zuivering om de gezondheid en het welzijn van de passagiers en de schoonheid van hun huid te verzekeren.De bestuurder beschikt over drie mogelijkheden om op te laden:
!
De standaard oplaadmodus: op 4 tot 8 uur tijd, aan een stopcontact buiten de wagen.
!
De snelle oplaadmodus: op 20 minuten tijd, aan hetzelfde stopcontact of specifieke oplaadpalen
!
Het exclusieve Quickdrop-systeem om batterijen snel te vervangen: drie minuten in een wisselstation.
De onderzoeksteams van Biotherm en de ingenieurs en ontwerpers van Renault bundelden hun knowhow tot een partnerschap voor co-innovatie.
Sinds het merk in 1952 werd opgericht, hebben de onderzoekslaboratoria van Biotherm een diepgaande kennis opgebouwd van de celmechanismen van de huid, evenals een wetenschappelijke expertise inzake de deugden van aromatherapie. Renault van zijn kant staat bekend om de kennis die het merk op 110 jaar tijd heeft opgebouwd op het vlak van de comfort- en welzijnsuitrusting.
Zo biedt ZOE Z.E. zijn inzittenden nooit geziene extra's:
1-
Respect voor de hydratering van de huid: de airconditioning, die doorgaans wordt geoptimaliseerd om de ingestelde temperatuur te volgen, werd volledig herwerkt om te voorkomen dat de huid uitdroogt.De inzittenden van ZOE Z.E. plukken de vruchten van een intelligente airconditioning die aandacht besteedt aan de luchtvochtigheid in het interieur.
2-
Bescherming tegen vervuiling: dankzij een gifsensor en een roetfilter voor het interieur die de luchtinlaten van het interieur afsluiten, kunnen de passagiers van ZOE Z.E. genieten van een schone atmosfeer.
3-
Verspreiding van actieve geuren: een elektrisch systeem verspreidt exclusieve actieve geuren, die zijn aangepast aan de behoeften van de bestuurder: dynamiserend s ochtends, ontstressend op de terugkeer van het werk en opwekkend tijdens nachtelijke ritten. De geuren werden ontwikkeld door Biotherm en vormen het interieur om tot een welzijnscentrum en helpen de passagiers om waakzaam te blijven.
Elektrische autos vormen dé oplossing voor de toekomst om iedereen een emissieloze mobiliteit tebieden. Die doorbraak wordt ondersteund en begeleid door de wereldwijde politieke wil om de CO
2-uitstoot terug te dringen door middel van fiscale incentives en de ontwikkeling van de nodige infrastructuur voor deze elektrische mobiliteit. Vanaf 2011 zal Renault een reeks elektrische voertuigen commercialiseren die voor iedereen betaalbaar zijn.
Nieuwe Citroën C3 spaarvarken boert maar 99 g/km aan CO2 uit
Citroën is altijd al een gulle constructeur geweest die de klant veel auto biedt voor een eerlijke prijs. Met de komst van de C3 is dat niet anders. Bij de autos die met de 1.6 HDi worden aangeboden zijn er vijf bij die 3% overheidskorting opleveren omdat zij minder dan 115 g/km aan uitstoot van koolstofdioxyde. Aangezien ze seriematig voorzien zijn van een Filtre à Particule, een roetfilter, geeft de federale regering daar nog eens 210 bovenop. Roetpartikels neutraliseren in die filter en ze verbranden zodat ze echt weg zijn, is iets vooruitstrevend.
Roetpartikels hebben niets te maken met fijn stof. Milieu-activisten beweren wel eens dat de roet niet geheel wordt verbrand in die filter, maar de experimenten daarmee, zowel door Audi als Peugeot in de 24 Uren van Le Mans bewijzen het tegendeel. Fijn stof komt mee als onderdeel van iedere verbranding die iets fossiels als onderwerp heeft. Op autogebied komt het ook van de remmen, koppelingsplaten, banden en zit er nog een kleine hoeveelheid in de resten van uitlaatgassen.
In dezelfde nieuwe C3-gamma zitten ook vijf vette spaarvarkens. De versies die 99 en 104 g/km aan CO2 uitstoten. Ze geven 15% op de aankoopfactuur en bovendien ook die 210 voor de roetfilter. Koploper bij de vette varkens is de 1.6 HDi 90 FAP. Het is een viercilinder volgens de Euro 5 norm en levert 68 kW/92 pk tegen 3.750 t/m. Omdat het een duidelijke lange-slagmotor is (75 x 88,3 mm) heeft men op natuurlijke mechanische wijze al een hoog koppel. Dat bedraagt bij 2000 t/m liefst 230 Nm.
Geen recordwaarde, maar net genoeg om drie doelen te dienen: weinig verbruik (3,8 l/100 km) genoeg trekkracht om de hoge overdrive-verhouding in hoogste versnelling te voeden zonder dat de motor lam wordt gelegd. Het derde doel is vandaag het belangrijkste: die lage CO2-waarde van 99 g/km halen. Die waarde is mee te danken aan de banden met uitzonderlijke lage rolweerstand. Een iets hogere weerstand en de uitstoot levert met dezelfde technische gegevens al 104 g/km. Maar ook dat is n og genoeg om de spaarmunten bij de overheid te ontvangen. Dat gaat niet direct. Dat gaat via de belastingsbrief.(wr)
Die Smart Diesel Variante ist der aktuelle CO2-Champion
Im Heck des smart fortwo arbeiten modernste, kompakte Dreizylinder-Benzinmotoren mit einem Hubraum von 999 Kubikzentimetern. Zur Auswahl stehen in Westeuropa derzeit zwei Varianten mit Saugmotor und 45 bzw. 52 kW (61 bzw. 71 PS) sowie ein aufgeladener Motor mit 62 kW (84 PS). Ein Dreizylinder Turbomotor ist auch Herzstück des smart fortwo BRABUS mit 72 kW (98 PS).
Darüber hinaus hat die Marke mit der Dieselvariante smart fortwo cdi den weltweiten CO2-Champion im Angebot. Der 33 kW/45 PS starke Zweisitzer verbraucht durchschnittlich 3,3 Liter pro 100 Kilometer (NEFZ) und kommt so ohne Tankstopp rund 1.000 Kilometer weit. Mit 88 Gramm pro Kilometer hat er die weltweit niedrigsten CO2-Emissionen eines Serienfahrzeugs. In Deutschland und Italien ist bereits jeder fünfte smart Fahrer mit der sparsamen Dieselvariante unterwegs.
Um die CO2-Emissionen mit Benzinmotor weiter zu vermindern, bietet smart in Europa außerdem den smart fortwo mhd (micro hybrid drive) mit intelligentem Start-Stopp-System und 52 kW/71 PS an. Es stellt den Motor automatisch ab, sobald eine Geschwindigkeit von 8 km/h unterschritten und die Bremse betätigt wird. Nimmt der Fahrer den Fuß von der Bremse, startet der Motor wieder. Der Normverbrauch verringert sich damit von 4,7 Litern pro 100 Kilometer um etwa 0,4 Liter auf rund 4,3 Liter pro 100 Kilometer. Der durchschnittliche CO2-Ausstoß sinkt von 112 Gramm auf 103 Gramm pro Kilometer.(wr)
Hoewel een heel licht herstel merkbaar is, blijft de autoverkoop in ons land ver beneden het peil van vorig jaar. In de eerste tien maanden van 2009 werden 414.609 nieuwe personenwagens verkocht. Dat is nog altijd 14,29% minder dan in dezelfde periode van 2008. De redenen liggen voor de hand. Mensen krijgen moeilijker een lening, er heerst werkloosheid en onzekerheid. Wie niet dringend toe is aan een nieuwe auto stelt die zware aankoop uit. Winst maken natuurlijk de auto's waarop de overheid 15% korting op de aankoopfactuur (inclusief de opties) geeft. Dat zijn de kleinere wagens die minder dan 104 g/km aan CO2 uitstoten. Hun aantal stijgt en het moet gezegd dat men ze niet mag verwarren met micromobielen. Eén voorbeeld: een nieuwe Citroën C3 die in 1.6 HDi (90 pk) met FAP. Die biedt behoorlijk comfort, rijplezier en zuinigheid. Hij stoot 99 g/km uit en omdat hij seriematig met een roetfilter is uitgerust geeft de federale overheid nog eens 210 premie voor de bijdrage aan het gezondere milieu. Hopelijk worden de politici niet geïnspireerd door de teruglopende tegemoetkoming in zonnepanelen om hetzelfde te doen bij nieuwe wagens.(wr)
Japanse Tokai Universiteit won World Solar Challenge
Na vier jaar op rij de World Solar Challenge te hebben gewonnen, moest het Nuon Solar Team van de Delftse studenten dit jaar genoegen nemen met een tweede plaats. Winnaar is het Japanse team van de Tokai University. De World Solar Challenge wordt gereden over 3010 kilometer dwars door Australië van Darwin naar Adelaide. De editie 2009 is de tiende. De eerste uitgave werd gewonnen door GM en enkele edities later verscheen ook Honda op het toneel. Bijgaande afbeelding geeft de Honda weer waarmee ondergetekende in Japan reed.
De race begon echt goed vorige zondag en al op de eerste dag stonden de Japanners aan kop met hun auto, de Tokai Challenger.De Belgische Umcar Inspire van de T-groep van de de Hogeschool uit Leuven ging als negende van start en liep in op de Tokai, maar een windstoot blies de auto tegen een boom met opgave als gevolg. Het tweede team dat vanaf toen jacht maakte op de Japanse zonnehapper was dat van het Nuon5 team uit het Nederlandse Delft. Ze zijn best tevreden met de tweede plaats omdat een crash voor de eigenlijke race bijna alle dromen aan diggelen sloeg. Dank zij een doorgebeten samenwerking van alle teamleden konden zij "back in the race". Schade uit de herstelling maakte dat niet alle zonnecellen alle mogelijke enrgie gaven en ze dus niet sneller konden.
Vreemd aan de evoluties van de auto's zelf is dat ze zich aerodynamisch als pluimpjes door de lucht dringen maar tegelijk kwetsbaar worden voor windstoten omdat hun gewicht drastisch is gedaald. De Belgische "Inspire" bijvoorbeeld weegt zonder rijder slechts 175 kg. Tel dus mét coureur op 250 kg dan is die massa tegen meer dan 100 km/h rijdend een dankbaar object om door Wind-met-een-Hoofdletter weggeblazen te worden. In het geval van "onze "jongens stond daar dan nog de boom van Murphy... De zonnevanger van GM daarentegen, en ook die van Honda, waren zwaarder en veel meer gestroomlijnd volgens het principe van de druppelvorm...We zijn dus benieuwd hoe de vormgeving van de toekomstige (wedstrijd-)zonnewagens zal evolueren.(wr)
Thierry Neuville rust niet op zijn lauweren. Vorige woensdag nam de rallyrijder ter voorbereiding van zijn deelname aan de Rally van de Valais proefdraaide met de C2R2 Max van AutomecASolutions.
Nog een rally op de agenda ! Thierry Neuville doorkruist als het ware Europa en versterkt alzo zijn ervaring op alle terreinen. Na de sterke prestatie in Antibes, waar hij de kleuren van het RACB National Team verdedigde in de zeer internationaal getinte Citroën Racing Trophy (met een 4de eindplaats algemeen als kers op de taart) trekt hij nu naar een andere topper van het Europees Kampioenschap: de Rally van de Valais.
"Het tracé van de Zwitserse klassieker is een mengeling van wat ik te zien kreeg in Spanje en Frankrijk, "
legt de Oostbelg uit. Het is minder kronkelend dan Antibes, maar zeer snel. Het is voortdurend steil klimmen en sterk afdalen. Daarenboven zijn de wegen zeer smal en vaak zeer hobbelig. Op sommige plaatsen heeft de zon de grond nooit opgewarmd, waardoor het asfalt voortdurend vochtig is.»
Thierry kan alvast rekenen op de stielkennis van Nicolas Klinger.
"Zijn ervaring in deze wedstrijd is van groot belang. Maar, in vergelijking met vorig jaar worden de proeven in de andere richting verreden. Zoals gewoonlijk ga ik deze wedstrijd bescheiden aanvatten. Enkele plaatselijke specialisten en Bryan Bouffier dienen als referentie."
Het Frans-Belgische koppel nam ondertussen deel aan een lange testsessie: "
Het team van AutomecASolutions van Philippe Bugalski liet mij toe verschillende types van ophanging uit te testen. Deze contactname zou een goede basis moeten zijn voor de eerste wedstrijddag"(T&F:RACB)
Bertrand Baguette en Benjamin Bailly zijn de kampioenen !
Drie keer heeft de Brabançonne geklonken over Motorland in het Spaanse Aragon. Bertrand Baguette won twee keer in de Formule Renault 3,5. Benjamin Bailly won de eerste race en werd vijfde in de tweede wegens verzwakkende motor. Bertrand Baguette is sinds de Nürburgring kampioen in de éénzitters van Renault die neigen naar GP2. Bailly heeft de goede voedingsbodem gekregen in de Formul'Academy Euro Series en kan misschien volgend jaar de rol van Baguette in de FR 3,5 waarnemen. Wie weet ? De leden van het RACB National Team hebben hun taak goed volbracht. de professoren Bas Leinders en Marc Duez die met een grap en ernst "de boy's" koerswijsheid inlepelden kunnen fier op het seizoen weerkijken. Los van het RACB National Team mag ook Nico Verdonck dat doen. Hij is met een onverzettelijke verbetenheid Kampioen van de Formula Le Mans geworden. Er rijpt veelbelovende toekomst bij onze jonge gasten !(T&F:wr)
Hemroulle en Verbergt behalen met Audi R8 pilotentitel in Belgian GT
De finale van het Belgian GT kampioenschap heeft gisteren in Zolder voor suspens gezorgd. Titelkandidaten bij de piloten, Tim Verbergt en Jean-François Hemroulle plaatsten hun Audi R8 LMS twee opeenvolgende keren op de tweede trap van het podium. Daarmee grepen ze de Belgische GT-titel bij de piloten.
Rijk aan spannende momenten bood de eerste race de kans aan het duo van de Belgian Audi Club heraan te knopen met de zegehonger. Spijtig genoeg werd Jean-François Hemroulle toen hij aan de leiding reed, op twee ronden voor het einde gehinderd werd door een tragere concurrent, ontsnapte de zege in die eerste race. Hun directe rivalen voor de titel bij de piloten, Jeffrey Van Hooydonk en Koen Wauters, werden teruggeslagen door een lekke band.
Toch bleef de tweede race boeiend om te volgen en was eigenlijk nog niets definitiefs. Jeffrey Van Hooydonk legde al zijn gewicht in de schaal en de Dodge Viper ging aan de leiding rijden. De pilotenwissel van Hemroulle gebeurde vroeg in de race en in principe was het voor Tim genoeg de Dodge Viper te volgen. Maar de baan begon op te drogen en Verbergt wilde ook andere banden halen. Maar langs de radio kon het team hem overtuigen om er keihard tegenaan te blijven gaan. Met de titel als gevolg. Phoenix Racing heeft dit jaar mooi werk verricht in een project dat dank zij het doorzettingsvermogen van J.G.Malvoy werd geconcretiseerd.
De voorzitter van de Belgian Audi Club is opgelucht: "Voor het weekeinde viseerde ik twee overwinningen. Daarna bleken twee tweede plaatsen genoeg. De Belgian Audi Club is fier te hebben deel gehad aan de kroon van Europees Kampioen met Christopher Haase en Christopher Mies in de GT3 en de tweede plaats van Timo Scheider in de DTM. Tot slot wil ik nog onze coureurs huldigen. In tien jaar tijd is het hun vierde nationale titel na de Belcar in 1998, 1999 en de BTCS in 2003. Fantastisch !", kon de rijzige J.G.Malvoy zijn geluk niet op. Naar verluidt waren de gezichten bij de Auditop van d'Ieteren ook welgemutst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)
Belangrijke onderscheiding voor nieuwe Subaru Outback
Eén van de paradepaarden van Subaru, de gloednieuwe Subaru Outback, heeft in de Verenigde Staten een belangrijke onderscheiding gekregen. Het gezaghebbende tijdschrift
Motor Trend kende de Outback de eervolle titel 'Sport Utility of the Year 2010' toe. En dat terwijl deze onderscheiding vorig jaar ook al werd binnengehaald door Subaru, namelijk met de Forester!
Volgens het uitvoerige juryrapport van
Motor Trend beschikt de nieuwe Subaru Outback over "een unieke combinatie van comfort, efficiency en veelzijdigheid". Motor Trend roemt de auto bovendien om zijn "doordachte techniek, uitrusting en competitieve prijs".
Outback als icoon
Subaru of America-topman Thomas J. Doll reageerde uiteraard laaiend enthousiast op de toekenning van de jaarprijs aan de Subaru Outback. "Het is voor de tweede achtereenvolgende maal dat een van onze auto's door
Motor Trend tot Sport Utility van het Jaar is uitgeroepen. Het winnen van deze onderscheiding in 2009 was al geweldig. Dat we de titel nu opnieuw krijgen voor de Subaru Outback hadden zelfs wij niet durven dromen. De Outback was al een icoon als het gaat om zijn prestaties op velerlei gebied en is het eerste échte alternatief voor grote SUV's. In de nieuwste uitvoering heeft Subaru de auto wederom op tal van punten weten te verbeteren".
Top Performing Automaker in de VS
Afgezien van de toegekende onderscheidingen heeft Subaru-topman Doll sowieso alle reden om met een goed gevoel op de achterliggende periode terug te kijken. Subaru was in de Verenigde Staten, in een sterk teruglopende markt, 'top performing automaker' (best presterende merk). Volgens Doll had dit niet alleen te maken met de kwaliteit en prestaties van zijn producten, maar ook met de bevlogenheid van het dealernetwerk. Thomas J. Doll: "Het zal duidelijk zijn dat de twee achtereenvolgende prijzen van
Motor Trend sterk bijdragen aan onze toch al ijzersterke reputatiein de V.S.".
Uitgebreide serie proeven
Het testteam van het Amerikaanse autotijdschrift onderwerpt alle in de afgelopen twaalf maanden geïntroduceerde nieuwe en ingrijpend vernieuwde auto's aan een serie proeven. Hierbij komen niet alleen factoren als de rij- en remeigenschappen en de prestaties op velerlei gebied aan de orde, maar moeten de modellen zich ook bewijzen tijdens een driedaags testprogramma op de normale weg en een serie proeven op onverhard wegdek.
Ook al 'Top Safety Pick' voor veiligheid
De onderscheiding 'Sport Utility of the Year 2010' volgt opmerkelijk snel na de aan de nieuwe Outback toegekende titel 'Top Safety Pick'. Deze prijs, toegekend door het zeer gerespecteerdeAmerikaanse Insurance Institute of Highway Safety (IIHS), viel de auto ten deel vanwege zijn hoge veiligheidsniveau. Ook het IIHS kon na vele botsproeven niet anders dan concluderen dat de nieuwe Outback een absoluut topproduct is.
Introductie in de BeLux landen
Eerder deze maand vond in België en Luxemburg de marktintroductie plaats van zowel de Subaru Outback als de Legacy en de nieuwe autos zijn inmiddels bij de Subaru-dealers te bewonderen. Ook de Legacy is op het gebied van veiligheid al onderscheiden, want het nieuwe Touring Wagonmodel werd een maximale 5-sterrenscore in de meest recente EuroNCAP-veiligheidstest toegekend.(jd/Foto:Subaru)
Chevrolet Cruze trapt races af in Azië met WTCC-race in Japan
Het World Touring Car Championship 2009 gaat zijn laatste fase in, nu de teams, autos en rijders het vizier richten op Japan voor de eerste van twee Aziatische ronden waarmee het seizoen wordt afgesloten. Dit wordt het tweede jaar dat het WTCC Japan aandoet, waar de fans de klasse vorig jaar warm verwelkomden. Het Okayama International Circuit, dat gelegen is in een heuvelachtige en afgelegen regio op het eiland Honshu en waar voorheen tevens de F1 Pacific Grand Prix werd verreden, dient opnieuw als toneel voor het raceweekend, waarin ook de Asian Le Mans Series in actie komt.
De Chevrolet Cruze betreedt in Japan opnieuw onbekend terrein, omdat dit de eerste keer wordt dat de nieuwe auto op een Japans circuit zal racen. Een situatie overigens waarmee het team dit seizoen goed heeft leren omgaan. Okayama is echter geen gemakkelijk circuit en de veranderlijke weerscondities zouden hier net als vorig jaar een cruciale rol kunnen spelen. Het team heeft volop gebruikgemaakt van de vier weken na de laatste Europese race en heeft getest in de Algarve, op Pembrey en op Jerez om verder te werken aan de balans en set-up van de Cruze.
Het zijn drukke tijden in de toerwagenracerij, want terwijl het WTCC op weg is naar Japan, strijden een aantal van de beste teams en coureurs uit de diverse nationale S2000-kampioenschappen komend weekend om de ETCC-titel. Ditmaal vinden de twee traditionele ETCC-finaleraces plaats in Portugal, op het Braga-circuit, in het noorden van het land. Chevrolet Denemarken-coureur Michel Nykjær zal zijn titel verdedigen achter het stuur van de Chevrolet Nubira, enkele weken nadat hij het Deense DTC-kampioenschap op zijn naam schreef. Naast de rijder van Perfection Racing nemen nog vier Nubiras aan de race deel: BTCC-coureur Harry Vaulkhard en de jonge Portugees Félix Duarte da Costa besturen de autos van Bamboo Engineering, terwijl de voormalige ADAC-Procar-kampioen Vincent Radermecker uit België en José Monroy de twee autos van Maurer Motorsport zullen vertegenwoordigen.
Rob Huff: Afgelopen maandag en dinsdag heb ik in Jerez getest, als onderdeel van een ontwikkelingsprogramma dat voor de Cruze is opgezet. Het was een vruchtbare tweedaagse sessie, onder perfecte omstandigheden. We hebben zon 500 kilometer gereden en gewerkt aan de set-up en aan de voorwiel- en achterwielophanging. Komend weekend vlieg ik naar Japan en alvorens naar Okayama door te vliegen zal ik samen met Alain en Nicola enkele dagen in Tokyo doorbrengen.
Alain Menu: Het is lastig om een voorspelling te doen met betrekking tot Okayama, omdat we daar met de Cruze nog nooit gereden hebben. Okayama is een bijzonder circuit, anders dan alle andere, en zeer uitdagend met technische stukken. Het eerste deel is vrij snel, maar het belangrijkste deel is de tweede sectie, met langzame bochten waar je veel tijd kunt verliezen. Het vinden van de juiste balans is niet gemakkelijk, ook omdat je er in deze tijd van het jaar zeker van kunt zijn dat het in ieder geval wel een keer gaat regenen.
Nicola Larini: Na een maand zonder raceactiviteiten sta ik te popelen om weer achter het stuur te kruipen. Er zijn veel onbekende factoren gelinkt aan Okayama, maar het is een circuit dat me ligt. Ik ga er dan ook naartoe met dezelfde instelling als altijd en heb vertrouwen dat we hier een goed resultaat neer kunnen zetten. Mijn doel voor deze laatste vier races van het seizoen is om in ieder geval één overwinning te behalen, om de pech van dit seizoen te compenseren.
Mark Busfield: Voor alle WTCC-teams staat Okayama synoniem aan logistieke uitdagingen. Na de race in Imola zijn de autos direct in zeecontainers op schepen geladen voor de lange reis naar Japan, en op dit moment zijn ze over land op weg naar Okayama. Ons team, bestaande uit ongeveer twintig mensen, vliegt er dit weekend naartoe, om de autos op te bouwen en te repareren. De coureurs en de overige teamleden arriveren medio volgende week. Ter plekke kunnen we rekenen op assistentie van lokale medewerkers, die ons zullen helpen bij de logistiek en voor het geval we onderdelen moeten maken of spuitwerk moeten doen. Waarvan we uiteraard hopen dat dat niet nodig zal zijn. In Macau volgen we hetzelfde traject.
Eric Nève: Hoewel het een lange reis is vanuit Europa, is het altijd plezierig om in Japan te zijn en te zien hoe populair racen hier is. Het WTCC is hier in Okayama vorig jaar warm onthaald en ik ben er zeker van dat dat nu niet anders zal zijn. Ons doel is om hier zoveel mogelijk punten te scoren en alle kansen die ons geboden worden, te benutten.(jd/Foto:Chevrolet)
De Umicar Inspire rijdt nu in World Solar Challenge in Australië
De Umicar Inspire is één van de bijzonderste kanshebbers op de overwinning in de World Solar Challenge in Australië. Het is een wedstrijd die van Darwin over 3000 km naar Adelaïde voert. Achtendertig zonnewagens nemen er aan deel. CleanWeek2020 had een gesprek met Toon Reynders, hoofd van de marketing, een babbel over hoe de "Inspire" precies in elkaar zit en wat er zo nog al komt bij kijken. Vooral de batterij onderscheidt zich van degenen die we "gewoon" zijn. Het is dus geen Lithium-Ion-batterij, maar een Lithium-Polymeer (Li-Po).
"Dat komt", zegt Toon, "omdat die een hoge energiedichtheid hebben én daarbij een laag gewicht. In de "Inspire" hebben we 25 kg zonnecellen die een totale energie-inhoud hebben van 5kWh. Omdat deze batterijen zeer explosief kunnen zijn wanneer ze niet op de juiste manier worden gebruikt, worden ze permanent gecontroleerd. We doen dat met een door de Hogeschool van Leuven zelf ontworpen Batterij Management Systeem (BMS). Deze controle-unit meet ononderbroken de temperatuur en spanning van elke cel. Maar ook hoeveelheid energie die er nog in zit."
"Die batterijen drijven een 3-fasige wisselstroomotor van CSIRO aan zonder borstels die aangestuurd wordt door door een Wavesculptor motorcontroller. De motor zit in het achterwiel (de Inspire heeft twee wielen voor- en één achteraan). De motor heeft een spoel als stator. Hierdoor wordt een wisselstroom gestuurd die de magneten (rotor) doen draaien."
"De zonnecellen die de Groep T van de Hogeschool van Leuven gebruikt zijn van het triple-junction gallium arsenide materiaal en komen van Spectrola in Amerika, opgebouwd op een germanium substraat van Umicore in België. Dit soort cellen wordt vooral in ruimtetoepassingen gebruikt, zoals satellieten en maanlanders. Op de Umicar, zoals die onder de Australische zon rijdt, liggen 3108 cellen met een totale oppervlakte van 6 m2. Een deel van de cellen ligt naast elkaar en een ander deel is geshingled waarbij ze een klein beetje over elkaar schuiven om een maximaal redement te bekomen."
"Tot slot zijn al onze zonnecellen ge-encapsuleerd. Dat betekent dat we ze in een speciale folie gaan inpakken om ze te beschermen tegen stof en kleine beschadigingen. Maar toch blijven ze zeer gevoelig ! Deze folie heeft nog een bijkomend voordeel. Bovenop de folie is een microstructuur van pyramides aangebracht. Deze breken het licht als het onder een hoek invalt en zorgen er zo toch voor dat het licht loodrecht op de cel terecht komt. Dat is bij dit type van cellen heel belangrijk.", besluit Toon Reynders.(wr)
Louis Chevrolet, het verhaal van iemand die nooit opgaf
Morgen 23 oktober 2009 ligt het elfde dossier van Michel Vaillant in de boekhandel. Het is getekend door Jean Graton en de kennismaterie is bij elkaar geschreven door Pierre Van Vliet. Deze Franstalige autosportjournalist behoort samen met Christian Lahaye en Michel Lizin tot de drie pioniers-musketiers van AutoHebdoBelgique. Pierre Van Vliet is bijzonder nauw verbonden met het huidige Chevroletteam in het World Touring Car Championship (WTCC) dat wordt gedirigeerd door de ook al legendarische figuur Eric Nève. Ray Mallock in Engeland zorgt voor de preparatie van de bolide's en Nico Larini, Alain Menu en Rob Huff rijden ze vaak naar een overwinning.
Het boek gaat over het leven en werk van Louis Chevrolet. Pierre Van Vliet vertelt hoe de pionier uit Zwitserland naar Amerika emmigreerde om daar zijn geluk te beproeven. Als zoon van een befaamd Zwitsers horlogemaker had hij de passie voor techniek maar niet de zakelijke instincten. Nadat Louis Chevrolet zijn merk oprichtte met Durant geraakte hij op een moment alles kwijt en kon terecht als...mecanicien bij...Chevrolet. Hij was mecanicien, coureur en vooral een groot mens. Onder het motto "het is altijd te vroeg om op te geven" maakte hij van zijn leven nog een succesverhaal. Met de magistraliteit van Jean Graton en de vloeiende, vertellende pen van Pierre Van Vliet, hebben beiden gezorgd dat dit boek niet mag ontbreken in de boekenkast en het hart van iedereen die zegt van autohelden te houden.(Tekst:Walter Rombauts/FotoCover:Jean Graton)
Mazda 3 met start/stop opgenomen in MildHybrid-familie
De nieuwe Mazda 3 behoort tot de aantrekkelijke auto's van de markt. We reden de 2,0 liter benzine die voorzien is van een start/stop-systeem en een zesversnellingsbak. Het werkt geheel autonoom en bespaart 12% op het brandstofverbruik maar vraagt eveneens oplettendheid van de bestuurder, zowel in rijgewoonte als naar de verkeerstroom toe. Mazda ontwikkelde een systeem waarbij de herstart door het hernemen van een arbeidslag wordt ingeleid. Dat is uniek op dit ogenblik. de Mazda 3 moet in drie hoofdstukken worden beschreven: de puikheid van het product op zich, de aandacht voor passieve- en actieve veiligheid alsook voor de lichtbouw en tot slot de essenties van het start/stopsysteem.
Auto's met zo'n systeem worden gerekend tot de lichte hybrides. Ze hebben geen aparte elektromotor, maar dragen door het verminderen van het brandstofverbruik bij tot een "cleanere" wereld aan CO2. En daar gaat het ons om. CleanWeek2020, volgend jaar van 5 tot 9 mei 2010 in een heroplevend Zolder, zal hele families hybrides, elektroauto's en waterstofgiganten ontvangen. In dat groene Limburg wordt ook het World Touring Car Championship (WTCC) ontvangen. Door op E85 te rijden draagt die discipline bij tot de groenere autosport die onafwendbaar is. Maar nu stoppen in de file of het rode licht om Mazda's inventivietit te kunnen ervaren.
Na een koude start werkt het systeem niet. Dan blijft de motor gewoon stationnair draaien. Die opwarmfase is kort, naar schatting 90". Bij de volgende stop valt de motor stil en dat geeft een rare stilte en een geïsoleerd gevoel ten opzichte van het rondom rumoerige verkeer. Héél aanvankelijk schiet de gedachte door je hoofd "zal dit wel werken als ik het koppelingspedaal weer indruk en de motor moet aanslaan binnen een tijdspanne van 0"35 ?". Je doet het en de 150 pk sterke viercilinder vermaant je met wat gebrul voor zoveel wantrouwen in de moderne techniek. Dat oplaaien van de stilstaande zuigers, drijfstangen en krukas was zo'n dertig jaar geleden "het" nadeel bij uitstek aan zo'n start/stop-systeem dat eerst door Fiat werd toegepast. Burgers vonden het maar niks om door startende motoren wakker gemaakt te worden of omgevingslawaai versterkt te weten. Fiat voerde het af, hoewel ook toen als sprake was van een grote brandstofbesparing. Op één uur stadsverkeer stond de motor van de Uno 20' in rustpositie.
De Mazda 3 dwingt zijn bestuurder op enkele aspecten te letten. Zo komt iemand die altijd het koppelingspedaal ingedrukt houdt om bij groen licht te starten, bedrogen uit. De ontkoppeling motor/versnellingsbak moet compleet zijn om de stop te realiseren. Bij enige aarzeling - in voortkruipende files bijvoorbeeld - slaat de motor nièt af. Het moet een duidelijk afgelijnde instructie zijn om het systeem je intenties over te maken. Er zit ongetwijfeld een "fuzzy Logic" in want na honderd kilometer elkaar aan te voelen (de start/stop én de bestuurder) heeft het systeem je gekste dingen begrepen en reageert om bestwil op zijn eigenzinnige technische manier. Iets verprutsen kan je niet. Integendeel de start/stop leert je weer beter autorijden. Met puntjes op de "i" waarover het in het verkeer essentieel gaat.
Als de motor stopt wordt de zuiger optisch tot iets meer over de helft naar beneden in de cilinder geduwd. Nog steeds optisch op tecnische tekeningen voelt het aan dat als straks de motor weer moet aanslaan door een directe injectie en ontbranding van benzine men niet genoeg werkdruk gaat krijgen op die zuiger om soepel aan te zwengelen. Bij scherper opletten ziet men dat de drihfstang op de krukastap zodanig staat tegenover de krukascenterlijn dat de grootste machtsarm ontstaat als de verbranding weer voor uitzetting van het mensgel lucht/benzine zorgt. Voor de zekerheid dat vibraties niet voor mincomfort zouden zorgen hebben de Mazda-ingenieurs de startmotor een heus kleine boog laten doorlopen om de krukas een duwtje langs de kruakastap te geven. Misschien niet écht nodig, maar zekerheid is een plezierig gevoel. De Mazda-technici daar in het verre Hiroshima hebben zich dat comfort cadeau gedaan. De zuiger vetrekt vanuit zo'n positie - eigenlijk nogal laag in de cilinder - dat men aan een "slappe" arbeidslag denkt. Maar het blijkt genoeg te zijn aan werkdruk opdat het Onderste Dode Punt vlot genomen wordt en de afgewerkte gassen uitgestoten worden. Dan is de zuiger weer aanbeland in zijn normale Bovenste Dode Punt en kan de aanzuigslag beginnen "to the next stop-exercice". Dit even logische als eigenzinnige proces maakt deze Mazda 3 MildHybrid momenteel uniek.(wr)
Ook Benjamin Bailly wist zich nog voor het einde van de competitie in het Italiaanse Monza te verzekeren van de grootste beker in de FormulAcademy Euro Series. Met de titel op zak wil de Luikenaar in de finale in het Spaanse Motorland Aragon in schoonheid eindigen. Dat wil zeggen even sterk presteren als wat hij in Italië deed en dat waren twee snelste trainingstijden en twee overwinningen !
Vijf overwinningen in twaalf wedstrijden. Benjamin Bailly bleef niet bij de pakken zitten in zijn eerste seizoen in de éénzitterij. Als laureaat van het RACB National Team toonde de Luikenaar meteen zijn klasse en ging volwassen te werk. Slechts één keer diende hij op te geven, maar hij pakte in andere belangrijke afspraken kostbare punten. Op 4 oktober was hij de 17de piloot die zich wist op te werken in deze visvijver van jong talent. Hij was tevens de eerste niet-Fransman die de kroon behaalde in de FormulAcademy Euro Series!
"Het is zeer aangenaam om de laatste meeting aan te vatten zonder druk op de schouders," legt hij uit. "In Monza bereikte ik met het behalen van de titel het vooropgestelde doel. Ik wil dit weekend dan ook mijn titel alle eer aandoen door hoog te finishen in het reeds beroemde Motorland Aragon. In Italië beleefde ik een perfect weekend : ik tekende twee keer voor de pole positie en won de twee wedstrijden. Ik reken erop om dezelfde prestatie te behalen in Spanje."
Zoals gewoonlijk zette Benjamin zich voor een computerscherm om het circuit aan de hand van opgenomen beelden te leren kennen. Deze keer diende hij zich evenwel te bedienen van andere middelen om beelden in het geheugen op te slaan.
"Ik heb op internet enkele videos gevonden, maar niet zoveel als wat anders het geval is. Begrijpelijk, als je weet dat dit indrukwekkend geheel pas recent werd geopend. Ik ga daarom één dag eerder vertrekken en het circuit te voet, met de fiets of de motor verkennen. Dit soort voorbereiding laat zich altijd gevoelen tijdens de eerste vrije trainingen. Ik kan mij dan concentreren op het besturen van de éénzitter en dien niet uit te kijken hoe het tracé ligt."
De onderlinge sfeer tussen de rijders van het RACB National Team is altijd opperbest en dus zal Benjamin Bailly zeker de tijd nemen om een kijkje te gaan nemen in de paddock van de Formula Renault 3.5 : "Bertrand Baguette is immers ook van de partij dit weekend in het kader van de World Series by Renault. Gezien hij voor mij aan het werk gaat, heeft hij mij voorgesteld om alle mogelijke informatie door te spelen, alvorens ik aan de beurt ben. Ik kan hem niet genoeg bedanken voor dit gebaar !"
Het seizoen eindigt niet op zondag voor Benjamin Bailly. In het kader van tests die aangeboden worden door de Auto Sport Academy en Renault Sport Technologies kan de vertegenwoordiger van het RACB National Team maandag proefdraaien in een Formula Renault 2.0 van het team Pole Service. En woensdag 28 oktober gaat Benjamin aan het werk op het circuit van Val de Vienne achter het stuur van een Formule 3 van het team van Signature. Om maar te zeggen dat die roodharige Benjamin nog zonnige uren te wachten staan ! (RACB/Foto:Fred Bayet)
BMW opnieuw leider in verbruiks-economie en CO2-uitstoot.
De "European Federation for Transport and Environment" (T&E) heeft in een recent rapport duidelijk aangetoond dat BMW de voorbije twee jaar het beste resultaat heeft behaald in verminderde verbruiks-economie en lagere uitstoot van CO2. De gemiddelde emissie van de hele gamma (BMW + Mini) is 154 g/km. Het is niet verwonderlijk dat Mini en BMW alle producten in één pan braden. Dat gaat zo in de autoindustrie. Dat is één van de redenen waarom het Mercedes zo nauw aan het hart ligt van de Smartgamma tot in detail te verzorgen, inclusief er één van de beste elektrische autootjes in heeft geïntroduceerd. Voor ieder merk is het belangrijk de "kleintjes" goed in de markt te leggen zodat de "krachtbeesten" nog bestaansrecht kunnen opeisen in een gamma.
BMW die door het rapport vooral voor 2008 lof wordt toegezwaaid, zegt dat het de gunstige resultaten heeft te danken aan het tpepassen van recuperatie van remenergie, banden met de laagst mogelijke rolweerstand, Start-Stop-systemen, schakelindicator voor de bestuurder en een "natuurlijke" goede balans in het motormanagement om zo zuinig mogelijk te rijden. Zo stelt BMW als voorbeeld de Mini Cooper D (80 kW/110 pk) die slechts 3,9 l/100 km verbruikt maar vooral slechts 104 g/km aan koolstofdioxyde uitstoot. Daarmee krijgt in België de koper ervan 15% procent weer van de aankoopfactuur.
Waar het bij het BMW-management dan weer als prioriteit om gaat is dat die "Mini's" het tegengewicht vormen van de "zware bakken" die nog niet zo gunstig in verbruik en uitstoot zijn. De BMW 730d (180 kW/245 pk) bijvoorbeeld die in de voorbije twee jaar nog gemiddeld 6,8 l/100 km verbruikte en 178 g/km broeikastgas in de atmosfeer blies/blaast. Grasduinend door het hele BMW-gamma komen we op die manier op een gemiddelde emissie aan CO2 van 141 g/km. Wie goed oplet ziet dan dat BMW als gemiddelde de gewraakte uitlaatgassen met 10,2% heeft verminderd en het gehele gamma naar de -120 g/km zal evolueren. Zeker als nog meer Start/Stops, hybride en elektrotuigen hun intrede zullen doen in de nabije toekomst. Gerekend vanaf 1995 verhoogde BMW haar milieugerichte efficiëntie met 25% of verminderde in dezelfde mate de CO2-invoer in de atmosfeer.
Waarom precies geteld van 1995 ? Wel, toen werd op wonderbaarlijke wijze zowat iedereen wakker van de Global Warming. Lang voor Al Gore's film bellen deed rinkelen. De bewustwording was zo groot dat Opel in 1997 op het Autosalon van Genève een eerste brandstofcelauto voorstelde op basis van de Zafira met vijf zitplaatsen. Daarna luwde de CO2-bestrijding iets, tot voor twee jaar het zelfs de simpelste geest duidelijk werd dat er iets moest aan worden gedaan. Alle merken, of zogoed als alle constructeurs, vechten om ter magerst in CO2. Zo komt de Opel Corsa ecoFlex op de markt die slechts 98 g/km wegblaast maar ook recht geeft op 15% federale korting op de factuur. Daarnaast steekt hij de grote Insignia een hart onder de riem zodat die z'n succesverkoop kan blijven verder zetten. Nog wat later zal de Opel Ampera het gemiddelde weer doen dalen en zo gaat het gezamelijke gamma steeds betere tijden tegemoet.(wr)
De lithium-Ion batterij is momenteel aanvaard als de meest geschikte om gebruikt te worden in elektrische- of hybride-autos. Ze is compact, licht en kan een redelijke autonomie waarborgen. Dat licht in gewicht moet direct worden gerelativeerd want afhankelijk hoeveel cellen binnenin worden gebruikt moet men spreken van om en rond de 200 kg. Renault en Nissan claimen dat 160 km een gewaarborgde actieradius is. Alle constructeurs vallen hen direct bij door te stellen dat 80% van de automobilisten dagelijks niet meer dan 60 km afleggen.
Renault en Nissan, maar ook anderen als Mitsubishi, Mercedes en Volvo om maar enkelen te noemen zijn het daar mee eens en vinden dat de eerste prioriteit is om genoeg bevoorradingspunten te hebben zodat stekkerautos eerst interstedelijke en dan ook internationaal gebruikt zullen worden. Nu vraagt een oplading van een Lithium-Ion-accu zes à acht uur. Met een snellader kan 80% van de vulling worden gerealiseerd in 20 à 30 minuten.
Er is nog iets waarover weinig of niet wordt gesproken. Een elektrische auto aanschaffen, zelfs een hybride, kost pluminus altijd zon 5000 méér dan dezelfde auto zou kosten met een verbrandingsmotor. De overheid stimuleert wel in woord de elektrische voertuigen maar niet in daad. Nu krijgen autos die minder dan 115 g/km aan koolstofdioxyde uitstoten een premie van 3% op de aankoopfactuur. Degene die onder 105 g/km aan CO2 geraken genieten een korting van 15%. Dat spreekt al meer tot de verbeelding.
Maar wat moet een burger dan als tegemoetkoming krijgen voor een ZERO wagen. Eén die NIETS aan schadelijke stoffen uitstoot ? De discussies daarover zullen nog heet oplopen. Want de vraag rijst direct of de EV (Electric Vehicle) opgeladen wordt met groene stroom of niet ? Anders is ZERO gelijk aan ZERO plus een itsiepietsie CO2 dat via de elektriciteitsproductie binnensluipt. Dat is een op zich staande vraag.
Renault en via de Alliantie met Nissan dus ook het Japanse merk zullen ten laatste in 2011 hun elektrische voertuigen commercialiseren. Zich goed bewust van de koopdrempel voor zon auto door de gewone burger, willen de constructeurs eerder dan de overheid zelf het initiatief nemen. Renault stelt voor dat de dure batterijen zullen worden verhuurd. Dan blijft de aankoopprijs voor de burger die van een gewone auto.
De batterij blijft eigendom van de constructeur, die ook voor de vulling ervan zorgt. De prijs daarvan is in het lease-contract begrepen. In stations zouden lege batterijen tegen volle kunnen worden gewisseld en dat zou niet meer dan drie minuten in beslag mogen nemen. Op die manier, zo redeneert Renault, ontlasten we de bezitter van een elektrische auto die volgens voorlopige berekeningen drie keer goedkoper zou rijden dan met een dieselauto.(wr)
BMW's Vision tovert drie motoren onder één hoedje weg
Een zéér futuristische vormgeving met ongeveer de afmetingen van een 3-serie verbergt liefst drie motoren: één 1,5 liter driecilinder turbodiesel en twee elektrische wisselstroom motoren/generatoren. De Vision EfficiëntDynamics is 4600 mm lang, slechts 1240 mm hoog en is een 2+2 die in weerwil van zoveel onderhuidse nieuwe techniek toch een bagageruimte van 450 liter heeft. Gerekend dat hij van 0 naar 100 km/h kan spurten in 48 en een top haalt van 250 km/h, doet hij aan de Californische Tesla denken. Die pionier is nog altijd fier een snellere acceleratie vanuit stilstand dan een Porsche te hebben.
Maar er zijn twee facts. Tesla rijdt nu al met meer dan 750.000 Roadsters (100.000 aankoopprijs) op de weg. BMW moet de Vision nog concretiseren op de weg. Maar Freude am Fahren is nooit uit het oog verloren ! De kanjer uit Munchen heeft met die driecilinder turbodiesel in te bouwen een grotere autonomie voorzien die Tesla door de beperkte standtijd van de lithium-ion-batterij (en alle batterijen overigens) met zijn 365 à 400 km de klant schuldig blijft. GMs extended range-techniek zoals met de stationair draaiende motor in de Volt, de Ampera en wellicht ook de Cruze, krijgt dus navolging. Bezitters van een Full-Hybrid kunnen inderdaad niet stranden met een platte accu.
De gemiddelde verbruikscijfers geven 3,76 l/100 km als totaal voor de wisselwerking tussen de twee elektromotoren (één op vooras en één op achterwielen) en de dieselcentrale. De energie die geput wordt uit vertraging, hetzij de natuurlijke bij het lossen van de gaspedaal als bij die tijdens het afremmen wordt gestockeerd in een Lithium Polymeer batterij die 98 afzonderlijke cellen telt. Die wegen samen wel 85 kg en dat eist zijn tol. Alle gewicht dat moet mee worden vervoerd eist zijn of in brandstof, of in autonomie. BMW legt ook de nadruk dat de hitteproductie van de Lithiumbatterij onder controle is dank zij de interne luchtgeleiding in de auto. Lithium heeft een laag ontvlammingspunt en zorgde in het verleden al eens voor uiteenspattende laptops en GSMs. Niet in de Vision dus. Enkel in elektrische modus kan de Vision 50 km rijden. Het geheel samen is goed voor 262 kW of 356 pk en levert een koppel af van pardon ? 800 Nm.
Op gebied van vormgeving is veel overgenomen uit de F1-ervaring. Zo komt de Cx op 0,22. Windtunnelwerk uiteraard. Naast de incontournabele nieren op het front gapen twee grote luchthappers die hun voedsel in de wielkasten stuwen. Volgens BMW en wie zou het tegenspreken dient die luchtstroom om de parasiete turbulenties van de ronddraaiende wielen te neutraliseren en zo een betere penetratie in de lucht te geven. Zo ook met de zijkanten en de achterkant van de auto die daardoor als het ware tegen de grond wordt gedrukt. De bodem onderaan is zoals in de F1 en andere éénzitter-formules plat. Nieuw is dat de term thermo-elektrische energie-recuperatie van de uitlaathitte, de remmen en motoromgeving ook in de seriebouw sluipt. Tot slot mogen we niet vergeten dat de BMW Vision, één van dé sensaties in Frankurt zich aansluit bij het groeiende legertje plug-in-hybrides. De logische groep die tegen 2020 à 2025 de stekker zal afstoten en brandstofcellen zullen hebben die van zon, wind en waterkracht zullen snoepen. Groener kan dan niet meer.(wr)
Als we Volvo citeren zal een plug-in elektrische auto van het hybridetype één derde van de prijs van diesel aan "brandstof" kosten. Als de elektriciteit van windenergie afkomstig is wordt ze uiteraard "groen" genoemd. Eén enkele windturbine zou 1.000 tot 2.000 plug-in hybride-auto's van energie te voorzien. Ook het bestaande elektriciteitsnet kan daaraan zijn bijdrage leveren. Daarbij moet natuurlijk rekening worden gehouden dat de stroom dan door wind, zonne-energie of waterkrachtcentrales moet worden opgewekt. Anders verliezen we onze milieudoelstelling uit het oog. Volvo berekende met het oog op de nieuwe plug-in-hybride voor 2012 - op basis van de C30 - dat als 15% van de auto's in Europa zou bestaan uit plug-in-hybrides, het elektricteitsverbruik zou toenemen met slechts 1 tot 3%.
Weldra gaat de dieselprijs omhoog met 0,20 om mee het gat in de begroting te vullen. Tot op 24 september 2009 heeft de Federale Belgische overheid 51.081 milieupremies gegeven aan mensen die een nieuwe auto kochten die een C02-uitstoot van -120 g/km bedraagt. In Duitsland zorgde een schrootpremie van 2500 voor een heropleving van de autoverkoop met....maar begin september van dit jaar was de kas voor die premie leeg.
In Duitsland wordt volgend jaar dan ook een stagnering tot een daling van de autoverkoop verwacht. Als nu meer en meer auto's van -120 g/km in het verkeer komen, kan dat financiële kopzorgen met zich brengen. Gesteld dat de puur elektrische auto's, de plug-in-generatie, infiltreert in het wagenpark, zal de vraag rijzen of de overheid elektriciteit zal gaan belasten als "brandstof". Want als er geen CO2 (koolstofdioxyde) meer is als uitstoot op een wagen kan er ook geen belasting, accijnzen of welke uitgevonden kwelling dan ook, worden geheven.
Die CO2-taks hangt als een donderwolk boven de gemeenschap. De Franse President Sarkozy heeft daar een week of twee geleden de aftrap willen voor geven. Wie een appartement bewoont zou moeten 20 jaarlijks afdragen aan de schatkist. Een huis 57, een kleine auto 30, een terreinauto 57, een scooter 8. Omdat in Frankrijk 80% van de stroom uit kerncentrales komt, en dat als CO2-neutraal wordt beschouwd, wordt er geen heffing op toegepast en natuurlijk ook niet op elektrische auto's.(wr)
Fernando Alonso werd derde in de GP van Singapore die hij vorig jaar in kwalijke omstandigheden heeft gewonnen. Tijdens de persconferentie zei hij dat hij zijn overwinning opdroeg aan de ontslagen én veroordeelde Flavio Briatore. Tegenover Renault was dit natuurlijk een uitschuiver van formaat. Nooit eerder werd een groter schandaal genoteerd in de F1. Men zou bijna moeten veronderstellen dat de dankbaarheid die Alonso toonde aan het adres van Briatore doet vermoeden dat de Spanjaard (wereldkampioen 2005 en 2006) niet anders kan dan op de hoogte te zijn geweest van wat in 2008 in de eerste nachtrace van de F1-geschiedenis is gebeurd. Raar is ook dat Flavio Briatore al bij de eerste wereldtitel van Schumacher in 1994 in vraag werd gesteld.
De titel van de Duitser werd reglementair in vraag gesteld en Schumacher werd voor drie wedstrijden geschorst. Om maar te zeggen dat waar Flavio opdook er leven in de brouwerij kwam. De F1 is nu genoeg geteisterd door dubieuze "facts". Vorig jaar moest wereldkampioen 2008, Lewis Hamilton, van zijn baas liegen tegen de sportcommissarissen over de affaire Trulli. De voorzitter van de FIA trad al eens per ongeluk op in een internetfilmpje. Ron Dennis, de "die hard", verdween "zomaar" aan het eind van het seizoen om Mc Laren's seriebouw van sportwagens kracht bij te zetten. Och, het is stil waar het niet waait. Dat geldt voor ongeveer iedereen, en ja, Fernando Alonso is twee keer wereldkampioen geworden "onder" Flavio Briatore. Je zou voor minder "merci" zeggen en meevoelen.(wr)
Peugeot BB1 is vrucht van naafmotoren in de wielen
Als een globale analyse van het "groene" Salon van Frankfurt wordt gemaakt zien we dat de autoproductie zich zal toespitsen op drie globale groepen. Eerst de hybride-auto's die probleemloos en met gunstige uitstoot aan CO2 het interstedelijke verkeer kunnen dienen. Dan de plug-in's die duidelijk worden geminiaturiseerd worden en voornamelijk de stad en zijn korte ritten zullen veroveren. De derde groep zien we als de "vrije radikalen" die onze "global trafic" altijd zullen blijven kleuren. Het zijn de in Frankfurt getoonde Mercedes SLS, de Mini Coupé en de Ferrari 458 Italia. Emotionele objecten, helemaal losstaand van de "cleane" gedachtengang en die altijd zullen blijven bestaan bij gepassioneerde- én rijke mensen.
Peugeot heeft de hybride "Ion" opgevoerd die snel productierijp zal zijn. Daarnaast ook een revolutionnair ideeëngoed met de BB1. Het is een wigvormig voertuigje dat binnen een lengte van 2,5 meter binnenin aan vier personen plaats biedt. Hij heeft een buizenchassis en binnenin staan twee scooterzadels naast elkaar. Plaats voor vier dus. Bestuurder en rechtse passagier zitten op het voorste gedeelte, de twee achterste mederijders op de achterkant van het zadel. In de achterste wielen zit telkens een 7,5 kW (10 pk) elektromotor van Michelin die wordt gevoed door een lithium-ion-accu en kan daarmee 90 km/h snel rijden.
Het geheel is ontworpen door Jérôme Gallix die beseft dat deze auto naar moto-filosofie neigt en het niet uitgesloten acht dat het voertuig daarom bij Peugeot Moto Cycle zou kunnen worden geproduceerd. Met de veiligheidsvoorschriften is vanaf de eerste "klik" op het "Computer Aided Design" rekening gehouden. Naafmotoren in de wielen geeft enorme designvrijheid.(wr)