Peugeot BB1 is vrucht van naafmotoren in de wielen
Als een globale analyse van het "groene" Salon van Frankfurt wordt gemaakt zien we dat de autoproductie zich zal toespitsen op drie globale groepen. Eerst de hybride-auto's die probleemloos en met gunstige uitstoot aan CO2 het interstedelijke verkeer kunnen dienen. Dan de plug-in's die duidelijk worden geminiaturiseerd worden en voornamelijk de stad en zijn korte ritten zullen veroveren. De derde groep zien we als de "vrije radikalen" die onze "global trafic" altijd zullen blijven kleuren. Het zijn de in Frankfurt getoonde Mercedes SLS, de Mini Coupé en de Ferrari 458 Italia. Emotionele objecten, helemaal losstaand van de "cleane" gedachtengang en die altijd zullen blijven bestaan bij gepassioneerde- én rijke mensen.
Peugeot heeft de hybride "Ion" opgevoerd die snel productierijp zal zijn. Daarnaast ook een revolutionnair ideeëngoed met de BB1. Het is een wigvormig voertuigje dat binnen een lengte van 2,5 meter binnenin aan vier personen plaats biedt. Hij heeft een buizenchassis en binnenin staan twee scooterzadels naast elkaar. Plaats voor vier dus. Bestuurder en rechtse passagier zitten op het voorste gedeelte, de twee achterste mederijders op de achterkant van het zadel. In de achterste wielen zit telkens een 7,5 kW (10 pk) elektromotor van Michelin die wordt gevoed door een lithium-ion-accu en kan daarmee 90 km/h snel rijden.
Het geheel is ontworpen door Jérôme Gallix die beseft dat deze auto naar moto-filosofie neigt en het niet uitgesloten acht dat het voertuig daarom bij Peugeot Moto Cycle zou kunnen worden geproduceerd. Met de veiligheidsvoorschriften is vanaf de eerste "klik" op het "Computer Aided Design" rekening gehouden. Naafmotoren in de wielen geeft enorme designvrijheid.(wr)