Nico Verdonck en Gavin Cronje hebben in de derde race in Magny-Cours met mechanische pech moeten opgeven. De auto van Dams Racing vertrok op pole in wat de absoluut laatste race is voor 2009 van de Formula Le Mans. Nico Verdonck zette iedere ronde het hele veld 1 achterwaarts. Maar het blijft een mechanische sport, zei de snelste man van het veld. De brandstofpomp wilde niet meer en de pits waren het enige eindpunt na een overigens succesvol weekend. De zege ging naar Mäkela Beche. Die reden in de kwalificaties voor de startgrid de beste tijd hadden vervolgens pech. In race 1 ging de Zwitser Beche van het tweetal uit de baan omdat FLM-kampioen Nico Verdonck al zijn adrenaline uitspuwde en de bolide van HPVR onder druk zette. In race twee kenden ze elektronische tegenslag en moest de auto in de tiende ronde onder Safety Car-bescherming naar de pits worden getrokken.
In de laatste race nam het Fins-Zwitsers duo weerwraak.Ze lieten het niet bij aan de leiding rijden, maar lieten gestadig steeds snellere ronden optekenen. Toch konden ze Toulemonde-Zollinger niet echt los rijden. Die bleven op een halve seconde aanklampen. Naarmate de autos lichter werden door minder benzinegewicht scherpten de tijden aan. In Magny-Cours verbruikt zon, Formula Le Mans net geen twee kilogram brandstof per ronde. Dat is ongeveer 2,5 liter voor 4,411 km.
Misschien iets meer voor de winnaars want naar de zwartwit-geblokte vlag toe namen ze meer voorsprong op Toulemonde (je zult maar zo heten !) tot 0718 en ook Moro-Kaufmann schikten zich in hun derde plaats met +11103 van de winnaars. Tom Cloet eindigde zevende van de zeven autos die de finish haalden in Race 3. Dat is niet beledigend. Voor Tom zijn deze races te kort. Zijn aandeel is te klein. Hij heeft de korte tijd nodig om zijn eigen gebalanceerde cadans te vinden. Tegen dat die er is in de Formula Le Mans is zijn stint voorbij. Tom heeft de ruimte van een zee van tijd nodig zoals hij zich al een heel leven verdienstelijk maakt in de 24-uurskoersen.
Magny-Cours werd dan mistig. De zon gaf in de late namiddag verstek. Bij de laatste race van de dag, deze van de Caterhams, regende het opnieuw. De tribunes waren leeg. Nochtans was het gratis inkom en een free-paddockwalk voor wie het wist. Autosport moet worden herdacht of opnieuw uitgevonden. Nu zien mensen door de bomen het bos niet meer en blijven weg. De organisatie van Magny-Cours heeft zich ook nog onderscheiden. In de perszaal werden alle races uitgezonden op TV. Behalve de Formula Le Mans. Is er een haar in de boter tussen de Fédération Française du Sport Automobile (FFSA) en de lAutomobile Club de lOuest (ACO) die haar naam door de Formula Le Mans veel geciteerd ziet
?
Of heeft Hughes de Chaunac teveel kritiek op het ACO-reglement en boycotten de vrienden zijn projecten
? Gisteren zei hij op Radio Monte Carlo dat hij zal doen als Ross Brawn. Le Mans 2010 ondergaan en beginnen werken aan de auto van 2011. Het verschil tussen diesels en benzines blijft ongelijk én onrechtvaardig betoogde hij. Zijn team Oreca heeft nu recht van spreken nadat ze vorige week de 1000 km van Silverstone wonnen als klein team. Uiteindelijk werd Oreca vijfde in gezelschap van de diesels in de 24 Uren van Le Mans 2009. In Silverstone werd Nico Verdonck kampioen van de Formula Le Mans. Misschien kan Mijnheer de Chaunac na Petit Le Mans volgende week daar eens nota van nemen. En een zitje reserveren voor 2010.(wr)
|