Peugeot BB1 is vrucht van naafmotoren in de wielen
Als een globale analyse van het "groene" Salon van Frankfurt wordt gemaakt zien we dat de autoproductie zich zal toespitsen op drie globale groepen. Eerst de hybride-auto's die probleemloos en met gunstige uitstoot aan CO2 het interstedelijke verkeer kunnen dienen. Dan de plug-in's die duidelijk worden geminiaturiseerd worden en voornamelijk de stad en zijn korte ritten zullen veroveren. De derde groep zien we als de "vrije radikalen" die onze "global trafic" altijd zullen blijven kleuren. Het zijn de in Frankfurt getoonde Mercedes SLS, de Mini Coupé en de Ferrari 458 Italia. Emotionele objecten, helemaal losstaand van de "cleane" gedachtengang en die altijd zullen blijven bestaan bij gepassioneerde- én rijke mensen.
Peugeot heeft de hybride "Ion" opgevoerd die snel productierijp zal zijn. Daarnaast ook een revolutionnair ideeëngoed met de BB1. Het is een wigvormig voertuigje dat binnen een lengte van 2,5 meter binnenin aan vier personen plaats biedt. Hij heeft een buizenchassis en binnenin staan twee scooterzadels naast elkaar. Plaats voor vier dus. Bestuurder en rechtse passagier zitten op het voorste gedeelte, de twee achterste mederijders op de achterkant van het zadel. In de achterste wielen zit telkens een 7,5 kW (10 pk) elektromotor van Michelin die wordt gevoed door een lithium-ion-accu en kan daarmee 90 km/h snel rijden.
Het geheel is ontworpen door Jérôme Gallix die beseft dat deze auto naar moto-filosofie neigt en het niet uitgesloten acht dat het voertuig daarom bij Peugeot Moto Cycle zou kunnen worden geproduceerd. Met de veiligheidsvoorschriften is vanaf de eerste "klik" op het "Computer Aided Design" rekening gehouden. Naafmotoren in de wielen geeft enorme designvrijheid.(wr)
Nico Verdonck is Kampioen in de Formula Le Mans. Het geeft het gevoel dat de 23-jarige Brusselaar een zitje verdient in een LMP1 of LMP2 en minstens aan de start kan komen in de 24 Uren van Le Mans 2010. We hebben geen enkele aanwijzing daartoe. Maar het zou niet onlogisch zijn dat Oreca, "le créateur de la Formule Le Mans", hem een test laat doen in de auto die zonet "Petit Le Mans" in Road Atlanta de krachtmeting aanging met winnaar (dubbelslag) Peugeot en Audi. Als de geruchten die ons bereiken juist zijn, zou die driverstest al gepland zijn en doorgaan in Le Castellet. Andere geruchten vertellen dan weer dat Nico goede contacten heeft met OAK-Racing en tijdens zijn verblijf in Magny-Cours daar een bezoekje heeft gebracht...
Het voormalige Saulnier Racing dat nu OAK Racing is, bereikte dit jaar een keerpunt in de LMP2. Het jaar 2009 was een jaar van vooruitgang, nieuwe identiteit en daar bovenop van sportieve successen. In de beroemdste etmaalrace ter wereld finishte het OAK-team derde in de LMP2 in de Pescarolo-Mazda N° 24. Jacques Nicolet, voorzitter van het team is trots als een pauw. François Sicard, de dagdagelijkese beheerder van het team zo mogelijk nog fierder. "Ons partnership met Mazda Cars France en Dunlop hebben Mazda (winnaar in Le Mans in 1991) weer glans gegeven. Vervolgens werden in de LMS drie podiums behaald: Spa, Nürburgring en Le Mans. Net als in 2008. Ook in de laatste race van Silverstone reed het OAK Racing in de kijker. Het zou net als Oreca een goede thuis zijn voor Nico Verdonck. Misschien vechten ze nog om een kampioen in huis te hebben...(wr)
ZOE Z.E. staat model voor elektrische Renault's in 2011
De ZOE Z.E. is één van de vier elektrische auto's die Renault voorstelde op het Salon van Frankfurt dat vanavond zijn deuren sluit. Gerekend met het steeds stijgende aantal elektrische auto's, zowel concepten als al reëel bestaande, is de I.A.A. 2009 een groen evenement geworden. Renault stelde er liefst vier nieuwe elektrische auto's voor. Eén daarvan is de ZOE Z.E. die een dak met zonnecellen heeft. Die dienen vooral om de airco te voeden. Niet alleen voorzien in stroom, maar tevens zorgdragend dat de inzittenden drie verschillende klimaatgevoelens kunnen hebben: hydraterend, gewoon luchtverversend maar ook in staat om welgekozen geuren in het interieur te doen heersen. Net als de Twizy Z.E. (die letters staan voor Zero Emission) is o.a. voer voor de "Fondation Renault die samen met "Paris Tech" het "Instituut voor Duurzame Mobiliteit" hebben gecreëerd.
Universiteiten, zowel Franse als buitenlandse kunnen er terecht om meer inzicht te krijgen in de essentie van elektrische auto's en in de infrastructuur waartoe deze nieuwe vorm van mobiliteit noopt. Tevens zal de evolutie van de batterijen - die dagelijks wijzigt - het voorwerp zijn van diepgaande studie. Recent is aangetoond dat bepaalde metalen door een elektrische stroom van vorm kunnen veranderen. In de elektrische auto van morgen zal daarvan dankbaar worden gebruik gemaakt. Wie een E.V. bouwt met bijvoorbeeld naafmotoren kan zich een heel ander design veroorloven dan datgene wat we nu meer dan honderd jaar gewoon zijn. Wellicht leidt het tot compactere auto's met toch een groot, comfortabel interieur.(wr)
Tegen 2020 zal de economie van China de grootste van de wereld zijn. Natuurlijk is de groei door de wereldcrisis vertraagd zoals overal. Maar toch worden in China nog dikke terreinauto's en sterke sportwagens verkocht omdat het milieu nog niet echt de eerste kopzorg is. In recente statistieken ogen de cijfers van GM goed. Van januari tot augustus 2009 is de verkoop van GM met 49,6% gestegen. De Chevrolet Cruze blijkt - volgens General Motors - speciaal in de kijker te rijden. Augustus moet een recordmaand zijn geweest. Spijtig genoeg is bij ons over de Cruze weinig bekend. Het schijnt een bijzonder aangenaam te rijden auto te zijn. Meer kunnen we daar niet over vertellen. Hoe graag we ook zouden willen.(wr)
Renault Twizy Z.E., une attraction électrique à Francfort
Renault a dévoilé quatre voitures electrique au Salon de Francfort. Ils seront en production dès 2011 et seront disponible dans les showrooms des concessionaires. La solution "electrique" est le seul moyen pour rouler avec "Zero Emission" et devenir indépendant des carburants comme essence et diesel. L'Alliance Renault-Nissan vise le leadership pour la commercialisation en masse de véhicules zéro émission. Du coté de Nissan, on attend la LEAF qui a été présentée récemment à Yokohama au Japon, donc à ce moment - 2011 - on trouve cinq voitures électrique dans "l'Alliance Renault-Nissan" qui existe maintenant dix ans.
La Renault Twizy Z.E. est une solution de mobilité urbaine innovante pour le simple fait qu'elle a la même flexibilité d'une deux roues. Mais la Twizy a quatre roues et place pour deux passagers. L'un est assis derrière l'autre, donc c'est une sorte de "tandem" sur quatre roues sans pédaler bien sûr. La voiture a une carrosserie dans la forme d'une enveloppe et donne une agréabilité à l'intérieur. Renault a planté aussi des fleurs sur le dashboard. La VW Coccinelle avant la guerre avait aussi une fleur dans un petit vase à coté gauche du volant. Sur le plan technique, la Twizy a un moteur électrique de 15 kW et un couple de 70 Nm. C'est évidant que la petite voiture est conçue pour économiser de l'espace sur les routes et son but est la ville, mais elle peut se battre aussi sur des routes départementales.(wr)
Verdonck-Cronje winnen ook tweede race met glans in Magny-Cours
Niet twee maar drie races van de Formula Le Mans stonden in Magny-Cours op het programma. De vorige bijdrage wordt dus ge-update. In deze tweede race, zondagochtend om 9.30 uur speelde Gavin Cronje de rol die gisteren Nico Verdonck speelde in de eerste race. Het regende en op de gladde piste hield de Zuid-Afrikaan de 430 pk sterke 6,2 liter V8 in een perfecte ideale lijn. Aanvankelijk pushten Toulemonde-Zollinger heel hard met een snelste wedstrijdronde in de regen met 153.393, maar de man van het Dams Racing Team hield stand.
Ten slotte verdiende hij ook zijn sporen al in de F3000 en toerwagens en die ervaring in natte omstandigheden demonstreerde hij zondagochtend schitterend. Hij bouwde een fatsoenlijke voorsprong op zodat de pilotenwissel comfortabel kon geschieden.Tom Cloet, in gezelschap van Jean-Philippe Belloc (ooit even in de F1) en Raymond Narac, finishte in deze tweede run op de zevende plaats en gezien de opgave van Mäkela-Beche in de tiende ronde eigenlijk laatst.
Andermaal ontmoetten Mäkela-Beche pech want na tien ronden kwam de Safety Car op de baan en werd Mäkela door een auto naar de pits getrokken. Het leek gedaan. Mäkela stapte nog terug in, reed weg en verdween roemloos in een figurantenrol. Ondertussen had Nico Verdonck het stuur overgenomen van Cronje en op een opdrogende piste swingde hij de Formula Le Mans, geconcipieerd door Oreca en toevertrouwd aan Dams Racing Team (opgericht in 1988 door Driot en Arnoux), naar een nieuwe overwinning.
Hij behield 16 op zijn naaste achtervolger. Het hele team onthaalde Verdonck en Cronje op oorverdovend handgeklap rond de auto. Er bleef nog één opdracht: de derde race om 15.45 uur met Cronje-Verdonck op pole. Dan is het Formula Le Mans seizoen gedaan. Zowel Nico Verdonck als Gavin Cronje gaan dan op zoek naar budgetten voor volgend jaar. Autosport blijft een harde noot om kraken.
Ook voor Oreca, het bedrijf van Hughes de Chaunac, dat de Formula Le Mans ook naar Amerika wil exporteren als proloog van de races van de American Le Mans Series. Samenvattend leeft er toch ook het gevoel dat voor het Europese luik het startveld moet worden gespijsd met meer teams. In Race 3 stonden er welgeteld acht wagens op de grid. Dit doet geen afbreuk aan de prestaties van bijvoorbeeld Nico Verdonck en Gavin Cronje of deze van Mäkela Beche. Maar het wijst wel in de richting van het feit dat kandidaat-sponsors verzadigd geraken van de verscheidenheid van disciplines in de ernstige autosport. Natuurlijk speelt de crisis daarin ook een rol.
Het is denkwerk voor alle teams en voor alle autoconstructeurs. Het is eigenlijk ook zaaks nog alleen disciplines bij te creëren als deze de groene tint krijgen die Max Mosley in de F1 heeft willen invoeren. Het Kinetic Energy Recovery System (KERS) heeft wel meer boost geleverd maar over brandstofbesparing die tegen 2015 in de F1 met 50% zou moeten zijn verminderd hebben we Max Mosley niet meer gehoord. In de Formula Le Mans zou naar verluidt het small-bloc van de Chevrolet kunnen rijden op E85. Het klinkt groen, maar voorlopig rijden ze verder met gewone handelsbenzine.(wr)
Mijnheer Koen Maes verlaat Nissan Belgium voor Nissan Europe
De heer Koen Maes, algemeen directeur van Nissan Belgium verlaat eind deze maand de vestiging in Aartselaar om zich verdienstelijk te maken binnen Nissan Europe. Deze man die van fietsen en lezen houdt is geboren in Temse op 9 december 1964. Er mag gerust worden gesteld dat hij een automonument is. Vanaf 1 juli 1989 begon zijn autowereld bij Suzuki Belgium Ltd. In 1993 ging hij voor vijf jaar bij Renault werken om in 2003 tot april 2006 bij Toyota Motor Marketing Europe in het Europese hoofdkwartier in Evere als "Network Development Manager / MMA Project Leader en Marketing Development-specialist de Japanse autobouwer te dienen. Mijnheer Koen Maes heeft iets overgehouden van zijn Japanse contacten. Het zijn correctheid, daadkracht, rechtlijnigheid en bescheidenheid. Met die sublieme eigenschappen trekt hij nu naar Nissan Europe. Het Europese hoofdkwartier is in Trappes in Frankrijk en daar vervult vanaf volgende maand Mijnheer Koen Maes de functie van "Vice President Customer Quality & Network Nissan.(wr)
Verdonck-Cronje vallen uit in race 3 in Magny-Cours
Nico Verdonck en Gavin Cronje hebben in de derde race in Magny-Cours met mechanische pech moeten opgeven. De auto van Dams Racing vertrok op pole in wat de absoluut laatste race is voor 2009 van de Formula Le Mans. Nico Verdonck zette iedere ronde het hele veld 1 achterwaarts. Maar het blijft een mechanische sport, zei de snelste man van het veld. De brandstofpomp wilde niet meer en de pits waren het enige eindpunt na een overigens succesvol weekend. De zege ging naar Mäkela Beche. Die reden in de kwalificaties voor de startgrid de beste tijd hadden vervolgens pech. In race 1 ging de Zwitser Beche van het tweetal uit de baan omdat FLM-kampioen Nico Verdonck al zijn adrenaline uitspuwde en de bolide van HPVR onder druk zette. In race twee kenden ze elektronische tegenslag en moest de auto in de tiende ronde onder Safety Car-bescherming naar de pits worden getrokken.
In de laatste race nam het Fins-Zwitsers duo weerwraak.Ze lieten het niet bij aan de leiding rijden, maar lieten gestadig steeds snellere ronden optekenen. Toch konden ze Toulemonde-Zollinger niet echt los rijden. Die bleven op een halve seconde aanklampen. Naarmate de autos lichter werden door minder benzinegewicht scherpten de tijden aan. In Magny-Cours verbruikt zon, Formula Le Mans net geen twee kilogram brandstof per ronde. Dat is ongeveer 2,5 liter voor 4,411 km.
Misschien iets meer voor de winnaars want naar de zwartwit-geblokte vlag toe namen ze meer voorsprong op Toulemonde (je zult maar zo heten !) tot 0718 en ook Moro-Kaufmann schikten zich in hun derde plaats met +11103 van de winnaars. Tom Cloet eindigde zevende van de zeven autos die de finish haalden in Race 3. Dat is niet beledigend. Voor Tom zijn deze races te kort. Zijn aandeel is te klein. Hij heeft de korte tijd nodig om zijn eigen gebalanceerde cadans te vinden. Tegen dat die er is in de Formula Le Mans is zijn stint voorbij. Tom heeft de ruimte van een zee van tijd nodig zoals hij zich al een heel leven verdienstelijk maakt in de 24-uurskoersen.
Magny-Cours werd dan mistig. De zon gaf in de late namiddag verstek. Bij de laatste race van de dag, deze van de Caterhams, regende het opnieuw. De tribunes waren leeg. Nochtans was het gratis inkom en een free-paddockwalk voor wie het wist. Autosport moet worden herdacht of opnieuw uitgevonden. Nu zien mensen door de bomen het bos niet meer en blijven weg. De organisatie van Magny-Cours heeft zich ook nog onderscheiden. In de perszaal werden alle races uitgezonden op TV. Behalve de Formula Le Mans. Is er een haar in de boter tussen de Fédération Française du Sport Automobile (FFSA) en de lAutomobile Club de lOuest (ACO) die haar naam door de Formula Le Mans veel geciteerd ziet ?
Of heeft Hughes de Chaunac teveel kritiek op het ACO-reglement en boycotten de vrienden zijn projecten ? Gisteren zei hij op Radio Monte Carlo dat hij zal doen als Ross Brawn. Le Mans 2010 ondergaan en beginnen werken aan de auto van 2011. Het verschil tussen diesels en benzines blijft ongelijk én onrechtvaardig betoogde hij. Zijn team Oreca heeft nu recht van spreken nadat ze vorige week de 1000 km van Silverstone wonnen als klein team. Uiteindelijk werd Oreca vijfde in gezelschap van de diesels in de 24 Uren van Le Mans 2009. In Silverstone werd Nico Verdonck kampioen van de Formula Le Mans. Misschien kan Mijnheer de Chaunac na Petit Le Mans volgende week daar eens nota van nemen. En een zitje reserveren voor 2010.(wr)
Nico Verdonck wint met ongeziene klasse race 1 in Magny-Cours
In de rollende start van de eerste race zaterdagnamiddag was trainingsnelste Valle Mekala de Kampioen van de Formula Le Mans, Nico Verdonck te snel af in de eerste bocht. De Brusselaar zette natuurlijk direct druk op de leider want de 23-jarige ex-Formule 3000 en F3-coureur verweet zichzelf een beetje de pole niet te hebben gepakt in de zaterdagochtend. Nog voor de eerste ronde van 4,411 afgelegd was ging Valle Mekala van de baan en passeerde Nico Verdonck de start finish-streep met toch al meer dan 5" voorsprong op zijn achtervolgers. Dat was een pelotonnetje met daarin ook de heroptredende en direct verdienstelijke Tom Cloet op de zesde plaats. Die moest hij later inleveren voor een zevende rang omdat Kaufmann-Moro, ook van Dams Racing Team hem met iets meer gewendheid in deze sportwagen, hem voorbij reden.
Verdonck bouwde een voorsprong uit ten voordele van zijn ploegmaat Gavin Cronje die na 44' de auto moest overnemen en hem als winnaars over de streep moest krijgen. Nico Verdonck, met feilloos iedere ronde hetzelfde trajectoire zoals alleen de grootsten kunnen, kreeg het aan de stok met auto's die gingen gedubbeld worden. De blauwe vlag werd gezwaaid voor die boy's maar blijkbaar zaten ze "sourd et aveugle" in hun bolide's want ze reden gewoon in de weg en Nico begon tijd te verliezen.
Toen Gavin Cronje na de pitstop vertrok had die aanvankelijk nog maar 0"8 voorsprong op een zegeruikend team van Damien Toulemonde en David Zollinger. Gestaag knaagde de oranje auto aan Cronje's voorsprong maar de Zuid-Afrikaan kraakte niet onder de stress en reed met 0"4 zegevierend door Verdonck's demonstratie over de eindmeet. De eerste race is dus gewonnen door Verdonck-Cronje en zondagochtend wordt de tweede gereden (20 september 2009) en in de namiddag volgt de derde race. Een gemakkelijke klus wordt het niet want Mäkela-Beche is een vaste waarde geworden als Fins-Zwitserse tandem.
Nico Verdonck heeft zich andermaal aangediend als vaste waarde voor de Sport-Prototypes, de LMP1's waarin veel mensen hem eigenlijk volgend jaar verwachten. Bijzonder in de "24 Uren van Le Mans". Dat zou het begin moeten worden van een goed gestoffeerde internationale, zeg maar wereldwijde, carrière die de man eigenlijk toekomt. Zijn toewijding aan zijn sport kent zijn gelijke niet. Hij is de kampioen van de Formula Le Mans met 171 punten voor zijn ploegmaat Gavin Cronje die 167 eenheden telt. Ze zijn eigenlijk samen als team kampioen maar pole-positions maakten de nuance in punten.
Tom Cloet die de auto zoals verwacht zonder brokken weerbracht uit zijn stint was niet écht tevreden. Hij had een volle tank, waardoor het gewicht in de bochten de auto anders deed reageren dan hij in de trainingen gewaar werd. "Op drie punten pak ik het niet helemaal juist aan" zei hij tegen Nico Verdonck. "Heb je even tijd", zei Nico. "Ja", zei de befaamde etmaalracer. "Kom dan mee", wenkte Nico Verdonck hem. Samen gingen ze de data's bekijken en analyseren. Liefst 74 sensors leveren aan de laptop van een ingenieur zowat alles aan wetenschap wat bolide en coureur uitspoken op de baan. Nico wijdde Tom Cloet in. Daarom zal Tom zich morgen geruster voelen en hoger scoren in de uitslag van zijn tweede race in de Formula Le Mans.(wr)
Nico Verdonck start van op tweede plaats in race 1 in Magny Cours
Makela - Beche hebben in de kwalificaties voor de startgridorde van deze namiddag voor de eerste van twee races voor de Formula Le Mans met 1'33"724 de snelste tijd kunnen behouden voor Verdonck - Cronje die iets hoger klokten in de 1'33"7-cijfers. Met enkele hondersten van een seconde verloor de Brusselaar van de mannen die eerder deze maand enkele dagen extra zijn komen trainen op het 4,411 km lange circuit van Nevers Magny-Cours. Nico Verdonck was een beetje kwaad op zichzelf maar kan die "koleire" natuurlijk straks gebruiken in de rollende start naast Makela.Wie de 430 pk uit de 6,2 liter V8 van Chevrolet het best weet te lanceren naar de eerste linkse bocht brengt zijn rivaal een psycholigische mep toe die een rol kan spelen voor de zege in de eerste race.
De tweede race wordt zondagnamiddag gereden om 14.45 uur. Op dit moment is nog niet geweten wie de start neemt. Maar het is logisch dat Nico Verdonck de grootst mogelijke afstand zal rijden aangezien hij de snellere is van ploegmaat Cronje. In de eindstand van de Formula Le Mans na Silverstone stond overigens Verdonck aangeduid als kampioen met 171 punten voor de Zuid-Afrikaan Gavin Cronje met 167 eenheden.
Tijdens de kwalificaties kwam de zon op en werd de plakband op de ingang van de luchthappers naar de remmen toe meer en meer weggesneden, zodat met de buitentemperatuur ook de koeling van de carbonremmen beter werd. Wie ook werd opgemerkt is Tom Cloet (34) die na anderhalf jaar weer aanpikt met sportwagenraces. Hij kwam donderdag j.l. inderhaast naar Magny-Cours en draaide zonder risico's te nemen al behoorlijke tijden in de kwalificaties. Tom Cloet staat bekend als de man die als droom had alle etmaalraces te rijden en is daar ook in geslaagd. Hij is een graag gezien man om de "groten" snel en veilig bij te staan als die even willen rusten.(wr)
Nico Verdonck en Gavin Cronje derde in vrije trainingen in Magny-Cours
Zowel in de eerste vrije ochtendtrainingen vandaag vrijdag in Magny-Cours als in de vrije namiddagtrainingen hebben Nico Verdonck en Gavin Cronje de derde tijd laten afdrukken voor de laatste race van de Formula Le Mans. Daarin is de 23-jarige Nico sinds Silverstone al kampioen. Twee keer vandaag ging de snelste chrono naar Valle Mäkela - Mathias Becke met een snelste namiddagtijd van 1'36"599 voor Damien Toulemonde - David Zollinger. De derde snelste wijzerstand was dus voor onze landgenoot en zijn Zuid-Afrikaanse compagnon Gavin Cronje.
Nico Verdonck liet binnen de ploeg met 1'37"1 de wijzerstanden iets scherper staan tegenover Gavin Cronje die 1'37"5 liet bevriezen. Zaterdagochtend wordt gereden voor de samenstelling van de startgrid en in de namiddag is de eerste van twee races. Zowel in de ochtendtrainng vandaag als in de namiddag was een zware crash te noteren. Barry Gates plooide de nummer 18 en het is de eerste keer dat we in de autosport een stofzuiger zagen gebruiken om de grind van de "kattenbak" waarin de auto belandde uit het wrak te zuigen. De auto ging eerst als een schup door het grint om dan zijdelingse tegen de muur aan te vliegen. Gelukkig bleef de coureur ongedeerd. De namiddagsessie werd door het ongeval iets voortijdig beëindigd.(wr)
De Formule 1 beleeft maandag voor de WMSC in Parijs aan de Place de la Concorde de beoordeling of zelfs de veroordeling van het grootste schandaal sinds het instellen van het WK in 1950. Betrokken partijen: Renault, Flavio Briatore, Pat Symonds, Nelson Piquet jr., en Fernando Alonso. Aan Nelson Piquet jr. werd gevraagd berekend te crashen tegen een muur tijdens de GP van Singapore 2008 nadat Fernando Alonso had getankt. Daardoor zou de Safety Car uitrukken en Alonso achter die SC winnaar worden. Als beloning zou Piquet jr. zeker zijn zitje voor 2009 behouden. Maar Flavio Briatore hield geen woord van Nelson jr. werd na de GP van Hongarije bedankt en vervangen door Romain Grosjean. In principe zou Alonso's overwinning moet worden geannuleerd en daardoor wordt Massa tweede en dat veroorzaakt dan weer het in vraag stellen van de wereldtitel van Hamilton. Wan het scheelde maar één puntje met Massa die door het geval in Singapore recht krijgt op méér punten. Dit is na het spionageschandaal én het opgelegd liegen van Hamilton nooit eerder vertoond in de Formule 1. Het berokkent de sport veel schade en het imago van Renault kreeg door de affaire een flinke deuk.(wr)
In opdracht van Febiac en Touring heeft de KU Leuven een studie voltooid die duidelijk maakt dat een opwaardering van het regionale wegennet noodzakelijk is om de verstikkende files tegen te gaan. Ze moeten weer in hun doorstroomfunctie worden hersteld. Dat is de conclusie van Professor Ben Immers en dr. ir. Chris Tampère die daarbij vertelde dat we iedere 76" van - opgelegde - snelheid moeten veranderen en dat 94% van de ongevallen wél aan de mens(en) in kwestie liggen.
De autoconstructeurs doen hun uiterste best om hun producten zo weinig mogelijk brandstof te laten verbruiken en uitgedrukt in g/km groeit de club van -120 g/km. Dat is een goede zaak die van overheidswege wordt beloond met een tegemoetkoming van 15% op de aankoopprijs van het voertuig. Maar die overheid heeft een wegennet waarop grote kuis moet worden gehouden. Volgens Professor Immers heeft de lokale overheid teveel macht waardoor die ongerijmde overgangen van 30, 50, 70 en 90 km/h voor chaos en gevaar zorgen. Ook de wirwar van "valstrikken" op de weg door een ongeordendheid van verkeersborden, paaltjes, strepen en bloembakken zorgen voor een reël gevaar en vaak voor files.
Het onfatsoenlijke aan die files is dat ze het pientere werk van motorenbouwers teniet doen. Wat heeft het voor zin dat een auto maar - bijvoorbeeld - 104 g/km (Volvo) uitstoot als diezelfde auto in de file minuten lang en soms nog langer stilstaat en evengoed die verdomde CO2 uitblaast. De autoconstructeurs komen momenteel in steeds grotere getale aan dat probleem tegemoet door de automatische stop/start-systemen in te voeren op hun vierwielers. Maar de essentie blijft dat het wegennet door de overheid niet geordend is. De auto blijft in de zondige sfeer hangen en komt pas na voetgangers, fietsers en openbaar vervoer als transportmiddel aan bod. In werkelijkheid is het voor de mens vaak het meest efficiënte en noodzakelijkste vervoermiddel. Zeker nu de industrie voor "clean" gaat moet de "automobiel" weer meer krediet krijgen.(wr)
Aptera, geen eend, geen motorfiets, alleen een speciale EV
Ingenieur Jason Hill werkte aan de ontwikkeling van een Porsche Carrera GT en ook aan die van de Smart. Hij ontmoette Steve Frambo, nu CEO van het merk Aptera in Californië en samen keken ze naar de vlucht van een eend. Ford gebruikte een eend ooit als symbool op een leerrijk boekje over aerodynamica. Ook de regendruppel speelde in de hoofden van Hill en Frambo. Ze ontwierpen een Typ-1 van de Aptera maar zullen pas op het eind van dit jaar tevreden zijn als de Aptera 2e tegen 18.000 zal zijn gecommercialiseerd. Het is een driewieler, biedt plaats aan twee, rijdt 140 km/h. Tom Reichenbach, hoofdingenieur van het merk gaf het optisch rare ding vleugeldeuren en plaatste een cameraatje op de voorste rand van het dak. Binnenin kan de bestuurder op het scherm de directe omgeving helemaal overzien.
De vriendschap van de technici met Franz Holzhausen, chief designer van Tesla, maakte dat het Aptera-project bijna letterlijk vleugels kreeg. De opslaande portieren kunnen echter in geparkeerde positie wel voor problemen zorgen. Als andere auto's té dicht bijstaan zit je wel wat gevangen. In een luxekooi weliswaar, want er is airco voorzien, een GPS en de zetels bieden aanvaardbaar comfort. Steve Frambo is overtuigd er tegen 2015 minstens 100.000 op de weg te zien rijden.(wr)
Brandstofcelauto zal het winnen van de plug-in-mobiel
De groeiende koorts van verwachtingen rond de elektrische auto maakt de bewustwording los dat een infrastruktuur van bevoorradingspunten zich opdringt. Om elektrisch te "tanken" of om de waterstoftank te vullen als het om een voertuig met brandstofcel gaat. Momenteel liggen plug-in auto's zoals bijvoorbeeld de Smart of de Mitsubishi i-MiEV een lengte voor op deze die zich bedienen van een brandstofcel die waterstof als animatiekracht nodig heeft. Tegen 2015 verwachten de grote autoconstructeurs echter dat de waterstofbevoorradingspunten zo talrijk zullen zijn dat de elektrische auto met FuelCell het pleit zal winnen. Tot dan moeten batterijen van puur elektrische auto's, dus deze met een batterij en een elektromotor, aan netstroom opgeladen worden. Een draad en twee stekkers dus. Eén aan de "paal" en één aan de auto. Het is duidelijk dat niet de wereldwijde regeringen maar wel de autoindustrie druk op de ketel zet om bevoorradingsnetten al in 2011 tot een realiteit te maken.
In Duitsland wordt door WBT Datasysteme momenteel een proef uitgevoerd die batterijen draadloos doet opladen. De bezitter van een elektrische auto rijdt daartoe op een in het asfalt geïntegreerde kontaktplaat van een vierkante meter groot. Dan voert hij de nodige data in en de batterij wordt draadloos geladen. In het interieur staat een meter die aanduidt wanneer de accu vol is en dan is de klus geklaard. Met een grondspeling tot 40 mm is het transferverlies van de stroom slechts 5%. De bedoeling is - net als stekkers voor plug-in's - de actieradiussen van puur elektrische voertuigen flexibeler te maken. WBT is sinds 1982 een wereldspeler op dat gebied want de Duitse firma heeft liefst 4.000 verschillende concepten wat betreft bevoorradingstechnieken. Deze gaan vanaf elektriciteit, waterstoftankstations over zonne-energie tot, ja, de gewone brandstofpompen die we vandaag nog gebruiken. De weg naar de nieuwe mobiliteit zal niet zonder vonken gaan.(wr)
Adrian Sutil wipt met Force India Mercedes over Hamilton's besttijd
Reed vanochtend Lewis Hamilton met de Mc Laren-Mercedes de beste tijd, dan wipte deze namiddag Adrian Sutil met de Force India Mercedes met 1'23"924 voorbij de regerende wereldkampioen met de Mc Laren-Mercedes. Motorgewijs gezien blijft het dus in de familie. Hopelijk is dat voor Mercedes een goed teken. Monza heeft vier lange rechte lijnen waarop de motor zwaar aangesproken wordt. Renault rijdt dit weekeinde net als Ferrari en Mc Laren met KERS. Het systeem dat een boost van 60 kW of 82 pk meer geeft gedurende 6"77 door een simpele druk op de knop kan in het Royal Park van Monza een grote rol spelen.
Titelkandidaat Jenson Button was slechts 19de en Rubens Barrichello 16de. De vier titelkandidaten waren vandaag allemaal een seconde trager dan Adrian Sutil. Vitantonio Liuzzi die Giancarlo Fisichella vervangt bij Force India was voor zijn eerste optreden goed voor een 12de plaats. Gastvedette Giancarlo Fisichella maakte een zwak debuut, maar die ene momentopname van vandaag zegt niets over zijn nabije toekomst die even briljant kan uitdraaien als zijn prestatie in de GP van België.(wr)
Wat een brandstofcel doet om een elektromotor te doen draaien
Omdat van 5 tot 9 mei 2010 voor de "CleanWeek2020" in Zolder tientallen elektrische auto's worden verwacht die een aandrijving hebben via waterstof en een brandstofcel is het nuttig eens te overlopen hoe zo'n ding eigenlijk functioneert. Inzicht kan nooit geen kwaad en er heersen nogal wat misverstanden rond de "fuelcell" die fascinerend de autoindustrie is binnengeslopen. Het "voedsel" voor de cel is waterstofgas (H2). De waterstof die tegen 2015 in Duitsland op minstens 1000 bevoorradingspunten zal kunnen worden getankt is opgeslagen in een tank van composiet, metaal of plastiek die ergens opgeborgen zit in de auto. Liefst uiteraard op een plaats waar ze het comfort van de passagiers niet in het gedrang brengt en ook geen plaats waar ze veel ruimte zou wegroven. In de nieuwste Mercedes B-Class F-Cell is de waterstoftank geplaatst in de lege ruimte die de dubbele bodem van de A- en B-klasse biedt. Vanuit die tank wordt waterstof onder een druk van 700 bar naar de Anode (-pool) van de brandstofcel gevoerd. Tijdens die tocht wordt ze al gesplitst in positief geladen waterstof-ionen en negatief geladen elektronen. Dat stroomt de Anode binnen.
Naast de Anode vinden we een membraam of separator die in polymeer is uitgevoerd, maar nu in materiaalkeuze al is geëvolueerd. Die separator scheidt de Anode van de Kathode (+pool) waarin zuurstof wordt toegevoerd. Die zuurstof komt er via gewone lucht in. Om zeker te zijn van een goed vulling gebruikt Mercedes in de B-Class zelfs een lichte overdruke (0,65 bar) om zeker te zijn dat genoeg zuurstof in die Kathode terecht komt. Laat het duidelijk zijn: Anode én Kathode staan dus gescheiden opgesteld van elkaar. Nu komt de Grote Truuk ! Dat in positieve ionen en negatieve elektronen gesplitste waterstofgas laat het daar niet bij zitten. Die willen naar de zuurstof toe. Maar de membraam of separator laat alleen de ionen door en de elektronen botsen op de "muur" van de membraam en moeten via een omweg hun weg zoeken naar de Kathode waar zuurstof rijkelijk wordt aangevoerd. De elektronen snellen langs de separator van de Anode (-) naar de Kathode (+) en veroorzaken daardoor héél concreet een elektrische stroom. Eens de Kathode bereikt smelten de elektronen én ionen samen met de zuurstof en vormen zo...water ! Wat uit de uitlaat komt is hoogstens waterdamp.
De stroom is genoeg om een elektromotor aan te drijven. Er wordt gewoon een Lithium-Ion-batterij geplaatst. In het geval van de Mercedes B-Class één met 60 cellen. Die batterij kan stroom leveren maar ook kinetische vertragings-energie (vanaf het "gas"pedaal wordt losgelaten) recupereren. De batterij moet worden gekoeld, want Lithium heeft een laag ontvlammingspunt, en risico's wil men uitsluiten. Maar goed, dat is ongeveer de werking van een brandstofcel. Men kan er veel kanten mee uit en de technologie evolueert dagelijks op spectaculaire wijze. Net zoals die van de batterijen. Ze zullen weldra als plasticine in gelijk welke vorm kunnen worden gekneed zodat ze ergens in een kompleet ondergeschikte ruimte zullen worden gemonteerd. Ook de elektromotoren evolueren. BMW heeft nu al de elektroschijfmotor die een absoluut minimum aan ruimte inneemt. Het vermogen is vandaag nog aan de lage kant, het koppel van 290 Nm misschien ook nog, maar pientere geesten werken aan nog straffere oplossingen. Door brandstofcellen in serie aan elkaar te koppelen verkrijgt men een hogere voltage, spanning.
Waterstof wordt al meer dan honderd jaar "gewonnen" en opgslagen en staat bekend bijzonder explosief te zijn. Maar nu is het zaaks waterstof te winnen uit hernieuwbare energie in plaats van via de weg van "elektrolyse" of uit fossiele brandstoffen. Het is dus zaaks aan wind, zon en waterkracht, golfslag-energie te denken om onze waterstof van de toekomst te winnen. Er is ook een tweede manier, met name waterstof winnen uit een biomassa die via vergassing tot waterstof leidt. Gesteld dat binnen een eeuw alle auto's elektrisch zouden rijden, dan blijkt het mogelijk te zijn voor het wereldvoertuigenpark van tegen dan bijna 2 miljard eenheden genoeg waterstof voorhanden te hebben. Momenteel is in ons land één bevoorradingspunt. Dat is in Ruisbroek, als je Brussel uitrijdt richting Parijs. Daar is een Totalstation waar men kan tanken en dat station is recent Totaal vernieuwd.
Een laatste spectaculair vooruitzicht is dat door het maken van membramen in koolwaterstofpolymeer de kostprijs van zo'n membraam zal dalen van in het begin 400 per vierkante meter naar 4 voor dezelfde oppervlakte. Ook is een universiteit in Pennsilvenia bezig om via Nanobuisjes CO2 en waterdamp "uit de lucht te plukken" waardoor er methaangas zou ontstaan. Maar de grootschaligheid daarvan is nog toekomstmuziek. Methaan (CH4) heeft een hoog gehalte aan waterstofatomen en kan dus principieel waterstof vervangen. Om een idee te geven van de - ongelijke - strijd tussen een batterij en een brandstofcel moeten we eraan denken dat een batterij éénmalig haar energie kan afgeven en dan leeg geraakt, terwijl een brandstofcel ononderbroken energie voor elektriciteit blijft leveren zolang er maar waterstofgas wordt toegevoerd.(Tekst:Walter Rombauts)
Tijdens de laatste weekend van augustus overleed de Asutraliër Frank Gardner op 78 jarige leeftijd na een aanslepende ziekte. Met hem verdwijnt een monument en in België herinneren we ons de vroegere bokser en levensredder aan de kust als "de kassier" die met zijn indrukwekkende Chevrolet Camaro bijna iedere race van de "G2-Champ-Kent-Castrol" 100.000 frank (nu 2500) kwam winnen. In het jaar '73 van de vorige eeuw voorwaar veel geld. Maar Frank Gardner had nog meer pijlen op zijn boog. Geboren in 1930 kwam hij in 1949 met een MG in de autosport terecht. In 1957, het jaar voor Mike Hawthorn met Ferrari wereldkampioen F1 werd, won Gardner de "South Wales Sportscar Championship met de legendarische Jaguar C-Type. Hij werd drie keer kampioen in het British Touring Car Championship en won daarin 35 races. Hij kon zowel in toerwagens, éénzitters als sportwagens meer dan zijn plan trekken.
In 1971won hij de Britse F5000-titel met een Lola, hij reed op de Nordschleife van de Nürburgring de befaamde Ford F3L prototype van Alan Mann. In de F1 startte hij acht keer. Met Brabham's van ... Sir Jack en ook met BRM's zoals ook Hans Hermann er nog heeft gereden. In de F1 was zijn beste resultaat een achtste plaats in de GP van Engeland 1965. Het niveau was hem niet te hoog, maar zoals Jack Brabham zei "Frank is een heuse gentlemen-driver, en toen hij in de F1 kwam was dat ras al aan het uitsterven... Hij was een super afsteller van een auto. De keren dat hij voor mij heeft gereden waren hoogdagen voor mij. Hij was eerder vriend dan piloot van het huis."
Mijn "tribute" aan Frank Gardner die ik in Nijvel dank zei André Monheim zaliger heb mogen/kunnen ontmoeten bestaat erin een artikel weer te geven dat ik in de Gazet van Antwerpen in 1973 schreef "over de kassier die dàt weekend niet kwam ontvangen".(Tekst:Walter Rombauts)
Gazet van Antwerpen - 31 augustus 1973:
"Kassier" Gardner komt niet ontvangen.
Op het programma van de "Bekers van de Toekomst" welke nu zondag 2 september op de omloop van Zolder verreden worden, staan er twee races voor de speciale toerismewagens. Eén koers is voorbehouden aan de klasse van - 1300 cc en de andere zware klasse van + 1300 cc. Deze wedstrijden zijn de zevende in de reeks van negen welke in aanmerking komen voor het Kampioenschap van België groep 2. Op uitzondering van de "Bekers van Spa" loopt een tweede kampioenschap haast parallel aan het nationale: dit van de "G2-Champ-Kent-Castrol".
Bourgoignie's tweede check ?
Zoals men weet is er buiten de check van 100.000 Bfr voor de eerste plaats van elke race, ook nog een individueel klassement voorzien, dat eclusief voorbehouden is aan Belgische piloten en waarvoor op het einde van het renseizoen 800.000 Bfr verdeeld worden. De twee leiders hierin zijn momenteel Claude Bourgoignie (Capri) en Julien Vernaeve (BMC Cooper S). Zij hebben respektievelijk 515,83 en 507,50 punten. Beiden zullen verder strijden tijdens de "Bekers" en vermoedelijk lopen de feiten een beetje in het voordeel van de Ford-rijder. Waarom ? Beide komen uit in een afzonderlijke koers (+ en - 1300 cc). En in deze waarin Bourgoignie start is er een verrassing. De man die reeds 407.500 Bfr in ons land kwam opstrijken, "kassier" Frank Gardner met zijn indrukwekkende Camaro komt niet opdagen. Is het omdat Zolder iets minder gunstig ligt om zijn 650 pk over te jagen, of omdat de toerwagens in Castellet meer aandacht hebben ? Wat de reden ook zij, Bourgoignie's voornaamste dominator valt weg zodat de Belgische toerwagenkampioen optie neemt op de check van 100.000 Bfr. Toch zal hij in deze koers over 15 ronden of 63,300 km tegenstand te verduren hebben van bijvoorbeeld Yvette Fontaine die met haar zeer handelbare Escort reeds voor meer verrassingen heeft gezorgd op de Limburgse renbaan. Dan is er nog de Engelsman May, eveneens met een Ford Escort, wiens exploten nog niet erg gekend zijn. Zelfs een zo goed als herstelde Raymond Raus (BMW 2002 Ti), die zijn heroptreden doet na zijn zwaar ongeval tijdens de voorbije "24 Uren", kan steeds zijn woordje meepraten.
Boeman Hanson.
Anders is het gesteld in de race voor de groep 2 - 1300 cc, eveneens over 15 ronden, waarin Julien Vernaeve (BLMC) het heel wat lastiger zal hebben met de Engelsman Hanson (Escort), geprepareerd bij Broadspeed, die zowat een boeman moet lijken voor de 23 overige deelnemers waaronder we Haxhe (DAF), Lodewijckx (Audi NSU), Engels (Alfa Romeo), Sauvage (BLMC) en Neri (Fiat) als opmerkelijkste aanstippen. Omdat Hanson (Escort) zeer sterk rijdt, zal Vernaeve (BLMC) het uiteraard moeilijk hebben even veel punten als Bourgoignie in de wacht te slepen voor de individuele challenge.
Kampioenschap van België.
Maar er is ook de nationale titel, die met al dat winstbejag zowat in de vergetelheid raakt. Hiervoor leidt Bourgoignie voor Vernaeve, Peltier, Dex en Haxhe. Indien Bourgoignie aanstaande zondag in Zolder wint is hij alvast, wat er ook gebeure moge, opnieuw toerwagenkampioen. (wr)
Tesla levert record af met verkoop 109 auto's in juli
De enige puur elektrische sportwagen in de wereld heeft met 109 verkochte Roadsters 2 in juli eeen recordmaand gevestigd. In het geheel heeft de Californische constructeur tot nu toe 700 Tesla's afgeleverd. Iedere week wordt de auto nog populairder en de roadster kreeg zopas een betere airco, eeen luxueuzer dashboard en comfortabeler zetels. Dat waren die scherpe kantjes die door klanten en testrijders naar de engineering overgedacht werden. Die verbeteringen zitten wel vervat in het model voor 2010. Voor volgend jaar zal ook in Canada en mogelijk Noorwegen worden geleverd. De belangstelling voor die markten is zo groot omdat het de enige twee landen in de wereld zijn waar de hoofdbrok van de electriciteit afkomstig is van hernieuwbare energie. Een "electric vehicle" in Canada herladen levert 85% minder CO2 op dan een vergelijkbaar product op fossiele brandstof.
Tesla blijft fier sneller te zijn in acceleratie dan een Porsche en de helft energievriendelijker dan een Toyota Prius. De Tesla accelereert van 0 naar 96 km/h in 3"7. In het kader van een wedstrijd van de "Electric Drag Racing Association" reed Scotty Pollacheck een kwartmijl-sprint met de Tesla in 12"643 wat meteen een nieuw record in de specialiteit bleek te zijn. In zorgelijke Amerikaanse én wereldwijde autotijden blijkt Tesla op zijn zachts gezegd "self-supporting" te zijn. Het nieuwe hoofdkwartier in het Stanford Resaerch Park in Palo Alto (Silicon Valley) in Californië blaakt van modernisme. Er hangen 150 vacatures uit voor specialisten... Ze worden koortsachtig gezocht. Ook mede door Mercedes-Benz, aandeelhouder van Tesla.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Tesla)
Mitsubishi gaat met PSA Peugeot Citroën EV's maken
Vandaag 4 september 2009 is er tussen Mitsubishi Motors Corporation en PSA Peugeot Citroën een samenwerkingsakkoord ondertekend dat een nieuwe spectaculaire stap betekent in de gezamelijke ontwikkeling van elektrische voertuigen, afgekort "EV's". In Parijs was het Osamu Masuko, ceo van MMC en Philippe Varin, ceo van PSA Peugeot Citroën die volgende punten overeen kwamen.
De ontwikkeling van een EV (Electric Vehicle) voor de Europese markt zal gebaseerd zijn op het reeds succesvolle i-MIEV-model van de Japanse constructeur dat in Japan sinds Nieuwjaar wordt verkocht. In Europa zal deze i-MiEV ook als Peugeot en Citroën-versie worden gecommercialiseerd. De productie zal aanvangen in oktober 2010 en de lancering op de Europese markt is nog eind van datzelfde jaar voorzien. In tegenstellling tot de Japanse versies met een rechts stuur zullen de Peugeot's en Citroëns uiteraard eeen links stuur hebben.
Wat het project zo belangrijk maakt is dat de Mitsubishi i-MiEV - waarvan op deze blog in januari van dit jaar al een rijtest verscheen - net als de gespierde Californische Tesla rijdt als de gewone auto die de meeste mensen gewend zijn. Dat zal de vrees voor de stap naar de echte elektrische auto verkleinen. De bijgaande foto toont de iMiEV waarmee we reden en waarop zowel als vormgeving dan wel als techniek - lithium ion batterijen - de nabije Peugeot's en Citroën's zullen zijn gebaseerd.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)